►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Oud Nieuws Deel 09: 2de helft
2013 |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
19 december 2013 Het werd hoog tijd voor veel stoom: |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Er lag normaalspoor van Rijkswaterstaat op de
Noord(er)- en Zuid(er)pier te IJmuiden. Daarop reed de stoomlocomotief Conrad
(Krauss fabrieksnummer 2231 uit 1889). Op de foto is Conrad zojuist met de
kraan ontscheept (zie ook hier), waarschijnlijk na overgezet te zijn van de
Zuidpier naar Noordpier of omgekeerd. Met diezelfde -met handkracht
bediende- kraan werden ook blokken
voor herstel van de pier op een spoorwagen gezet. De foto zou in 1880 genomen
zijn, maar dat kan niet gezien het bouwjaar van de loc. Conrad raakte in 1949
te water. De enige tot nu toe bekende foto was een krantenfoto van de berging
van de verfrommelde loc in het jongste van deze boeken. Bron foto: Noord-Hollands Archief.
Elders op deze website is
nog een foto met toelichting van Conrad gezet. Er is een actiefoto
opgedoken van een stoomloc van de aannemer Nederlandse Beton Mij Bato, waarvan nog geen foto’s bekend waren. Rob
Jansen stuurde een nieuw
raadsel van een stoomloc op smalspoor, waarvoor hartelijk dank. |
||||||||||||||||
De nieuwe Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven (zie ook het Nieuws van 24 oktober jongstleden) gaat er voor zorgen dat stoomloc 14 van de Oranje Nassaumijnen gedurende het jaar 2015 als statisch monument in Limburg vertoeft. ON-14 te Schaesberg (Landgraaf), bij de
Oranje Nassau mijn 2; Collectie Rijckheyt/
Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven→ De ON had drie van deze drieassige La Meuse locomotieven, de 14 t/m 16. Daarvan is de ON 16 nu de dienstvaardige Bison van de Stoomtrein Goes Borsele. De ON 15 is gesloopt. De ON 14 (1924) stond van 1970 tot 2000 als monument bij het toenmalige Railbouw in Leerdam en ging toen als onderdelenleverancier naar de SGB. |
|
|||||||||||||||
Pierre de Greeuw tipt Pools
industriespoor. KOKS leverde een tweede
Zagro E-Maxi Combi aan de aannemerscombinatie VIA NoordZuidlijn Amsterdam
(bron: Koks nieuws). Klik voor de eerste E-Maxi Combi. Het voertuig bestaat uit twee E-Maxi XL’s, verbonden door
een laadplatform. Het kan twee 20 ft containers over rails en over de weg
vervoeren voor het transport van bouwmateriaal voor de nieuwe metrotunnel.
Tot besluit: |
||||||||||||||||
|
Prettige
Kerstdagen en Gelukkig 2014 |
|
||||||||||||||
Deze maand overleed dhr.
G.C. Verhoeff (geboren in 1914). Van 1946 tot 1962 werkte hij bij Spoorijzer in
Delft. Van 1950 tot 1958 ontwierp hij daar een drietal types locomotief. dhr. G.C. Verhoeff achter de
tekentafel bij Spoorijzer in 1950 (familiefoto-album)→ Zijn bekendste loctype is
ongetwijfeld de Railtractor.
Dhr. Verhoeff deed vrijwijl alles zelf. Hij stelde ook de folder samen,
vertaalde die en bezocht beurzen. Er zijn meer dan 100 Railtractoren gebouwd,
waarvan er tientallen bij particulieren en smalspoormusea bewaard zijn
gebleven. Daarentegen bracht de hydroloco het niet verder dan twee prototypes. Het eerste ontwerp betrof
vijf dieselhydraulische locs voor het Kaapspoor van de olieraffinaderij van
de Bataafse Petroleum Maatschappij in Balikpapan (Indonesië). Ze worden in
een nieuwe webpagina
besproken en geïllustreerd. Dhr. Verhoeff was niet
betrokken bij bijvoorbeeld de ombouw van de NS locomotoren van de serie
103-152. Daar was een andere afdeling voor verantwoordelijk. De nuttige aparte websites
voor oude kranten en oude tijdschriften van de Koninlijke Bibliotheek worden
begin 2014 opgedoekt. Daarvoor in de plaats komt het nu al te raadplegen Delpher. Voorlopig lijkt er
weinig te veranderen: het is verstandig direct te kiezen tussen kranten en
tijdschriften, want de zoekmogelijkheden bij tijdschriften zijn nog steeds
veel beperkter dan die bij kranten. |
|
|||||||||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||||||||||
21 november 2013 |
||||||||||||||||
↑ Niteq
acculoc van de Gewestelijke Afvalstoffen Dienst GAD, Crailoo
(bij Hilversum), 7 juni 2013 ↑ De Nederlandse firma Niteq fabriceert al jarenlang vooral op afstand bestuurbare kleine locomotieven en rail-wegvoertuigen, die over de hele wereld worden toegepast bij los- en laadplaatsen, werkplaatsen, tramremises, etc. Daarom is er een webpagina over Niteq toegevoegd. 0 – 0 – 0 |
||||||||||||||||
7 november 2013 |
|
|
||||||||||||||
Er zijn aanvullingen op het
materieeloverzicht van het Veenpark bij Barger-Compascuum: Rob
Freriks wees er terecht op dat daarin deze
Whitcomb dieselloc ontbrak. Er is een foto van een Whitcomb
instrumentenpaneel toegevoegd. Er is nieuwe informatie over Stoomsmederij Klok in Valthermond, die de motorlorrie
bouwde, die in het Veenpark te zien is. Het in 1969 aangelegde, van het Kamperlijntje aftakkende raccordement naar Katwolde (Zwolle) is in september 2013 opgebroken. Gedenkwaardig zijn de transporten van grote scheepsdieselmotoren van Wårtsilå NSD naast station Zwolle naar een overslag aan het Zwolle-IJsselkanaal. De wagen was gebaseerd op een wagen waarmee Smit in Nijmegen vanaf 1941 transformatoren vervoerde.
Alle foto’s: Katwolderhaven,
30 oktober 1997 (officiële opening van de overslag) ↕→ In 2002 stopte Wårtsilå de Zwolse productie.
|
|
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
0 – 0 – 0 |
|
||||||||||||||
24 oktober 2013 |
||||||||||||||||
Een nieuwe webpagina gaat over een vergeten bedrijf: de Klinker-Isoliet in Aalst (Gelderland) en haar smalspoor |
||||||||||||||||
De webpagina over (rangeren met) tractoren is uitgebreid met smalspoor. De webpagina over rupstractoren is voorzien van nieuwe informatie over het Provinciaal Ziekenhuis Duin en Bosch bij Castricum. Willem Gerrits van de nieuwe Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven meldt over de Werkspoor drieassers van Staatsmijnen: de 183 staat met een kapotte hydraulische bak in verder relatief goede staat bij de LFI in Italië. Men overweegt verkoop of reparatie. De locs bij Armand Lowie in Maasmechelen staan daar - na diens overlijden in januari 2012 - in oktober 2013 nog steeds. Foto: Frank
Schouten, 5-10-2013 → LTE heeft Shunter 402 (de naamloze
O&K 26762 uit 1972 van het type MB360N) gehuurd voor
rangeerwerk met graanwagens tussen het emplacement Europoort en Abengoa. |
|
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Foto: Henk van Verseveld, 10-10-2013→ Shunter heeft begin 2010 de wagenwerkplaats Sati in
Antwerpen overgenomen. Daar rangeert Faye (Shunter204: O&K 26795 uit 1974
van het type MB200N).
Let ook eens op de wisselsteller. Gerard de Graaf behandelt als voorproef op zijn boek de ondergrondse en bovengrondse Nederlandse mijnspoorwegen en die in Nederlands Indië op internet. Gmeinder Lokomotiven (zie
bijv. hier) viert op
21 november 2013 het 100-jarig bestaan, zie daar. De aannemerscombinatie VIA NoordZuidlijn heeft een E-Maxi Combi van Koks Zagro afgenomen. Arkema (tot 2004
Atofina) op de Vondelingenplaat bij Rotterdam heeft een nieuw Unimog U-400
railweg-voertuig (bron: Koks Nieuws) |
|
|||||||||||||||
De al jaren niet meer gebruikte spoor-aansluiting van Sprik Granen in Zuidbroek (zie deze foto van Arthur Kamminga) is opgebroken. |
||||||||||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||||||||||
De webpagina over rangeren met landbouwtractoren is
sterk uitgebreid met diverse voorbeelden. Smalspoor met duwtractie
kwam vroeger veel bij bedrijven voor. Het is al tientallen jaren niet meer in
gebruik, maar toch is hier en daar nog wat te vinden. Het kaaspakhuis links ligt met de andere kant aan de
Oude Rijn. Het smalspoor loopt via een draaischijf tussen twee huizen naar de
straat. Foto: Annelies Kolkman, Bodegraven, 19 september 2013→ Het gesloten
museum Fivelmonde (voorheen Steenfabriek Hijlkema) in Delfzijl verkocht
het smalspoor. Diema 1614 ging al
eerder naar Jacob van der Wal in Oostrum. Simplex 8821 en een
kipkar zijn eind september aan particulieren verkocht. De Oostduitse acculoc
(zie het nieuws van 26 september hieronder) en rails zijn naar Frits Thies op
Terschelling gegaan, zie hier
voor een reportage en gegevens van de loc (met dank aan Frits Thies). De Koninklijke Bibliotheek
heeft niet alleen kranten, maar ook tijdschriften (uit de periode 1850-1940)
op internet: http://tijdschriften.kb.nl
(anno 2014 is dat www.delpher.nl ). Met vrucht kan op
trefwoorden gezocht worden als “Spoorijzer”,
“motorlocomotief” en “benzinelocomotief”. Vul eens in "De
Visschershaven te Scheveningen". Er verschijnt een aantal nummers van De Ingenieur. Interessant is het
nummer van 29-09-1902. Een fraaie foto van een stoomloc en de stoomkraan
Titan vormt de beloning voor het gezoek. |
|
|||||||||||||||
0 – 0 – 0 |
|
|||||||||||||||
26 september 2013 Nadat recent de succesvolle
dieselelektrische Nelson
railkranen besproken zijn, is het nu de beurt aan een vrijwel onbekende
Nederlandse producent van opmerkelijke dieselelektrische railkranen, namelijk
Combined Dutch Manufacturers,
afgekort als Codum. Op 10-08-2013 stond de ex- NS/NedTrain 662 nog als
RRF 5 bij Philips in Drachten→ Het monument zal nog in NS groen worden
geschilderd; zie hier. Spoorijzer had exotische klanten, zoals de Liberian
Mining Company. Daaraan werden goederenwagens geleverd op basis van materieel van de
Stoomtramweg-Maatschappij Oostelijk Groningen. Er zijn nieuwe links. |
|
|||||||||||||||
Peter Verschelden vond deze
advertentie, die sinds 7 september op Marktplaats staat: “Circa 300 meter S
14 rails. Gebruikt in de steenindustrie. Treintje haalde klei uit omgeving
van de fabriek. Electrisch met lader uit voormalig DDR plaats Tanne”. Er wordt
een prijs genoemd voor de rails en er staan foto’s van die rails bij, plus de
nevenstaande foto van een acculoc → Hoogst waarschijnlijk gaat
het om BBA (Betrieb Für Bergbauausrüstungen in het voormalige Oost Duitsland)
fabrieksnummer 553, bouwjaar 1985. Die
kwam in 1997 bij de Steenfabriek Hijlkema in Delfzijl, vanaf 2006 het museum
Fivelmonde. Dit werd in 2010 gesloten. Zie ook hier. |
|
|||||||||||||||
0 – 0 – 0 |
|
|||||||||||||||
13 september 2013 |
|
|||||||||||||||
In aansluiting op de eerste webpagina over het Veenpark
behandelt een nieuwe webpagina het materieel van het Veenpark |
||||||||||||||||
|
Ter gelegenheid van de tentoonstelling Het Treintje in het Bunkermuseum in Schiermonnikoog staan bij de Buitenexpositie in het dorp tussen enig wapentuig tijdelijk twee kipkarren en een platte wagen uit de verzameling steenfabriek machines van Jacob van der Wal in Oostrum. Hij haalde circa 20 karren uit een gesloten leisteen-groeve in Lehesten (in het voormalige Oost-Duitsland). De kipbakken en onderstellen zijn geheel gelast en zijn voor een spoorwijdte van 690 mm gebouwd door waarschijnlijk VEB Vetschau (met dank aan Kees Plug). ←Jan Roos, Schiermonnikoog, 08-07-2013 |
|||||||||||||||
Eén van de eerder genoemde twee Apeldoornse ex
RRF bakkies 4 en 5 is uiteindelijk bestemd voor Locon in Wijster (waar de
Moyse een statisch object is
geworden; zie 15 aug). De RRF 1 t/m 3 zijn naar Railpro in Crailoo
gegaan (bron: Op de Rails, augustus 2013). |
||||||||||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||||||||||
29 augustus 2013 Misschien iets voor een dag
(of langer) Schiermonnikoog
? Vanaf 1942 werd er op Schiermonnikoog 5,5 kilometer
smalspoor gebruikt ten behoeve van de bunkerbouw. Dit is het onderwerp van
een tentoonstelling in het Bunkermuseum op Schiermonnikoog → (met dank aan Jan Roos voor de tip) De stoomloc is een 20 pk
Orenstein & Koppel. Bij dat type zit de kolenbak geheel in het
machinistenhuis. Om die bak makkelijk met kolen te kunnen vullen zit erboven
een luik in de zijwand van het machinistenhuis. Dat luik is op de foto naar
beneden geklapt. Klik hier voor
achtergronden en daar voor militair smalspoor op Schiermonnikoog. Er is een nieuw raadsel, ditmaal over een acculoc op smalspoor. Een nieuw onderwerp betreft
een succesvolle Nederlandse
bouwer van dieselektrische spoorrailkranen, namelijk de firma Nellen
(later Nelcon) in Rotterdam. De kranen werden onder de naam Nelson op de
markt gebracht. Minstens één ervan is nog steeds in gebruik. De Translok van Dow in Terneuzen
(fabrieksnummer 202; bouwjaar 2002) is recent bij Bemo in Warmenhuizen voor
revisie geweest (bron: Bemo website) |
|
|||||||||||||||
0 – 0 – 0 |
|
|||||||||||||||
15 augustus 2013 De rangeerloc (Moyse 1349 uit 1976)
van Attero (vroeger VAM) in Wijster wordt nu gebruikt als statisch object op
het naburige oefenterrein (tweede foto van deze link) Bij de verbouwing van
station Breda zet de firma Biemond en van der Pelt een Unimog met
spoorgeleidewieltjes in. Bij Riwald Recycling (dat
geen spooraansluiting heeft) in Almelo staat al enkele jaren een Jung industrieloc zonder Nederlands verleden. De Locon rangeerloc in
Apeldoorn (ex-RRF 5; zie hier
en daar) is op
31-07-2013 opgehaald voor een
opknapbeurt. Als vervanger is de Locon 9702 gekomen. Dit is de ex-RRF
4. Foto: Martijn Smits, Apeldoorn, 6 augustus 2013 → Zie hier voor de
ex-NS nummers, etc. (met dank aan Martijn Smits
voor alle bovenstaande nieuws). |
|
|||||||||||||||
↑ Op 1 augustus 2013 stopt de Veentrein van
het Veenpark bij Barger Compascuum op de terugreis van het hoogveen
natuurreservaat bij het Harmonium Museum. Op een ander traject rijdt de
Dorptrein nog steeds, vaak op stoom. Toch is er veel veranderd
en daarom is er een nieuwe webpagina
aan het Veenpark gewijd. |
||||||||||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||||||||||
1 augustus 2013 |
|
|||||||||||||||
Er is een foto van de stoomloc van de steenfabriek De Scherpenhof in Terwolde opgedoken. Een advertentie van de Openbare Verkoping bij de fabriekssluiting geeft inzicht in de diesellocs van deze steenfabriek en buurman De Vooruitgang. Frank Schouten maakte een aantal
interessante foto’s van de “rangeerrobots” van EMO op de Maasvlakte, zoals
deze: Foto Frank Schouten, 16 juli 2013 → De Vollert dubbelloc met bedrijfsnummer1 heeft ten
gevolge van een wisselstoring in februari een flinke dreun gehad en stond langs
de kant. De loc kan overigens nog wel rijden. Naar aanleiding van deze
foto’s is er een webpagina gewijd aan EMO,
dat sinds 2011 vier rangeerrobots heeft. |
|
|||||||||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
18 juli 2013 |
||||||||||||||||
Van de vorige keer
behandelde Deutz draaistellocs van het type DG 1000 BBM/1200 BBM zullen in
2014 HO modellen verschijnen, mogelijk ook in de Strukton
uitvoering, afhankelijk van de uitvoering met een prijs
tussen € 269 en € 349 (met dank aan Pierre de Greeuw voor de tip).
Aansluitend op dit loctype wordt nu het Deutz draaistelloc type DG 1600/ 2000 BBM
behandeld. Er was er maar één van in Nederland, maar het was wel de grootste
en zwaarste industrieloc die er ooit heeft gereden. |
||||||||||||||||
In
aansluiting op de foto van Henk Sluijters bij het nieuws van 6 juni 2013 (zie hier) werden
foto’s en informatie ontvangen van Evert van de Spreng, die samen met zijn vrouw Pauly eigenaar van de
Schöma van Van Gelder in Renkum is. Foto
Evert van de Spreng, Gelderse Smalspoor Stichting, 9-5-2013 → Voor op
de motorkap zit een plaat van importeur ODS. De fabrieksplaat meldt een
gewicht 4 ton (geen 3,5 als eerder gemeld) en een vermogen van 27,5 pk (geen
20 als eerder gemeld). In het in leverlijsten vermelde type CHL-20G slaat 20
dus op het vermogen in kW. Kennelijk is dit in de loop der tijden veranderd:
de oudste (1960) locs van dit type hadden wel een vermogen van 20 pk. Verder
slaat C op cardan en L op Lok. H duidt op de transmissie in de vorm van een Hydrostaat. G slaat op
de fabrikant van de hydrostaat, namelijk Güldner. Evert van de Spreng wijst
er terecht op dat de naam Güldner sinds 1969 niet meer gevoerd wordt. De
hydrostaat in Schöma 3395 is dan ook door Linde gebouwd. Het type zou CHL-20H
moeten zijn, maar dat wordt niet op de fabrieksplaat vermeld. Zie ook het nieuws van 15 oktober 2015. |
|
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
0 – 0 – 0 |
||||||||||||||||
4 juli 2013 De oplossing van het vorige raadsel is verder
uitgewerkt, met onder meer nog een foto van het karwei nabij Enspijk. Er is
alweer een nieuw raadsel over een smalsporige stoomloc. De website www.spoorijzer.nl geeft
weer het complete overzicht van de bekende Spoorijzer Railtractoren, met
aanvullingen zoals de prachtig gerestaureerde Railtractor
fabrieksnummer194 bij de Stoomtrein Valkenburgse Meer. |
||||||||||||||||
Van de spooraansluiting van
de firma Recticel in Kesteren is in week 26/27 het deel tussen het
aansluitwissel in het emplacement en de overweg in de Spoorstraat opgebroken.
Het raccordement werd tot 2004 bediend door de locs van de firma den Hartigh. Een nieuwe webpagina is
gewijd aan de Deutz draaistellocs van de types Deutz DG 1000 BBM en DG
1200 BBM. De Strukton locs Ankie, Irene, Janine en Monique behoren tot
dit type. Op 28 maart 2013 (zie een stuk naar onder) werd
gemeld dat bij de nieuwe Botlek Tank Terminal een Bemo Railshunter wordt
ingezet. Opmerkelijk is dat de UCA-Trac
(ook “kaastractor” genoemd) van de firma BRIJ ook op het
niet al te grote emplacement aan het werk is. Foto BRIJ, 20 juni 2013 → ↓ Maarten van der Willigen, 18-06-2013 (zie
onder de foto) |
|
|||||||||||||||
De Köf van Storeship (eind
2007 overgenomen door de Broekman Group) in de Europoort is opnieuw
geschilderd en is nu stemmig donkerblauw. Bij Philips in
Drachten is een locmonument geplaatst. De Köf van de voortijdig failliet
gegane Friese Stoomtrein Maatschappij staat ook in Drachten, namelijk voor
het gebouw van ProVeiling online veilingen (met dank aan Martijn Smits). 0 – 0 – 0 |
||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Terug/verder naar |
||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||