Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws

 

25 november 2024

 

De “Port of Moerdijk” ofwel het Havenschap Moerdijk heeft zeer recent budget gekregen voor de uitvoering van twee spoorprojecten.

De “pilot” Zero Emissie Rangeren zal zich richten op het gebruik van een emissievrije rangeerlocomotief voor het laatste en bovenleidingloze deel van het spoorgoederenvervoer, de “last mile(s)” tussen Lage Zwaluwe en het emplacement en de terminals op het haven- en industrieterrein Moerdijk. Het is de bedoeling dat de pilot (= klein project of onderzoek dat bedoeld is om iets uit te proberen) in 2025 zal plaatsvinden en twee maanden zal duren. De Moerdijkse pilot moet uitwijzen hoeveel reductie van C02, stikstof en ook geluid bereikt wordt met elektrisch rangeren. Ook zal gekeken worden naar stroomverbruik, actieradius, werkelijke trekkracht, bedieningsgemak, operatie en laadtijd. Er is een budget van € 665.000, inclusief BTW, gereserveerd. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat draagt € 332.500 bij, Havenbedrijf Moerdijk € 207.500 en de Provincie Noord-Brabant € 125.000. ProRail ondersteunt het project met expertise.

Bij een geslaagde pilot komen ook vervolglocaties in beeld. Zie ook de landkaart in de flyer van de Port of Moerdijk over Zero Emissie Rangeren. Merkwaardig is wel dat Tata Steel in IJmuiden ook op die landkaart staat, hoewel Tata Steel en Bemo Rail juist begonnen zijn met de bouw van hybride elektrische locs. Zie het nieuws van 11 oktober 2024 hieronder.

SpoorPro van 20-11-2024 toont een foto van onderstaande loc met als bijschrift: “De elektrische locomotief van Nexrail waarmee de pilot emissieloos rangeren wordt uitgevoerd.”

↑ De première van de IPE e6 op de Innotrans 2024 in Berlijn, 25-09-2024. Bron: Wikimedia, fotograaf Falck2 ↑

De batterij-elektrische loc is ontwikkeld door het verhuurbedrijf Nexrail en de Italiaanse fabrikant IPE RV, die het type e6 genoemd hebben. Het logo in de vorm van een X is van Nexrail (niet te verwarren met Nextrail). De afkorting hvle op de cabine slaat op de Havelländische Eisenbahn, die de loc als eerste zal beproeven. Opvallend zijn de doorzichtige panelen (op de foto rechts voor en links tegen de cabine) waardoor de vermogenselektronica van het Indiase Mehda te zien is. De asindeling (waarbij de middelste as niet midden tussen de buitenste assen ligt) lijkt op die van de Vossloh G6, maar anders dan bij de G6 zit de cabine wel in het midden. Het vermogen van 750 kW is ongekend groot voor een drieasser; het gewicht van 67,5 ton is ook hoog. Wel is de loc zodanig geballast dat de asbelasting voor elke as gelijk is (dus 22,5 ton). De aanzetkracht is 218 kN, de topsnelheid  is 50 km/uur en de minimale boogstraal is 50 meter. De loc heeft een kleine neerklapbare pantograaf op het dak waarmee de batterijpakketten bij stilstand onder een bovenleiding in een uur kunnen worden opgeladen. Daarmee zou de loc het 8 uur kunnen volhouden.

Port of Moerdijk toont bij het nieuws op haar website en in de flyer over Zero Emissie Rangeren zonder toelichting een foto van de bovenstaande loc plus de

nevenstaande foto

 

Dat is geen loc, maar een rail-wegvoertuig. Het lijkt sterk op de BBR xxxx types van de firma BEAZ Solutions in Hoogkarspel. Deze types worden meestal zonder overdekte cabine geleverd, maar op de huidige website van BEAZ Solutions staan foto’s van een BBR 5000 met precies dezelfde cabine; zie hier. Het fabrieksnummer is M2213, waaruit blijkt dat het rail-wegvoertuig in 2022 (als dertiende  voertuig van dat jaar) is gebouwd. Het is geleverd aan de Train Factory in Ballarat in Australië. De 5000 in het type is de trekkracht aan de haak in kgf. In moderne eenheden is dat 50 kN (kiloNewton).

Jack Zuurbier van  BEAZ Solutions bevestigde dat de nevenstaande foto in Ballarat is genomen.

 

Het blijkt dat nog niet vast staat welk batterij-elektrisch voertuig bij de Pilot zal worden ingezet. Over beide genoemde voertuigen worden gesprekken gevoerd. Ook moet nog veel geregeld worden, zoals (tijdelijke) toelating van de voertuigen op openbare infrastructuur.

Het tweede spoorproject betreft het verbeteren van de spoorinfrastructuur in Moerdijk. Hiervoor is een totaalbudget van € 1.161.600, inclusief btw, gereserveerd. Daarvan komt € 580.800 van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en eveneens € 580.800 van de regio (€ 474.925 van het Havenschap en € 105.875 van de Provincie). Doelen zijn:

·       Het zogeheten eindspoor aan de Middenweg moet weer benut worden. Dat betekent het saneren van oude rails en de aanleg van aftakkingen naar aangrenzende bedrijven. Hierdoor wordt de spoorcapaciteit in de haven vergroot en kunnen aangrenzende bedrijven op termijn de modal shift van de weg naar het spoor maken. De achterliggende gedachte is het aantal transportbewegingen over de weg terug te schroeven ten gunste van vervoer per spoor en over water.

·       Vergroting van de capaciteit op het emplacement Moerdijk en de havenspoorlijn Moerdijk-Lage Zwaluwe. De havenspoorlijn blijft enkelspoor. Groei is mogelijk door langere treinen en efficiënter rangeren. Eén en ander hangt ook samen met in de recente berichtgeving niet genoemde andere projecten. Zo zal het emplacement Lage Zwaluwe twee 740 meter lange goederensporen krijgen. Verder loopt er als sinds 2019 dit project waarbij bij de ingang van emplacement Moerdijk slimme camera’s (die onder andere het wagennummer achterhalen) staan en elke wissel (ook buiten het empacement) is uitgerust met drie wielpassagesensoren. Daarop is onder meer een wagenvolgsysteem gebaseerd.

·       In het kader van het verbeteren van overslag via spoor en water zal wordent gekeken naar aansluiting van nieuw spoor op de uitbreiding van watergebonden haventerrein aan de Westelijke Insteekhaven.

Daarnaast heeft het Rijk nog eens een miljoen gereserveerd voor “doorontwikkelingen”.

 

Bronnen betreffende de nieuwe spoorprojecten van Port of Moerdijk: website van Port of Moerdijk, SpoorPro, Brabants Dagblad, Brabants Nieuwsblad/De Stem.

Bronnen betreffende de IPE e6 loc: Artikel over Innotrans 2024 in Railmagazine 418 (oktober 2024), Railcolornews, website Railvolution.

Met dank aan Louis van Delft en Jack Zuurbier (BEAZ).

 

Nog een recente verrassing in de regio West-Brabant: Spoorpro kopte op 19-11-2024:

Roosendaal in extase: ProRail geeft flink deel spooremplacement op voor woningbouw”. De regionale krant Brabants Dagblad van 14-11-2024 geeft de meest concrete informatie. ProRail wilde 200 miljoen investeren in het versterken van het Roosendaalse emplacement, maar Roosendaal heeft lang gelobbyd met als resultaat een (nog niet ondertekend)  akkoord over een eerste fase. Daarin zal ProRail binnen drie jaar beginnen met het terugbrengen van het aantal sporen aan de westkant van het emplacement van 20 naar 8, in het gebied tussen de Kade (bij het voormalige PTT Expeditie Knoop Punt) en het Atik Stadion (dat met een voetgangersbrug over de sporen met het stadscentrum verbonden is). De kosten voor het verwijderen van de sporen en het saneren en bouwrijp maken van de grond worden geschat op 20 miljoen euro. De kostenverdeling tussen de gemeente en Prorail moet nog bepaald worden. De gemeente heeft al een belangrijk deel van de financiering door het Rijk geregeld. Rond 2030 zouden op de vrijgekomen grond circa 1000 woningen kunnen worden opgeleverd.

Een volgende fase zou woningbouw kunnen zijn na het verwijderen van sporen tussen het station en de Gastelseweg. Dat zou echter het verplaatsen van functies van het emplacement (zoals het opstellen van reizigersmaterieel) vereisen. De gemeente steekt een miljoen euro in onderzoek naar de haalbaarheid. Prorail zal dit onderzoek uitvoeren. Het resultaat wordt eind 2025 verwacht.

Een reactie van ProRail is dat versmalling of aanpassing van de sporenbundel pas kan plaats vinden ná de realisatie van “Roosendaal Integraal”. Dit houdt onder andere in het maken van extra ruimte voor het behandelen en opstellen van reizigerstreinen en het verlengen van goederensporen om ruimte te bieden aan treinen van 740 meter lang. “De verwachting is dat alle werkzaamheden tussen 2030 en 2032 zijn afgerond.” Dat is nogal duister: het zal toch niet zo zijn dat men eerst extra opstelsporen voor reizigerstreinen aanlegt en goederensporen verlengt en deze vervolgens naar het noorden verplaatst.

De in de monumentale locloods  gevestigde Werkplaats Roosendaal (tot 2013 Spoorijzer Materieel) ging in 2022 failliet. Als één van de oorzaken werd genoemd dat Prorail en NS sporen voor inspectie, schoonmaak en opstellen van reizigerstreinen wilden aanleggen waardoor de locloods haar spooraansluiting dreigde te verliezen. Daarvan is in elk geval tijdens fase 1 nog geen sprake omdat de locloods niet in het betrokken gebied ligt. De locloods wordt sinds 2023 gehuurd door Brouwer Technology.

Rond 21 november verscheen het boek ‘Verdwenen Aarde’. Dit boek over de geschiedenis van de steenbakkerijen en kleigroeven in de Rupelstreek ten zuiden van Antwerpen bevat 148 pagina’s en is rijkelijk geïllustreerd met zwart-wit foto’s. Er is een hoofdstuk gewijd aan smalspoor. Het boek is alleen verkrijgbaar bij de auteur Rudolf Bak en kost 24,50 euro, inclusief verzendkosten. U kunt het boek bestellen via de mail (rudolf.bak@casema.nl) of per telefoon (+31 6 22698513).

0 – 0 – 0

2 november 2024

 

Verrassend: bij het bekende verhuurbedrijf Boels kan - door zakelijke klanten met een klantnummer -een railtrailer gehuurd worden. Het gaat om een lorrie  met vier geveerde en (met lucht of hydraulisch) geremde wielen met een van de automobieltechniek afgeleide asophanging die met de bijgeleverde trekstang achter een krol gehangen kan worden.

 

Foto: website van Boels

 

De webpagina over zulke lorries/railtrailers is uitgebreid met de fabrikanten van railtrailers.

 

 

Bemo levert voor 1,9 miljoen euro een nieuwe locomotief aan een staalbedrijf in Argentinië. Het gaat om een dieselelektrische loc van het Bemo type BRDE-250, op tweeassige draaistellen en met een middencabine. Uiterlijk lijkt de loc op de door Bemo en Tata Steel gereviseerde GE locs 331-334 (zie de foto hieronder) en de loc heeft net als die locs onder elke motorkap een dieselmotor met generator. Maar de spoorwijdte is breedspoor van 1676 mm en de 331-334 hebben als vanouds gelijkstroom (DC) motoren terwijl de loc voor Argentinië wisselstroom (AC) motoren heeft. En de grote bakken voor de SA3 koppelingen ontbreken. 
Op 25-10-2024 ’s avonds werd de loc door transportbedrijf Van der Vlist naar de Rotteredamse haven vervoerd. De draaistellen reisden apart. Zie deze film van Bemo. Na ongeveer 6 weken zal de loc op de plaats van bestemming zijn.

Bronnen: Bemo website, het Noordhollands Dagblad en Arno Logman (waarvoor dank).

 

0 – 0 – 0

 

11 oktober 2024

 

 

 

Zoals bekend werden in de periode 20218-2022 vier General Electric locs van Tata Steel in IJmuiden grondig gerenoveerd. Het onderstel bleef gehandhaafd en werd door Tata Steel gerenoveerd. De elektromotoren werden hergebruikt. Boven het onderstel werd alles door Bemo vernieuwd. De locs bleven dieselelektrisch, maar gebruiken minder brandstof, stoten minder verontreinigingen uit en zijn minder lawaaiig. Na de 4de  gerenoveerde loc bleef het lang stil. De behoefte aan gerenoveerde locs bleef, maar men was tot het inzicht gekomen dat  hybride locs (met kleine dieselgeneratoren en grote accupakketten) beter voldeden dan dieselelektrische locs.

 

Links staat de gerenoveerde dieselelektrische 331 uit de serie 331-334. Daarnaast de hybride 335. Het uiterlijk is vrijwel hetzelfde (wel heeft de 335 veel groen) en het bedrijfsnummer 335 sluit aan op dat van de dieselelektrische 331-334, maar onder de motorkappen ziet het er heel anders uit. Foto:Tata Steel →

 

Op maandag 06-10-2024 werd de eerste hybride loc (met Tata bedrijfsnummer 335) door Bemo officieel overgedragen aan de afdeling Projects & Technical Consultancy (PTC) van Tata Steel. Later volgt de overdracht aan de afdeling OSL (On Site Logistics). In totaal zullen er 10 hybride locs komen, met de bedrijfsnummers 335 t/m 344. De werkwijze blijft dat Tata Steel de onderstellen renoveert en dat Bemo alles boven de onderstellen vernieuwt. Er zijn echter geen 10 oude onderstellen beschikbaar. Daarom zal Bemo 2 nieuwe onderstellen bouwen. De 2de, 3de en 4de hybride loc zijn op dit moment in verschillende fases van constructie en assemblage bij Bemo.

Een serie van 10 identieke locs op Nederlands industriespoor is een bijzonderheid geworden. Er wordt dan ook dieper ingegaan op de hybride locs en wel hier.

(met dank aan Arno Logman [Bemo])

 

Er is nog meer nieuws over hybride locs:

Eind februari 2024 heeft het GVB in Amsterdam met Schalke Locomotives in Gelsenkirchen een contract gesloten voor de levering van twee hybride locomotieven voor de Metro. Zie hier. De oranje locs arriveerden begin juli. Het GVB personeel kon via een prijsvraag namen voor de locs bedenken. Er waren 194 inzendingen. Trambestuurder en zij-instromer Bianca Langereis won.

 

Eind augustus waren de winnende namen Spark” en “Pulse” op de locs aangebracht en werden zij onthuld. Bianca was niet aanwezig→

 

Bij de reacties op Linkedin was onder andere de vraag: Waarom oranje, de onderhoud lokjs waren toch geel ? Het GVB antwoordde hierop: De locomotieven waren al oranje toen we ze aanschaften.

Met andere woorden: de locs zijn niet nieuw voor het GVB gebouwd. De Schalke locs zijn modulair opgebouwd; het is mogelijk dat in bestaande locs andere modules geplaatst zijn.

“De elektrische locomotieven betekenen een duurzame upgrade voor het onderhoud aan de metrobaan en zorgen voor een veiligere werkomgeving. Zonder de uitstoot van roet zijn gezichtsmaskers en beschermingsmiddelen niet langer nodig.”

Bron (van de foto en de meeste informatie): GVB-Amsterdam op Linkedin

 

Na deze blik op de nabije groene toekomst ook aandacht voor het erfgoed:

In 2018 kreeg het Mechanisch Erfgoed Centrum  (MEC) in Dronten subsidie voor de bouw van twee gebruikte Romney loodsen; zie hier. Een deel was bestemd als locloods voor het Decauville Spoorweg Museum (DSM). De Corona epidemie zorgde voor vertraging. In 2021 bleek dat de loodsen niet gepland waren in een “bouwvlak” waar volgens het bestemmingsplan gebouwd mocht worden. Er werd een gewijzigde bouwaanvraag ingediend (en goedgekeurd) waarbij de loodsen op plaatsen kwamen te staan waar volgens het bestemmingsplan wel gebouwd mocht worden; zie hier.

In 2021 kon er al wel op smalspoor gereden worden. Naast het MEC ligt namelijk een wadi (Water Afvoer Drainage en Infiltratie). Een wadi bergt regenwater en zuivert het, waarna het water infiltreert in de ondergrond. Zo helpt de wadi tegen wateroverlast en droogte. Het water wordt lang vastgehouden. De wadi is noodzakelijk voor de afwatering van het parkeerterrein, maar het is ook een aantrekkelijk natuurgebied.

 

Plattegrond van het MEC in mei 2023. Bron: MEC website →

 

Er werd een spoorlijn met keerlus aangelegd naar en in de wadi. Er worden aantrekkelijke ritten gemaakt (zie hier) langs een poel met kikkers, een boomgaard en bijenkorven.

Nadat de loodsenbouwer klaar was met zijn werk werd in april 2024 begonnen met spoorbouw voor het emplacement voor de smalspoorloods (op de bovenstaande plattegrond aangeduid als remise).

 

Een drietal verschillende Moës locs voor de loods. In de loods staat nog een Moës loc en – op het andere spoor – het rijtuig waarmee de ritten naar de wadi worden gemaakt. Ook links naast de loods ligt een spoor.

Foto: Arnoud Bongaards, 03-07-2024 →

Er wordt nu nog gewerkt aan de inrichting van de loods. Die kan nog anders worden dan op deze foto, maar de foto roept al de juiste sfeer op.

 

Foto: Arnoud Bongaards, 04-09-2024 →

 

Terzijde: ook in de tweede loods wordt nog gewerkt en  wel aan een expositie over het ontstaan en de ontginning van de Flevopolders. Die expositie is nog niet helemaal klaar, maar is al wel te bezoeken.

0 – 0 – 0

 

27 september 2024

 

In de werkplaats aan de Pollaan in Zutphen is spoor A (het 1ste vanaf de zuidkant) in gebruik bij Jacko Fijn Techniek (waarover later meer), spoor B en C bij Strukton en spoor D en E bij Arriva. Een voorbeeld van het samenleven van deze organisaties is de mobiele wielendraaibank (Mobiturn). Die stond tijdens de Raildag 21 september op spoor D, het enige spoor zonder put. Er boven stond een treinstel van Arriva opgebokt. De werkwijze is dat de Mobiturn – na het profileren van de wielen van een as – op eigen kracht naar de volgende as rijdt. Ze wordt via een haspel met 80 meter kabel van stroom voorzien. De Mobiturn is eigendom van Strukton en wordt door Arriva gehuurd.

 

Als Strukton de Mobiturn nodig heeft dan wordt die met een rangeervoertuig naar een Strukton spoor gebracht, want de kabel is dan niet lang genoeg.

 

Arriva rangeert al 10 jaar met een batterij-elektrisch

Niteq rail-wegvoertuig. Zie ook hier voor meer gegevens.

 

De Niteq heeft aan de zijde van de werkplaats een koppeling die past op de Scharfenberg koppeling van de Arriva treinstellen.

Alle foto’s zijn op 21-09-2024 gemaakt →

 

Er is nog een batterij-elektrisch rail-wegvoertuig aanwezig, namelijk een Zagro E-Maxi. Omdat al jaren geleden een speciale webpagina over de Zagro E-Maxi met een geïllustreerde opsomming van de in Nederland aanwezige exemplaren op internet is gezet en het Zutphense exemplaar daarin ontbrak zijn de op 21-09-2024 gemaakte foto’s daarin opgenomen.

Tot zover de lokale vervanging van dieseltractie door elektrische tractie. Buiten stond het grotere werk:

Eind 2022 toonde Strukton de batterijlocomotief  Charlotte aan den volke. Zie hier. Hoe zou het daar nu mee zijn ?

“Batterijloc” Charlotte bestaat uit de ex-NS Eloc 1756 gekoppeld met een containerdraagwagen type Sgns waarop een container is geplaatst met batterijpakketten en vermogenselektronica. Uiterst rechts staat de dieselhydraulische loc Martine (ex Nedtrain 704)

 

Eén van de cabines kon bezocht worden; een machinist gaf er uitleg. Het bleek dat Strukton nog steeds geen vergunning heeft om de batterijloc op het openbare spoorwegnet te beproeven. Ondertussen wordt Charlotte af en toe als gewone Eloc (zonder de containerdraagwagen) ingezet.

 

De cabine ziet er als vanouds uit. Het enige verschil is dit kastje op de spijl tusssen de voorruiten →

 

De 3 bedrijfsmodes zijn:

1.     Pantografen tegen de draad. De loc rijdt op stroom uit de bovenleiding.

2.     Als 1., maar nu wordt stroom uit de bovenleiding ook gebruikt om de accu’s te laden.

3.     Pantografen neergelaten. De loc rijdt op stroom uit de accu’s.

Buiten de looproute stonden Kethie (ex-NS 1736) en Nicole  (ex-NS 1824). Janny (ex-NS 1740) was niet te zien.

 

 

 

Het meest recente nieuws: deze lorrie is in 2024 speciaal voor Strukton door Nijhuis Engineering Dronten gebouwd.

 

Een met menskracht geduwde of getrokken lorrie is tegenwoordig al een bijzonderheid, maar dit exemplaar is extra bijzonder omdat het zowel op het spoor als op de weg kan rijden →

 

Strukton beschikt namelijk sinds kort over een 3D grondradar. Die kan gebruikt worden bij het opsporen van  bijvoorbeeld leidingen of holtes (zoals dassenburchten). Strukton hangt de grondradar onder andere aan een daartoe aangeschafte elektrische quad en die combinatie werd getoond. Voor gebruik op en naast het spoor dient de lorrie. Die wordt op de wegwielen bij een spoorwegovergang in en uit het spoor gereden. De blinkende tafelbladen dienen om hulpapparatuur te herbergen. De 3D grondradar wordt voor het onderste tafelblad gehangen voor onderzoek tussen de de spoorstaven en kan zijdelings verschoven worden voor onderzoek naast het spoor. Het duwen van de lorrie op het spoor vergt geen inspanning: de lorrie loopt licht en weegt slechts 175 kg.

 

Tot slot van dit verslag van een zeer interessante en goed georganiseerde raildag:

Er was nog veel  meer te zien, zoals de VSM stoomloc 50307 onder stoom, een te betreden Arriva treinstel, spooronderhoudsmachines, het lassen van spoorstaven, etc. Als laatste, maar zeker niet minder belangrijk:

 

Namens Jacko Fijn Techniek (klik voor de geheel nieuwe website) stonden op spoor A:

·       Een G 1206 (Vossloh 5001798 uit 2008), 2201 van Independent Rail Partner, later Lineas

·       Een G 2000 BB (Vossloh 1001029 uit 2001), 2107 van Independent Rail Partner, later Lineas.

 

Zie deze foto →

·       De ex-NS 1828 van Rail Force One.

 

0 – 0 – 0

 

13 september 2024

Locomotief 9902 van Railexperts (bestickerd  met tekeningen uit het kinderboek Tommie en Tess) brengt de loc van Veer4Rail op 19-08-2024 van Kijfhoek naar Amersfoort. De loc heeft de bijnaam Tinky Winky (een paarse teletubby) en gaat autotreinen naar Pon rijden.

Bron foto: Justin van der Veer op linkedin. Zie het nieuws van 13 juni 2024 voor informatie over de paarse loc.

 

Bij het Industrieel Smalspoor Museum in Erica is de restauratie van Jung 11662 (1953) van het type EL110 op enkele details na voltooid. De loc reed vroeger op het 700 mm  spoor van heibedrijf Leeflang in Gouda.
Zie ook het artikel op de website van SKF dat nieuwe lagers voor de versnellingsbak leverde.

 

ISM, 17-08-2024. Foto: Thomas v/d Velde →

Deze ISM 121 is Thie genoemd naar de grootvader van eigenaar Thomas v/d Velde.

Waar denkt u bij het woord lorrie aan ? Een lage houten laadvloer met 2 starre assen ? Bij de railinfra worden al jaren hele andere lorries gebruikt. Zie deze nieuwe webpagina en onderstaand voorbeeld:

 

De firma AMT in Breda leverde in 2018 vijf lorries  aan het GVB in Amsterdam. Ze worden ingezet voor wekelijks onderhoud aan onder andere de perrons aan de Noord-Zuidlijn. Zie ook deze video.

↓ Foto: AMT, 07-03-2018 ↓

0 – 0 – 0

16 augustus 2024

 

Er is een nieuwe webpagina over de dieselhydrostatische locs van Cmi (Cockerill Mechanical Industries / Cockerill Maintenance & Ingénierie). Dit vooral vanwege het verschijnen van een Cmi draaistelloc in Budel. Dat blijkt een buitenbeentje te zijn dat niet in de Cmi folders voorkomt. De bestaande webpagina over de populaire tweeassige Cockerill diesellocs met (tot 1970) gegoten frames is aangepast en uitgebreid.

 

↑ Deze loc “Rosi” werd vanuit Duitsland op een ketelbedtrailer van Van der Vlist naar Strukton in Zutphen vervoerd ↑

Foto: Falk Arnhold, 24-05-2017. Bron: Wikimedia

 

Het is Deutz 57101 (1960) van het type DG 1200 BBM. Klik voor de levensloop van deze loc die diverse Duitse eigenaren heeft gehad.

In Nederland had Strukton vier gebruikte locs van dit type. Klik voor de webpagina over het type DG 1200 BBM die ook de gegevens over de Strukton locs bevat. Inmiddels zijn twee van de vier locs gesloopt terwijl Strukton 303004 (bij Strukton Monique genaamd) in 2023 naar OOC in Oss is gegaan. Alleen Strukton 303003 (Janine) was nog bij Strukton. Naar verluidt heeft OOC nu de 303003 ook overgenomen terwijl de hierbij afgebeelde Deutz 57101 (waarvan volkomen toevallig een afbeelding op Wikimedia aanwezig was) onderdelenleverancier wordt.

(met dank aan Frank Schouten)

 

0 – 0 – 0

 

2 augustus 2024

↑ De op 6 juni 2024 als monument in Noordwolde onthulde NS 164 is op 24-07-2024 druk in gebruik ↑

De loc ziet er uitstekend uit: het jongetje met het groene shirt wordt in de lak weerspiegeld.

Het is ook innerlijk een bijzonder monument: het machinistenhuis is volledig ingericht met meters, bedieningsorganen, etc. en de loc is voorzien van een werkende dieselmotor, maar niet van een versnellingsbak.

 

Klik voor de geschiedenis van dit monument.

 

0 – 0 – 0

 

19 juli 2024

 

Zouden we hier een stukje van onze toekomst zien ?

 

ERTMS Trackbot bij Dronrijp. Foto: Strukton

 

Voor de komst van het beveiligingssysteem ERTMS moeten in Nederland zo’n vijftigduizend balises (= communicatiebakens) worden gemonteerd en meer dan twintigduizend assentellers. Strukton Rail, AMT, No Man Trackwork en ProRail ontwikkelen hiervoor de “ERTMS Trackbot”. Deze robot werd eind juni succesvol beproefd op een baanvak van de lijn Leeuwarden-Harlingen bij Dronrijp.

In grote lijnen: de robot rijdt via satellietnavigatie naar de juiste plek. Aldaar zoekt hij met behulp van een LiDAR(Laser Imaging Detection And Ranging)-scanner de juiste dwarsligger en boort daar 2 gaten in. Daarna wordt de balise uit een magazijn gehaald, geplaatst en vast geschroefd. Voor de assentellers gebeurt iets dergelijks. Bron: website Bouwmachines, 9 juli 2024.

 

 

Dan wat geschiedenis: de latere NS 161-165 maakten deel uit van een grotere serie dieselmechanische locs die gebouwd zijn voor het Britse War Department (WD = Ministerie van Oorlog). Tijdens en na de geallieerde landing in Normandië kwamen een aantal van deze locs naar het Europese vasteland. De latere NS 161 – 165 werden na het einde van de Tweede Wereldoorlog gekocht door de Nederlandsche Tramweg Maatschappij (NTM). In 1947 werden de lijnen en het materieel van de NTM door NS overgenomen. De 163 was defect en werd gesloopt. NS zette vanuit Steenwijk werkdagelijks twee locs in. Er werd via Frederiksoord en Noordwolde tot Makkinga gereden. Vandaar ging de ene loc met een rangeerdeel via Oosterwolde en Appelscha naar Hijkersmilde en de andere naar Gorredijk. Een derde loc stond in Steenwijk reserve of was in Zwolle in onderhoud. Er waren dus maar drie locs nodig en in 1951 ging de 161 buiten dienst. Zie dit artikel voor meer informatie.

In 1957 werden de overgebleven 162, 164 en 165 afgelost door 2 locs van de nieuwe, zwaardere en snellere NS serie 451-460. Het trio werd verkocht als industrieloc. Hun wederwaardigheden staan op deze webpagina: NS 162, 164 en 165.  Die webpagina is in 2021 voor het laatst aangevuld en ondertussen is er wel het een en ander gebeurd. Genoemde webpagina is daarom bijgewerkt. Over de NS 165 viel niets nieuws te vermelden, want die is al in 1964 gesloopt. Dan blijven over de NS 162 en 164:

 

 

 

↑ De besproken locomotieven NS 162  en 164 met een goederentram naar Steenwijk kort na het vertrek uit Noordwolde op 13-07-1951 ↑

Foto J.J. Overwater, beeldbank NVBS.

 

In de bijgewerkte webpagina NS 162, 164 en 165 is de recente geschiedenis van de NS 162 toegevoegd. De NS 164 is op 6 juni jongstleden als monument in Noordwolde als monument gepresenteerd. Dat wordt kort in de gelinkte webpagina aangestipt en zal binnenkort uitgebreider aan de orde komen.

 

Nog meer geschiedenis: bij het Arnhems Oorlogsmuseum verscheen onverwachts een wat raadselachtig locomotiefmonument. Zie hier voor foto’s en informatie.

 

 

 

0 – 0 – 0

 

 

 

 

 

 

27 juni 2024

 

De Stoomtrein Katwijk Leiden (SKL) presenteerde de twee uit Indonesië terug gekomen door Du Croo & Brauns in Weesp gebouwde stoomlocs: op 14 juni voor genodigden en op 15 en16 juni voor het publiek met een “Pasar Malam Lokomotip”.

 

De twee vierassige locs stonden versierd in de Rijtuigenloods. Beiden dragen  de driehoekige fabrieksplaat en hun bedrijfsnummer. Op de foto staat nummer 9, in 1925 gebouwd volgens het  Klien-Lindner systeem. De afwezige ketelbeplating herinnert aan de verwijdering van het als isolatie tussen ketel en ketelbeplating aangebrachte asbest door een extern bedrijf →

 

Op 14 juni werden de onder een doek verborgen naamplaten onthuld.

 

Bij de SKL kregen deze locs namelijk de namen van de suikerfabrieken waar zij het laatst actief waren. Nummer 9 was bedrijfsnummer 9 van de suikerfabriek Soemberhardjo (dat op veel manieren geschreven kan worden).

 

De naamplaat wordt onthuld door de heer J.W. Vonhoff, de zoon van de Du Croo & Brauns ontwerper. Rechts staat Gerard de Graaf, die meer dan 20 jaar energiek bezig is geweest Du Croo & Brauns stoomlocs uit Indonesië naar Nederland te krijgen. Tussen hen in staat iemand die zich plotseling voordrong →

 

De andere loc, een in 1928 gebouwde Mallet, was nummer 214 van de suikerfabriek Pesantren Baroe. Bij deze loc vond dezelfde ceremonie plaats.

Klik voor gegevens en foto’s van nummer 9 en nummer 214.

 

Het munitiedepot bij Alphen (Noord Brabant) van de Koninklijke Luchtmacht had een zeer uitgebreid smalspoornet, waarop drie diesellocs van het Ruston & Hornsby type LBT en tientallen tweeassige lorries actief waren. Alle drie locs zijn bewaard gebleven. De afgebeelde loc, genaamd Manke Nelis, kwam in een depot van het Militaire Luchtvaart Museum bij Soesterberg. Dat museum ging op in het Nationaal Militair Museum  (NMM). In 2018 werd Manke Nelis in bruikleen gegeven aan het Industrieel Smalspoor Museum (ISM) in Erica. De loc kreeg er onderhoud en er werd mee gereden. In 2023 ging deze ISM 95 terug naar het NMM en sinds mei 2024 staat Manke Nelis er met 2 munitielorries er opgesteld:

 

Foto: Gerhard Aberson, NMM, 19-06-2024 →

 

Alle brandstoffen en andere vloeistoffen zijn afgetapt; de loc zal hoogstwaarschijnlijk nooit meer rijden.

(met dank aan Gerhard Aberson, Toon Steenmeijer en Peter van der Sterren)

 

De Gelderse Smalspoor Stichting (GSS) heeft sinds 18 juni een stoomloc ter beschikking:

 

Foto: Johan Nab, 19-06-2024, GSS te Heteren →

 

De Henschel Fabia voor 70 cm spoorwijdte  met fabrieksnummer 21765 was met o.a. rails en 3 diesellocs eigendom van Kees Heikoop sr. De loc stond 53 jaar in een loods achter zijn huis. Na zijn overlijden nam Kees Heikoop jr. het onderhoud voor zijn rekening. Toen hij daar moeite mee kreeg gaf hij in 2021 de diesellocs in bruikleen aan de GSS. Nadat hij in hetzelfde jaar was overleden gaf Cor Heikoop (zoon van Kees Heikoop jr) o.a. rails aan de GSS in bruikleen en nu dus de Henschel Fabia.

Zie hier voor een film over de overbrenging naar de GSS en zie daar voor de gegevens van de loc. GSS 64 is niet dienstvaardig. Met name de ketel is in slechte staat.

(met dank aan Robin Jansen; gegevens komen deels uit het GSS tijdsschrift Polderspoor)

 

Het Bredase aannemersbedrijf W. Rasenberg en Zn kocht in 1953 twee Ruston & Horrnsby diesellocs van het type 30DL. Over het bedrijf is veel te vinden in de website Bouwmachines van Toen. De twee Rustons komen er echter niet in voor. Toen de locs niet meer gebruikt werden ging er één naar het in 2014 opgeheven Wegenbouwmuseum in Harderwijk; zie hier. De andere werd in 1980 geplaatst in de tuin van W. (Willem) Rasenberg in Effen bij Breda. In 1995 verhuisde ze naar de tuin van dhr. Ron van Gasteren (een kleinzoon van Willem) aan de Oude Liesboslaan bij het Liesbos nabij Breda.

 

Op 26-06- 2024 is de Ruston is klaar om uit de tuin gehesen te worden. De fabrieksplaten zijn nog aanwezig; het fabrieksnummer is 359161. Fotocollectie van R. van Gasteren →

 

De loc was eigendom van de gebroeders van Gasteren. Zij schonken de loc aan Thomas v/d Velde van het Industrieel Smalspoor Museum in Erica.

 

De gebroeders van Gasteren overhandigen symbolisch de slinger van de Ruston aan Thomas v/d Velde (midden). Foto Tom van derPut/BredaVandaag, 26-06-2024 →

 

Voor veel recreanten was de loc een vertrouwd beeld op hun weg naar en van het Liesbos. Het vertrek van de loc haalde dan ook de lokale krant.

 

Ruston 359161bereikte Erica nog dezelfde dag. De kipkar zal later volgen, als de bloemen zijn uitgebloeid.

 

De loc is meerdere malen overgeschilderd, eerst bij Willem Rasenberg zelf, later bij kleinzoon Ron.

(met dank aan Ron van Gasteren en Thomas v/d Velde)

 

Op 30 mei werd melding gemaakt van de vervanging van het rail-wegvoeruig bij Nyrstar in Budel door een CMI dieselloc. Daar zijn nu ook foto’s van:

 

Budel-Dorplein, 24-06-2024. Foto: Louis van Delft →

 

Het gaat om een dieselhydrostatische loc van het type NH 700 BB. Daarin slaat BB op de asvolgorde, 700 op het motorvermogen van 750 pk en H op hydrostatisch.

De kleuren van de CMI hydrostatische locs zijn (ook hier) oranje/zwart.

 

(met dank aan Frank Schouten en Louis van Delft)

 

Detail van de bovenstaande foto.  Van boven naar beneden:

 

De rij van vijf lampen op een hoekstijl van de cabine laat zien dat de loc radiografisch

bestuurd kan worden: als radiografisch een bepaald bevel wordt gegeven moet er een bepaalde

kleur lamp gaan branden.

 

Sea-Invest is het bedrijf dat voor Nyrstar het spoorvervoer uitvoert.

Sea-Invest is ook de eigenaar van de loc.

 

CMI is de naam van de fabrikant. De afkorting werd gebruikt tussen 1982 en 2019. Tussen 1982 en 2004 betekende CMI Cockerill Mechanical Industries, maar  tussen 2004 en 2019 Cockerill Maintenance & Ingénierie.       

 

Voor 1982 en na 2019 was de naam eenvoudig (John) Cockerill.

W109 kan een bedrijfsnummer zijn. Op de voorste (langste) motorkap staat het nummer 704.

Zie hier voor meer informatie over de loc en het loctype.

 

 

 

 

 

 

0 – 0 – 0

 

 

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud