Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws

 

 

22 februari 2024

De vervanger van loc 7 temidden van een indrukwekkende omgeving met een tanker voor vloeibaar gas op de achtergrond en een laad- en losinstallatie op de voorgrond bij Vopak Terminal Vlissingen. Foto: Louis van Delft,13-02-2024.

 

Bij Vopak Terminal Vlissingen zijn momenteel 4 Bemo diesellocs aanwezig:

·       Vopak bedrijfsnummers 6 en 7
Het gaat om Bemo type BRD80, nieuw geleverd in 2007 (zie de voorzijde van dit boek).
Loc 7 staat momenteel terzijde vanwege een defecte koeler en lange levertijden.

·       Nog een loc van het type BRD80. De loc werd in 2010 geleverd aan DuPont in Dordrecht (zie hier), maar werd daar in 2020 vervangen door een B-Track 24 rail-wegvoertuig.

·       Als vervanger van loc 7 fungeert  Bemo fabrieksnummer 111 (1991) van het type RS70DH. Deze loc rangeerde in de periode 1991-1996 bij Akzo Zoutchemie in Hengelo en vanaf 1998 bij Vopak Terminal Botlek. De loc dateert nog uit een tijd dat Bemo een andere type-aanduiding en lagere fabrieksnummers gebruikte (de fabrieksnummers van de andere locs zijn 217 t/m 219).

(met dank aan Arno Logman en Louis van Delft)

 

↑ Vijf van de acht drieassers die de NCM in Delft begin 1972 leverde voor de Atjeh Tram in Indonesië. Foto: Fotobureau Kramer, in het Delfts Gemeente-archief ↑  

 

De bestaande webpagina over de drieassers die de Nederlandse Constructiebedrijven en Machinefabrieken in Delft voor de Atjeh Tram in Indonesië bouwde is met nieuwe informatie uitgebreid. Zie hier.

Die nieuwe informatie komt uit één van de nieuwe links. Het heeft namelijk wel lang geduurd (de laatste keer was op 24 augustus 2023) maar nu zijn er nieuwe links.

 

Op 6 en 7 maart vindt in de Jaarbeurs in Utrecht de tweejaarlijkse RailTech Europe (congres, workshops en beurs) plaats. De beurs en workshops zijn gratis te bezoeken.

Klik hier voor de exposanten en de plattegrond van de beurs.

 

0 – 0 – 0

8 februari 2024

 

Allereerst twee mooie voorbeelden van hergebruik:

In Natuurgoed Ziedewij bij Barendrecht zal een smalspoorlijn worden aangelegd. Er zal een elektrische tuinderslorrie op rijden. Het materieel komt van tuinders uit de buurt.

 

Een voorproefje: tijdens de duurzaamheidsweek in Barendrecht in 2020 reed de tuinderslorrie op een stuk tijdelijk smalspoor. Foto: Natuurgoed Ziedewij →

 

Vrijwilligers zijn welkom:

 

 

Meer hierover: zie de nieuwe webpagina over het smalspoor van Natuurgoed Ziedewij.

 

 

Namascor werd in 1973 gesticht. Aan de Oostelijke Randweg op het industrieterrein Moerdijk werden vlakke staalplaten uit rollen staal gemaakt. Vanaf 1976 was er een spooraansluiting en in 1987 kwam er een gebruikte loc, namelijk Schöma 2651 (1963) van het type CFL20DCR.

Hoogovens werd in 1989 deelnemer in het bedrijf en in 1996 de enige eigenaar. Hoogovens heette vanaf 1999 Corus en vanaf 2007 Tata Steel. Namascor werd in 2013 door Tata Steel gesloten.

Een deel van het bedrijfsterrein en de gebouwen van Namascor kwamen in 2014 in handen van de Labee Group Moerdijk. Nadat Strukton het spoor deels vervangen en gekeurd had werd medio 2023 de eerste trein met zonnebloemolie op de eigen locatie gelost. Sindsdien wordt - na 10 jaar stilstand (!) – de loc soms gebruikt om ketelwagens te verplaatsen. De loc doet het altijd en heeft geen extra aandacht nodig gehad.

 

Labee ontvangt bijvoorbeeld ketelwagens met zonnebloemolie en koolzaadolie uit Roemenië en Oekraďne. Het lossen vindt buiten plaats. Voor de ketelwagens dienen de sporen in de hal alleen als opstelsporen. Op de cabinedeur van de loc staat nog het Corus logo. Foto: Alex Labee, 24-01-2024 →

 

In week 6 wordt een trein met staalrollen aan de Oostelijke Randweg verwacht. Die wordt wel in de hal gelost omdat daar een bovenloopkraan gebruikt wordt.

(met dank aan Alex Labee en Louis van Delft).

 

 

 

En verder:

De energierekening van de zinkfabriek van Nyrstar bij Budel bedroeg jarenlang ongeveer de helft van de totale kosten. Men had de zaken aardig voor elkaar: het energiegebruik kon binnen enkele minuten worden afgeschakeld van het maximum (als de stroom goedkoop was) naar zo’n 20% (als de stroom duur was). Maar onder druk van  de hoge stroom- en lage zinkprijzen wordt de fabriek in de slaapstand gezet. De salarissen en vaste lasten worden gewoon doorbetaald (bron: de Volkskrant van 26 januari 2024). Het zal stilstand betekenen voor het lokale rangeermiddel. Ruim een jaar geleden lag de productie ook al 2 maanden stil.

 

Wim Roost zorgde voor een kleurenfoto van de voormalige Werkspoor  drieasser (D)SM 180 in Italië.

0 – 0 – 0

25 januari 2024

 

Een oude bekende: bij grote vergroting van de foto is op de fabrieksplaat het O&K fabrieksnummer 26256 te lezen. Deze loc van het type MC14N was ooit Shell Pernis nr. 1, daarna Tiny van Strukton, vervolgens de 504 van Shunter en nu de RWX-01 van RWX. RWX staat voor Rail Wagon Xtra. Dat bedrijf is opgericht in december 2022 en heeft slechts 1 werknemer in dienst.

 

Voor de belettering van de RWX-01 is de schoorsteen tijdelijk verwijderd. Foto: Daisy Reclame & Sign,

Europoort, 04-05-2023 →

 

Het logo van RWX (de schuin door midden gesneden R, waarvan de linker helft door een rood stukje rail is vervangen) is hetzelfde als dat van het zusterbedrijf RWS (Rail Wagon Services). RWS bestaat langer (het is opgericht in 2014) en valt in de klasse van 11-50 werknemers.

← Logo van RWS (bron: RWS website).       ↑ Vergelijk met het logo op de loc hierboven ↑

 

Er is ook nog een zusterbedrijf RWW (Rail Wagon Workshop). Net als RWX is dit opgericht in december 2022 en heeft het slechts 1 werknemer in dienst. De bedrijven RWS, RWW en RWS zijn eigendom van Ronald van Roosendaal (die directeur was van IRP voordat dit in 2021 deels door Lineas werd overgenomen). Rail Wagon Services verleent alleen diensten, het materieelpark is ondergebracht bij Rail Wagon Xtra (= RXW).

 

 

De loc kreeg al in mei 2023 haar nieuwe uiterlijk, maar dat bleef voorlopig verborgen. Pas in januari  2024 werd ze op het emplacement Waalhaven gespot, voorlopig nog in rust:

 

Loc RWX-01 heeft haar overgedimensioneerde schoorsteen weer terug. Emplacement Waalhaven,

10-01-2024. Foto: Louis Van Delft →

 

De drieasser heeft een UIC nummer - 98 84 8282 201-1NL-RWX – en is daarom op de openbare Europese infrastructuur toegelaten.

Radiografische besturing behoort niet tot de mogelijkheden.

 

 

Ruim een week later was de loc ook in actie te zien en wel bij het Rail Service Center Rotterdam:

 

Loc RWX-01 met een lange sleep lege wagens bij RSC Rotterdam. Foto Hendrik Bouwknegt, 19-01-2024 →

 

RWX-01 is alleen op de zijflanken uitbundig beletterd, maar op de kopse kanten niet. De loc is actief voor CapTrain, met personeel van RWS.

 

Terzijde:

In 2023 ging miet alleen de hier besproken Shunter 504, maar ook Shunter 301 naar Train Charter Services (TCS). De 504 dook daarna als RWX-01 bij RWX op. In de hal waarin de RWX-01 beletterd werd was ook de 301 te zien, nog met het originele Shunter uiterlijk. De bedoeling is dat de 301 eind maart 2024 in dienst komt in de nieuwe bestickering en gereed is voor verhuur, nog niet bekend is voor wie.

RWX beschikt ook nog over een Unimog. Die is momenteel in herstel/revisie.

 

(met dank aan Emiel de Block, Hendrik Bouwknegt, Louis van Delft en Martijn Smits)

 

 

 

De Gelderse Smalspoor Stichting (GSS) in Heteren en het Rijssens Leemspoor zijn het nieuwe jaar goed begonnen met een ruil:

 

Van de GSS in Heteren naar het Rijssens Leemspoor ging:

de acculoc BBA Wismut B660 (GSS 25), 600 mm, fabrieksnr. 55620000611, bouwjaar 1986 (zie ook hier).

 

De acculoc na aankomst in Rijssen, waar ze na jaren op de voor haar goede spoorwijdte van 600 mm staat.

Foto: Rijssens Leemspoor →

 

Uit de foto blijkt dat het omsporen van de acculoc naar 700 mm vrijwel onmogelijk zou zijn geweest want dan had de hele loc 100 mm breder gemaakt moeten worden.

 

Van het Rijssens Leemspoor ging naar de GSS in Heteren:
Diema DS22 (SRL 88), 700 mm, fabrieksnr. 1707, bouwjaar 1954, nu GSS 63 (zie ook daar)

Foto: Robin Jansen, Heteren, 13-01-2024 →

Door deze ruil zijn de betrokken locs bij een smalspoormuseum met de voor hen juiste spoorwijdte terecht gekomen:

GSS:                          700 mm

Rijssens Leemspoor: 600 mm

 

Ook aantrekkelijk voor de GSS is dat de Diema (anders dan de acculoc) een Nederlandse geschiedenis (het verhuurpark van IVB) heeft.

De ruil is al verwerkt in de Diema lijst van Toon Steenmeijer.

(met dank aan: Robin Jansen en Toon Steenmeijer)

 

 

 

Railterminals hebben vaak een rangeerloc. Daarom wordt hieronder nagegaan hoe het staat met plannen  voor nieuwe railterminals:

Tot eind 2023 konden belangstellende bedrijven inschrijven op de aanleg en exploitatie van de Railterminal Gelderland (RTG) bij Valburg. De Provincie Gelderland heeft echter geen inschrijvingen ontvangen [SpoorPro 05-01-2024]. Een voor Nederland technische vernieuwing zou hier het zeilend binnenkomen zijn geweest.

In 2021 is op deze website aandacht besteed aan plannen voor een railterminal in Barneveld. Deze plannen is nieuw leven in geblazen met een intentie-overeenkomst tussen de Barneveldse Industriële Kring en CargoBeamer intermodal operations GmbH (Barneveldse Krant 27 juli 2023). Minder ver uitgewerkte plannen voor railterminals bestaan voor Zwolle Hessenpoort en Flevokust Haven bij Lelystad.

0 – 0 – 0

11 januari 2024

 

Bemo heeft een nieuwe loc van het type BRDE60 (2-assige dieselelektrische rangeerloc met 60 kN trekkracht) voor de RET Metro getest bij de Museumstoomtram in Hoorn (met dank aan Arno Logman).

 

Foto: Bob Boekhout, 27-11-2023 →

 

Op de loc is het bedrijfsnummer 6301 te zien. Dat sluit aan op de eerdere locs:

·       6001 en 6002 (type Gmeinder V24)
6001 is in 2023 overgedragen aan de SSN; D6002 werd al vanaf 2012 als onderdelenleverancier gebruikt.

·       6101 en 6102 (Gmeinder D35B )

·       6201 (Schalke)

Staat buiten dienst.

Op de 6301 staat het Bemo objectnummer (dat in plaats kwam van het fabrieksnummer) 10100.

Nieuwe door Bemo gebouwde locs en rail-wegvoertuigen worden in deze nieuwsrubriek vermeld, maar deze website bevat ook een Bemo leverlijst. Die is na (te) lange tijd weer bijgewerkt. Klik op de link en scroll naar beneden.

Zoals eerder gemeld beschikt ProRail Incidentenbestrijding sinds 1 oktober 2023 over vier Unimog rail-wegvoertuigen waarmee gestrande treinen  snel weggesleept kunnen worden. Dat gebeurde voor het eerst al op 3 november bij het Limburgse Haelen om half 3 ’s nachts. De middag ervoor was tijdens de storm Ciarán een trein tegen een boom gereden die op de bovenleiding was gevallen. De trein ontspoord niet en er waren geen gewonden. De circa 200 passagiers werden met bussen naar een station gebracht.

 

Foto van Jansen Groen. Dat bedrijf verwijderde de boom, waarna de trein afgesleept kon worden →

 

En al op 21 november 2023 was de tweede inzet toen ICNG 3311 tijdens haar eerste proefrit bij de stroomloze brug bij Nijeveen haar stroomafnemer verspeelde. Een ProRail Unimog duwde haar terug naar Steenwijk; zie hier.

0 – 0 – 0

25 december 2023

Deze afbeelding van Anton Pieck (van het Anton Pieck Museum in Hattem) dient natuurlijk om u fijne feestdagen en een gelukkig 2024 te wensen. Het verband met industrielocs zal waarschijnlijk niet duidelijk zijn, maar is er wel degelijk. Twee locs van dit bijzondere type (met een ketel volgens het patent van Brown) hebben namelijk bij een Nederlandse industrie gereden. Zie hier.

0 – 0 – 0

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud