Klik voor een ver uit te vergroten afbeelding in .jpg format
Kenmerkend voor een middelgrote spooraansluiting is de aanwezigheid van een omloopspoor. Van hieruit waaieren sporen uit naar verschillende los- en laadplaatsen. Het omloopspoor maakt het mogelijk dat de loc aan de goede kant van de wagens wordt geplaatst en zich zodoende niet op een kopspoor opsluit. De spooraansluiting uit 1948 is veel jonger dan de fabriek (gesticht in 1879). Om alle gewenste gebouwen te kunnen bereiken, moet op twee plaatsen worden terug gestoken. In andere sporenplannen worden hiervoor vaak draaischijven gebruikt. Er is een weegbrug. Geheel links bevindt de locloods. Er waren twee kleine diesellocs, een Ruston & Hornsby en een Deutz. Alle gegevens van die locs zijn bekend, maar foto’s zijn niet gevonden.
Bron: archief van de Carton- en Papierfabriek voorheen W.A. Scholten NV, berustend bij de Groninger Archieven. Terug naar Materieel