Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

Raadsels betreffende motortractie op normaalspoor

Hieronder staan vier onbekende locs:

 

Schöma-2c

Eerste raadsel

Toon Steenmeijer maakte bovenstaande foto bij de aanleg van de sporen naar de Hemtunnel op 19 september 1981. De loc is duidelijk een Schöma van het type CFL30DR (of soortgelijk), maar wie was de eigenaar ? Antwoord graag via Contact.

  

Toelichting: Opvallend is dat de zijplaten van het frame van vele gaten zijn voorzien en dat uit de onderste hoeken van de bufferplaten stukken zijn gesneden. Op de bouwplaats waren Strukton locs actief, maar de Schöma draagt geen Strukton logo’s en/of nummers. Het is bekend dat in Nederland een loc van dit type (rechts) heeft gereden, maar die zag er anders uit. Het ging daarbij om Schöma 2436 (1960) die op 13 juni 1975 door J. Bonthuis in Utrecht werd gefotografeerd, kort voor aflevering aan Demka.

SchoemaUtrecht

irgendnediesellok

Tweede raadsel (opgelost):

Op een Duitse website staat onderstaande foto van een Nederlandse “Sik” op een kort stukje spoor. Wie weet waar, wanneer en ter gelegenheid waarvan deze foto genomen is en welke Sik het betreft ?

 

Martin van Oostrom merkt op dat de vooroorlogse constructiewijzigingen wel en de naoorlogse niet zijn toegepast. Dat wijst erop dat de foto rond de Tweede Wereldoorlog is gemaakt. Hij leidt uit het onderstel (vorm en positie van de uitsparing) af dat het een locomotor van de eerste serie NS 201-212 is. Zandstrooiers werden pas algemeen toegepast na december 1949. Bij wijze van proef kregen de 247 en later de 201 en 220 bij wijze van proef een zandstrooier. Combinatie met het bovenstaande levert op dat het de NS 201 moet wezen.

Die stond na de Duitse capitulatie in RAW Dessau. De Sik staat op een stukje geïsoleerd spoor. Het lijkt er op daarom op dat de Sik als energieleverancier werd gebruikt

Derde raadsel

Dit raadsel is opgelost. Het betrof twee kleine elektrische locs van de centrale Harculo (nabij Zwolle), die kolenwagens op de traverse trokken en er vanaf duwden.  De traverse blijkt gebouwd te zijn door de machinefabriek Hensen in Rotterdam; de Elocs zeer waarschijnlijk ook.

Lommerts bij Hunzecentrale.JPG

Vierde raadsel

Het type A2L514 was de kleinste naoorlogse Deutz normaalspoorloc en had een opmerkelijk ouderwets uiterlijk. Importeur Spoorijzer ontving er vier. Één ging naar de Sphinx in Maastricht en één naar de Rotterdamse Dow vestiging. Van de andere twee (gebouwd in 1956 en 1958) is de uiteindelijke klant onbekend. Op de website Transporthistorie staat in het stuk over transportbedrijf Lommerts in Delfzijl de bijgaande foto van een A2L514. Verdere gegevens waren niet te krijgen. Op de achtergrond staat de Hunzecentrale in Groningen; die werd vaker als achtergrond van foto’s van Lommerts gebruikt. Alle vijf eenheden van de centrale zijn te zien. De eenheden 4 en 5 kwamen in 1970 in bedrijf. Mede gezien de beschildering van de auto zal de foto omstreeks 1970 gemaakt zijn. In die tijd werden veel industrielocs afgevoerd omdat bedrijven van kolen op gas overgingen.

Vraag:

Welk bedrijf in de omgeving van Groningen was de eigenaar van deze omstreeks 1970 afgevoerde Deutz A2L514 uit 1956 of 1958 ?

Àntwoord:

Volgens de vader van Johan Tetteroo (die in die tijd bij Lommerts werkte) komt deze loc uit Duitsland (uit de buurt van Meppen) en is door Lommerts vervoerd naar een bedrijf in de buurt van Bethun/Steenvoorde in Frankrijk.

 

Terug/verder naar:

Nieuw                                    Home                                         Inhoud