fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw  

Zoeken

 

Stoomtractie op smalspoor

Stoomtractie op normaalspoor

Motortractie op smalspoor

Motortractie op normaalspoor

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

Aanvullingen op het boek “Industrielocomotieven” van Henk Kolkman

(met dank aan de heren Gerard de Graaf, Jan Roos, Co Wesseling en Wytze Wijbenga)

  

  

Hoofdstuk 5.4.5     Orenstein & Koppel

 

Op. 70 van dit boek staat:

“Uiterlijk afwijkend was ook de MV6B, die bij Maasglas in Tiel (Figuur 234) en daarvoor bij de suikerfabriek in Zevenbergen (Figuur 156) reed. De eerste eigenaar was Westfalenhütte in Dortmund, waar deze loc ruggelings aan een identiek exemplaar gekoppeld was. Vanwege de bedrijfsomstandigheden was het paartje extra smal uitgevoerd.” Van dit ruggelings gekoppelde paar bestaat het volgende beeldmateriaal:

MV6 dubbeltractie

 

← De Westfalenhütte in Dortmund kocht in 1956 bij Orenstein & Koppel een dubbelloc, bestaande uit twee ruggelings gekoppelde locs van het type MV6B. De foto bevindt zich in een verslag uit 1957 van NS Transportvoorlichting over een bezoek aan O&K. Zoals in die tijd gebruikelijk was het verslag gestencild en waren er kartonnen bladen met foto’s aan toegevoegd.

 

Voor zover bekend heeft O&K niet meer dubbellocs verkocht.

Een dubbelloc heeft de dubbele trekkracht en een kleine boogstraal en is door 1 man te bedienen.

 

DubbellocO&K

DubbellocO&K B

maar het starten en stil zetten van de motoren, het schakelen van de verlichting en dergelijke diende vanuit de afzonderlijke cabines te gebeuren.

 

Cockerill leverde ook dubbellocs, onder andere aan Hoogovens. Daar kon de machinist via de achterbalkons van de ene loc naar de andere; zie Figuur 253 in dit boek. Ruston & Hornsby had een aparte  folder gewijd aan dubbellocs.

Voor de toepassingen zouden locs op draaistellen waarschijnlijk meer voor de hand hebben gelegen, maar die leverden genoemde drie firma’s (nog) niet.

Kennelijk waren de twee cabines gekoppeld met een “gummi worst”, zoals in Duitsland bij rijtuigen gebruikelijk was en zodat de machinist makkelijk van de ene in de andere cabine kon komen. Het rijden gebeurde vanuit één cabine,

 

Bronnen:

 [1]

O&K folders verkregen van de firma Logitech

 

 

{

Aanvullingen motortractie op normaalspoor                    Correcties

Terug/verder naar:

Nieuw                      Home                      Inhoud