Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctype

Modellen

 

Windhoff type RW63DH (Crailoo)

 

 620

 

 1180

 

4000

 

 

 620

 

 

1180

 

1040

 

 

6

 

 

19

 

 

13

 

 

15

 

 

14

 

 

3

 

 

4

 

 

7

 

 

4

 

 

16

 

 

7600

 

 
tekeningWindhoffCrailooZij

3 = hulpstuurstand (aan buitenkant)

4 = ballast

6 = dieselmotor

7 = hydropomp

13 = rem

14 = cardanas

15 = verdeelkast

16 = brandstoftank

19 = zandstrooier

tekeningWindhoffCrailooBoven.jpg

8   = hydromotor

9   = startbatterij

10 = koeler hydraulische olie

11 = asaandrijving

12 = wielas

17 = automatische rangeerkoppeling RK 500

18 = reservoir hydraulische olie

 

Bron van de tekening: Hans Wervers

Opvallend zijn de twee grote ballastruimtes en de plaatsing van de remmen op de cardanassen.

tekeningWindhoffCrailooVoor.jpg

Windhoff 260077 (1990) van het type RW63DH was ooit één van de vele kandidaten voor de opvolging van de NS sik.

Het bleef bij NS een éénling en evenmin heeft Windhoff dit type voor andere klanten gebouwd. In RW63DH betekent RW Rangierwagen. 63 slaat op de trekkracht van 63000 Newton. Het gewicht is 30 ton, waarvan maar liefst 15 ton ballast. DH betekent hier hydrostatisch: de zescilinder Deutz dieselmotor van 188 kW bij 2150 rpm drijft een hydropomp aan. De olie gaat naar twee hydromotoren, die via een verdeelkast en cardanassen de twee wielassen aandrijven. De maximum snelheid is 25 km/uur onbelast.

 

Windhoff Crailoo bedieningstableau.JPG

Windhoff CrailooPaneel.jpg

↑ Er zijn vier stuurstanden. De twee stuurstanden in de zijwanden van de achterste huif (foto hierboven van 12-03-1991) kunnen bediend worden vanaf de treeplanken. In dat opzicht is er enige gelijkenis met de oude sik.

 

← In de cabinezijn twee stuurstanden. De standen Bussum en Hiversum in plaats van Vooruit en Achteruit maken verrassend duidelijk dat dit een “emplacement gebonden” loc is.

 

Tenslotte kan de loc nog met een Timech zender op afstand bestuur worden. Het bedieningstableau ziet er steeds hetzelfde uit. Door het indrukken van de witte knop op de pook voor vooruit-stilstand-achteruit wordt de snelheid verhoogd. Bij het in de middenstand zetten van de pook wordt hydraulisch geremd. Verder zijn er knoppen voor een snelrem (geel), hoorn (zwart) en zand (groen).

         Knoppen voor onder andere het starten van de motor, de verlichting en de automatische koppeling bevinden zich alleen in de cabine.

Klik voor foto’s: bij Stapelplaats Crailoo en Vopak TTR in Rotterdam en klik hier voor de levensloop.     

 

 

Met dank aan:

Hans Wervers

 

 

 

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder  naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud