Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw ◄`

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie  normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie  normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws

9 mei 2019

Shunter’s drieasser 503 van het O&K type MC14N is wit gespoten en naar België verkocht, waarschijnlijk naar Esso in Antwerpen (met dank aan Peter Jansen).

 

Shunter 503 was lang te vinden bij de

Trimodal Container Terminal Venlo aan de spoorlijn Eindhoven-Venlo, zo ook op 2014-06-12 →

 

Bij Bemo zijn een tweede en derde blusloco voor Tata Steel in Velsen in aanbouw (zie hier). Zie elders op deze website voor de eerste .

 

Uit de Nederlandsche Spoorwegen, Nederlandsch-Engelsche Uitgeversmaatschappij, Rotterdam, ± 1927 ↓

Het is een foto van de kolentip van Havenbedrijf De Rietlanden in Amsterdam, ter inleiding op een nieuwe webpagina over kolentips voor zeeschepen. Geheel links staat overigens een normaalsporige benzineloc van het type CXIV. Het is Deutz 3212 (1918), die in 1925 tweedehands is aangeschaft. Het is de enige bekende afbeelding van deze loc.

0 – 0 – 0

25 april 2019

De bij Neeltje Jans als monument opgestelde kipkar (zie hier bij het Nieuws van 12 november 2015) is op 14-04-2019 overgebracht naar de Stoomtrein Katwijk Leiden. Opgelast is nummer O.S. (Oving Spoor) 1058. De aspotdeksels zijn van SIJ en O&K. De wielstellen zijn te licht voor deze zwaar uitgevoerde wagen. Ze zijn te kort, hebben te smalle wielbanden en te dunne assen. (met dank aan Kees Plug).

 

Foto’s: Kees Plug ↓→

De collectie van het Decauville Spoorweg Museum (zie ook hier) is uitgebreid met twee mijnwagens voor ondergronds personenverkeer en drie Moës smalspoorlocs:

Van het Frankfurter Feldbahn Museum is een bijzondere Moës loc van het type 2AL uit 1935 overgenomen.

 

Mechanisch Erfgoed Centrum bij Dronten, 20-04-2019 →

 

Ongeveer midden in het overdakte deel staat de tweecilinder 28 pk dieselmotor; de uitlaatpijp steekt door het dak. Rechts ervan bevindt zich de versnellingsbak en daarboven – op het dak – het reservoir voor strooizand. Vandaar loopt een stang over het dak richting machinist. De “ketel” is het koelwaterreservoir. Het koude water wordt naar de motor gepompt; het opgewarmde water stroomt in de ketel terug. Bijvullen kan via de schoorsteen. Het gewicht van het water maakt het grote overstek aan de achterzijde mogelijk. Zie hier voor de geschiedenis.

 

Twee Moës locs van het type BL uit circa 1935 in het Mechanisch Erfgoed Centrum bij Dronten, 20-04-2019.

 

De bovenste loc was door een vorige eigenaar deels lichtblauw geschilderd en wordt weer teruggebracht in de originele groene kleur. De rechter loc stond tientallen jaren tussen de doornstruiken bij A.C. Stolwerk Sloopwerken BV in Breda. Henk Sluijters ontdekte haar en bedacht de naam Doornroosje; zijn eerste boek staat op de loc. Doornroosje blijft in de toestand waarin zij is aangetroffen. Zie hier voor de geschiedenis en gegevens van deze locs (inventarisnummers 115 en 118).

De pas gerenoveerde Shunter 403 is opgedoken bij Brabant Railport in Tilburg van de GVT Group of Logistics, vroeger Versteijnen geheten (met dank aan Frank Schouten). Eerder was daar Shunter 402 actief. Daarnaast beschikt Brabant Railport over een ABR loc.

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

 

 

Ouder nieuws

Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:       Home               Nieuwsarchief                   Inhoud  (zie ook de linker kolom en de tabbladen bovenin)