Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws

 

12 mei 2022

 

In de buurtschap met de nieuwsgierig makende naam Oude Willem (tussen Hoogersmilde in Drenthe en Appelscha in Friesland) is een railmonument verrezen.

 

Oude Willem, 05-05-2022 →

 

Het gaat duidelijk om een mijnwagentje, terwijl er in dit gebied nooit mijnen zijn geweest. Maar er heeft hier wel jarenlang een een bijna 4 kilometer lange smalspoorlijn gelegen. Zie de nieuwe webpagina Oude Willem.

 

De Combined Cargo Terminals (CCT) in Moerdijk hebben via Europees gesubsidieerde projecten onder andere twee bestaande sporen van 620 meter lang door drie nieuwe sporen van elk 740 meter vervangen, zodat 740 meter lange goederentreinen behandeld kunnen worden. Ook is een geautomatiseerd veiligheidssysteem voor het oversteken van drie spoorwegkruisingen geïnstalleerd. Het is te zien in een aardige drone film.

(met dank aan Louis van Delft).

 

De Minilok met bedrijfsnummer H1 van het GVB die in september/oktober 2018 naar de Electrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA) ging en op 25-05-2021 bij de firma Niteq in Nibbixwoud arriveerde is na onderzoek aldaar gesloopt.

(met dank aan Thomas ter Berg van Niteq).

 

AMT in Etten-Leur, BAM Infra en Oleo hebben een 8 jaar oude Atlas 160Wsr Krol met een te vervangen dieselmotor omgebouwd tot ’s werelds eerste elektrische krol.

De hydraulische besturing is gebleven.

 

← De eerste inzet is op tramlijn 16 in Den Haag, maar deze foto op de AMT website is genomen in Etten-Leur waar aan de Oude Kerkstraat kennelijk een bruikbaar stukje industriespoor is blijven liggen. De grijze bakken achterop zijn de vier Oleo accupakketten van 60 kWh elk.

 

De verwachting is dat de krol 8 uur is in te zetten met vier maximaal opgeladen accupakketten. De krol kan ook op twee pakketten werken. De twee andere pakketten worden dan opgeladen, zodat de pakketten na acht uur verwisseld kunnen worden.

Uit de informatie is nog niet duidelijk hoe dat opladen gaat. Niet op iedere werkplek is immers een laadstation beschikbaar.

 

0 – 0 – 0

 

28 april 2022

 

Ook bakkie ex-NS 687 heeft de openlucht werkplaats van Jacko Fijn Techniek in Wezep verlaten en is bij Rail Force One in dienst gekomen met een verrassend nieuw uiterlijk (vergelijk met het oude uiterlijk op de foto bij het nieuws van 3 maart 2022 verder naar onderen):

Statieportret van de ex-NS 687 in Amsterdam Westhaven op 16-04-2022. Foto: Maarten van der Willigen.

Het UIC nummer is 98 84 0600 687-0 NL RRL.  Zie hier voor de achterzijde van de loc.

 

Bij de firma Platenburg Spoorwerken in Schaijk stond al een vanaf de A50 zichtbare loc; zie hier. Het is de rechter loc op de foto:

 

Firma Platenburg in Schaijk.

Foto: Henk de Jager, 21-04-2022 →

 

Daar is de bij Troostwijk geveilde Orenstein & Koppel 26292 (bouwjaar 1964) van het type MV6 bijgekomen. Ze was tot 1999 in dienst als Loc 2 van Paktank (later Odfjell) aan de Oude Maasweg in de Botlek. Vervolgens werd ze als verhuurloc van Bemo onder andere bij de Metro van het GVB in Amsterdam ingezet. In verband met het metroprofiel zijn de luchtketels van de zijframes naar het dak verplaatst. Voor het werk in de metrotunnels passeerde de uitlaatlucht Unikat filters op de motorkap.

(met dank aan Henk de Jager en Maurits Kolkman)

OOC te Oss heeft vacatures voor volledig bevoegde (VB) eigen OOC treinmachinisten. In januari 2022 werd al een logistiek manager rail operations gevraagd (met dank aan Louis van Delft).

 

Na het verdwijnen van de bekende naam Spoorijzer vonden in Delft nog enkele jaren spoor gebonden activiteiten plaats bij de Nederlandse Constructiebedrijven en Machinefabrieken (NCM).

0 – 0 – 0

14 april 2022

 

Aan de geschiedenis van Spoorijzer in Delft  is een nieuwe (web)pagina toegevoegd: zie hier.

 

De spooraansluitingen van het hedendaagse Spoorijzer/De Werkplaats in de monumentale locloods in Roosendaal worden bedreigd omdat ProRail en NS nabij de loods een onderhouds- en opstelterrein plannen (bron: BN De Stem).

 

Bij de firma Van Houtum Recycling in Arnhem staat sinds kort Deutz fabrieksnummer 26181(1939) van het type OMZ 122 R.

 

De “Bison” bij Van Houtum Recycling in Arnhem (Foto’s: Gilles van Houtum) →

 

Deze Deutz rangeerde van 1971 tot 1996 bij de Bison Werke in Springe (D) en heeft de naam Bison bij latere eigenaren behouden. Er zijn 176 locs van dit type gebouwd, maar er hebben er geen in Nederland gereden (met dank aan Gilles van Houtum).

De originele watergekoelde 2-cilinder 2-tact dieselmotor is vervangen door een luchtgekoelde 4-cilinder 4-tact dieselmotor van het Deutz type F4L 912 (zie de onderste foto), zoals vaak in Deutz Fahr tractoren werd ingebouwd.

0 – 0 – 0

31 maart 2022

Op 19-03-2022 brachten de VolkerRail locs 203-2 (Jerry) en de 7178 twee treinen met steenslag naar de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Terwijl de dieselloc 203-2 met alle 34 zelflossers de museumlijn op ging, bleef de 7178 (ex NS 1778) in Hoorn.

↑ Bladzijde uit het NS tijdschrift Nieuwspoor van oktober 1948 ↑

 

Wat gebeurde er in Linne ? Dat leest u op een nieuwe webpagina.

0 – 0 – 0

17 maart 2022

 

Over circa een maand zal Koole Tankstorage Minerals (KTM) aan de Petroleumweg in Pernis op 2 sporen (in plaats van 1) ketelwagens kunnen behandelen. Hieronder, op 3 februari 2022, werd de komst van een nieuwe Bemo loc gemeld. Daar bleef het niet bij: op 24 februari arriveerden twee Niteq rangeerrobots:

↑ Twee maal Niteq 7000-E bij KTM in Pernis. Foto: Ben van Wevering, 04-03-2022 ↑

 

Meer bijzonderheden staan op de daartoe uitgebreide webpagina over Niteq.

Met dank aan Thomas ter Berg (Niteq), Ben van Wevering en Maarten van der Willigen.

 

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

3 maart 2022

 

Spoorijzer in Delft importeerde locs van Deutz en Ruston & Hornsby, zowel voor normaalspoor als smalspoor. Na de Tweede Wereldoorlog bouwde SIJ voor het eerst zelf locs en wel voor smalspoor. Het ging om drie geheel verschillende loctypes, achtereenvolgens dieselhydraulisch, dieselmechanisch en dieselhydrostatisch. Alle drie ontwerpen waren afkomstig van de tekentafel van dhr. George Verhoeff. Hoe hij locomotiefontwerper werd leest u hier op een nieuwe webpagina.

Onder andere op 13-10-2021werd in deze rubriek al vermeld dat de motor van de ex-NS 687 af en toe proef draaide. En het tijdschrift Op de Rails meldde in het 2022-2 nummer dat - als alles volgens plan zou verlopen – de ex-NS 687 in februari bij Rail Force One in dienst zou komen. Maar kennelijk is niet alles volgens plan verlopen:

 

Op 02-03-2022 stond bakkie 687 nog bij Jacko Fijn Techniek in Wezep →

 

De uiterlijke verschijning is nummer 9 van de Middlepeak Railways. Het gaat hier namelijk om één van de in 2018 uit Engeland terug gekeerde radiografisch bestuurbare ex-NS bakkies; zie hier.

 

Er zijn nieuwe links.

 

 

0 – 0 – 0

 

 

 

17 februari 2022

 

Er is weer een Spoorijzer Railtractor ontdekt en wel fabrieksnummer 117, van het type RT 8, met verdampingskoeling en met een spoorwijdte van 700 mm. De RT zou van een Vleutense boomkweker zijn geweest. Die verkocht het terrein 25 tot 30 jaar geleden samen met een schuur en de inboedel daarvan. De RT heeft ettelijke jaren in de schuur gestaan. De nieuwe eigenaar is aan het opruimen en zette de RT op Marktplaats. De loc is inmiddels door een particulier gekocht.

 

Foto van Frits van den Helm bij de schuur in Vleuten, 09-02-2022. Het achterschot is een bekende zwakke plek van de RT’s

 

Ook in 2019 dook er een RT op na jarenlange stilstand in een loods en ook - onafhankelijk daarvan – een kleine Deutz loc: zie hier.

(met dank aan Rogier Bennebroek, Arnoud Bongaards, Gerard de Graaf en Frits van den Helm)

Uw webmaster was en is onder de indruk van de ProRail luchtfoto’s van het Nederlandse spoor. Het was handig en indrukwekkend om zo vanaf de bank het strengelspoor in Vlaardingen te kunnen zien. Maar het strengelspoor ligt naast vrij toegankelijke perrons en is natuurlijk nog beter vanaf het perron  te fotograferen. Jan Roos deed dat en stuurde foto’s. Bovendien is er van Vopak Terminal Vlaardingen meer materiaal beschikbaar, zoals historische foto’s van de voorganger de Nieuwe Matex en uitleg over het veelvuldig rangeren met de loc van de bloktreinen. Het werd te veel voor deze nieuwsrubriek en daarom is er een aparte wegpagina gemaakt over de spooraansluiting van de Vopak Terminal Vlaardingen met daarin onder andere het strengelspoor en het rangeren. Bij het nieuws van 3 februari hieronder is daarom het gedeelte over het strengelspoor geschrapt.

In deze rubriek werd eerder gemeld dat men bij Jacko Fijn Techniek in Wezep op 13-10-2021 de dieselmotor van bakkie 687 (632) enkele minuten draaien. Dat werd later nogmaals geconstateerd. Op de Rails 2022-2 meldde dat de 687 in februari bij RFO in dienst zou komen.

 Op emplacement Waalhaven Zuid worden de tekort schietende blusvoorzieningen sinds april 2021 tijdelijk aangevuld met een blustrein:

↑ De blustrein op Waalhaven Zuid met Shunter loc 404 (een O&K, ex-DSM). Foto: Milieudienst Rijnmond ↑

24/7 staan twee brandwachten en een machinist van Shunter paraat.  De vergunning voor de blustrein loopt tot 1 januari 2023. Volgens Spoorpro (het vakblad voor de spoorsector) geeft ProRail aan deze deadline voor het aanleggen een permanente blusvoorziening niet te halen, omdat het 63 miljoen euro tekort komt om de permanente blusvoorzieningen op Waalhaven Zuid in orde te maken. Dan dreigt weer een rangeerverbod.

0 – 0 – 0

3 februari 2022

 

Bemo heeft de vierde blusloco aan Tata Steel afgeleverd met het fabrieksnummer 239.

 

Zoals aangekondigd bij het nieuws van 23 december 2021 is de nieuwe Bemo van het type BRD 130 bij Koole aan de Petroleumweg gearriveerd ter vervanging van de blauwe O&K, die is afgevoerd. De Köf III van Bemo blijft er nog enkele maanden.

 

Foto Frank Schouten, 29-01-2022 →

 

De nieuwe loc heeft een afstandsbediening. Oranje was de huiskleur van Koole (inmiddels is dat veranderd). Op de zijkant van de cabine staat onder andere het cijfer 10089. Dat is het objectnummer.

Bemo gebruikt nu namelijk objectnummers in plaats van fabrieksnummers. Niet alleen de locs, maar ook bijvoorbeeld de lieren van Bemo hebben objectnummers. De twee lierinstallaties voor de nieuwe terminal van GPS in Amsterdam zijn onlangs in bedrijf gesteld:

 

GPS, Amsterdam, foto: Arno Logman/Bemo

Het laden/lossen vindt plaats nabij de tanks op de achtergrond →

 

Zie voor GPS ook het nieuws van 6 januari 2022 hieronder. Bij grote vergroting is te zien dat de lier rechts op de foto het objectnummer 10093 heeft. Voor de lier links is dat 10087. Het type is voor beiden BRL-60-B (L = lier; 60 = 60 kN trekkracht).

(met dank aan Arno Logman van Bemo, Louis van Delft en Frank Schouten)

 

0 – 0 – 0

20 januari 2022

 

Tegenwoordig is er sprake van de sluiting van kolencentrales. Dat gebeurde vroeger ook al. Een nieuwe webpagina gaat over het railvervoer van de verdwenen Maascentrale bij Buggenum.

 

Strukton heeft eind 2021 de 303005 (Ankie) naar een sloper gestuurd. Van de vier Strukton locs van het Deutz type DG 1200 BBM was de 303006 (Irene) al in 2016 gesloopt. De 2 gesloopte locs zijn van het kwartet wel het laatst (in 2007) bij Strukton gekomen, maar waren met hun bouwjaar 1961 het oudst. De overblijvende 303003 (Janine) en 303004 (Monique) zijn al in 2004 bij Strukton gekomen, maar zijn met hun bouwjaren 1963 en 1966 jonger (met dank aan Martijn Smits).

↑ Op 23-02-2021 stond Ankie al bij Strukton in Zutphen buiten dienst ↑

 

ProRail laat het onder haar beheer vallende spoorwegnet vanuit een helicopter fotograferen. De foto’s hebben een resolutie die Google Earth ver overtreft en zijn voor iedereen te bekijken: zie hier (met dank aan Rogier Bennebroek). Vaak staat industriespoor er helemaal of deels op. Als voorbeeld staat hieronder de boven besproken Deutz loc Ankie bij Strukton in Zutphen (of een zuster daarvan):

↑ Fragment uit ProRail luchtfoto's van het Nederlandse spoor: Deutz type DG 1200 BBM  loc bij Strukton in Zutphen ↑

 

En zie daar een MaK G1206 dieselloc, ook bij Strukton in Zutphen. Opvallend is dat de loc niet in maar naast het spoor staat. Vanuit deze link kunt u natuurlijk ook zelf op onderzoek gaan.

0 – 0 – 0

 6 januari 2022

Omroep Flevoland heeft circa 80 jaar oude films van de amateur Dirk de Boer in handen gekregen. Na restauratie en digitalisering is het gedeelte over de bouw van het gemaal Vissering op Urk hier te zien. Smalpoor – met diesel- en stoomtractie – speelde een grote rol.

 

Fragment uit “De Camera van Dirk de Boer - Bouw van een Gemaal” van Omroep Flevoland (logo linksboven). Op de achtergrond de openingen voor de 3 pompen van het gemaal. Daarvoor ligt een mat van gevlochten rijshout die – na bedekking met stenen – moet voorkomen dat de ondergrond wegspoelt. Op de voorgrond een Orenstein & Koppel dieselloc van het type RL1a van 11 pk. Ervoor loopt een jongen die waarschijnlijk zand strooit →

 

Zo kan het ook: wagens verplaatsen met een verreiker ! (met dank aan Louis van Delft).

 

↓ Foto op de geheel vernieuwde website van OOC in Oss ↓

 

 

De spooraansluiting van GPS in Amsterdam moet in het eerste kwartaal van 2022 functioneel worden. Er wordt door diverse firma’s aan gewerkt. Door sommige wissels moeten bufferwagens gelierd kunnen worden. railpro leverde die wissels, met onder andere speciale puntstukken met groeven waar een trek- en een retourkabel doorheen worden geleid.

 

Foto op de website van railpro

(dat wordt met een kleine letter geschreven) →

 

Ook leverde railpro twee gerecyclede wissels voor de GPS railterminal.

(met dank aan Martijn Smits).

 

 

Bij Troostwijk is Orenstein & Koppel  26292 (bouwjaar 1964) van het type MV6 geveild. De loc draagt nog steeds het bedrijfsnummer Loc 2 van Paktank (later Odfjell) aan de Oude Maasweg, waar ze tot 1999 in dienst was. Daarna werd ze door Bemo jarenlang verhuurd aan Vopak Chemiehaven (zie hier). Er is een toelatingscertificaat voor de Metro van het GVB in Amsterdam voor de periode 24-07-2015 tot 24-07-2017.

 

Op de website van Troostwijk staan plezierig veel (34) foto’s →

 

In verband met het metroprofiel zijn de luchtketels op het dak geplaatst. Voor het werk in de metrotunnels passeerde de uitlaatlucht  Unikat filters.

Bij een revisie in 2007 is onder andere de remkraan door een joystick vervangen.

(met dank aan Frits van den Helm).

 

 

Er is een bijzonder HO model verschenen van het Deutz loctype KG230B. Hiervan heeft jarenlang een exemplaar in Nederland gereden. Zie hier.

0 – 0 – 0

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud