►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
` |
||||||||||
Bemo type BRDE-80 geplaatst: 13-09-2018; aangevuld 06-11-2018 |
||||||||||
|
||||||||||
De betekenis van het type
BRDE-80 is: B: asvolgorde B R: Rangeerloc DE: DieselEktrisch (zie opmerking
a) 80: trekkracht 80 kiloNewton. |
|
|||||||||
|
||||||||||
De eerste loc van dit type
heeft van 30-08-2018 tot en met 11-09-2018 proefritten met een goederentrein
gereden bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Er waren 9 tweeassige
goederenwagens beschikbaar. SHM Sik 271 reed mee voor rangeerwerk. Op 11-09-2018 passeert de diensttram
van de Stoomtrein Hoorn-Medemblik de goederentrein met de Bemo loc, die – met
een delegatie van de klant – op het kopspoor bij het voormalige
statiomStation Midwoud-Oostwoud wacht → De loc is bestemd voor
zowel rangeerwerk bij het depot van een metrobedrijf in het Midden Oosten als
het rijden op een metrolijn met maximaal 50 km/uur [1]. Gezien het klimaat in het
Midden Oosten was een airco vereist. Die is aan de buitenkant geplaatst. Uiteindelijk zullen
Scharfenberg koppelingen gemonteerd worden. Voor de proefritten was de Bemo
voorzien van tijdelijk spoorstoot- en trekwerk en luchtkoppelingen. |
|
|||||||||
|
||||||||||
De loc heeft het bekende Bemo model. De nieuwe Bemo loc rijdt – met trein –
SHM station Medemblik binnen op 04-09-2018. Op de achtergrond staat de
eeuwenoude Bonifacius kerk → Enkele gegevens: Het gewicht is 28 ton. De
Deutz V6 dieselmotor levert maximaal 330 kW. Zie ook opmerking a). De maximum snelheid voor de
losse loc is 50 km/uur; voor de trein is dat 15 km/uur. Er zijn systemen voor zowel elektrisch als op lucht
remmen. Een te vervoeren trein wordt op lucht geremd, ook bij het
metrobedrijf waar de loc zal worden ingezet. Bij de SHM werden onder andere
remproeven gedaan, zowel met trein als met de losse loc. Er zijn twee identieke locs
voor dezelfde klant gebouwd. Ze kunnen zowel solo als ook in dubbeltractie
rijden [1]. De tweede loc werd in de
week van 05-11-2018 getest bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. |
|
|||||||||
|
||||||||||
Opmerkingen: |
Het gaat om AC/AC aandrijving [1], met andere woorden: de spanning uit de door de dieselmotor angedreven wisselstroomgenerator wordt in een convertor op de gewenste frequentie en spanning geregeld en dan toegevoerd aan wisselstroommotoren. Dieselelektrische tractie is relatief nieuw voor Bemo. Eerdere locs waren vooral dieselhydrostatisch of dieselhydraulisch. In de typeaanduiding ontbreekt dan de E. De eerste nieuwe dieselelektrische Bemo loc was de blusloco (type BRDE45) voor Tata Steel in 2017. |
|||||||||
De nieuwe loc was van 17
t/m 23 september 2018 te zien op de beurs Innotrans in Berlijn, zonder
buffers en schroefkoppelingen. Wel waren logo’s van de klant aangebracht: zie
hier en daar. |
||||||||||
Met dank aan: |
Arno Logman (Bemo) en de
Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. |
|||||||||
Bronnen: |
[1] |
bron: Bemo website |
||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
{ |
||||||||||
Terug/verder naar |
|
|||||||||
|
||||||||||