► Nieuw ◄ |
||||||||
|
||||||||
Sporenplan van de Société Céramique in Maastricht |
||||||||
De Société Céramique
(Maatschappij tot Vervaardiging van Fijn Aardewerk en Andere Keramische Voortbrengselen)
in Maastricht ontstond in 1859 op de oostelijke Maasoever (Wyck). |
||||||||
|
||||||||
Maas |
||||||||
↑ Bovenstaande
is een fragment van het sporenplan in 1923 van de Société Céramique
[1] ↑ |
||||||||
Er komen diverse kruisingen en kromtestralen van 30 en zelfs 20 meter in voor. De wisselhoeken zijn 1 : 4, 1 : 3 en zelfs 1 : 2,5 ! Ofwel in graden 14, 18 en 22 °. Laatst genoemde hoek komt overeen met een kromtestraal van slechts 16 meter. Bij hoofdsporen is de wisselhoek groter dan 1 : 9 (dat wil zeggen gelijk of kleiner dan 6 °). In model is een wisselhoek van 15 ° gebruikelijk In principe zou het getoonde sporenplan bijzonder geschikt zijn voor modelbouw, in die zin dat men op een kleine ruimte veel kwijt kan. De wissels zouden zelf gemaakt moeten worden, maar ondanks deze moeite zou men waarschijnlijk de lachlust van collega-modelbouwers opwekken. Het zal duidelijk zijn dat dit deel van het sporenplan niet bereden kon worden door de locomotieven en de meeste wagens van de spoorwegmaatschappijen. De Société Céramique beschikte dan ook over eigen wagens (voor vervoer op eigen terrein) en over eigen locomotieven en wel: - Cockerill stoomlocs met verticale ketel Deze hadden een minimale boogstraal van 15 meter en konden dus door iedere boog en iedere wissel op het terrein rijden. - een ex-NS oersik Hiervoor word een minimale boogstraal van 80 meter opgegeven. Toch staat de locomotor in Figuur 60 van dit boek op een 1 : 4 wissel (de situatie is goed herkenbaar in het sporenplan uit 1923). De minimale boogstralen van locs moeten dan ook als richtgetallen
worden opgevat: het is niet onmogelijk om met een loc een boog te berijden
met een straal die kleiner is dan het spoorverwijding zijn toegepast, etc. In totaal waren er 45 wissels in 1923. De Société Céramique fuseerde in 1959 met De Sphinx. De Sphinx-Céramique Gazet (nieuwsblad van en voor het personeel) meldde in augustus 1969: “Op de fabriek in Wyck is men in juli begonnen met het leggen van nieuwe sporen, welke dienen voor het vervoer van sanitair en vuurvaste artikelen en het aanvoeren van stookolie naar het ketelhuis. De uitvoering hiervan was nodig aangezien het oude emplacement niet meer aan de eisen van deze tijd, met steeds langer en zwaarder materieel, voldeed. Het oude spoor dateerde uit 1897 en bevatte ongeveer 15 wissels (er was dus al eerder gesaneerd). In het nieuwe tracé is slechts één wissel aangebracht. Het nieuwe spoor weeg 46 kg per meter (en heeft een lengte van 550 m); het oude 30 kg /m.” In 1985 verdween de spooraansluiting helemaal. Vanaf 1988 werd er de nieuwe wijk Céramique gebouwd. |
||||||||
Bronnen: |
[1] |
Inventarissen van de
archieven van Sphinx en Céramique EAN
1012; inventarisnummer 218: Overeenkomsten met de Maatschappij tot
Exploitatie van Staatsspoorwegen over het gebruik van een verbinding tussen de
Société Céramique en de lijn Maastricht - Eijsden. Met
bijlage. 1923. |
|
|||||
|
||||||||
|
||||||||
|
{ |
|||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||
|
||||||||
|
||||||||