Materieel ► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||
|
|||||||
Materieel (anders dan tractiemiddelen) laatst aangevuld: 14-05-2020 |
|||||||
|
|||||||
Rails en dergelijke In industriespoor treft men in en bij de rails relatief veel draaischijven, traversen, en weegbruggen aan. Wissels zijn soms afwijkend van die van het openbare spoorwegnet. Klik voor kenmerkende voorbeelden van een sporenplan op Alfred Regout (REMA) en de Société Céramique, beiden in Maastricht, Scholten Sappemeer, de Gasfabriek in Leiden en Gelria in Hattem. Er is een aparte webpagina gewijd aan spooraansluitingen, met onder andere overgavesporen, spoorpoorten en een adresboek met de Nederlandse bedrijven met spooraansluiting in 1960/61. Losinstallaties Kolentips voor zeeschepen, kolentips voor nutbedrijven, kolentips voor binnenschepen en wagonkippers. Wagens Wagens voor intern transport waren en zijn – ook bij normaalspoor – veelal ongeremd en/of ongeveerd. |
|||||||
|
|
||||||
De Koninklijke Schelde in Vlissingen bouwde zelf ongeveerde en onberemde wagens voor normaalspoor. Op 16 april 1993 werden ze nog ingezet om werkstukken in en uit een zandstraalinrichting te rijden. Het ging om een eilandbedrijf, waarbij de tractie geleverd werd door een vorkheftruck. Andere voorbeelden van eigen wagens staan hieronder. |
|||||||
|
|||||||
- |
De Rotterdamse Droogdok Maatschappij had onder andere wagens met binnenliggende aspotten zonder doorgaande assen. |
||||||
- |
De BPM (Shell) raffinaderij had wagens op draaistellen voor het vervoer van cokes. Klik hier voor een tekening. |
||||||
- |
Stork in Hengelo gebruikte onder andere onderstellen van gewezen tenders van stoomlocomotieven. |
||||||
- |
De Combinatie Havenmond Hoek van Holland had ultrakorte wagens voor het vervoer van betonblokken. |
||||||
- |
De meest spectaculaire wagens zijn waarschijnlijk de rijdende mengers en slakkenpanwagens van Hoogovens (→ Corus → Tata Steel). |
||||||
- |
Ook Werkspoor bouwde wagens voor industriespoor: klik hier. |
||||||
- |
|||||||
- - |
Lorries voor de railinfra |
||||||
Wagens
voor smalspoor Kipkarren waren ooit alledaagse verschijningen. Ze werden ook in Nederland gefabriceerd, zie: |
|||||||
- |
|||||||
- |
|||||||
- |
|||||||
Uit Duitsland werden DIN kipkarren geïmporteerd. |
|||||||
In het bovenstaande gaat het om stalen kipkarren met V-vormige bak. Minder bekend maar vroeger veel gebruikt waren bakkipkarren met rechthoekige bak. Turfwagens werden doorgaans door de gebruiker zelf gebouwd en verschilden per gebruiker. |
|||||||
Het ligt in de bedoeling in de toekomst meer voorbeelden van eigen wagens op te nemen. |
|||||||
|
|||||||
Kabelbanen Ook in het relatief vlakke Nederland zijn kabelbanen gebruikt om de bakken van kipwagens te vervoeren. |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
|
|||||||