Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws

 

 

 

28 mei 2020

 

De Stoomrein Katwijk Leiden heeft in eerste instantie tevergeefs geboden bij de internetveiling van de stoomloc Broekhoven 51 (zie het nieuws van 14 mei hieronder). De winnaar had geboden op de combinatiekavel van de loc en een stationaire stoommachine, maar was eigenlijk niet geïnteresseerd in de loc. Die werd aangeboden aan …. de Stoomrein Katwijk Leiden. Men werd het eens over de prijs. Zie hier voor foto’s en gegevens van de nieuwbakken SKL 51.

 

Uw webmaster wist dat er bij DSM in Geleen Unilok rail-wegvoertuigen hebben gerangeerd, maar had nog nooit een foto gezien. Dat wil zeggen, totdat Nick Meuwissen foto’s stuurde:

 

Fibrant, Geleen, 20-05-2020,

foto: Nick Meuwissen →

 

Deze Unilok is nog steeds en bijna dagelijks in gebruik bij de verlaadinstallaties van Fibrant (één van de chemiebedrijven die van DSM is afgesplitst) op het Chemelot industrieterrein in Geleen.

De bestaande webpagina over de Unilok is uitgebreid met de nieuwe feiten en foto’s.

Over Chemelot gesproken: dat industrieterrein heeft alleen een spooraansluiting aan de noordkant. Dat betekent dat alle treinen die vanaf Chemelot naar het zuiden moeten, via deze aansluiting om moeten rijden. Om het rangeren van treinen, de hinder voor omwonenden en de veiligheidsrisico’s te verminderen werd in 2011 het plan opgevat om een spooraansluiting aan de zuidkant aan te leggen. De provincie Limburg liet gisteren weten dat dit te duur wordt (bron: Spoorpro/ANP). Overigens had Staatsmijnen in de kolentijd wel een spooraansluiting aan de zuidkant (bij Beek).

 

Er zijn verschillende berichten dat V60C’s van BT Trains zwart geschilderd worden, met witte accenten (met dank aan Louis van Delft en Martijn Smits). Logo’s en beschrifting zijn nog niet aangebracht.

0 – 0 – 0

14 mei 2020

 

 

 

Al sinds 1999 staat bij restaurant Hof van Hulshorst aan de spoorlijn Amersfoort-Zwolle  een vuurloze loc. Deze Krupp 2298 (1951) heeft niet in Nederland gereden en is daarom niet eerder op deze website genoemd. Het restaurant is gesloten; de toekomst van restaurant en loc is onzeker (bron: De Stentor; met dank aan Alex Meerkerk).

 

Hulshorst, 20 september 2000 

 

Troostwijk heeft via internet een “authentieke stoomlocomotief” geveild.

 

Foto op de website van Troostwijk →

 

Het blijkt te gaan om nr. 51 van de aannemer Broekhoven te Nijmegen, zijnde Orenstein & Koppel 12789 (1936) voor 900 mm spoorwijdte. Broekhoven had vier stoomlocs die tot 1958 in de keuring van het Stoomwezen waren en daarna bleven opgeslagen in een loods op de werf in Maarssen. Twee ervan zijn nu bij de Stoomtrein Katwijk Leiden. Een derde werd gesloopt na het afstaan van haar ketel t.b.v. RTM 50. Broekhoven 51 stond ten slotte voor  € 1,-/kilo te koop bij  een sloper in Weert, die recent failliet ging.

(met dank aan Jan Strooband, Gerard de Graaf en Kees Plug).

 

Vanaf september kan er waarschijnlijk weer met goederentreinen via de Hoekse Lijn naar de Nieuwe Matex aan de Vulcaanhaven in Vlaardingen worden gereden (bron: spoorpro).

 

← Industrieel Smalspoor Museum, Erica, 27-04-2008. De loc staat voor twee houten turfwagens.

 

Een nieuwe webpagina  gaat over turfwagens.

0 – 0 – 0

30 april 2020

 

In de webpagina over de Zinkwit stond dat de gele Deutz dieselloc in elk geval nog in 2008 aanwezig was. Dat was minstens 5 jaar langer:

 

Op 04-06-2013 was de rails al opgebroken, maar Marco Schoonhoven zag de gele Deutz nog wel. De loc stond in het zand →

 

De loc heeft op latere leeftijd nog een automatische koppeling gekregen.

 

Mei is de maand van oorlogsherdenkingen: 4 mei Nationale Dodenherdenking, 5 mei Bevrijdingsdag en 10 mei het begin van de Duitse inval in Nederland. De webpagina over Trümmerbahnen in Nederland is daarom uitgebreid.

 

Toon Steenmeijer heeft zijn lijst met naar Nederland geleverde Deutz smalspoor locs aangevuld en gecorrigeerd; zie hier.

 

Er zijn nieuwe links.

De grafietregens in Wijk aan Zee als gevolg van het bij Tata Steel storten van Roza-slak uit slakpanwagens kwamen eerder aan bod op deze website. In april 2020 zou dit probleem zijn opgelost doordat de slak voortaan vanuit platte bakken in een nieuwe fabriekshal met afzuiging gelost zou worden.

Zover blijkt het nog niet te zijn:

 

GE loco 998 met 2 slakpanwagens en locodrijver op 19-04-2020,

Foto: Maarten van der Willigen →

 

De hal is klaar, maar voor de opstartfase  zijn buitenlandse experts nodig, die vanwege de corona crisis Tata Steel niet kunnen bereiken (klik voor de bron, met dank aan Maarten van der Willigen).

DSM in Geleen had 6 Orenstein & Koppel tweeassers uit de jaren 1978-1980. De nrs. 2 t/m 5 werden in 2012 door BemoRail grondig gerenoveerd en in het uiterlijk van DB Schenker gebracht. De nrs. 1 en 6 werden in 2018 door Shunter gekocht en als Shunter 403 en 404 in 2019 respectievelijk 2020 gerenoveerd. De 403 werd in 2020 aan Railport Brabant verkocht (zie de foto hieronder); de 404 bleef bij Shunter:

 

Shunter 404 aan de Waalhaven Oostzijde op 29-04-2020. Foto: Ben van Wevering

 

Op de cabine staat: Deze locomotief rijdt op schone brandstof: HVO. Dat is een afkorting voor Hydrotreated Vegetable Oil. HVO ofwel “blauwe diesel” wordt gemaakt uit biomassa. Ook de door Arriva bij Stadler bestelde Wink treinstellen zullen HVO gebruiken.

 

De in Geleen gebleven zusters nrs 2 t/m 5 gebruiken een andere relatief nieuwe en schone dieselbrandstof, namelijk GTL (Gas to Liquid), die uit aardgas wordt gemaakt. Ook de 15 locs van Tata Steel in IJmuiden rijden op GTL.

 

Vanaf september kan er waarschijnlijk weer met goederentreinen via de Hoekse Lijn naar Vopak aan de Vulcaanhaven in Vlaardingen worden gereden. De vergunningen ontbreken nu nog (bron: spoorpro).

 

Na “Nicole” uit de 1600 serie heeft Strukton Rail nog eens drie  locs van de 1700 serie en twee “stuurrijtuigen” van NS overgenomen om in te zetten bij spoorvernieuwings- en onderhoudswerkzaamheden. Al deze vier locs zullen op termijn worden uitgerust met batterijen.Twee Strukton diesellocs zullen ingezet gaan worden bij de Italiaanse dochter Costruzioni Linee Ferroviarie (bron: website Strukton).

0 – 0 – 0

16 april 2020

 

Railport Brabant in Tilburg heeft de tot dusverre gehuurde locs 402 en 403 van Shunter overgenomen (zie ook hier: naar beneden scrollen) en heeft de eigen rode ABR loc ingeruild:

Op 05-04-2020  bleek de voormalige Shunter 403 druk bestickerd te zijn. Op de cabine staat in grote letters BTT (= Barge Terminal Tilburg, een containerterminal voor de binnenvaart). Op de cabine ziet men ook nog het UIC nummer 98 84 8282 403-0-NL-SHTR en de fabrieksplaat (O&K 26946; ex-DSM 1 uit 1978). Op de lange huif staat “We lead the way”. Dat is sinds begin 2020 de nieuwe slogan van GVT (ooit begonnen als Gebroeders Versteijnen Transport), de moeder van RPB en BTT. Op de korte huif  staan eenvoudige tekeningen van een containerterminal, rails, een weg, golven en een containerschip. Foto: Louis van Delft.

 

Overigens is de naam Barge Terminal Tilburg per 1 december 2019 veranderd in BTT Multimodal Container Solutions, maar daar zal de loc niet lang genoeg voor zijn….. (met dank aan Louis van Delft, Peter Jansen en Frank Schouten).

Toon Steenmeijer heeft zijn lijst met naar Nederland geleverde Diema’s aangevuld en gecorrigeerd; zie hier.

 

De museumspoorlijnen zijn dicht, maar railfietsen in het Holtingerveld bij Havelte is elke dag mogelijk. Zie hier.

 

Zeven railfietsen op de opstelsporen bij het Vlinderparadijs in het Holtingerveld, 11-04-2020 →

 

De webpagina over de Zinkwit is aangevuld met de eigen diesellocs en eigen wagens.

 

Strukton heeft bij Koole Tankstorage op het Tankhoofd in Pernis een spoor en 2 wissels opgebroken. Op deze kaart gaat het om het spoor langs de Tankweg tussen de wissels 340 en 341. Ter plekke van het vroegere spoor worden nu vrachtwagens geladen en gelost (met dank aan Ben van Wevering).

Bij Koole Minerals is de Bemo Köf III (zie het nieuws van 2 april) tussen 8 en 12 april vertrokken (met dank aan Ben van Wevering en Louis van Delft).

0 – 0 – 0

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud