Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws

17 september 2020

 

Namascor op het Industrieterrein Moerdijk was geen groot bedrijf (met nooit meer dan 80 werknemers), maar had wel eigen wagens en een eigen loc. Wel een kleintje. Klik op de link aan het begin van de alinea voor een nieuwe webpagina.

 

Op de “blauwe kade” van Verbrugge in Terneuzen is een hal voor de firma Calcit Zeeland gebouwd.

Op de “blauwe kade” van Verbrugge in Terneuzen duwt een Zephir rail-wegvoertuig op 07-09-2020 een aantal knikketelwagens door de laadhal van Calcit Zeeland (rechts buiten beeld) voor de belading met kalkslurry. Opvallend is de stellage van luchtketels op de Zephir. Uitsnede uit een foto van Louis van Delft.

  

De bovenstaande  Zephir 14.240 is voor langere tijd aan Calcit verhuurd door Lokaction. Dit Antwerpse bedrijf verkoopt en verhuurt vooral Zephir’s (met dank aan Johan Van Rompaey (Lokaction) en Louis van Delft).

Een grote verrassing is dat Lokaction een eigen rail-wegvoertuig ontwikkeld heeft en sinds kort op de markt brengt:

 

Foto Lokaction →

 

Er is een prototype gebouwd en enkele weken geleden zijn twee Lok’s 30 geleverd aan de nieuwe All Weather Terminal voor Arcelor Mittal in Gent. De Lokaction huurvloot zal met het nieuwe type worden uitgebouwd.

Het verschijnen van een nieuw type zwaar rail-wegvoertuig is opmerkelijk omdat  er daarvan al veel zijn. Bijvoorbeeld de zwaarste Zephir’s,  Mol RR 3044 en zwaarder, Terberg Zagro RR 282/222 en B-Track. Zie ook hier voor de situatie bij Tata Steel in IJmuiden.

Het nieuwe rail-wegvoertuig lijkt overigens sterk op de B-Track, maar heeft onder andere een bredere cabine die voor het onderhoud hydraulisch te heffen is.

Ook bij Chemours in Dordrecht is een rail-wegvoertuig in gebruik genomen en wel een B-Track 24 (met dank aan Hans Breederland van Shuntpower). Chemours is in 2015 afgesplitst van DuPont de Nemours, zodat er sindsdien twee bedrijven op de Dordtse locatie van het uitgebreide sporenplan (zie hier) gebruik maken. Er is hier veel met rail-wegvoertuigen gewerkt. Begonnen werd met een Trackmobile. Daarna waren er Unimogs, waaronder een bijzondere drieassige Unimog. In 2003 kwam er een Translok rail-wegvoertuig. Afgezien van enkele van Bemo gehuurde locs was de enige loc de in 2010 geleverde Bemo met fabrieksnummer 219.

Bij het nieuws van  21 augustus 2020 werd melding gemaakt van de aanwezigheid van een  B-Track 24 bij Koole aan de Oude Maasweg in de Botlek. Dat was een tijdelijke inzet in verband met een storing van de MaK (met dank aan Hans Breederland van Shuntpower).

0 – 0 –  0

3 september 2020

 

In de zoektocht naar de opvolger van de NS sik ontving de stapelplaats Crailoo in 1990 een Windhoff RW63DH, die vanuit de cabine, de treeplanken en radiografisch op afstand bestuurd kon worden. Het zou de enige loc van dit type blijven. Na de opsplitsing van NS belandde de loc in 2007 in het verhuurpark van Bemo. Ze werd verhuurd aan Vopak TTR in de Botlek en vanaf 2015 aan Vopak Chemiehaven, ook in de  Botlek:

↑ Op 16-07-2017 was de Windhoff nog bij Vopak Chemiehaven. Detail van een foto van Hendrik Bouwknegt ↑

Bijna alle locs in het Bemo huurpark zijn geel. Ook wat kleur betreft is de Windhoff een eenling.

Vopak Chemiehaven heeft de loc niet meer nodig; de eenling staat nu weer bij Bemo (met dank aan Arno Logman [Bemo] en Louis van Delft).

 

Translok 195 is voor reparatie bij Bemo en wordt bij BP op Rozenburg tijdelijk vervangen door de O&K MB7N die tot in 2015 bij Electrolux in Alphen a/d Rijn rangeerde (met dank aan Arno Logman [Bemo] en Frank Schouten).

De webpagina over Translok is gecorrigeerd en uitgebreid.

 

Ook de webpagina over de NDSM werf is gecorrigeerd en uitgebreid.

 

Louis van Delft wees er terecht op dat de twee enorme slakkenpankranen van de firma Harsco (zie het nieuws van 23 juli 2020 hieronder) op het terrein van Tata Steel in Velsen niet alleen slakpannen met Roza slak kippen. Nu de Roza slak wegens “grafietregens” overdekt in een nieuwe hal behandeld wordt, rijden er nog steeds treinen met slakkenpanwagens met andere soorten slak (dan Roza slak) naar de hijskranen van Harsco.

 

HSL Netherlands heeft de V60D met het nummer 6002 van RXP (= Railexperts) gehuurd voor het uitvoeren van een last-mile service vanuit Amersfoort. Treinen met nieuwe Volkswagens, die HSL Netherlands rijdt vanuit de fabriek in het Duitse Emden, worden naar importeur Pon in Leusden gereden (bron: Spoorpro).

0 – 0 – 0

 

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud