Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws

 

21 januari 2021

 

Hieronder staat een zeer oude foto van Nederlands industriespoor:

De indrukwekkende houten hijskraan Titan (met een vlucht van 12 meter) werkt in 1870 aan het uit duizenden betonblokken op te bouwen Zuiderhavenhoofd bij IJmuiden. De betonblokken werden stuk voor stuk op platte wagens over normaalspoor aangevoerd. Bron: Noord-Hollands Archief. De fotograaf is onbekend

Aan de rol van industriespoor bij de bouw van de havenhoofden bij IJmuiden is een aparte webpagina gewijd.

 

Dan het eigentijdse nieuws (met dank aan Louis van Delft en Martijn Smits):

 

De na 2004 niet meer gebruikte aansluiting van Arnhem Goederen naar Industriepark Kleefsche Waard in Arnhem is/wordt opgebroken omdat Arnhem Goederen grotendeels wordt omgebouwd tot opstelterrein. Er is nog wel een eilandbedrijf: ProRail en brandweer oefenen met een oude NS koploper (4001) en enkele ketelwagons die met een ex-Akzo loc in verschillende posities gerangeerd worden.

 

Op 12-01-2021 heeft VolkerRail in Amersfoort de ex-NS 1778 officieel in gebruik genomen. De Eloc is in de VolkerRail kleuren gebracht en draagt nu het nummer 7178. Uit een filmpje van SpoorProTV (dat ook bij het nieuws op de VolkerRail website staat) blijkt dat VolkerRail nog een tweede ex-NS 1700 in gebruik zal nemen. De derde overgenomen 1700 wordt als plukloc gebruikt; bovendien zijn onderdelen afgenomen van nog eens drie te slopen 1700-en.

 

Van de door Strukton overgenomen NS locs 704 en 706 (zie hier) is de 704 inmiddels in de eigen kleuren gestoken; zie daar. Het UIC nummer is 92 84 2282 704-0 NL-SRM.

 

Op de website van BT Trains is een heel aardig promotie filmpje verschenen met opnames van het “last mile” werk voor Lineas in Amsterdam. Merkwaardig is dat eigenaar Björn Ormeling zegt dat BT Trains 9 locomotieven heeft, terwijl het overzicht op zijn website tot 8 komt.

0 – 0 – 0

7 januari 2021

 

Verdwenen monument bij de firma Bitumarin in Opijnen,

24-04-1999→

 

De loc reed bij de vorige gebruiker van deze locatie, de Opijnens(ch)e Steenfabriek. Die fabriek voerde ooit de klei aan met onder andere een pont en een elektrische locomotief op smalspoor. Zie de nieuwe webpagina.

 

De vuurloze loc bij het failliete restaurant Hof van Hulshorst (zie hier) is verdwenen.

(met dank aan Toon Steenmeijer).

De in juni 2020 in Roosendaal zwart geverfde BT-Trains 363 727 en 825 zijn - na lange stilstand in Roosendaal - op het emplacement Pernis en in de Botlek gesignaleerd. Op 5 januari  rangeerde de 363 825 bij de CTT Terminal aan de Butaanweg in Pernis.

(met dank aan Louis van Delft en Martijn Smits).

 

Over het 50 jarig jubileum van Bemo Rail (zie hieronder bij 24 december) is een fraai artikel verschenen.

 

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0 

24 december 2020

 

De NS locs 704 en 706 (zie hieronder bij 26 november) zijn aan Strukton verkocht

(met dank aan Martijn Smits).

 

Op 12 november 2020 werd op deze pagina gemeld dat de 691 van BTTrains defect was. Maar het nog steeds geel-blauwe bakkie is weer in actie in Vlissingen Oost (Sloe) gezien

(met dank aan Louis van Delft).

 

Bijna alle op de webpagina over motortractie op normaalsporig industriespoor opgesomde tijdschriftartikelen zijn nu gescand. Deze 55 artikelen uit de jaren 1955 – 2020 zijn met één klik op de desbetreffende link in te zien.

De website van Bemo Rail besteedde dit jaar diverse malen aandacht aan het 50 jarig bestaan van Bemo Rail door middel van interviews met medewerkers.

 

Een greep: er is een interview met dhr. Berkhout (de Be in Bemo). De andere oprichter - dhr. J.H. Ter Mors - is overleden, maar is te zien in een video van het rijdend optreden van een Bemo loc in een TV studio in 1985. Ook de ontwikkeling van de Railshunters komt aan bod. Verder waren er interviews met onder andere Teun Druijf (de huidige directeur) en Arno Logman (manager Rangeertechniek). Ook de dames van de administratie wisten boeiend te vertellen.

 

0 – 0 – 0

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud