Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

HoechstThermphos

 

 

Inleiding

In 1968 opende het indertijd bekende Duitse chemieconcern Hoechst een vestiging in het Sloegebied (ook Vlissingen-Oost genoemd). Uit met zeeschepen aangevoerd erts werden fosfor en fosfor verbindingen geproduceerd. Het bedrijf kreeg meteen een spooraansluiting.

In 1999 werd na een “management buy-out” de naam veranderd in Thermphos. Het bedrijf kwam met name in 2011 en 2012 een aantal malen negatief in het nieuws vanwege milieuproblemen.

Op 21-11-2012 werd Thermphos failliet verklaard. Op 19-01-2013 werd duidelijk dat er geen doorstart zou komen omdat de curator geen koper had kunnen vinden [1]. Circa 450 mensen verloren hun baan. De affaire heeft vele interessante kanten; in het kader van deze website wordt alleem aandacht besteed aan het boeiende spoorbedrijf.

 

De locomotieven

Image7905.JPG

 

Hoechst had relatief veel ex-NS locs in dienst.  Sik NS 317 (Werkspoor 778, 1940) werd op 6 oktober 1970 aan Hoechst verkocht voor f 60.000. De loc bleef in revisie in Tilburg en kreeg voor de verkoop nog een revisie [3]. De loc is geel geschilderd; op het dak is een rood zwaailicht aanwezig.

Deze loc stond in 2002 reserve [2]. Voor zover bekend zou ze tot het einde bij Thermphos aanwezig geweest moeten zijn.

 

 

← Tenzij anders vermeld zijn de  foto’s op 9-11-1983 door Pierre de Greeuw met toestemming van de bedrijfsleiding gemaakt.

Image7910.JPG

Werkspoor fabrieksnummer 701 (1935) ofwel de vroegere NS 251 was eerst aan Hoechst verhuurd van 18-10-72 tot 3-7/-3 en werd toen voor f 53.000 gekocht. Hoechst moest de nummerplaten terugsturen en kreeg 50% van de huur terug [3].

 

De ex-NS 251staat hier met bollenwagens in de overdekte laadinstallatie, waar STPP (= Sodium Tri Poly Phosphate) wordt verladen. De loc is nogal vreemd geschilderd: grotendeels wit, met een oranje front en achterkant. Een grapjas heeft er Hulk en hier en daar Toyota op gezet. Ook deze loc heeft een rood zwaailicht.

 

← Tenzij anders vermeld zijn de  foto’s op 9-11-1983 door Pierre de Greeuw met toestemming van de bedrijfsleiding gemaakt

Image7911.JPG

 

 

 

Deze Sik is in 1993 naar de SGB gegaan, die haar  - uiteraard na een schilderbeurt - als monument bij station Hoedekenskerke heeft opgesteld.

 

← Tenzij anders vermeld zijn de  foto’s op 9-11-1983 door Pierre de Greeuw met toestemming van de bedrijfsleiding gemaakt

IMG_4760.JPG

 

Werkspoor fabrieksnummer 779 (1940)

 (1935) ofwel de vroegere NS 318 is ook naar Thermphos gegaan, maar dan als onderdelenleverancier voor de bovengenoemde sikken ex-NS 251 en 317.

 

← Foto: Henk van Verseveld, 21-4-2008

Zo vertrok de 318 vanuit de monumentale locomotiefloods  in Roosendaal: zonder buffers en zonder motorhuif, maar met Arbo hek. De locomotiefloods was toen in gebruik bij de firma Shunter.

 

Image7912.JPG

Windhoff 260017 (1983) was een rangeerrobot of – in de termen van fabrikant Windhoff - een Teletrac van het type RW90DH. Daarin staat RW voor RangierWagen, 90 voor de trekkracht van 90 kNewton en DH voor dieselhydraulisch.

De Windhoff is in 2001 in eigen beheer omgebouwd tot een “normale” locomotief met cabine [2]. Dat is opmerkelijk, bijvoorbeeld omdat de Teletrac niet geveerd was, hetgeen door de ombouw niet veranderd zal zijn. Voor zover bekend zou deze loc tot het einde bij Thermphos aanwezig geweest moeten zijn.

 

← Tenzij anders vermeld zijn de  foto’s op 9-11-1983 door Pierre de Greeuw met toestemming van de bedrijfsleiding gemaakt

 

Image16892.JPG

Op 19 april 1984 werd “Bakkie” NS 521 aan Hoechst verkocht [3]. Anders dan de locs van de serie 600 kon een loc van de serie 500 geen trein beremmen.

Ook de ex-NS 521 was met een rood zwaailicht uitgerust. Het NS grijs is vervangen door lichtblauw. In afwijking van de andere Hoechst locs stond op de zijkanten “Hoechst”, gevolgd door het logo. De loc werd al sinds 2001 niet meer ingezet [2] en ging in 2003 naar de SGB, waar ze bedrijfsvaardig en in oude luister hersteld nog steed aanwezig is: zie hier.

 

← Tenzij anders vermeld zijn de  foto’s op 9-11-1983 door Pierre de Greeuw met toestemming van de bedrijfsleiding gemaakt.

Meer

Gedurende een korte periode was er een eilandbedrijf met een vooroorlogse Moyse loc en slakkenpanwagens: zie hier.

Na het faillisement

In het voorjaar van 2014 organiseerde Troostwijk verschillende on-line veilingen van de inventaris, voorafgegaan door een kijkdag. Omroep Zeeland berichtte dat het ging om onder andere fietsen, verpakkingsmachines, gereedschapskisten en treinwagons.

 

Daarbij werd op 10-03-2014 onder andere deze foto van een bollenwagen geplaatst →

 

Thermphos nam jaren geleden vijf van deze UCES wagens van NS over [2]. Ze kwamen niet buiten het bedrijfsterrein, maar dienden voor de tijdelijke opslag van het poedervormige STPP (= Sodium Tri Poly Phosphate).

Op de website van Troostwijk was sprake van “2-voudige Silo Railgoederen wagon, cap. ca. 2x 17 m3” en een bod van € 1500.

Omroep Zeeland 10-03-2014.JPG

Met dank aan:

Pierre de Greeuw.

Referenties:

[1]

Dossier Thermphos van Omroep Zeeland.

[2]

Hendrik Bouwknegt en Rienko Verboom, Goederenvervoer bij Thermphos in Vlissingen Sloe, Railmagazine 197 (2002).

[3]

Het Utrechts Archief: Toegangsnummer 955 (Materieel en Werkplaatsen), Inventarisnummers 1010 (Stukken betreffende het afvoeren van locomotieven LMT E en DE, 1970-1980) en 1011 (Stukken betreffende het afvoeren van locomotieven, series 450-500-600-700; 1971-1989).

 

 

 

 

{

Provincie Zeeland

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                      Home                      Inhoud