Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en nieuws

 

7 juni 2018

 

Op 23 mei was het 50 jaar geleden dat de eerste museumstoomrit op de lijn Hoorn-Medemblik gereden werd. De locs van het eerste uur – de 18 en de 30 – zijn nog steeds bij de Museumstoomtram aanwezig. Loc 30 stond sinds 2013 buiten dienst. Na onder andere het vervangen van de stoomdom, vlampijpen, stoomschuiven en de wielbanden, reparatie van een scheur in de vuurkist en het vlakken van de schuifkasten werd de 30 op de jubileumdag weer in dienst gesteld.

 

← Loc 30 (Jung 1268 uit 1908, ex Gasfabriek Keilehaven in Rotterdam) begeeft zich met geopende cilinderkranen op weg naar de plechtigheid.

 

Een nieuwe webpagina is gewijd aan dit 120/125 pk Jung type.

0 – 0 – 0

24 mei 2018

 

De “Rottenkraftwagen” van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM) heeft 20 jaar in opslag gestaan, maar is in 2015 – 2017 geheel gerenoveerd. De achtergrond van de renovatie was niet het bewaren van industrieel erfgoed, maar het gebruiksnut: de SHM had dringend behoefte aan een railvoertuig met een kraan.  Desondanks is de Rottenkraftwagen historisch verantwoord teruggebracht in de toestand waarin zij voor de spooraannemer Railbouw reed. Recent zijn de Railbouw opschriften en logo’s aangebracht.

 

SHM, Hoorn, 10 mei 2018 →

 

Dat is de aanleiding voor een nieuwe webpagina over de Rottenkraftwagen en de in Nederland gebruikte exemplaren.

 

ProRail zal in de zomer van 2019 vijf Unimogs met rail-weginstallatie ontvangen om gestrande treinen sneller te kunnen afslepen (bron: o.a. transport-online.nl).

 

Op 28 april is het Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep geopend. Er nemen 11 stichtingen in deel, waaronder het Decauville Spoorweg Museum.

 

0 – 0 – 0

 

 

 

 

10 mei 2018

 

Er is nu ook een actiefoto van de nieuwe Bemo bij OCI in de Europoort:

 

De Bemo duwt vier lege gasketelwagens van het overgave-emplacement Moezelweg in de Europoort  naar de laadsporen van OCI. Foto Frank Schouten, 01-05-2018→

 

Zie ook het nieuws van 15-02-2018.

                                                                     

Een nieuwe webpagina behandelt de N.V. Pletterij voorheen Enthoven & Cie in Delft, die net als de buurman en latere fusiepartner Spoorijzer onder meer wissels produceerde.

 

0 – 0 – 0

 

26 april 2018

 

Een nieuwe webpagina gaat over de tunnellocs van het type Schöma CHL350-BB.

 

Bemorail bouwt momenteel 2 tweeassers van het dieselelektrische type BRDE80 voor een metrodepot in het Midden Oosten. Ze zullen los of gekoppeld kunnen rijden. Met 50 km/uur is de maximumsnelheid hoog voor een industrieloc. Zie deze webpagina op de Bemo website.

 

NS Techniek (voorheen Nedtrain) is haar in 2003/4 gebouwde 700-en van het Vossloh type G400B aan het omschilderen. Op 20-03-2018 stonden de 702 in de nieuwe en de 712 nog in de oude kleuren in Zwolle. Foto: Martijn Smits→

 

Bij Castricum was sinds 1865 een zanderij in gebruik. Het zand werd per smalspoor naar het station gebracht. Nadat het zand tot nabij het grondwater was afgegraven, vestigden zich hier bollenkwekers. Ook zij gebruikten smalspoor. In een oude bollenschuur zit nu het Strandvondstenmuseum. Dat wil het smalspoor laten herleven en legt samen met het Decauville Spoorweg Museum een 700 mm smalspoorlijn aan (bronnen: Menno Twisk; Noord Hollands Dagblad d.d. 13-10- 2017)

 

Het beginpunt van het smalspoor bij de parkeerplaats van het museum op 22-04-2018. Het spoor  onder de DuCrobra kipwagen loopt door het gras naar een draaischijf, waarop ook een spoor onder het afdak van het schuurtje aansluit. Achter de rug van de fotograaf ligt een wissel en vandaar voert de 250 m lange spoorlijn na een boog met contrarail naar de pluktuin. →

 

0 – 0 – 0

 

 

Nieuwsarchief

 

1ste deel 2018

Oud Nieuws Deel 18

2de deel 2017

Oud Nieuws Deel 17

1ste deel 2017

Oud Nieuws Deel 16

2de helft 2016

Oud Nieuws Deel 15

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

2de helft 2013

Oud Nieuws Deel 09

1ste helft 2013

Oud Nieuws Deel 08

2de helft2012

Oud nieuws Deel 07

1ste helft 2012

Oud nieuws Deel 06

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

1ste helft 2010

Oud Nieuws Deel 02

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

Terug/verder naar:            Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud