Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

     Stoomtractie normaalspoor    

   Motortractie smalspoor  

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws Deel 08: 1ste helft 2013

 

20 juni 2013

Oving (later ODS) in Rotterdam (later Hendrik Ido Ambacht) fabriceerde en verhuurde grote aantallen kipkarren. Daarom gaat een nieuwe webpagina -met onder meer unieke bedrijfsfoto’s- over de kipkarren van Oving.

 

adressticker→

 

Dankzij Dirk Eveleens Maarse en Marius van Rijn kon de webpagina over tractorlocs worden uitgebreid met een foto van een tractorlocomotief voor normaalspoor.

ODS sticker. C.JPG

Bot Botlekweg Vopak Chemiehaven OenK 11-06-2013.jpg

 

De loc van Vopak Chemiehaven in de Botlek heeft een opmerkelijke gedaantewisseling ondergaan: Bemo heeft de loc van een wagonreminstallatie voorzien. Vanwege de beperkte ruimte zijn de extra luchtketels op het dak gezet. Het beteft Orenstein & Koppel fabrieksnummer 26292 (bouwjaar 1964) van het type MV6. Van 1964 tot 1999 was dit loc 2 van Paktank (nu Odfjell) aan de Oude Maasweg; dit nummer staat er nog op.

 

← Maarten van der Willigen, Vopak Chemiehaven, 11-06-2013

 

 

Met dank aan Arno Logman (Bemo) en Maarten van der Willigen.

 

0 – 0 – 0

 

6 juni 2013

Het raadsel met de Oving stoomloc van de vorige keer is binnen een dag grondig door Kees Plug en Peter Lammens opgelost.

 

Industriespoor (met  normaalspoor) had doorgaans een spooraansluiting. Daarover gaat een nieuwe webpagina. NS had een adresboek met spooraansluitingen. Die lijst is hier overgenomen en bevat verrassingen als de Sliedrechtse Herstelwerkplaats v. Spoorwegmaterieel  en de Eerste Ned. Fabriek van Eiken Tafelranden.

De bedoeling van de verschillende sporenplannen wordt uitgelegd. Er waren ook spooraansluitingen met een  heel bijzonder sporenplan. Enkele andere aspecten van spooraansluitingen zijn aansluitwissels en spoorpoorten; zie ook de spoorpoort op de foto hiernaast.

 

Stoomloc Willy rijdt in 1956 met een op het NS emplacement gehaalde trein de spoorpoort van scheepswerf de Schelde in Vlissingen binnen, na een rit over de openbare weg. De zware bufferplaat maakt direct duidelijk dat het om een industrieloc gaat.

Foto:  Gem. Archief Vlissingen (vul bij beschrijving Unimog in; de foto’s zijn gemaakt bij de vervanging van Willy door een Unimog )→

0 – 0 - 0

Schelde 1956 binnenkort Unimog.JPG

23 mei 2013

Rick Mulder stuurde een mooie actiefoto van een smalsporige stoomloc van verhuurbedrijf Oving. Het is een raadsel welke aannemer de loc heeft gehuurd en waar de foto is gemaakt.

 

Bij de Gelderse Smalspoor Stichting (GSS) in Heteren  was op Hemelvaartdag de Van Gelder-loc, Schöma 3395 (1972) van het type CHL20G voor het eerst rijvaardig in dienst. De loc krijgt later nog een cabine. Voor op de motorkap staat dat de loc van 1995 tot 2011 spoorloos was. Zie hier voor een foto van de loc (of haar zus ?) bij Van Gelder in Renkum (met hoge cabine).

 

Henk Sluijters, GSS nabij Heteren, Hemelvaartdag, 9 mei  2013. In de loc zit Evert van de Spreng, die samen met zijn vrouw eigenaar van de loc is  

 

Bij de GSS is het loc 58. Zie hier voor de toestand voor de restauratie.

 

Ook op de volgende foto staat een Schöma, eveneens met een motorvermogen van ~ 20 pk, maar dan voor normaalspoor. Die loc is met 6 à 8 ton wel een stuk zwaarder dan de collega op smalspoor (4 ton).

P1020580.JPG

Tata (←Corus←Hoogovens) dochter Namascor in Moerdijk is per 1 april 2013 gesloten (bron: Railmagazine).

Op de achtergrond van nevenstaande foto zijn rollen staal te zien. Namascor kreeg die doorgaans per schip aan. Namascor knipte het staal op de gewenste lengte en maakte er vlakke platen van.

 

Namascor in Moerdijk, 30 maart 1994→

De loc is lang onveranderd gebleven. In 2005 is er een Corus logo opgeplakt.

 

Schöma 2651 (1963) was met 20 pk de zwakste industrieloc op Nederlands normaalspoor. De voornaamste taak was het verplaatsen van de drie zelf gebouwde wagens (ongeveerd en onberemd) tussen de drie over de sporen gebouwde kraanbanen.

 

Schoema CFL20FR Namascor.jpg

 

Als slot een beeldverhaal met drie foto’s:

 

De Unimog van Shell in Pernis is afgevoerd voor een circa twee maanden durende revisie bij Bemo in Warmenhuizen.

 

Foto: Maarten van der Willigen, Shell Pernis Poort 5, 07-05-2013 →

 

Mede naar aanleiding van dit nieuws is de webpagina over de Unimog uitgebreid, met onder andere bijzonderheden van deze Unimog en foto’s (uit 2010 en 2011 van Maarten van der Willigen en Steef van der Straeten) van het rail/weg-voertuig in oude gedaante (zie hier ).

Uit vergelijk van deze foto’s met de foto hiernaast blijkt dat de Unimog al voor de revisie in fris geel gestoken is.

 

Pernis Shell poort 5 Unimog dieplader 07-05-2013.jpg

 

Als tijdelijke vervanger bracht de dieplader waarmee de Unimog werd opgehaald een tweeassige geel/grijze loc mee. Opschriften ontbreken (nog) geheel. Al op het eerste gezicht is het duidelijk dat het om een Orenstein & Koppel van de laatste generatie gaat.

 

Foto: Maarten van der Willigen, Shell Pernis Spoorpoort 2, 07-05-2013 →

 

Overigens heeft Shell Pernis al jaren twee blauwe Orenstein & Koppels (ooit waren het er zelfs vijf), maar die zijn actief op andere locaties op het uitgestrekte terrein.

 

Pernis Shell spoorpoort 2 OenK Bemo 07-05-2013.jpg

Bij bovenstaande loc blijkt het te gaan om Orenstein & Koppel 26742 van het type MB170N, die in 1973 nieuw geleverd werd aan de Vereinigte Ölwerke in Mannheim. Van 1992 tot in 2012 reed ze bij Vopak aan de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen:

 

Vopak in Vlaardingen, 13 juni 2001 →

 

Daar werd ze via Bemo vervangen door Translok 194 (2005), die met een zusje afkomstig is van Vopak in Vlissingen–Oost (zie hier onder het nieuws van 11 oktober 2012). Anno 2013 valt de O&K dus in fris geel in bij Shell Pernis.

 

Met dank aan Arno Logman (Bemo), Frank Schouten, Steef van der Straeten en Maarten van der Willigen.

O&K MB170N Vopak.jpg

0 – 0 - 0

10 mei 2013

Een nieuwe webpagina is gewijd aan het smalspoor van De Hofstede Oud-Bussem, bijzonder vanwege tunnels voor het mestvervoer en benzinelocs uit de Eerste Wereldoorlog voor het zandvervoer.

Henk van Verseveld zorgde voor foto’s ter aanvulling op de webpagina’s over Thermphos (sik 318) en over de LK60 locs (een exemplaar van VolkerRail).

 

De oudste (meer dan een eeuw) nog actieve industrielocomotief in Nederland is met een slechte ketel buiten dienst gesteld.

 

Machinist Marius van Rijn (links) en stoker Wim Doets met loc 30 in Wognum, 16 juni 2007. Vanwege de lage ketel en het rechthoekige raam tussen de ovale ramen is het uitzicht naar voren vanuit het machinistenhuis ongebruikelijk goed →

 

Deze zeer fraaie Jung 1268 (1908) was van 1908 tot 1967 als loc 25 en later als loc 30 in dienst van de Rotterdamse Gasfabriek Keilehaven. Ze trok in 1968 op de lijn Hoorn-Medemblik de eerste toeristische stoomtreinen in ons land. In 1999 kreeg de 30 ook een naam, namelijk Hoorn. In 2000/2001 werd een restauratie uitgevoerd waarbij de ketel uit 1950 gereviseerd werd. De loc heeft de A (= hoogste) status in het Register Railmonumenten.

HPIM3311.JPG

Een aantal links (met name die naar het Museum voor Oudere Technieken) in de webpagina Links is hersteld, maar een aantal andere links is verwijderd. Vanaf 31 december 2012 zijn namelijk de meeste (zo niet alle) films op de website het Geheugen van Nederland – zonder voorafgaande aankondiging - niet meer te openen. Men krijgt de mededeling dat “SURFmedia” niet meer beschikbaar is. Als webmaster bekijkt De Koninklijke Bibliotheek nog of de films definitief verwijderd zullen worden of dat naar een andere plaats verwezen zal worden.

0 – 0 - 0

25 april 2013

Er is veel nieuws. Wat betreft het normaalspoor: Aan VolkerRail is een nieuwe en uitgebreide webpagina gewijd. Zie ook de foto hieronder. Omdat VolkerRail vijf omgebouwde Oostduitse V100-en heeft is ook een webpagina aan dit loctype gewijd.

Henk van Verseveld maakte deze foto tegen de achtergrond van de spoorbrug in Dordrecht op 11-10-2006. Een trein van VolkerRail, bestaande uit een mobiele werkplaats geflankeerd door de V60’s Knabbel & Babbel, wordt getrokken door de V100 203-3 “Spike” ↓

VolkerRailMobieleWerkplaats.jpg

DSC_1698_FS C.JPG

Frank Schouten berichtte dat de fraaie Henschel van Koole in Pernis met een defecte drijfstang terzijde staat. Bemo heeft tijdelijk Orenstein & Koppel 26153 (1962) van het type MV10 gestuurd. Zie de foto.

 

← Foto Frank Schouten, Vondelingenplaat,

    18 april 2013

 

Meer nieuws is te vinden op de Bemo website: de nieuwe Bemo acculoc is nu bij d’Ieteren aan het werk en de derde en vierde O&K van DB Schenker in Geleen zijn nu ook gereviseerd (zie ook hier).

2013-04-20 10.13 C.jpg

En dan nu het smalspoor:

De nieuwe motorlocomotievenloods (en het nieuwe station) van de Stoomtrein Valkenburgse Meer zijn op 20 april 2013 officiëel in gebruik genomen.

 

← Foto: Martin van Oostrom

 

Op de voorgrond de handbediende traverse. De locloods lijkt op die van een grote steenfabriek, zoals Terwindt & Arntz. Er is plaats voor in totaal 40 locs. De zeven sporen hebben allen een spoorwijdte van 700 mm. Het zesde spoor heeft daarnaast een derde rail voor 600 mm en het zevende voor 900 mm. De loods is in drie jaar geheel door vrijwilligers gebouwd.

2013 04 10 GAR Spoorwegmuseum 064C.jpg

↑ In het Spoorwegmuseum staat tijdens de tentoonstelling “Sporen naar het front” tot 1 september 2013 onder andere 600 mm smalspoormaterieel zoals dat tijdens de Eerste Wereldoorlog door de Britten werd gebruikt ter bevoorrading van het front in Frankrijk. Het gaat om een Tin Turtle (blikken schildpad) en een waterwagen van de Moseley Railway Trust. Op gezette tijden geeft een “edutrainer” deskundige toelichting. Een Tin Turtle is een 40 pk Simplex benzineloc. Er waren drie uitvoeringen: open, “protected” en gepantserd. Hier gaat het om “protected”, de uitvoering die bescherming gaf. De plaatdikte is 3-4 mm (de gebruikelijke plaatdikte voor de bak van een kipkar). Niet indrukwekkend, maar het hielp tegen granaatscherven. Er zijn maar aan één kant deuren, want -zoals vaak bij smalspoor- zit de bestuurder dwars. Vanwege de hitte stonden die deuren doorgaans open. Daarom staat het nummer aan de binnenkant !

 

0 – 0 - 0

11 april 2013

Dankzij Karlheinz Rohrwild van Feldbahn-Museum 500 e.V. zijn er webpagina’s toegevoegd met tekeningen van de Orenstein Koppel smalspoortypes RL3 en MD3. Een foto van de smalspoorlijn van de Reinigingsdienst in Enschede iluustreert het laatst genoemd type. Ook is de tekening van het O&K type LD2 vervangen door een betere en is de tekening van het O&K type MD2 zonder cabine aangevuld met een tweede tekening, met cabine.

Het is geen heel recent nieuws, maar het was nog niet eerder op deze website vermeld:

De VSM locs Deutz fabrieksnummer 55779 en sik 289 werden op 29 augustus 2012 bij het emplacement Apeldoorn opgeladen.

 

Foto: Henk van Verseveld, station Apeldoorn, 29 08 2012→

 

P1030011.JPG

Deutz Esso VSM C.jpg

De Deutz was in 1998 van Esso in Rotterdam naar de VSM gekomen en ging nu naar DSP in Tilburg. Dat zal de Deutz in oude glorie herstellen en dan bepalen wat ermee zal gebeuren.

Sik 289 werd overigens na restauratie door de Stichting Historisch Streekvervoer Achterhoek  opgesteld als monument bij het GOLS station in Winterswijk; zie hier.

 

(met dank aan Martijn Smits en Henk van Verseveld).

Cockerill 3591 (1957) kwam in 1992 gebruikt bij Lommaert (tegenwoordig ArcelorMittal Staalhandel) in Born. Martijn Smits ontdekte dat de Cockerill tweeasser al geruime tijd bij overbuurman Enerco staat. Hier staat de loc in de uiterste punt van het terrein, bijna tegen het stootblok. Het spoorvervoer van Enerco wordt tegenwoordig door Captrain verzorgd. De loc blijft tijdens het laden voor de trein, zodat er geen rangeerloc nodig is.

 

Foto Martijn Smits, 22 maart 2013 →

Het Lommaert logo is (provisorisch) weg gehaald; het bedrijfsnummer 1 niet.

 

Alex Everts zag de O&K van Wagenborg in de Eemshaven in de loods staan (zie hier) en hoorde van een medewerker dat de loc niet meer rijvaardig is. De loc zal dan op 12 augustus 2011 (bijna) voor het laatst zijn ingezet.

IMG_9766.JPG

0 – 0 - 0

28 maart 2013

Het zal weinigen ontgaan zijn dat het boren van de tunnel voor de Noord/Zuidlijn in Amsterdam voltooid is. Op 17 maart 2013 kon het publiek ondergronds van het Damrak naar het Rokin lopen. Dat was maar voor 1000 mensen weggelegd, maar de media hebben er ruim aandacht aan besteed.

Dankzij de gebroeders Sluijters zijn hier foto’s en gegevens van de bij het boren van de tunnels gebruikte 6 locs te vinden. Het is een aparte wereld: de locs worden vaak na een klus bij fabrikant Schöma gereviseerd en dan weer bij een  andere eigenaar ingezet.

 

Foto: Gert Sluijters, Open Dag 05-06-2010 →

Gert Sluijters Amsterdam 05 06 2010 B.JPG

Het zoeken op deze website is niet zo moeilijk als het misschien lijkt.

 

Van 19 t/m 21 maart vond in Amersfoort de beurs Railtech 2013 plaats. De Railtrailer van Railway Engineering Systems) in Etten-Leur is een lorrie waarop een voertuig wordt gereden dat via twee rollenbanken voor de aandrijving zorgt, zodat het geheel als loc of voor onderhoud kan worden gebruikt. Het principe is dat van de aloude Zagro, maar er zijn twee rollenbanken, de lengte van de Railtrailer kan worden gevarieerd en er kan worden voorzien in een compressor en remreservoirs (met dank aan Jan Roos). De website van R.EN.S maakt het duidelijk.

Importeur Koks toonde op dezelfde beurs een Zagro E-Maxi-XL, die ingezet zal worden door VIA NoordZuidlijn (een samenwerking tussen Visser & Smit Bouw en Imtech Building Services) voor materiaaltransport bij de afbouw van de metrotunnel.

 

Op Railtech 2013 stond Bemo met bijna hetzelfde type acculoc als twee jaar geleden.

De nieuwe acculoc →

gaat naar d’Ieteren in België. Het type is KRE 30 (met een trekkracht van 30 kN).

Railtech 2013 d Ieteren.JPG

Bemo was op 17 maart op de televisie: zie deze link vanaf 08’20”. In dat programma was ook de volgende loc te zien:

Railtech 2013 005.JPG

Een door Bemo teruggenomen Railshunter (zie hier) van het type RS 60D van Nedtrain in Zwolle is na revisie geleverd aan Botlek Tank Terminal, ter plekke van het vroegere Maas Silo. Zie hier voor een foto (met dank aan Frank Schouten en Arno Logman).

 

Op 12-03-2008 was de Railshunter nog voor Nedtrain in Zwolle in actie →

 

Daarom wordt hier met onder andere foto’s en een relaas van de vroegere Lijnwerkplaats Zwolle teruggeblikt op de Zwolse Bemo’s.

 

Excuus voor foutieve informatie op deze website: Bemo heeft  twee Köfs III in Amsterdam: deze rijdt bij de Rietlanden en die rijdt ’s nachts voor het GVB en staat op de Bemo website te koop/te huur.

BemoZwolle2008.jpg

0 – 0 - 0

14 maart 2013

De ex NS-600, die voor Locon het vervoer tussen het voormalige VAM vuiloverlaad-station en station Apeldoorn verzorgt en die nog als RRF 5 op de vorige foto in deze rubriek prijkte, blijkt verkocht te zijn aan Locon. RRF logo’s en nummers zijn al weggewerkt (met dank aan Martijn Smits).

 

Martijn Smits, Apeldoorn, 4 maart 2013→

 

De webpagina over de Plasser & Theurer  LK60 locs is door Rob Freriks aangevuld met bouwjaren en met foto’s uit de NS tijd.

 

De laatste week van februari is de spooraansluiting naar Defensie te Gilze Rijen opgebroken. Alleen het aansluit-wissel en het stukje spoor tot het spoorhek zijn blijven liggen. Prorail zal die bij gelegenheid verwijderen.

Locon loc, ex-RRF5.jpg

 

De webpagina over kipkarren is aangevuld met foto’s, tekeningen en stukjes uit oude kranten.

Het gaat onder andere om kipkarren van Figee. Ook blijkt dat een aantal nu vrijwel vergeten Nederlandse bedrijven honderden kipkarren hebben gebouwd voor Nederlandsch Indië.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Affiche van onbekende kunstenaar uit 1942, Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis, Amsterdam (met dank aan Gerard de  Graaf). De affiche maakt deel uit van een serie affiches met betrekking tot allerlei veiligheidsrisico’s en is in zwart-wit afgedrukt in het boek “Bagger en grondwerken”uit 1946.
Uit krantenartikelen blijkt dat er inderdaad nogal wat ongevallen met kipwagens gebeurden. Dat was lang niet altijd aan de snelheid te wijten, maar ook bijvoorbeeld aan omslaan.

Van het verleden van de stoomrailkraan van De Vereeniging in Almere is weer – met dank aan de vorige eigenaar dhr. G. van der Kwast - een deel opgehelderd; zie hier.

Martijn Smits heeft voor een aantal aanvullingen en correcties gezorgd, bijvoorbeeld wat betreft de Rietlanden.

0 – 0 - 0

28 februari 2013

Naar aanleiding van reacties van Frank Verlouw (ABB de Langstraat in Vlijmen), Henk Sluijters en Jan van Weeghel zijn de webpagina over de ABR dieselloc van Solvay en het raadsel met een Spoorijzer Railtractor (?) aangepast. Verder wat betreft de raadsels: het lijkt nu duidelijk wanneer en waar deze stoomloc op smalspoor gefotografeerd is; daarentegen is onzeker of het wel de latere Marijnke van de Stoomtrein Valkenburgse Meer is.

Henk Sluijters berichtte dat bij het boren van de Noord-Zuid tunnel voor de Amsterdamse Metro 6 gebruikte tweeassige Schöma’s zijn ingezet.

De webpagina over het naoorlogse dijkherstel bij Westkapelle is aangevuld met deze foto en die foto, deze tekening en aanvullingen in de tekst.

De webpagina over de werf Boele te Bolnes is uitgebreid met de interessante techniek van de stoomrailkranen die door dit bedrijf zijn gebouwd en die representatief is voor de techniek van stoomrailkranen en dieselmechanische railkranen in het algemeen.

In februari 2013 zijn van beide spooraansluitingen van Carbon Black Nederland aan de Welplaatweg te Rotterdam de aansluitwissels in de stamlijn verwijderd. De tweede aansluiting (gezien vanaf de Botlekweg) is definitief ter ziele,  terwijl de eerste aansluiting in de toekomst mogelijk weer gebruikt gaat worden.

Er zijn nieuwe links.

0 – 0 - 0

14 februari 2013

Erwin Voorhaar presenteert een raadsel met een Spoorijzer Railtractor (?) en  een raadsel met een smalspoor stoomloc.

Pierre de Greeuw volgde het spoor van de ABR dieselloc van Solvay (voorheen Nepakris) in Linne-Herten na de bedrijfssluiting in 1999. Na een bestaan als huurloc en een complete renovatie stond ze via internet te koop en is (toevallig juist vandaag !) verkocht.

RRF5 bewerkt.JPG

De Duitse locomotieffabriek Gmeinder heette onder Zagro bewind eerst Gmeinder Bahntechnik, maar nu is het Gmeinder Lokomotiven.

De Duitse firma Zwiehoff heeft een nieuw programma van rail-wegvoertuigen (door Zwieweg als vanouds Rotracs genoemd), variërend van de cabineloze door vier elektromotoren aangedreven “groene” accuvoertuigen E2 en E4 via de Unimog tot de RR types, die op de Lok(otractor) van Zephir lijken.

 

← Henk Sluijters, Apeldoorn,

     9 november 2012

 

Nog steeds is een ex-NS “bakkie” actief. Nummer 5 van Rotterdam Rail Feeding verzorgt in opdracht van Locon het vervoer tussen station Apeldoorn en het voormalige VAM vuil-overlaadstation (tegenwoordig eigendom van Circulus).

0 – 0 - 0

31 januari 2013

Spoorijzer voorzag vooroorlogse Deutz smalspoorlocs van een indrukwekkend uiterlijk met 65 pk General Motor dieselmotoren en nieuwe machinistenhuizen en motorkappen. Zie hier (met dank aan Kees Plug en Henk Sluijters).

De curator van het failliete Thermphos (voorheen Hoechst) in Vlissingen Oost sluit sinds 19 januari 2013 een doorstart van het bedrijf uit. Daarom een fotoreportage van Pierre de Greeuw uit de tijd dat alles nog in vol bedrijf was.

IMG_6245 (Large).JPG

← Op 14 december 2012 was de revisie van de verhuurloc Shunter 209 bijna voltooid. Foto:Peter Jansen

 

Het gaat om Orenstein & Koppel fabrieksnummer 26810 (bouwjaar 1973).

Na inzet bij drie verschillende Duitse eigenaren (zie hier voor details) kwam de loc in 2008 naar Shunter.

Zoals uit de rij van vier gekleurde lampen blijkt is de loc op afstand te besturen. Het nummer van de loc is 98 84 82828 808-0. De betekenis is hier uitgelegd.

Het O&K type is MB200N (200 pk = 147 kW). De foto was aanleiding om de webpagina over de O&K type MB125N, MB150N, MB170N en MB200N op te poetsen en aan te vullen.

De Shunter 209 draagt (nog) geen naam.

HPIM0664.JPG

← Monument nabij  de Tunnelweg in Landgraaf, 9 september 2004

 

Vele media berichten dat de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM) twee mijnsteenwagens voor ongeveer de schrootprijs verkocht heeft aan de gemeente Landgraaf. Het betreft de ex (D)SM 361 (foto) en 365. Ze staan al sinds 1999 – zonder enige toelichting - in een park. In 1956 is een serie van acht wagens gebouwd. Met behulp van de in het midden van de wagen zichtbare grote persluchtcilinder konden ze naar de andere kant gekipt worden. Ze werden inderdaad gebruikt voor het vervoer van mijnsteen naar in elk geval de “berg” van de mijn Hendrik, maar ook werden er kolen mee rechtsreeks in het schip gestort. Dat is indrukwekkend te zien aan het eind van een door Willem Gerrits getipt filmpje over de Werkspoor drieassers.

De ZLSM heeft zelf nog de 366. (D)SM had nog een oudere serie van 22 kipwagens.

0 – 0 - 0

17 januari 2013

Dankzij een tip van Kees Plug is de webpagina over de Gemeente Bussum uitgebreid met een actiefoto van de eigenbouw smalspoorloc van Gemeentewerken. Nieuw is de informatie over het transport per smalspoor van de Hilversumse Kei over de Bussummer Heide en ander smalspoor in Bussum.

Dankzij Sjef Driessens is nu duidelijk dat de N.V. De Heerlijkheid Sterksel naast paardentractie ook een motorlocomotief heeft gehad.

Servo (later Elementis) in Delden heeft een compact en overzichtelijk normaalspoorbedrijf, waarvan veel fotografisch is vast gelegd.

De Koninklijke Stoomweverij in Nijverdal heeft de concurrerende StaatsSpoorwegen en Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij tegen elkaar uitgespeeld door meer dan 10 jaar spooraansluitingen op beide maatschappijen in stand te houden: zie desbetreffende kaart en tekst.

Bemo in Warmenhuizen heeft opdracht (scroll naar het nieuws van 16-11-2012) gekregen voor de bouw van twee locs voor de Metro van Taipei (Taiwan).

0 – 0 - 0

3 januari 2013

Dankzij de archiefgroep van de Historische Kring Hellendoorn Nijverdal is gebleken dat de Koninklijke Stoom Blekerij in Nijverdal het spoorvervoer door de bouw van nieuwe magazijnen met inpandig spoor rond 1950 ingrijpend verbeterd heeft. De nieuwe webpagina over de KSW is daarom gecorrigeerd en aangevuld, onder andere met foto’s en een kaart.

Dankzij Kees Plug en Peter Lammens is de webpagina met bijzondere modellen Spoorijzer kipwagens uitgebreid.

Er zijn nieuwe links.

Nieuwsarchief

1ste deel 2017

Oud Nieuws Deel 16

2de helft 2016

Oud Nieuws Deel 15

1ste helft 2016

Oud Nieuws Deel 14

2de helft 2015

Oud Nieuws Deel 13

1ste helft 2015

Oud Nieuws Deel 12

2de helft 2014

Oud Nieuws Deel 11

1ste helft 2014

Oud Nieuws Deel 10

2de helft 2013

Oud Nieuws Deel 09

2de helft2012

Oud nieuws Deel 07

1ste helft 2012

Oud nieuws Deel 06

2de helft 2011

Oud nieuws Deel 05

1ste helft 2011

Oud nieuws Deel 04

2de helft 2010

Oud Nieuws Deel 03

1ste helft 2010

Oud Nieuws Deel 02

2008 en 2009

Oud Nieuws Deel 01

 

 

 

Terug/verder naar

Recent nieuws                                    Home                                         Inhoud