Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws

 

 

2 en 3 februari 2023

Al in 2017 is besloten dat er na 2030 geen kolen meer in de Amsterdamse havens overgeslagen zullen worden. In dat kader is de kolenoverslag van Rietlanden Terminals aan de Amerikahaven beëindigd.  Aldaar was sinds 2009 een Köf III actief, eerst in huur van Bemo, later in eigendom. Deze Jung 13892 (1965) is overgebracht naar het ene spoor van Enerco in Born.

 

Op 26-01-2023 fotografeerde Louis van Delft de Köf III bij Enerco in Born. Cockerill 3591 (1957) ervoor is al in of voor 2013  van de naburige ArcelorMittal Staalhandel B.V. (voorheen Lommaert) gekomen →

Enerco had een kolenwasserij op het terrein van Rietlanden Terminals aan de Amerikahaven.

(met dank aan Louis van Delft, Arno Logman en Martijn Smits)

 

Het Spoorwegmuseum heeft circa 10.000 foto’s en objecten uit de periode Mobilisatie, Tweede Wereldoorlog, Bevrijding en Wederopbouw (1939-1960) op de website doorzoekbaar gemaakt; zie deze link en onderstaand voorbeeld:

Bijschrift Spoorwegmuseum: Foto in zwart wit van oorlogsschade aan het station van Zutphen en de omgeving van het station. Gebouwen zijn beschadigd. Op de sporen op het emplacement staan stoomlocomotieven uit verschillende series. Een 3e klasse rijtuig staan op het emplacement, een deur staat open. Van een stoorjuk is een stootbalk losgeraakt en hangt scheef. Op de achtergrond is het leegstaande gebouw van H.J. Reesink & Co. Datering: 1/10/1945.

Foto: Martelhoff's Circuline Fotosysteem →

 

Een heel bijzonder detail is de merkwaardige loc voor de twee stoomlocs in het midden. Het is de Gmeinder benzineloc van de Enka in Ede, waarvan nog geen foto’s bekend waren. Daarom gaat een nieuwe webpagina over dit loctype.

(met dank aan Gerard de Graaf, Hans Nahonen Martin van Oostrom).

 

Heel bijzonder is ook de volgende foto. Niet alleen vanwege de fraaie afbeelding, maar vooral vanwege het bijschrift van het Spoorwegmuseum:

Het bijschrift van het Spoorwegmuseum luidt:

 

Foto in zwart-wit van een gekantelde container op een industrieterrein, afgedrukt in Nieuw Spoor in mei 1951 op pagina 7 bij een artikel.

 

In dat artikel (dat op pagina 135 staat en niet op pagina 7) staat als bijschrift bij dezelfde foto:

 

De electrische centrale Hengelo ontvangt alle kolen per spoor en beschikt voor de lossing van de wagens over twee moderne overslaginstallaties, waarvan U er hier één in werking ziet.

 

Kortom: het gaat om een kolentip. De “gekantelde container” is een kolenwagen die gelost wordt. Het bijschrift in het artikel uit 1951 was prima; het is een raadsel waarom dit vervangen is.

0 – 0 – 0

20 januari 2023

Hardinxveld-Giessendam, 26-03-2022

 

Waarschijnlijk zullen weinigen bovenstaand tafereel kunnen thuis brengen. Meer hierover in de nieuwe webpagina de Overkant.

 

Het zelden bediende raccordement van ICL-IP (voorheen Broomchemie) aan de Frankrijkweg in Terneuzen is simpel, maar interessant vanwege de kleinschaligheid. Er wordt ongeveer één wagen per week beladen en toch heeft het bedrijf eigen tractie.

 

← Luchtfoto van het raccordement van ICL-IP in Terneuzen. Prorail, 2021.

Gaande van onder naar boven (= van zuid naar noord): begin omloopspoor, overweg in de toegangsweg, einde omloopspoor, laadplaats met witte ketelwagen, O&K loc en Köf III →

 

Tot voor kort werd de loc van dienst gehuurd van het Railpark Roosendaal. Het gaat om een Orenstein & Koppel van het type MV6 met fabrieksnummer 26188 (1962). Op 16-01-2022 arriveerde echter een acculoc met Niteq fabrieksnummer B217, van het type 1500-E. Deze is nieuw geleverd aan een werkplaats van de Metro in Londen en is bij Niteq ingeruild tegen een nieuwe acculoc van het type 3000-E.

(met dank aan Thomas ter Berg en Louis van Delft)

 

 

Staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft op 11 januari 2023 op het Utrechtse industrieterrein Lage Weide twee duurzame initiatieven van Strukton afgetrapt. Bij Strukton Rail Short Line (SRSL, de opvolger van NS Spooraansluitingen) ging het om het revitaliseren van de “railhub”. Eerder  werd verwacht dat de eerste trein op 1 december 2022 zou rijden. Gedacht wordt aan het spoorvervoer van 200 TEU (Twenty foot Equivalent Unit) per week. Bedrijven die hun logistieke stroom naar het spoor verplaatsen, kunnen gebruik maken van de in december gepubliceerde subsidieregeling voor de “modal shift” naar rail. De ceremonie werd opgeluisterd door de aanwezigheid van de Strukton “batterijlocomotief” Charlotte (ex-NS 1756), hoewel die bedoeld is voor werk aan het spoor en niet voor het bedienen van raccordementen (bron: Industrievereniging Lage Weide).

 

 

Op 12 mei 2022 kwam op deze website aan de orde dat AMT (toen in Etten-Leur, nu in Breda), BAM Infra en Oleo een 8 jaar oude Atlas 160Wsr krol met een te vervangen dieselmotor omgebouwd hebben tot ’s werelds eerste elektrische krol.

Spoorkraanverhuurbedrijf Van Oosterwijk Rail krijgt in 2023 de beschikking over twee elektrische krollen, te weten een Atlas 160 en een 180-versie (bron: SpoorPro) Het blijkt dat ook deze krollen door AMT worden omgebouwd tot elektrische krollen. Voor de fabrieken - zoals die van Atlas - is een elektrische krol namelijk nog een brug te ver. De lopende banden zijn geheel ingesteld op de bouw van dieselkranen en een paar orders uit Nederland kunnen dat niet veranderen. AMT zal elke krol voorzien van vier accupakketten; Oosterwijk Rail schaft extra nog zo’n set aan, zodat lege accupakketten door volle vervangen kunnen worden. Aannemers kunnen subsidie aanvragen voor elektrische bouwmachines als onderdeel van de Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel. Maar er blijven belangrijke vragen over als: waar worden de lege accupaketten opgeladen en hoe krijg je de zware accupakketten uit en in de krol. ProRail heeft een en ander nog niet geregeld.

(Met dank aan Linda Michielsen-van Oosterwijk)

Buiten de spoorsector zijn al oplossingen voor dit soort problemen gevonden, zoals de laadpleinen van Watthub.  Een ander voorbeeld: Van Werven uit Oldebroek verhuurt 4 jaar lang twee elektrische graafmachines aan het hierboven genoemde BAM Infra voor een bouwproject in de gemeente Nunspeet. Mobiele accucontainers worden bij Van Werven opgeladen en worden per uitstootloze truck gehaald en gebracht.

 

Bij de relatiegeschenken van Spoorijzer is nu ook een sleutelhanger te zien.

 

0 – 0 – 0

 

6 januari 2023

 

In de periode 1978 -1987 kocht DSM in Geleen 7 “Teletrac’s” van het type RW70DH. Ze kregen de bedrijfsnummers V1 t/m V7 en werden ingezet bij los- en laadinstallaties, waarbij ze vanuit die installaties radiografisch bestuurd werden. Van buiten het DSM terrein waren ze – anders dan de gewone locs – niet te zien.

 

Teletrac V6 heeft zijn vaste werkplek verlaten om voor onderhoud naar de werkplaats te gaan en wordt daarbij vanuit een hulpstuurstand bestuurd. Foto: Jens Merte, april 1998 →

 

In 2003 kwamen de Teletracs – net als de rest van het DSM spoorbedrijf – bij Railion, later bij DB Cargo. Wegens mankementen en vermindering van werk zijn in 2022 3 Teletracs (en wel de V2 t/m V4) door de firma VME afgevoerd en gesloopt.

(met dank aan Emiel de Block).

 

Bij Chemelot (zoals het DSM sinds 2000 heet) is overigens ook een Unilok rail-wegvoertuig bij een verlaadinstallatie van de firma Fibrant in gebruik.

 

AMT is van Etten naar Breda verhuisd. In Etten gebruikte AMT niet meer aangesloten  raccordementen als testspoor. In Breda is naast het nieuwe gebouw een testspoor aangelegd, met een boog, een wissel en verkanting.

 

Samen met No Man Trackwork ontwikkelt AMT de TRACKBOT. Deze op afstand bestuurde acculoc kan met allerlei gereedschappen worden uitgerust en kan bijvoorbeeld bouten, raildempers en dergelijke aanbrengen →

 

AMT heeft van Koks in Alkmaar de vertegenwoordigingen van Zweiweg en Zagro (onder andere Unimogs met spooruitrusting en Terberg rail-wegvoertuigen) overgenomen.

(Bron: AMT website)

 

Op een nieuwe webpagina staan relatiegeschenken van Spoorijzer, in aanvulling op eerder behandelde relatiegeschenken van IVB en Railbouw.

 

Op Waalhaven Zuid is de blustrein (met Shunter loc) voor de zekerheid nog aanwezig. De vergunning voor de blustrein is verlengd tot juli 2023 (bron: Spoorpro 04-01-2023).

 

0 – 0 – 0

 

 

 

 

 

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud