► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||||
Loctypes |
||||||||||||||||
Motorloctypes op normaalspoor |
||||||||||||||||
De meeste tekeningen komen uit folders.
Klanten wilden onder andere zien hoe goed de locs binnen het
omgrenzingsprofiel bleven. Daarvoor is een vooraanzicht voldoende. Daarom
ontbreken bij veel tekeningen de achteraanzichten, terwijl een bovenaanzicht
zeldzaam is. Als er wel sprake is van een achter- en/of bovenaanzicht is dat cursief weergegeven. |
||||||||||||||||
Type |
Voorbeelden van gebruik in Nederland en andere opmerkingen |
|||||||||||||||
Solvay Chemie in
Linne-Herten (Limburg) |
||||||||||||||||
Allrad (→ Translok) Minilok DH60 |
GVB in Amsterdam |
|||||||||||||||
Loc Harry in Crailoo |
||||||||||||||||
Geen tekening, maar bespreking van de eigenschappen en foto’s. |
||||||||||||||||
Geen tekening, maar bespreking van de eigenschappen en foto’s |
||||||||||||||||
Geen tekening, maar bespreking van de eigenschappen en foto’s. |
||||||||||||||||
twee stuks in Zwolle. De tekeningen bevatten ook een bovenaanzicht. |
||||||||||||||||
twee stuks reden bij Nedstaal in Alblasserdam. |
||||||||||||||||
Dit betreft geen tekening, maar een fotoreportage. Deze acculoc rijdt bij Tata Steel in IJmuiden. |
||||||||||||||||
Dit betreft geen tekening, maar een fotoreportage. |
||||||||||||||||
Cmi = Cockerill Mechanical Industries. |
||||||||||||||||
} |
Tweeassige Cockerill diesellocs werden/worden gebruikt door Hoogovens (32 stuks), de Oranje Nassau Mijnen (3), de Cokesfabriek in Sluiskil (3), Lommaert in Born en –in sterk verbouwde vorm– Yara in Sluiskil. Bij Legerplaats ’t Harde rijdt een modernere uitvoering. De tekeningen bevatten ook een
achteraanzicht. |
|||||||||||||||
Amsterdamsche Anthraciet Maatschappij |
||||||||||||||||
Sphinx in Maastricht, Dow in de Botlek en twee onbekende bedrijven |
||||||||||||||||
Meer dan 10 exemplaren, die soms van eigenaar wisselden; zie Truusje en dit boek. |
||||||||||||||||
Zie de foto’s onder de tekening. |
||||||||||||||||
Demka 34 en 35,
Philips A en B, Werkspoor (later “Geurtje” van Strukton) |
||||||||||||||||
Strukton locs Ankie, Irene, Janine
en Monique |
||||||||||||||||
Caltex
(Chevron,Texaco), later naar Nerefco, daar tot 2012 gebruikt en daarna gesloopt . |
||||||||||||||||
|
Dit type met cardanassen was de opvolger van de T8M625 met koppelstangen. Alleen dat laatste type kwam in Nederland voor. |
|||||||||||||||
Hoogovens
(5 stuks; klik voor foto’s);
den Hartigh in Kesteren |
||||||||||||||||
Oranje Nassau loc 31 t/m 33 |
||||||||||||||||
Oranje Nassau loc 30 |
||||||||||||||||
Railbouw, vergelijk met de
onderstaande uitvoering voor Staatsmijnen. |
||||||||||||||||
Staatsmijnen:
SM 124 t/m 133. Tekening met ook
achter- en bovenaanzicht. |
||||||||||||||||
Rotterdamse Droogdok Maatschappij RDM→ Frans Swartouw De tekeningen bevatten ook een
doorsnede en de indeling van de cabine. |
||||||||||||||||
Du Croo & Brauns |
Zie onder Kromhout. |
|||||||||||||||
English Electric NS-bakkies of hippels |
Tekening met ook achter- en vooraanzicht. |
|||||||||||||||
Akzo (Nobel) in Delfzijl, daarna “Rudolf” van de STAR museumlijn. De tekening bevat ook een achteraanzicht. |
||||||||||||||||
Zie de foto’s onder de tekening. |
||||||||||||||||
Zie de link. |
||||||||||||||||
Zie de link. |
||||||||||||||||
Metro in Rotterdam (2 stuks). Zie de foto’s onder de tekening. De tekeningen bevatten ook een achter-, voor- en bovenaanzicht. |
||||||||||||||||
Metro in Amsterdam (2 stuks). Zie de foto onder de tekening. De tekening bevat ook een achteraanzicht. |
||||||||||||||||
Akzo Nobel in Delfzijl (anno 2014 als verhuurloc bij Bemo) en Shell Pernis nr. 1 Zie de foto’s onder de tekening. |
||||||||||||||||
Metro
in Rotterdam (2 stuks). De tekeningen
bevatten ook een achter-, voor- en bovenaanzicht. Zie de foto onder de tekening. |
||||||||||||||||
Zie de foto’s onder de tekeningen. |
||||||||||||||||
Tekening met 3 aanzichten. |
||||||||||||||||
Westport Terminal in Amsterdam; sloperij Pametex in Den Haag; de loc in de fotoserie: Hoogovens B→ Rietlanden, Amsterdam→BP Rozenburg → Brandweer in Vlissingen |
||||||||||||||||
geen |
} |
Alle drie types hebben dezelfde motor van 360 pk en dezelfde opbouw. Alleen de asindeling is verschillend. |
||||||||||||||
geen |
||||||||||||||||
Esso raffinaderij in de Botlek |
} |
Alle drie types hebben dezelfde motor van 500 pk en dezelfde opbouw. Alleen de asindeling is verschillend. |
||||||||||||||
Laura Vereeniging II: zie Figuur 91 in dit boek |
||||||||||||||||
Hoogovens 81 en 82 |
||||||||||||||||
Hibberd Planet 18 ton |
Verschillende locaties van A.K.U./Enka |
|||||||||||||||
Eurogas (later Vopak) in Vlissingen-Oost → Conrail in Roosendaal |
||||||||||||||||
Klik hier voor foto’s. |
||||||||||||||||
Klik hier voor foto. De tekening bevat ook een achter- en een bovenaanzicht. |
||||||||||||||||
De eenling Martinie van de Helpman centrale in Groningen; later Strukton. Klik hier en daar voor foto’s. |
||||||||||||||||
Knabbel & Babbel van Volkerrail |
||||||||||||||||
Onder andere Tom van VolkerRail. Zie hier voor een volledig overzicht van de Oostduitse V100-en in Nederland. |
||||||||||||||||
Griezel van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik |
||||||||||||||||
Railbouw 203, later Odfjell nr. 2’ (R9905) |
||||||||||||||||
Twee locs: van Paktank (nu Odfjell) en Matex (nu bij HKS Schroot in Amsterdam) |
||||||||||||||||
Dow (→ LBC) in de Botlek UKF Vondelingenplaat → De Rijke in de Botlek → Shell Chemie Moerdijk; Akzo Nobel MEB in de Botlek. |
||||||||||||||||
Dow in de Botlek (later Cronifer in de Moerdijk) en de VAM in Wijster. |
||||||||||||||||
Pechiney in Vlissingen-Oost en Philips in Acht (later Versteijnen in Tilburg, daarna Shunter) |
||||||||||||||||
Willem Sophia in Spekholzerheide; Pakhuismeesteren in Pernis. |
||||||||||||||||
Overzicht
van alle types in de bloeiperiode rond 1965 |
||||||||||||||||
Meer
dan 10 exemplaren, die soms van eigenaar wisselden; onder andere de MB5N van Aldel/Akzo Hengelo,
een MB5N van Gebr. Broere in Dordrecht, de MB5N in Blerick, de MB9N van Railbouw en de Herma van Strukton. |
||||||||||||||||
Dow in Terneuzen; Shunter 401 “Kim”, Bemo (1x MB10N; 1 x MB11N), Yara loc 1 |
||||||||||||||||
Tiny van
Strukton (ex Shell Pernis; in 2012 naar Shunter) Shunter 502 “Kay-Leigh” en 503 “Cairlin” |
||||||||||||||||
Klik
voor een foto van Yara loc 2 van het
type MB170N. |
||||||||||||||||
Shell Pernis en Moerdijk |
||||||||||||||||
Shunter 601 “Annemiek” en 603 “Evy” |
||||||||||||||||
Hoogovens → Corus 820 – 825 ; klik voor foto van de
823. De tekening bevat ook een
bovenaanzicht en een doorsnede. |
||||||||||||||||
Alfred Regout in
Maastricht → VAM Zandvoort |
||||||||||||||||
Meer dan 10 exemplaren, die soms van eigenaar
wisselden; zie dit boek. |
||||||||||||||||
Meer dan 10 exemplaren, die soms van eigenaar
wisselden; klik voor foto; ook hier. |
||||||||||||||||
Panocean/Vopak Chemiehaven 1980 -1997 (MV9) en Bemo (MV10) |
||||||||||||||||
Klik voor een foto bij Nijverdal ten Cate; de tekening verwijst naar meer foto’s. |
||||||||||||||||
Door diverse Duitse fabrieken voor Deutsche Bundesbahn
gebouwd. |
||||||||||||||||
Zie voor foto’s: Nedstaal (NKF) in Alblasserdam en de Kristalunie in Maastricht. Ook de kartonfabriek v/h Scholten in Sappemeer had zo’n loc; de RDM werf in Rotterdam had er twee. |
||||||||||||||||
BPM raffinaderij in Pernis; de enige bekende foto is
Figuur 53 in dit boek. |
||||||||||||||||
PLEM
centrale in Buggenum; KZM in Budel-Dorplein |
||||||||||||||||
Zie de link. |
||||||||||||||||
Anthraciet Handels Vereeniging in Amsterdam; later Gruisje van de Museumstoomtram. |
||||||||||||||||
KNP in Maastricht. De
tekening bevat ook een achteraanzicht. |
||||||||||||||||
Zie de
foto’s onder de tekening. |
||||||||||||||||
Zie de tekst en foto’s onder de tekening. |
||||||||||||||||
Translok levert locs die grotendeels gelijk zijn aan de
Translok rail-wegvoertuigen. |
||||||||||||||||
“Klaartje” van Strukton (foto) |
} |
met profiel van vrij ruimte van NS en de Rotterdamse en
Amsterdamse Metro |
||||||||||||||
“Johanna” van Strukton |
||||||||||||||||
Zie desbetreffende webpagina. |
||||||||||||||||
BPM loc 8 (de BPM locs 6 en 7 zijn nauw hieraan
verwant). De tekening
bevat ook een achteraanzicht. |
||||||||||||||||
Loc 1 van de PEN centrale in Velsen |
||||||||||||||||
DSM in Geleen, NTB in Rotterdam. De
tekening bevat drie doorsneden. |
||||||||||||||||
Zie hier. |
||||||||||||||||
Terug/verder
naar: |
||||||||||||||||