fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

    

Aanvullingen op het boek “Industrielocomotieven” van Henk Kolkman: Hoofdstuk 9.9

laatste wijziging: 17 oktober 2015

   

        

Provincie Zuid-Holland

← Provincie Noord Holland

  Provincie Zeeland

 

 

 

HPIM4707

fabrieksplaat

← Bij de open dag van het Nedtrain Onderhoudsbedrijf in Leidschendam op 13-10-2008 waren ook alle tractievoertuigen te zien en dat waren er niet minder dan vijf.  Links een op afstand bestuurbare acculoc van Niteq uit Nibbixwoud. Ze rijden op diverse Nedtrain locaties en zijn bedoeld als vervanger van de “Sikken”.

 

Hieronder een rail-wegvoertuig, ook door Niteq gebouwd, oorspronkelijk voor Nedtrain in Maastricht

HPIM4720

`RRM fabrieksplaat

HPIM4724

Behalve de twee boven afgebeelde accuvoertuigen van Niteq, heeft Nedtrain in Leidschendam drie accuvoertuigen van Windhoff. Eén daarvan – genaamd Gelke – is afgebeeld in Figuur 261 van dit boek. Een tweede staat hieronder ↓

De derde staat elders op deze website.

HPIM4733

Fabrieksplaat

Nedrtrain 407

Dit accuvoertuig is de trekkracht van de kuilwielenbank

p. 185            Vlaardingen                                            Nieuwe MatexVopak

De bedrijfsloc O&K 26742 (1973) van het type MB170N raakte begin 2011 defect en werd toen door Bemo vervangen door de Translok met fabrieksnummer 195.

 

p. 185            Vlaardingen                                            EuroclayImerys

In 2008 werd de laatste trein verstuurd. Toch is anno 2015 de Windhoff rangeerrobot nog aanwezig; zie hier.

 

p. 187            Rotterdam                                               gasfabriek Keilehaven

De gasfabriek Keilehaven had een gevarieerd railnet: 700 mm smalspoor (daar is iets van te zien op het viaduct bovenin de foto) en normaalspoor; stoom- en motortractie.

 

Behalve stoomlocs was er één motorloc voor normaalspoor en wel de afgebeelde O&K benzineloc van het type H2. De motorkap heeft het voor dit type gebruikelijke uiterlijk, maar de cabine wijkt af. Mogelijk is die niet origineel. Vergelijk ook met Pluisje, ook een H2.

 

Foto: E.H. Backer vanOmmeren,

15 juni 1966 →

O&KH2KeilehavenBackerVOmmeren15061966

 

p. 187            Rotterdam                                               RET metroremise Waalhaven

Loc 6002 = Gmeinder 5420 (1967) is medio 2012 naar de sloper afgevoerd.

Zie voor het werkmaterieel van de Rotterdamse Metro deze link.

 

p. 188          Rotterdam-Waalhaven

Nederlands Transport Bureau

 

De Windhoff Teletrac van het type RW70DH was op 23 juli 1985 nog maar kort in dienst bij het Nederlands Transport Bureau, dat vooral per spoor aangevoerde kunstmest van DSM verscheepte. De deur geeft toegang tot de hulpstuurstand, waarin alleen staande gerangeerd kan worden. Meestal werd de Teletrac door de rangeerder radiografisch van buiten de loc bestuurd.

Zie hier voor de tekening. Leuke details zijn de lange ketting over een buffer en de aap op de bovenste lamp.

 

Foto: Ernst Worrell

 

Windhoff NTB 23 07 1985nieuw

p. 188           Rotterdam-Waalhaven

                     Hollandia Schroot

 

In deze loc is een (verbouwde) ex-NS oersik van de serie 103-152 te herkennen. De voorkant, achterkant en zijkanten zijn dicht gemaakt, zodat er een cabine ontstaan is. In de loc werd een plaatje met het fabrieksnummer SIJ 14 aangetroffen. De oersik was inderdaad door Spoorijzer van onder andere een GM dieselmotor voorzien, zoals ook bij een aantal andere oersikken het geval was. Het dichtmaken van de cabine zal ook bij Spoorijzer, dan wel bij Hollandia in Amsterdam zijn gebeurd.

Zie ook hier.

Foto: Huib den Dulk

18 oktober 1978 →

Oersik SIJ14b

Verder blijkt – vooral dankzij Maarten v/d Willigen – dat bedrijfsnummer 6 van Hollandia Waalhaven de NS 207 is geweest. Dat is dan Werkspoor fabrieksnummer 655 uit 1934. De levensloop van deze Sik na de NS-tijd is in de tabel hieronder weer gegeven.

 

Ernst Worrell fotografeerde de nr. 6 van Hollandia Waalhaven op 23 juli 1985. Op de treeplank staat een jerrycan →

 

Hollandia in Amsterdam had een Sik met nr 7. Een verklaring zou zijn dat nr 6 uit Amsterdam is overgekomen (of nr. 7 uit Rotterdam). Een andere mogelijkheid is dat Hollandia voor de verschillende vestigingen een doorlopende nummering gebruikte.

Hollandia Rtd 6 23 07 1985.JPG

 

Periode

Bedrijf

Opmerkingen

Bronnen

 

 

 

 

1972 -

Pametex, Den Haag

 

Railnieuws maart 2000

 

 

 

 

1985 - 1989

Hollandia Waalhaven, Rotterdam

bedrijfsnummer 6 (Hollandia Amsterdam had een sik nr. 7)

Ernst Worrell (zie foto boven);

Egbert van Werkhoven

 

 

 

 

1991   - 1991

Baartmans Transport, Schiedam

monument, in elk geval in 1991

Maarten v/d Willegen

 

1994

Pametex, Den Haag

 

Maarten v/d Willegen

 

 

 

 

1994 - 1994

Cronifer

 

Railnieuws maart 2000

 

 

 

 

1994 - 1999

Revisiebedrijf Tilburg

 

Railnieuws maart 2000

 

 

 

 

1999 – 2000

SGB

 

 

 

 

p. 190            Rotterdam Waalhaven                            Shunter

logo Shunter

De firma Shunter verhuurde een Oostduitse LKM loc -genaamd Kelly- aan de Rotterdamse Metro. De vorm van de uitsparing in de zijframeplaten maakt direct duidelijk dat het om een V22B gaat. Zie hier voor een tekening.

Kelly was tijdelijk van Scharfenberg-koppelingen voorzien. Deze LKM 262489 (1974) is inmiddels gesloopt.

 

Remise Waalhaven, 6 september 2002 →

LKM V22 Waalhaven HJK

Shunter  no. 302 (Moyse 1434 uit 1978) is in 2009 gesloopt. De loc was – anders dan bij Shunter gebruikelijk – naamloos en had nog de blauw-witte kleuren van zijn vorige werkgever. Een opsomming van door Shunter gesloopte locs staat hier.

 

p. 190            Rotterdam Waalhaven                            Rotterdamse Droogdok Maatschappij

Zie deze webpagina.

 

p. 192             Rotterdam Vondelingenplaat (Pernis):  Pernis Combi Terminal (PCT) → (2013) → CTT Rotterdam

CTT = Container Terminal Twente)

 

Van 2006 tot 2010 reed  er een Zephir rail-wegvoertuig van het type E2000. Dat ging in 2010 naar Broekman Special Products in Rotterdam Europoort (Rozenburg).

Sinds juni 2010 rangeerde er een van Railcar Service Kuijpers gehuurde Köf III. Die is ≤ 2014 verkocht aan ICL-IP (voorheen Broomchemie) in Terneuzen.

 

p. 192-194     Rotterdam Vondelingenplaat (Pernis):    raffinaderij BPM (later Shell)

Het spoor langs de Butaanweg naar Shell spoorpoort 14 is in 2008 opgebroken. Ook het spoor naar Shell spoorpoort 1 is opgebroken [1]. Zoals uit de nummers volgt, zijn er in het verleden meer spoorpoorten geweest. Zie hier.

Actief zijn nog de Shell spoorpoorten:

-

7 (langs de Petroleumweg)

Jarenlang had Shell Pernis nog twee tweeassige diesellocs:

Shell 5 (in tweede bezetting) zijnde O&K 26846 (1976)

Shell 6 (in tweede bezetting) zijnde O&K 26968 (1981), de enige loc van het type MHB201.

Ter vervanging van beiden heeft Bemo één fabrieksnieuwe Railshunter van het type BRD80 geleverd en beide O&K’s ingenomen.. Zie voor de rest van de levenslopen van de O&K’s de webpagina Historische gegevens per individuele loc, p. 272.

-

2 (langs de Vondelingenweg)

Deze spoorpoort stond ooit bekend als Shell Cokes (zie ook de eerste foto + tekst hieronder). Hier rangeerde een Unimog, die in 2015 vervangen is door een cabineloze Bemo rangeerrobot. Zie hier.

Zie hier voor foto’s van Shell loc nummer 1 (in de derde bezetting).

 

Van 1936 tot 1967 gebruikte de raffinaderij een thermische kraker, een zogenaamde Dubbs installatie. Zie de foto rechts.

Het kraakresidu werd hierin tot cokes verwerkt. Deze cokes werd opgevangen in zes eigen, door Werkspoor gebouwde, vierassige open bakwagens (zie de foto + tekening hieronder). De wagens verlieten het terrein niet. Ze werden bij de Dubbs installatie met een lier verplaatst (zie de onderste van de twee zwart-wit foto’s hieronder).  Vervolgens werden ze naar het cokesopslagterrein gebracht met loc 2, een Orenstein & Koppel RL3 dieselloc uit 1935. Die ging in 1952 naar de KSW in Nijverdal en bleef bewaard als loc 10 van de MBS in Haaksbergen.

Volgens www.railgoed.nl had het cokesopslagterrein een raccordement van circa zes sporen en ging het cokesvervoer via Shell spoorpoort 2.

 

De eerste katalytische kraak- installatie kwam in 1949. De capaciteit voor katalytisch kraken werd daarna verder uitgebreid, waardoor de Dubbs in 1967 buiten gebruik gesteld kon worden.

 

Bron foto’s: “Honderd jaar Shell Pernis”; uitgave Shell Nederland Raffinaderij, 2002 ↓→

 

 

Dubbs

DubbsAfscheid

TekeningWagenBPM6

↑ Bron tekening cokeswagen: Hans Wervers↑

 

 

 

p. 194   Rotterdam Vondelingenplaat:   Koole Tankstorage Pernis BV

 

Op deze locatie wordt al sinds 1938 plantaardige olie op- en overgeslagen. Het bedrijf heeft al diverse namen gehad: Pakhuismeesteren, Panocean, Paktank Pernis en Koole Tankstorage Pernis.

 

De eerste loc was de ex-NS 165, die in 1942 door Barclay voor het Engelse Ministerie van Oorlog was gebouwd. De loc werd in 1957 nummer 801 van Pakhuismeesteren.

 

Al in 1962 kwam de hieronder te bespreken opvolgster.

 

Op 30 maart 1964 vertrok de 801 richting sloper. Kennelijk pauzeerde het transport onderweg, zoals werd vast gelegd door mr. Herman van ’t Hoogerhuijs

 

De ex-NS 162 van hetzelfde type wordt door de Stichting 162 weer in de oude staat gebracht. Voor details over techniek, geschiedenis en dergelijke zie: www.stichting162.nl .

PHM801 30 mrt 1964

Er bestaat een ongedateerde tabel van NS Transportvoorlichting waarin locs genoemd PHM (Pakhuismeesteren) 200 en 201 vergeleken worden met nieuwe locs. Daarbij is de PHM 201 de ex-NS 165 (later dus vernummer in 801) terwijl de PHM 200 een NS sik van de 200/300 serie is. Het is niet duidelijk of deze locs op dezelfde locatie reden.

Kennelijk ging het hier om de vervanging van de ex-NS 161 en zal dit in 1961 gespeeld hebben. Een korte samenvatting:

 

 

Ex-NS161-165

NS sik

O&K MV6

Deutz KK130B

Schöma CFL150DBR

Trekkracht in aantal 2-assige wagens

Gewicht in ton

Motorvermogen in pk

Motorkoeling

Kleinste berijdbare straal (in m)

Prijs in guldens

Levertijd in maanden

10

21

153

water

30

n.v.t.

n.v.t.

10

21

72

water

50

n.v.t.

n.v.t.

14

24

154

lucht

50

102.400

7

10

20

130

lucht

60

107.300

7

16

18-24

170

lucht

40

136.900

8

De O&K MV6b lijkt de beste koop en die werd het ook.

De O&K van het bekende type MV6 kwam in 1962 en werd keurig onderhouden. Op 4 september 1986 was ze net in een aluminium kleurige grondverf gezet. Een paar uur later was de eerste laag gele verf met een roller aangebracht →

OKMV6PanoceanGrondverf

OKMV6PanoceanNummerplaat

Begin oktober 2009 arriveerde de gereviseerde Henschel 30016 die op termijn de aloude O&K (die veel onderhoud nodig had) zou vervangen. Gelukkig is het karakteristieke uiterlijk bewaard gebleven. Alleen zijn de twee evenwijdige lange platen boven de luchtinlaten in de bovenkant van de voorste motorkap (zie tekening van het type) vervallen. De loc wordt nu aangedreven door een Scania dieselmotor van 350 pk in plaats van de originele Henschel van 500 pk. Klik voor de geschiedenis van deze loc.

Begin 2010 werden er stickers aangebracht. Zowel als Frank Schouten als Peter Boot berichtten dat de loc nu bedrijfsnummer 14957 heeft gekregen.

 

↓ De foto hieronder is door Frank Schouten bij Kool in Pernis genomen op 27 maart 2010 ↓.

DSC_4431_FS.jpg

 

p. 194   Rotterdam Vondelingenplaat:    UKF

Klik voor een foto van de MaK loc.

 

p. 196    Rotterdam Botlek:                     Odfjell

Volgens http://www.rolandrail.nl/ is door VolkerRail een tweeassige MaK  loc aan Odfjell verkocht en op 17 november 2008 overgebracht. Het gaat om MaK fabrieksnummer 220099 uit 1974 van het type G320B. Anno 2010 rijdt de loc als nummer 2 van Odfjell rond, maar nog wel grotendeels in de kleuren van VolkerRail (bron: Maarten van der Willigen).

 

Op 15-06-2014 stond de loc bij Shunter aan de Albert Plesmanweg in Rotterdam. Na 6 jaar bij Odfjell zijn nog steeds de VolkerRail kleuren aanwezig (de andere Odfjell loc zijn geel). Wel is op de zijkant van het machinistenhuis het Odfjell logo aangebracht →

 

Daar staat tegenover dat de oude loc 2 (MaK 220028 uit 1956 van het type 240 B) na een lagerschade in februari 2009 buiten dienst is gesteld. In april 2009 is ze naar de Grafschafter Modell- und Eisenbahn-Club e.v. (Graf MEC)  gegaan. Daarmee keert de loc terug waar ze begonnen is, namelijk op de sporen van de Bentheimer Eisenbahn.

15-06-2014- A.Plesmanweg - foto Ben van Wevering (2c).jpg

Genoemde vereniging wilde de loc onder andere gaan gebruiken bij de ook in deze grensstreek populaire Sinterklaas.Zie ook http://www.graf-mec.de  Eind 2013 was het zo ver.

Verder is de drieassige MaK met fabrieksnummer 400015 (1958) van Odfjell in 2009 als onderdelenleverancier naar de museumlijn STAR gegaan.

 

 

 

p. 198     Rotterdam Botlek:                   Akzo Nobel MEB

Klik voor een foto van de MaK loc Marty.

De vanaf 2006 incidenteel ingesprongen O&K 26545 (1966) van Akzo Nobel in Hengelo is ≤ 2009 naar Bemo in Warmenhuizen gegaan en is daar gesloopt. Anno 2015 is Translok 09914 (fabrieksnummer 194) van Bemo aanwezig.

Zie ook dit artikel voor het spoorvervoer bij Akzo Nobel MEB.

 

p. 200     Rotterdam Botlek:                   Vopak Terminal Botlek

Loc 12 (Orenstein & Koppel 26794 van het type MB200N) ging in 2009 naar Bemo. De loc werd bij Bemo gereviseerd en is vanaf 2012 verhuurd aan Nedmag in Veendam.

 

p. 201    Rotterdam Botlek:                   GEM → Maassilo

Maas Silo is gesloopt; het laatste spoorvervoer was in 2009. Het graanvervoer is verplaatst naar EBS/ADM in de Europoort (Railmagazine 277).

Op deze locatie zetelt nu de Botlek Tank Terminal, die in 2013 een spooraansluiting in gebruik nam. Hierop rijdt de tweede Zwolse Railshunter.

 

p. 202    Rotterdam Rozenburg               GevelcoBroekman

Gevelco Distriport vestigde in 2004 een All Weather Terminal op het terrein van het voormalige Bell Lines aan de Theemsweg. Het is in 2007 volledig eigendom geworden van Broekman en heet sinds eind 2008 Broekman Special Products.

Aanvankelijk werd met vorkheftrucks gerangeerd. In 2005 arriveerde een Moyse van het type BN32E (fabrieksnummer 1178 met bouwjaar 1970), voorheen actief bij Pechiney in Vlissingen Oost. De Moyse werd in 2010 vervangen door een Zephir Lok.

 

 

 

p. 203     Rotterdam Botlek:                   Vopak TTR

Windhoff 260077 (1990) is vanaf de treeplanken of vanuit de cabine te besturen. Ooit was het één van de vele NS kandidaten voor de opvolging van de sikken. NS en later Railpro gebruikten de eenling tot 2001 in de Stapelplaats Crailoo. Toen werd het nummer 409 alias “Tjibbe” van Nedtrain in Amsterdam Zaanstraat. In 2007 ging de Windhoff via Bemo naar Vopak TTR.

 

Blijkens de foto van Frank Schouten reed Tjibbe op 22 april 2010  nog in de Nedtrain kleuren en met nummer 409 →

 

O&K 26619 (1967) is  ≤ 2009 van Vopak TTR naar Bemo in Warmenhuizen gegaan, zodat er nog steeds twee locs bij Vopak TTR zijn. De tweede loc is de in 1987 nieuw geleverde Bemo fabrieksnummer 105.

TTR Nedtrain 409.jpg

p. 203     Rotterdam Europoort:             Micro Chemie → OCI terminal Europoort

De door De Rijke aan Micro Chemie verhuurde MaK 220107 van het type G321B (foto) is naar Bemo gegaan. Zie p. 265 op de webpagina Historische gegevens per individuele loc voor de verdere levensloop. In plaats van de MaK heeft Bemo een O&K van het type MB11 (foto) gestuurd. Micro Chemie en Bemo doen nu rechtstreeks zaken; De Rijke treedt niet meer als verhuurder op.

In 2010 werden DSM Agro en DSM Melamine verkocht aan Orascom Construction Industries (OCI). De nieuwe Nederlandse tak van OCI –OCI Nitrogen – kocht nog in hetzelfde jaar Micro Chemie. Deze locatie staat nu te boek als OCI Terminal Europoort.

p. 205     Rotterdam Europoort:             Konam → Akzo Zout Chemie Europoort → Exxon → Neste Resins

Zie ook dit artikel voor het spoorvervoer op deze locatie.

Bedrijf toevoegen:

p. 206     Rotterdam Europoort:             Abengoa

Abengoa aan de Merwedeweg in de Europoort produceert sinds 2009 uit mais bio-ethanol. In 2009 arriveerde er een Niteq acculoc van het type 4000 E. Buurman Caldic had al zo’n acculoc sinds 2006.

p. 206     Rotterdam Europoort:             TundermanMercantile Benelux → Maersk → VAT → Broekman Logistics

Bij dit bedrijf aan de Moezelweg is al sinds 2005 geen spoorvervoer meer. De O&K 26501 wacht anno 2015 al 10 jaar onder een afdakje op betere tijden [1].

p. 207     Rotterdam Europoort:             StoreshipBroekman Logistics

Deze terminal is van naam veranderd. Daarbij is de Köf II van rood naar blauw verkleurd.

p. 208     Rotterdam Europoort:             Combinatie Havenmond Hoek van Holland (CH3)

Naast twee eigen locs beschikte CH3 over 24 ultrakorte wagens voor het vervoer van de ter plekke vervaardigde betonblokken.

Er is een webpagina aan gewijd.

 

 

p. 208    Rotterdam-Rozenburg:           BP raffinaderij (voorheen Nerefco)

Na het samengaan in 1989 van de raffinaderijen van Texaco in Pernis en British Petroleum (BP) in Rozenburg ging Deutz 58230 (1969) van het type KG230B van Pernis naar de in Nerefco omgedoopte raffinaderij in Rozenburg. Per 1 juli 2008 heet de raffinaderij overigens weer BP.

 

De Deutz was moeilijk te fotograferen, maar Steef van der Straeten fotografeerde in januari 2010 de buitenkant →

 

en later zelfs de binnenkant. De loc had nog steeds het Texaco uiterlijk, met alleen wat BP stickers. Er was dus in meer dan twintig jaar niet geverfd; de beplating was dan ook aan het doorroesten. Wel had de loc in 2009 een volledig nieuw rem-systeem gekregen en een nieuwe vooras. De Deutz werd eens per paar weken gebruikt. In 2012 leverde Bemo een Translok en werd de Deutz als schroot afgevoerd.

Bp 001 klein.jpg

De ketelwagen heeft geen opschriftborden, mag het BP terrein dus niet verlaten en word gebruikt als bufferwagen om te zorgen dat de loc bij de aflevering van een ketelwagen met waterstoffluoride uit Duitsland niet in de fabriek komt.

Ook is er een lierinstallatie met een bufferwagen voor het beladen van ketelwagens met LPG. Van 1967 tot 1981 was in plaats van die lierinstallatie een Unilok actief.

 

 

p. 209     Rotterdam Maasvlakte:          EMO / EKOM

Zie de aparte webpagina voor EMO.

p. 209     Rotterdam Maasvlakte:          (Rotterdam) Rail Feeding

In april 2008 is Rotterdam Rail Feeding (RRF) verkocht aan het Amerikaanse Genesee & Wyoming Inc. Daarna is Rotterdam uit de naam verwijderd.

 

Zie hier voor een correctie en aanvulling voor wat betreft de ex-NS “bakkies”.

 

Het park Belgische drieassers is uitgebreid met:

in 2008: nr. 103: ex-NMBS 7391 

in 2008: nr. 104: ex-NMBS 7395

in 2009: nr. 105: ex NMBS 7383

in 2009: nr. 106: ex NMBS 7387

in 2009: nr. 107: ex NMBS 7378

in 2009: nr. 108: ex NMBS 7380

 

Het park door Alstom gerenoveerde Oostduitse V100-en is uitgebreid met:

in 2008: nr. 20: ex DB 202 730-8, ex DR 110 730-9, LEW 14431 (1974)

in 2009: nr. 21: ex DB 202 407-3, ex DR 112 407-2, LEW 12916 (1971)

in 2009: nr. 22: ex DB 202 527-8, ex DR 110 527-9, LEW 13566 (1973)

in 2009: nr. 23: ex DB 202 454-5, ex DR 110 454-6, LEW 13493 (1972)

 

Bovendien was van maart tot eind juni 2009 de 203 701-8 gehuurd voor proefbedrijf met een hybride loc.

Het gaat om:    ex DB 202 490-9, ex DR 112 490-8, LEW 13529 (1972).

Deze reed eerder proef bij de Mitteldeutsche Eisenbahn GmbH, Regensburg en DB Regio AG - Regio Mittelfranken, Nürnberg.

 

Zie RolandRail voor een volledig overzicht van het RRF locpark.

Zie voor uitgebreide info over Oostduitse V100-en: http://www.v100-online.de en vul als zoekterm RRF in.

 

p. 212     Dordrecht:         VolkerRail

Zie deze webpagina.

 

 

 

p. 214      Alblasserdam      NKF

 

Het eilandbedrijf van de NKF (later Nedstaal) bevond zich tot circa 1962 grotendeels in hallen. Deze Ruston had dan ook geen cabine. De foto is ter beschikking gesteld door Nedstaal. De loc zou van voor WO II dateren, maar Ruston bouwde dit type toen nog niet. In de IRS lijst is alleen fabrieksnummer 349033 (1953) over. In 1956 kwam er een O&K, ook als cabrio (zie de foto in dit boek). Na de grote uitbreidingen in 1961-1963 werd de O&K alsnog van een cabine voorzien (twee jongere zussen hadden die al), maar voor de Ruston was geen toekomst meer weg gelegd.

Zie voor een tekening (met cabine):

Ruston & Hornsby 48DS.

Ruston 48DS NKF

 

Met dank aan:

Gerard de Graaf, Jan Roos, Peter Verschelden, Co Wesseling en Wytze Wijbenga.

 

Referenties:

[1]

Hendrik Bouwknegt, Harold de Groot, Rob Meijer en Frank Schouten; Goederentreinen in Nederland : 2004-2015; Uquilair 2015.

 

 

{

Aanvullingen                ← Provincie Noord Holland                       Provincie Zeeland

Terug/verder naar:

Correcties

Nieuw                      Home                      Inhoud