► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
De
suikerfabriek in Zevenbergen |
||||||||||
|
||||||||||
Inleiding Nederland heeft tientallen
suikerfabrieken gekend. De redenen om daarvan de suikerfabriek in Zevenbergen
te behandelen zijn vooral de spoorlijn door het dorp en het feit dat na de
verdieseling de twee stoomlocs naar museumbedrijven zijn gegaan. Het
hoogtepunt van het spoorvervoer viel relatief laat, namelijk in de jaren
1970-1980. |
||||||||||
|
Zevenbergen De Coöperatieve
Suikerfabriek in Zevenbergen werd in 1913 gesticht en ging in 1947 op in de
Verenigde Coöperatieve Suikerfabrieken. Deze VCS werd in 1966 opgenomen in de
Suikerunie. In 1987 werd de productie van suiker beëindigd. ← Op de kaart uit 1969 [1] is te zien dat de
locatie van de fabriek gunstig gekozen was: aan vaarwater – de Roode Vaart –
en vrij dicht bij de spoorlijn Roosendaal-Rotterdam. |
|||||||||
|
De spooraansluiting kwam in
1916 tot stand. Het raccordement kruiste na het verlaten van het
fabrieksterrein de Langeweg of N285 (rood op de kaart) en liep dan door de
Prins Hendrikstraat. Na een S bocht werd via de Stationslaan het voorplein
van het station Zevenbergen bereikt (het stationsgebouw is als een wit blokje
op de kaart aangegeven). De oude kern van Zevenbergen ligt westelijk van de
Prins Hendrikstraat. Het raccordement kwam pas helemaal in de bebouwing te
liggen toen (na 1947) ook oostelijk van die straat werd gebouwd. De lengte
vanaf het emplacement tot aan de fabriekspoort was 1 kilometer. Het
spoorvervoer werd in 1981 beëindigd. Het raccordement, de
suikerfabriek en stoomloc ex-WSM 23 zijn schitterend weergegeven op de HO
modelbaan van Railkontakt Modelspoorgroep Zevenbergen [2]. Die is op
verschillende beurzen te zien. |
|||||||||
|
||||||||||
De eerste stoomloc stond bij het Stoomwezen te boek als “vervoerbare ketel” (vvb) nr.1. Het was Henschel fabrieksnummer 1490 uit 1883. Voor de volledige geschiedenis wordt verwezen naar deze boeken, onder volgnummer 249. In 1916 werd de tweeasser vierdehands aangekocht door de suikerfabriek om dienst te gaan doen op de in hetzelfde jaar geopende spooraansluiting. In 1940 was er kennelijk het nodige aan de inmiddels bejaarde loc gaan mankeren, want ter vervanging werd de hieronder te bespreken vvb 3 aangekocht, terwijl vvb 1 in 1941 buiten dienst ging. De acte van het Stoomwezen werd in 1942 ingetrokken. Normaal gesproken had dit het einde betekend. Maar midden in de Tweede Wereldoorlog was er geen dieselolie beschikbaar, bijvoorbeeld niet voor de Ducrobra dieselloc van de Zuid Nederlandse Spiritus Fabriek (ZNSF) in Bergen op Zoom. Zo kon het gebeuren dat de loc – ongetwijfeld na enig herstelwerk – herkeurd werd en in 1944 bij de ZNSF in dienst kwam. Daar hield ze het nog uit totdat de ZNSF in 1953 een nieuwe dieselloc kocht (de Ducrobra was spoorloos verdwenen). De weinige spoorhobbyisten die er voor 1940 waren, konden overal stoomlocs op hun dure glasplaten zetten. Er zijn dan ook geen actiefoto’s van de vvb 1 in Zevenbergen bekend. |
||||||||||
|
||||||||||
In 1921 werd een gloednieuwe tweeasser aangeschaft. Het was Henschel fabrieksnummer 18267. Deze vvb 2 heeft samen met vvb 3 tot de vervanging door dieseltractie tientallen jaren dienst gedaan. Er bestaan diverse naoorlogse foto’s van één van beide locs op het raccordement. Het is onbekend of beide locs af en toe tegelijkertijd in dienst waren. Zo niet, dan was het toch handig om twee locs te hebben in geval van mankementen of “ketelwassen” van de ene loc. Tijdens de campagne in het najaar moest het werk immers continu door kunnen gaan. Er zijn diverse foto’s bekend, bijvoorbeeld in het recentste van deze boeken onder volgnummer 278, vooral op p. 164 en ook op pp. 212, 213 en 215. Daarom is er de voorkeur aan gegevens op deze wegpagina een aantal nog niet eerder gepubliceerde foto’s van vvb 3 te plaatsen. Vvb 2 bleef nog in dienst tot 1973 (toen er twee diesellocs waren) en ging toen naar de Stoomtrein Goes-Borsele. Ook daar was het vvb 2 (inmiddels is dat nummer aan een andere loc vergeven). De loc had – als alle SGB locs – ook een naam, namelijk “Dina”. Dat was de naam van de vrouw van de laatste machinist van de loc in Zevenbergen. Zie daar (bij deze link kan het zijn dat er doorgeklikt moet worden op de gewünschte Seite) voor foto’s bij de SGB. Dina verrichtte een aantal jaren nuttige diensten, maar ging buiten dienst wegens een scheef frame en ketelproblemen. In 1981 werd Dina gesloopt. |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
↑ De bietencampagne valt in de herfst, maar in
de zomer was er spoorvervoer om de kolenvoorraad aan te vullen. Foto: Jan
Roos, 07-07-1961. Klik hier voor een andere foto van die dag. De stoomloc op de foto is
“vervoerbare ketel” nummer 3 alias Orenstein & Koppel 8319 (1918). Na een
verblijf bij de Westfalische Eisen- und Drahtwerke Aplerbeck kwam ze in 1928
als nummer 23 bij de Westlandsche Stoomtramweg-Maatschappij. Daar heeft ze
kennelijk een luchtpomp opgedaan. In 1940 werd ze via de firma Tolk verkocht aan de suikerfabriek
te Zevenbergen en reed daar enkele tientallen jaren, totdat in 1969 de eerste
dieselloc arriveerde. Het verslag over
het daarop volgende unieke personenvervoer in [3] staat hieronder: |
||||||||||
“Op 24 april (1970) werd het materieelpark
wederom met een welkome aanwinst uitgebreid. Daartoe reisde het bestuur (van de Tramweg Stichting) naar
Zevenbergen om van de Verenigde Cooperatieve Suikerfabrieken
"Dinteloord", in het bijzonder de daarbij behorende fabriek te
Zevenbergen, de locomotief die plaatselijk bekend is onder de naam
"Dikke Bertha" (de
dorpelingen kenden waarschijnlijk de verschillen tussen vvb 2 en 3 niet en
zullen ook vvb 2 Dikke Bertha hebben genoemd), maar in kringen van
tramwegbelangstellenden beter bekend is als WSM nr. 23, in ontvangst te
nemen. De hoofddirectie van de VCS heeft het bestuur, en bovenal Uw
penningmeester, het genoegen gedaan deze locomotief te schenken. Wij zijn
bijzonder erkentelijk voor deze geste, te meer, daar hij (helaas) een
uitzondering is onder onze materieelverwervingen. Ook de ontvangst te
Zevenbergen was buitengewoon plezierig en daarom willen wij de directie van
de VCS Dinteloord en ir. Meyerink en zijn staf van de fabriek te Zevenbergen
nogmaals bijzonder dank zeggen voor de aan ons geschonken gift. De fabriek had van de
Locomotive Club of Great Brittain [4] het verzoek gekregen het materieelpark
te mogen bezichtigen en dit was een mooie gelegenheid om de loc op te stoken
en zo de overdracht te verlevendigen. Om ongeveer 11 uur vertrokken van het
fabrieksterrein eerst de diesselloc nr. 1 en daarna de ex WSM-loc met een
NS-rijtuig, dat vanwege de scherpe bogen in het dorp met een extra schalm was
aangekoppeld. Midden in het dorp werd dwars over de dorpsstraat gestopt en
het wegverkeer, dat eerst al geduld had leren oefenen voor de nabijgelegen
overweg kon het geleerde direct in practijk brengen. Bij dit wegverkeer
bevond zich de bus met Groot-Brittanniërs die uiteraard onmiddellijk begonnen
het tafereel in veelvoud vast te leggen. Al spoedig bleek de reden van de
stop: het college van B. en W. onderbrak zijn wekelijkse
gemeenteraadsvergadering, stapte zijn gemeentehuis uit en via de inmiddels
gereedgezette trapjes de trein in”. |
|
|||||||||
De trein staat hier op de hoek van de Stationslaan
en de Prins Hendrikstraat. Op de achtergrond rechts staat het karakteristieke
“Koetshuis” (dat ooit hoorde bij de villa van een suikerbaron). Daar weer
rechts van bevindt zich (buiten de foto) het gemeentehuis. Burgemeester &
Wethouders zullen hier in de trein stappen. Voor de trein loopt de man met de rode
vlag. Het spoor maakt hier een S-bocht, namelijk een krappe boog om het
Koetshuis (vandaar die ketting met extra schalm) en aansluitend (op de
voorgrond) een krappe boog de Stationslaan in. Het spoor ligt hier op eigen
baan; de rails zijn voorzien van contrarails. Foto: Regionaal Archief West-Brabant → |
|
|||||||||
Vervolg van het citaat uit [3]:
“Daarna werd naar het station gereden waar de ceremonie van overdracht plaats
vond. ……….. Inmiddels nam bij het station de machinist de koperen plaat
"Suikerfabriek Zevenbergen 3" van de machine en overhandigde hem
aan de heer Meyerink, die hem met een korte toespraak aanbood aan de heer
Wieder. Daarna volgde een weerwoord van onze voorzitter en vervolgens nog een
toespraak van de burgemeester die de vooruitgang bij de suikerfabriek
memoreerde, maar het plezierig vond dat ook de historie aandacht kreeg.” De loc kon op het voorplein van het
station (het dak is achter de trein te zien) omlopen. Foto: Regionaal Archief West-Brabant → |
|
|||||||||
Vervolg van het citaat uit
[3]: Een bijzondere gast was de 70-jarige
gepensioneerde machinist die vele jaren op deze locomotief had dienst gedaan. Foto: Regionaal Archief West-Brabant → De treinen werden gereden
door een machinist en rangeerder. Er was geen stoker. De ex-stoommachinist had
voor de gelegenheid een regenjas aangetrokken (dat is op een andere foto te
zien) en een hoed op gezet. Karakteristiek voor deze
loc zijn de twee luiken in het dak. Als beiden zijn open gezet, vormen ze een
omgekeerde V die de loc al van verre herkenbaar maakt. |
|
|||||||||
Einde van het citaat uit
[3]: “Na de ceremonie werd omgelopen en de terugreis naar de tijdelijke halte
"Centrum" aangevangen. Daar stapte het college van B. en W. weer
uit om zijn vergadering te kunnen voortzetten. De rest van het gezelschap
vervolgde zijn weg door de straten van het dorp naar de suikerfabriek, waarna
nog een lunch werd aangeboden. Zeer veel dank heren! De loc zal voorlopig nog
in Zevenbergen blijven omdat de TS hem nog geen onderdak kan aanbieden. Het
stoomse gedeelte is dus in orde, maar de luchtpomp is buiten gebruik. Om er
mee te kunnen rijden zal de TS de luchtinstallatie eerst weer in ere herstellen”. “Dikke Bertha” werd nummer
23 van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik en vervulde daar van 1970 tot 1979
een zeer nuttige rol. Ze kwam echter buiten dienst vanwege van de toestand
van de ketel en verblijft al jaren in de loods te Zwaag. Hopelijk komt de 23
met een nieuwe ketel en nieuw plaatwerk ooit weer op de baan. |
|
|||||||||
|
||||||||||
Het spoorvervoer van
suikerbieten ging tientallen jaren doorgaans – maar niet uitsluitend (zie hier
voor de campagne in Zuid Beveland) – per wagenlading. Lang niet alle
suikerbieten kwamen per spoor: de boeren in de omgeving kwamen met hun paard
en wagen en later tractor plus aanhanger(s) en namen pulp voor hun vee mee
terug. Daarnaast was er aanvoer per schip. Ook betrof het spoorvervoer niet
alleen de aanvoer van bieten. Het ligt voor de hand dat er ook producten per
spoor werden afgevoerd en inderdaad bestaan er verschillende foto’s met
gesloten goederenwagens (bijvoorbeeld in het recentste van deze boeken). Vanaf 1969/1970 werd het
bietenvervoer per spoor veel grootschaliger, mede omdat door de
mijnsluitingen grote aantallen open wagens ter beschikking kwamen. Er reden
bloktreinen vanuit verschillende nieuw gebouwde laadstations in Limburg en
Oost Brabant naar fabrieken van de Suikerunie in Roosendaal en Zevenbergen en
de fabriek van de Centrale Suiker Maatschappij (CSM) in Breda. De Suikerunie
ontving in Roosendaal tijdens de campagne in het najaar dagelijks drie
treinen van 40 wagens en drie treinen van 45 wagens, elk met 25 ton bieten.
Daaruit werden door NS twee treinen van 50 wagens samengesteld voor doorvoer
naar Zevenbergen [5]. Dat betekent dus dat er dagelijks 100 wagens heen en
terug door het dorp gingen ! Uiteraard werden de bloktreinen gesplitst. Op
een foto is een loc van de Suikerunie met zeven volle wagens te zien. Als dat
de normale samenstelling was, dan moet er circa veertien maal daags een trein
met bieten door het dorp zijn gereden. Mogelijk gingen er wat minder, maar
langere treinen met lege wagens terug. Een loc kan immers een groter aantal
lege dan volle wagens trekken. Kennelijk vanwege dit
enorme vervoer werden de inmiddels bejaarde stoomlocs door dieseltractie
vervangen. In 1969 arriveerde de eerste (gebruikte) dieselloc, waarna – zoals
hierboven beschreven – in 1970 stoomloc vvb 3 aan de Tramweg Stichting kon
worden geschonken. In 1972 kwam de tweede (ook gebruikte) dieselloc, waarna
de resterende stoomloc vvb 2 in 1973 naar de Stoomtrein Goes-Borssele
vertrok. De bloeiperiode met
dieseltractie was van vrij korte duur: in 1981 werd het spoorvervoer
geconcentreerd op de fabriek van de Suikerunie in Roosendaal (waar het
spoorvervoer nog tot eind 1995 doorging). |
||||||||||
Diesellocs voor normaalspoor |
||||||||||
Foto’s:
Regionaal Archief West-Brabant ↓ Op
beide foto’s staat voor de locloods van golfplaat een geel geschilderde
tweedehands dieselloc ↓ |
||||||||||
|
|
|||||||||
↑ In 1969 arriveerde als loc 1 O&K
fabrieksnummer 25621 (1956). Het was ooit één van beide rug aan rug gekoppelde locs van de
Westfalenhütte in Dortmund. Na de opheffing van het railvervoer in 1981 stond
de loc drie jaar bij O&K in Amsterdam en ging toen naar de glasfabriek
Maasglas in Tiel. Zie aldaar voor de verdere levensloop. Met 145 pk/24 ton was
de O&K aanzienlijk zwaarder dan haar Deutz collega van 55 pk/14 ton. |
↑ In 1972 arriveerde nog Deutz 55700 (1953), die
bij een suikerfabriek van de concurrent had gewerkt, namelijk die van de CSM
in Vierverlaten. Het zal in Zevenbergen wel loc 2 geweest zijn, maar dat
staat er niet op. Het zwaailicht is opmerkelijk hoog geplaatst. In 1981 werd
het “Sjaak” van de Weduwe Jansen (en later Nordland) in Bergen op Zoom. In
2001 werd Sjaak getransformeerd tot “Inge” van de Stoomtrein Dendermonde-Puurs. |
|||||||||
|
||||||||||
Diesellocs voor smalspoor Suikerfabrieken
bezaten vaak smalspoor, bijvoorbeeld
voor het vervoer van kalk (dat voor het reinigen van de suiker gebruikt
werd). Volgens een leverlijst van Orenstein & Koppel in Amsterdam bezat de
suikerfabriek in Zevenbergen twee eenvoudige open locs van het Kröhnke type Lorenknecht : Kröhnke fabrieksnummer 127 (1952) Kröhnke fabrieksnummer 140
(1953). Via Jan Legierse
(Railkontakt Modelspoorgroep Zevenbergen) werd het volgende vernomen: om het
sap met suiker te reinigen wordt er ongebluste kalk aan toegevoegd. De
verontreinigingen slaan dan als “schuimaarde” neer. Het smalspoor diende om
deze schuimaarde af te voeren. Het wordt in de
akkerbouw gebruikt als bodemverbeteraar. Het smalspoor lag verhoogd.
s'avonds in het donker telde de machinist de lampen, zodat hij wist hij waar
het einde van de baan was. Op een keer was er een lamp stuk. De machinist
viel met loc en al naar beneden, in de smurrie ! Die smurrie was zijn
redding. |
||||||||||
|
|
|||||||||
Opmerkingen: |
a) |
|
Op de website en de modelbaan van Railkontakt Modelspoorgroep Zevenbergen wordt de
drieassige NS 8605 als “dikke Bertha” gepresenteerd. Het is een geslaagd
model dat – afgezien van de asvolgorde – redelijk op de echte “dikke Bertha”
lijkt. Het voordeel van de drieasser is beter elektrische contact op het
straatspoor. ← Jan Legierse heeft een bouwpakket Modelloco art. ML255 (Sächs.
VII) wel een “echte” dikke Bertha gebouwd. Die
zal in de toekomst misschien worden ingezet. |
|||||||
b) |
In Zevenbergen bestonden
ooit vier suikerfabrieken. De in 1858 geopende (en in 1935 gesloten) fabriek
“Azelma” aan de Huizersdijk aan de zuidkant van Zevenbergen was de eerste
suikerfabriek in Nederland. Een andere suikerfabriek was De Dankbaarheid, aan de Schansdijk, gelegen aan de
andere kant van de Roode Vaart als de hier besproken Coöperatieve
Suikerfabriek. De vierde heette Phoenix. De andere drie fabrieken
hadden geen spooraansluiting. Het waren “particuliere” fabrieken, die een
felle strijd leverden met de later opgerichte coöperatieve fabriek. |
|||||||||
|
||||||||||
Met dank aan: |
Jan Legierse (Railkontakt
Modelspoorgroep Zevenbergen), Jan Strooband en de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. |
|||||||||
Bronnen: |
[1] |
www.watwaswaar.nl Die website bestaat niet
meer. Zie echter topotijdreis |
||||||||
[2a] [2b] |
Website van de
Railkontakt Modelspoorgroep Zevenbergen. Ruud Kalman, “Een
fabrieksmatige aanpak in HO (2)”, Railmagazine 258 (oktober 2008) 82-88. |
|||||||||
[3] |
Tijdschrift “Op Oude Rails”,
mei 1970. |
|||||||||
[4] |
De LCGB is nog springlevend, maar op de website is geen informatie over Zevenbergen te vinden. |
|||||||||
[5] |
NS personeelsblad De Koppeling, 6 oktober 1972. |
|||||||||
{ |
Provincie Noord Brabant Eigenaren Aanvullingen op boek Hans de Herder |
|||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||
|
||||||||||