Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws

 

 6 januari 2022

Omroep Flevoland heeft circa 80 jaar oude films van de amateur Dirk de Boer in handen gekregen. Na restauratie en digitalisering is het gedeelte over de bouw van het gemaal Vissering op Urk hier te zien. Smalpoor – met diesel- en stoomtractie – speelde een grote rol.

 

Fragment uit “De Camera van Dirk de Boer - Bouw van een Gemaal” van Omroep Flevoland (logo linksboven). Op de achtergrond de openingen voor de 3 pompen van het gemaal. Daarvoor ligt een mat van gevlochten rijshout die – na bedekking met stenen – moet voorkomen dat de ondergrond wegspoelt. Op de voorgrond een Orenstein & Koppel dieselloc van het type RL1a van 11 pk. Ervoor loopt een jongen die waarschijnlijk zand strooit →

 

Zo kan het ook: wagens verplaatsen met een verreiker ! (met dank aan Louis van Delft).

 

↓ Foto op de geheel vernieuwde website van OOC in Oss ↓

 

 

De spooraansluiting van GPS in Amsterdam moet in het eerste kwartaal van 2022 functioneel worden. Er wordt door diverse firma’s aan gewerkt. Door sommige wissels moeten lierwagens gelierd kunnen worden. railpro leverde die wissels, met onder andere speciale puntstukken met groeven waar een trek- en een retourkabel doorheen worden geleid.

 

Foto op de website van railpro

(dat wordt met een kleine letter geschreven) →

 

Ook leverde railpro twee gerecyclede wissels voor de GPS railterminal.

(met dank aan Martijn Smits).

 

 

Bij Troostwijk is Orenstein & Koppel  26292 (bouwjaar 1964) van het type MV6 geveild. De loc draagt nog steeds het bedrijfsnummer Loc 2 van Paktank (later Odfjell) aan de Oude Maasweg, waar ze tot 1999 in dienst was. Daarna werd ze door Bemo jarenlang verhuurd aan Vopak Chemiehaven (zie hier). Er is een toelatingscertificaat voor de Metro van het GVB in Amsterdam voor de periode 24-07-2015 tot 24-07-2017.

 

Op de website van Troostwijk staan plezierig veel (34) foto’s →

 

In verband met het metroprofiel zijn de luchtketels op het dak geplaatst. Voor het werk in de metrotunnels passeerde de uitlaatlucht  Unikat filters.

Bij een revisie in 2007 is onder andere de remkraan door een joystick vervangen.

(met dank aan Frits van den Helm).

 

 

Er is een bijzonder HO model verschenen van het Deutz loctype KG230B. Hiervan heeft jarenlang een exemplaar in Nederland gereden. Zie hier.

0 – 0 – 0

23 december 2021

 

Ter gelegenheid van de jaarwisseling zal er wel weer heel wat sterke drank doorheen gaan. In dit kader past de nieuwe webpagina Jeneverspoor in Hoogezand.

 

Bij Shunter/Alstom in Rotterdam zijn 3 locs uit het verhuurpark afgevoerd. Eén ervan was Shunter 502, ooit genaamd Kayleigh alias Orenstein & Koppel fabrieksnummer 26584 (1967) van het type MC14N.

Zie hier voor de levensloop. Bij Shunter werd de drieasser regelmatig verhuurd.  Bijvoorbeeld de Rurtalbahn huurde jarenlang de 502 en zuster 503 voor de “last mile” van de containertreinen tussen de Maasvlakte en de Trimodal Container Terminal Venlo aan de spoorlijn Eindhoven-Venlo in Blerick. Eén van beide locs stond dan reserve. Zie hier.

Een tweede door Shunter afgevoerde loc is de door Railport Brabant in Tilburg ingeruilde ABR loc. Die loc is bij Shunter niet meer gebruikt.

Een derde door Shunter afgevoerde loc, namelijk de 303 alias O&K 26659 (1968) van het type MB9N, had een lange historie.

 

Shunter 303 met RET RR 5263 bij Nedtrain in Leidschendam op 25-08-2006. Foto: Nico Lollinga.

 

De 303 was door Shunter aangepast aan het metro-profiel. Zoals ook uit de foto blijkt waren de bufferplaten in de breedte ingekort en de onderste treden van de trappen waren afgesneden. De luchtketels waren vervangen door  meer luchtketels met een kleinere diameter.

De 204 en 205 van Shunter zijn aangepast voor het normale metroprofiel (ruimte voor de derde rail). De 205 rijdt al een tijdje (anno 2021) bij het GVB in Amsterdam.

De 204 is onlangs weer eens bij de RET geweest

(met dank aan Peter Jansen),

Op 10-12-2021 maakte Louis van Delft deze sfeervolle foto van de Köf III van Bemo bij Koole Minerals aan de Petroleumweg in Pernis →

 

De Köf III is er al tijden ter vervanging van de blauwe O&K van Bemo, die met een forse schade aan de radiator op een kopspoortje staat. Bemo zal binnenkort een nieuwe Bemo BRD130 bij Koole Minerals afleveren. De blauwe O&K zal dan worden afgevoerd; de Köf III zal er dan nog enkele maanden blijven (met dank aan Arno Logman (Bemo) en Louis van Delft).

 

Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan voerde Staatsbosbeheer in 1999 dagelijks publieksritten uit op het smalspoor in het Engbertsdijkveen. Het tijdschrift De Buffer van het Industrieel Smalspoor Museum meldt dat het spoor pas onlangs is opgebroken en naar het Veenmuseum in Vriezenveensewijk is gegaan.

0 – 0 – 0

9 december 2021

 

Op 2 december zag Louis van Delft het oranje bakkie ex-NS 683 van Rail Force One (zie daar) bij de nieuw Greenport Terminal in Blerick.  

 

Behoud Spooricoon Kesteren” probeert via crowdfunding voldoende geld te krijgen om onderstaande industrieloc te behouden. Anders dan bij de meeste industrielocs het geval was, kon deze loc indertijd uitstekend gezien en gefotografeerd worden vanaf de openbare weg:

↑ Veembedrijf Den Hartigh te Kesteren, 25 april 1986 ↑

 

Klik hier voor de levensloop van dit Spooricoon Kesteren.

Zie deze webpagina voor het betrokken loctype Deutz T4M625: hierin zijn vanaf vandaag ook foto’s opgenomen van de diverse locs van dit type die in Nederland gereden hebben.

Zie dit blog voor het spoorgoederenvervoer in Kesteren.

(met dank aan Martijn Smits).

 

Binnenkort – op 21 december – is het een eeuw geleden dat de mijnspoorweg van Nuth naar de Staatsmijn Maurits in gebruik genomen werd.

Met deze korte feesttrein werden de directie van Staatsmijnen en enkele bedrijfsingenieurs vervoerd (bron: Spoor en Tramwegen, 6 jan 1932) →

 

Het eerste deel (Nuth-Staatsmijn Emma in Treebeek, later verlengd tot Staatsmijn Hendrik in Brunssum) dateert uit 1910; het laatste stuk Staatsmijn Maurits-haven Stein) werd in 1934 geopend.

Zie hier voor onder andere een kaart.

De oude tramremise van het Provinciaal Ziekenhuis Duin en Bosch bij Bakkum is verkocht. In dit Rijksmonument mag onder stringente voorwaarden woonruimte worden geschapen. Zie ook hier en daar (met dank aan Jesse van Dijl van het Regionaal Archief Alkmaar).

 

Foto op Funda

 

De tramremise staat overigens niet meer op de originele plaats en is voorzien van een latere aanbouw aan de langszijde aan de kant van de fotograaf: oorspronkelijk waren de beide dakhelften symmetrisch.

 

0 – 0 – 0

Nieuw ontwerp (van Arnoud Bongaards) voor de locloods met expositieruimte en smidse van het MEC in Dronten

0 – 0 – 0

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud