Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws Deel 09: 2de helft 2013

 

19 december 2013

Het werd hoog tijd voor veel stoom:

KNA001009457 CC.JPG

Er lag normaalspoor van Rijkswaterstaat op de Noord(er)- en Zuid(er)pier te IJmuiden. Daarop reed de stoomlocomotief Conrad (Krauss fabrieksnummer 2231 uit 1889). Op de foto is Conrad zojuist met de kraan ontscheept (zie ook hier), waarschijnlijk na overgezet te zijn van de Zuidpier naar Noordpier of omgekeerd. Met diezelfde -met handkracht bediende-  kraan werden ook blokken voor herstel van de pier op een spoorwagen gezet. De foto zou in 1880 genomen zijn, maar dat kan niet gezien het bouwjaar van de loc. Conrad raakte in 1949 te water. De enige tot nu toe bekende foto was een krantenfoto van de berging van de verfrommelde loc in het jongste van deze boeken.      

                                                                                                                                                                    Bron foto: Noord-Hollands Archief              

Elders op deze website is nog een foto met toelichting van Conrad gezet.

Er is een actiefoto opgedoken van een stoomloc van de aannemer Nederlandse Beton Mij Bato, waarvan nog geen foto’s bekend waren. Rob Jansen stuurde een nieuw raadsel van een stoomloc op smalspoor, waarvoor hartelijk dank.

De nieuwe Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven (zie ook het Nieuws van 24 oktober jongstleden) gaat er voor zorgen dat stoomloc 14 van de Oranje Nassaumijnen gedurende het jaar 2015 als statisch monument in Limburg vertoeft.

 

ON-14 te Schaesberg (Landgraaf), bij de Oranje Nassau mijn 2; Collectie Rijckheyt/ Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven→

 

De ON had drie van deze drieassige La Meuse locomotieven, de 14 t/m 16. Daarvan is de ON 16 nu de dienstvaardige Bison van de Stoomtrein Goes Borsele. De ON 15 is gesloopt. De ON 14 (1924) stond van 1970 tot 2000 als monument bij het toenmalige Railbouw in Leerdam en ging toen als onderdelenleverancier naar de SGB.

1.jpg

Pierre de Greeuw tipt Pools industriespoor.

KOKS leverde een tweede Zagro E-Maxi Combi aan de aannemerscombinatie VIA NoordZuidlijn Amsterdam (bron: Koks nieuws).

Klik voor de eerste E-Maxi Combi. Het voertuig bestaat uit twee E-Maxi XL’s, verbonden door een laadplatform. Het kan twee 20 ft containers over rails en over de weg vervoeren voor het transport van bouwmateriaal voor de nieuwe metrotunnel. Tot besluit:

  Hulst bewerkt B.jpg

Prettige Kerstdagen en Gelukkig 2014

 

Kerstballen bewerkt.jpg  

5 december 2013

Deze maand overleed dhr. G.C. Verhoeff (geboren in 1914). Van 1946 tot 1962 werkte hij bij Spoorijzer in Delft. Van 1950 tot 1958 ontwierp hij daar een drietal types locomotief.

 

dhr. G.C. Verhoeff achter de tekentafel bij Spoorijzer in 1950 (familiefoto-album)→

 

Zijn bekendste loctype is ongetwijfeld de Railtractor. Dhr. Verhoeff deed vrijwijl alles zelf. Hij stelde ook de folder samen, vertaalde die en bezocht beurzen. Er zijn meer dan 100 Railtractoren gebouwd, waarvan er tientallen bij particulieren en smalspoormusea bewaard zijn gebleven. Daarentegen bracht de hydroloco het niet verder dan twee prototypes.

Het eerste ontwerp betrof vijf dieselhydraulische locs voor het Kaapspoor van de olieraffinaderij van de Bataafse Petroleum Maatschappij in Balikpapan (Indonesië). Ze worden in een nieuwe webpagina besproken en geïllustreerd.

Dhr. Verhoeff was niet betrokken bij bijvoorbeeld de ombouw van de NS locomotoren van de serie 103-152. Daar was een andere afdeling voor verantwoordelijk.

De nuttige aparte websites voor oude kranten en oude tijdschriften van de Koninlijke Bibliotheek worden begin 2014 opgedoekt. Daarvoor in de plaats komt het nu al te raadplegen Delpher. Voorlopig lijkt er weinig te veranderen: het is verstandig direct te kiezen tussen kranten en tijdschriften, want de zoekmogelijkheden bij tijdschriften zijn nog steeds veel beperkter dan die bij kranten.

Portret Verhoeff C.jpg

0 – 0 – 0

21 november 2013

Crailoo 012 C.jpg

 

Niteq acculoc van de Gewestelijke Afvalstoffen Dienst GAD, Crailoo (bij Hilversum), 7 juni 2013 ↑

De Nederlandse firma Niteq fabriceert al jarenlang vooral op afstand bestuurbare kleine locomotieven en rail-wegvoertuigen, die over de hele wereld worden toegepast bij los- en laadplaatsen, werkplaatsen, tramremises, etc. Daarom is er een webpagina over Niteq toegevoegd.

 

0 – 0 – 0

7 november 2013

 

Er zijn aanvullingen op het materieeloverzicht van het Veenpark bij Barger-Compascuum: Rob Freriks wees er terecht op dat daarin deze Whitcomb dieselloc ontbrak. Er is een foto van een Whitcomb instrumentenpaneel toegevoegd. Er is nieuwe informatie over Stoomsmederij Klok in Valthermond, die de motorlorrie bouwde, die in het Veenpark te zien is.

Het in 1969 aangelegde, van het Kamperlijntje aftakkende raccordement naar Katwolde (Zwolle) is in september 2013 opgebroken. Gedenkwaardig zijn de transporten van grote scheepsdieselmotoren van Wårtsilå NSD naast station Zwolle naar een overslag aan het Zwolle-IJsselkanaal. De wagen was gebaseerd op een wagen waarmee Smit in Nijmegen vanaf 1941 transformatoren vervoerde.

198-35.jpg

 

Alle foto’s: Katwolderhaven, 30 oktober 1997 (officiële opening van de overslag) ↕→

 

In 2002 stopte Wårtsilå de Zwolse productie.

 

198-02 C.jpg

198-29 C.JPG

198-21 C.jpg

 

0 – 0 – 0

24 oktober 2013

 

Een nieuwe webpagina gaat over een vergeten bedrijf: de Klinker-Isoliet in Aalst (Gelderland) en haar smalspoor.

 

De webpagina over (rangeren met) tractoren is uitgebreid met smalspoor. De webpagina over rupstractoren is voorzien van nieuwe informatie over het Provinciaal Ziekenhuis Duin en Bosch bij Castricum.

 

Willem Gerrits van de nieuwe Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven meldt over de Werkspoor drieassers van Staatsmijnen: de 183 staat met een kapotte hydraulische bak in verder relatief goede staat bij de LFI in Italië. Men overweegt verkoop of reparatie. De locs bij Armand Lowie in Maasmechelen staan daar - na diens overlijden in januari 2012 - in oktober 2013 nog steeds.

 

LTE heeft Shunter 402 (de naamloze O&K 26762 uit 1972 van het type MB360N) gehuurd voor rangeerwerk met graanwagens tussen het emplacement Europoort en Abengoa. Foto: Frank Schouten, 5-10-2013→

DSC_4333_FS-C.jpg

Foto: Henk van Verseveld, 10-10-2013→

Shunter heeft begin 2010 de wagenwerkplaats Sati in Antwerpen overgenomen. Daar rangeert Faye (Shunter204: O&K 26795 uit 1974 van het type MB200N). Let ook eens op de wisselsteller.

 

Gerard de Graaf behandelt als voorproef op zijn boek de ondergrondse en bovengrondse Nederlandse mijnspoorwegen en die in Nederlands Indië op internet.

Gmeinder Lokomotiven (zie bijv. hier) viert op 21 november 2013 het 100-jarig bestaan, zie daar. De aannemerscombinatie VIA NoordZuidlijn heeft een E-Maxi Combi van Koks Zagro afgenomen. Arkema (tot 2004 Atofina) op de Vondelingenplaat bij Rotterdam heeft een nieuw Unimog U-400 railweg-voertuig (bron: Koks Nieuws)

 

De al jaren niet meer gebruikte spoor-aansluiting van Sprik Granen in Zuidbroek (zie deze foto van Arthur Kamminga) is opgebroken.

PA100460.JPG

0 – 0 – 0

10 oktober 2013

 

De webpagina over rangeren met landbouwtractoren is sterk uitgebreid met diverse voorbeelden.

 

Smalspoor met duwtractie kwam vroeger veel bij bedrijven voor. Het is al tientallen jaren niet meer in gebruik, maar toch is hier en daar nog wat te vinden.

Het kaaspakhuis links ligt met de andere kant aan de Oude Rijn. Het smalspoor loopt via een draaischijf tussen twee huizen naar de straat. Foto: Annelies Kolkman, Bodegraven, 19 september 2013→

 

Het gesloten museum Fivelmonde (voorheen Steenfabriek Hijlkema) in Delfzijl verkocht het smalspoor. Diema 1614  ging al eerder naar Jacob van der Wal in Oostrum. Simplex 8821 en een kipkar zijn eind september aan particulieren verkocht. De Oostduitse acculoc (zie het nieuws van 27 september hieronder) en rails zijn naar Frits Thies op Terschelling gegaan, zie hier voor een reportage en gegevens van de loc (met dank aan Frits Thies).

 

De Koninklijke Bibliotheek heeft niet alleen kranten, maar ook tijdschriften (uit de periode 1850-1940) op internet:

http://tijdschriften.kb.nl (anno 2014 is dat www.delpher.nl ).

Met vrucht kan op trefwoorden gezocht worden als “Spoorijzer”,  “motorlocomotief” en “benzinelocomotief”. Vul eens in "De Visschershaven te Scheveningen". Er verschijnt een aantal nummers van De Ingenieur. Interessant is het nummer van 29-09-1902. Een fraaie foto van een stoomloc en de stoomkraan Titan vormt de beloning voor het gezoek.

004 draaischijf in smalspoor C.jpg

 

0 – 0 – 0

26 september 2013

 

Nadat recent de succesvolle dieselelektrische Nelson railkranen besproken zijn, is het nu de beurt aan een vrijwel onbekende Nederlandse producent van opmerkelijke dieselelektrische railkranen, namelijk Combined Dutch Manufacturers, afgekort als Codum.

 

Op 10-08-2013 stond de ex- NS/NedTrain 662 nog als RRF 5 bij Philips in Drachten→ Het monument zal nog in NS groen worden geschilderd; zie hier.

 

Spoorijzer had exotische klanten, zoals de Liberian Mining Company. Daaraan werden goederenwagens geleverd op basis van materieel van de Stoomtramweg-Maatschappij Oostelijk Groningen.

 

Er zijn nieuwe links.

2013 08 10 Onnen 054.JPG

Peter Verschelden vond deze advertentie, die sinds 7 september op Marktplaats staat: “Circa 300 meter S 14 rails. Gebruikt in de steenindustrie. Treintje haalde klei uit omgeving van de fabriek. Electrisch met lader uit voormalig DDR plaats Tanne”. Er wordt een prijs genoemd voor de rails en er staan foto’s van die rails bij, plus de nevenstaande foto van een acculoc →

 

Of de loc ook te koop staat is onduidelijk. Hoogst waarschijnlijk gaat het om BBA (Betrieb Für Bergbauausrüstungen in het voormalige Oost Duitsland) fabrieksnummer 553,  bouwjaar 1985. Die kwam in 1997 bij de Steenfabriek Hijlkema in Delfzijl, vanaf 2006 het museum Fivelmonde. Dit werd in 2010 gesloten. Zie ook hier.

MarktplaatsDelfzijl.jpg

0 – 0 – 0

13 september 2013

 

In aansluiting op de eerste webpagina over het Veenpark behandelt een nieuwe webpagina het materieel van het Veenpark

 

CIMG6796.JPG

Ter gelegenheid van de tentoonstelling Het Treintje in het Bunkermuseum in Schiermonnikoog staan bij de Buitenexpositie in het dorp tussen enig wapentuig tijdelijk twee kipkarren en een platte wagen uit de verzameling steenfabriek machines van Jacob van der Wal in Oostrum. Hij haalde circa 20 karren uit een gesloten leisteen-groeve in Lehesten (in het voormalige Oost-Duitsland). De kipbakken en onderstellen zijn geheel gelast en zijn voor een spoorwijdte van 690 mm gebouwd door waarschijnlijk VEB Vetschau (met dank aan Kees Plug).

 

←Jan Roos, Schiermonnikoog, 08-07-2013

 

Eén van de eerder genoemde twee Apeldoornse ex RRF bakkies 4 en 5 is uiteindelijk bestemd voor Locon in Wijster (waar de Moyse een statisch object is geworden; zie 15 aug).  De RRF 1 t/m 3 zijn naar Railpro in Crailoo gegaan (bron: Op de Rails, augustus 2013).

 

0 – 0 – 0

29 augustus 2013

 

Misschien iets voor een dag (of langer)  Schiermonnikoog ?

 

Vanaf 1942 werd er op Schiermonnikoog 5,5 kilometer smalspoor gebruikt ten behoeve van de bunkerbouw. Dit is het onderwerp van een tentoonstelling in het Bunkermuseum op Schiermonnikoog →

(met dank aan Jan Roos voor de tip)

 

De stoomloc is een 20 pk Orenstein & Koppel. Bij dat type zit de kolenbak geheel in het machinistenhuis. Om die bak makkelijk met kolen te kunnen vullen zit erboven een luik in de zijwand van het machinistenhuis. Dat luik is op de foto naar beneden geklapt.

Klik ook hier (opent traag) en daar voor militair smalspoor op Schiermonnikoog.

 

Er is een nieuw raadsel, ditmaal over een acculoc op smalspoor.

 

Een nieuw onderwerp betreft een succesvolle Nederlandse bouwer van dieselektrische spoorrailkranen, namelijk de firma Nellen (later Nelcon) in Rotterdam. De kranen werden onder de naam Nelson op de markt gebracht. Minstens één ervan is nog steeds in gebruik.

 

De Translok van Dow in Terneuzen (fabrieksnummer 202; bouwjaar 2002) is recent bij Bemo in Warmenhuizen voor revisie geweest (zie hier). Bij het nieuws op de Bemo website is er meer (ook foto’s) over te vinden.

Schiermonnikoog.jpg

0 – 0 – 0

15 augustus 2013

De rangeerloc (Moyse 1349 uit 1976) van Attero (vroeger VAM) in Wijster wordt nu gebruikt als statisch object op het naburige oefenterrein (tweede foto van deze link)

Bij de verbouwing van station Breda zet de firma Biemond en van der Pelt een Unimog met spoorgeleidewieltjes in.

Bij Riwald Recycling (dat geen spooraansluiting heeft) in Almelo staat al enkele jaren een Jung industrieloc zonder Nederlands verleden.

 

De Locon rangeerloc in Apeldoorn (ex-RRF 5; zie hier en daar) is op 31-07-2013  opgehaald voor een opknapbeurt.

 

Als vervanger is de Locon 9702 gekomen. Dit is de ex-RRF 4. Foto: Martijn Smits, Apeldoorn, 6 augustus 2013 →

 

Zie hier voor de ex-NS nummers, etc.

(met dank aan Martijn Smits voor alle bovenstaande nieuws).

IMG-20130806-01582.jpg

Aole Compas 2013 08 01 106.jpg

 

↑ Op 1 augustus 2013 stopt de Veentrein van het Veenpark bij Barger Compascuum op de terugreis van het hoogveen natuurreservaat bij het Harmonium Museum. Op een ander traject rijdt de Dorptrein nog steeds, vaak op stoom.

Toch is er veel veranderd en daarom is er een nieuwe webpagina aan het Veenpark gewijd.

0 – 0 – 0

1 augustus 2013

 

Er is een foto van de stoomloc van de steenfabriek De Scherpenhof in Terwolde opgedoken. Een advertentie van de Openbare Verkoping bij de fabriekssluiting geeft inzicht in de diesellocs van deze steenfabriek en buurman De Vooruitgang.

 

Frank Schouten maakte een aantal interessante foto’s van de “rangeerrobots” van EMO op de Maasvlakte, zoals deze:

 

Foto Frank Schouten, 16 juli 2013 →

De Vollert dubbelloc met bedrijfsnummer1 heeft ten gevolge van een wisselstoring in februari een flinke dreun gehad en stond  langs de kant. De loc kan overigens nog wel rijden.

 

Naar aanleiding van deze foto’s is er een webpagina gewijd aan EMO, dat sinds 2011 vier rangeerrobots heeft.

EMO rangeerrobot 1 DSC_3631_FS.jpg

0 – 0 – 0

 

18 juli 2013

Van de vorige keer behandelde Deutz draaistellocs van het type DG 1000 BBM/1200 BBM zullen in 2014 HO modellen verschijnen, mogelijk ook in de Strukton uitvoering, afhankelijk van de uitvoering met een prijs tussen € 269 en € 349 (met dank aan Pierre de Greeuw voor de tip). Aansluitend op dit loctype wordt nu het Deutz draaistelloc type DG 1600/ 2000 BBM behandeld. Er was er maar één van in Nederland, maar het was wel de grootste en zwaarste industrieloc die er ooit heeft gereden.

In aansluiting op de foto van Henk Sluijters bij het nieuws van 6 juni 2013 (zie hier) werden foto’s en informatie ontvangen van Evert van de Spreng, die samen met zijn vrouw Pauly eigenaar van de Schöma van Van Gelder in Renkum is.

 

Foto Evert van de Spreng, Gelderse Smalspoor Stichting,  9-5-2013 →

Voor op de motorkap zit een plaat van importeur ODS.

 

De fabrieksplaat meldt een gewicht 4 ton (geen 3,5 als eerder gemeld) en een vermogen van 27,5 pk (geen 20 als eerder gemeld). In het in leverlijsten vermelde type CHL-20G slaat 20 dus op het vermogen in kW. Kennelijk is dit in de loop der tijden veranderd: de oudste (1960) locs van dit type hadden wel een vermogen van 20 pk. Verder slaat C op cardan en L op Lok. H duidt op de transmissie in de vorm van een Hydrostaat. G slaat op de fabrikant van de hydrostaat, namelijk Güldner. Evert van de Spreng wijst er terecht op dat de naam Güldner sinds 1969 niet meer gevoerd wordt. De hydrostaat in Schöma 3395 is dan ook door Linde gebouwd. Het type zou CHL-20H moeten zijn, maar dat wordt niet op de fabrieksplaat vermeld.

Zie ook het nieuws van 15 oktober 2015.

SchoemaEvertvdSpreng.jpg

SchoemaEvertvdSpreng.jpg

0 – 0 – 0

4 juli 2013

De oplossing van het vorige raadsel is verder uitgewerkt, met onder meer nog een foto van het karwei nabij Enspijk. Er is alweer een nieuw raadsel over een smalsporige stoomloc.

De website www.spoorijzer.nl geeft weer het complete overzicht van de bekende Spoorijzer Railtractoren, met aanvullingen zoals de prachtig gerestaureerde Railtractor fabrieksnummer194 bij de Stoomtrein Valkenburgse Meer.

Van de spooraansluiting van de firma Recticel in Kesteren is in week 26/27 het deel tussen het aansluitwissel in het emplacement en de overweg in de Spoorstraat opgebroken. Het raccordement werd tot 2004 bediend door de locs van de firma den Hartigh.

Een nieuwe webpagina is gewijd aan de Deutz draaistellocs van de types Deutz DG 1000 BBM en DG 1200 BBM. De Strukton locs Ankie, Irene, Janine en Monique behoren tot dit type.

Op 28 maart 2013 (zie een stuk naar onder) werd gemeld dat bij de nieuwe Botlek Tank Terminal een Bemo Railshunter wordt ingezet. Opmerkelijk is dat de UCA-Trac (ook “kaastractor” genoemd) van de firma BRIJ ook op het  niet al te grote emplacement aan het werk is.

 

Foto BRIJ, 20 juni 2013 →

 

↓ Maarten van der Willigen, 18-06-2013 (zie onder de foto)

 

Erp Broekman Kof ex Storeship 18-06-2013.jpg

UCA-TRAC RB14 - BTT-4.jpg

De Köf van Storeship (eind 2007 overgenomen door de Broekman Group) in de Europoort is opnieuw geschilderd en is nu stemmig donkerblauw.

Bij Philips in Drachten is een locmonument geplaatst. De Köf van de voortijdig failliet gegane Friese Stoomtrein Maatschappij staat ook in Drachten, namelijk voor het gebouw van ProVeiling online veilingen; zie hier en scroll naar 2012 (met dank aan Martijn Smits). Op laatstgenoemde website staat op de webpagina Rail terminal Friesland een prachtig voorbeeld van het overladen van smal- op normaalspoor bij Frico.

 

0 – 0 – 0

Nieuwsarchief

1ste deel 2017

Oud Nieuws Deel 16

2de helft 2016

Oud Nieuws Deel 15

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

1ste helft 2013

Oud nieuws Deel 08

2de helft 2012

Oud nieuws Deel 07

1ste helft 2012

Oud nieuws Deel 06

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

1ste helft 2010

Oud Nieuws Deel 02

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

Terug/verder naar

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud