Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en nieuws

 

2 augustus 2018

Thermphos (voorheen Hoechst) in Vlisissngen-Oost ging in 2012 failliet. In 2014 vonden verschillende veilingen van de inventaris plaats, maar Jos Bosman ontdekte dat er nog steeds locomotieven staan:

 

Vooraan de voormalige ex-NS Sik 317, daarachter een op basis van een Windhoff rangeerrobot merkwaardige zelfgebouwde loc. Thermphos terrein in Vlissingen Oost. Foto Jos Bosman, 27-07-2018 →

 

De webpagina over Thermphos is met zijn foto’s bijgewerkt.

 

 

Maarten van der Willigen ontdekte dat Van Santen Intern Transport voor rangeerwerk op het terrein van Tata Steel nieuwe rail-wegvoertuigen heeft aangeschaft, ditmaal van de Belgische fabrikant Mol

↑ Van Santen bedrijfsnummer H361,Velsen,  Rijksbinnenhaven, 14-07-2018. Foto: Maarten van der Willigen ↑

 

Daarom zijn er nieuwe webpagina’s over het Mol type RR3044 en over Van Santen Intern Transport.

Nog meer nieuws over dit soort voertuigen: er zijn werden en worden ook rail-wegvoertuigen gebouwd op basis van bestaande grondverzetmachines (zoals wielladers) van merken als JCB, Manitou en Mecalac. Een voorbeeld is de op basis van JCB delen gebouwde en inmiddels weer verdwenen UCATrac. Het Belgische Rentaloc en het Franse ETIC stichtten in 2014 The Railroad Factory (TRRF) in Ierland, dat met Mecalac onderdelen de B Track 16 en de B Track 24 produceert. TRRF wordt in Nederland vertegenwoordigd door Shuntpower. De website daarvan vermeldde al sinds de oprichting in november 2017 slechts “Weldra meer hier”, maar is nu operationeel.

 

Volgens het Dagblad van het Noorden zijn op 31 juli de testritten met een railfiets op het smalspoor in het Holtingerveld begonnen. Er is nu één op een onderstel van een kipwagen gebouwde railfiets beschikbaar. Als de tests slagen zullen er 6 (voor 2 personen) worden bijgebouwd.

 

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

19 juli 2018

 

Er zijn veel veranderingen. De Orenstein & Koppel loc Herma van Strukton is verkocht aan het pas opgerichte RailFX (met dank aan Frank Schouten voor de informatie), dat Herma als rangeerloc wil verhuren.  Ze staat nog met in 2017 in Railpark Roosendaal opgelopen aanrijdingsschade bij de Strukton werkplaats in Zutphen.

Bij het nieuws van 4 juli 2018 staat de aankoop door het ook pas opgerichte VEB Tractie van de V100 van Railpro. Datzelfde Railpro heeft er een “bakkie ” bij gekocht en wel de 661 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij VSM (met dank aan Martijn Smits voor de informatie). Het is geen radioloc. Met deze loc meegerekend heeft Railpro nu vijf dienstvaardige bakkies, te weten drie radiolocs (de 601-603), de 606 en de 661.

Daarvan zijn verhuurd de 602 (aan OOC Rail in Oss) en de 603 (aan Spoorijzer in Roosendaal).

 

Op 09-07-2018 staat de 661 in Beekbergen gereed voor het transport naar Crailoo. Foto: Martijn Smits →

 

De 661 was van 2010 tot 2014 verhuurd aan Euro-Express Treincharter (EETC), met als standplaats de Watergraafsmeer.

EETC is in 2015 opgeheven, maar anno 2018 heeft de 661 nog steeds de EETC kleuren en ook een bijbehorend UIC nummer. Foto: Martijn Smits, 09-07-2018→

Het is opmerkelijk dat:

·        naast de al lang bestaande verhuurbedrijven Bemorail en Shunter nieuwe verhuurders zijn opgestaan, met name het hierboven genoemde Railpro en RailFX, het eerder besproken BT Trains en Jacko Fijn Techniek.

·        er relatief veel ex-NS bakkies verhuurd worden. Zie hiervoor de webpagina Historische gegevens per loc onder de fabrieknummers van English Electric.

In elk der jaren 1978, 1979 en 1980 leverde Orenstein & Koppel 2 radiografisch bestuurbare locs aan DSM in Geleen. Het waren de nadagen van O&K; het type MHB301N werd alleen aan DSM geleverd. In 2003 nam Railion - later DB (Schenker) - het interne railvervoer (en ook de 6 O&K’s) van DSM over. In 2012 kregen de bedrijfsnummers 2 t/m 5 een revisie bij Bemo, waarbij ze in het DB rood werden gebracht. De niet gereviseerde 1 en 6 doken op bij Shunter. Nr. 1 is nu Shunter 403. Ze krijgt een revisie en is bedoeld als rangeerloc bij Shunter op Waalhaven Zuid.

 

De voormalige DSM 6 bij de Shunter vestiging aan de Blindeweg (Waalhaven Zuid). Foto: Peter Jansen, 06-07-2018 →

De ex-DSM 6 is nu Shunter 403. Op bovenstaande foto is bij hoge vergroting al het UIC nummer 98 84 828 2404-8-NL-SHTR te zien.

Opvallend is het verschil in hoogte met de ervoor staande Shunter 202 “Nicky”.

Met dank aan Peter Jansen (Shunter) en Maarten van der Wiligen.

 

De webpagina over traversen (rolbruggen) is uitgebreid met smalspoor rolbruggen van de “persbleek” van de voormalige Enka fabriek in Ede en van het Industrieel Smalspoor Museum in Erica.

0 – 0 – 0

5 juli 2018

Op 07-06-2013 komt de V100 093 van Railpro in Crailo met een bij buurman GAD (de Gewestelijke Afvalstoffen Dienst) beladen trein te voorschijn van onder het wildviaduct.

 

Al langer was sprake van verkoop van de Oostduitse V100 van Railpro, die na het staken van de vuilafvoer per spoor en de komst van drie extra ex-NS bakkies in Crailo niets meer te doen had. De V100 093 is in juni aan VEB Tractie verkocht. Deze nieuwe BV is voor 50% eigendom van de meerderheids-aandeelhouder van Railexperts BV. De overige 50% van deze vennootschap is in eigendom van de Operationeel Manager van Railexperts BV. Het ligt dan ook in de bedoeling dat deze (niet door Alstom verbouwde) V100 door Railexperts zal worden ingezet. De V100 093 staat op dit moment in de werkplaats om weer dienstvaardig gemaakt te worden (met dank aan Frank Schouten en Railexperts). Onder fabrieksnummer 11931 (van VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke) is de geschiedenis van de loc te vinden op www.v100-online.de

Station Zwolle is wegens werkzaanheden van 30-06 tot en met 15-07-2018 geheel gesloten voor treinverkeer. Er zijn tientallen Krol’s (Kranen op lorries) actief. Reizigers worden per bus vervoerd. Goederentreinen rijden om via Almelo of Deventer en maken in Zwolle kop juist buiten het werkgebied.

Railpro heeft als tractie een Unimog en de 606 (het enige Railpro bakkie zonder afstandbediening) afgevaardigd:

 

Op 04-07-2018 verplaatste de 606 in Zwolle een trein geladen met afgewerkte ballast. Die werd met een grijper in aanhangwagens van een onderaannemer gelost. Op de achtergrond het gebouw Spoorzicht →

De Unimog van Railpro bleek een oude bekende in een ander jasje te zijn. Zie hier.

En over Unimogs met een rail-weginstallatie gesproken:

Bij AgruniekRijnvallei bij station Barneveld Centrum is in plaats van de oude een andere Unimog met rail-weginstallatie opgedoken.

 

Barneveld, 21-06-2018, foto: Eric van Maanen →

 

Zie hier voor meer informatie over de eerdere en de tegenwoordige Barneveldse Unimog.

 

De twee V60C’s van BT Trains die begin dit jaar even in Pernis actief waren, zijn nu volgens RolandRail voor Lineas in Zeeuws Vlaanderen aan het werk. Ex-NS 691 werkt ook voor Lineas, en wel in Amsterdam Westhaven en nog steeds in de outfit van OOC Rail in Oss.

0 – 0 – 0

21 juni 2018    

 

Het is al jaren geleden dat in Nederland een smalspoorlijn van een paar kilometer lengte is aangelegd. Het gebeurt anno 2018 in het Holtingerveld bij Havelte:

 

Studentenkampweg, Uffelte, 11 juni 2018 →

 

Meer hierover staat op een nieuwe webpagina.

 

Diema 1579 (1952) van het type DS 22 bij museum de Locht in Melderslo. Foto: Jeroen Kolkman, 20-05-2018

 

Bovenstaande loc werd nieuw geleverd aan TURBA Torfindustrie GmbH te Worspwede (D). Deze veenderij werd in 2005 overgenomen door Topterra in Wansum, producent van dekaarde voor de champignonteelt. Topterra heeft de loc en wagens in 2015 naar Museum de Locht (gewijd aan de asperge- en champignonteelt) gebracht (met dank aan Jeroen Kolkman en Piet Lenssen).

0 – 0 – 0

7 juni 2018

 

Op 23 mei was het 50 jaar geleden dat de eerste museumstoomrit op de lijn Hoorn-Medemblik gereden werd. De locs van het eerste uur – de 18 en de 30 – zijn nog steeds bij de Museumstoomtram aanwezig. Loc 30 stond sinds 2013 buiten dienst. Na onder andere het vervangen van de stoomdom, vlampijpen, stoomschuiven en de wielbanden, reparatie van een scheur in de vuurkist en het vlakken van de schuifkasten werd de 30 op de jubileumdag weer in dienst gesteld.

 

← Loc 30 (Jung 1268 uit 1908, ex Gasfabriek Keilehaven in Rotterdam) begeeft zich met geopende cilinderkranen op weg naar de plechtigheid.

 

Een nieuwe webpagina is gewijd aan dit 120/125 pk Jung type.

0 – 0 – 0

24 mei 2018

 

De “Rottenkraftwagen” van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM) heeft 20 jaar in opslag gestaan, maar is in 2015 – 2017 geheel gerenoveerd. De achtergrond van de renovatie was niet het bewaren van industrieel erfgoed, maar het gebruiksnut: de SHM had dringend behoefte aan een railvoertuig met een kraan.  Desondanks is de Rottenkraftwagen historisch verantwoord teruggebracht in de toestand waarin zij voor de spooraannemer Railbouw reed. Recent zijn de Railbouw opschriften en logo’s aangebracht.

 

SHM, Hoorn, 10 mei 2018 →

 

Dat is de aanleiding voor een nieuwe webpagina over de Rottenkraftwagen en de in Nederland gebruikte exemplaren.

 

ProRail zal in de zomer van 2019 vijf Unimogs met rail-weginstallatie ontvangen om gestrande treinen sneller te kunnen afslepen (bron: o.a. transport-online.nl).

 

Op 28 april is het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep geopend. Er nemen 11 stichtingen in deel, waaronder het Decauville Spoorweg Museum.

 

0 – 0 – 0

 

 

 

 

10 mei 2018

 

Er is nu ook een actiefoto van de nieuwe Bemo bij OCI in de Europoort:

 

De Bemo duwt vier lege gasketelwagens van het overgave-emplacement Moezelweg in de Europoort  naar de laadsporen van OCI. Foto Frank Schouten, 01-05-2018→

 

Zie ook het nieuws van 15-02-2018.

                                                                     

Een nieuwe webpagina behandelt de N.V. Pletterij voorheen Enthoven & Cie in Delft, die net als de buurman en latere fusiepartner Spoorijzer onder meer wissels produceerde.

 

0 – 0 – 0

 

26 april 2018

 

Een nieuwe webpagina gaat over de tunnellocs van het type Schöma CHL350-BB.

 

Bemorail bouwt momenteel 2 tweeassers van het dieselelektrische type BRDE80 voor een metrodepot in het Midden Oosten. Ze zullen los of gekoppeld kunnen rijden. Met 50 km/uur is de maximumsnelheid hoog voor een industrieloc. Zie deze webpagina op de Bemo website.

 

NS Techniek (voorheen Nedtrain) is haar in 2003/4 gebouwde 700-en van het Vossloh type G400B aan het omschilderen. Op 20-03-2018 stonden de 702 in de nieuwe en de 712 nog in de oude kleuren in Zwolle. Foto: Martijn Smits→

 

Bij Castricum was sinds 1865 een zanderij in gebruik. Het zand werd per smalspoor naar het station gebracht. Nadat het zand tot nabij het grondwater was afgegraven, vestigden zich hier bollenkwekers. Ook zij gebruikten smalspoor. In een oude bollenschuur zit nu het Strandvondstenmuseum. Dat wil het smalspoor laten herleven en legt samen met het Decauville Spoorweg Museum een 700 mm smalspoorlijn aan (bronnen: Menno Twisk; Noord Hollands Dagblad d.d. 13-10- 2017)

 

Het beginpunt van het smalspoor bij de parkeerplaats van het museum op 22-04-2018. Het spoor  onder de DuCrobra kipwagen loopt door het gras naar een draaischijf, waarop ook een spoor onder het afdak van het schuurtje aansluit. Achter de rug van de fotograaf ligt een wissel en vandaar voert de 250 m lange spoorlijn na een boog met contrarail naar de pluktuin. →

 

0 – 0 – 0

 

 

Nieuwsarchief

 

1ste deel 2018

Oud Nieuws Deel 18

2de deel 2017

Oud Nieuws Deel 17

1ste deel 2017

Oud Nieuws Deel 16

2de helft 2016

Oud Nieuws Deel 15

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

2de helft 2013

Oud Nieuws Deel 09

1ste helft 2013

Oud Nieuws Deel 08

2de helft2012

Oud nieuws Deel 07

1ste helft 2012

Oud nieuws Deel 06

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

1ste helft 2010

Oud Nieuws Deel 02

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

Terug/verder naar:            Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud