►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||
|
||||||||||||
Motorrailkranen |
||||||||||||
|
||||||||||||
Algemeen |
|
|||||||||||
Bij motorrailkranen is de
primaire krachtbron een: |
||||||||||||
a |
elektromotor(en) De elektriciteit wordt toegevoerd via een kabel. Hierop slaan de eerste twee foto’s van deze webpagina. |
|||||||||||
b |
benzine- of dieselmotor |
|||||||||||
Ook wat betreft de transmissie zijn er verschillende mogelijkheden: |
||||||||||||
1 |
Mechanisch: de motor – van type a) of b) - drijft een
centrale as aan, waarop de verschillende functies mechanisch kunnen worden
aangekoppeld. Bij stoomrailkranen was doorgaans ook
zo’n centrale as aanwezig, dus het ontwerp van een stoomrailkraan
was eenvoudig aan te passen. |
|||||||||||
2 |
Elektrisch: de verschillende functies worden door verschillende elektromotoren verzorgd (alleen in combinatie met b)). De verbrandingsmotor drijft die een generator aan die de elektriciteit voor de verschillende elektromotoren opwekt. Anders dan bij een dieselelektrische loc hebben de verschillende elektromotoren van een dieselelektrische railkraan doorgaans niet allemaal hetzelfde vermogen. |
|||||||||||
3 |
Hydraulisch: toen dit in zwang kwam voor bijvoorbeeld draglines, werden er nauwelijks of geen spoorrailkranen meer gebouwd. |
|||||||||||
In het onderstaande zijn de motorrailkranen niet op deze manier ingedeeld, maar gerangschikt naar fabrikaat. |
||||||||||||
|
||||||||||||
Stork Hijsch werd in 1898 opgericht als afdeling van Stork in Hengelo. De volledige naam was afdeling Hijschwerktuigen en Electrische Krachtoverbrenging. Men beperkte zich inderdaad niet tot hijskranen, getuige de acculoc elders op deze website. Stork Hijsch verhuisde in 1932 naar een leegstaande fabriek (ex Gonnerman) aan de oostkant van het Spaarne in Haarlem. Ook verhuisde een deel van de werf Conrad naar dit terrein. In 1941 werd de "Werf Conrad" geliquideerd en overgedragen aan Stork Hijsch. De naam werd toen Conrad Stork. Er is geen leverlijst, maar het Noord-Hollands Archief in Haarlem bezit tientallen foto-albums van de firma, die deels nog terug gaan naar de tijd in Hengelo [1]. Helaas zijn de bijschriften zeer summier. Op de foto’s vindt men onder andere liften, traversen en kolentips en natuurlijk allerlei soorten hijskranen. Stork Hijsch/Conrad Stork bouwde railkranen, die op stoom, met een verbrandingsmotor of elektrisch werkten. Van dit laatste is de foto [1] hiernaast een voorbeeld: ← Op de voorgrond ligt een kabel die met de kraan verbonden is. Bij hogere vergroting is een zekeringenkast te zien. De kraan is met normaal stoot-en trekwerk uitgerust. De omschrijving luidt slechts: “Verrijdbare grijperkraan Oranje Nassau Mijnen”. Omdat de achtergrond op Haarlem wijst en op de loods nog geen Conrad Stork staat, zal de foto tussen 1932 en 1942 genomen zijn |
||||||||||||
|
|
|||||||||||
Hoogovens railkraan
19 werkte met een magneet met “broodjes” ruwijzer. De
giek was vast, maar uit de foto [3] blijkt dat de magneet met een draad
richting cabine kon worden getrokken. Dat geeft hetzelfde effect als het
verstellen van de giek → De aandrijving was benzine-elektrisch, maar de elektriciteit voor de magneet werd met een kabel uit het houten bouwsel op de voorgrond betrokken. Er lijkt geen opwindmechanisme voor die kabel te zijn. Omdat de kraan vanwege de magneet toch al extern van elektriciteit voorzien werd, wekt het geen verwondering dat op den duur de benzinemotor en generator verwijderd zijn. De kraan staat op Amerikaanse draaistellen, net als de Brown Hoist stoomrailkranen van Hoogovens. Stork Hijsch heeft ook een stoomrailkraan met magneet aan Hoogovens geleverd. |
||||||||||||
|
← Het
hefvermogen Hoogovens railkraan 19 was 3,5 ton. Dat zal het maximale gewicht
aan ruwijzer geweest zijn. Daarbij zal het gewicht van de magneet nog zijn
gekomen. Hoogovens railkraan 19 is in 1928 onder Stork Hijsch fabrieksnummer
1083 gebouwd. De fabrieksplaten van Stork-Hijsch
waren soms op de giek aangebracht en soms op het huis. De nummers betroffen
niet alleen railkranen, maar ook andere hijskranen en waarschijnlijk ook de door
Stork Hijsch gebouwde
wagonkippers, traversen (rolbruggen), liften, etc. |
|||||||||||
Op het terrein van Hoogovens werd in 1938 Van Leer’s Walsbedrijven in gebruik genomen. Het was een
groot bedrijf, met circa 1000 werknemers. In 1941 moest de jood van Leer zijn
bedrijf afstaan aan Hoogovens, die het Walserij Oost noemde. Van Leer kreeg
overigens een vrijgeleide.
De uit te walsen staalblokken werden per spoor uit de Martinstaalfabriek van Hoogovens aangevoerd. Een relatief eenvoudige en lichte tweeassige dieselelektrische railkraan – met normaals stoot- en trekwerk - plaatste de blokken op een transportinrichting (onder de luifel onder het woord walsbedrijven op de foto uit [1]). De kraan was in 1947 nog aanwezig [2], maar had geen Hoogovens nummer. Van Leer had ook een eigen locomotor. |
||||||||||||
Dezelfde kraan zien we op de voorpagina van het Polytechnisch Tijdschrift 11/12 van april 1946 → Deze railkraan had de Tweede Wereldoorlog overleefd en was weer in bedrijf [2]. Over de werkplek – “walswerk” – wordt nogal vaag gedaan. Ook zou men een dergelijk germanisme zo kort na de oorlog niet verwachten in plaats van het Nederlandse walserij. Hoewel er binnen in het blad verder niets over de railkraan staat, is het voorblad kennelijk bedoeld als advertentie voor Stork Hijsch. Blijkbaar had Stork Hijsch sinds 1938 geen spoorrailkraan meer geleverd, want anders had men wel een foto van een meer recente levering geplaatst. De paginagrote advertentie heeft geen succes gehad. Na de Tweede Wereldoorlog zijn in Nederland enkele tientallen motorrailkranen in gebruik genomen, maar voor zover bekend heeft Stork Hijsch/Conrad Stork geen enkele spoorrailkraan meer geleverd. De firma was ook niet – zoals Coles en Nelcon– actief op het gebied van andersoortige mobiele kranen. Foto: collectie Toon Steenmeijer → |
|
|||||||||||
Andere fabrikanten De Engelse Coles
spoorrailkranen kwamen in Nederland zo veel voor dat daar een aparte webpagina aan is
gewijd. Ook zijn er webpagina’s van de Nederlandse fabrikanten Nellen (Nelcon) en Codum. Bij deze drie
fabrikanten gaat het steeds om dieselelektrische railkranen. De NS huissloperij Gebr. Koek in Mijdrecht bouwde voor eigen
gebruik twee merkwaardige dieselelektrische railkranen op basis van NS
500-en. Opmerkelijk zijn ook de producten van De Weger Machinefabriek Gouda (WMG railkranen) De Haarlemse fabrikant Figee leverde verschillende soorten railkranen. |
||||||||||||
Met dank aan: |
Toon Steenmeijer |
|||||||||||
|
||||||||||||
Bronnnen |
[1] [2] [3] [4] |
Noord-Hollands Archief; toegangsnummer
3914 (Conrad Stork), inventarisnummers 304 t/m 338. Documentatie in het
Hoogovens Museum in Velsen. Stork Foto-Album A272 in
het Historisch Centrum Overijssel in Zwolle “Rollend Materieel Railvervoer”, boekwerkje uitgegeven door Hoogovens
in of voor 1986. |
||||||||||
|
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
|
{ |
voorgaande pagina Andere tractie Stoomrailkranen Handrailkranen |
||||||||||
Terug/verder naar: |
tijdschriftartikel (17 Mb) over railkranen |
|||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||