► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
||||||
Sloperij Gebroeders Koek in Mijdrecht (geplaatst 08-12-2016;
gewijzigd 27-04-2017 en 24-06-2017) |
|||||||||||
Inleiding Van Marius van Rijn werden vier foto’s van een bijzondere railkraan ontvangen. De datum en de de locatie waren niet bekend. Twee van die foto’s staan hieronder. |
|||||||||||
De railkraan Het onderstel van de railkraan heeft drie assen. Gebruikelijk is dat een motorrailkraan twee assen dan wel draaistellen heeft. Bijzonder voor een motorrailkraan is ook dat de drie assen via koppelstangen verbonden zijn. Na enige beeldbewerking bleek nog een derde bijzonderheid: op de middelste as is een groot tandwiel gemonteerd. Dat vormt een paar met een er boven geplaatst kleiner tandwiel. De omgeving wijst niet direct naar een bepaalde locatie (op de andere foto’s is dat ook niet het geval). |
|
||||||||||
|
← Op de foto
hiernaast is de hele kraan – ook de zeer lange kraanarm – te zien. De
kraan staat er al even, want er groeien struikjes omheen (zie ook opmerking a). Belangrijker is dat op het
ballastblok in reliëf Priestman valt te lezen. Priestman was een Britse
fabrikant van onder andere draglines, hijskranen, etc. Priestman fuseerde in
1972 met het eveneens Britse Coles. Daarna werd het snel
duidelijk: de combinatie van zoektermen “Priestman” en “railkraan” leidde op
internet meteen naar [1] en [2] en daarmee naar de sloperij Gebr. Koek in
Mijdrecht. Die had tot 1986 een spooraansluiting met twee kopsporen op het
emplacement van het voormalige station Mijdrecht. Er is geen twijfel: de
bruine loods op de bovenste foto is terug te vinden op foto’s in [1] en [2]
en links op de foto hiernaast is een stukje van station Mijdrecht te zien. Uit [1] bl;ijkt dat Koek
inderdaad twee rupskranen tot railkraan heeft omgebouwd door ze op het
onderstel van een ex-NS 500 te plaatsen. De twee waren niet gelijk: de ene
was inderdaad van het fabrikaat Priestman, maar de andere was gebouwd door
het Amerikaanse Lorain. De Lorain kraan is niet op de foto’s te zien. De middelste assen van beide NS 500 onderstellen waren door Koek voorzien van grote tandwielen. De daarin grijpende kleine tandwielen waren van de oorspronkelijke rupsaandrijving. De bediening bleef dus na de ombouw tot railkraan gewoon hetzelfde. De railkraan werd gebruikt
voor rangeerwerk met sloopmaterieel, het lichten van sloopbakken van hun
draaistellen, het verplaatsen van materialen (onder andere met een
elektromagneet), etc. |
||||||||||
De Priestman is in december
1982 in Mijdrecht gearriveerd en vrijwel meteen van een rups onderstel op een
aangepast spooronderstel van een gesloopte ex NS DER 500 geplaatst [3], als opvolger van de hieronder nog
te bespreken railkraan. In die periode zijn er geen 500-en gesloopt in Mijdrecht,
maar wél bij de Hoofdwerkplaats Tilburg (al dan niet door Koek): in april
1982 werden de 522, 535 en 539 in Tilburg gesloopt, gevolgd door de 527 in
juni van dat jaar [3]. Eén van de vier genoemde locs zal het onderstel voor
de Priestman geleverd hebben. |
|||||||||||
|
|||||||||||
Andere railkranen Voor de Priestman heeft
Koek andere railkranen in bedrijf gehad. De directe voorgangster van
de Priestman was gebaseerd op een Lorain rupskraan. Omstreeks 1973/1974 heeft
Koek die gekocht van de e Amsterdamse Ballast Mij. (het tegenwoordige Ballast
Nedam). In de tweede helft van de jaren '70 (tussen 1977 en 1980) is om
onbekende reden het gehele (nog blauw/grijze kraanhuis) vervangen door een
ander (geel) kraanhuis, afkomstig van een identieke Lorain kraan. Het oude
verwijderde blauw/grijze kraanhuis heeft nog jaren, zelfs tot na de sluiting
van de lijn naar Uithoorn, op het terrein achter de bruine loods langs de
hoofdlijn gestaan [3]. In de eerste maanden van
1974 heeft Koek acht 700-en gesloopt (8 stuks). Eén ervan zal het onderstel
voor de Lorain geleverd hebben. |
|||||||||||
In [4] staat een foto van
een andere railkraan bij Koek. Een citaat: “In eigen beheer is een Prisma dragline
van zijn rups-onderstel gelicht en op een drieassig onderstel van een
locomotief gezet….Een grote elektromagneet werd door een op de kraan
geplaatst aggregaat gevoed. Na het opbreken van de lijn naar Nieuwersluis is
de kraan weer op rupsen gezet”. Foto uit [4]. Het is de Lorain met aan
de haak enkele bakken van een Mat'46 Paralympics stel. In
[4] wordt gesproken over een Prisma dragline; zie opmerking
b). De foto is eind 1980 genomen in opdracht van Nico Koek, voor een
foto-album dat hij aan zijn werknemers cadeau deed [3] → Opvallend is de
elektromagneet. Niet al het schroot zal magnetisch zijn geweest. Hoogovens
railkranen verwerkten ooit broodjes ruwijzer met een magneet. |
|
||||||||||
Toen de Priestman in januari
1983 in gebruik werd genomen, werd de Lorain buiten dienst gesteld op het
uiterste einde van één van de twee in beton gestorte sloopsporen op het
Mijdrechtse emplacement. |
|||||||||||
|
|
||||||||||
Het einde Toen de Haarlemmermeerlijn in
mei 1986 gesloten werd stopte ook de aanvoer van sloopmaterieel per spoor en
was de Priestman min of meer overbodig. Toen de laatste rijtuigbakken in de
zomer van 1986 gesloopt waren werd de Priestman achter de al ruim drie jaar
afgevoerde Lorain geparkeerd. In 1993 stonden ze nog steeds op dezelfde
plaats, de Lorrain al 10 jaar [3]. Rond 1998 zijn beide
railkranen verdwenen. De Lorain is waarschijnlijk gesloopt. De Priestman is
naar sloperij Treffers in Haarlem gegaan. Volgens sommige berichten is de Priestman
eerst weer op zijn oorspronkelijke rupsonderstel gezet. Ondertussen was de
Haarlemmerlijn in de zomer van 1987 opgebroken, maar de in beton gestorte
sporen van Koek zijn tot de sanering van emplacement Mijdrecht in 2002
blijven liggen [3]. |
|||||||||||
|
|
||||||||||
Opmerkingen |
De twee bovenste foto’s
(van de Priestman) zijn omstreeks 1998 genomen, omdat de railkraan toen
werkeloos naast de bruine loods stond [3]. |
||||||||||
Prisma zat in de buurt van Gennep/Siebengewald. Het bedrijf(je) is begonnen met het aanpassen van Ford tractoren voor de agrarische sector, onder andere door het verhogen van tractoren voor het bespuiten van jonge boompjes op kwekerijen. Door vraag uit de agrarische sector is Prisma begonnen met het ombouwen van ex U.S. en RAF legerkranen. In de circa 20 jaar van het bestaan heeft Prisma mogelijk een 50 tal kranen aangepast [6]. Nog een citaat uit [4]: “Rond 1982 heeft men een tweede, snellere spoorkraan gebouwd. Op een extra verzwaard drieassig loconderstel is een van zijn rupsen gelichte Prisma-kraan geplaatst”. Dat slaat op de Priestman. Prisma is dus aan de beide hier besproken railkranen van Koek (de Lorain en de Priestman) te pas gekomen. |
|||||||||||
De NS locs van de series 500 en 600 hadden elektromotoren
die de buitenste assen aandreven. Die motoren zullen een onnodig hoog
vermogen hebben gehad voor gebruik in de motorrailkranen. |
|||||||||||
|
|
||||||||||
Met dank aan: |
Joris Lange, Marcel Lauwers en Marius van Rijn. |
||||||||||
|
|
||||||||||
Bronnnen: |
[1] |
Marcel Drent (= Marcel Lauwers) bouwde een indrukwekkend model van het emplacement Mijdrecht met de sloperij van Koek. Zie dit “draadje” op Beneluxspoor. |
|||||||||
[2] |
|||||||||||
[3] |
Informatie van Marcel Lauwers. |
||||||||||
[4] |
Dolf Heibloem, De Haarlemmermeerspoorlijnen in Railhobby Special Raccordementen, 2001. |
||||||||||
[5] |
|||||||||||
[6] |
Informatie van Joris Lange, die ruim 3 jaar vertegenwoordiger bij Prisma is geweest. |
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
|
|||||||||
|
{ |
||||||||||
Terug/verder naar |
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
|
||||||||||