Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

`

Bemo type BRDE-80

geplaatst: 13-09-2018; aangevuld 06-11-2018

   

 

De betekenis van het type BRDE-80 is:

B:    asvolgorde B

R:    Rangeerloc

DE: DieselEktrisch  (zie opmerking a)

80:  trekkracht 80 kiloNewton.

IMG_4359 148 mm.jpg

 

De eerste loc van dit type heeft van 30-08-2018 tot en met 11-09-2018 proefritten met een goederentrein gereden bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Er waren 9 tweeassige goederenwagens beschikbaar. SHM Sik 271 reed mee voor rangeerwerk.

 

Op 11-09-2018 passeert de diensttram van de Stoomtrein Hoorn-Medemblik de goederentrein met de Bemo loc, die – met een delegatie van de klant – op het kopspoor bij het voormalige statiomStation Midwoud-Oostwoud wacht →

 

De loc is bestemd voor zowel rangeerwerk bij het depot van een metrobedrijf in het Midden Oosten als het rijden op een metrolijn met maximaal 50 km/uur [1].

Gezien het klimaat in het Midden Oosten was een airco vereist. Die is aan de buitenkant geplaatst.

Uiteindelijk zullen Scharfenberg koppelingen gemonteerd worden. Voor de proefritten was de Bemo voorzien van tijdelijk spoorstoot- en trekwerk en luchtkoppelingen.

IMG_4379 uitsnede 148 mm.jpg

 

De loc heeft het bekende Bemo model.

 

De nieuwe Bemo loc rijdt – met trein – SHM station Medemblik binnen op 04-09-2018. Op de achtergrond staat de eeuwenoude Bonifacius kerk →

 

Enkele gegevens:

 

IMG_4362 19 mm.jpg

 

Het gewicht is 28 ton. De Deutz V6 dieselmotor levert maximaal 330 kW.

Zie ook opmerking a).

De maximum snelheid voor de losse loc is 50 km/uur; voor de trein is dat 15 km/uur.

Er zijn systemen voor zowel elektrisch als op lucht remmen. Een te vervoeren trein wordt op lucht geremd, ook bij het metrobedrijf waar de loc zal worden ingezet. Bij de SHM werden onder andere remproeven gedaan, zowel met trein als met de losse loc.

 

Er zijn twee identieke locs voor dezelfde klant gebouwd. Ze kunnen zowel solo als ook in dubbeltractie rijden [1].

De tweede loc werd in de week van 05-11-2018 getest bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik.

 

 

Opmerkingen:

a)

Het gaat om AC/AC aandrijving [1], met andere woorden: de spanning uit de door de dieselmotor angedreven wisselstroomgenerator wordt in een convertor op de gewenste frequentie en spanning geregeld en dan toegevoerd aan wisselstroommotoren.

Dieselelektrische tractie is relatief nieuw voor Bemo. Eerdere locs waren vooral dieselhydrostatisch of dieselhydraulisch. In de typeaanduiding ontbreekt dan de E.

De eerste nieuwe dieselelektrische Bemo loc was de blusloco (type BRDE45) voor Tata Steel in 2017.

b)

De nieuwe loc was van 17 t/m 23 september 2018 te zien op de beurs Innotrans in Berlijn, zonder buffers en schroefkoppelingen. Wel waren logo’s van de klant aangebracht: zie hier en daar.

Met dank aan:

Arno Logman (Bemo) en de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik.

Bronnen:

[1]

bron: Bemo website

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar

 

Nieuw                      Home                      Inhoud