fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

-Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

     

Aanvullingen op het boek “Industrielocomotieven” van Henk Kolkman

laatste wijziging: 17 oktober 2015

    

 

Hoofdstuk 10     Historische gegevens per individuele loc (per fabrikant in alfabetische volgorde)

 

Er wordt vanuit gegaan dat de situatie tot 2008 beschreven is in dit in 2008 uitgekomen boek. De lijst hieronder beschrijft de veranderingen die daarna hebben plaats gevonden. De paginanummers verwijzen naar de pagina’s in genoemd boek, maar het is de bedoeling dat het onderstaande ook zonder het boek te begrijpen is.

    

 

p. 251           Bemo fabrieksnummer 109 (1989)

Deze 401 van Nedtrain in Zwolle is in 2011 bij Bemo gesloopt.

Zie ook de webpagina over de Zwolse Bemo’s.

 

 

p. 251           Bemo fabrieksnummer 112 (1990)

Vanwege het verbod op het transport van ammoniak per spoor is de DSM Agro vestiging in IJmuiden per 1 januari 2010 gesloten. De Bemo van het type Kompakt (zonder cabine en met kettingaandrijving) werd daardoor overbodig. De loc maakt deel uit van het Bemo verhuurpark en is ingezet bij Dr. W. Kolb in Moerdijk. Zie hier voor een foto aldaar.

 

p. 251           Bemo fabrieksnummer 113 (1992)

Deze 402 (later 2) van Nedtrain in Zwolle is in 2013 door Bemo gerenoveerd en is vervolgens in gebruik genomen bij de nieuwe Botlek Tank Terminal.

Zie ook de webpagina over de Zwolse Bemo’s.

p. 251           Bemo fabrieksnummer 115 (1992)

Deze Bemo van het type Kompakt (zonder cabine en met kettingaandrijving) begon nieuw bij Defensie in ’t Harde, later op de Vlasakkers. Na verhuur aan Micro Chemie in de Europoort wordt de loc sinds eind 2014 gebruikt bij Shell spoorpoort 2 in Pernis, ter vervanging van een Unimog. Klik hier voor een foto aldaar.

 

p. 251           Bemo fabrieksnummers vanaf 219

De voor 2008 gebouwde Bemo locs zijn in dit in 2008 verschenen boek behandeld. De daarna door Bemo gebouwde locs staan aan het einde van de aan Bemo gewijde webpagina.

p. 252            Cockerill fabrieksnummer 3706 (1959)

In 1987 werd deze Hoogovens 468 verkocht aan de Belgische handelaar Locorem. Frank Schouten en Maarten van der Willigen ontdekten in 2015 dat de bejaarde loc nog steeds actief is en wel bij staalhandel Disteel in Wondelgem bij Gent (B).

p. 253            Cockerill fabrieksnummer 3853 (1961)

Deze Cockerill deed bij Hoogovens dienst onder nummer 406. De achtergrond van het nummer 48 van Corus Stoom IJmuiden is als volgt: ooit zijn er nummerplaten gemaakt voor de ex-Hoogovens loc 48 die bij de SHM in Hoorn reed. Daar wilde men echter deze platen niet. Ze zijn toen door Corus Stoom IJmuiden gebruikt op de ex-NS 654 en later op de Cockerill 3853 (Hoogovens 406).

 

p. 253            CW (Centrale Werkplaats) Tilburg 28

Deze MoSi (MOderne SIk) ging in 2011 (volgens andere berichten al in 2009) van VolkerRail naar de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM).

p. 254            Deutz fabrieksnummer 55779 (1954)

De Deutz van het eenvoudige type A4L514 van het smeeroliebedrijf van Esso in de Botlek ging in 2012 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) naar DSP in Tilburg, zie hier.

 

p. 255            Deutz fabrieksnummer 56101 (1956)

Deze indrukwekkende vierasser (Oranje Nassau 30) is niet in 1975 gesloopt, maar is in 1974 zonder motor als onderdelenleverancier naar de KFBE (D) gegaan. De eigenlijke sloop vond in 1982 plaats.

(bron: http://www.bahnen-im-rheinland.de/pb/kfb-l3.htm)

 

 

p. 256            Deutz fabrieksnummer 56288 (1956)

De enorme draaistelloc – ooit Staatsmijnen 161 – is na een ongeval in 2007 uiteindelijk in 2011 door de Westfälische Landes-Eisenbahn gesloopt.

 

p. 256            Deutz fabrieksnummer 56412 (1956)

Dit exemplaar van het populaire type A4L514 had een afwisselend bestaan. Ze begon bij NOM Paktank in Pernis (zie foto). Na de komst van een sterkere loc in 1986 kwam ze bij Bemo, die haar verhuurde aan Stork in Hengelo. In 1990 kwam ze bij DSM in Geleen, waar Stork het wagenonderhoud verzorgde. Ze werd er Pucky genoemd. In 2001 nam het toenmalige Railion (→ DB Schenker) de spoorse activiteiten van DSM (→ Chemelot) over.Voor 2014 is de loc als monument opgesteld; zie hier.

 

p. 256            Deutz fabrieksnummer

                      56551 (1957)

 

Deze loc van het type A2L514 van slechts 26 pk is in 1957 nieuw geleverd aan Dow in de Botlek en is daar al in 1962  vervangen door een sterkere loc. Na een carrière bij het Belgische leger in het Westduitse Soest werd de loc door de Eisenbahnfreunde Soest in 1993 als monument opgesteld in de Bundesbahn Gartenanlage aan de Schwarzer Weg in Soest.

 

De foto is afkomstig van

http://www.rangierdiesel.de/

en is op 30 september 2007 door Patrick Paulsen gemaakt.

Deutz A2L514 ex Dow Botlek

p. 256            Deutz fabrieksnummer 56554 (1957)

Klik op Truusje.

 

p. 256            Deutz fabrieksnummer 56769 (1958)

De twee ex-Staatsmijnen drieassers van het type V6M536 zijn volgens http://www.rolandrail.nl/ in 2008 uit Emmen afgevoerd. Gérard van Teeffelen vond ze terug bij de handelaar en verhuurder Vernooij in Tiel.

In het kader van Het Jaar van de Mijnen heeft de Stichting tot Behoud van Mijnlocomotieven (SBM) in 2015 de ex-SM 130 verworven; zie hier. De loc is in bruikleen gegeven aan de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij (ZLSM).

 

p. 256            Deutz fabrieksnummer 56835 (1958)

De twee ex-Staatsmijnen drieassers van het type V6M536 zijn volgens http://www.rolandrail.nl/ in 2008 uit Emmen afgevoerd. Gérard van Teeffelen vond ze terug bij de handelaar en verhuurder Vernooij in Tiel. Anno 2015 staat de loc nog steeds te koop.

 

 

p. 256            Deutz fabrieksnummer 56911 (1959)

De Deutz tweeasser was actief bij verschillende bedrijven, het laatst bij veembedrijf den Hartigh in Kesteren. Daar bleef ze 23 jaar, op het laatst als reserve. In 2005 werd de bediening van Kesteren gestaakt en werd de Deutz als monument opgesteld bij metaalhandel v/d Heg in Nijkerkerveen. In 2010 verhuisde de loc naar Smink machines bv in Amersfoort, waar ze in 2011 als monument is opgesteld.

 

 

p. 256            Deutz fabrieksnummer 57058 (1959)

Levensloop en foto’s bij de laatste eigenaar van deze Deutz – die ooit begon bij de Zuidergasfabriek in Amsterdam – zijn te vinden op: http://www.rangierdiesel.de (vul het fabrieksnummer als zoekterm in).

 

 

p. 256            Deutz fabrieksnummer 57070 (1960)

Deutz A12L714 Strukton Mieke bb

Loc C van Philips in Acht werd in 1978 overbodig door de komst van een Moyse loc. Strukton had belangstelling en doopte de loc om in “Mieke”. Ze werd onder andere ingezet bij de aanleg van de Flevolijn, samen met de uit Duitsland afkomstige “Mia” van  hetzelfde type Deutz A12L714.

 

← De foto werd op 19 april 1986 genomen op het werkemplacement in Almere.

 

Nog in hetzelfde jaar had ook Strukton geen behoefte meer aan Mieke.

 

 

DeutzA12L614DeKinderen

Mieke belandde bij handelaar Gebroeders de Kinderen aan de Kanaaldijk Noord Oost in Helmond en stond daar niet minder dan veertien jaar tussen de meest uiteenlopende spullen.

 

 ← foto 24 augustus 1991

 

De naam Mieke was nog aanwezig.

In 2000 ging Mieke er weg ……in september 2009 was ze er weer terug.

Anno 2017 staat ze er nog steeds, met twee Demel wagens

Deutz A8L514 Verstappen21

Als carnavalsgrap en parodie op de IJzeren Rijn plaatste bedrijfsautohandelaar Verstappen de voormalige Mieke van Strukton  als blikvanger bij zijn bedrijf langs de A67 in Lierop. Ze stond met twee Demel wagens op een stuk spoor en zag er prima uit. Uiteraard was er reclame van Verstappen op aangebracht.

 

← De loc was zelfs ’s nachts verlicht (foto 30-09-2003).

 

In september 2009 was Verstappen aan een nieuwe blikvanger toe en verdween de loc weer naar Helmond.

 

Sinds begin 2014 stond bij Verstappen Sik 338 en daarna de op een Köf lijkende Oostduitse Karl Marx 251079. In april 2016 werd alles verwijderd.

 

 

p. 256             Deutz fabrieksnummer 57156 (1960)

Deze Mia van Strukton dook in 1990 op bij Antwerpse Metalen N.V. te Antwerpen-Merksem. Anno 2012 zag Pierre de Greeuw in plaats daarvan een Trackmobile.

 

 

p. 256             Deutz fabrieksnummer 57188 (1961)

Strukton nam in 2007 vier locs van het type DG 1200 BBM over van de (Köln-Bonner Eisenbahnen →) Häfen und Güterverkehr Köln (HGK). Daarvan werd de “Irene” als eerste in december 2015 ontmanteld en gesloopt.

 

 

p. 257             Deutz fabrieksnummer 57618 (1963)

De kleine loc van het Deutz type KS55B was het laatst actief bij Maasglas in Tiel. Na jaren stilstand ging ze in 2006 naar metaalhandel v/d Heg in Nijkerkerveen en werd daar in 2008 gesloopt.

 

 

p. 257             Deutz fabrieksnummer 57810 (1964)

Deze relatief moderne Deutz van het type KG275B vertrok eind 2009 uit Crailoo en belandde uiteindelijk in Italië. Zie www.rangierdiesel.de voor details.

 

 

p. 257             Deutz fabrieksnummer 58230 (1969)

Deze loc van het Deutz type KG230B was lange jaren de enige loc van de BP raffinaderij op Rozenburg en werd daar in augustus 2012 afgevoerd voor sloop.

 

 

p. 258            Drewry fabrieksnummer 2160 (1941)

Deze 162 van de Stichting 162 houdt sinds 2012 domicilie bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik en is in 2014 op de SHM lijn toegelaten. Zie hier.

 

 

p. 259            English Electric fabrieksnummer 2106 (1955) = NS 609

Riek van Strukton is in 2008 naar de museumspoorlijn STAR gegaan.

 

p. 259            English Electric fabrieksnummer 2108 (1955) = NS 611 → NS 676

Deze RRF-3 is in 2013 naar voestalpine Railpro in Crailoo overgegaan en heeft daar in 2014 het nummer 603 gekregen.

Zie de aparte webpagina over Crailoo.

 

 

p. 259            English Electric fabrieksnummer 2111 (1955) = NS 614 → NS 679 → Locon 9702

Deze RRF 4 is begin 2013 van RRF naar de firma Locon overgegaan, heeft daar nummer 9702 gekregen en is bij Jacko Fijntechniek in Wezep in de (grotendeels oranje) Locon huistijl gebracht. Ze reed vanaf 31-07-2013 de treinen tussen het afvallaadstation aan de VSM lijn en station Apeldoorn; zie hier. 

Het inzetcertificaat van beide bakkies van Locon (de 9701 en 9702) was geldig tot 1 januari 2014. Locon had daarom op 21 oktober 2013 een aanvraag ingediend tot verlening van een indienststellingsvergunning, die echter door de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu op 7 mei 2014 is verworpen. Locon koos andere tractie voor de afvaltreinen en bracht de 9702 over naar Wijster, waar haar zus 9701 al was. Ondertussen werd een rechtszaak aangespannen. Op 25-06-2015 stelde de meervoudige kamer van de Rotterdamse rechtbank Locon in het gelijk. De staatssecretaris had zes weken om in beroep te gaan. Dat is niet gebeurd. Ondertussen  was de loc in juli/augustus 2014 vanuit Waalhaven ingezet bij het vernieuwen van metrosporen van de RET. Het transport naar Rotterdam en weer terug naar Wijster ging per dieplader. In juli 2016 reisde Locon 9702 - eveneens per dieplader - naar losweg De Birkt in Amersfoort. Na gebruik bij perronvernieuwing in station Amersfoort reed ze - dit keer op eigen kracht - op 04-08-2016 naar Apeldoorn.

Locon 9702 is medio 2017 gekocht door Jacko Fijn Techniek en is toen ontdaan van Locon-kenmerken. Het NVR-nummer is nu NL-JFT in plaats van NL-LBL. De loc is door Captain gehuurd voor rangeerwerk bij Abengoa (zie hier en daar) en is daar op 30-06-2017 van de VSM in Lieren per dieplader heen gebracht: zie hier voor het transport en daar voor de inzet op de nieuwe werkplek.

 

p. 259            English Electric fabrieksnummer 2118 (1956) = NS 621 → NS 683 → Locon 9701

Dit bakkie reed vanaf 2012 – nog uitgedost als RRF 5 – voor Locon treinen tussen het afvallaadstation aan de VSM lijn en station Apeldoorn. Ze kreeg het Locon nummer 9701. Op 31-07-2013 werd ze afgelost door de inmiddels oranje 9702 en kon ook de 9701 in de Locon huisstijl worden gebracht; zie hier voor een reportage. Daarna ging de 9701 naar het vuilafvoerbedrijf in Wijster. Vooruitlopend op de beëindiging van het huisvuilvervoer per trein naar Wijster keerde de 9701 op 08-08-2015 in Apeldoorn terug. In februari 2016 ging ze vanaf de VSM in Loenen per dieplader naar Tilburg Industrie / Railport Brabant. 

Locon 9701 is op 24-12-2016 achter een Locon loc van Tilburg Industrie / Railport Brabant  overgebracht naar Roosendaal. Ze is verhuurd aan Trainservices voor rangeerwerk bij het Railpark Roosendaal. De loc rangeert (juli 2017) nog steeds in Roosendaal, hoewel Trainservices B.V. (van de Boomgroep van Eric van Wijngaarden) op 05-04-2017 failliet is verklaard. In Roosendaal is de 9701 kennelijk de opvolger van “Herma” van Strukton, die na een fikse aanrijding nu (28-06-2017) in Zutphen naast de Strukton werkplaats staat.

 

p. 259            English Electric fabrieksnummer 2123 (1956) = NS 626 → NS 684

Deze RRF-1 is in 2013 naar voestalpine Railpro in Crailoo overgegaan en heeft daar in 2014 het nummer 601 gekregen.

Zie de aparte webpagina over Crailoo.

 

 

p. 259            English Electric fabrieksnummer 2139 (1956) = NS 642 → NS 691

Dit bakkie werd in 2004 – 2005 door de aannemer Kandt gebruikt bij het aanbrengen van geluidsschermen langs de Betuweroute. In 2005 ging de loc naar Cronifer (→ Cronimet) in Moerdijk, ter vervanging van de daar al sinds 1994 werkzame ex-NS 633, die als onderdelenleverancier aanwezig bleef: zie hier. Tot noemenswaardige activiteit is het echter niet gekomen, omdat het spoorvervoer gestaakt werd. De spooraansluiting bleef wel liggen. Beide locs bleven jaren staan en werden begin 2015 door CSR handel via de eigen website en via Marktplaats te koop aangeboden. Eind 2015 werden ze volgens Railmagazine 330 overgenomen door HSL.

 

 

p. 259            English Electric fabrieksnummer 2144 (1955) = NS 647

De NS 647 heeft jaren onder dat nummer bij voestalpine Railpro in Crailoo gereden, maar is in 2014 vernummerd in 602.

Zie de aparte webpagina over Crailoo.

 

 

p. 259            English Electric fabrieksnummer 2149 (1955) = NS 652 → NS 689

Deze RRF-2 is in 2013 naar voestalpine Railpro in Crailoo overgegaan en heeft daar in 2014 het nummer 604 gekregen.

Zie de aparte webpagina over Crailoo.

 

p. 261            Gmeinder fabrieksnummer 5420 (1967)

Deze nummer 6002 van de Rotterdamse Metro is medio 2012 naar de sloper afgevoerd.

 

 

p. 261            Gmeinder fabrieksnummer 5589 (1982)

Deze loc van eerst Akzo (Nobel) en later Railion (DBSchenker) in Delfzijl is eind 2010 uit Delfzijl vertrokken en is opgedoken bij de DBS Wagenwerkplaats in Beverwijk. DBS vond in 2013 herstel van een gebroken niet de kosten waard. De Gmeinder werd door Bemo geheel gerenoveerd, kwam in 2014 voor verhuur beschikbaar en is sinds september 2015 bij Vopak Vlaardingen ter vervanging van de door Bemo aan Vopak verhuurde Translok.

 

 

p. 262            Henschel fabrieksnummer 25096 (1955)

In dit boek staat dat het type DH500Ci is; volgens www.jensmerte.de en www.rangierdiesel.de  is dat DH360Ci.

Het was loc II  van de vroegere kolenmijn Laura & Vereeniging in Eygelshoven. In 1986 is de Henschel vertrokken naar de firma Onrail in Moers. Daarna is het lang onduidelijk geweest wat er van de loc geworden is, maar uit www.rangierdiesel.de blijkt dat de loc in 1988 in Italië is opgedoken, daar verschillende eigenaren heeft gehad en er in 2012 voor het laatst gefotografeerd is.

Henschel 500Ci L&VII PdG kleur.jpg

← Op 25-09-1986 wordt de Laura & Vereniging II gereed gemaakt voor vertrek - achter de NS 2339 – naar Duitsland. Foto: Pierre de Greeuw

 

De loc is door Henschel eerst voor demonstraties en verhuur en als fabrieksloc gebruikt.

 

In elk geval zag de Engelsman Brian Rumary de L& V II op 16-10-1970 bij de mijn Julia van de Laura & Vereniging. (daar was ook de L& V I, zijnde de Deutz 56372, ex Staatsmijnen 124). De Henschel is daarom vanaf of voor 1970 bij de L&V geweest.

 

p. 262            Henschel fabrieksnummer 29728 (1959)

De drieassige Henschel 29728 (1959) – die al een tijd bij Railion Delfzijl buiten dienst stond – is volgens http://www.rolandrail.nl/ in 2008 gesloopt.

 

p. 262             Henschel fabrieksnummer 30016 (1959)

Esso 4 feb 1963 3 DB Baureihe 50

In Railmagazine 254 (mei 2008) staat op pp. 54-55 een artikel over Henschel fabrieksnummer 30016, die in 1959 nieuw geleverd werd aan de Esso raffinaderij in de Botlek. Het verhaal wordt hier – met andere foto’s – kort herhaald en (althans voorlopig) besloten. Mr Herman van’t Hoogerhuijs fotografeerde de Henschel op 4 februari 1961 bij Esso nu eens niet met ketelwagens. De rook wordt veroorzaakt door drie locs van de DB Baureihe 50 (links is er vaag één zichtbaar). Ze waren opgetrommeld om stoom te leveren omdat er een ketelhuis was uitgevallen. Op het dak van de Henschel staat de antenne van de mobilofoon.

 

HPIM2546

Met een Henschel motor van 500 pk en een gewicht van 40 ton ging het indertijd om de zwaarste tweeasser die ooit in Nederland gereden had.

Klik hier voor een tekening en gegevens voor dit Henschel type DH500B.

 

Na het einde van het olievervoer van Schoonebeek verdween de krachtpatser in 1987 naar België en belandde na enige omzwervingen bij de museumlijn Het Kolenspoor in As. Behalve het aanbrengen van de naam Kolenspoor werd er aan het uiterlijk kennelijk niets gedaan want nog op 24 maart 2006 had de loc de oorspronkelijke Esso beschildering en was het plaatwerk hier en daar geheel doorgeroest.

Koole Zaandam 28 08 2007

De firma Koole was op zoek naar vervanging voor de aloude O&K van de vestiging op de Vondelingenplaat in Rotterdam en vond de zware Henschel op internet. Fred Vos fotografeerde de aankomst van het gevaarte bij Koole in Zaandam op 28 augustus 2007. Machinisten stellen het uitzicht vanuit de hoge cabine op prijs, maar voor het wegtransport moest de bovenkant van de cabine eraf. Koole heeft geen spoor aansluiting in Zaandam, dus werd er 25 meter spoor gelegd. De Technische Dienst van Koole zou de Henschel van een nieuwe motor en nieuwe beplating voorzien, maar dat liep uit vanwege ander werk. De revisie werd daarom medio 2009 in handen gegeven van Bemo. Het fraaie resultaat is hier te zien.

 

 

p. 262             Henschel fabrieksnummer 30343 (1961)

Henschel 240B Hoogovens B

 

Henschel 30343 (1961) van het type DH240B diende vijf heren. Dat kan voor 80% met foto’s worden geïllustreerd.

 

Van 1961 tot 1962 werd ze verhuurd aan Hoogovens in Velsen en droeg daar het “nummer” B.  Loc A was een Henschel van hetzelfde type, die in dezelfde periode werd verhuurd.

 

Bron: Hoogovens

Henschel 240B Rietlanden Maassen

Van 1962 tot 1968 was de loc bij Havenbedrijf de Rietlanden, dat toen nog aan de Borneokade in Amsterdam was gevestigd.

Waarschijnlijk vanwege het teruglopende vervoer werd de Henschel in 1969 door een ex-NS sik opgevolgd.

 

← De fraaie foto werd in 1964 door J.A. Maassen gemaakt

Henschel BP

Van de periode bij Dow Chemical in Terneuzen (1968 – 1980 ?) zijn geen foto’s beschikbaar.

In 1980 dook de loc op bij de BP raffinaderij op Rozenburg (informatie Klaas Kuipers, ex BP).

 

← Deze op 23 augustus 1985 gemaakte foto toont de loc in een karakteristieke houding, namelijk in rust.

 

Toch zag de loc kans om in 1992 een as te breken. Daarom werd ze buiten dienst gesteld. Ondertussen was de naam van de raffinaderij veranderd in Nerefco.

Henschel 240B ex BP bij Brandweer solo

 

Toch was dit nog niet het einde. De Henschel ging een prominente rol vervullen bij spoorwegtrainingen in het Trainingscentrum van de brandweer in Vlissingen. Zie Figuur 92 in dit boek.

 

← Op 23-09-1999 was die rol overgenomen door een stoomloc van de SGB en stond de Henschel dieselloc in een hoekje.

 

De loc had nog steeds de (inmiddels verbleekte) BP beschildering, met een Nerefco logo. Omdat er niet voldoende belangstelling meer was voor spoorwegtrainingen verdween de loc omstreeks 2003 naar een sloper.

 

 

p. 263          Jung fabrieksnummer 13265 (1959)

Deze loc van het type RK11B stond na actieve jaren bij Eurogas (later Vopak) in Vlissingen-Oost sinds 2005 op een zijspoor in Roosendaal. In 2010 is ze bij v/d Heg in Nikerkerveen gesloopt.

 

 

Nieuw          Jung fabrieksnummers 13287 (1957), 13288 (1958) en 13423 (1962)

Er stond van eind 2008 tot medio 2011 een trio vreemde diesellocs op Rotterdam Goederen Noord, vlakbij het terrein van de Stoom Stichting Nederland. Wat deden ze daar en wat is hun geschiedenis ?

09012702.jpg

Het driehoekige symbool voorop de motorkap met daarin een J en een tweede J in spiegelbeeld maakt duidelijk dat de fabrikant Jung in Jungenthal is.

Het Jung type is R42C, een drieasser met koppelstangen en een blinde as achter de achterste as. Vanwege het hoge onkruid zijn deze details niet te onderscheiden; zie daarom de tekening. Zoals veel Duitse fabrikanten heeft Jung de asvolgorde van deze industrieloc gebaseerd op de V36. Vanwege de middencabine wijkt het Jung type opvallend van de V36 en haar opvolgsters af.

 

←Foto: Peter Verschelden, 27 januari 2009

 

09012703.jpg

De opvallende en uitzicht belemmerende constructie voor de schoorsteen dient voor de reiniging van de uitlaatgassen. Dit wijst er op dat de locs in tunnels zijn ingezet.

De enige tekst die naar een eigenaar verwijst is “ELP Services GmbH” op één van de locs. ELP is de afkorting van Eurolokpool GmbH in Karsdorf. Dit was een activiteit van de Karsdorfer Eisenbahn Gesellschaft (KEG). De KEG was een particuliere spoorvervoerder, die ook locs verhuurde, verhandelde en repareerde. Deze laatste activiteiten gebeurden vanuit de cementfabriek in Karsdorf, waarvan ook locs overgenomen waren.

 

← Foto: Peter Verschelden, 27 januari 2009

 

De locs zijn in 1957 tot 1962 gebouwd. Twee ervan gingen naar de Siegener Kreisbahn (sinds 2005: Kreisbahn Siegen-Wittgenstein) en één naar een electrische centrale. Nadat de locs bij hun eerste werkgevers overbodig waren geraakt, troffen ze elkaar bij de Karsdorfer Eisenbahn Gesellschaft. Zie de tabel hieronder:

Jung

fabrieksnummer

Bij KEG sinds

KEG nummer

ARCO nummer

13287 (1957)

1999

0403

5040.03-5

13288 (1958)

1997

0401

5040.01-9

13423 (1962)

1997

0402

5040.02-7

De Karsdorfer Eisenbahn Gesellschaft ging in 2003 failliet. Een deel van de activiteiten ging over naar ARCO Transportation GmbH, dat weer de werkplaats van de cementfabriek bij Karsdorf gebruikte.

De firma Wagon Care in Vlaardingen huurde de drie Jungs van Arco. Wagon Care verhuurt wagons en levert zaken als remschoenen, buffers en dergelijke. Op 29 mei 2009 werd de 5040.03-5 door de Bentheimer Eisenbahn naar Coevorden-Heege gesleept (een website met een prima foto van Fokko van der Laan blijkt helaas in 2014 niet meer te bestaan). Vervolgens ging het per vrachtwagencombinatie richting Diemen. De loc was nog in de kleuren van de Karsdorfer Eisenbahn Gesellschaft.

Rolandrail/ André Korevaar berichtte dat de andere twee door de PB01 van de spoorvervoerder rail4chem op 29 juni 2008 bij Emmerich over de grens gesleept werden. Deze locs waren geheel wit en voorzien van grote stickers met de tekst MNO.

Wagon Care heeft 24 Belgische wagens van het type Res plus de drie locs op zijn beurt verhuurd aan de aannemer MNO Vervat, voor werkzaamheden in de Amsterdamse Metro. Voor de renovatie van de Amsterdamse Metro was zeven weken uitgetrokken. Het werd wat meer, maar daarna was er geen werk meer voor het trio. Op 10 oktober 2008 werden ze volgens http://www.somda.nl/ voor het eerst op Rotterdam Noord Goederen gezien.

09012701.jpg

Volgens dhr. Eric H.W. van Wijngaarden van Wagon Care is ook ARCO failliet gegaan. De locs zijn dus op Rottterdam Noord Goederen gestrand. Van huur door Wagon Care is geen sprake meer, maar Wagon Care beheerde locs wel.

 

← Deze loc is nog in de kleuren van de voormalige Karsdorfer Eisenbahn Gesellschaft.

Foto: Peter Verschelden, 27-01-2009

 

Op 8 juli 2011 is het trio Jungs per wegtransport aangekomen bij de sloper Hoeben Metalen in Kampen. Zie ook deze link en die link naar het Bouwmachine Forum (met dank aan Peter Schoeber voor de tip).

 

p. 263           Jung fabrieksnummer 13892 (1965)

Deze Köf III werd nog -in de DB kleuren- door Bemo vanaf 2006 tot ~ 2009 verhuurd aan Nedtrain in ’t Harde (zie hier). Anno 2013 is de loc geel-grijs, wordt door het GVB in de nachtelijke uren voor onderhoud ingezet en staat op de Bemo website te koop/te huur.

 

 

p. 263           Karl Marx fabrieksnummer 251079 (1955)

Zie hier voor het Oostduitse leven van deze loc van het type N4. Via de handelaren Vebeg in Frankfurt en Eddy Moermans in Geleen kwam de loc in Nederland.

 

De loc werd stijlvol opgeknapt en was in 1993/1994 voor de firma Schotte met 8 dollies actief bij het verwijderen van asbest uit leidingstraten tijdens de sloop van het spoorwegviaduct het “Luchtspoor” in Rotterdam.

(foto Jan Koedoot) →

 

Daarna ging de loc terug naar Eddy Moermans. Ze dook later op als monument in Neerkant (bij Deurne) en omstreeks 2015 als blikvanger van BV Verstappen langs de A67 autoweg bij Lierop.  Nadat de gemeente de firma Verstappen gelast had dit terrein te ontruimen belandde de loc bij Muijs Container Reparaties in Weert.

 LKM N4 Schotte b.jpg

 

 

p. 263           Karl Marx fabrieksnummer 251097 (1956)

 

De op een Köf II lijkende loc van Wissel Bouw Nederland (WBN) verhuisde  in oktober 2010 van Wisselbouw Utrecht (Tweede Daalsedijk) naar voestalpine Railpro in Crailoo (bron: Op de Rails 2010-12).

 

Crailoo, 06-07-2013 →

 

WBNlogo.jpg

Crailoo 027.JPG

De koppelstangen stonden natuurlijk net in een niet te fotograferen stand, maar het midden van deze foto laat in elk geval de blinde as zien. Crailoo, 06-07-2013 →

 

Dit naoorlogse Oostduitse ontwerp is gebaseerd op een vooroorlogs Orenstein & Koppel type. Voor particuliere bedrijven bouwde O&K op Köf II lijkende locs, maar rustte die uit met een mechanische (in plaats van hydraulische) wisselbak, blinde as en koppelstangen.

Eerdere werkplekken waren Silikatwerk Brandis (Oost Duitsland), Van de Mheen in Harderwijk en Den Hartigh in Kesteren. Op 25 of 26-03-2015 is deze loc per vrachtwagen afgevoerd (met dank aan Martijn Smits) naar de sloper Riwald in Almelo (Railmagazine 234).

Crailoo 025.JPG

 

p. 264 toevoegen: LEW fabrieksnummer 11931 (1968)

De V 100 093  van de Deutsche Reichsbahn kwam in 1995 bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij. Die verhuurde haar van

1999 tot 2002 verhuurd aan ACTS. De Oostduitse V100 ging in 2010 naar Crailoo en is daar anno 2014 nog aanwezig. De meeste in Nederland vertoevende Oostduitse V100-en zijn door Alstom Stendal gerenoveerd en zijn daarbij van een nieuwe motor voorzien. Dat is echter niet het geval voor de V 100 093.

 

Knabbel & Babbel.jpg

↑ Knabbel & Babbel op 14-10-2006 in Zutphen ter weerzijde van een “mobiele werkplaats” ↑

 

p. 265           LEW fabrieksnummers 16144 (1980) en 17699 (1982)

Deze locs van het type V60D zijn in 1980 respectievelijk 1982 in Hennigsdorf in Oost Duitsland gebouwd. Met hun vier gekoppelde assen, blinde as en Beugniot stellen maakten ze zelfs in nieuwe toestand een ouderwetse indruk. Het type V60D was bij de Deutsche Reichbahn een bekende verschijning als Reihe 105/106, maar er werden ook V60D’s aan Tsjechische bedrijven verkocht, waaronder de chemische industrieën MCHZ Ostrava en ACHP in TrebícSedlec. In 1999 belandden V60D’s van deze firma’s als SL 1001 en 1002 bij de Nederlandse goederenvervoerder Short Lines (ook collega ACTS had enkele ex-Tsjechische V60D’s). Na de opheffing van Short Lines in 2004 gingen de locs naar spooraannemer VolkerRail en werden daar Knabbel en Babbel (bedrijfsnummers 106-1 en -2) gedoopt. VolkerRail had steeds minder werk voor Knabbel en Babbel. De (sinds 2008 drie) mobiele werkplaatsen werden doorgaans gezien in combinatie met een V100. In augustus 2010 werden Knabbel en Babbel aan een opkoper verkocht. Na een opknapbeurt bij de remise Kleiweg van de RET gingen ze medio 2011 als 505 en 505 naar EETC voor inzet met onder andere de autoslaaptreinen in Den Bosch (met dank aan Martijn Smits). Toen werd de kleur hoofdzakelijk aubergine-rood, met gele fronten.

In april 2015 is EETC met de activiteiten gestopt;

 

 

p. 265           MaK fabrieksnummer 220028 (1956)

In april 2009 van Odfjell naar de Grafschafter Modell- und Eisenbahn-Club e.v. (Graf MEC) (bron: Rolandrail).

“Die Lokomotive soll den Nikolauszug des Graf MEC ziehen” .

 

 

p. 265            MaK fabrieksnummer 220099 (1974)

In 2008 van VolkerRail naar Odfjell in Rotterdam Botlek (ZH) (bron: Rolandrail). De loc heet inmiddels Odfjell loc 2, maar draagt nog wel de VolkerRail-kleuren (bron: Maarten van der Willigen).

 

`p. 265            MaK fabrieksnummer 220107 (1983)

  Deze loc van het type G321B is op afstand bestuurbaar en begon haar carrière in 1982 bij de Unie van Kunstmest Fabrieken (UKF) op de Vondelingenplaat in Rotterdam. Foto 13-06-1985 →

 

In 1988 werd deze locatie overgenomen door het Finse Kemira. Vanwege de malaise in de kunstmestindustrie verhuisde de MaK in 1995 naar een andere vestiging van Kemira en wel in de Europoort (het vroegere Esso Chemie). Nadat Kemira daar in 2000 de productie van kunstmest staakte, vestigden zich verschillende bedrijven op het terrein, waaronder Kemira Chemie en Micro Chemie.

 

De firma Multirange en later De Rijke verleent diensten aan die bedrijven, waaronder ook rangeren. De Rijke ontfermde zich daartoe over de loc. Die werd met personeel verhuurd.

 

Op 31-03- 2006 zijn beide logo’s op de loc te zien:

 

De Rijke Multirange.jpg

 

In 2010 kocht Bemo de MaK. Na revisie ging de loc begin 2011 naar Shell in Moerdijk ter vervanging van O&K 26766 (1973) van het type MB360N, zie hier.

Ter vervanging stuurde Bemo O&K 26526 van het type MB11 naar Micro Chemie. Bemo en Micro Chemie doen nu rechtstreeks zaken, zonder De Rijke.

MaK G321B UKF klein.JPG

MaK G321B De Rijke solo.JPG

 

p. 265            MaK fabrieksnummer 220109

Het Membraam Electrolyse Bedrijf van Akzo aan de Welplaatweg in de Botlek schafte in 1983 een op afstand bestuurbare MaK van het type G321B aan. “Marty” rangeerde vooral met wagens zout uit Hengelo (uit het zout wordt chloor gemaakt) en met wagens chloor (het MEB fungeerde ook als distributiepunt voor elders geproduceerd chloor). Toen het zoutvervoer overging naar de binnenvaart en transport van chloor zo goed als verboden zou worden, was de inzet van deze dure loc niet economisch meer.

 

Op 4-2-2005 ging Marty naar Bemo

Foto: Remco Vorstenbosch (Akzo Nobel MEB)

 

Na reparatie en revisie bij Bemo ging de MaK in september 2005 naar Degussa in Wesseling (Duitsland).

MartyRemcoVorstenbosch.jpg

 

p. 266            MaK fabrieksnummer 400015 (1958)

Dit type 400 C ging in 2009 van Odfjell naar museumlijn STAR als onderdelenleverancier (bron: Op de Rails juli 2009).

 

 

p. 266            MaK fabrieksnummer 400023 (1959)

Deze MaK van het type 400 C verdween in 2010 bij HKS Scrap Metals in Amsterdam, toen daar de spooraansluiting werd opgebroken.

 

 

p. 266            MaK fabrieksnummer 500054 (1970)

Van deze MaK van het type 700C werd door voestalpine Railpro in 2010 de huur bij On Rail beëindigd.

 

 

p. 266             Moyse fabrieksnummer 1178  (1970) verdween in 2010 de bij de laatste eigenaar Gevelco Distriport (later Broekman Special Products) aan de Theemsweg in Rotterdam Rozenburg.

 

 

p. 266             Moyse fabrieksnummer 1251  (1973)

Moyse Cronifer

Na jarenlang bij Dow (nu LBC) in de Botlek gerangeerd te hebben, belandde deze Moyse loc van type BN24HA150GM

bij de firma Cronifer in Delft.

 

← De Moyse verhuisde nog mee naar Industrieterrein Moerdijk, waar op 30 -03- 1994 deze foto werd gemaakt.

 

De loc was toen nog in originele toestand.

Cronifer betrok van Revisiebedrijf Tilburg een aanzienlijk zwaardere loc van de NS 600 serie (400 pk/45 ton versus 150 pk/24 ton). Daarbij werd de Moyse bij het Revisiebedrijf Tilburg ingeruild.

 

Moyse ex Dow in Tilburg

De bedoeling van Revisiebedrijf Tilburg was de Moyse op te knappen. Vervolgens zou de Moyse dan in bruikleen gegeven worden aan klanten die hun industrieloc in Tilburg lieten reviseren. Er konden echter maar enkele klanten worden aangetrokken en de revisie van de Moyse werd niet afgemaakt.

 

←Tijdens de open dag op 12 oktober 2002 verhult het dekkleed niet dat het Revisiebedrijf van kennelijk toevallig voorradige onderdelen een onwaarschijnlijk lelijke cabine heeft geknutseld die niets weg heeft van zijn elegante voorganger.

 

Moyse bij Shunter

Shunter (toen nog in Velddriel) zag er nog wat in en kocht de Moyse, samen met een Deutz met kapot gevroren motor van het Revisiebedrijf. Later zouden beide locs wegens plaatsgebrek alsnog gesloopt worden.

 

←Op 10-03-2003 was goed te zien dat de dit kleine Moyse loctype een dwars geplaatste motor had. Links daarvan de brandstoftank.

 

Klik hier voor een tekening van dit type Moyse BN24HA150GM.

 

p. 266             Moyse fabrieksnummer 1349  (1976) verhuisde tussen 2011 en 2013 van de VAM (→ EDON →  Essent Milieu → Attero) in Wijster als statisch object naar het naburige oefenterrein.

 

 

p. 266             Moyse fabrieksnummer 1434  (1978) is in 2009 door de laatste eigenaar Shunter gesloopt.

 

 

p. 267             Na een nieuwe leverantie en enkele veranderingen van locatie ziet de Niteq leverlijst voor Nederland er als volgt uit:

 

 

Fabr.nr.

Soort

Type *

Bouwjaar

Periode

Prov.

Plaats

Bedrijf + nummer of naam

Niteq

B.025

B-accu

500-E

1994

1994 -

ZH

Rotterdam

RET

Niteq

B.090

B-accu

RRM-1500-E

1997

1997 - 2007

L

Maastricht

NedTrain 901

2007 - 2008

Ut

Utrecht

Nedtrain (HTMU); niet gebruikt

2008 -

ZH

Leidschendam

Nedtrain (zie hier)

Niteq

B.150

B-accu

2000-E

1999

1999-

ZH

Rotterdam

RET

Niteq

B.204

B-accu

4000-E

2003

2003 -

Gr

Onnen

NedTrain 410

Niteq

B.205

B-accu

4000-E

2003

2003 -

NH

Amsterdam

Zaanstraat

NedTrain 411

Niteq

B.212

B-accu

4000-E

2004

2004 - 2007

Ov

Zwolle

NedTrain

2007 -

NH

Watergraafs-meer

Nedtrain

Niteq

B.213

B-accu

4000-E

2004

2003 -

NBr

Eindhoven

NedTrain

Niteq

B.244

B-accu

2000-

C(ompact)

2007

2007 -

Ov

Zwolle

Nedtrain

Niteq

B.246

B-accu

4000-E

2006

2006 -

ZH

Europoort

Caldic

Niteq

 

B.250

B-accu

4000-E

2006

2006 -

L

Maastricht

Nedtrain

Niteq

 

B.251

B-accu

4000-U

2007

2007 -

Ov

Hengelo

Nedtrain

Niteq

 

B.252

B-accu/de

4000-

H(ybride)

2007

2007 – 2010

NBr

Tilburg

NedtrainBokito” **

2010 - 2011

ZH

Waalhaven

NedtrainBokito” **

2011 -

ZH

Waalhaven

ShunterBokito” **

Niteq

 

B.253

B-accu/de

4000-

H(ybride)

2007

2007 -

NH

Haarlem

Nedtrain

Niteq

 

B.254

B-accu

4000-U

2007

2007 -

G

Arnhem

Nedtrain

Niteq

 

B.255

B-accu

4000-U

2007

2007 -

ZH

Leidschendam

Nedtrain (zie hier)

Niteq

 

B.256

B-accu

RRM-2000-E

2007

2007 -

L

Maastricht

Nedtrain

Niteq

 

B.259

B-accu

5000-E

2007

2007 -

NH

Hilversum

GAD

GAD = Gewestelijke Afvalstoffen Dienst

Niteq

 

B.305

B-accu

3000-E

 

 

NH

Hilversum

GAD

*

E: accu; H = Hybride (accu + dieselelektrisch); U = Universeel (accu, om te bouwen tot hybride); RR = Rail-Road;

het getal is de trekkracht aan de haak in kgf.

**

De gorilla Bokito uit Blijdorp verwierf in 2007 bekendheid door uit te breken en een vrouw ernstig te verwonden.

 

 

p. 267             toevoegen: Oehler (Zwitserland)

Oehler

Fabrieks-nummer      

Soort

Type

Bouwjaar

Periode

Provincie

Plaats

Bedrijf

 

?

B-accu

?

1936

1936-1970

NBr

Oisterwijk

Koninlijke Lederfabriek

nr. 900-4 “Jumbo”

Bron: Regionaal Archief Tilburg: Toegangsnummer 1056, inventarisnummers 95 en 141 t/m 143.

Zie hier voor een foto van de loc.

 

 

p. 268             O&K fabrieksnummer 25591 (1955)

De O&K van de centrale Helpman in Groningen, die al jaren bij  Dow in Tessenderlo (B) reed, ging  ≤ 2012 naar de museumlijn het

Kolenspoor in As (B). Opmerking: het Kolenspoor bestaat sinds begin 2014 niet meer.

 

p. 268             O&K fabrieksnummer 25621 (1956)

Deze loc van het type MV6A (in een speciale  smalle uitvoering) was bij leven en welzijn onder andere actief bij de suikerfabriek in Zevenbergen en bij Maasglas in Tiel. Ze is in 2008 bij de firma v/d Heg in Nijkerkerveen gesloopt.

 

 

p. 268             O&K fabrieksnummer 26080 (1960)

Deze ex-DB Köf II, die tot 2000 bij GEM in de Botlek (later Maassilo) reed, staat blijkens een op 21-5-2009  genomen foto op al jaren zonder rails bij Meijers Scheepsmotoren aan de Kilkade in Dordrecht. Anno 2012 blijkt de loc daar verdwenen (met dank aan Martijn Smits).

 

 

p. 269             O&K fabrieksnummer 26188 (1962)

Deze loc van het type MV6b is tot 2009 voor Nedtrain actief in ’t Harde geweest. In 2013 of 2014 is ze overgebracht naar het Railpark in Roosendaal. Ze is daar reserve en staat ook te koop.

 

 

p. 269             O&K fabrieksnummer 26214 (1962)

De MV6 van Koole in Pernis is in 2010 gesloopt, na opgevolgd te zijn door  Henschel 30016 (1959)

 

 

p. 269             O&K fabrieksnummer 26256 (1963).

Drieasser Tiny van het type MC14N is eind 2012 overgegaan van Strukton naar Shunter, waar ze nummer 504 kreeg. Ze begon als Shell Pernis nummer 1 (in de tweede bezetting), maar werd in 1979 afgestoten omdat ze geen radiografische besturing heeft.

 

 

p. 269             O&K fabrieksnummer 26339 (1964)

ICL-IP (voorheen Broomchemie) in Terneuzen heeft eind 2013 de enige verhuurloc van Railcar Service Kuijpers in Bergen op Zoom – ex DB-Köf III 332 101– gekocht.

 

p. 269             O&K fabrieksnummer 26501 (1964)

De naam van het bedrijf aan de Moezelweg is veelvuldig veranderd: TundermanMercantile Benelux → Maersk → VAT → Broekman Logistics. De loc van het type MV6 staat al sinds 2005 werkloos onder een afdak.

 

p. 269             O&K fabrieksnummer 26526 (1965)

Deze loc van het type MB11N kwam in 2002 in het Bemo verhuurpark en werd achtereenvolgens verhuurd aan Pernis Combi Terminal (tot 2007) en Cargill in Amsterdam. Na renovatie bij Bemo werd de loc in 2010 naar Micro Chemie in de Europoort gezonden (ter vervanging van de door de firma De Rijke aan Micro Chemie verhuurde en van UKF afkomstige MaK). O&K 26526 werd aldaar in 2012 vervangen door een andere Bemo huurloc (namelijk O&K 26766) en ging naar Vopak in Vlissingen-Oost.

 

p. 270             O&K fabrieksnummer 26535 (1965)

Deze MB7N reed tot 2007 bij Lyondell in Rotterdam en is in 2013 bij Shunter gesloopt. De loc is bij Shunter niet meer in dienst gesteld en had dan ook geen Shunter nummer en naam.

 

p. 270             O&K fabrieksnummer 26536 (1965)

Deze MB7N begon nieuw bij Enka in de Kleefse Waard bij Arnhem en ging in 1969 naar Enka in Breda. Na de sluiting van dat bedrijf in 1982 keerde ze in Arnhem terug. De volgende werkgever was Eurogas (nu Vopak Vlisisngen). Toen dat bedrijf in 2005 twee nieuwe Transloks in gebruik nam, stonden de O&K en een Jung van Eurogas tot 2007 ongebruikt bij Conrail in Roosendaal. De Jung ging naar een sloper, maar de O&K werd opgeknapt en kwam in dienst bij Bonder Reclycling en Overslag te Utrecht Lageweide (zie hier voor een foto). Na lang defect te hebben gestaan is de loc in 2015 als monument opgesteld (zie hier voor een foto).

 

p. 270 toevoegen:  O&K fabrieksnummer 26537 (1965)

Het gaat hier om een MC14N zonder cabine, die door Strukton gebruikt is als onderdelenleverancier voor O&K 26256 (Tiny). Tiny en haar onderdelenleverancier zijn eind 2012 als 504 resp. 505 naar Shunter overgegaan.

 

 

p. 270             O&K fabrieksnummer 26539 (1965)

Dit is één van de drie locs van het type MB5N die fabrieksnieuw geleverd zijn aan de in 1965 geopende bananenterminal van Stuwadoorsmaatschappij Müller-Progress aan de Beatrixhaven in Rotterdam. Nadat het bananenvervoer al in 1979 aan Antwerpen verloren was gegaan, verdween fabrieksnummer 26539 in 1991 als laatste van het trio.

Ze dook in 1992 op als rangeerloc bij de containerterminal ECT in Blerick. In of voor 2002 werd ze op een stuk spoor als monument bij de ingang opgesteld (zie hier).

Eind 2008 kwam de loc plotseling en vrijwel ongewijzigd in dienst bij de Voith werkplaats in Blerick (zie daar), waar Stadler treinstellen van Veolia onderhouden worden. In februari 2014 zijn de Nederlandse onderhoudsbedrijven van Voith overgenomen door Stadler. De naamsverandering had geen gevolgen voor het uiterlijk van de loc, waarop het ECT logo nog vaag te zien is.

 

 

p. 270             O&K fabrieksnummer 26545 (1966)

De O&K van Akzo Nobel in Hengelo is -na tijdelijke inzet bij Akzo Nobel in de Botlek- sinds ≤ 2009 eigendom geworden van Bemo in Warmenhuizen en is daar gesloopt.

O&K MB5 bij Aldel klein

Deze MB5N werd in 1966 nieuw geleverd aan Aldel in Delfzijl. De foto is uit het in 2006 uitgegeven boek “Lichtmetaal op zware grond: 40 jaar Aldel”, geschreven door Hans Beukema. Een interessant detail vormen de op de volgende foto verdwenen achteruitkijkspiegels.

Achter de loc staan Lbs-laadkistenwagens met open laadkisten, waarin anoderesten werden afgevoerd. De nieuwe anodes werden per spoor aangevoerd.

 

Aldel had ook een Zagro in gebruik.

 

De spooraansluiting werd in 1980 opgebroken. De loc ging – door bemiddeling van O&K in Amsterdam - naar Akzo in Hengelo.

Aldel ging eind 2013 failliet.

O&K MB5N Akzo Hengelo geel klein

De O&K 26545 vertoefde van 1980 tot 2006 bij Akzo (sinds 1994 Akzo Nobel) Zoutchemie in Hengelo. De naam was daar “Dirk”, maar voorop de motorkap stond loc 3. Dat moet gezien worden als een historische volgorde; de locs 1 en 2 waren op dit moment (4 oktober 1985) niet meer aanwezig.

De brug over het Twentekanaal in de Boekeloseweg was een goed uitzichtspunt.

Eerst was de kleur geel. Aan achteruitkijkspiegels bestond in Hengelo kennelijk geen behoefte. Rechts is een deel van een tractor (met bufferplaten) te zien waarmee ook gerangeerd werd.

O&K MB5N Hengelo sneeuw 243 38 klein

Later werd de kleur blauw en verscheen de tekst “Loc 1” (in plaats van Loc 3), nu op de zijplaten van het frame. Op de koude 10 januari 2003 zou de machinist de achteruitkijkspiegels waarschijnlijk  wel hebben kunnen waarderen.

Ook de Akzo Nobel locs in Delfzijl waren in die tijd blauw.

Na het beëindigen van de chloorproductie in 2006 zat de ex-Dirk zonder werk en was nog van nut bij enkele incidentele chloorvervoeren naar Akzo Nobel MEB in de Botlek.

Daar heeft Bemo de O&K vervangen door een Translok (fabrieksnummer 194). De ex-Dirk is in 2009 bij Bemo gesloopt.

 

p. 270             O&K fabrieksnummer O&K 26555 (1965)

De ex-Shell Pernis nr 3 van het O&K type MB11N is in 2013 als nummer 401 ofwel Kim bij Shunter gesloopt.

 

 

p. 270             O&K fabrieksnummer 26618 (1966)

Deze loc van het type MB5N vertoefde tot 2004 bij Aluchemie in de Botlek. In 2004 kwam ze als 203 (Roos) bij Shunter. Ze werd in 2013 gesloopt.

 

 

p. 270             O&K fabrieksnummer 26619 (1967)

Deze loc bevindt zich niet meer bij Vopak-TTR in de Botlek, maar werd  ≤ 2009 nummer 10039 van Bemo in Warmenhuizen.

De loc werd van begin 2011 tot medio 2012 verhuurd aan Nedmag in Veendam en is vervolgens gesloopt.

O&K MB5 26619 Broere 266

Voor 1984 reed deze MB5N bij de Gebroeders Broere (nu: Standic) in Dordrecht. Dat bedrijf had de loc in 1981 gebruikt bij O&K in Amsterdam gekocht. Pierre de Greeuw maakte deze foto op 16 juni 1984 van bedrijfsnummer 266. Bij Broere  reed een tweede, eveneens blauwe, loc van hetzelfde type met bedrijfsnummer 14. Later waren de locs geel. Een derde loc was een gele Deutz met bedrijfsnummer 319. Er was uitwisseling van locs met de TTR in de Botlek, dat ook eigendom van de Gebroeders Broere was.

p. 271             O&K fabrieksnummer 26742 (1973)

Deze MB170N kwam tweedehands bij de Nieuwe Matex (thans: Vopak) in Vlaardingen. Ze raakte in 2011 defect en werd toen vervangen door een Translok van Bemo. De O&K werd door Bemo gereviseerd en opgenomen in het huurpark. Zie hier.

 

p. 271             O&K fabrieksnummer 26766 (1973)

Deze MB360N kwam nieuw bij Shell Chemie in Moerdijk en werd daar in 2012 vervangen door de door Bemo gereviseerde MaK 220107 (ex UKF Vondelingenplaat). O&K 26766 ging toen naar Bemo en werd na revisie aldaar vanaf februari 2012 verhuurd aan Micro Chemie (op het terrein van het voormalige Kemira Chemie) in de Europoort.

 

 

p. 272             O&K fabrieksnummer 26794 (1974)

De nr. 12 van de Nieuwe Matex in de Botlek (sinds 1999 Vopak Terminal Botlek) ging in augustus 2009 over naar Bemo. Klik hier voor een foto van deze loc van het type MB200N. De loc werd bij Bemo gereviseerd en is vanaf 2012 verhuurd aan Nedmag in Veendam.

 

 

p. 272             O&K fabrieksnummer 26846 (1976)

Deze Shell 5 van het type MB360N is in 2014 – samen met Shell 6 – in 2014 door een nieuwe Bemo loc vervangen en is van Shell Pernis naar Bemo gegaan. Anno 2015 staat de loc (nog in Shell huisstijl) op de Bemo website als beschikbaar voor verhuur.

 

 

p. 272             O&K fabrieksnummer 26902 (1975)

Deze Köf III wordt al jaren door Bemo verhuurd aan Havenbedrijf De Rietlanden in Amsterdam.

 

 

p. 272             O&K fabrieksnummer 26968 (1981)

Deze Shell 6 is in 2014 – samen met Shell 5 – in 2014 door een nieuwe Bemo loc vervangen en is van Shell Pernis naar Bemo gegaan. Het is het enige exemplaar van het O&K type MHB 201. De loc stond anno 2014 bij Bemo te huur/te koop en is in 2015 aan Vopak in Vlissingen Oost verhuurd; zie hier.

 

p. 272             O&K fabrieksnummers 26946/7 (1978), 26951/52 (1979) en 26962/63 (1980)

Deze tweeassers waren de DSM 1 t/m 6. In 2003 nam Railion Nederland (nu DB Schenker) het railvervoer – inclusief de locs – over. In 2012/2013 kregen de locs 2 t/m 5 een grondige revisie bij Bemo. Ze kregen daarbij de DB Schenker kleur.

De locs 1 en 6 zijn anno 2014 nog aanwezig in hun oude oranje kleur.

 

p. 273             Plasser & Theurer fabrieksnummer 674 (1995)

Op de website www.dolman.nl over wegonderhoudsmachines was de fabrieksplaat van deze “Ravot 2” te zien (anno 2014 blijkt de informatie verdwenen te zijn). Daaruit bleken zonneklaar het bovengenoemde fabrieksnummer en bouwjaar. De type-aanduiding wordt geschreven als TG80-4NS.

 

 

p. 273             Schöma fabrieksnummer 2393 (1961)

 

 

 

Schoema  CFL40DR fabrieksfoto klein.jpg

 

Toen bedrijven nog veel per post communiceerden, gebruikten ze vaak correspondentiekaarten, waarop de voorzijde een product van het bedrijf was afgebeeld. Schöma-importeur Oving gebruikte zulke kaarten ook bij offertes, samen met een grafiek van de trekkracht en een getikte beschrijving. Een folder was kennelijk niet beschikbaar.

Deze kaart uit het archief van de firma Logitech is een fabrieksfoto van het Schöma type CFL40DR, zoals door Oving in 1961 geleverd aan de Anthraciet Handels Vereeniging in Amsterdam. In werkelijkheid had de cabine van die loc geen drie, maar twee voorruiten, beschermd door kappen.

Gruisje.jpg

↑ Na jaren bedrijf en vervolgens stilstand bij de Anthraciet Handels Vereeniging ging de loc van het Schöma type CFL40DR in 1988 naar de Museum Stoomtram Hoorn-Medemblik. Na een grondige verbouwing kwam ze in 1992 in dienst als nummer 49 “Gruisje”. Ze rangeerde veelvuldig in Hoorn, zoals op de foto van 16 jumi 2007.

 

Aan het onderstel is goed te zien welke loc het is (vergelijk met bovenstaande fabrieksfoto), maar daarboven is veel veranderd. De afgeschuinde motorkap werd recht; de twee voorramen met kap werden vervangen door vier ramen zonder kap. Het anthraciet-grijs werd stemmig groen.

Na meer dan 20 jaar trouw dienst brak in april 2010 de achteras in het huis van de haakse overbrenging. De vrees bestond dat de identiek geconstrueerde vooras binnen niet al te lange tijd ook zou breken. De loc werd nog in april 2010 onttakeld door het afnemen van stoot- en trekwerk, etc. en werd vervolgens opgehaald door Metaalhandel Blok in Hoorn.

 

 

p. 273             Schöma fabrieksnummer 2651 (1963)

Dit was de kleinste loc op Nederlands normaalspoor. Ze rangeerde bij Namascor in Moerdijk. Dit bedrijf is per 1 april 2013 gesloten (bron: Railmagazine).

 

 

p. 275

De (met dank aan Bemo) aangevulde lijst van Transloks in Nederland ziet er als volgt uit:

Fabrieks-nummer     

Soort

Type

Bouwjaar

Periode

Provincie

Plaats

Bedrijf

Translok 190

Dodh

TL-DH140

2003

2003 -

ZH

Dordrecht

DuPont

Translok 192

Bodh

TL-DH90G

2002

2002 -

Z

Terneuzen

Dow Benelux

Translok 194

Bodh

TL-DH90G

2005

2005 - 2007

2007 -

Z

NH

Vlissingen-Oost

Warmenhuizen

Vopak

Bemo *

Translok 195

Bodh

TL-DH90G

2005

2005 - 2007

2007 -

Z

NH

Vlissingen-Oost

Warmenhuizen

Vopak

Bemo **

Translok 200

Dodh

TL-DH140

2008

2008 -

NH

IJmuiden

Corus→Tata Steel ***

Translok 202

Dodh

TL-DH140

2008

2008 -

NH

IJmuiden

Corus→Tata Steel ***

Translok 204

Dodh

TL-DH140

2008

2008 -

NH

IJmuiden

Corus→Tata Steel ***

Translok 206

Dodh

TL-DH140

2008

2008 -

NH

IJmuiden

Corus→Tata Steel ***

Opmerkingen:

a)

Translok bouwt zowel rail-wegvoertuigen als locomotieven. De locomotieven lijken sterk op de rail-wegvoertuigen, maar kunnen alleen op rails rijden. De type-aanduiding van de locomotieven eindigt op G.

b)

Het type TL-DH90G (bij Dow Benelux in Terneuzen) heeft geen cabine, maar wordt op afstand bestuurd.

*

Verhuurd aan Vopak in Vlaardingen; in 2015 terug naar Bemo.

**

vanaf augustus 2012 bij de BP raffinaderij op Rozenburg; zie hier.

***

In beheer (eigendom, onderhoud) bij Van Santen. De firma heeft alle wegvoertuigen van Tata Steel in beheer en heeft een vestiging op Tata terrein. De voertuigen worden wel door Tata personeel gereden.

 

p. 275

Vollert fabrieksnummer 88/090 uit 1989 (de ex Nedtrain 404) is anno 2009 bij Bemo gesloopt. Dat lot viel al eerder de ex Nedtrain 405 ten deel.

Van de drie Vollert “fluisterlocs” is nu alleen de ex Nedtrain 403 over. Die werd vanaf 2009 door Bemo verhuurd aan Rotim in Amsterdam. Rotim gebruikte de Vollert vooral bij de overslag van steenslag van schip naar spoor. Na medio 2013 worden echter grote stenen en schroot overgeslagen in plaats van steenslag (Railmagazine 315 van juni 2014). De Vollert stond anno 2014 bij Bemo te koop/te huur. Vanaf begin 2015 is de loc verhuurd aan het Membraam Electrolyse Bedrijf van Akzo Nobel in de Botlek.

 

p. 276             toevoegen: Werkspoor fabrieksnummer 655 (1934)

De levensloop na de NS-tijd van deze Sik staat hier.

 

 

p. 277             Werkspoor fabrieksnummer 778 (1940)

ex-NS 317 reed bij Thermphos in Vlissingen-Oost, dat eind 2012 failliet ging.

 

 

p. 277/278      voor de Werkspoor drieassers van Staatsmijnen/DSM: zie hier.

 

 

p. 278             Windhoff fabrieksnummers 260007/1 en /2 (1981)

De dubbele rangeerrobot is na inzet tot 1994 bij OBA in Amsterdam en tot 2004 bij EMO op de Maasvlakte in 2013 bij Shunter gesloopt, zonder daar als 481/482 of Jansen & Jansen nog tot activiteit te zijn gekomen.

 

 

p. 278             Windhoff fabrieksnummer 260017 (1983)

De rangeerrobot werd door eigenaar Thermphos in Vlissingen-Oost tot normale locomotief verbouwd. Thermphos ging eind 2012 failliet; het is onduidelijk wat er met de locs gebeurd is.

 

 

p. 279             Windhoff fabrieksnummer 260077 (1990)                      Zie hier voor de voor de tekening.

Deze vanaf de treeplanken of vanuit de cabine te besturen loc, ooit één van de NS kandidaten voor de opvolging van de sikken, ging in 2007 van Nedtrain via Bemo naar Vopak TTR in de Botlek. Klik voor een foto aldaar. In 2014 is de naam Tjibbe (die nog uit de NS-tijd dateert) veranderd in Marijke. In 2015 werd de Windhoff  bij Vopak TTR opgevolgd door een nieuwe Bemo en verhuisde naar Vopak Chemiehaven in de Botlek

 

 

p. 279            toevoegen: Windhoff fabrieksnummer260085 (1992)

 

Alle foto’s zijn gemaakt op 13-12-2008 bij Nedtrain in Leidschendam. Het gaat om Windhoff fabrieksnummer 260085 met bouwjaar 1992 van het type RW 20 AEM.

 

Daarbij slaat RW op RangierWagen, 20 op de trekkracht van 20 kiloNewton (circa 2000 kg), A op Akku en E op Elektrisch. De loc is van de treeplanken te bedienen en heeft aan één kant een eenvoudige haak en aan de andere kant een automatische koppeling.

De loc heeft als Nedtrain nummer 408 en was volgens Railmagazine 211 (2001) ingezet bij  het HTMU in Utrecht, maar vertoeft al jaren in Leidschendam.

HPIM4718

HPIM4719

windhoff type

Nedtrain plaat

 

Met dank aan:

Arno Logman (Bemo), Gerard de Graaf, Jan Roos, Martijn Smits, Peter Verschelden, Co Wesseling en Wytze Wijbenga.

 

 

 

{

 

Aanvullingen motortractie op normaalspoor

Terug/verder naar

Nieuw                      Home                      Inhoud