Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en nieuws

 

6 december 2018

 

Tegenwoordig wordt er nog steeds smalspoor aangelegd en gebruikt:

voestalpine WBN (voorheen WBN = WisselBouw Nederland) betrok in 2012 een nieuwe, honderd meter lange hal op het terrein Crailoo in Hilversum. In en aan beide uiteinden buiten de hal liggen twee evenwijdige sporen met 600 mm spoorwijdte, zonder wissels. Over die sporen worden spoorstaven en wisseldelen met lorries vervoerd.

 

De hal van voestalpine WBN in Crailoo bij Hilversum, 07-06-2013 →

 

Het smalspoor bestaat uit zogenaamde groefrails dan wel brugrails in beton. Een nieuwe webpagina gaat over rails in bestratingen en vloeren (voor smalspoor en normaalspoor).

Op 19 juli 2018 werd bericht over de renovatie van de door Shunter gekochte Orenstein & Koppel 26846 (ex DSM 1) uit 1978. De gerenoveerde loc is al enige tijd als Shunter 403 in dienst:

 

Op 03-12-2018 duwt Shunter 403 (de voormalige DSM 1, later Railion 1) Traxx-loc 186 459 van Captrain (gehuurd van Railpool) naar de Shunter werkplaats aan de Albert Plesmanweg in Rotterdam.  Foto: Marco Schoonhoven

 

Afgezien van de kleuren en opschriften lijkt er uiterlijk niets veranderd te zijn. De 400 serie van Shunter bestaat uit Orenstein & Koppel tweeassers van 40 ton: de in 2013 gesloopte 401 (genaamd Kim) van het type MB11, de 402 van het modernere type MB360N, de hier getoonde 403 en ook de 404 (ex DSM 6)  van het modernste type MHB 301.

 

0 – 0 – 0

 

22 november 2018

 

Er is veel nieuws. Geen nieuws is er overigens over Jacko Fijn Techniek in Wezep (zie ook het nieuws van 8 november en 25 oktober): de vijf ex-NS bakkies staan al weken op dezelfde plaatsen.

 

De Stoomtrein Katwijk Leiden (SKL) heeft van de Berliner Parkeisenbahn een elektrische locomotief voor de duur van 20 jaar in bruikleen gekregen. De E-loc heeft een spoorwijdte van 700 mm en is in 1928 onder fabrieksnummer 9374 gebouwd door de Berliner Maschinenfabrik AG vormals L. Schwartzkopff (BMAG), met een elektrische installatie van de Maffei-Schwartzkopff Werke. De klant was de Berliner Kalksandstein Werke in Niederlehme bij Königswusterhausen (met dank aan Kees Plug).

De loc is van een zelfde type als de vijftien (!) locs die bij de Van Gelder papierfabrieken in Velsen en Renkum op een spanning van 220 Volt reden. Daarvan waren er twee in 1923 gebouwd door Schwartzkopff en de rest door AEG. De Schwartzkopff en AEG locs leken sterk op elkaar.

 

Foto uit het gedenkboek “Schwartzkopff 1852-1927”, Schwartzkopff 1927. Een aardige bijkomstigheid is dat het juist een Van Gelder loc betreft →

 

In Velsen reed de laatste E-loc in 1958. De vijf Renkumse E-locs gingen in 1961 buiten dienst. Behalve foto’s (zie ook hier) is er niets bewaard gebleven. De inmiddels bij de SKL aangekomen E-loc zal een welkome herinnering aan het grootschalige elektrische bedrijf bij Van Gelder vormen.

 

 

WP_20160810_13_09_02_Pro 105 mm.JPG

Bij het nieuws van 25 oktober 2018 werd vermeld dat de laatste actieve spoorrailkraan in Nederland te koop staat. (inlichtingen: info@sideronsnijwerk.nl).

 

← Een recente foto van de Nellen spoorrailkraan van Sideron Snijwerk in Berkel, 10-08-2016. Foto: Oscar van Dommelen.

 

In 2013 startte de aanbesteding voor de Railterminal Trade Port Noord in Venlo (zie hier). Op 12 november 2018 startte de bouw van Railterminal Greenport Venlo (zie daar). Waarom dat vijf jaar geduurd heeft en de naam ondertussen veranderd is, blijkt niet uit de berichten. Het project van de Cabooter Group komt zuidelijk van de spoorlijn Eindhoven-Venlo, tussen de N295 (de Greenportlane) en de Grubbenvorsterweg in Sevenum.

Treinen uit het westen kunnen via een wissel afslaan naar de railterminal. Voor treinen uit het oosten komt er een wachtspoor tussen de beide hoofdsporen. In totaal bouwen ProRail en Dura Vermeer circa 6 km nieuw spoor en 15 nieuwe wissels. In de startfase worden vijf sporen aangelegd (uiteindelijk zal de capaciteit naar acht sporen worden uitgebreid. Dan kunnen er dagelijks dertig treinen van 750 meter lang worden afgehandeld). De ingebruikname staat gepland voor eind 2019.

 

Bij C.RO (Cobelfret) in de Botlek verrijst aan een containerterminal, met vier laad-/lossporen en een omrijdspoor voor locs. Op 6 augustus is een huurloc van Bemo gebracht: O&K 26526 (1965) van het type MB11, ooit begonnen als Shell Pernis 2. In september 2018 is een traverse van Bemo in gebruik genomen voor het omlopen van locs (bron: Railmagazine 355 + 359).

Rail-wegvoertuigen rukken op: bij de Verbrugge Scaldia Terminal (vlakbij emplacement Sloe) blijkt een in 2014 gebouwd Terberg/Zagro van het type RR282 te rangeren (met dank aan Maarten van Brink (Terberg) en Hendrik Bouwknegt):

 

De Terberg/Zagro met loodertswagens bij de Verbrugge Scaldia Terminal in Vlissingen Sloe op 07-11-2018. Foto: Hendrik Bouwknegt

 

“Bennie” van Servo in Delden (toen Elementis geheten) vertrok eind 2017 voor een revisie bij Bemo en werd vervangen door de Bemo huurloc O&K 26292 (1964) van het type MV6. Die is echter defect terzijde gezet bij het bedrijf dat sinds februari KLK Kolb heet. Nu rangeert er de Bemo “glasbak” (met dank aan Martijn Smits en Arno Logman).

0 – 0 – 0

8 november 2018

 

Het smalspoor bij Havelte nadert de voltooiing (klik voor recente foto’s) en is in het stadium van proefritten. Vanaf half november tot in maart mag er niet in het natuurgebied gereden worden.

 

Proefrit met het prototype railfiets (zie ook het nieuws van 13 september),08-11-2018 →

 

De railfietsen worden gebouwd op de onderstellen van kipkarren uit een Tsjechische zoutgroeve. De volgende exemplaren krijgen open “kettingkasten”, waarbij de kettingen in PVC buizen lopen.

 

(met dank aan Erik Hendriks en Wouter Jansen van het Vlinderparadijs en aan Toon Steenmeijer).

IMG_4575 148 mm.JPG

De als radioloc uitgeruste ex-NS “bakkies” blijven voor nieuws zorgen. Rail Force One (RFO) haalde de ex-NS NS 671, 685, 687 en 692 uit Engeland. Ze staan nu bij Jacko Fijn Techniek in Wezep (zie de foto bij het nieuws van 25 oktober 2018 hieronder). De 671 zal voor onderdelen gebruikt worden.

Bij Jacko Fijn Techniek staat nog een vijfde bakkie:

 

De ex-NS 683 (→ RRF 5 → Locon 9701) raakte in dienst van Rail Force One in april 2018 in Vlissingen Sloe defect en stond op 31-10-2018 nog in Locon kleuren bij Jacko Fijn Techniek in Wezep→

De ex-NS 691 (→ Kandt→ Cronifer HSL Logistik) is nu eigendom van BT Trains. Na inzet bij OOC in Oss ging ze voor Lineas in Amsterdam rangeren.

Op -8-10-2018 stond de 691 op de “Infrasporen” van Amsterdam Westhaven.  Aan de getoonde linkerzijde is het OOC logo verdwenen; aan de andere zijde niet. Foto: Martijn Smits →

 

Korte tijd later is de 691 zich in Vlissingen Sloe bij Vopak met de gasketelwagens voor Lutterade gaan bezig houden (met dank Raymond Broere (RFO), Hendrik Bouwknegt en Martijn Smits).

Op 26-10-2018 is de tweede door Bemo gerenoveerde GE loc – 332 – bij Tata Steel in IJmuiden afgeleverd (zie hier voor de 331).

 

In de week van 05-11-2018 maakte de tweede loc van het Bemo type BRDE80 voor het depot van een metrobedrijf in het Midden Oosten proefritten bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (zie hieronder bij 13 september 2018 voor de eerste loc).

 

De proeftrein met de nieuwe Bemo langs de Broerdijk tussen Abbekerk en Oostwoud, 31-10-2018. Het rode rijtuig is de pas in dienst gestelde Staats Mijn Emma 86. Foto Rein Korthof

0 – 0 – 0

25 oktober 2018

 

Eén van de al voor de Brexit uit het Verenigd Koninkrijk teruggekeerde op afstand bedienbare ex-NS bakkies (zie hier) wacht bij Jacko Fijn Techniek buiten de gebeurtenissen af:

 

Middlepeak Railways 13 = ex NS 692 = ex NS 649 (1956) bij JFT, Wezep, 24-10-2018 →

 

Sideron Snijwerk in Berkel gebruikte tot voor kort op een geďsoleerd liggend stuk normaalspoor als enig Nederlands bedrijf nog een spoorrailkraan. Zie hier.

Sideron Snijwerk is overgenomen door SSI (Steel Solutions International) in Dordrecht en is daar in 2018 ingehuisd. Dat betekent dat de spoorrailkraan van de Nederlandse fabrikant Nellen (= Nelson = Nelcon), plus nog een niet aan rails gebonden hijskraan, te koop staan.

Inlichtingen: info@sideronsnijwerk.nl

Rogier Bennebroek – die al eigenaar is van een Spoorijzer Railtractor type RT8 - heeft een RT11 van de Stoomtrein Katwijk Leiden overgenomen en in bruikleen ondergebracht bij de Gelderse Smalspoor Stichting (GSS).

 

De nieuwbakken GSS 59 (ex NSS 52) op de draaischijf in Heteren, 20-10-2018. Foto Rogier Bennebroek

 

De RT11 is afgelopen weekend overgebracht. Bijzonder is dat aan de binnenkant van de motorkap met de hand een onderhoudsschema werd bijgehouden. (met dank aan Rogier Bennebroek).

 

Waar zouden we zijn zonder rails ?

 

0 – 0 – 0

 

11 oktober 2018

 

Opmerkelijk is dat RailForce One (of een daaraan gelieerd bedrijf) in september vier meer dan 60 jaar oude radiografisch bedienbare ex-NS “bakkies” uit Engeland heeft terug laten komen. Daarmee zal dit weer een veel voorkomend type geworden. Daarom gaat een nieuwe webpagina over de bakkies als industrieloc.

 

Remco Verloop fotografeerde de Bemo BRDE-80 op de Innotrans:

 

Bemo BRDE-80, Berlijn Innotrans, 20-9-2018. Foto: Remco Verloop. Vergeleken met de proefritten (zie hieronder bij 13 september) was de loc ontdaan van buffers en schroefkoppelingen en voorzien van het logo van de klant→

 

Bij het laatste raadsel is een nieuwe stap verder terug in de geschiedenis gemaakt.

0 – 0 – 0

27 september 2018

 

Een aantal fabrikanten levert al op afstand bestuurde kleine elektrische rail-wegvoertuigen zonder zitplaats voor de bestuurder, zoals de ook in Nederland actieve Zagro E-maxi en Bemo KRE-15-RCRV. De nog niet in Nederland gesignaleerde Zwiehoff Rotrac E4 heeft alleen een uitschuifbare trede voor de bestuurder. Nieuw in het genre is sinds 2017 de VLEX van Vollert (D) die op de tweejaarlijkse beurs Innotrans 2018 stond.

 

De VLEX van Vollert op de beurs Innotrans in Berlijn, 19-09-2018. Foto: Jan Roos →

 

Deze robot staat op twee eenassige draaistellen. Eén ervan heeft een pendelas, zodat er steeds 4 wielen op de weg of de rails staan.

Elk wiel heeft een eigen elektromotor. De draaistellen worden gedraaid door de motoren een verschillend toerental te geven. Voor het draaien zijn daarom geen hydraulische cilinders nodig.

Het geel en blauw van de gekleurde vlakken corresponderen met geel en blauw op de afstandsbediening.

Zoals gebruikelijk voor dit soort voertuigen (die immers in korte tijd buiten het spoor kunnen draaien) is er aan één zijde een koppelstang aanwezig. Die is primitief en niet op afstand te bedienen. De trekkracht wordt opgegeven als 20 kN.

 

Detail van de VLEX. Zichbaar is de hydraulische cilinder waarmee een spoorgeleidewiel op de rails wordt gedrukt. Dat spoorgeleidewiel lijkt een bijzonder kleine diameter te hebben. Beurs Innotrans in Berlijn, 19-09-2018. Foto: Jan Roos.

 

Ook het Nederlandse Bemo stond op de Innotrans 2018. Vergeleken met de proefritten (zie hieronder bij 13 september) was de nieuwste loc ontdaan van buffers en schroefkoppelingen en voorzien van het logo van de klant: zie hier en daar.

                                                                                                                         

Er is een nieuw en leerzaam raadsel met betrekking tot een smalspoor locmonument.

 

En er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

13 september 2018

 

De nieuwste loc van Bemorail – van het nieuwe Bemo type BRDE-80 – heeft proef gereden bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik:

IMG_4370 meer lokaal contrast.JPG

Een trein bestaande uit de Bemo, Sik 271, een personenrijtuig en 9 tweeassige goederenwagens is juist in Medemblik aangekomen op 04-09-2018. Op het andere spoor zal de diensttram over 10 minuten de terugreis beginnen. Het houten personenrijtuig is Staatsmijn Emma 86, dat zijn (geslaagde) afleveringsproefrit maakte.

 

Een nieuwe webpagina is gewijd aan het hierboven getoonde nieuwe Bemo type BRDE-80.

 

Zoals gebruikelijk voor fietsen, kunnen de railfietsen voor het smalspoor in het Holtingerveld niet achteruit rijden en moeten daarom aan de eindpunten gedraaid worden:

 

De zelf gebouwde draaischijf bij het Vlinderparadijs in de Holtingerpoort (bij Havelte) is klaar. Het prototype van de railfiets staat er op, 06-09-2018. Foto: Erik Hendriks (Vlinderparadijs) →

 

Aan het onderstel van de kipkar is niets veranderd. De nieuwe delen zijn er op geklemd. De stoelen zijn elk bevestigd op een subframe dat in lengterichting van de kipkar kan schuiven. Tussen de stoelen is een handrem aangebracht. Aan het onderstel zijn bumpers bevestigd.

De webpagina over het smalspoor in het Holtingerveld is met een aantal foto’s aangevuld.

0 – 0 – 0

 

 

 

Nieuwsarchief

2de deel 2018 (van 3 delen)

Oud nieuws Deel 19

1ste deel 2018 (van 3 delen)

Oud Nieuws Deel 18

2de deel 2017

Oud Nieuws Deel 17

1ste deel 2017

Oud Nieuws Deel 16

2de helft 2016

Oud Nieuws Deel 15

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

2de helft 2013

Oud Nieuws Deel 09

1ste helft 2013

Oud Nieuws Deel 08

2de helft2012

Oud nieuws Deel 07

1ste helft 2012

Oud nieuws Deel 06

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

1ste helft 2010

Oud Nieuws Deel 02

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

Terug/verder naar:            Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud