Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Import en handel: referenties

 

Omstreeks 1925 was het gebruikelijk dat importeurs klanten vroegen om hun ervaringen met de geleverde loc(s) op papier te zetten. Klanten stuurden een aantal doorslagen van hun brief of de brieven werden op een andere manier vermenigvuldigd. De importeurs stuurden potentiële klanten als referentie een pakket van dergelijke brieven. Omdat de fabriekslijsten uit deze tijd vaak zeer onvolledig zijn, geven deze brieven vaak verrassende informatie.

In het Rotterdams gemeente-archief bevindt zich zodoende een pakket referentie-brieven dat door Orenstein & Koppel in Amsterdam gestuurd is aan de Gasfabriek Keilehaven.

De adjunct-directeur van de Nederlands(che) Heidemaatschappij zat in een commissie die adviseerde bij de oprichting van de VAM (Vuil Afvoer Maatschappij). De VAM in Wijster kreeg smalspoor met locomotieftractie en kennelijk was het de bedoeling dat op de spooraansluiting een eigen loc zou gaan rijden. Zodoende bevat het archief van de Heidemaatschappij (berustend bij het Gelders Archief in Arnhem) referentiebrieven van Deutz in Rotterdam-Katendrecht en van Orenstein & Koppel in Amsterdam.

Hieronder staan voorbeelden. Voorbeelden zijn ook verwerkt bij de steenfabriek Tiglia in Tegelen en de Amsterdamsche Anthraciet Maatschappij. Het betreft een toevalstreffer, want het viel niet te verwachten dat het archief van de Heidemaatschappij informatie over locs van deze firma’s zou bevatten. Het is goed mogelijk dat in andere archieven nog meer van dit soort informatie verborgen zit.

 

↓ Linthorst Homankanaal

Heidemij Linthorst Homankanaal

Toelichting op bovenstaande brief:

Het kanaal Beilen-Nieuweroord staat nu bekend als het Linthorst Homankanaal. Het zestien kilometer lange kanaal tussen de Verlengde Hoogeveense Vaart en de Beilervaart werd tussen 1923 en 1926 door 900 arbeiders met schop en kruiwagen gegraven. In 1970 werd het voor de scheepvaart gesloten.

 

Gemeente Landerijen Deventer

Heidemij 024

 

↓ Veenderij en turfstrooiselfabriek van de gemeente Deurne

Heidemij 027

 

Kunstzandsteenfabriek Arnoud

Heidemij 029 Arnoud

 

↓ Aannemer Schermers

Heidemij 022

steenfabriek Tiglia in Tegelen

Tiglia referentiebrief Heidemij 035.jpg

 

 

 

{

Import en Handel

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                                    Home                                         Inhoud