►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
Nieuw (laatste toevoegingen) en Nieuws |
|||||||||||
|
|||||||||||
12 mei 2022 In de buurtschap met de nieuwsgierig
makende naam Oude Willem (tussen Hoogersmilde in Drenthe en Appelscha in
Friesland) is een railmonument verrezen. Oude Willem, 05-05-2022 → Het gaat duidelijk om een
mijnwagentje, terwijl er in dit gebied nooit mijnen zijn geweest. Maar er
heeft hier wel jarenlang een een bijna 4 kilometer lange smalspoorlijn gelegen.
Zie de nieuwe webpagina Oude Willem. De Combined Cargo Terminals (CCT)
in Moerdijk hebben via Europees gesubsidieerde projecten onder andere twee
bestaande sporen van 620 meter lang door drie nieuwe sporen van elk 740 meter
vervangen, zodat 740 meter lange goederentreinen behandeld kunnen worden. Ook
is een geautomatiseerd veiligheidssysteem voor het oversteken van drie
spoorwegkruisingen geïnstalleerd. Het is te zien in een aardige drone film. (met dank aan Louis van Delft). De Minilok
met bedrijfsnummer H1 van het GVB die in september/oktober 2018 naar de
Electrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA) ging en op 25-05-2021 bij de firma
Niteq in
Nibbixwoud arriveerde is na onderzoek aldaar gesloopt. (met
dank aan Thomas ter Berg van Niteq). AMT in Etten-Leur, BAM Infra en Oleo hebben een 8 jaar oude Atlas 160Wsr Krol met een te vervangen dieselmotor omgebouwd tot ’s werelds eerste elektrische krol. |
|
||||||||||
|
De
hydraulische besturing is gebleven. ← De
eerste inzet is op tramlijn 16 in Den Haag, maar deze foto op de AMT website
is genomen in Etten-Leur waar aan de Oude Kerkstraat kennelijk een bruikbaar stukje
industriespoor is blijven liggen. De grijze bakken achterop zijn de vier Oleo
accupakketten van 60 kWh elk. De verwachting is dat de krol 8
uur is in te zetten met vier maximaal opgeladen accupakketten. De krol kan
ook op twee pakketten werken. De twee andere pakketten worden dan opgeladen,
zodat de pakketten na acht uur verwisseld kunnen worden. Uit de informatie is nog niet
duidelijk hoe dat opladen gaat. Niet op iedere werkplek is immers een
laadstation beschikbaar. 0 – 0 – 0 |
||||||||||
|
|||||||||||
28 april 2022 Ook bakkie ex-NS 687 heeft de
openlucht werkplaats van Jacko Fijn Techniek in Wezep verlaten en is bij Rail
Force One in dienst gekomen met een verrassend nieuw uiterlijk (vergelijk met
het oude uiterlijk op de foto bij het nieuws van 3 maart 2022 verder naar
onderen): |
|||||||||||
|
|||||||||||
Statieportret van de ex-NS 687
in Amsterdam Westhaven op 16-04-2022. Foto: Maarten
van der Willigen. Het UIC nummer is 98 84 0600
687-0 NL RRL. Zie hier voor de
achterzijde van de loc. |
|||||||||||
Bij de firma Platenburg Spoorwerken in Schaijk stond al een vanaf de A50 zichtbare loc; zie hier. Het is de rechter loc op de foto: Firma Platenburg in Schaijk. Foto: Henk de Jager, 21-04-2022 → Daar is de bij Troostwijk geveilde Orenstein & Koppel 26292 (bouwjaar 1964) van het type MV6 bijgekomen. Ze was tot 1999 in dienst als Loc 2 van Paktank (later Odfjell) aan de Oude Maasweg in de Botlek. Vervolgens werd ze als verhuurloc van Bemo onder andere bij de Metro van het GVB in Amsterdam ingezet. In verband met het metroprofiel zijn de luchtketels van de zijframes naar het dak verplaatst. Voor het werk in de metrotunnels passeerde de uitlaatlucht Unikat filters op de motorkap. (met
dank aan Henk de Jager en Maurits Kolkman) |
|
||||||||||
OOC te Oss heeft vacatures voor volledig
bevoegde (VB) eigen
OOC treinmachinisten. In januari 2022 werd al een logistiek manager rail
operations gevraagd (met dank aan Louis van Delft). Na het verdwijnen van de bekende naam Spoorijzer vonden in Delft nog enkele jaren spoor gebonden activiteiten plaats bij de Nederlandse Constructiebedrijven en Machinefabrieken (NCM). |
|||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
14 april 2022 Aan de geschiedenis van Spoorijzer in Delft is een nieuwe (web)pagina toegevoegd: zie hier. De spooraansluitingen van het hedendaagse
Spoorijzer/De Werkplaats in de monumentale locloods
in Roosendaal worden bedreigd omdat ProRail en NS nabij de loods een onderhouds- en opstelterrein plannen
(bron: BN De Stem). Bij de firma Van Houtum
Recycling in Arnhem staat sinds kort Deutz
fabrieksnummer 26181(1939) van het type OMZ 122 R. De “Bison” bij Van Houtum Recycling
in Arnhem (Foto’s: Gilles van Houtum) → Deze Deutz rangeerde van
1971 tot 1996 bij de Bison Werke
in Springe (D) en heeft de naam Bison
bij latere eigenaren behouden. Er zijn 176 locs van dit type gebouwd, maar er
hebben er geen in Nederland gereden (met dank aan Gilles van Houtum). |
|
||||||||||
De originele watergekoelde 2-cilinder 2-tact
dieselmotor is vervangen door een luchtgekoelde 4-cilinder 4-tact dieselmotor
van het Deutz type F4L 912 (zie de onderste foto),
zoals vaak in Deutz Fahr
tractoren werd ingebouwd. |
|
||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
31 maart 2022 |
|||||||||||
|
|||||||||||
Op 19-03-2022
brachten de VolkerRail locs 203-2 (Jerry) en de 7178 twee treinen met steenslag
naar de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Terwijl de dieselloc 203-2 met alle
34 zelflossers de museumlijn op ging, bleef de 7178 (ex NS 1778) in Hoorn. |
|||||||||||
|
|||||||||||
↑
Bladzijde uit het NS tijdschrift Nieuwspoor van oktober 1948 ↑ Wat gebeurde er in Linne ? Dat leest u op een nieuwe webpagina. |
|||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
17 maart 2022 Over circa een maand zal Koole Tankstorage Minerals (KTM) aan de Petroleumweg in Pernis op 2 sporen (in
plaats van 1) ketelwagens kunnen behandelen. Hieronder, op 3 februari 2022,
werd de komst van een nieuwe Bemo loc gemeld. Daar
bleef het niet bij: op 24 februari arriveerden twee Niteq
rangeerrobots: |
|||||||||||
|
|||||||||||
↑ Twee maal Niteq 7000-E bij KTM
in Pernis. Foto: Ben van Wevering, 04-03-2022 ↑ Meer bijzonderheden staan op de daartoe uitgebreide webpagina over Niteq. Met dank aan Thomas ter Berg (Niteq),
Ben van Wevering en Maarten van der Willigen. Er zijn nieuwe links. |
|||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
3 maart
2022
|
|||||||||||
Onder andere op 13-10-2021werd in deze rubriek al vermeld dat de motor van de ex-NS 687 af en toe proef draaide. En het tijdschrift Op de Rails meldde in het 2022-2 nummer dat - als alles volgens plan zou verlopen – de ex-NS 687 in februari bij Rail Force One in dienst zou komen. Maar kennelijk is niet alles volgens plan verlopen: Op 02-03-2022
stond bakkie 687 nog bij Jacko Fijn Techniek in
Wezep → De uiterlijke verschijning is nummer 9 van de Middlepeak Railways. Het gaat
hier namelijk om één van de in 2018 uit Engeland terug gekeerde radiografisch
bestuurbare ex-NS bakkies; zie hier. Er zijn nieuwe links. 0 – 0 – 0 |
|
||||||||||
|
|
||||||||||
17 februari 2022 Er is weer een
Spoorijzer Railtractor ontdekt en wel fabrieksnummer 117, van het type RT 8,
met verdampingskoeling en met een spoorwijdte van 700 mm. De RT zou van een Vleutense boomkweker zijn geweest. Die verkocht
het terrein 25 tot 30 jaar geleden samen met een schuur en de inboedel
daarvan. De RT heeft ettelijke jaren in de schuur gestaan. De nieuwe eigenaar
is aan het opruimen en zette de RT op Marktplaats. De loc is inmiddels door
een particulier gekocht. Foto van Frits van den Helm bij
de schuur in Vleuten, 09-02-2022. Het achterschot is een bekende zwakke plek
van de RT’s → Ook in 2019 dook er een RT op na jarenlange stilstand in een loods en ook - onafhankelijk daarvan – een kleine Deutz loc: zie hier. (met
dank aan Rogier Bennebroek, Arnoud Bongaards,
Gerard de Graaf en Frits van den Helm) |
|
||||||||||
Uw webmaster was en is onder de indruk van de ProRail luchtfoto’s van het Nederlandse spoor. Het was handig en indrukwekkend om zo vanaf de bank het strengelspoor in Vlaardingen te kunnen zien. Maar het strengelspoor ligt naast vrij toegankelijke perrons en is natuurlijk nog beter vanaf het perron te fotograferen. Jan Roos deed dat en stuurde foto’s. Bovendien is er van Vopak Terminal Vlaardingen meer materiaal beschikbaar, zoals historische foto’s van de voorganger de Nieuwe Matex en uitleg over het veelvuldig rangeren met de loc van de bloktreinen. Het werd te veel voor deze nieuwsrubriek en daarom is er een aparte wegpagina gemaakt over de spooraansluiting van de Vopak Terminal Vlaardingen met daarin onder andere het strengelspoor en het rangeren. Bij het nieuws van 3 februari hieronder is daarom het gedeelte over het strengelspoor geschrapt. In deze rubriek werd eerder gemeld dat men bij Jacko Fijn Techniek in Wezep op 13-10-2021 de dieselmotor van bakkie 687 (632) enkele minuten draaien. Dat werd later nogmaals geconstateerd. Op de Rails 2022-2 meldde dat de 687 in februari bij RFO in dienst zou komen. Op
emplacement Waalhaven Zuid worden de tekort schietende blusvoorzieningen
sinds april 2021 tijdelijk aangevuld met een blustrein: |
|||||||||||
|
|||||||||||
↑ De
blustrein op Waalhaven Zuid met Shunter loc 404 (een O&K, ex-DSM). Foto:
Milieudienst Rijnmond ↑ |
|||||||||||
24/7 staan twee brandwachten en een machinist van Shunter
paraat. De vergunning voor de
blustrein loopt tot 1 januari 2023. Volgens Spoorpro (het vakblad voor de
spoorsector) geeft ProRail aan deze deadline voor het aanleggen een
permanente blusvoorziening niet te halen, omdat het 63 miljoen euro tekort
komt om de permanente blusvoorzieningen op Waalhaven Zuid in orde te maken.
Dan dreigt weer een rangeerverbod. |
|||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
3 februari 2022 Bemo
heeft de vierde blusloco aan
Tata Steel afgeleverd met het fabrieksnummer 239. Zoals aangekondigd bij het nieuws van 23 december
2021 is de nieuwe Bemo van het type BRD 130 bij
Koole aan de Petroleumweg gearriveerd ter vervanging van de blauwe O&K,
die is afgevoerd. De Köf III van Bemo blijft er nog enkele maanden. Foto Frank
Schouten, 29-01-2022 → De nieuwe loc heeft een afstandsbediening. Oranje
was de huiskleur van Koole (inmiddels is dat veranderd). Op de zijkant van de
cabine staat onder andere het cijfer 10089. Dat is het objectnummer. |
|
||||||||||
Bemo
gebruikt nu namelijk objectnummers in plaats van fabrieksnummers. Niet alleen
de locs, maar ook bijvoorbeeld de lieren van Bemo hebben
objectnummers. De twee lierinstallaties
voor de nieuwe terminal van GPS in Amsterdam zijn onlangs in bedrijf gesteld: GPS, Amsterdam,
foto: Arno Logman/Bemo Het laden/lossen
vindt plaats nabij de tanks op de achtergrond → Zie voor GPS ook het nieuws van 6 januari 2022
hieronder. Bij grote vergroting is te zien dat de lier rechts op de foto het
objectnummer 10093 heeft. Voor de lier links is dat 10087. Het type is voor
beiden BRL-60-B (L = lier; 60 = 60 kN trekkracht). (met dank aan Arno Logman
van Bemo, Louis van Delft en Frank Schouten) |
|
||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
20 januari 2022 Tegenwoordig is er sprake van de sluiting van
kolencentrales. Dat gebeurde vroeger ook al. Een nieuwe webpagina gaat over
het railvervoer van de verdwenen Maascentrale
bij Buggenum. Strukton heeft eind 2021 de 303005 (Ankie)
naar een sloper gestuurd. Van de vier Strukton locs van het Deutz type DG 1200 BBM was de
303006 (Irene) al in 2016 gesloopt. De 2 gesloopte locs zijn van het kwartet
wel het laatst (in 2007) bij Strukton gekomen, maar waren met hun bouwjaar
1961 het oudst. De overblijvende 303003 (Janine) en 303004 (Monique) zijn al
in 2004 bij Strukton gekomen, maar zijn met hun bouwjaren 1963 en 1966 jonger
(met dank aan Martijn Smits). |
|||||||||||
|
|||||||||||
↑ Op
23-02-2021 stond Ankie al bij Strukton in Zutphen buiten dienst ↑ ProRail laat het onder haar beheer
vallende spoorwegnet vanuit een helicopter fotograferen. De foto’s hebben een
resolutie die Google Earth ver overtreft en zijn voor iedereen te bekijken:
zie hier (met dank aan Rogier Bennebroek). Vaak staat
industriespoor er helemaal of deels op. Als voorbeeld staat hieronder de
boven besproken Deutz loc Ankie bij Strukton in Zutphen (of een zuster
daarvan): |
|||||||||||
|
|||||||||||
↑
Fragment uit ProRail luchtfoto's van het Nederlandse spoor: Deutz type DG 1200 BBM loc bij
Strukton in Zutphen ↑ En zie daar een MaK G1206 dieselloc, ook bij Strukton in
Zutphen. Opvallend is dat de loc niet in maar naast het spoor staat. Vanuit
deze link kunt u natuurlijk ook zelf op onderzoek gaan. |
|||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
6 januari 2022 |
|||||||||||
Omroep Flevoland heeft circa 80 jaar oude films
van de amateur Dirk de Boer in handen gekregen. Na restauratie en digitalisering
is het gedeelte over de bouw van het gemaal Vissering op Urk hier
te zien. Smalpoor – met diesel- en stoomtractie – speelde een grote rol. Fragment uit “De
Camera van Dirk de Boer - Bouw van een Gemaal” van Omroep Flevoland (logo
linksboven). Op de achtergrond de openingen voor de 3 pompen van het gemaal.
Daarvoor ligt een mat van gevlochten rijshout die – na bedekking met stenen –
moet voorkomen dat de ondergrond wegspoelt. Op de voorgrond een Orenstein & Koppel dieselloc
van het type RL1a van 11
pk. Ervoor loopt een jongen die waarschijnlijk zand strooit → |
|
||||||||||
|
|||||||||||
Zo kan het ook: wagens verplaatsen
met een verreiker ! (met dank aan Louis van Delft). ↓ Foto op
de geheel vernieuwde website van OOC in Oss ↓ |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
De spooraansluiting van GPS in Amsterdam moet in het
eerste kwartaal van 2022 functioneel worden. Er wordt door diverse firma’s
aan gewerkt. Door sommige wissels moeten bufferwagens gelierd kunnen worden. railpro
leverde die wissels, met onder andere speciale puntstukken met groeven waar
een trek- en een retourkabel doorheen worden geleid. Foto op de website
van railpro (dat wordt met een
kleine letter geschreven) → Ook leverde railpro
twee gerecyclede wissels voor de GPS railterminal. (met dank aan Martijn Smits). |
|
||||||||||
|
|
||||||||||
Bij Troostwijk is Orenstein & Koppel 26292 (bouwjaar 1964) van het type MV6 geveild. De
loc draagt nog steeds het bedrijfsnummer Loc 2 van Paktank
(later Odfjell) aan de Oude Maasweg,
waar ze tot 1999 in dienst was. Daarna werd ze door Bemo
jarenlang verhuurd aan Vopak Chemiehaven (zie hier).
Er is een toelatingscertificaat voor de Metro van het GVB in Amsterdam voor
de periode 24-07-2015 tot 24-07-2017. Op de website van
Troostwijk staan plezierig veel (34) foto’s → In verband met het metroprofiel zijn de
luchtketels op het dak geplaatst. Voor het werk in de metrotunnels passeerde
de uitlaatlucht Unikat
filters. Bij een revisie in 2007 is onder andere de
remkraan door een joystick vervangen. (met dank aan Frits van den Helm). |
|
||||||||||
|
|
||||||||||
Er is een bijzonder HO model verschenen van het Deutz loctype KG230B.
Hiervan heeft jarenlang een exemplaar in Nederland gereden. Zie hier. |
|||||||||||
0 – 0 – 0 |
|||||||||||
|
|||||||||||
Ouder nieuws: Zie het Nieuwsarchief |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|
||||||||||
Terug/verder naar: |
|||||||||||
|
|
|
|||||||||