Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws

 

 

4 augustus 2022

 

Ex-NS bakkie 692 (zie het nieuws van 21 en 7 juli hieronder) heeft Jacko Fijn Techniek in Wezep verlaten en is in Amsterdam gesignaleerd.

 

Defensie rangeerde in ’t Harde sinds 2011 met een gemoderniseerde Cockerill dieselloc. Die werd gehuurd van Wagoncare en was niet 100% bedrijfszeker [1]. In plaats daarvan is bij Mol [B] een nieuw rail-wegvoertuig van het type RR 2444 gekocht.

↑ Het nieuwe rail-wegvoertuig staat bij de werkput, 03-08-2022 ↑

De Cockerill is er overigens ook nog steeds.

 

Detail, 03-08-2022 →

 

Vanwege de hogere luchtopbrengst en luchtvoorraad kan nu sneller gerangeerd worden dan met de oude loc [1]. Het voertuig is niet op de openbare weg toegelaten, maar kan natuurlijk wel op eigen kracht op het uitgestrekte terrein van de Luitenant-kolonel Tonnetkazerne rijden. Zo kan de BOS (Brandstoffen, Olie, Smeermiddelen) pomp bereikt worden of kan een dieplader opgereden worden voor inzet op een andere locatie [1].

 

[1]  Defensiekrant 26, vrijdag 08 juli 2022.

(met dank aan Frank Schouten)

 

Bij de zinkfabriek Nyrstar (← ZinifexPasmincoBudelco ← KZM) in Budel Dorplein is de Orenstein & Koppel 26821 (1976) alias Ilse van het type MB280N  afgevoerd en gesloopt. Ter vervanging is in juni 2022 een rail-wegvoertuig van het type Lok 35 van Lokaction gearriveerd:

↑ Het nieuwe rail-wegvoertuig met de zinktrein bij Nyrstar in juni 2022. Foto Lokaction ↑

 

Daarom is er een nieuwe webpagina aan de rail-wegvoertuigen van Lokaction gewijd.

(met dank aan Johan Van Rompaey en Frank Schouten).

 

MoSi 27 is van de BAM overgegaan naar Sim Boerema BV of zijn RIW (Rail Infra Wagons) en staat nu in Apeldoorn; zie hieronder:

(met dank aan Martijn Smits)

↑ Het nummer 27 en de naam Inge zijn al verdwenen. Apeldoorn, juli 2022. Foto: Martijn Smits ↑

0 – 0 – 0

21 juli 2022

 

Strukton Rail Short Line (SRSL, de opvolger van NS Spooraansluitingen) wil het spoor op het Utrechtse industrieterrein Lage Weide reactiveren. SRSL baseert zich op een stageverslag en verwacht dat de eerste trein op 1 december rijdt, want de infra is nog intact (bron: SpoorPro.nl).

 

Op 20-07-2022 was duidelijk dat ex-NS bakkie 692 van Rail Force One bij Jacko Fijn Techniek in Wezep hetzelfde uiterlijk (met als opvallend kenmerk de gele koppelstangen) krijgt als de onlangs bij JFT gerenoveerde ex-NS 687 →

 

In oktober 2021 is het frame van loc 908 van Tata Steel naar Bemo gegaan om te worden opgebouwd tot de nieuwe 334, in aansluiting op de 331 t/m 334 (met dank aan Arno Logman). Een webpagina over de 900 serie is in de maak.

Eerder zijn op deze website webpagina’s geplaatst over kolentips voor zeeschepen en kolentips bij nutsbedrijven. Kolentips voor binnenschepen zijn nog niet besproken. Ze varieerden sterk in grootte en techniek.

 

De water-hydraulische kolentip aan de Zuid-Willemsvaart bij Maastricht. Op de achtergrond de spoordijk van de lijn naar Lanaken en de ook nu nog bestaande schoorsteen van Radium Rubber. Periode 1920-1929.  Foto NS, collectie NVBS →

 

Deze simpele kolentip verwerkte een deel van de kolen van de Limburgse mijnen en moest het na de aanleg van het Julianakanaal afleggen tegen de enorme kolentips in Born. Meer over kolentips voor binnenschepen staat in een nieuwe webpagina.

 

0 – 0 – 0

 

 

 

7 juli 2022, aangevuld op 8 juli 2022

 

Er is onverwacht nieuws over ex-NS bakkies: bij Jacko Fijn Techniek in Wezep stonden nog de uit het Verenigd Koninkrijk teruggekeerde ex-NS 685 en de als plukloc gebruikte 601 (ex-NS 671). Die staan er nog onaangeroerd.  Maar er wordt gewerkt aan de bij OOC in Oss vertrokken (zie het nieuws van 26 mei 2022) ex-NS 692:

 

Een bedrijf naast Jacko Fijn Techniek in Wezep heeft deze op 06-07-2022 genomen foto mogelijk gemaakt door de heg fors te snoeien. De koppelstangen liggen aan de andere kant van de loc →

 

Dat het hier om de 692 gaat bleek uit het tijdschrift Op de Rails 2022-7. Daarin staan nog meer bijzonderheden, namelijk “De drieasser heeft er de afgelopen tweeënhalf jaar 4300 diensturen en 8500 kilometer opzitten en kan na onderhoud op een andere locatie aan het werk”. Verder is volgens Op de Rails opgericht RFOFS (RFO Fleet Services), net als Rail Force One en RailReLease een onderdeel van de Rail Innovators Group. De locomotieven van RailReLease, waaronder de bakkies 671, 683, 685, 687 en 692, zullen in eigendom van overgaan naar RFOFS en zullen daarvan de kenmerken krijgen.

 

Koks Civil in Alkmaar timmert druk aan de weg, maar dat geldt voor kolkenreinigers, rioolinspectietechniek en dergelijke. Voor rail-/wegvoertuigen staat op de website als laatste nieuws dat het nieuwe jaar goed is begonnen. Dat gaat dan niet over 2022, maar over 2021. Het betreft een eerder aan het trambedrijf van de Provincie Utrecht geleverde Unimog met Zagro rail-/weginstallatie. Die Unimog werd in 2021uitgerust als noodhulpvoertuig. Ook is het stil geworden rond de in 2018 door Prorail bestelde 5 Unimogs met Zagrorail-/weginstallatie voor het wegslepen van gestrande treinen.

Het is dan ook geen complete verrassing dat de vertegenwoordiging van Zagro door een ander bedrijf is overgenomen:

AMT berichtte in het nieuws van 12 mei 2022: “De AMT Group heeft vanaf januari 2022 de vertegenwoordiging van Zagro voor de Nederlandse markt overgenomen van Koks Group. Koks Civiel ondersteunt ons in de overgangsperiode en blijft daarnaast servicedealer en leverancier van onderdelen.” AMT is begonnen in Etten-Leur en is enkele maanden geleden naar Breda verhuisd. AMT kwam al eerder op deze website ter sprake, bijvoorbeeld met de Trensformer, op de webpagina over de Krol de honderdste flaflorrie en de personenlorrie (beiden vooral voor gebruik met een Krol) en met een quad met rail-weginstallatie.

 

AMT toonde op de Railtech 2022 – net als op de Railtech 2019 – in Utrecht een quad met rail-/weginstallatie. Foto Jan Roos, 23-06-2022.

Zie ook dit filmpje (tip van Toon Steenmeijer).

 

Via Zagro vertegenwoordigt AMT nu onder andere:

·       Het Zagro Waggonrangiergerät, vaak kortweg Zagro genoemd.

·       De Zagro Mini-RangiererMaxi-Rangierer en E-Maxi.

·       De Unimog met rail-/weginstallatie.

·       Terberg-Zagro rail-/wegvoertuigen.

·       Gmeinder locomotieven.

 

Er is een nieuwe webpagina toegevoegd over de handelshuizen Ferrostaal en Rollo.

 

0 – 0 – 0

 

24 juni 2022

 

Een onverwachte ontmoeting in het Nederlands Transport Museum (NTM) in Nieuw-Vennep op 22-06-2022: de in 1967 door Kees Neve voor het 45 cm spoor van de Linnaeushof in Bennebroek afgeleverde stoomloc Rollecate met trein →

 

Van 1985 tot 2012 reed de trein rond kinderboerderij de Goffert; daarna verdween ze naar Zweden. Stichting Stoomgroep de Goffert heeft de Gofferttrein in 2019 terug gehaald naar Nijmegen en zou weer een spoorlijn met een spoorwijdte van 45 cm in het Goffertpark aanleggen. De loc zou op houtbriketten gestookt worden. Thans wordt echter gedacht aan elektrisch rijden! Ondertussen liep de huur van de stalling in Nieuwkoop af en daarom is de Gofferttrein op 01-04-2022 naar het NTM verhuisd.

 

 

Deze historische foto is genomen bij de kalkzandsteenfabriek Rijswijk bij Huizen. In twee persen vervaardigde “vormelingen” of “rauwe stenen” werden steen voor steen gestapeld op plateauwagens, die op een draaischijf staan. Bron: Steenfabriek Huizen graaft geschiedenis op de website Oneindig Noord-Holland / Xella bedrijfsarchief →

 

Deze fabriek werd in 2019 tijdelijk gesloten.  Eind 2021 werd besloten dat de sluiting definitief is en begon de ontmanteling. Dit nieuws is de aanleiding voor uitbreiding van de webpagina over kalkzandsteenfabrieken in het algemeen. En ook de webpagina over de al jaren verdwenen kalkzandsteenfabriek Alba bij Apeldoorn kon worden uitgebreid.

 

0 – 0 – 0

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud