Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Andere tractie (dan stoom- en motortractie)

 

Behalve stoomtractie en motortractie (zie Inleiding) zijn er nog vele andere tractievormen. Voorbeelden zijn:

- Persluchtlocs

   Zie hier voor een voorbeeld.

- Railvoertuigen gebruikt voor een ander doel dan waarvoor ze ontworpen zijn. Een voorbeeld is het gebruik van een deel van een

   spooronderhoudsmachine – de LK 60 van Plasser & Theurer – als locomotief.

- Zelfrijdende goederenwagens

- Paardentractie en andere dieren als tractie

- Menselijke duwtractie

- Gemotoriseerde wagonduwers

- Kaapstanders, lierinstallaties en dergelijke

- Kabelspoor Hierbij staan de wagens op rails en worden voortgetrokken met een kabel.

- Kabelbanen Hierbij hangen de bakken van kipkarren aan een kabel.

- Kraanlocomotieven: min of meer normale locs, als extra voorzien van een hijskraan.

- Spoorrailkranen: stoomrailkranen en motorrailkranen. Zie ook dit tijdschriftartikel. Overigens bestonden er ook handrailkranen.
  Die werden niet als tractiemiddel gebruikt, maar zijn wel een interessant aspect van industriespoor.
  Hans Nahon stuurde de bladzijden Ic en III uit het NS boek "Nummering Hef- en transportwerktuigen" uit 1966.

- Wegvoertuigen: vrachtauto’s en tractoren. De rails moeten dan bij voorkeur in bestraat terrein liggen.

  Een bijzonder geval uit een ver verleden betreft de Hanomag rupstrekker.

- Wegvoertuigen, waarbij de wegwielen vervangen kunnen worden door spoorwielen.

   Een bijzonder geval vormen de tractorlocomotieven.

- Rail-wegvoertuigen   Voorbeelden zijn in alfabetische volgorde:

 

B-Track, BEAZ Solutions, Eurorail Track II, IPMA, krollen, Minilok, Mol RR 3044, Railhog, Terberg Zagro RR 282/222, Trackmobile, Translok, tRENSformer, UCA-Trac, Unimog, Unilok,   Zagro, Zagro Mini Rangierer, Zagro Maxi Rangierer, Zagro E-Maxi, Zephir Lokotractor en  Zephir Crab.

Een bijzonder geval is het unieke, door Simai (It) geproduceerde voertuig dat 13 uur bij Dycore in Hasselt heeft gereden.

 

In het verleden gold voor deze tractievormen:

• ze kwamen weinig in de openbaarheid (bijvoorbeeld ondergrondse persluchtlocs) of:

• ze waren juist zo alledaags dat er heel weinig over is opgeschreven. In de tijd dat melkboer, bakker en groenteboer met paard en

   wagen langs  de deur kwamen, keek niemand er van op dat er ook met paarden gerangeerd werd.

• ze zijn vaak niet systematisch te behandelen; een paard heeft tenslotte geen fabrieksnummer.

    

 

Terug/verder naar:

Nieuw                                    Home                                         Inhoud