► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
|
Bemo Rail in Warmenhuizen aangevuld op 24-11-2016. |
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Inhoud |
I |
||||||||||||||||
II |
|||||||||||||||||
III |
|||||||||||||||||
IV |
|||||||||||||||||
V |
|||||||||||||||||
VI |
|||||||||||||||||
Bemo begon in Alkmaar (zie
het logo linksboven op deze webpagina) en was daarna jaren in Waarland
gevestigd. Een artist impression van het in 2006 in gebruik
genomen bedrijfsgebouw van Bemo in Warmenhuizen → |
|
||||||||||||||||
Een spooraansluiting had geen
zin: de locs rijden op eigen kracht of gesleept te langzaam en worden per
dieplader vervoerd. Bemo kan op 60 meter spoor proefrijden; de afregeling
vindt plaats bij de klant. Wel
werden in 2016 twee
vierassige locs beproefd bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. |
|||||||||||||||||
Voor de
geschiedenis van Bemo wordt verwezen naar Hoofdstuk
6.2.5 in dit in 2008
uitgegeven boek. De gebeurtenissen
na 2008 worden hieronder besproken. Op genoemd boek zijn nog de volgende
aanvullingen te maken: Op de werf van Hollandia Kloos in Krimpen aan den IJssel stond sinds de bouw in 1991 een Bemo Railshunter voor 1067 mm spoorwijdte. Mr. Herman van ’t Hoogerhuijs berichtte dat de loc begin 2009 – dus na 18 jaar nietsdoen – is gesloopt (waarna de dieselmotor is hergebruikt). Dat is aanleiding om aandacht aan deze loc te besteden. Volgens inlichtingen van Arno Logman
(Bemo) stond deze loc bekend als het prototype van
het BTL (Basic
Transport Locomotive) project. De
afzonderlijke opdrachten voor het ontwerp en de bouw van het prototype kwamen
van Kloos Railway Engineering. Dat dacht tientallen
exemplaren van meerdere types in Indonesië te kunnen afzetten voor gebruik in
“Industrial Shunting Yards” (spooraansluitingen).
Maar BTL locs moesten ook met personenrijtuigen de baan op kunnen met een
maximum snelheid van 60 km/uur. Er is ook sprake geweest van een uitvoering
met een kraan. Henk Sluijters (Smalspoor 48 van
oktober 1999) heeft bij Hollandia Kloos vernomen dat de loc is aangeschaft voor een project
voor de bouw van spoorbruggen in Indonesië. Dat was waarschijnlijk plan B van
Hollandia Kloos, nadat er
van plan A (het BTL project) niets was gekomen. |
|||||||||||||||||
Alle foto’s zijn
genomen op de werf van Hollandia Kloos in Krimpen aan den IJssel, op 24 juni 1999 ↓→ Klik hier voor de tekening. De loc was niet voorzien van Bemo stickers. De reden was waarschijnlijk dat Hollandia Kloos er eigen stickers op wilde aanbrengen. De BTL locs zouden immers niet door Bemo, maar door (Hollandia) Kloos in Indonesië verkocht gaan worden. Hieronder staan foto’s met details van de Atlas koppeling, de luchtreservoirs en de Megiveren. |
|
||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Bemo bouwde in 1993 en 1997/98
twee accuvoertuigen. Ze verzorgen het vervoer van personen en gereedschap
over een pier naar een platform, dat vier kilometer uit de kust ligt van het
sultanaat Brunei op het eiland Borneo. BSP (Brunei Shell Petroleum) belaadt
hier tankers met vloeibaar aardgas. Wegens ondiepte kunnen de tankers niet
dichter bij de kust komen, Bemo in Waarland, 20-04-1998
, foto Brian Rumary → Er zijn een koppeling en buffers te zien, want in 1997/98 is ook een niet aangedreven voertuig voor tien passagiers gebouwd. Ook zijn er enkele platte wagens voor gereedschap. |
|
||||||||||||||||
De website van Bemo bevatte foto’s van de “railkarren” (waaronder die hiernaast) → Het spoor is ook door Bemo geleverd en gelegd. De spoorwijdte is 1533 mm, dus breedspoor. Op de vaste wal ligt een symmetrisch wissel (zie de onderste foto). De twee aangedreven voertuigen krijgen hun energie uit accu’s en zijn explosieveilig uitgevoerd (met onder andere roestvast stalen wielen). Ze kunnen elk tien passagiers vervoeren. De oorspronkelijke type-aanduiding van de aangedreven voertuigen was RCE-15 (Rail Car Electric, 1½ ton trekkracht). De nieuwe codering is BRE-15 (Bemo Rail Elektrisch). De maximum snelheid is 15 km/uur. In 1999 werd het eerste aangedreven voertuig gelijk gemaakt aan het tweede, onder andere door de gelijkstroommotor te vervangen door een asynchroon motor. Op deze foto is de grote spoorbreedte goed te zien → Alan Keef (UK) heeft
soortgelijk materieel geleverd aan Shell/BLNG in Brunei ↓ |
|
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
III
Renovatie Bemo renoveert veel locs
door onder andere de inbouw van nieuwe, energiezuinige motoren, moderne
regelingen, etc. Hieronder staan enkele voorbeelden. |
|||||||||||||||||
Tijdens een bezoek op 26 november 2009 werd bij Bemo druk gerenoveerd. De MaK van LBC (voorheen Dow) in de Botlek is in groot onderhoud. Dit houdt onder meer in dat de sturing met relais wordt vervangen door PLC’s (PLC = Programmable Logic Controller ofwel Programmeerbare Logische Eenheid). Ondertussen reed een groene O&K MB200N van Bemo (ex Vopak aan de Welplaatweg in de Botlek) bij LBC. Omdat de cabine en de motorkap van de MaK verwijderd zijn, is de opbouw van de Mak goed te zien. De bovenkant van het frame is één grote dikke plaat. De zijdelingse instap is veilig. Rechts voor de dieselmotor is een compressor gemonteerd. Tussen de assen ziet men een ballastbak, die tegen het frame is geschroefd. |
|
||||||||||||||||
Rechts staat de MB11N, ex Shell 2 en links haar motorkap.
Daartussenin staat een O&K MB125N en op de achtergrond rechts is de MaK van LBC nog te zien → De MB11N is duidelijk hoger dan de MB125N. Dat komt vooral omdat de cabinevloer van de MB11N hoger ligt om ruimte te geven aan de tunnel met cardanas die loopt van de dieselmotor onder voorste motorkap naar de Voith bak in de achterste motorbak (tekening). Daarentegen zit bij de MB125N de Voith bak direct achter de motor (tekening). De MB11N zal worden voorzien van afstandbesturing. Die had ze niet in haar Shell tijd. Het bovenste deel van de cabine van de MB11N is afneembaar. Bij de MB125N is er van twee locs één gemaakt. Het gaat om de MB125N locs van Igma en Cargill in Amsterdam. De op de achtergond zichtbare deuren van de hal zijn niet de buitendeuren, want tegen de hal uit 2006 is enkele jaren later een nieuwe hal gebouwd. Opmerkelijk is de grotendeels door Bemo uitgevoerde renovatie van de door de firma Koole voor haar vestiging in Pernis gebruikt gekochte Henschel. Henk de Jager fotografeerde de krachtpatser die in de huiskleuren van
Koole is gebracht op 9 oktober 2009 → |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Bemo vertegenwoordigt Translok in Nederland. Deze Translok is een van de twee aan Vopak
in Vlissingen-Oost
geleverde Transloks, die later zijn
ingeruild voor twee door Bemo zelf gebouwde locs → Het wordt de hobbyist makkelijk gemaakt: het type TL-DH90G en het fabrieksnummer 195 staan op de cabine: De andere Translok (fabrieksnummer 194) is bij Akzo MEB in de Botlek. De daar aanwezige O&K type MB5N (ex Akzo Nobel Hengelo) is bij Bemo gesloopt. |
|
||||||||||||||||
Bemo heeft een uitgebreid verhuurpark, vooral Orenstein & Koppels en Bemo’s. Op de Bemo webste is te zien dat de huurvloot anno 2016 uit 21 locs bestaat, waarvan er 16 verhuurd zijn. Op 26 november 2009 stonden bij Bemo buiten
stonden nog een O&K van het type MB5N en een Translok op blokken → Uiteraard waren een aantal verhuurlocs op karwei, bijvoorbeeld de voormalige Nedtrain 403 – een Vollert “fluisterloc”- bij Rotim in Amsterdam. Haar zussen Nedtrain 404 en 405 zijn door Bemo gesloopt. Het gaat te ver om alle verhuur te bespreken. De twee locs op de foto zullen als voorbeeld genomen worden |
|||||||||||||||||
Bij de O&K van het type MB5N betreft het fabrieksnummer O&K 26619 (1967). De
loc is afkomstig van Vopak TTR in de Botlek en was
anno 2010 te huur. Een bijzonderheid is het regenereerbaar roetfilter. Dat
was een wens van huurder Vopak TTR → Vanaf begin 2011 is deze loc verhuurd aan de firma Nedmag in Veendam, nog steeds voorzien van “de Vopak logo’s. De loc is daar in 2012 vervangen door een andere Bemo huurloc (de door Bemo gemoderniseerde O&K 26794 (1974) van het type MB200N) en is vervolgens afgevoerd en gesloopt. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Bemo vertegenwoordigt Translok in Nederland. Deze Translok is een
van de twee aan Vopak in Vlissingen-Oost
geleverde Transloks, die later zijn ingeruild voor
twee door Bemo zelf gebouwde locs → Het wordt de hobbyist makkelijk gemaakt: het type TL-DH90G en het fabrieksnummer 195 staan op de cabine: De andere Translok (fabrieksnummer 194) is bij Akzo MEB in de Botlek. De daar aanwezige O&K type MB5N (ex Akzo Nobel Hengelo) is bij Bemo gesloopt. |
|
||||||||||||||||
De bovenstaande Translok met fabrieksnummer 195 ging begin
2011 naar Vopak in Vlaardingen ter vervanging van
de defect geraakte O&K 26742 (1973) van het type MB170N. De defecte
O&K werd door Bemo gereviseerd en in het
verhuurpark opgenomen. Zie hier. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
VI Nieuwbouw vanaf 2009 (nieuwbouw voor 2009 staat in dit boek) |
|||||||||||||||||
Fabrieksnummer 219 Bemo heeft in juni 2010 een nieuwe loc van het type BRD-100 afgeleverd aan Du Pont in Dordrecht. Er reden al twee locs van dit type bij Vopak in Vlissingen-Oost (zie de omslag van dit boek). De loc van Dupont is zwaarder (40 ton) en heeft een wagonreminstallatie. De cabine is chiquer, want in Vlissingen zit men zelden in cabine. Dupont Dordrecht. Foto: Bemo → Ook fabrieksnummer 224 (zie hieronder) is van dit type BRD80. Fabrieksnummer 220 Corus Staal BV (inmiddels TATA Steel) heeft in april 2011 een acculoc van het nieuwe type KRE40 ontvangen. De loc stond eerst op de beurs Rail-Tech Europe in Amersfoort. |
|
||||||||||||||||
Fabrieksnummer 221 Bemo heeft in 2011 aan Erts en Kolen Overslagbedrijf Maasvlakte EKOM twee 3-assige locs in dubbel tractie geleverd. Het gaat om het type Robot BRD300 met een trekkracht van totaal 300 kN en een eigen gewicht van ca. 130 t. |
|||||||||||||||||
Fabrieksnummer 222 In 2012 werd een nieuwe loc van het type BRD130 gebouwd voor Dow in Terneuzen. Dow Terneuzen. Foto: Bemo → Dit type BRD130 lijkt uiterlijk op het type BRD 80, maar heeft ook achter de cabine een korte motorkap en heeft in de cabine geen deuren (+trappen) links en rechts, maar voor en achter. Typisch is de smalle pijp voor de rookgasafvoer, die men ook bij andere Bemo locs ziet. |
|
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Bemo leverde in 2013 een acculoc van het type KRE 30 aan de VW importeur d’Ieteren in Erps-Kwerps (gemeente Kortenberg) in België. Firma d’Ieteren. Foto: Bemo
→ Het gewicht is 20 ton. De trekkracht aan de haak is 30 kN, ofwel een treingewicht van 200 ton. Dagelijks worden ongeveer 5 wagons met onderdelen uit Kassel (D) behandeld. De Bemo volgde een Unimog op (bron: VW Magazine (B) 2013-10-28). |
|
||||||||||||||||
Fabrieksnummer 224 Bij Vopak TTR in de Botlek is in 2014 de nieuwe Bemo met fabrieksnummer 224 (zie het nieuws van 27 februari 2014 met video). gearriveerd. Ze is Esther genoemd naar een medewerkster van Vopak. Vopak TTR in de Botlek. Foto: Bemo → Fabrieksnummer 225 Bemo heeft in augustus 2014 een Railshunter van het hetzelfde type BRD80 aan Shell Pernis geleverd, ter vervanging van de O&K locs Shell 5 en 6. |
|
||||||||||||||||
Fabrieksnummer 226 In 2016 voltooide Bemo een draaistelloc van het type BRD 150 voor de metro van Isfahan (Iran). Deze loc reed proef bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Fabrieksnummer 227 In 2016 voltooide Bemo een draaistelloc van het
type BRD 130 voor de metro van metro van
Taipeh (de hoofdstad van Taiwan). Ook deze loc reed proef bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Fabrieksnummer 228 Naast de draaistelloc van het
type BRD 130 (die bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik heeft proef gereden en
die links op de achtergrond wordt afgewerkt) bouwt Bemo een loc van het
bekende tweeassige BRD type (in dit geval BRD50) voor de metro van Taipeh (de
hoofdstad van Taiwan). De cabines van de locs zijn van binnen vrijwel gelijk. Bemo in Warmenhuizen, 01-09-2016 → Typisch voor de meeste Bemo locs van dit type is de trap met hekwerk naar de cabine. Een machinist/rangeerder met het kastje voor de afstandbediening voor zijn buik kan hierover comfortabel de cabine bereiken. In geval van nood kan hij zich aan het hekwerk vastgrijpen. |
|
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Fabrieksnummer
229 (bedrijfsnummer bij Tata BL 101) Tata Steel heeft als blusloco’s voor de cokesfabriek een aantal herhaaldelijk sterk verbouwde tweeassige Cockerill diesellocs. De laatste uitvoering heeft hydrostatische aandrijving. De blusloco’s hebben (en hadden ook in de vorige uitvoeringen) een sterk verhoogde cabine, zodat de machinist bij het laden, blussen en lossen in de zelflosser kan kijken waarmee de gloeiende cokes uit de cokesovens naar een blustoren vervoerd wordt. Bemo bouwt een nieuwe blusloco voor Tata Steel: |
|||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||
↑ Bemo
in Warmenhuizen, 01-09-2016 ↑
Links de Caterpillar
dieselmotor, die in de machineruimte (rechts) deel zal gaan uitmaken van de dieselelektrische aandrijving.
Daarvoor is gekozen op basis van vooral onderhoudskosten en
onderhoudsintervallen: deze blusloco zal 24/7
en 3 maanden achter elkaar worden ingezet alvorens er binnen de productietijd
is voor onderhoud. Op de machineruimte zal nog de cabine verrijzen. Het frame
was ten tijde van de foto bij de externe spuiterij. |
|||||||||||||||||
In maart 2017 ging de loc
naar Tata Steel: Blusloco 101 (dit bedrijfsnummer staat
op de anndere zijwand van de cabine) met bluswagen 11 bij Tata Steel,
15-04-2017. Foto: Wytze Wijbenga → Het Bemo type is BRDE45. Uiterlijk
lijkt de nieuwe blusloco sterk op de al aanwezige blusloco’s. De 101 kan in de toekomst
onbemand worden ingezet. |
|
||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Fabrieksnummer
230 (bedrijfsnummer bij Yara Sluiskil: 4) De volgende foto’s zijn op 30 maart 2017 genomen bij de beurs Railtech 2017 in de Jaarbeurs in Utrecht. |
|||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||
Rechtsboven de fabrieksplaat in de cabine, met het
fabrieksnummer 230. Rechts staat het servicenummer 09989. Klanten noemen het servicenummer bij een
storing. |
|||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||
↑ John Deere
dieselmotor. De
transmissie is hydrostatisch. |
↑ De twee stoelen voor de machinist zijn
tegen de achterwand geplaatst, met daartussen het bedieningstableau |
||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||
Opmerkingen : |
a) |
Bemo bestaat uit een afdeling
Rangeertechniek en een afdeling Railtechniek (waarbij onder andere aan
kraanbanen valt te denken). Op deze webpagina gaat het alleen over de
afdeling Rangeertechniek. |
|||||||||||||||
b) |
In de loop der tijden was sprake
van Bemo, Bemo Rail en Transport en Bemo Rail. |
||||||||||||||||
c) |
Zie de Bemo website: http://www.bemorail.nl/ |
||||||||||||||||
Met dank aan: |
Herman van ’t Hoogerhuijs, Arno Logman (Bemo) en Henk Sluijters. |
||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
{ |
|
|||||||||||||||