fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

                                                                                                                                                                                                           

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

 

 

 

 

 

Sloperij Gebroeders Koek in Mijdrecht

 

Inleiding

 

Van Marius van Rijn werden vier foto’s van een bijzondere railkraan ontvangen. De datum en de de locatie waren niet bekend. Twee van die foto’s staan hieronder.

 

 

De railkraan

 

Het onderstel van de railkraan heeft drie assen. Gebruikelijk is dat een motorrailkraan twee assen dan wel draaistellen heeft.

 

Bijzonder voor een motorrailkraan is ook dat de drie assen via koppelstangen verbonden zijn.

 

Na enige beeldbewerking bleek nog een derde bijzonderheid: op de middelste as is een groot tandwiel gemonteerd. Dat vormt een paar met een er boven geplaatst kleiner tandwiel.

 

De omgeving wijst niet direct naar een bepaalde locatie (op de andere foto’s is dat ook niet het geval).

 

 

Priestman 10 HCO c.JPG

Priestman 03 HCO.jpg

 

← Op de foto  hiernaast is de hele kraan – ook de zeer lange kraanarm – te zien. De kraan staat er al even,want er groeien struikjes omheen.

 

Belangrijker is dat op het ballastblok in reliëf Priestman valt te lezen. Priestman was een Britse fabrikant van onder andere draglines, hijskranen, etc. Priestman fuseerde in 1972 met het eveneens Britse Coles.

 

Daarna werd het snel duidelijk: de combinatie van zoektermen “Priestman” en “railkraan” leidde op internet meteen naar [1] en [2] en daarmee naar de sloperij Gebr. Koek in Mijdrecht. Die had tot 1986 een spooraansluiting met twee kopsporen op het emplacement van het voormalige station Mijdrecht. Er is geen twijfel: de loods op de bovenste foto is terug te vinden op foto’s in [1] en [2] en links op de foto hiernaast is een stukje van station Mijdrecht te zien.

Uit [1] bl;ijkt dat Koek inderdaad twee rupskranen tot railkraan heeft omgebouwd door ze op het onderstel van een ex-NS 500 te plaatsen. De twee waren niet gelijk: de ene was inderdaad van het fabrikaat Priestman, maar de andere was gebouwd door het Amerikaanse Lorain. De Lorain kraan is niet op de foto’s te zien en was mogelijk al verdwenen toen de foto’s genomen werden.

 

De middelste assen van beide NS 500 onderstellen waren door Koek voorzien van grote tandwielen. De daarin grijpende kleine tandwielen waren van de oorspronkelijke rupsaandrijving. De bediening bleef dus na de ombouw tot railkraan gewoon hetzelfde.

 

De tweede railkraan

 

In [3] staat een foto van een andere railkraan bij Koek. Een citaat: “In eigen beheer is een Prisma dragline van zijn rups-onderstel gelicht en op een drieassig onderstel van een locomotief gezet….Een grote elektromagneet werd door een op de kraan geplaatst aggregaat gevoed. Na het opbreken van de lijn naar Nieuwersluis is de kraan weer op rupsen gezet”.

Onduidelijk is wat een Prisma dragline is. Vermoedelijk betreft het de eerder genoemde Lorain.

 

Foto uit [3]. Het oorspronkelijke onderschrift spreekt voor zich →

 

Opvallend is de elektromagneet. Niet al het schroot zal magnetisch zijn geweest. Hoogovens railkranen verwerkten ooit broodjes ruwijzer met een magneet.

RailhobbySpecialKoek.JPG

 

 

Opmerkingen

a)

De eerste drie locs van de serie 500, de 501 - 503, zijn in november 1971 bij Koek in Mijdrecht gesloopt [4]. De ombouw van de Lorain en Priestman rupskranen tot railkraan zal daarom niet eerder dan eind 1971 hebben plaats gehad.

b)

De NS locs van de series 500 en 600 hadden elektromotoren die de buitenste assen aandreven. Die motoren zullen een onnodig hoog vermogen hebben gehad voor gebruik in de motorrailkranen.

c)

Nog een citaat uit [3]:

“Rond 1982 heeft men een tweede, snellere spoorkraan gebouwd. Op een extra verzwaard drieassig loconderstel is een van zijn rupsen gelichte Prisma-kraan geplaatst”.

Dat zal dan op de Priestman slaan. Het is onbekend waarom er over Prisma gesproken wordt (maar als uit Priestman enkele letters worden weggelaten staat er Prisma).

 

 

Met dank aan:

Marius van Rijn.

 

 

Bronnnen:

[1]

Marcel Drent bouwde een indrukwekkend model van het emplacement Mijdrecht met de sloperij van Koek. Zie dit “draadje” op Beneluxspoor.

[2]

NS-huissloper Koek

[3]

Dolf Heibloem, De Haarlemmermeerspoorlijnen in Railhobby Special Raccordementen, 2001.

[4]

Railwiki

 

 

 

 

 

 

{

Aanvullingen           Eigenaren                 Motorrailkranen

Terug/verder naar

 

 

Nieuw                      Home                      Inhoud