►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Windhoff type RW63DH (Crailoo) |
|||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
3 = hulpstuurstand (aan
buitenkant) 4 = ballast 6 = dieselmotor |
7 = hydropomp 13 = rem 14 = cardanas |
15 = verdeelkast 16 = brandstoftank 19 = zandstrooier |
|||||||||
|
|||||||||||
8 = hydromotor 9 = startbatterij 10 = koeler hydraulische olie |
11 = asaandrijving 12 = wielas 17 = automatische rangeerkoppeling RK 500 |
18 = reservoir hydraulische olie Bron van de tekening: Hans Wervers |
|||||||||
Opvallend zijn de twee grote ballastruimtes en de plaatsing van de remmen op de cardanassen. |
|||||||||||
|
Windhoff 260077 (1990) van het type RW63DH was ooit één van de vele kandidaten voor de opvolging van de NS sik. Het bleef bij NS een éénling en evenmin heeft Windhoff dit type voor andere klanten gebouwd. In RW63DH betekent RW Rangierwagen. 63 slaat op de trekkracht van 63000 Newton. Het gewicht is 30 ton, waarvan maar liefst 15 ton ballast. DH betekent hier hydrostatisch: de zescilinder Deutz dieselmotor van 188 kW bij 2150 rpm drijft een hydropomp aan. De olie gaat naar twee hydromotoren, die via een verdeelkast en cardanassen de twee wielassen aandrijven. De maximum snelheid is 25 km/uur onbelast.
|
||||||||||
|
↑ Er zijn vier
stuurstanden. De twee stuurstanden in de zijwanden van de achterste huif
(foto hierboven van 12-03-1991) kunnen bediend worden vanaf de treeplanken. In dat opzicht is er enige gelijkenis met de oude sik. ← In de cabinezijn twee stuurstanden. De standen Bussum en Hilversum in plaats van Vooruit en Achteruit maken verrassend duidelijk dat dit een “emplacement gebonden” loc is. Tenslotte kan de loc nog met een Timech zender op afstand bestuur worden. Het bedieningstableau ziet er steeds hetzelfde uit. Door het indrukken van de witte knop op de pook voor vooruit-stilstand-achteruit wordt de snelheid verhoogd. Bij het in de middenstand zetten van de pook wordt hydraulisch geremd. Verder zijn er knoppen voor een snelrem (geel), hoorn (zwart) en zand (groen). |
||||||||||
Knoppen voor onder andere het
starten van de motor, de verlichting en de automatische koppeling bevinden
zich alleen in de cabine. |
|||||||||||
Klik voor foto’s: bij Stapelplaats Crailoo en Vopak TTR in Rotterdam en klik hier voor de levensloop. |
|||||||||||
|
|
||||||||||
Met dank aan: |
Hans Wervers |
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
|
{ |
Overzicht van motorloctypes op normaalspoor |
|||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||
|
|
||||||||||