►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||
|
|||||||||
Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws |
|||||||||
21 september 2023 In het nieuws van 7 september is met terugwerkende
kracht het stukje over de spooraansluiting van
Cargill gewijzigd. Aan de aldaar genoemde IPMA rail-wegvoertuigen is een nieuwe webpagina gewijd. Dan de Raildagen op 15 en 16
september: |
|||||||||
Met deze
prima foto bracht AMT de raildagen op 15 en 16 september onder de aandacht.
Naast het nieuwe gebouw in Breda heeft AMT RailRoad een testspoor: een lang
recht stuk achter de rug van de fotograaf met een wissel, een stuk
straatspoor (waar een Zagro
E-Maxi op staat) en een boog → De werkelijkheid op 15 september bleek anders: er
stond ander materieel. Daar is niets op tegen; het is een teken dat het
testspoor veel gebruikt wordt. Maar het tentoongestelde materieel werd niet
toegelicht met borden. Dat was misschien lastig omdat het snel verwisseld
werd en omdat er (zo bleek later) een hoogwerker met een rail-weginstallatie
voor een klant getest werd. Maar dan zou men toch AMT personeel verwachten om
toelichting te geven. Dat was er niet. Op de website van de Raildagen stond bij AMT-
behalve de foto rechts – bij “Te zien en te doen” onder andere rondleiding.
Die was er niet. Een aangesproken werknemer in een fabriekshal pakte het snel
op en ging telefoneren. Enige tijd later verscheen er iemand die - het zij
gezegd – alle vragen wist te beantwoorden. Zo bleek de bestrating van het
straatspoor beschadigd te zijn door een E-Maxi van 18 ton. Er werd meer duidelijk: als voorbeeld staan
hieronder “flatlorries” of railtrailers die ten behoeve van transport op
elkaar gestapeld zijn. Ze zijn niet toegelaten op het openbare spoorwegnet
maar dat betekent niet dat ze eenvoudig zijn: |
|
||||||||
|
|||||||||
↑ AMT in Breda met op de achtergrond de HSL Zuid,
15-09-2023. De (groene) elektromotor van de onderste wagen is onder de tekst
E-SEFA te zien ↑ Uiterst rechts een soort kooi voor de bestuurder. Links
ervan is plaats voor accupakket(ten). |
|||||||||
Detail
(binnen de rode cirkel) van de bovenste wagen op de foto hierboven → De bovenste wagen heeft een pendelas. Daarbij
vergt correct laden (te beginnen in de groene zone) en lossen (te beginnen in
de blauwe zone) extra aandacht. De onderste wagen heeft een duurdere schommelas. Daarom staat op de onderste wagen met witte
letters in een rood vak “multi-link” (multi-link suspension is de Engelse
benaming van wielophanging met schommelassen). Hier is het groene gebied veel
groter. Er staat ook E-SEFA op deze wagen. E betekent Elektrisch en SEFA
Selbstfahrend (zelfrijdend). Hoe dat gaat is uitstekend te zien in dit filmpje. De regelgeving voor dit soort wagens verschilt per
land. De maximumsnelheid is in Nederland 20 km/uur. De lorries zijn
hydraulisch of met lucht beremd. Er kunnen allerlei zaken op worden vast
gezet. |
|
||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
7 september 2023 Sommige industrielocs komen nieuw
bij een bedrijf en blijven daar tot de sloop. Daarentegen wisselen andere
industrielocs veelvuldig van eigenaar en locatie. Een voorbeeld is Orenstein
& Koppel fabrieksnummer 26188
(1962) van het O&K type MV6B. De eerste 2 eigenaren waren Belgisch. Nedtrain kocht deze loc in 2007 om
in ’t Harde voor Defensie te rangeren, dit ter vervanging van een van Bemo
gehuurde Köf III. Bij een schilderbeurt werd de naam Theo aangebracht (zie hier). Nedtrain moest
echter na een rechtszaak in maart 2010 het onderhoud van de 248 Defensie
wagens afgeven aan de firma WagonCare. Die gebruikte voor het rangeerwerk een
gemoderniseerde Cockerill. Theo bleef
werkeloos in ’t Harde staan en werd door Romme Rail Assets te koop
aangeboden. Romme Rail Assets in Schaijk ging in 2016 failliet. Theo was
ondertussen (in 2013 of 2014) overgebracht naar het Railpark in Roosendaal.
Vanaf 2018 is ze door Railpark Roosendaal verhuurd aan ICL-IP
(voorheen Broomchemie) in Terneuzen, alweer in plaats van een Köf III. En
plotseling dook Theo elders op: |
|||||||||
|
|||||||||
↑ Theo (de naam staat onder het
cabinedak links van de schoorsteen) staat op 31-08-2023 langs de A28 bij
Zwolle ↑ De loc is blikvanger voor het festival “dubbelspoor
(= twee feesttenten)”dat station Kachel FM op 15, 16 en 17 september in
Hoonhorst houdt. Informant en fotograaf: Scott's Rail
photos. Zie ook deze Flickr link. |
|||||||||
Eind 1997 kreeg Cargill (toen
nog Cerestar) in Sas van Gent een spooraansluiting. Per week werden 4 à 5 bloktreinen van gemiddeld 22 wagens aangevoerd met
mais uit Frankrijk. In 2008 begon het vervoer af te nemen en in 2014 hield
het helemaal op [bron: Somda]. Op 25
augustus 2023 is het gereactiveerde raccordement officieel in gebruik
genomen. De foto is gemaakt door Robin Tersteeg (Cargill) en staat op Linkedin bij Logitech Adviseurs &
Ingenieurs. Logitec inspecteerde het spoor na verwijdering van de begroeiing,
adviseerde vernieuwing van de sporen, schreef hiervoor het bestek en
begeleidde het door VolkerRail uitgevoerde werk → Op de achtergrond in het midden van het beeld staat een IPMA
25 rail-wegvoertuig. Dat reed door een gordijn dat voor de ingang van de
overdekte loshal hing. Deze IPMA is bestemd voor een klant in Griekenland,
mocht bij Cargill getest worden en verrichtte als tegenprestatie de opening,
De IPMA voor Cargill is nog niet gereed. (met dank aan Bart Raymaekers en Frank Schouten). |
|
||||||||
De webpagina over de steenfabriek ‘t Haasje is uitgebreid.
Het is nu duidelijk dat de klei van de overkant van de IJssel kwam en dat
daar ook smalspoor (met een motorloc) werd gebruikt. Het aantal foto’s is
verdubbeld. |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
24 augustus 2023 Nederlandse museumspoorlijnen werken gelukkig uitstekend
samen. Een voorbeeld: de Museumstoomtram Hoorn- Medemblik heeft meer dan
voldoende rijvaardige stoomlocs. SHM stoomloc 5 (geen tramloc, maar een
voormalige industrieloc) rijdt het hele seizoen bij de Stoomtrein Goes
Borsele, die momenteel juist te weinig inzetbare stoomlocs heeft. Nog een
voorbeeld: |
|||||||||
Hoogovens Stoom IJmuiden (HSIJ) reed in 2019 de laatste
rit bij Tata Steel. Daarna werd niet gereden wegens corona en vervolgens kwam
de schadelijke uitstoot van Tata Steel zodanig in de belangstelling dat de
Tata Steel directie ook de uitstoot van stoomlocs als bezwaar zag. HSIJ
stoomloc Bonne rijdt nu tot minstens einde 2023 bij de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM): Bonne
ontmoet een ex-DB railbus in Simpelveld op 16-08-2023. Foto: Toon Steenmeijer → ZLSM-loc E21040 staat op reserve. HSIJ-vrijwilligers rijden in Zuid
Limburg om hun bevoegdheden te behouden. Daarbij gaat het om machinisten en stokers, maar
ook om conducteurs. Het is een mooie tijdelijke oplossing, maar het
voortbestaan van de HSIJ blijft bedreigd. De rondritten zijn een prima middel
om het grote publiek met het onbekende hoogovenbedrijf kennis te laten maken
en goodwill te kweken. |
|
||||||||
Voor spoorhobbyisten is het extra
interessant om Nederlands grootste industriespoorbedrijf in actie te
zien. Het
origineel van deze foto uit 1966 is in het Rotterdamse Stadsarchief in
zwart-wit te vinden, maar bij het Topic Smalspoor
DWL Rotterdam Kralingen op Forum
Beneluxspoor.net staat deze foto in
kleur. Op de achtergrond staat de watertoren van de DrinkWaterLeiding (DWL) in Rotterdam; op de voorgrond een smalspoortrein
met “chloorbommen” → De webpagina over de
DrinkWaterLeiding (DWL) in Rotterdam is aangevuld met onder andere twee
plattegronden met het sporenplan, een tekening van de wagenloods uit de
begintijd en informatie en een foto van de vuurloze loc. Ook de webpagina over de kruitfabrieken in Muiden en Ouderamstel is aangevuld en
wel met het relaas van een werknemer die onder andere machinist op een
locomotief is geweest. Het blijkt dat er in Muiden 2 locs waren. Er zijn nieuwe
links. |
|
||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
10 augustus 2023 Bij Wuppermann Staal Nederland B.V. (WSN) op het
industrieterrein Moerdijk werd vanaf 2007 of eerder tot in 2019 gerangeerd
met een Mercedes Unimog 400 die
door Zagro van een rail-weg installatie voorzien was. Op de voorzijde was een
bordje met de tekst ILN aangebracht. Dat stond voor Industrie Logistiek
Nederland, een dochter van het Oostenrijkse Industrie-Logistik-Linz GmbH. ILN is echter
uitgeschreven uit het Handelsregister en met ILN verdween ook de Unimog. |
|||||||||
Vervolgens werd van de Belgische firma Lokaction een Zephir rail-wegvoertuig gehuurd. Lokaction is sinds 1 januari 2016 de Nederlandse agent (verkoop,
verhuur, onderhoud) van Zephir. De van
Lokaction gehuurde Zephir kwam op 21-09-2020 even buiten de poort van
Wuppermann. Foto: Louis van Delft → Zowel de groen/gele kleur als de door Lokaction
gebruikte type-aanduidingen als Zephir 1400, Zephir 2000, etc. wijzen er op
dat het niet gaat om Zephirs uit Italië, maar om door de Franse firma Rail
Route Europe in Thionville op de markt gebrachte klonen waarvoor doorgaans de
type-aanduiding Eurotract (Eurotract 1400, Eurotract 2000, etc. of kortweg
E1400, E2000, etc.) gebruikt worden. Soms was de Zephir (voor
onderhoud ?) afwezig en werd een ander rail-wegvoertuig ingezet. Dat zag er
bijzonder uit. Die inzet is nu permanent geworden ↓ |
|
||||||||
|
|||||||||
↑ Op 03-08-2023 kijkt de bestuurder van het
rail-wegvoertuig bij Wuppermann in Moerdijk vanuit de cabine of zijn collega
de wagens aangekoppeld krijgt ↑ Foto: Louis van Delft. Opvallend is de cabine: die is
uit het midden en zo laag geplaatst dat de bestuurder makkelijk kan op- en
afstappen (zij het maar aan één kant). Bij veel types rail-wegvoertuigen
komen daar vele traptreden aan te pas en dat is bezwaarlijk als er veel op-
en afgestapt moet worden. Louis van Delft zocht uit om welk
rail-wegvoertuig het gaat. Daar is een nieuwe
webpagina aan gewijd. (Met dank aan: Louis van Delft, Johan van Rompaey
van Lokaction en Frank Schouten). Toon Steenmeijer heeft de lijst van naar
Nederland geleverde Diema’s weer bijgewerkt. Een voorbeeld:
fabrieksplaten zijn vaak verroest of nummers zijn slordig ingeslagen. Op de
vorige uitgaves van de Diema lijst stond fabrieksnummer 1528, maar dat
fabrieksnummer bleek naar Zuid Afrika geleverd te zijn en is dus nu uit de
lijst verwijderd. Het juiste nummer is 1523 en dat is sinds 1986 nr. 41 bij
het ISM in Erica. |
|||||||||
|
0 – 0 – 0 |
|
|||||||
21 juli 2023 De RET heeft de in 1967 door Gmeinder gebouwde loc
6001 van de Rotterdamse Metro overgedragen aan de Stoom Stichting Nederland.
De SSN zal haar inzetten voor rangeerwerk op het terrein van het
Museumstoomdepot (zie hier). Oud en
nieuw: loc RET 6001 bij de (nieuwe) RET remise Kleiweg op 04-06-2023. Foto:
Jaap de Groot → De loc is van het Gmeinder type
V24 en is rijvaardig en in goede conditie. Zusterloc 6002 is al in 2012 terzijde gesteld. (met dank aan Jaap de Groot en Hans
Scherpenhuizen) |
|
||||||||
Railexperts (RXP) gebruikt
toevallig dezelfde nummerreeks als de RET voor haar vier V60-Ost machines (6002, 6004,
6005, 6006). Dat zijn heel andere locs: met hun vier gekoppelde assen in een
star frame zien ze er ouderwets en interessant uit. Railmagazine 406
(juli/aug 2023) heeft interessant nieuws: in juni 2023 werd de 6002 van RXP
naar Vlissingen Sloe gebracht. De 6005
van RXP was daar in 2021 actief, maar raakte snel defect en werd in juni 2021
overgebracht naar Spoorijzer in Roosendaal om hersteld te worden. Anno 2023
staat ze nog steeds buiten dienst in Roosendaal. |
|||||||||
Op 13 juli 2023 werd “Tussenstation Wouw” geopend
halverwege de snelfietsroute F58 tussen Roosendaal en Bergen op Zoom. Dit
gebeurde door de onthulling van een bank en de plaatsing van
een keurig gerestaureerde loc. Het
nieuwe locmonument bij Wouw op 18-07-2023. Foto: Marius Broos → Het betreft een Orenstein & Koppel MV4. Volgens de fabrieksplaat gaat
het om O&K 25707. Die is volgens de fabriekslijst in 1957 nieuw geleverd
aan de suikerfabriek te Barum (bij Salzgitter). In 1987 werd de
suikerproductie gestaakt. Wel werden er tot 1997 suikerbieten naar toe
vervoerd, die dan elders verwerkt werden. Dat stopte in 1997; de loc was er
toen nog. Vanaf 2007 of eerder stond de loc bij J. & Th. van der Veldt BV, een
grote handelaar in allerlei machines, naast de spoorlijn Roosendaal-Bergen op
Zoom. |
|
||||||||
|
|||||||||
Van de 13
locs van de 700 serie van de
Nederlandse Spoorwegen van het Vossloh type G 400 B werden in 2020 al verkocht de 704 en 706
(beiden aan Strukton) en de 711 (aan Brouwer Technology in Blerick). Railmagazine
406 (juli/aug 2023) bericht dat nu ook de 709 (gestationeerd in Hengelo)
verkocht is en wel aan Train Charter Services. Onder het nummer 111001 zal de
ex-NS 709 voornamelijk worden ingezet op de Watergraafsmeer. De ex-NS 709
in Amsterdam Centraal. Ze is al in de (bij de Stoom Stichting Nederland) in
de TCS huisstijl gebracht. Bron foto: TCS website → Naar aanleiding van reacties is de webpagina over het Autotron
uitgebreid. 0 – 0 – 0 |
|
||||||||
6 juli 2023 Van 1987 tot in 2003 was het Autotron bij Rosmalen
een combinatie van een automuseum en een attractiepark. Eén van de attracties
was een 700 mm spoorlijn. Bij het grote publiek werd de indruk gewekt dat de
tractie geleverd werd door de stoomloc die voor de trein stond. Het
Autotron bij Rosmalen, 12 oktober 2002 → Het ging inderdaad om een echte stoomloc, maar die
werd nooit opgestookt. De krachtbron was een dieselmotor. Wegens problemen
werden verschillende configuraties uitgeprobeerd. De stoomloc werd hierbij
moedwillig zwaar beschadigd. Zie de nieuwe
webpagina over het Autotron. |
|
||||||||
|
0 – 0 – 0 |
|
|||||||
22 juni 2023 Twee weken geleden is een
webpagina over de DrinkWaterLeiding aan
de Honingerdijk in Rotterdam op internet gezet. Er was helaas geen sporenplan
beschikbaar. Herman van ’t Hoogerhuijs stuurde deze mooie foto als
alternatief: Foto
op de omslag van het boek “DWL-terrein Rotterdam, van waterfabriek tot
woonwijk”. Uitgever 010, Rotterdam 1991 → Namascor op industrieterrein Moerdijk werd in 2013
gesloten. Het bedrijfsterrein en de gebouwen werden in 2014 verdeeld tussen
ZHD Stevedores en de Labee Group Moerdijk. In juni 2023 werd de eerste trein
van 29 ketelwagens met zonnebloemolie op de herstelde spooraansluiting
ontvangen en gelost. Daarbij werd de Schöma van Namascor gebruikt. Gestreefd wordt naar iedere
maand 2 treinen met 29 wagens. Dat deed Labee al via de LALO in Moerdijk
sinds eind 2022 (met dank aan dhr. Alex Labee en Louis van Delft). |
|
||||||||
Dan een heel andere bedrijfstak,
namelijk kruitfabrieken. Onderstaande kaart illustreert dat de gebouwen vaak
ver uit elkaar lagen om te voorkomen dat de ontploffing van één gebouw andere
gebouwen zou beschadigen. Dat resulteerde in grote onderlinge afstanden en
transport per smalspoor was dan handig. Meer hierover staat in de nieuwe webpagina over Nederlandse
kruitfabrieken. |
|||||||||
|
|||||||||
↑ De kruitfabriek De Krijgsman bij Muiden in 1883. Bijna
alle 50 gebouwen zijn bereikbaar per smalspoor (aangegeven door streeplijnen)
↑ Bron: C.G. Polvliet, Beschrijving van den ramp aan de
buskruitfabriek "De Krijgsman", nabij Muiden, op den 19den Jan.
1883. |
|||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
8 juni 2023 Een nieuwe webpagina gaat over het smalspoor van
de DrinkWaterLeiding in Rotterdam. De stoomtrein(en) van de Efteling zijn voor
Nederlandse begrippen uniek: ook Europa's grootste speeltuin de Linnaeushof
in Bennebroek en het Autotron bij Rosmalen reden ooit met echte stoomlocs, maar gingen uiteindelijk
over op andere tractie waarbij uiterlijk nog wel de indruk werd gewekt dat er
een stoomloc voor de trein stond. In de Efteling wordt al vanaf 1969 tot
heden (meer dan 50 jaar !) met echte stoomlocs op 600 mm spoor gereden. Een fraai geïllustreerd artikel over de
Efteling Spoorweg staat hier. Zie daar voor een video. Anno 2023 staat stoomloc Aagje terzijde
met een afgekeurde ketel [2], zodat tot voor kort voor de dienst beschikbaar
waren de stoomlocs Trijntje en Moortje. Trijntje is in 1991 onder
fabrieksnummer 38 voor de Efteling gebouwd door de Britse firma Alan Keef
Ltd. die het over Tryntje heeft Trijntje
botste echter op 30-05-2023 tegen een betonmixer van de firma A. Jansen bv
die op weg was naar de in aanbouw zijnde nieuwe attractie Danse Macabre.
Moortje viel nog dezelfde middag voor Trijntje in. Foto: [1] → De werking van de overwegen bij de Efteling is hier te zien. |
|
||||||||
Geraadpleegde bronnen waren onder andere: [1] website Omroep Brabant
[2] website Loopings
[3] Alan M. Keef, Half a century of Locomotives from Alan Keef Ltd. |
|||||||||
Het Afval Energie Bedrijf (AEB)
in Amsterdam heeft een spooraansluiting via het emplacement Houtrakpolder.
Die verslofte na het afschaffen van de dagelijkse trein uit Haarlem in 2015.
Recent is de spooraansluiting opgeknapt met nieuw spoor en nieuwe ballast. Op
zondag 14 mei arriveerde de eerste trein met te verbranden afval uit Rome.
Die trein rijdt wekelijks met 16 schuifwandwagens met in totaal 900 ton
afval. Na de zomer gaan er 2 treinen per week rijden. Per
spoor aangevoerde balen met Romeins afval worden bij het AEB gelost met een
“telehandler”. Foto: Joris van Gennip voor de Volkskrant van 06-06-2023
→ Op 5 juni heeft de telehandler bij 3 wagens de
deuren uit de rails gedrukt. Die wagens werden door RFO 687 uit de trein
gerangeerd. Bronnen: Louis van Delft, NOS Nieuwsuur op 19-05-
2023, de Volkskrant van 06-06-2023. |
|
||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
25 mei 2023 Eén van de werkgroepen van de Historische
Vereniging Tweestromenland is de Stichting KleiGoed
Maas & Waal. Recent heeft deze stichting twee kipkarren van de
voormalige steenfabriek Druten aangekocht: Spoorijzer
KW 13 kipkarren voor 700 mm spoorwijdte. Foto: Stichting KleiGoed Maas
& Waal → De wagens hebben - in plaats van lummels – een met de voet te bedienen
mechanisme om de kipbak vast te zetten (met dank aan Kees Plug). |
|
||||||||
De bijpassende Schöma 2638 (1963)
van dezelfde in in 1990 stil gelegde steenfabriek is gekocht door het
Drutense bedrijf GTEX, dat de
loc zal restaureren. Ook deze foto is van de Stichting
KleiGoed Maas & Waal → De loc is van het Schöma type CDL
28. De loc en kipkarren deden dienst
op 500 meter spoor tussen de stort en de fabriek. In samenspraak met de gemeente
Druten zal een plaats bepaald worden om de loc plus kipkarren op te stellen,
als herinnering aan de in het verleden voor Druten zo belangrijke
grof-keramische industrie. |
|
||||||||
Het Industrieel Smalspoor Museum in Erica heeft
materieel van een Belgische verzamelaar overgenomen. Daaronder is een O&K LD2 mijnloc en een
loc van Comessa (Constructions
Mécaniques Schiltigheim-Strasbourg S.A.) met een CLM tweetakt dubbelzuiger
dieselmotor: Comessa
5442 in het ISM; foto Thomas van der Velde → (met dank aan Thomas van der Velde) Momenteel wordt er gewerkt aan
een webpagina over de kruitfabrieken in Ouderkerk a/d Amstel en in Muiden. Ze
hadden respectievelijk een Schöma
KDL 8 en een Schöma KDL
10 loc. Daarom is er al vast een webpagina over deze Schöma types
gemaakt. |
|
||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||
|
|
|
|||||||
Ouder nieuws: Zie het Nieuwsarchief |
|||||||||
|
|||||||||
|
|
||||||||
Terug/verder naar: |
|||||||||
|
|
|
|||||||