Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws

 

3 oktober 2019

 

Zie hier en daar voor het Historisch Weekend – met ook stoomtractie –  van de Gelderse Smalspoor Stichting ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan (met dank aan Rogier Bennebroek).

Louis van Delft  fotografeerde op 24-06-2019 bij Oil Tanking bij Terneuzen een B-Track 16 rail-wegvoeruig, compleet met bestuurder en een kraai op de rails. In 2009 reed hier een UCA-Trac; zie hier.

 

Dat de B-Track ook tot Nederland is doorgedrongen is de aanleiding tot een nieuwe webpagina over de B-Track 16.

 

Bij het bedrijfsgebouw van Muijs Containerreparatie in Weert staan inmiddels niet minder dan 8 locomotieven, deels op een vanaf de openbare weg zichtbare tweesporige “Paradestrecke”. Maar de nieuwste aanwinst staat op het achterterrein:

Deze Cockerill 4223 (1970) van het bekende tweeassige type is nieuw geleverd aan de glasfabriek van AGC in Zeebrugge en dook in of voor 2012 op bij AGC in Tiel. Die fabriek werd in 2013 gesloten en is onlangs gesloopt.

 

Muijs Containerreparatie, Weert, 20-09-2019. Foto: Martijn Smits →

 

Er staat ook een bijpassende gemoderniseerde Cockerill van hetzelfde type. Daarnaast bestaat de collectie uit 3 Sikken (267, 296, 338), de Bemo locs Nedstaal 5 en 6 en een Oostduitse locomotief.

(met dank aan Martijn Smits)

 

0 – 0 – 0

19 september 2019

 

Op 11 april 2013 werd op deze website bericht dat de Cockerill van (voorheen Lommaert) in Born bij de buurman Enerco was opgedoken. Jarenlang werd er niets meer over deze loc vernomen, maar ze blijkt nog actief te zijn:

Enerco, Born, 15-07-2019. Foto: Louis van Delft ↑

De kolentrein werd bij Enerco in delen behandeld. Een derde deel bleef aan de 266 118 van Railtraxx gekoppeld om met de zuidelijke kadekraan te worden beladen. De rest werd aan de Cockerill overgedragen. Aan de noordkant van het terrein werden deze wagens met 2 laadschoppen beladen. Om het de laders makkelijk te maken verplaatste de Cockerill de wagens af en toe naar het noorden (met dank aan Louis van Delft).

Zie hier voor een tekening van de tweeassige Cockerill dieselloc.

 

Er is een fraai Ruston 48DS model verschenen. Dit loctype heeft ook op Nederlands normaalspoor gereden. Dat geldt ook voor de inmiddels bejaarde Fleischmann modellen van de Orenstein & Koppel MV9.

 

Het raadsel van de wagens bij de Katwolder Haven in Zwolle is een stuk dichter bij de oplossing gekomen.

 

Over de kalkzandsteenfabriek Kranenburg in Den Haag en haar smalspoor is meer bekend geworden.

 

Terwijl er 35 NS 1700-en gesloopt worden is de ex-NS 1824 is door Strukton Rail en Jacko Fijn Techniek weer rijvaardig gemaakt (zie ook het Nieuws van 14 april 2019). Ze is op vrijdag 13 september bij de werkplaats in Zutphen als “werklocomotief” onder de naam Nicole in bedrijf gesteld. Zie hier en daar voor de nogal bont beschilderde Nicole. Later zal nog een battery pack worden ingebouwd zodat ook op sporen zonder (spanning op de) bovenleiding gereden kan worden.

 

0 – 0 – 0

6 september 2019

 

Een nieuwe webpagina gaat over de kalkzandsteenfabriek Arnoud (anno 2019 Xella geheten) in Hillegom, met de eigenaardige spoorwijdte van 960 mm.

 

Sinds enige maanden is er weer spoorvervoer bij de BP raffinaderij op Rozenburg. Het gaat om vijf gasketelwagens per keer:

↑ BP Rozenburg, 23-08-2019. Uitsnede uit een foto van Hendrik Bouwknegt

De tractie wordt geleverd door een Translok.

Transloks zijn er als loc en als rail-wegvoertuig. Hier gaat het om een loc, al doet het uiterlijk anders vermoeden. De Translok verving in 2012 een Deutz loc (met dank aan Hendrik Bouwknegt).

 

De Chinese treinfabrikant CRRC, die in staatshanden is, heeft de locomotief-activiteiten van de Duitse Vossloh Group overgenomen (bron: SpoorPro.nl).

 

Bemorail heeft een traverse geleverd aan de nieuwe Locomotive Workshop Rotterdam BV op de Maasvlakte, waar Siemens E-locs worden onderhouden. Er zijn 2 aankomstsporen, 6 werkplaatssporen en 8 parkeersporen. De traverse wordt populair in het Rotterdamse: Shunter bouwde er één voor zichzelf aan de Albert Plesmanweg in 2006. Bemorail leverde een traverse aan de Euromax terminal in 2008 en in 2018 aan C.Ro (Cobelfret) aan de Brittaniahaven.

 

Thermphos (voorheen Hoechst) in Vlisissngen-Oost ging in 2012 failliet. In elk geval op 02-08-2018 stonden er nog 2 eigen locs op het terrein (zie hier), maar tegenwoordig staan ze in Goes (met dank aan Alex Everts).

 

Goes, 22-08-2019. Foto: Alex Everts→ Het gaat om de loc met het opschrift Thermphos en de Sik rechts daarvan.

Zie de webpagina over Thermphos voor meer gegevens.

 

De laatste keer dat op deze website werk aan de “bakkies” bij Jacko Fijn Techniek in Wezep  gemeld werd, was in december 2018. Rond 1 september was er echter veel activiteit bij de ex-NS 692 (= 649, nu getooid met nummer 13), te zien en te horen (de dieselmotor liep).

0 – 0 – 0

22 augustus 2019

 

Bemorail bouwt aan blusloco 102 en 103 voor Tata Steel en heeft opdracht gekregen voor nummer 104.

Lyondell Chemie Nederland aan de Theemsweg in de Botlek zal een door Bemorail nieuw te bouwen BRD50 leasen.

 

Een nieuwe webpagina gaat over de firma Polytex die onder andere Simplex locs van Motor Rail importeerde.

 

De Amsteltrein in het Amstelpark in Amsterdam is in eigen huis gerenoveerd.

 

Amstelpark, 10-06-2019.

Foto: Gijs Sluijters →

 

Volgens Instagram is de loc in 1956 gebouwd en voorzien van een motor zoals die in de Porsche 356 gebruikt werd. In de termen van dit artikel over de Amsteltrein is het dan één van de 5 Porsche locomotieven van de eerste serie. Klik voor Porschetreinen elders.

Het plaatwerk van loc en wagens is uitgebreid onder handen genomen en is terug gebracht in de prachtige originele staat. Er wordt nog aan gewerkt om ook de motor, tussenbak en versnellingsbak weer als nieuw te maken.

De verandering komt zelfs in het logo tot uiting: in de nieuwe situatie (het rechter logo) heeft de Porsche loc weer een derde koplamp, een grille en “patrijspoorten”. De kleuren zijn ook veranderd: sinds 2005/6 was de loc ivoorwit met zwart, anno 2019 is het lichtblauw met wit. Ook de rijtuigen hebben de nieuwe kleuren.

 

(met dank aan Henk en Gijs Sluijters en Gijs Oostendorp van de Amsteltrein)

 

0 – 0 – 0

 

8 augustus 2019

 

In BudelDorplein staat een origineel, tweedimensionaal monument van een stoomloc. De Kempensche Zinkmaatschappij kocht in een periode van bijna 40 jaar vijf stoomlocs van dit type van het Belgische fabrikaat Couillet voor haar 42 kilometer lange net met een spoorwijdte van 600 mm.

BudelDorplein, 21 april 2018. Foto Jack Roosen op de website Le Projet de Dorplein

Op een nieuwe webpagina komen deze drieassige Couillet stoomlocs van de KZM aan de orde.

 

Ben van Wevering zag de buiten dienst gestelde RRF 101 op 21 juli bij Shunter aan de Plesmanweg. Enkele dagen later was de loc weer verdwenen. Nagekomen bericht: de RRF 102-108 zijn ter onttakeling naar Roosendaal versleept. De 101 was niet meer rolvaardig en maakte de reis daarom via Shunter per dieplader (bron: Raillmagazine 367).

De provincie Utrecht heeft voor de nieuwe tramremise in Nieuwegein Niteq B.417 van het type RRM-1000 in combinatie met een Talgo wielendraaibank aangeschaft. Niteq B.251 (2007) van het type 4000-U is van Hengelo naar Onnen verhuisd [met dank aan Thomas Ter Berg (Niteq) en Martijn Smits]. De webpagina over Niteq is bijgewerkt; zie ook aldaar voor foto’s, verklaring van de type-aanduiding, etc.

0 – 0 – 0

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud