Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Eigenaars van industriespoor

 

Smalspoor

 

Op deze website worden besproken bedrijven in:

Aalst (Gelderland)

Klinker-Isoliet

(600 mm)  

Alphen (Noord Brabant)

Munitiedepot Koninklijke Luchtmacht

(700 mm)

Apeldoorn (Gelderland)

Alba

(600 mm)  

Arnhem (Gelderland)

Heidemij

(700 mm)

steenfabriek IJsseloord             diesellocs idem

(700 mm)

Amsterdam (Noord Holland)

Jachtwerf Pampus

(700 mm en breedspoor)

aanleg van de Noord/Zuid metrolijn in Amsterdam

(900 mm)

Barger-Compascuum (Drenthe)

Veenpark deel I           idem, deel II    

(700 mm)

Bergentheim (Overijssel)

Maatschappij Crullsveen

(700 mm)

Bussum (Noord Holland)

Gemeentewerken

(700 mm)

Castricum (Noord Holland)

Duin en Bosch

(700 mm en normaalspoor)

Diverse plaatsen

·       Ontginningen van ijzeroer

·       Afgraven terpen

·       Trümmerbahnen

·       Technische Commissie Smalspoor

Dordrecht (Zuid Holland)

Lips

(? mm)

Geulhem (Limburg)

Zuyderhoudt

(? mm)

Gouda (Zuid Holland)

Dirk Verstoep (project afdamming Pluimpot op eiland Tholen)

(700 mm)

Groenlo (Gelderland)

Groenlosche Stoomsteenabriek, later FOW

(900, later 700 mm)

Groningen Stad

Kolentram

(1000 mm)

Harderwijk (Gelderland)

Eendenhouderij

(? mm)

Hargen (Noord Holland)

Zandmennerij

(900 mm)

Havelte (Drente)

Vliegveld bij Havelte (WOII)

(700 en 900 mm)

Hondsbossche Zeewering (NH)

Hoogheemraadschap

(900 mm)

Hoogersmilde (Drenthe)

Kalkzandsteenfabriek Roelfsema

(700 mm)

IJmuiden (Noord Holland)

·       Hoogovens → Corus →Tata steel
Zie ook het hieronder genoemde boek

·       Pelt & Hooykaas

(600 en 900 mm)

 

(? mm)

Maassluis (Zuid Holland)

Key & Kramer

(700 en 900 mm)

Maastricht (Limburg)

en omgeving

·       Kalkmergelmij St-Pietersberg

·       andere mergelgroeven

(? mm)

Meerssen (Limburg)

mergelgroeven

Middelstum (Groningen)

Steenfabriek Labor

(700 mm)

Naarden (Noord Holland)

Hofstede Oud-Bussem

(600 mm)

Nijmegen (Gelderland)

Den Breejen van den Bout

(700 mm)

Kolentram

(1067 mm)

Olst (Overijssel)

Steenfabriek Fortmond

(600 en 700 mm)

Ooypolder (Gelderland)

Terwindt & Arntz en andere steenfabrieken:

(600, 700 en 900 mm)

·       Kekerdom en Erlecom

·       De Bouwkamp

·       De Ooij

·       De Groenlanden (Robert Janssen)

·       De Vlietberg

·       Klaverland

Renkum (Gelderland)

Van Gelder

(700 mm)

Rhenen (Gelderland)

Kalkzandsteenfabriek Vogelenzang

(? mm)

Rijssen (Overijssel)

·       Steenfabr. Gebroeders Struik: de Heidebloem

·       Steenfabr. Gebroeders Ten Bolscher

(600 mm)

Santpoort (Noord Holland)

Provinciaal Ziekenhuis Meerenberg

(700 mm en normaalspoor)

Sterksel (Noord Brabant)

NV De Heerlijkheid Sterksel

(? mm)

Swalmen (Limburg)

grofkeramische bedrijven in Swalmen

(600 mm)

(eiland) Tholen

Afsluiting Pluimpot

(700 mm)

Tegelen (Limburg)

 

Zie ook:

 

(900 mm)

(600 mm)

(600 mm)

(600 mm)

(600 mm)

(600 mm)

Terwolde(Overijssel)

Steenfabriek De Vooruitgang

(? mm)

Velsen (Noord Holland)

Van Gelder

 (700 mm)

Vijlen (Limburg)

Portland-Cementfabriek

(600 mm)

Vlaardingen

Lever’s Zeepmaatschappij of Sunlight fabriek(en)

(600 mm)

Vreeswijk (nu Nieuwegein, Utrecht)

Stoomsteenfabriek De Lek

(600 en 960 mm)

Wellerlooi (Limburg)

Kiezelexploitatie De Hamert

(700 mm)

Westkapelle (Zeeland)

Dienst Droogmaking Walcheren:

Westkapelse Zeedijk

(900 mm)

Wijster (Drente)

VAM

(700 mm)

Winterswijk (Gelderland)

Winterswijksche Steen- en Kalkgroeve

(700 mm)

In de Tweede Wereldoorlog werd veel smalspoor materieel gevorderd en ingezet bij objecten als het Duitse vliegveld bij Havelte. Na de bevrijding zorgde de Technische Commissie Smalspoor dat alles -zo ver mogelijk- weer terug kwam.

Voor zover motorlocomotieven nog reden gebeurde dat vaak op generatorgas of persgas.

Normaalspoor

  

Op deze website worden besproken bedrijven in:

Bedum (Groningen)

coöperatieve melkfabriek

Bolnes (Zuid Holland)

Scheepswerf Boele

Castricum (Noord Holland)

Duin en Bosch

Delden (Overijssel)

ServoElementis

Dordrecht (Zuid Holland)

VolkerRail

Geleen (Limburg)

Staatsmijnen: Werkspoor drieassers

Geulhem (Limburg)

Staatsmijnen

Haarlem (Noord Holland)

Gasfabriek: Gmeinder benzineloc en loc Sytje

Hattem (Gelderland)

Gelria

Hengelo (Overijssel)

·       Heemaf

·       KNZ→Akzo→AkzoNobel

Hilversum-Crailoo (Noord Holland)

voestalpine Railpro          

IJmuiden (Noord Holland)

Hoogovens → Corus → Tata Steel  

Leerdam (Zuid Holland)

Railbouw

Leidschendam (Zuid Holland)

Nedtrain

Linne-Herten (Limburg)

NepakrisSolvay; zie ook hier voor de ABR loc.

Maarssen (Utrecht)

spooraannemer Strukton

Maastricht (Limburg)

REMA (Alfred Regout)

Meerssen (Limburg)

verschillende mergelgroeven en Staatsmijnen

Mijdrecht (Utrecht)

Gebr. Koek

Nijmegen (Gelderland)

Smit Transformatoren

Nijverdal (Overijssel)

Koninklijke Stoom Weverij → Nijverdal ten Cate

Noordwijkerhout (Zuid Holland)

Vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek

Oisterwijk (Noord Brabant)

Lederfabriek

Oudkarspel (Noord Holland)

Houthandel Eecen (eilandbedrijf)

Rotterdam Keilehaven

Kolentram

Rotterdam Europoort

Combinatie Havenmond Hoek van Holland (CH3)

Rotterdam Maasvlakte

EMO

Rotterdam Pernis

raffinaderij Caltex → Chevron → TexacoNerefco

Rotterdam Waalhaven

Rotterdamse Droogdok Maatschappij

Santpoort (Noord Holland)

Provinciaal Ziekenhuis Meerenberg

Sluiskil (Zeeland)

·       Cokesfabriek ACZC

·       NSM → Hydro AgriYara

Vlissingen Oost (Zeeland)

HoechstThermphos

Zevenbergen (Noord Brabant)

Suikerfabriek

Zwolle (Overijssel)

Elektrische centrale Harculo

 

kaft Stoom in de Breesaap

Over stoomtractie bij de Hoogovens (smal- en normaalspoor) verscheen het boek Stoom in de Breesaap (zie afbeelding links).

 

“Stoom in de Breesaap”  verscheen al in 1980. Zoals in die tijd ook bij de tientallen boeken uit de Wyt reeks het geval was, is het formaat klein en de zwart-wit foto’s zijn dat dus ook. Het boek is nog steeds informatief en lezenswaardig, maar zaken als een sporenplan of het eigen seinreglement moet men er niet in verwachten

 

 

 

 

 

Gerard de Graaf werkt aan het “Mijnenboek” over de mijnen in Nederland en Nederlands Indië/Indonesië.

 

 

---------------------------------------------------------------------

Door op één de bovenstaande tabbladen en vervolgens op Tijdschriften te klikken zijn artikelen over industriespoor bij vele bedrijven te vinden.

----------------------------------------------------------------------

 

 

Terug/verder naar:                Nieuw                      Home                      Inhoud