Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctype

Modellen

Schöma type CFL40DR

Schoema AAMklein

Schöma tekenings [1] ↑

 

Het type CFL40DR is interessant: motorfabrikant Deutz bouwde zelf om haar F4L514/A4L514 dieselmotor een simpele dieselmechanische loc met koppelstangen. Schöma monteerde dezelfde Deutz motor in een dieselhydraulische (de F in het type staat voor Flüssigkeitsgetriebe) rangeerloc (L = Lokomotieve; R = Regelspur). Het kwam zelden voor dat zulke kleine locs dieselhydraulisch werden aangedreven. De 40 pk van de Deutz dieselmotor  werd via de hydraulische transmissie (D = Voith Diwabus) en cardanassen (C) op de wielassen overgebracht. Opmerkelijk is de afgeschuinde motorkap voor een beter uitzicht.

Overigens legt het type de situatie niet eenduidig vast, want NS Transportvoorlichting ontving ten behoeve van een klant (waarschijnlijk de hieronder genoemde AHV) de volgende offertes voor een CFL40DR:

 

Datum

Motor

Deutz

Vermogen

(pk)

Toeren

(rpm)

Gewicht

(ton)

Wieldiam.

(mm)

Prijs zonder invoerrechten

(DM)

 

25 april 1960

F3L514

45

1600

10

550

38.550

24 aug. 1960

A4L514

60

1635

12

600

43.000

 

In de tekening wordt nog weer een andere Deutz motor genoemd, namelijk het type F4L514.

Het in de tekening genoemd fabrieksnummer 2393 is in 1961 geleverd aan de Anthraciet Handels Vereeniging (AHV) aan de Methaanweg in Amsterdam. Deze loc had kappen boven de voorramen; zie deze foto. Het lijken zonnekappen, maar omdat ze op bovenstaande maatschets en in reclamemateriaal niet voorkomen, waren ze waarschijnlijk bedoeld om de ramen vrij te houden van het bij de AHV neerdwarrelend stof. Op de loc zelf was het motorvermogen niet als 60, maar als 55 pk aangegeven.

In 1988 ging de loc naar de Stoomtram Hoorn-Medemblik en werd daar verbouwd tot Gruisje.

 

Met dank aan:

Hans Wervers

 

Bronnen:

[1]

Tekening uit de collectie van Hans Wervers

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud