Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws

 

 

24 november 2022

 

 

De webpagina van het In- en Verkoopkantoor van Bouwmaterialen (afgekort  IVB) is uitgebreid met meer illustraties en informatie. Eén van de nieuwe onderwerpen is de sleutelhanger op de foto hiernaast.

 

Ook tegenwoordig is het gebruikelijk dat bijvoorbeeld  bezoekers van een stand op een beurs een relatiegeschenk krijgen. Daar moet de naam of het logo van de firma op staan en liefst moet het een voorwerp zijn dat de ontvanger vrijwel dagelijks gebruikt, zodat hij (of zij) vaak herinnerd wordt aan de schenkende firma. Bekend zijn onder andere kalenders, agenda’s en schrijfgerei.

 

Interessanter zijn relatiegeschenken die een afbeelding van een product of activiteit van de schenkende firma tonen. Zo staat bijvoorbeeld op de hiernaast afgebeelde chique sleutelhanger een goed lijkende afbeelding van een Diema smalspoordieselloc. Diema werd in Nederland geïmporteerd door de firma IVB (In- en Verkoopkantoor van Bouwmaterialen) in Zwolle.

 

Diema en IVB staan op de voorkant, respectievelijk de zijkant van de cabine van de loc. Op de sluiting van de eigenlijke sleutelring staat: H. v.d. Velden Rotterdam. Dat was waarschijnlijk de leverancier van de sleutelhanger.

Foto: Sonja Stabler

 

De andere kant van de sleutelhanger is te zien op de al genoemde webpagina van IVB. Omdat er daar sprake is van een NV zal de sleutelhanger van voor 1970 dateren, want IVB werd in 1970 een BV.

Wie kan deze sleutelhanger exacter dateren ?

En wie weet er nog meer van ?

 

Nog meer over relatiegeschenken:

Railbouw deelde  aanstekers met afbeeldingen van onbekende Railbouw voertuigen uit.

In de tijd dat met een vulpen geschreven werd kwamen de vloeibladen van Oving van pas.

 

0 – 0 – 0

 

 

 

10 november 2022

 

Het Perenlaantje in Hendrik-Ido-Ambacht. Bron: Historische Wandeling De Volgerlanden,

Historisch Genootschap Hendrik-Ido-Ambacht,

21 september 2019 →

 

De simpele met mankracht bewogen wagen staat deels op een draaischijf. De wagen vertoont een gespaakt handwiel. Dat bedient hoogst waarschijnlijk de parkeerrem.

De verschillende soorten perenbomen worden langs een metalen constructie geleid. Zo zal op den duur een soort tunnel ontstaan, een zogenaamde berceau. Rondom de bomen stonden aardbeienplanten. Het laantje bestaat nog steeds, maar wel in een sterk veranderde omgeving; het tuinspoor lag er tussen 1922 en 1946.

Ook andere vormen van tuinbouw (zoals het telen van groenten, paddenstoelen, fruit, bloemen, planten, bomen en bollen) maakten gebruik van smalspoor. Aan dit tuinspoor is een nieuwe webpagina gewijd.

 

 

De permanente blusvoorziening op Waalhaven-Zuid is mogelijk niet voor 01-01-2023 gereed. ProRail verwacht daarom de blustrein langer nodig te hebben

(bron: SpoorPro; foto: Kenbri Fire Fighting)

0 – 0 – 0

27 oktober 2022

 

De webpagina over de NS Grinderij in Linne is aangevuld.

 

 

Op 05-10-2022 werd het buitenterrein van Jacko Fijn Techniek in Wezep verder opgeruimd →

 

Eerder al waren de restanten van de blauwe ex-NMBS 8273 afgevoerd. Op de vrijgekomen plaats was bakkie 685 neergezet, achter plukloc 601 (die niet van plaats is veranderd).

Met een vorkheftruck worden staalplaten op een pallet gestapeld. Buiten beeld wordt de bestrating met een borstelwagen schoon geveegd. De bedoeling van deze acties is nog niet duidelijk.

Jacko Fijn Techniek hield het spannend: op de vrijgekomen plaats werd een tent neergezet. Maar waar is die tent voor bedoeld ? Uit vergelijking met de 601 rechts ervan blijkt dat een bakkie er wel in zou passen.

 

JFT, Wezep, 17-10-2022 →

 

 

Shunter (Alstom Maintenance) heeft twee locs verkocht:

·       bedrijfsnummer 301, door Vollert gebouwd als enige loc van het type DR 6000.

·       bedrijfsnummer 504, van het Orenstein & Koppel type MC14N.

De locs hebben Shunter op 25-10-2022 verlaten (met dank aan Peter Jansen).

Hieronder staan foto’s en bijzonderheden van beide locs.

Vollert fabrieksnummer 93/073 kwam fabrieksnieuw in 1993 in dienst van de NS in Feijenoord en IJsselmonde als één van de kandidaten voor de vervanging van de Sik. Een citaat uit de website Feijenoordse Meesters: “Dit locje werd dan wel als fluisterloc aangeboden, maar oh, wat maakte dat ding een ongelooflijke herrie. Dat had geloof ik te maken met het feit dat de motor, om warmlopen te voorkomen, hoog in toeren moest draaien bij langzaam rijden en stilstand”. Daarna kwam de loc bij de spooraannemer NBM en tenslotte in 2003 als 301 alias Monica bij Shunter. Monica werd door Shunter onder andere verhuurd aan de Combinatie Railinfra IJburg, Cerestar in Sas van Gent en Nedtrain in Tilburg.

 

Monica op de draaischijf van de Nedtrain Hoofdwerkplaats in Tilburg op 25-11-2006. Op de treeplank liggen trekstangen. Op de bufferplaat zijn schakelaars gemonteerd waarmee men de op afstand bediende loc een noodstop kan laten maken.

 

Shunter 504 alias “Seppe” op de hoek van de   Vondelingenweg - hoek Petroleumweg Pernis; foto Ben van Wevering, 14-05-2019 →

 

Deze drieasser is in 1963 met O&K fabrieksnummer 26256 gebouwd. Deze loc was jarenlang (1963 – 1979) nr. 1 van de BPM (later Shell) raffinaderij Pernis, maar werd bij O&K ingeruild omdat ze niet radiografisch te besturen was. Daarna was ze nog langer Tiny van spooraannemer Strukton. In 2012 kwam de loc bij Shunter en kreeg daar bedrijfsnummer 504 en de naam Seppe. Ook Seppe werd diverse malen verhuurd.

 

Zowel de Shunter 301 als de 504 is naar Train Charter Services gebracht (bron: Railmagazine 399, november 2022).

 

Het Terschellinger Spoor bij het Bunkermuseum op Terschelling staat te koop; zie hier.

 

0 – 0 – 0

 

 

 

 

Ouder nieuws:  Zie het Nieuwsarchief

 

 

 

Terug/verder naar:

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud