Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en nieuw

 

22 juni 2017

 

Deze opmerkelijk vorm gegeven advertentie van Spoorijzer stond in zwart-wit in de gids van de tentoonstelling over het Boschplan (betreffende het Amsterdamse Bos) uit 1936.

De dieselloc met de kenmerkende startcilinder op de motorkap is van het Deutz type MLH332. Spoorijzer importeerde en verhuurde locs van dit type →

 

Het is nu de beurt aan een nieuwe webpagina over de eerste Deutz diesellocs, namelijk die van de Deutz MLH serie. Dit is het vervolg op  eerdere webpagina’s over Deutz locs met Ottomotoren en de overgang naar Deutz locs met dieselmotoren.

18 06 2009 021 Stadsarchief klein SIJ advertentie.jpg

De advertentie was misleidend omdat gesuggereerd werd dat Spoorijzer fabrikant van diesel- en stoomlocomotieven was. SIJ heeft nooit stoomlocs gebouwd (wel verhuurd en gerepareerd) en de eerste diesellocs verschenen pas in 1953/1954.

 

Circa 10 jaar later stond de advertentie in een aantal nummers van het Tijdschrift van de Heidemij uit de jaargangen 1946/47→

 

De advertentie is ongewijzigd. Wel is soms een andere kleur in plaats van zwart gebruikt. Hier is het blauw; een andere kleur was okergeel.

De advertentie is in zoverre verouderd dat dit type dieselloc niet meer nieuw te koop was: de laatste MLH332 is in 1943 gebouwd. Mogelijk had Spoorijzer deze locs nog te huur en/of gebruikt te koop.

 

0 – 0 – 0

 

Heidemij 015 C klein SIJ advertentie.JPG

 

8 juni 2017

 

Er zijn nieuwe links.

Een nieuwe webpagina gaat over kalkzandsteenfabrieken.

 

Frank Schouten DSC_2255_FS.JPG

Frank Schouten fotografeerde op 23-05-2017 Shunter 504 van het drieassige Orenstein & Koppel type MC14N bij OCI Europoort aan de Moezelweg. Deze loc werd in 1963 nieuw geleverd aan Shell in Pernis en was van 1979 tot 2012 als Tiny bij Strukton.

Eerder reed bij OCI Europoort (voorheen Micro Chemie en daarvoor Kemira Chemie) de van Bemo gehuurde tweeasser O&K 26766 van het type MB360N.

Hendrik Bouwknegt fotografeerde dezelfde Shunter504 op 24-05-2017 bij OCI Europoort in actie.

(Dat was kortstondig: Ben van Wevering fotografeerde de loc op 04-06-2017 bij Shunter aan de Albert Plesmanweg)

Hendrik Bouwknegt 17-05-24 17.14 504+6.jpg

0 – 0 – 0

25 mei 2017

 

Een nieuwe webpagina gaat over kipwagens op normaalspoor.

 

Het smalspoor van de keramische industrie in Tegelen komt op deze website aan de orde. Het nieuwe boek “Met dank aan moeder natuur: kleiwinning en grofkeramische industrie in Tegelen” van Rudolf Bak is breder, maar bevat ook wat betreft smalspoor nieuwe en overzichtelijke kaarten en informatie en onbekende foto’s:

 

Foto uit het boek, genomen op  08-10-1950. In het midden is nog een tweede Ruston te zien. Vier Tegelse fabrieken hadden Rustons (zie hier) →

 

Bestelinformatie: rudolf.bak@casema.nl

 

Havenbedrijf Rotterdam heeft spooroperator PortShuttle overgenomen van De Boomgroep van Eric van Wijngaarden (bron: SpoorPro).

 

Ben van Wevering zag de door Bemo verbouwde Henschel (ex Esso) van Koole op de Vondelingenplaat in Pernis op 23-05-2017 rangeren. Bij de nieuwe vestiging van Koole aan de naburige Petroleumweg is de van Bemo gehuurde O&K (ex Shell Pernis, zie het nieuws van 05-01-2017) actief: wekelijks komt zowel Captrain als RTB met een trein langs om deze te laten lossen. Captrain met stookolie en RTB met bitumen (met dank aan Frank Schouten).

0 – 0 – 0

12 mei 2017

 

Vanaf ongeveer 1925 werden de locs met Ottomotoren (benzine- en benzollocs) verdrongen door locs met dieselmotoren:

Klei 1927 Deutz diesel IMG_3080 ping.JPG

↑ Tijdschrift Klei, jaargang 1927 ↑

 

In bovenstaande advertentie worden de voordelen van diesellocs uit de doeken gedaan. Merkwaardig is echter dat de afgebeelde Deutz loc beslist geen dieselloc is. Het is een CXIV uit 1918 of eerder, kortom een loc uit een tijd dat Deutz nog geen diesellocs bouwde. Dat is onder andere te zien aan het feit dat het een drieasser is. Vanaf circa 1925 bouwde Deutz verschillende types diesellocs, maar dat waren alle tweeassers.

Meer over de overgang tussen Deutz locs met Ottomotoren en Deutz locs met dieselmotoren is te vinden in een nieuwe webpagina.

 

Na de sluiting in 2013 van Dycore (Heembeton) in Hasselt en Schokbeton in Zwijndrecht leek het industrieel smalspoor met loctractie in Nederland verdwenen te zijn. In een verrassend artikel in het aprilnummer van het tijdschrift Smalspoor van de Stoomtrein Katwijk Leiden toont Hans van Lith dat het 700 mm smalspoor van Spanbeton in Koudekerk aan den Rijn springlevend is. Bekend was dat 4 van de 6 Spoorijzer Railtractoren tussen 1996 en 2001 zijn omgebouwd tot acculoc:

 

Tot acculoc omgebouwde Spoorijzer Railtrector, Spanbeton, 30-12-1996 →

 

Daarvan blijken er in 2017 nog 2 in bedrijf en 1 op reserve te staan. Daarnaast leveren industrietrekkers en shovels tractie op bijna 4 km zwaar 700 mm spoor. Zie het artikel voor meer gegevens en foto’s.

176-15 ondersteboven jpeg klein.jpg

Er zijn nieuwe links.

 

Nieuwsarchief

 

1ste deel 2017

Oud Nieuws Deel 16

2de helft 2016

Oud Nieuws Deel 15

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

2de helft 2013

Oud Nieuws Deel 09

1ste helft 2013

Oud Nieuws Deel 08

2de helft2012

Oud nieuws Deel 07

1ste helft 2012

Oud nieuws Deel 06

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

1ste helft 2010

Oud Nieuws Deel 02

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

Terug/verder naar:            Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud