►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||
|
|||||||||
Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws |
|||||||||
8 maart 2024 Bij de aanleg van
de Noord/Zuid metrolijn in
Amsterdam waren in de periode 2009-2012 elf tweeassige
Schöma tunnellocs actief, waaronder fabrieksnummer
5560. Zulke tunnellocs worden doorgaans door de aannemer voor een bepaald
karwei aangeschaft en na afloop weer van de hand gedaan. |
|||||||||
Ze belanden dan weer
bij Schöma of een bedrijf als W-Impex
in Zuidwolde, dat locs opknapt en probeert te verkopen. Of dat lukt hangt
sterk af van het aantal nieuwe tunnels. En als dat niet lukt, wacht de
sloper: De fabrieksplaat van Schöma
5660 (1998) van het type CFL180 DCL. De loc werd ingezet in Amsterdam en keerde
na gebruik in het buitenland terug naar Nederland: ze werd in 2022 met 2
andere (onbekende) tunnellocs gesloopt bij GW Brink Metaalrecycling Emmen. Foto: Thomas van der Velde, september 2022 → (met dank aan
Thomas van der Velde) |
|
||||||||
De
eerste trein over de vernieuwde
spooraansluiting van Cargill in Sas van Gent reed op 15 januari,
de twee op 5 februari 2024 (bron: Railmagazine 412). In oktober was er een staking bij
Cargill. Naar verluidt wil Cargill evalueren of de spooractiviteit rendabel
is. Er
is een nieuw raadsel en
wel over een verzonken locomotief. De
volgende keer meer over Railtech 2024. |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
22 februari
2024 |
|||||||||
|
|||||||||
De vervanger van loc 7 temidden van een
indrukwekkende omgeving met een tanker voor vloeibaar gas op de achtergrond
en een laad- en losinstallatie op de voorgrond bij Vopak Terminal Vlissingen.
Foto: Louis van Delft,13-02-2024. Bij Vopak Terminal
Vlissingen zijn momenteel 4 Bemo diesellocs aanwezig: · Vopak bedrijfsnummers 6 en 7 · Nog een loc van het type BRD80. De loc werd in 2010
geleverd aan DuPont in Dordrecht (zie
hier), maar werd daar in 2020 vervangen door een B-Track 24 rail-wegvoertuig. · Als vervanger van loc 7 fungeert Bemo fabrieksnummer 111 (1991) van het type
RS70DH. Deze loc rangeerde in de periode 1991-1996 bij Akzo Zoutchemie in
Hengelo en vanaf 1998 bij Vopak Terminal Botlek. De loc dateert nog uit een
tijd dat Bemo een andere type-aanduiding en lagere fabrieksnummers gebruikte
(de fabrieksnummers van de andere locs zijn 217 t/m 219). (met dank aan Arno Logman
en Louis van Delft) |
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
↑ Vijf van de acht
drieassers die de NCM in Delft begin 1972 leverde voor de Atjeh Tram in
Indonesië. Foto: Fotobureau Kramer, in het Delfts Gemeente-archief ↑ De
bestaande webpagina over de drieassers die de Nederlandse
Constructiebedrijven en Machinefabrieken in Delft voor de Atjeh Tram in
Indonesië bouwde is met nieuwe informatie uitgebreid. Zie hier. Die
nieuwe informatie komt uit één van de nieuwe links. Het heeft namelijk wel
lang geduurd (de laatste keer was op 24 augustus 2023) maar nu zijn er nieuwe
links. |
|||||||||
|
|||||||||
|
Op 6 en 7
maart vindt in de Jaarbeurs in Utrecht de tweejaarlijkse RailTech
Europe (congres, workshops en beurs) plaats. De beurs en workshops
zijn gratis te bezoeken. Klik hier voor de exposanten en de plattegrond van de
beurs. |
||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
8 februari 2024 Allereerst twee
mooie voorbeelden van hergebruik: |
|||||||||
In
Natuurgoed Ziedewij bij Barendrecht zal een smalspoorlijn worden aangelegd. Er
zal een elektrische tuinderslorrie op rijden. Het materieel komt van tuinders
uit de buurt. Een voorproefje: tijdens
de duurzaamheidsweek in Barendrecht in 2020 reed de tuinderslorrie op een
stuk tijdelijk smalspoor. Foto: Natuurgoed Ziedewij → Vrijwilligers
zijn welkom: Meer
hierover: zie de nieuwe webpagina over het smalspoor van Natuurgoed Ziedewij. |
|
||||||||
|
|
||||||||
Namascor
werd in 1973 gesticht. Aan de Oostelijke Randweg op het industrieterrein
Moerdijk werden vlakke staalplaten uit rollen staal gemaakt. Vanaf 1976 was
er een spooraansluiting en in 1987 kwam er een gebruikte loc, namelijk Schöma 2651 (1963) van het type CFL20DCR. Hoogovens werd in
1989 deelnemer in het bedrijf en in 1996 de enige eigenaar. Hoogovens heette
vanaf 1999 Corus en vanaf 2007 Tata Steel. Namascor
werd in 2013 door Tata Steel gesloten. Een deel van het
bedrijfsterrein en de gebouwen van Namascor kwamen
in 2014 in handen van de Labee Group Moerdijk. Nadat Strukton het spoor deels vervangen en gekeurd had werd
medio 2023 de eerste trein met zonnebloemolie op de eigen locatie gelost.
Sindsdien wordt - na 10 jaar stilstand (!) – de loc soms gebruikt om
ketelwagens te verplaatsen. De loc doet het altijd en heeft geen extra
aandacht nodig gehad. Labee ontvangt bijvoorbeeld ketelwagens met
zonnebloemolie en koolzaadolie uit Roemenië en Oekraïne. Het lossen vindt
buiten plaats. Voor de ketelwagens dienen de sporen in de hal alleen als
opstelsporen. Op de cabinedeur van de loc staat nog het Corus logo. Foto:
Alex Labee, 24-01-2024 → In week 6 wordt
een trein met staalrollen aan de Oostelijke Randweg verwacht. Die wordt wel
in de hal gelost omdat daar een bovenloopkraan gebruikt wordt. (met dank aan Alex
Labee en Louis van Delft). |
|
||||||||
|
|
|
|||||||
En
verder: De energierekening
van de zinkfabriek van Nyrstar bij Budel bedroeg jarenlang
ongeveer de helft van de totale kosten. Men had de zaken aardig voor elkaar:
het energiegebruik kon binnen enkele minuten worden afgeschakeld van het
maximum (als de stroom goedkoop was) naar zo’n 20% (als de stroom duur was).
Maar onder druk van de hoge stroom- en
lage zinkprijzen wordt de fabriek in de slaapstand gezet. De salarissen en
vaste lasten worden gewoon doorbetaald (bron: de Volkskrant van 26 januari
2024). Het zal stilstand betekenen voor het lokale rangeermiddel. Ruim een jaar geleden lag de
productie ook al 2 maanden stil. Wim Roost zorgde
voor een kleurenfoto
van de voormalige Werkspoor drieasser (D)SM 180 in Italië. |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
25 januari 2024 Een oude bekende: bij
grote vergroting van de foto is op de fabrieksplaat het O&K
fabrieksnummer 26256 te lezen. Deze loc van het type MC14N was ooit Shell
Pernis nr. 1, daarna Tiny van Strukton, vervolgens
de 504 van Shunter en nu de RWX-01 van RWX. RWX
staat voor Rail Wagon Xtra. Dat bedrijf is
opgericht in december 2022 en heeft slechts 1 werknemer in dienst. Voor de belettering van de RWX-01 is de
schoorsteen tijdelijk verwijderd. Foto: Daisy Reclame & Sign, Europoort, 04-05-2023 → Het logo van RWX
(de schuin door midden gesneden R, waarvan de linker helft door een rood
stukje rail is vervangen) is hetzelfde als dat van het zusterbedrijf RWS
(Rail Wagon Services). RWS bestaat langer (het is opgericht in 2014) en valt
in de klasse van 11-50 werknemers. |
|
||||||||
|
← Logo van RWS (bron: RWS website). ↑ Vergelijk met het logo op de
loc hierboven ↑ Er is ook nog een zusterbedrijf RWW (Rail Wagon Workshop). Net als RWX
is dit opgericht in december 2022 en heeft het slechts 1 werknemer in
dienst. De bedrijven RWS, RWW en RWS zijn eigendom van Ronald van Roosendaal
(die directeur was van IRP voordat dit in 2021 deels door Lineas
werd overgenomen). Rail Wagon Services verleent alleen diensten, het
materieelpark is ondergebracht bij Rail Wagon Xtra
(= RXW). |
||||||||
De
loc kreeg al in mei 2023 haar nieuwe uiterlijk, maar dat bleef voorlopig
verborgen. Pas in januari 2024 werd ze
op het emplacement Waalhaven gespot, voorlopig nog in rust: Loc RWX-01 heeft haar
overgedimensioneerde schoorsteen weer terug. Emplacement Waalhaven, 10-01-2024. Foto: Louis
Van Delft → De
drieasser heeft een UIC nummer - 98 84 8282 201-1NL-RWX – en is daarom op de
openbare Europese infrastructuur toegelaten. Radiografische
besturing behoort niet tot de mogelijkheden. |
|
||||||||
Ruim
een week later was de loc ook in actie te zien en wel bij het Rail Service
Center Rotterdam: Loc RWX-01 met een lange sleep
lege wagens bij RSC Rotterdam. Foto Hendrik Bouwknegt, 19-01-2024 → RWX-01
is alleen op de zijflanken uitbundig beletterd, maar op de kopse kanten niet.
De loc is actief
voor CapTrain, met personeel van RWS. Terzijde: In
2023 ging miet alleen de hier besproken Shunter 504, maar ook Shunter 301
naar Train Charter Services (TCS). De 504 dook daarna als RWX-01 bij RWX op.
In de hal waarin de RWX-01 beletterd werd was ook de 301 te zien, nog met het
originele Shunter uiterlijk. De bedoeling is dat de 301 eind maart 2024 in
dienst komt in de nieuwe bestickering en gereed is voor verhuur, nog niet
bekend is voor wie. RWX beschikt ook nog over een Unimog. Die is momenteel in herstel/revisie. (met
dank aan Emiel de Block, Hendrik Bouwknegt, Louis van Delft en Martijn Smits) |
|
||||||||
|
|
||||||||
De
Gelderse Smalspoor Stichting (GSS) in Heteren en het Rijssens Leemspoor zijn
het nieuwe jaar goed begonnen met een ruil: Van
de GSS in Heteren naar het Rijssens Leemspoor ging: de
acculoc BBA Wismut B660 (GSS 25), 600 mm, fabrieksnr. 55620000611, bouwjaar
1986 (zie ook hier). De acculoc na aankomst in Rijssen, waar ze na jaren op de
voor haar goede spoorwijdte van 600 mm staat. Foto: Rijssens
Leemspoor → Uit de foto blijkt dat het omsporen
van de acculoc naar 700 mm vrijwel onmogelijk zou
zijn geweest want dan had de hele loc 100 mm breder gemaakt moeten worden. |
|
||||||||
Van het Rijssens Leemspoor
ging naar de GSS in Heteren: Foto: Robin Jansen, Heteren, 13-01-2024 → Door deze ruil zijn
de betrokken locs bij een smalspoormuseum met de voor hen juiste spoorwijdte
terecht gekomen: GSS: 700 mm Rijssens
Leemspoor: 600 mm Ook aantrekkelijk
voor de GSS is dat de Diema (anders dan de acculoc) een Nederlandse geschiedenis (het verhuurpark
van IVB) heeft. De ruil is al
verwerkt in de Diema lijst van Toon Steenmeijer. (met dank aan:
Robin Jansen en Toon Steenmeijer) Railterminals
hebben vaak een rangeerloc. Daarom wordt hieronder
nagegaan hoe het staat met plannen
voor nieuwe railterminals: Tot eind 2023 konden belangstellende bedrijven inschrijven op de aanleg en exploitatie van de Railterminal Gelderland (RTG) bij Valburg. De Provincie Gelderland heeft echter geen inschrijvingen ontvangen [SpoorPro 05-01-2024]. Een voor Nederland technische vernieuwing zou hier het zeilend binnenkomen zijn geweest. In 2021 is op deze website aandacht besteed aan plannen
voor een railterminal in Barneveld.
Deze plannen is nieuw leven in geblazen met een intentie-overeenkomst
tussen de Barneveldse Industriële Kring en CargoBeamer intermodal
operations GmbH (Barneveldse Krant 27 juli 2023). Minder ver
uitgewerkte plannen voor railterminals bestaan voor Zwolle Hessenpoort en Flevokust Haven
bij Lelystad. |
|
||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
Bemo
heeft een nieuwe loc van het type BRDE60 (2-assige dieselelektrische
rangeerloc met 60 kN trekkracht) voor de RET Metro getest bij de
Museumstoomtram in Hoorn (met dank aan Arno Logman). Foto: Bob Boekhout, 27-11-2023 → Op
de loc is het bedrijfsnummer 6301 te zien. Dat sluit aan op de eerdere locs: ·
6001 en 6002 (type Gmeinder V24) ·
6101 en 6102 (Gmeinder D35B ) ·
6201 (Schalke) Staat buiten dienst. Op
de 6301 staat het Bemo objectnummer (dat in plaats kwam van het
fabrieksnummer) 10100. |
|
||||||||
Nieuwe door Bemo gebouwde locs en rail-wegvoertuigen worden in deze
nieuwsrubriek vermeld, maar deze website bevat ook een Bemo
leverlijst. Die is na (te) lange tijd weer bijgewerkt. Klik op de link en
scroll naar beneden. |
|||||||||
Zoals eerder gemeld beschikt ProRail Incidentenbestrijding sinds 1 oktober 2023 over vier Unimog rail-wegvoertuigen waarmee gestrande treinen snel weggesleept kunnen worden. Dat gebeurde voor het eerst al op 3 november bij het Limburgse Haelen om half 3 ’s nachts. De middag ervoor was tijdens de storm Ciarán een trein tegen een boom gereden die op de bovenleiding was gevallen. De trein ontspoord niet en er waren geen gewonden. De circa 200 passagiers werden met bussen naar een station gebracht. Foto van Jansen Groen. Dat bedrijf
verwijderde de boom, waarna de trein afgesleept kon worden → En
al op 21 november 2023 was de tweede inzet toen ICNG 3311 tijdens haar eerste
proefrit bij de stroomloze brug bij Nijeveen haar stroomafnemer verspeelde. Een
ProRail Unimog duwde haar terug naar Steenwijk; zie hier. |
|
||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
25 december
2023 |
|||||||||
|
|||||||||
↑ Deze afbeelding
van Anton Pieck (van het Anton Pieck Museum in Hattem) dient natuurlijk om u fijne
feestdagen en een gelukkig 2024 te wensen. Het verband met industrielocs zal
waarschijnlijk niet duidelijk zijn, maar is er wel degelijk. Twee locs van
dit bijzondere type (met een ketel volgens het patent van Brown) hebben
namelijk bij een Nederlandse industrie gereden. Zie hier. |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
Ouder nieuws: Zie het Nieuwsarchief |
|||||||||
|
|||||||||
|
|
||||||||
Terug/verder naar: |
|||||||||
|
|
|
|||||||