►
Nieuw ◄
► Zoeken ◄ |
||||||||||||||||||||||
Aanvullingen op het boek
“Industrielocomotieven” van Henk Kolkman: Hoofdstuk
9.8 laatste wijziging:
17 oktober 2015 |
||||||||||||||||||||||
Provincie Noord-Holland |
← Provincie Utrecht |
Provincie Zuid Holland
→ |
||||||||||||||||||||
p. 164 Crailoo
(Hilversum) Voestalpine Railpro |
||||||||||||||||||||||
Windhoff ontwikkelde voor NS het type RW63DH, als één van de kandidaten voor de opvolging van de NS sikken. Bediening is mogelijk vanuit de cabine, maar ook vanaf de treeplanken of op afstand. NS zette de loc in bij de Stapelplaats Crailoo, waar deze foto op 12 maart 1991 is genomen. In de verte is de Bemo te zien. Het is bij deze éénling gebleven. Door de privatisering en opsplitsing van NS werd de opvolging van de sikken sterk vertraagd. Ondertussen veranderden de eisen en het gewenste aantal. De locs die tussen 2003 en 2007 door Niteq aan de Nedtrain werkplaatsen zijn geleverd, kunnen als de nieuwe sikken worden gezien. Klik voor: - een tekening van het type Windhoff RW63DH en een foto van het bedieningstableau. - en een bijna 20 jaar later genomen foto. |
||||||||||||||||||||||
Zie verder de webpagina over Crailoo op deze website. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
p. 165 Diemen GVB Amsterdam, Hoofdwerkplaats Rail |
||||||||||||||||||||||
De H80 van het GVB in Amsterdam is in 1941 door Kromhout/Du Croo & Brauns gebouwd voor de centrale Helpman in Groningen (tekening). Na het einde van de kolentijd kwam de loc als Martinie bij Strukton. In 1979 werd Martinie gekocht en grondig verbouwd door een particulier. Als H60 (later H80) werd ze in bruikleen gegeven aan het GVB. Per 28-12-2009 werd ze overgedragen aan de EMA. Arjen Sprengers legde
de nachtelijke reis (die gewoon over de rails ging) vast → |
|
|||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
p. 166 Amsterdam Amsterdamsche Anthraciet Maatschappij De A.A.M. schreef d.d. 28 september 1929 aan de NV
Motorenfabriek Deutz te Rotterdam (zie referenties): Terugkomend op Uw
schrijven dd. 9 dezer betreffende rangeerlocomotief type ML 132 no 67773 doen
wij U onderstaand de gevraagde bijzonderheden toekomen:
|
||||||||||||||||||||||
Uit het NS archief stamt de tekening rechts. Omdat de loc op enkele NS sporen mocht komen, had ze een NS nummer. Dat moest volgens NS voorschriften worden aangebracht. Zie hier voor een maatschets van dit loctype. |
|
|||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
p. 167
Amsterdam-Noord Ketjen → Koninklijke Zout (-Organon)-Ketjen→Akzo
(Nobel) Zie ook dit artikel voor het spoorvervoer bij Ketjen. |
||||||||||||||||||||||
p. 168
A’dam Vlothaven Zz Rotim |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
↑ ↑ Bij Rotim aan de Vlothaven
Zuidzijde in Amsterdam rangeert de voormalige Vollert “fluisterloc” Nedtrain
403. Ze wordt van Bemo gehuurd. De loc
wordt op afstand vanuit de cabine van de shovel bestuurd. Eerder werd met een Shovel “gerangeerd”. De foto is in juli 2009 door Jaap de Groot
gemaakt. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Na 2013 werd hier geen steenslag meer overgeslagen. De rangeerrobot ging terug naar Bemo. Zie voor de rest van de levensloop p. 275 op de webpagina Historische gegevens per individuele loc. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
p. 171 Amsterdam Anthraciet Handels Vereeniging |
||||||||||||||||||||||
In 1961 vestigde de AHV een bedrijf aan de Methaanweg en de Adenhaven voor de op- en overslag en het wassen en/of breken van over zee aan- en/of afgevoerde steenkolen *. In hetzelfde jaar kwam er een Schöma van het type CFL40DR. Op 20 december 1985 stond de loc al jaren ongebruikt → De kleur was –hoe kan het ook anders–anthraciet-grijs. Kennelijk werd er met een staalkabel (die aan de trekhaak en over een buffer hangt) gerangeerd. Dat is gevaarlijk, maar handig als er geen omloopspoor is. Uit onderstaande kaart uit het archief van Kees v/d Meene blijkt echter dat er wel een omloopspoor was. * Raadsbesluit d.d. 29 mei 1989 tot verlenging van de huur voor 22 jaar. |
||||||||||||||||||||||
Klik hier voor een fraaie foto van de installaties. |
||||||||||||||||||||||
Jan
van Riebeeck-haven Methaanweg Adenhaven
Weegbrug
Laadbrug |
||||||||||||||||||||||
De damwand waarlangs de schepen
konden aanmeren (en waarlangs meerpalen staan getekend) was 180 m lang. Met
dit gegeven zijn de spoorlengtes te schatten. Aanvankelijk was het plan
een spoor langs het kolenpark te leggen, maar bij nader inzien (de rode
getrokken lijn) is dit dichter bij de andere sporen gelegd. De functie van de
loc is in principe duidelijk: één of meer lege wagens van een opstelspoor ter
weging naar de weegbrug brengen, vervolgens ter belading naar de laadbrug,
weer naar de weegbrug en tenslotte naar een opstelspoor voor volle wagens.
Daarbij zullen de twee zwart getekende sporen rechts van de wissels als
opstelsporen gefungeerd hebben. In 1988 ging de loc naar de
Museumstoomtram Hoorn-Medemblik en werd na een grondige verbouwing “Gruisje”. Na
een asbreuk is ze in 2010 gesloopt. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
p. 171
A’dam Coenhaven Cargill Cargill en het naburige zusterbedrijf IGMA zijn door een lopende band verbonden. IGMA verzorgt de havenoverslag en het spoorvervoer voor Cargill. Het laatste spoorvervoer bij Cargill was in 2006; in 2011 werd het spoor opgebroken [1]. De situatie is verwarrend omdat op een silo van IGMA met grote letters Cargill staat De eigen Cargill loc O&K 26526 …. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
p. 171
A’dam van Riebeeckh. Amatex→ van Ommeren Olieterminal → High Point Terminals → Eurotank wordt ook ETA (Euro Tank Amsterdam) genoemd. |
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
p. 173 Amsterdam Hollandia (Schroot) |
||||||||||||||||||||||
“Hollandia” is een fotoboek
dat in 1970 werd uitgegeven door Hollandia Schroot in Amsterdam. Hiernaast
staat een foto uit dat boek→ De loc op de weegbrug is opmerkelijk: bij nadere beschouwing ziet men in de achterwand lasnaden (aangegeven met rode pijlen). Tussen die lasnaden heeft de achterwand de vorm van een paddenstoel. Met andere woorden: het gaat om een ex-NS oersik van de serie 103-152, waarvan de achterwand is dichtgemaakt. In de nieuwe stukken zijn vierkante ramen aangebracht. Het oude raam is wit gekalkt dan wel met een witte plaat afgedekt. Korte tijd later verschenen hier andere locs en dook deze verbouwde oersik op bij Hollandia Schroot in Rotterdam. In 1978 maakte ze daar al geen rijvaardige indruk meer. Zie ook daar. Uit de Rotterdamse foto’s blijkt dat het gaat om een door Spoorijzer (SIJ) van een GM dieselmotor voorziene oersik. SIJ deed dat rond 1952 voor een aantal oersikken, maar maakte daarbij de cabine niet dicht. Dat zal bij deze loc wel zijn gebeurd, maar het kan ook later door Hollandia in Amsterdam gedaan zijn. De spooraansluiting van HKS (voorheen Hollandia Amsterdam) is in oktober 2010 opgebroken (Railmagazine 280 van december 2010). |
|
|||||||||||||||||||||
p. 174
A’dam Amerikahaven Rietlanden Rietlanden terminals –zoals het bedrijf tegenwoordig heet – heeft anno 2013 drie terminals. Daarvan hebben zowel de locatie Amerikahaven als de locatie Afrikahaven (in spoorkringen Houtrakpolder) spooraansluiting. De vervanger van de ex-NS 294 bij de Rietlanden was de ex-NS kraansik 360. Deze staat nu bij een schroothandelaar, de firma Bechtold in Winkel (NH). Zie hier voor een foto. De sikken reden bij de locatie Amerikahaven. |
||||||||||||||||||||||
|
In 2009 is de laatste sik vervangen door een Köf III uit het verhuurpark van Bemo, namelijk O&K 26902 (1975). Zie hier voor de Duitse voorgeschiedenis van deze loc. In de Houtrakpolder is de loc keurig geel/grijs. ← Foto: Jaap
de Groot, 27 november 2009. Uit het kastje dat voor de buik van de machinist/rangeerder
hangt, blijkt dat de loc radiografisch bestuurd kan worden. Actiefoto’s als
deze zijn zelden te maken: meestal vertoeft de loc op eigen terrein. Zie hier voor meer foto’s. |
|||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
p. 175
Warmenhuizen Bemo Toe te voegen is: |
||||||||||||||||||||||
- |
≤ 2009: O&K 26545 uit 1966 (ex Aldel in Delfzijl; ex Akzo Nobel in Hengelo en in de Botlek) is bij Bemo gesloopt. |
|
||||||||||||||||||||
- |
Sinds ≤ 2009: O&K 26619 (1967): ex Flachglas in Witten (D), ex Gebr. Broere in Dordrecht en ex (Vopak-) TTR in de Botlek staat bij Bemo. Begin 2011 is de loc verhuurd aan Nedmag in Veendam. Medio 2012 is de loc daar vervangen (door de gemoderniseerde O&K 26794 uit 1974 van het type MB200N, ex Nieuwe Matex (→ Vopak Terminal Botlek) aan de Welplaatweg) en is vervolgens gesloopt. |
|
||||||||||||||||||||
- |
Orenstein & Koppel 26794 (1974) ging in 2009 van Vopak Terminal Botlek naar Bemo. De loc werd bij Bemo gereviseerd en is vanaf 2012 verhuurd aan Nedmag in Veendam. |
|
||||||||||||||||||||
- |
Begin 2011 verving Translok 195 de bij Bemo in reparatie zijnde O&K van Vopak in Vlaardingen. In september 2015 ging de Translok naar Bemo terug. In plaats daarvan verhuurt Bemo Gmeinder 5589 (zie de webpagina Historische gegevens per individuele loc) aan Vopak Vlaardingen. |
|
||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||
p. 176 Velsen PEN centrale |
|
|||||||||||||||||||||
|
Deze in 1952 genomen foto uit een familie-album van machinist N. Wernke toont een deel van de indrukwekkende Windhoff LV170III van de PEN centrale: met 21 jaar nog niet zo oud, maar wel der dagen zat. Het zoute klimaat heeft de loc geen goed gedaan. Niet zichtbaar is dat het cilinderblok van de toch al versleten watergekoelde Kämper motor door bevriezing gescheurd is. Daardoor wordt het vermogen van 100 pk lang niet meer bereikt. De loc wordt incidenteel nog wel bij vorst gebruikt om kolenbakken bij Hoogovens te halen. Er hangt daar geen bovenleiding en de accu’s van de twee elektrische locs kunnen dit karwei niet aan. In 1952 betekent een gebroken krukas het roemloze einde. Klik voor een tekening van deze loc. |
|
||||||||||||||||||||
p. 177-180 Velsen Hoogovens → Corus → Tata Steel klik hier
|
|
|||||||||||||||||||||
p. 181 Haarlem Gasfabriek Het bovenstaande is
afkomstig uit een handgeschreven document “Overschrijvingen 1922” uit het
archief van de Haarlemse gasfabriek en moet wel betrekking hebben op de in
1921 aangeschafte Gmeinder
benzinelocomotief. Die was kennelijk in druk gebruik. Van de kosten aan
benzine, smeermiddelen en poetskatoen werd bijna de helft aan derden in
rekening gebracht. Dit was omdat ook Stork Hijsch, Figee en de Nederlandsche
Raffinaderij van Petroleumproducten van het raccordement gebruik maakten en
de gasfabriek daarvoor de tractie leverde. Opmerkelijk is het document
rechts uit dezelfde bron (Noord Hollands Archief). Kennelijk was de Gmeinder
benzinelocomotief al in 1930 – na negen jaar - niet meer voldoende
bedrijfszeker. Dat betekende echter geenszins het einde van de merkwaardige
loc: op Figuur 258 in dit boek is de
Gmeinder in 1949 in bedrijf te zien en uit dit
document blijkt dat de loc pas in 1967 is verkocht bij een openbare
veiling van de inventaris van de opgeheven gasfabriek. Zie hier voor de tractie in de Tweede Wereldoorlog. Zie hier voor de loc Sytje. |
|
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Met dank aan: |
Hendrik Bouwknegt, Gerard de Graaf, Jaap de Groot, Arno Logman, Jan Roos, Martijn Smits, Peter Verschelden, Co Wesseling en Wytze Wijbenga. |
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Referenties: |
[1] |
Hendrik Bouwknegt, Harold de Groot, Rob Meijer en Frank Schouten; Goederentreinen in Nederland : 2004-2015; Uquilair 2015. |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
{ |
Aanvullingen motortractie op normaalspoor ← Provincie Utrecht Provincie Zuid Holland → |
|
||||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
Tekeningen motortractie op normaalspoor |
|
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||