Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en nieuws

 

8 november 2018

 

Het smalspoor bij Havelte nadert de voltooiing (klik voor recente foto’s) en is in het stadium van proefritten. Vanaf half november tot in maart mag er niet in het natuurgebied gereden worden.

 

Proefrit met het prototype railfiets (zie ook het nieuws van 13 september),08-11-2018 →

 

De railfietsen worden gebouwd op de onderstellen van kipkarren uit een Tsjechische zoutgroeve. De volgende exemplaren krijgen open “kettingkasten”, waarbij de kettingen in PVC buizen lopen.

 

(met dank aan Erik Hendriks en Wouter Jansen van het Vlinderparadijs en aan Toon Steenmeijer).

IMG_4575 148 mm.JPG

De als radioloc uitgeruste ex-NS “bakkies” blijven voor nieuws zorgen. Rail Force One (RFO) haalde de ex-NS NS 671, 685, 687 en 692 uit Engeland. Ze staan nu bij Jacko Fijn Techniek in Wezep (zie de foto bij het nieuws van 25 oktober 2018 hieronder). De 671 zal voor onderdelen gebruikt worden.

Bij Jacko Fijn Techniek staat nog een vijde bakkie:

 

De ex-NS 683 (→ RRF 5 → Locon 9701) raakte in dienst van Rail Force One in april 2018 in Vlissingen Sloe defect en stond op 31-10-2018 nog in Locon kleuren bij Jacko Fijn Techniek in Wezep→

De ex-NS 691 (→ Kandt→ Cronifer HSL Logistik) is nu eigendom van BT Trains. Na inzet bij OOC in Oss ging ze voor Lineas in Amsterdam rangeren.

Op -8-10-2018 stond de 691 op de “Infrasporen” van Amsterdam Westhaven.  Aan de getoonde linkerzijde is het OOC logo verdwenen; aan de andere zijde niet. Foto: Martijn Smits →

 

Korte tijd later is de 691 zich in Vlissingen Sloe bij Vopak met de gasketelwagens voor Lutterade gaan bezig houden (met dank Raymond Broere (RFO), Hendrik Bouwknegt en Martijn Smits).

Op 26-10-2018 is de tweede door Bemo gerenoveerde GE loc – 332 – bij Tata Steel in IJmuiden afgeleverd (zie hier voor de 331).

 

In de week van 05-11-2018 maakte de tweede loc van het Bemo type BRDE80 voor het depot van een metrobedrijf in het Midden Oosten proefritten bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (zie hieronder bij 13 september 2018 voor de eerste loc).

 

De proeftrein met de nieuwe Bemo langs de Broerdijk tussen Abbekerk en Oostwoud, 31-10-2018. Het rode rijtuig is de pas in dienst gestelde Staats Mijn Emma 86. Foto Rein Korthof

0 – 0 – 0

25 oktober 2018

 

Eén van de al voor de Brexit uit het Verenigd Koninkrijk teruggekeerde op afstand bedienbare ex-NS bakkies (zie hier) wacht bij Jacko Fijn Techniek buiten de gebeurtenissen af:

 

Middlepeak Railways 13 = ex NS 692 = ex NS 649 (1956) bij JFT, Wezep, 24-10-2018 →

 

Sideron Snijwerk in Berkel gebruikte tot voor kort op een geďsoleerd liggend stuk normaalspoor als enig Nederlands bedrijf nog een spoorrailkraan. Zie hier.

Sideron Snijwerk is overgenomen door SSI (Steel Solutions International) in Dordrecht en is daar in 2018 ingehuisd. Dat betekent dat de spoorrailkraan van de Nederlandse fabrikant Nellen (= Nelson = Nelcon), plus nog een niet aan rails gebonden hijskraan, te koop staan.

Inlichtingen: info@sideronsnijwerk.nl

Rogier Bennebroek – die al eigenaar is van een Spoorijzer Railtractor type RT8 - heeft een RT11 van de Stoomtrein Katwijk Leiden overgenomen en in bruikleen ondergebracht bij de Gelderse Smalspoor Stichting (GSS).

 

De nieuwbakken GSS 59 (ex NSS 52) op de draaischijf in Heteren, 20-10-2018. Foto Rogier Bennebroek

 

De RT11 is afgelopen weekend overgebracht. Bijzonder is dat aan de binnenkant van de motorkap met de hand een onderhoudsschema werd bijgehouden. (met dank aan Rogier Bennebroek).

 

Waar zouden we zijn zonder rails ?

 

0 – 0 – 0

 

11 oktober 2018

 

Opmerkelijk is dat RailForce One (of een daaraan gelieerd bedrijf) in september vier meer dan 60 jaar oude radiografisch bedienbare ex-NS “bakkies” uit Engeland heeft terug laten komen. Daarmee zal dit weer een veel voorkomend type geworden. Daarom gaat een nieuwe webpagina over de bakkies als industrieloc.

 

Remco Verloop fotografeerde de Bemo BRDE-80 op de Innotrans:

 

Bemo BRDE-80, Berlijn Innotrans, 20-9-2018. Foto: Remco Verloop. Vergeleken met de proefritten (zie hieronder bij 13 september) was de loc ontdaan van buffers en schroefkoppelingen en voorzien van het logo van de klant→

 

Bij het laatste raadsel is een nieuwe stap verder terug in de geschiedenis gemaakt.

0 – 0 – 0

27 september 2018

 

Een aantal fabrikanten levert al op afstand bestuurde kleine elektrische rail-wegvoertuigen zonder zitplaats voor de bestuurder, zoals de ook in Nederland actieve Zagro E-maxi en Bemo KRE-15-RCRV. De nog niet in Nederland gesignaleerde Zwiehoff Rotrac E4 heeft alleen een uitschuifbare trede voor de bestuurder. Nieuw in het genre is sinds 2017 de VLEX van Vollert (D) die op de tweejaarlijkse beurs Innotrans 2018 stond.

 

De VLEX van Vollert op de beurs Innotrans in Berlijn, 19-09-2018. Foto: Jan Roos →

 

Deze robot staat op twee eenassige draaistellen. Eén ervan heeft een pendelas, zodat er steeds 4 wielen op de weg of de rails staan.

Elk wiel heeft een eigen elektromotor. De draaistellen worden gedraaid door de motoren een verschillend toerental te geven. Voor het draaien zijn daarom geen hydraulische cilinders nodig.

Het geel en blauw van de gekleurde vlakken corresponderen met geel en blauw op de afstandsbediening.

Zoals gebruikelijk voor dit soort voertuigen (die immers in korte tijd buiten het spoor kunnen draaien) is er aan één zijde een koppelstang aanwezig. Die is primitief en niet op afstand te bedienen. De trekkracht wordt opgegeven als 20 kN.

 

Detail van de VLEX. Zichbaar is de hydraulische cilinder waarmee een spoorgeleidewiel op de rails wordt gedrukt. Dat spoorgeleidewiel lijkt een bijzonder kleine diameter te hebben. Beurs Innotrans in Berlijn, 19-09-2018. Foto: Jan Roos.

 

Ook het Nederlandse Bemo stond op de Innotrans 2018. Vergeleken met de proefritten (zie hieronder bij 13 september) was de nieuwste loc ontdaan van buffers en schroefkoppelingen en voorzien van het logo van de klant: zie hier en daar.

                                                                                                                         

Er is een nieuw en leerzaam raadsel met betrekking tot een smalspoor locmonument.

 

En er zijn nieuwe links.

0 – 0 – 0

13 september 2018

 

De nieuwste loc van Bemorail – van het nieuwe Bemo type BRDE-80 – heeft proef gereden bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik:

IMG_4370 meer lokaal contrast.JPG

Een trein bestaande uit de Bemo, Sik 271, een personenrijtuig en 9 tweeassige goederenwagens is juist in Medemblik aangekomen op 04-09-2018. Op het andere spoor zal de diensttram over 10 minuten de terugreis beginnen. Het houten personenrijtuig is Staatsmijn Emma 86, dat zijn (geslaagde) afleveringsproefrit maakte.

 

Een nieuwe webpagina is gewijd aan het hierboven getoonde nieuwe Bemo type BRDE-80.

 

Zoals gebruikelijk voor fietsen, kunnen de railfietsen voor het smalspoor in het Holtingerveld niet achteruit rijden en moeten daarom aan de eindpunten gedraaid worden:

 

De zelf gebouwde draaischijf bij het Vlinderparadijs in de Holtingerpoort (bij Havelte) is klaar. Het prototype van de railfiets staat er op, 06-09-2018. Foto: Erik Hendriks (Vlinderparadijs) →

 

Aan het onderstel van de kipkar is niets veranderd. De nieuwe delen zijn er op geklemd. De stoelen zijn elk bevestigd op een subframe dat in lengterichting van de kipkar kan schuiven. Tussen de stoelen is een handrem aangebracht. Aan het onderstel zijn bumpers bevestigd.

De webpagina over het smalspoor in het Holtingerveld is met een aantal foto’s aangevuld.

0 – 0 – 0

 

 

 

Nieuwsarchief

2de deel 2018 (van 3 delen)

Oud nieuws Deel 19

1ste deel 2018 (van 3 delen)

Oud Nieuws Deel 18

2de deel 2017

Oud Nieuws Deel 17

1ste deel 2017

Oud Nieuws Deel 16

2de helft 2016

Oud Nieuws Deel 15

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

2de helft 2013

Oud Nieuws Deel 09

1ste helft 2013

Oud Nieuws Deel 08

2de helft2012

Oud nieuws Deel 07

1ste helft 2012

Oud nieuws Deel 06

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

1ste helft 2010

Oud Nieuws Deel 02

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

Terug/verder naar:            Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud