Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Nieuw (laatste toevoegingen) en nieuw

 

14 september 2017

 

De in 1898 opgerichte Twentsche Kalkzandsteenfabriek was de eerste kalkzandsteenfabriek in Nederland en hield het - onder verschillende eigenaren - lang vol. Klik op de link voor de webpagina.

 

Armand Louis, Maasmechelen, september 2017 →

 

Bij Armand Louiswie in Maasmechelen (B) staan al circa 40 jaar veertien door Werkspoor gebouwde dieselhydraulische drieassers van DSM (Staatsmijnen). Zie hier voor de geschiedenis en daar voor de tekening van deze locs.

 

0 – 0 – 0

 

IMG_6921 148 mm.jpg

 

31 augustus 2017

 

De enige bedrijfsvaardige vuurloze locomotief in Nederland (ex margarinefabriek Jurgens in Oss; ex Vereenigde Oliefabrieken Zwijndrecht; ex SGB) is op 3 augustus van de Stoomstichting Nederland naar de STAR in Stadskanaal gegaan: zie hier voor deze overgang en daar voor een nieuwe webpagina over dit type industrieloc.

 

De vuurloze O&K 6326 (1913) als SSN 3 tijdens de manifestatie Treinen door de Tijd, Utrecht, 20-07-1989. Opvallende kenmerken zijn de plaatsing van de cilinders onder het machinistenhuis en het ontbreken van schoorsteen en rookkastdeur →

 

0 – 0 – 0

Parade met achtergrond  148 mm 77-026.jpg

 

17 augustus2017

 

De Heemkundevereniging Borne heeft een webpagina over de Electrische Steenfabriek H.H. Scholten in Borne. Daarop staat onder andere deze foto:

 

Steenfabriek Scholten in Borne.

(collectie Heemkundevereniging Borne) →

 

De loc is een Jung dieselloc type ZL114 en is gezien het uiterlijk tussen 1932 en 1937 gebouwd. De spoorwijdte was 600 mm.

Er zijn ook foto’s van een vooroorlogse Diema type DS12 en een naoorlogse Diema van waarschijnlijk type DS14 (klik voor Diema types). De drie locs staan niet expliciet genoemd in leverlijsten van Jung (via Oving) en Diema, waarin veel onbekende afnemers voorkomen.

Jung Scholten Borne bewerkt.JPG

In 1966 werd de steenfabriek door brand deels verwoest. Dat bleek het einde van de steenfabricage te zijn.

(met dank aan Heemkundevereniging Borne en Gerard de Graaf).

Nadat eerder Unimog rail-wegvoertuigen met de bouwjaren 1969–1985 en 1985-2000 besproken zijn, is het nu de beurt aan het tot op heden laatste model dat vanaf 2000 tot op heden geproduceerd wordt. Hieronder staat een voorbeeld:

 

Arkema/Cerexagri in Pernis, 04-07-2017. Foto Ben van Wevering

0 – 0 – 0

3 augustus 2017

 

Heemkundekringen bezitten vaak fraaie foto’s van het industrieel verleden. Zo heeft het Foto-archief van de Heemkundekring Rijnwaarden een webpagina locks (met ck dus). De foto’s zijn goedkoop te bestellen, zo ook deze (er is ook een foto met kipkarren van dezelfde of een identieke loc):

 

Collectie Heemkundekring Rijnwaarden.

Er zijn geen verdere gegevens bekend →

 

Naast het smalspoor ligt op dezelfde dwarsliggers een breder spoor voor een excavateur. Het zal dus gaan om één van de vele voormalige steenfabrieken in dit gebied (Lobith, Spijk, Tolkamer, Pannerden).

De loc vertoont alle kenmerken van een Deutz ML (benzine) of MLH (diesel), maar heeft een afwijkende cabine. Waarschijnlijk is er een lagere cabine op gemaakt om de loc onder de excavateur te laten passen.

Het zou Deutz 6921 of 6922 (1926) van het type 18/20ML132F van steenfabriek W(illem) Arntz uit Lobith kunnen zijn (zie deze lijst). Volgens gegevens van Kees Plug is in 1930 een Deutz van Arntz naar steenfabriek Daams in Tolkamer gegaan, dus de foto zou ook bij Daams genomen kunnen zijn.

En wat betreft de mogelijkheid dat dit een MLH is: er is een nieuwe webpagina over de Deutz MLH222 geopend.

 

 

De Bemo loc die op de beurs Railtech 2017 stond is inmiddels als loc 4 aan het werk bij Yara:

 

Yara Sluiskil, Foto Bemo, 17-05-2017

 

Bemo gaat een loc voor OCI in de Europoort bouwen en twee locs voor “Dubai” (met dank aan Arno Logman).

 

0 – 0 – 0

 

 

 

 

20 juli 2017

 

Dit keer gaat het vooral over het Kamperlijntje tussen Zwolle en Kampen. Onderstaande foto illustreert een aspect van de oude situatie bij station Kampen:

 

Kampen, 11-11-2015 →

 

De koplading en goederensporen zijn inmiddels in verband met de elektrificatie en spoorvernieuwing (waarover hieronder meer) verwijderd. Maar deze foto is – na een tip van Charles Dusseldorp – eigenlijk genomen in verband met een restant van 700 mm smalspoor. Dat was van de Wijnhandel en Likeurstokerij J.W. Siebrand, waarvan links nog juist een een stukje te zien is. Inpandig was er ook smalspoor. Spaanse sinaasappels werden per wagon aangevoerd en vervolgens per lorrie naar de perserij van Siebrand vervoerd. Die perserij zat in de voormalige Exportslagerij. Dat ruim een jaar geleden gesloopte gebouw lag een stuk verder richting Zwolle aan het spoor (achter de rug van de fotograaf). Het smalspoor is al tientallen jaren niet meer in gebruik en zal ook nu wel blijven liggen.

Er zijn ook de restanten van twee draaischijven aanwezig:

 

← Eén van de draaischijven, Kampen, 11-11-2015

 

De lorries werden met mankracht geduwd. Zie hier voor de interessante geschiedenis van Siebrand, met ook enkele spoorse foto’s (met dank aan Jan Bos, Charles Dusseldorp en Riëtte Piening-Boeve).

 

 

In het kader van de elektrificatie en spoorvernieuwing van het Kamperlijntje is het oude spoor en de oude ballast vanaf 5 juni binnen enkele dagen verwijderd. Daarna is de spoorbouw begonnen vanaf zowel Zwolle als Kampen. Het spoor vanuit Kampen was dus tijdelijk een eilandbedrijf.

De website Kamperlijntje van Kasper Haar geeft een uitstekend fotoverslag, waarin de werkzaamheden bijna van dag tot dag worden gevolgd.

Bij de elektrificatie en spoorvernieuwing van het Kamperlijntje door BAM Infra wordt tractiematerieel van diverse eigenaars ingezet. Bij het nieuws van 6 juli werd de gele Unimog met rail-weginstallatie van Bieman en van Pelt genoemd. Die is hier tussen vele KROL (KRaan Op Lorrie)’s nog in actie te zien met zelflossers met ballast, maar is voor 13 juli vervangen door de rode Unimog van Van Roon.

 

De Unimog van Van Roon voor een trein van tien zelflossers. Kampen, 19 juli 2017. De zelflossers werden in Kampen beladen →

 

En dan zijn er de grote jongens, zoals deze Oostduitse V100:

↑ Loc 24 van (Rotterdam) Rail Feeding duwt een trein van 15 wagens met spoorstaven. Zwolle,14-07-2017 ↑

 

Aan de andere kant van de trein wordt het spoor op de al aanwezige betonnen dwarsliggers gelegd. Zie dit fotoverslag (bij 14 juli) voor het spoor leggen. Daar is verder te zien dat ook de RRF 20 hier actief is geweest en dat de beide RRF locs en een 6400 lange grindtreinen vanuit Zwolle hebben gereden.

 

Ook aan de Hoekse lijn wordt gewerkt. De ombouw tot metrolijn is echter vijf maanden vertraagd vanwege te late oplevering van de beveiligingssoftware en vervuiling in de ondergrond. Nu Vopak Vlaardingen “tijdelijk” niet per spoor is te bereiken, is een deel van het vervoer van biodiesel uitgeweken naar Vopak Chemiehaven in de Botlek:

Vopak Chemiehaven, foto Hendrik Bouwknegt, 16-07-2017. De loc is de door Bemo verhuurde Windhoff 260077 en is hier sinds 2015. Ooit was het type één van de kandidaten voor de opvolging van de NS Sikken.

 

0 – 0 – 0

 

6 juli 2017

 

Het spoor van het Kamperlijntje wordt geheel vernieuwd en geëlektrificeerd door de BAM, die vele andere firma’s inschakelt:

 

Op 28-06-2017 lag er bij station Kampen al nieuw spoor en waren er bovenleidingmasten (op onderstaande foto rechts van de graafmachine) geplaatst, maar op een groot deel van het traject lag geen spoor. Bij de geďsoleerde sporen bij Kampen lag de inzet van een Unimog met rail-weginstallatie voor de hand. Het nieuwe verhaal over de onderstaande Unimog staat hier.

Martijn Smits bericht het volgende over  de twee oranje ex-NS bakkies van Locon:

Locon 9701 is op 24-12-2016 achter een Locon loc van Tilburg Industrie / Railport Brabant  overgebracht naar Roosendaal. De 9701 is verhuurd aan Trainservices voor rangeerwerk bij het Railpark Roosendaal. De loc rangeert nog steeds in Roosendaal, hoewel Trainservices B.V. (van de Boomgroep van Eric van Wijngaarden) op 05-04-2017 failliet is verklaard. In Roosendaal is de 9701 kennelijk de opvolger van “Herma” van Strukton, die na een fikse aanrijding nu (28-06-2017) in Zutphen naast de Strukton werkplaats staat.

Locon 9702 is op 04-08-2016 van Amersfoort (inzet bij perronvernieuwing) op eigen kracht naar Apeldoorn gereden. De loc is medio 2017 gekocht door Jacko Fijn Techniek en ontdaan van Locon-kenmerken. Het NVR-nummer is nu NL-JFT in plaats van NL-LBL. De loc is door Captain gehuurd voor rangeerwerk bij Abengoa (zie hier en daar) en is daar van de VSM in Lieren per dieplader heen gebracht:

 

Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) te Lieren, 30-06-2017; foto: Martijn Smits ↓

 

Inmiddels zijn er (op 04-07-2017) al foto’s gemaakt op de nieuwe werkplek: zie hier (met dank aan Martijn Smits en Marco Schoonhoven).

0 – 0 – 0

 

22 juni 2017

 

Deze opmerkelijk vorm gegeven advertentie van Spoorijzer stond in zwart-wit in de gids van de tentoonstelling over het Boschplan (betreffende het Amsterdamse Bos) uit 1936.

De dieselloc met de kenmerkende startcilinder op de motorkap is van het Deutz type MLH332. Spoorijzer importeerde en verhuurde locs van dit type →

 

Het is nu de beurt aan een nieuwe webpagina over de eerste Deutz diesellocs, namelijk die van de Deutz MLH serie. Dit is het vervolg op  eerdere webpagina’s over Deutz locs met Ottomotoren en de overgang naar Deutz locs met dieselmotoren.

De advertentie was misleidend omdat gesuggereerd werd dat Spoorijzer fabrikant van diesel- en stoomlocomotieven was. SIJ heeft nooit stoomlocs gebouwd (wel verhuurd en gerepareerd) en de eerste diesellocs verschenen pas in 1953/1954.

 

Circa 10 jaar later stond de advertentie in een aantal nummers van het Tijdschrift van de Heidemij uit de jaargangen 1946/47→

 

De advertentie is ongewijzigd. Wel is soms een andere kleur in plaats van zwart gebruikt. Hier is het blauw; een andere kleur was okergeel.

De advertentie is in zoverre verouderd dat dit type dieselloc niet meer nieuw te koop was: de laatste MLH332 is in 1943 gebouwd. Mogelijk had Spoorijzer deze locs nog te huur en/of gebruikt te koop.

 

0 – 0 – 0

 

 

8 juni 2017

 

Er zijn nieuwe links.

Een nieuwe webpagina gaat over kalkzandsteenfabrieken.

 

Frank Schouten fotografeerde op 23-05-2017 Shunter 504 van het drieassige Orenstein & Koppel type MC14N bij OCI Europoort aan de Moezelweg. Deze loc werd in 1963 nieuw geleverd aan Shell in Pernis en was van 1979 tot 2012 als Tiny bij Strukton.

Eerder reed bij OCI Europoort (voorheen Micro Chemie en daarvoor Kemira Chemie) de van Bemo gehuurde tweeasser O&K 26766 van het type MB360N.

Hendrik Bouwknegt fotografeerde dezelfde Shunter504 op 24-05-2017 bij OCI Europoort in actie.

(Dat was kortstondig: Ben van Wevering fotografeerde de loc op 04-06-2017 bij Shunter aan de Albert Plesmanweg)

0 – 0 – 0

25 mei 2017

 

Een nieuwe webpagina gaat over kipwagens op normaalspoor.

 

Het smalspoor van de keramische industrie in Tegelen komt op deze website aan de orde. Het nieuwe boek “Met dank aan moeder natuur: kleiwinning en grofkeramische industrie in Tegelen” van Rudolf Bak is breder, maar bevat ook wat betreft smalspoor nieuwe en overzichtelijke kaarten en informatie en onbekende foto’s:

 

Foto uit het boek, genomen op  08-10-1950. In het midden is nog een tweede Ruston te zien. Vier Tegelse fabrieken hadden Rustons (zie hier) →

 

Bestelinformatie: rudolf.bak@casema.nl

 

Havenbedrijf Rotterdam heeft spooroperator PortShuttle overgenomen van De Boomgroep van Eric van Wijngaarden (bron: SpoorPro).

 

Ben van Wevering zag de door Bemo verbouwde Henschel (ex Esso) van Koole op de Vondelingenplaat in Pernis op 23-05-2017 rangeren. Bij de nieuwe vestiging van Koole aan de naburige Petroleumweg is de van Bemo gehuurde O&K (ex Shell Pernis, zie het nieuws van 05-01-2017) actief: wekelijks komt zowel Captrain als RTB met een trein langs om deze te laten lossen. Captrain met stookolie en RTB met bitumen (met dank aan Frank Schouten).

0 – 0 – 0

12 mei 2017

 

Vanaf ongeveer 1925 werden de locs met Ottomotoren (benzine- en benzollocs) verdrongen door locs met dieselmotoren:

↑ Tijdschrift Klei, jaargang 1927 ↑

 

In bovenstaande advertentie worden de voordelen van diesellocs uit de doeken gedaan. Merkwaardig is echter dat de afgebeelde Deutz loc beslist geen dieselloc is. Het is een CXIV uit 1918 of eerder, kortom een loc uit een tijd dat Deutz nog geen diesellocs bouwde. Dat is onder andere te zien aan het feit dat het een drieasser is. Vanaf circa 1925 bouwde Deutz verschillende types diesellocs, maar dat waren alle tweeassers.

Meer over de overgang tussen Deutz locs met Ottomotoren en Deutz locs met dieselmotoren is te vinden in een nieuwe webpagina.

 

Na de sluiting in 2013 van Dycore (Heembeton) in Hasselt en Schokbeton in Zwijndrecht leek het industrieel smalspoor met loctractie in Nederland verdwenen te zijn. In een verrassend artikel in het aprilnummer van het tijdschrift Smalspoor van de Stoomtrein Katwijk Leiden toont Hans van Lith dat het 700 mm smalspoor van Spanbeton in Koudekerk aan den Rijn springlevend is. Bekend was dat 4 van de 6 Spoorijzer Railtractoren tussen 1996 en 2001 zijn omgebouwd tot acculoc:

 

Tot acculoc omgebouwde Spoorijzer Railtrector, Spanbeton, 30-12-1996 →

 

Daarvan blijken er in 2017 nog 2 in bedrijf en 1 op reserve te staan. Daarnaast leveren industrietrekkers en shovels tractie op bijna 4 km zwaar 700 mm spoor. Zie het artikel voor meer gegevens en foto’s.

Er zijn nieuwe links.

 

Nieuwsarchief

 

1ste deel 2017

Oud Nieuws Deel 16

2de helft 2016

Oud Nieuws Deel 15

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

2de helft 2013

Oud Nieuws Deel 09

1ste helft 2013

Oud Nieuws Deel 08

2de helft2012

Oud nieuws Deel 07

1ste helft 2012

Oud nieuws Deel 06

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

1ste helft 2010

Oud Nieuws Deel 02

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

Terug/verder naar:            Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud