►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||
|
|||||||||
Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws 2 en 3 februari 2023 |
|||||||||
Al in 2017 is besloten dat er na 2030 geen kolen
meer in de Amsterdamse havens overgeslagen zullen worden. In dat kader is de
kolenoverslag van Rietlanden Terminals aan de Amerikahaven beëindigd. Aldaar was sinds 2009 een Köf
III actief, eerst in huur van Bemo, later in eigendom. Deze Jung 13892
(1965) is overgebracht naar het ene spoor van Enerco in Born. Op 26-01-2023
fotografeerde Louis van Delft de Köf III bij Enerco in Born. Cockerill 3591
(1957) ervoor is al in of voor 2013 van de
naburige ArcelorMittal
Staalhandel B.V. (voorheen Lommaert) gekomen → |
|
||||||||
Enerco had een kolenwasserij op het terrein van
Rietlanden Terminals aan de Amerikahaven. (met dank aan Louis van Delft, Arno Logman en
Martijn Smits) Het Spoorwegmuseum heeft circa 10.000 foto’s en
objecten uit de periode Mobilisatie, Tweede Wereldoorlog, Bevrijding en
Wederopbouw (1939-1960) op de website doorzoekbaar gemaakt; zie deze
link en onderstaand voorbeeld: |
|||||||||
Bijschrift
Spoorwegmuseum: Foto in zwart wit van oorlogsschade aan het station van
Zutphen en de omgeving van het station. Gebouwen zijn beschadigd. Op de
sporen op het emplacement staan stoomlocomotieven uit verschillende series.
Een 3e klasse rijtuig staan op het emplacement, een deur staat open. Van een
stoorjuk is een stootbalk losgeraakt en hangt scheef. Op de achtergrond is
het leegstaande gebouw van H.J. Reesink & Co. Datering: 1/10/1945. Foto:
Martelhoff's Circuline Fotosysteem → Een heel bijzonder detail is de merkwaardige loc
voor de twee stoomlocs in het midden. Het is de Gmeinder benzineloc van de
Enka in Ede, waarvan nog geen foto’s bekend waren. Daarom gaat een nieuwe webpagina over dit
loctype. (met dank aan Gerard de Graaf, Hans Nahonen Martin
van Oostrom). Heel bijzonder is ook de
volgende foto. Niet alleen vanwege de fraaie afbeelding, maar vooral vanwege
het bijschrift van het Spoorwegmuseum: |
|
||||||||
Het bijschrift van het Spoorwegmuseum luidt: Foto in zwart-wit van een gekantelde container op een industrieterrein, afgedrukt in Nieuw
Spoor in mei 1951 op pagina 7 bij een artikel. In dat artikel (dat op pagina 135 staat en niet op pagina 7)
staat als bijschrift bij dezelfde foto: De electrische centrale Hengelo ontvangt alle
kolen per spoor en beschikt voor de lossing van de wagens over twee moderne overslaginstallaties, waarvan U er hier één
in werking ziet. Kortom: het gaat om een kolentip. De
“gekantelde container” is een kolenwagen die gelost wordt. Het bijschrift in
het artikel uit 1951 was prima; het is een raadsel waarom dit vervangen is. |
|
||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
20 januari 2023 |
|||||||||
|
|||||||||
Hardinxveld-Giessendam, 26-03-2022 Waarschijnlijk zullen weinigen
bovenstaand tafereel kunnen thuis brengen. Meer hierover in de nieuwe webpagina de Overkant. |
|||||||||
|
Het zelden bediende raccordement van
ICL-IP (voorheen Broomchemie) aan de Frankrijkweg in Terneuzen is simpel,
maar interessant vanwege de kleinschaligheid. Er wordt ongeveer één wagen per
week beladen en toch heeft het bedrijf eigen tractie. ← Luchtfoto van het
raccordement van ICL-IP in Terneuzen. Prorail, 2021. Gaande van onder naar boven (=
van zuid naar noord): begin omloopspoor, overweg in de toegangsweg, einde
omloopspoor, laadplaats met witte ketelwagen, O&K loc en Köf III → Tot voor kort werd de loc van
dienst gehuurd van het Railpark Roosendaal. Het gaat om een Orenstein &
Koppel van het type MV6 met fabrieksnummer 26188 (1962). Op 16-01-2022
arriveerde echter een acculoc met Niteq fabrieksnummer B217, van het type
1500-E. Deze is nieuw geleverd aan een werkplaats van de Metro in Londen en
is bij Niteq ingeruild tegen een nieuwe acculoc van het type 3000-E. (met dank aan Thomas ter Berg en
Louis van Delft) Staatssecretaris Vivianne Heijnen
heeft op 11 januari 2023
op het Utrechtse
industrieterrein Lage Weide twee duurzame initiatieven van Strukton afgetrapt. Bij
Strukton Rail Short Line (SRSL, de opvolger van NS Spooraansluitingen) ging
het om het revitaliseren van de “railhub”. Eerder werd verwacht dat de eerste trein op 1
december 2022 zou rijden. Gedacht wordt aan het spoorvervoer van 200 TEU
(Twenty foot Equivalent Unit) per week. Bedrijven die hun logistieke stroom naar het spoor
verplaatsen, kunnen gebruik maken van de in december gepubliceerde
subsidieregeling voor de “modal shift” naar rail. De ceremonie werd
opgeluisterd door de aanwezigheid van de Strukton “batterijlocomotief”
Charlotte (ex-NS 1756), hoewel die bedoeld is voor werk aan het spoor en niet
voor het bedienen van raccordementen (bron: Industrievereniging Lage Weide). Op 12 mei 2022 kwam op deze
website aan de orde dat AMT (toen in Etten-Leur, nu in Breda), BAM Infra en
Oleo een 8 jaar oude Atlas 160Wsr krol met een te vervangen
dieselmotor omgebouwd hebben tot ’s werelds eerste elektrische krol. Spoorkraanverhuurbedrijf Van
Oosterwijk Rail krijgt in 2023 de beschikking over twee elektrische krollen,
te weten een Atlas 160 en een 180-versie (bron: SpoorPro) Het blijkt dat ook
deze krollen door AMT worden omgebouwd tot elektrische krollen. Voor de fabrieken - zoals die van Atlas - is een elektrische
krol namelijk nog een brug te ver. De lopende banden zijn geheel ingesteld op
de bouw van dieselkranen en een paar orders uit Nederland kunnen dat niet
veranderen. AMT zal elke krol voorzien van vier accupakketten; Oosterwijk
Rail schaft extra nog zo’n set aan, zodat lege accupakketten door volle
vervangen kunnen worden. Aannemers kunnen subsidie aanvragen voor elektrische
bouwmachines als onderdeel van de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos
Bouwmaterieel. Maar er blijven belangrijke vragen over als: waar worden de
lege accupaketten opgeladen en hoe krijg je de zware accupakketten uit en in
de krol. ProRail heeft een en ander nog niet geregeld. (Met dank aan Linda
Michielsen-van Oosterwijk) Buiten de spoorsector zijn al
oplossingen voor dit soort problemen gevonden, zoals de laadpleinen van Watthub. Een ander voorbeeld: Van Werven uit
Oldebroek verhuurt 4 jaar lang twee elektrische graafmachines aan het hierboven
genoemde BAM Infra voor een bouwproject in de gemeente Nunspeet. Mobiele
accucontainers worden bij Van Werven opgeladen en worden per uitstootloze
truck gehaald en gebracht. Bij de relatiegeschenken van
Spoorijzer is nu ook een sleutelhanger te zien. 0 – 0 – 0 |
||||||||
|
|||||||||
6 januari 2023 In de periode 1978 -1987 kocht DSM in Geleen 7
“Teletrac’s” van het type RW70DH.
Ze kregen de bedrijfsnummers V1 t/m V7 en werden ingezet bij los- en laadinstallaties,
waarbij ze vanuit die installaties radiografisch bestuurd werden. Van buiten
het DSM terrein waren ze – anders dan de gewone locs – niet te zien. Teletrac
V6 heeft zijn vaste werkplek verlaten om voor onderhoud naar de werkplaats te
gaan en wordt daarbij vanuit een hulpstuurstand bestuurd. Foto: Jens Merte,
april 1998 → In 2003 kwamen de Teletracs – net als de rest van
het DSM spoorbedrijf – bij Railion, later bij DB Cargo. Wegens mankementen en
vermindering van werk zijn in 2022 3 Teletracs (en wel de V2 t/m V4) door de
firma VME afgevoerd en gesloopt. (met dank aan Emiel de Block). Bij Chemelot (zoals het DSM sinds 2000 heet) is
overigens ook een Unilok rail-wegvoertuig bij een verlaadinstallatie
van de firma Fibrant in gebruik. |
|
||||||||
AMT is van Etten naar Breda verhuisd. In Etten
gebruikte AMT niet meer aangesloten
raccordementen als testspoor. In Breda is naast het nieuwe gebouw een
testspoor aangelegd, met een boog, een wissel en verkanting. Samen met No Man Trackwork ontwikkelt AMT
de TRACKBOT. Deze op afstand bestuurde acculoc kan met allerlei
gereedschappen worden uitgerust en kan bijvoorbeeld bouten, raildempers en
dergelijke aanbrengen → AMT heeft van Koks in Alkmaar de
vertegenwoordigingen van Zweiweg en Zagro (onder andere Unimogs met
spooruitrusting en Terberg rail-wegvoertuigen) overgenomen. (Bron: AMT website) Op een nieuwe
webpagina staan relatiegeschenken van
Spoorijzer, in aanvulling op eerder behandelde relatiegeschenken van IVB en
Railbouw. Op Waalhaven Zuid is de
blustrein (met Shunter loc) voor de zekerheid nog aanwezig. De vergunning
voor de blustrein is verlengd tot juli 2023 (bron: Spoorpro 04-01-2023). |
|
||||||||
|
0 – 0 – 0 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
|||||||||
Ouder nieuws: Zie het Nieuwsarchief |
|||||||||
|
|||||||||
|
|
||||||||
Terug/verder naar: |
|||||||||
|
|
|
|||||||