Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en nieuw

 

Wisseling van de wacht bij OOC in Oss,

13-02-2012, foto Martijn Smits.

 

Bij OOC in Oss rijdt sinds week 5 een ander “bakkie”, namelijk de 602 van Railpro. Na 2 jaar is de huur van “bakkie” 691 van BT Trains (rechts op de foto) beëindigd, maar ze is nog niet opgehaald en staat behoorlijk in de weg. BT Trains beschikt ook over zeven V60C’s. Meer over de relatief onbekende verhuurder BT Trains en haar materieel staat op een nieuwe webpagina.

 

 

De KRE-15-RCRV voor het GVB met fabrieksnummer 231heeft aan één zijde zowel een Scharfenberg koppeling (voor de Metro) als een Albert koppeling (voor trams). Het is niet het exemplaar van de link (foto Bemo) →

 

Bemorail heeft in oktober 2017 een

op afstand bestuurbaar rail-wegvoertuig met elektrische aandrijving via accu’s geleverd aan het GVB in Amsterdam (met dank aan Arno Logman van Bemo).

 

Bemorail heeft een nieuwe loc van het type BRD-130 afgeleverd aan OCI in de Europoort. Ze vervangt de Bemo huurloc van het O&K type MB360N  (ex Shell Moerdijk).

 

De nieuwste Bemo (met fabrieksnummer 232) bij OCI op 07-02-2018. Ongebruikelijk zijn de rangeertredes aan de achterzijde. Foto: Maarten van der Willigen, 07-02-2018 →

 

0 – 0 – 0

 

1 februari 2018

 

In een hal van Hovers Constructie Tilburg (HTC) staat één van de twee in 1955 afgeleverde dieselmechanische locomotieven die bestemd waren voor gebruik in Nederlands Nieuw Guinea  (foto archief Ad Gevers, van de website Bouwmachines van Toen )→

 

Meer over dit relatief onbekende loctype en het eveneens relatief onbekende project in Nederlands Nieuw Guinea staat op een nieuwe webpagina.

 

Dankzij Jan Roos staat hieronder een foto bij het bericht van 18 januari 2018. De Koempels van de Domaniale stellen overigens dat de loc bij de mijnen Laura en Julia heeft gereden. Ze is echter pas in 1987 - ruim na de mijnsluitingen - tweedehands uit Duitsland bij Laura Metaal gekomen.

↑ De dieselloc Deutz 55895 (ex Laura Metaal) bij schacht Nulland in Kerkrade (Bron: De Limburger, 22-01-2018) ↑

Links staan ondergrondse mijnwagens. Op de voorgrond twee Koempels van de Domamiale (Mijn).

0 – 0 – 0

18 januari 2018

 

De laatste berichtgeving over  het locpark van Shunter dateerde van 2014. Het wordt tijd voor aanvullingen en een overzicht:

 

Shunter nummer 504 in de werkplaats aan de Blindeweg (de voormalige Nedtrain ) op 05-09-2015. Deze drieasser van het type MC14N is in 1963 door O&K gebouwd als nummer 1 (in tweede bezetting) voor Shell in Pernis. In 1979 kwam ze als Tiny naar spooraannemer Strukton en in 2012 naar Shunter. Het is Shunter’s jongste aanwinst →

 

Bij Shunter zijn de 304 en 306 afgevoerd. Daarmee wordt het materieelpark als hieronder staat weergegeven (met dank aan Peter Jansen):

2 x

Lijndiesellocs (DDR V100) 203 101/102.

 

 

7 x

200 serie (O&K MB125N/170N/200N): 202, 204-209

De 208 staat op de nominatie voor afvoer.

4 x

500 serie: 502 – 504 (O&K MC14N)

De 501 (MC500N) staat op de nominatie voor afvoer.

5 x

300 serie: 301 (Vollert DR6000) staat buiten dienst;

303, 305, 307, 308 (O&K MB9N)

3 x

600 serie (O&K MEC502): 601-603.

De motorloze 602 is nooit in dienst geweest.

1 x

400 serie (O&K MB360N): 402.

1 x

hybride accu/diesellocomotief (Niteq 4000H): “Bokito

De 1823 (waarvoor Shunter het plan had voor ombouw tot hybride loc) is medio 2016 van de Blindeweg naar Oefencentrum Noord in Wijster gegaan. Bij de (ex Nedtrain) werkplaats aan de Blindeweg staan de 2296 en 2368, in zekere staat van ontbinding.

De niet dienstvaardige dieselloc Laura (van het bekende Deutz type A4L514, ex Laura Metaal) is door de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij in bruikleen gegeven aan de “Koempels van de Dominiale” en is op 10 januari 2018 geplaatst bij de Schacht Nulland in Kerkrade.

De persluchtlocomotief van de Domaniale Mijn (een Hohenzollern uit 1928) die jarenlang op het perron in Simpelveld stond is eerder door de Koempels in bruikleen verworven en gerestaureerd en staat al een halfjaar bij de Schacht Nulland.

 

ZLSM station Simpelveld, 09-09-2004. Sinds 2009 stond dit materiaal bij de ingang van de “leermijn” van de Ondergrondse Vak School van de Staatsmijn Wilhelmina →

 

Bij de Schacht Nulland staat ook een wagen voor ondergronds personenvervoer (uit Genk).

0 – 0 – 0

4 januari 2018

 

De Gelderse Smalspoor Stichting (GSS) heeft een draaischijf geplaatst afkomstig van de in 2013 gesloten steenfabriek Doorwerth:

 

LKM loc op de draaischijf van de GSS bij Heteren, oktober 2017. Foto: redactie van Het Polderspoor in nummer 2017-2 →

 

In 2013 werd gemeld dat er een Oostduitse acculoc en rails van museum Fivelmonde (voorheen steenfabriek Hylkema) in Delfzijl naar Frits Thies op Terschelling waren gegaan. Ondertussen is de loc bedrijfsvaardig, zijn er o.a. kipkarren aangevoerd en is er met zware machines een baanlichaam bij het Bunker Museum Terschelling gemaakt waarop de eerste rails en wissel zijn gelegd. Zie “het draadje” van Frits Thies op BeneluxSpoor, bijvoorbeeld deze pagina (en de andere pagina’s). Doel is vooralsnog het weergeven van het vervoer van materialen voor de bunkerbouw. Het bunkercomplex is het hele jaar toegankelijk en behalve op maandag zijn er rondleidingen.

 

Van links naar rechts bij de jutefabriek Ter Horst in Rijssen: gesloten NS wagens aan een laadperron, een wagen voor intern vervoer op normaalspoor en de in een boog gebouwde smederij. Het spoor de smederij in diende voor onderhoud van de vuurloze loc. De drie gebogen sporen eindigden in een draaischijf achter de rug van de fotograaf. Foto: Erfgoed Rijssen-Holten, periode 1930-1940 →

 

Meer over vuurloze Maffei’s staat op een nieuwe webpagina. De webpagina over vuurloze O&K’s van het type Zurdos is aangevuld met interieurfoto’s van het machinistenhuis.

0 – 0 – 0

 

Nieuwsarchief

 

2de deel 2017

Oud Nieuws Deel 17

1ste deel 2017

Oud Nieuws Deel 16

2de helft 2016

Oud Nieuws Deel 15

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

2de helft 2013

Oud Nieuws Deel 09

1ste helft 2013

Oud Nieuws Deel 08

2de helft2012

Oud nieuws Deel 07

1ste helft 2012

Oud nieuws Deel 06

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

1ste helft 2010

Oud Nieuws Deel 02

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

Terug/verder naar:            Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud