Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws

26 november 2020 (aangevuld op 27 november)

 

De 13 locs van de 700 serie van de Nederlandse Spoorwegen van het Vossloh type G 400 B lijken niet veel om handen te hebben. NS wil er drie verkopen. Inmiddels is er één (de 711) verkocht aan de firma Brouwer Technology. Brouwer Technology doet onder andere interieurrevisies / ombouw voor Arriva/Stadler in de oude werkplaats van Blerick.

De 704 en 706 staan nog te koop (zie de foto hieronder). De 712 is door Strukton's 1824/Nicole opgehaald op Utrecht Cartesiusweg, heeft afgelopen week 1 of 2 dagen proef gereden bij Strukton in Amersfoort en is daarna weer terug gebracht.

(met dank aan Albert Koch en Anita Middelkoop (beiden NS), Peter Jansen (Shunter), Louis van Delft en Martijn Smits).

↑ De NS loc 706 (rechts) en 704 flankeren de O&K drieasser Shunter 504 ↑

op het achterterrein van de Shunter vestiging aan de Blindeweg in Rotterdam op 24-11-2020

                                                                                De 704 en 706 staan daar al sinds april 2020 of eerder.

 

NS heeft een webpagina met te koop staand materieel. De serie 700 komt er (nog) niet op voor. Wel staan er bijvoorbeeld 24 Elocs van de serie 1700 op. Daar wordt behoorlijk in gehandeld. In het kader van deze website zijn de spooraannemers interessant:

Nadat Strukton Rail al eerder E-locs van de NS serie 1700 kocht (zie hier) heeft nu ook VolkerRail dat gedaan (zie daar). Strukton wil de E-locs op sporen zonder (spanning op de) bovenleiding op accu’s laten rijden. Daarentegen zal VolkerRail combinaties van een E-loc en een dieselloc inzetten zoals sommige goederenvervoerders dat al eerder deden. VolkerRail heeft vier gemoderniseerde Oostduitse V100-en.

 

De webpagina over het failliet gegane Thermphos in Vlissingen Oost is van een nieuw einde voorzien.

 

De webpagina over “Railmonumenten op smalspoor” is uitgebreid met een relatief onbekend monument in Nieuw Balinge. Ook is een nieuwe verklaring toegevoegd voor het opvallende uiterlijk van het monument bij De Lange Schouw.

0 – 0 –  0

 

 

12 november 2020

 

Langs de  Achtmaalsebaan in de buurtschap De Lange Schouw (bij de Belgische grens ten zuidwesten van Roosendaal) staat sinds 2018 een monument met een informatiebord ter herinnering aan de verdwenen steenfabriek De Schouw.

Foto d.d. 22-06-2020 →

 

Vaak is over zulke monumenten op smalspoor meer te vertellen (ook over de kipkar op de foto). Een nieuwe webpagina gaat daarover.

 

Wegens defecten zet Captrain in Vlissingen Sloe het gele bakkie 691 van BT Trains niet meer in (bron: Railmagazine 379). Opvallend is dat BT Trains niet één van haar 5 in Roosendaal werkeloos staande V60C’s gestuurd heeft.

0 – 0 –  0

 

29 oktober 2020

 

Het Strandvondstenmuseum in Castricum is definitief gesloten. Het Decauville Smalspoor Museum breekt daarom na enkele jaren haar smalspoor aldaar (zie hier) weer op.

Zandtransport met kipkarren op een monorail, Oud-Loosdrecht, augustus 1962

Bron: archief Heidemij in het Nationaal Archief

Dankzij tips van Wim van Dorp en Kees Plug is duidelijk geworden dat kipkarren op een monorail vaker in Nederland gebruikt zijn dan tot nu toe werd aangenomen. De webpagina over monorails is dan ook uitgebreid met meer foto’s en informatie.

 

De Westfälische Lokomotiv-Fabrik Reuschling in Hattingen houdt zich vooral bezig met het reviseren en moderniseren van locomotieven. In 2015 introduceerde Reuschling het loctype R500C. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de frames en de asaandrijvingen van gebruikte locs, waardoor de R500C 50% en volgens een andere publicatie 70% van de prijs van een nieuwe loc zou kosten [1,2]. Het gaat tot nu toe om gebruikte drieassers van de Linke-Hofmann-Busch types 375 C, 530 C en 685 C, waarvan Reuschling een aantal exemplaren gekocht heeft. Deze loctypes hebben een verschillend motorvermogen en gewicht, maar de frames en asaandrijvingen zijn gelijk. De R500C is modulair opgebouwd. Dat wil zeggen dat de hoofdcomponenten makkelijk te vervangen zijn door een identiek exemplaar (in geval van een defect), maar ook door een ander  type (bij modernisering). Vanwege de moderne elektronica is de bedrading simpel.

Zeer recent lanceerde het Nederlandse BT Trains de “Green Shunter” in het digitale tijdschrift Spoorpro [3] en als een vlotte video op de eigen website. De Green Shunter is gebaseerd op de door Reuschling ontwikkelde modulaire rangeerloc en zou met relatief weinig handelingen om te bouwen zijn van dieselaandrijving naar bedrijf op accu’s of waterstof [3], althans wanneer de technische ontwikkeling voldoende is voortgeschreden. Nu zijn bijvoorbeeld de accupakketten voor 10 uur bedrijf nog te groot en te zwaar [3]. De Green Shunter moet op termijn de bestaande verhuurvloot van BT Trains gaan vervangen, maar het model is ook bestemd voor de verkoop [3].

Uw webmaster heeft daarbij de opmerking dat de R500C van Reuschling een dieselhydraulische loc is (met een Voith L420rV2 bak [3]). Wanneer er een loc gebouwd moet worden die in de toekomst op bedrijf met accu’s of waterstof zal worden omgebouwd, lijkt een dieselelektrische aandrijving meer voor de hand te liggen. De accu’s leveren immers elektriciteit aan elektromotoren. En ook waterstof wordt gebruikt om (met zuurstof uit de lucht) in brandstofcellen elektriciteit voor elektromotoren te produceren. Het is handig dat die elektromotoren en hun regeling al voor de ombouw aanwezig zijn.

 

[1]  60 Tonnen Blau-Weiß, Ruhr Wirtschaft, Mai 2015.

[2]  Rail Business 07.04.2015

[3]  Spoorpro d.d. 21-10-2020

0 – 0 –  0

15 oktober 2020

 

Het wordt weer eens tijd voor stoomtractie. Daarom is er een nieuwe webpagina over de jutefabriek Ter Horst in Rijssen die twee vuurloze stoomlocs had.

 

In aanvulling op het nieuws van 3 september 2020 staat hieronder een foto van de V60D die sinds kort “last mile(s)” vervoer voor HSL tussen Amersfoort en Pon in Leusden uitvoert. Volgens Op de Rails 10-2020 gaat het om 15 treinen, waarvan de laatste eind oktober 2020 rijdt.

↑ Station Amersfoort, 31-08-2020. Foto: K. Hagers

 

Hiernaast staan enkele details uit de bovenstaande foto. In het UIC nummer staat RXP voor de tegenwoordige voertuighouder Railexperts. Verder was 505 het bedrijfsnummer bij een vorige Nederlandse eigenaar, namelijk EETC (Euro-Express TreinCharter). Het getal 4 voor 505 geeft  aan dat het een vierasser betreft.

De loc wordt van Railexperts gehuurd door HSL Netherlands. Het thans gehanteerde bedrijfsnummer 6002 is het bedrijfsnummer dat de loc had bij ACTS, een andere voorgaande Nederlandse eigenaar. De loc is ook in de oude ACTS kleuren gebracht.

Het is een interessante ontwikkeling. Jarenlang waren er twee  Nederlandse bedrijven die locs verhuurden: Bemo en Shunter. Inmiddels zijn daar bij gekomen: BT Trains, Railpro, Jacko Fijn Techniek en nu dus Railexperts. Bij de nieuwkomers gaat vooral om de “last mile(s)”. Hun locs moeten dus toegelaten zijn op het openbare spoorwegnet en hebben een UIC code. Daarentegen rangeren de Bemo verhuurlocs op bedrijfsterreinen en hebben geen UIC nummer.

0 – 0 –  0

1 oktober 2020

 

Paul Henken vond in documenten betreffende door de Duitsers tijdens WO II gestolen en nog niet terug gevonden goederen gegevens van de dieselloc van de NS Houtbereidingsinrichting (Hbi) in Dordrecht:

Tot dusverre was alleen bekend dat Deutz fabrieksnunner 12584 van het type OMZ117F aan NS geleverd was. Het blijkt uit het bovenstaande dat ze door de Hbi in Dordrecht gebruikt werd om wagens met onbehandelde dwarsliggers in de impregneerketel te duwen. De loc had daarom voor en achter een duwschot, maar geen buffers. De trekhaken waren in de bufferbalken verborgen. De ongewone spoorwijdte van 94 cm zal te maken hebben met de diameter van de impregneerketel. Toon Steenmeyer heeft de Deutz lijst inmiddels aangepast. Een interessant artikel over de Hbi in Dordrecht staat hier. Over smalspooortractie wordt daarin slechts gezegd: “In I960 werd de smalspoorloco vervangen door een duwtractor.” Dat kon omdat een groot deel van het terrein bestraat werd met stelcon platen. De in het artikel genoemde spoorwijdte van 1000 mm zal waarschijnlijk 940 mm moeten zijn.

De kalkzandsteenfabriek Arnoud bij Hillegom had ook een vreemde spoorwijdte, namelijk 960 mm. Ook daar werden werden wagens in een ketel gereden (namelijk een hardingsketel).

 

Nog een onderwerp met betrekking tot de Tweede Wereldoorlog: het Atlantikwall Museum Noordwijk huist in een reeks bunkers uit de Tweede Wereldoorlog. De 4 geschutsbunkers, 2 munitiebunkers en de vuurleidingpost zijn verbonden door een ondergrondse gang. Daarin lag 60 cm smalspoor waarop wagens met munitie en andere voorraden geduwd werden (zie hier voor een plattegrond).

Zo moet het er ongeveer uit gezien hebben:

 

Drie gehelmde mannen duwen een wagen met een aantal 15,5 cm granaten door de smalle en lage gang. Foto uit de collectie van het Atlantikwall Museum Noordwijk

 

De rails is na de oorlog uit de betonnen vloer gebroken en verdwenen, zodat er een zandvloer achterbleef. Dat loopt niet makkelijk en het geeft de historische werkelijkheid niet weer. Het Atlantikwall Museum wilde al enkele jaren weer een betonnen vloer met smalspoor. Het probleem was dat indertijd waarschijnlijk lichte groefrails of brugrails gebruikt is. Lichte groefrails wordt nu niet meer geproduceerd en is in gebruikte toestand moeilijk verkrijgbaar.

Lichte brugrails is duur. Bemo Rail kwam uiteindelijk met de oplossing: door op “normale” rails (en wel Vignoles rail S10 van 10 kg per meter) een hoeklijntje te lassen ontstaat een “groef”:

 

← Zo komt de hoeklijn op het S10 profiel. Foto: Johan Gieske

 

Eenmaal in de vloer is het verschil met echte groefrails niet te zien en het is verreweg de goedkoopste oplossing. Bemo Rail zal zo 100 meter smalspoor aanbrengen.

 

(met dank aan Johan Gieske van het Atlantikwall Museum)

 

 

 

Bemo Rail heeft verrassend veel spoormaterieel in aanbouw, met klanten over de hele wereld:

een BRE60 batterij elektrische 2-assige loc voor België

Eerder gebouwde batterij elektrische 2-assige locs waren van de types KRE30 en KRE40, waarbij K Kompact betekende. Deze locs hebben wel een cabine, maar zonder stoel voor de machinist omdat die er maar kort in zal verblijven.

Daarentegen krijgt de BRE60 (zonder de K van Kompact) min of meer het uiterlijk van de Bemo 2 assige rangeerlocs, met een volwaardige cabine met een bestuurdersstoel en ook de typische trap aan de beide zijden voor een ergonomische toegang tot die cabine:

 

Frame van de batterij elektrisch aangedreven BRE60 bij Bemo, 22-09-2020, foto op de Bemo website →

een diesel hydraulische 4-assige BRD100 voor Taiwan
Eerder bouwde Bemo 4-assige locs van de types BRD130 en BRD150. Net als deze locs heeft de nieuwe loc draaistellen zonder doorgaande assen. Elk wiel heeft zijn eigen aandrijving.

4 “trailers”, eveneens voor Taiwan, namelijk 1x RC180 met kraan en 3x RC240 zonder kraan. Hier staan RC voor Rail Car en de getallen voor het laadvermogen in kN (dat is 18 respectievelijk 24 ton).

3 rail-weg voertuigen, ongeveer van dit type, maar aangepast aan het Noord-Amerikaanse continent.

een traverse voor het Zuid-Amerikaanse continent.

(met dank aan Arno Logman van Bemo).

0 – 0 –  0

17 september 2020

 

Namascor op het Industrieterrein Moerdijk was geen groot bedrijf (met nooit meer dan 80 werknemers), maar had wel eigen wagens en een eigen loc. Wel een kleintje. Klik op de link aan het begin van de alinea voor een nieuwe webpagina.

 

Op de “blauwe kade” van Verbrugge in Terneuzen is een hal voor de firma Calcit Zeeland gebouwd.

Op de “blauwe kade” van Verbrugge in Terneuzen duwt een Zephir rail-wegvoertuig op 07-09-2020 een aantal knikketelwagens door de laadhal van Calcit Zeeland (rechts buiten beeld) voor de belading met kalkslurry. Opvallend is de stellage van luchtketels op de Zephir. Uitsnede uit een foto van Louis van Delft.

  

De bovenstaande  Zephir 14.240 is voor langere tijd aan Calcit verhuurd door Lokaction. Dit Antwerpse bedrijf verkoopt en verhuurt vooral Zephir’s (met dank aan Johan Van Rompaey (Lokaction) en Louis van Delft).

Een grote verrassing is dat Lokaction een eigen rail-wegvoertuig ontwikkeld heeft en sinds kort op de markt brengt:

 

Foto Lokaction →

 

Er is een prototype gebouwd en enkele weken geleden zijn twee Lok’s 30 geleverd aan de nieuwe All Weather Terminal voor Arcelor Mittal in Gent. De Lokaction huurvloot zal met het nieuwe type worden uitgebouwd.

Het verschijnen van een nieuw type zwaar rail-wegvoertuig is opmerkelijk omdat  er daarvan al veel zijn. Bijvoorbeeld de zwaarste Zephir’s,  Mol RR 3044 en zwaarder, Terberg Zagro RR 282/222 en B-Track. Zie ook hier voor de situatie bij Tata Steel in IJmuiden.

Het nieuwe rail-wegvoertuig lijkt overigens sterk op de B-Track, maar heeft onder andere een bredere cabine die voor het onderhoud hydraulisch te heffen is.

Ook bij Chemours in Dordrecht is een rail-wegvoertuig in gebruik genomen en wel een B-Track 24 (met dank aan Hans Breederland van Shuntpower). Chemours is in 2015 afgesplitst van DuPont de Nemours, zodat er sindsdien twee bedrijven op de Dordtse locatie van het uitgebreide sporenplan (zie hier) gebruik maken. Er is hier veel met rail-wegvoertuigen gewerkt. Begonnen werd met een Trackmobile. Daarna waren er Unimogs, waaronder een bijzondere drieassige Unimog. In 2003 kwam er een Translok rail-wegvoertuig. Afgezien van enkele van Bemo gehuurde locs was de enige loc de in 2010 geleverde Bemo met fabrieksnummer 219.

Bij het nieuws van  21 augustus 2020 werd melding gemaakt van de aanwezigheid van een  B-Track 24 bij Koole aan de Oude Maasweg in de Botlek. Dat was een tijdelijke inzet in verband met een storing van de MaK (met dank aan Hans Breederland van Shuntpower).

0 – 0 –  0

3 september 2020

 

In de zoektocht naar de opvolger van de NS sik ontving de stapelplaats Crailoo in 1990 een Windhoff RW63DH, die vanuit de cabine, de treeplanken en radiografisch op afstand bestuurd kon worden. Het zou de enige loc van dit type blijven. Na de opsplitsing van NS belandde de loc in 2007 in het verhuurpark van Bemo. Ze werd verhuurd aan Vopak TTR in de Botlek en vanaf 2015 aan Vopak Chemiehaven, ook in de  Botlek:

↑ Op 16-07-2017 was de Windhoff nog bij Vopak Chemiehaven. Detail van een foto van Hendrik Bouwknegt ↑

Bijna alle locs in het Bemo huurpark zijn geel. Ook wat kleur betreft is de Windhoff een eenling.

Vopak Chemiehaven heeft de loc niet meer nodig; de eenling staat nu weer bij Bemo (met dank aan Arno Logman [Bemo] en Louis van Delft).

 

Translok 195 is voor reparatie bij Bemo en wordt bij BP op Rozenburg tijdelijk vervangen door de O&K MB7N die tot in 2015 bij Electrolux in Alphen a/d Rijn rangeerde (met dank aan Arno Logman [Bemo] en Frank Schouten).

De webpagina over Translok is gecorrigeerd en uitgebreid.

 

Ook de webpagina over de NDSM werf is gecorrigeerd en uitgebreid.

 

Louis van Delft wees er terecht op dat de twee enorme slakkenpankranen van de firma Harsco (zie het nieuws van 23 juli 2020 hieronder) op het terrein van Tata Steel in Velsen niet alleen slakpannen met Roza slak kippen. Nu de Roza slak wegens “grafietregens” overdekt in een nieuwe hal behandeld wordt, rijden er nog steeds treinen met slakkenpanwagens met andere soorten slak (dan Roza slak) naar de hijskranen van Harsco.

 

HSL Netherlands heeft de V60D met het nummer 6002 van RXP (= Railexperts) gehuurd voor het uitvoeren van een last-mile service vanuit Amersfoort. Treinen met nieuwe Volkswagens, die HSL Netherlands rijdt vanuit de fabriek in het Duitse Emden, worden naar importeur Pon in Leusden gereden (bron: Spoorpro).

0 – 0 – 0

 

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud