Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Oud Nieuws Deel 14:  eerste helft 2016

 

23 juni 2016

 

Na de loc voor de metro voor Isfahan (zie het nieuws van 18 februari, 3 maart en 28 april hieronder) rijdt een tweede draaistelloc van Bemo proefritten bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Deze is van het type BRD130.

 

Sik 271 dirigeert de stoomlocs Bello en 30 langs de Bemo BRD130 voor Taiwan,

Tramstation Hoorn, 14 juni 2016 →

 

Verstappen in Lierop handelt in gebruikte bedrijfsauto’s op een terrein langs de A67 in Lierop. Er werden spectaculaire blikvangers gebruikt, waaronder in de loop der jaren onder andere een raketwerper, een helicopter en drie verschillende industrielocs op een spoor van enkele tientallen meters. Dat begon van 2000 tot 2009 met twee Demel wagens en  Deutz 57070 (1960) van het type A12L614. Dat was loc C van Philips in Acht en daarna Mieke van Strukton. De loc was van reclame voor Verstappen voorzien en werd ’s nachts verlicht:

2016-06-14 11.03.03c.jpg

Lierop bij nacht met Deutz loc Mieke,

 30-10-2003→

 

In 2014 verscheen Sik 338 (met Arbo hekken). De laatste loc was de op een Köf lijkende Oostduitse Karl Marx 251079 (1955). Die was in 1994/95 voor de firma Schotte actief bij de afbraak van het “Luchtspoor” in Rotterdam; zie hier.

 

Verstappen 10-2015 B.CJPG.JPG

 

↑ Google Streetview, oktober 2015 ↑

 

251023.jpg

In april 2016 werden de Karl Marx loc, een vliegtuigje en auto’s weggehaald omdat de gemeente Someren vond dat dit gebruik van de grond in strijd was met het bestemmingsplan. De loc ging – net als de vorige – naar Muijs Containerreparatie in Weert.

(met dank aan Martijn Smits en Bas Verstappen; bron o.a. www.hetcontact.nl).  

Nadat Tata Steel vorig jaar een door Alstom tot hybride loc omgebouwde V100 had beproefd is het nu de beurt aan een nieuw gebouwde hybride drieasser. Het is de  bedoeling binnenkort op deze website aandacht te besteden aan het onderwerp hybride locs.

 

9 juni 2016

 

2016-06-01 10.39.44 d.jpg

↑ Terwijl een wissel omgeschopt wordt, duwt één van de drie motorlorries van Karsten Agricultures twee lorries erheen. Broerdijk, 1 juni 2016 ↑

 

Dit jaar was eind mei/begin juni de goede tijd om pioenrozen te snijden. Vanuit de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik was dit goed te zien en zodoende gaat een nieuwe webpagina over het waarschijnlijk laatste Nederlandse tuindersspoor met motortractie.

0 – 0 – 0

26 mei 2016

 

De spoorlijn Almelo-Mariënberg wordt tussen 30 april en 5 juni 2016 gerenoveerd. Voor het trekken van werktreinen werden de ex-NS bakkies 602 en 604 en kortstondig ook de 601van Railpro in Crailoo per dieplader overgebracht.

 

De 602 trekt op 11 mei een ballasttrein. De zelflossers zijn voorzien van een sproei-installatie om stuiven te voorkomen. De 602 is als enige van de 4 ex-NS bakkies van Railpro (nog) niet in de blauw-grijze Railpro  huisstijl gebracht (foto op de website van Prorail)→

 

Bronnen: Op de Rails 2016-05 en websites van  Prorail en Martijn van Vulpen.

 

In het nieuws van 17 maart 2011 werd voor het eerst melding gemaakt van foto’s uit 1963/64 op de website www.treindienst.nl van Ed Reijnders. Die zijn bijzonder omdat er heel weinig foto’s van Nederlands industriespoor uit die tijd bestaan.  Er stonden echter geen gegevens bij. Omdat het niet lukte om met Ed Reijnders in contact te komen en omdat websites soms verdwijnen, werden enkele fotoseries gekopieerd. Daarvan werden Industrial narrow gauge 1963 part One en part Two op deze website gezet, met het verzoek om zo mogelijk gegevens over locatie, eigenaar, etc. te sturen. Daaraan is gelukkig gehoor gegeven, maar nog niet alle ontbrekende gegevens zijn bekend. Volgens recente informatie van Lothar van der Sluijs woonde Ed Reijnders in Haarlem en heeft hij de foto’s als tiener gemaakt. Hij is al in april 2010 overleden. Zijn website staat niet meer op  internet. Zijn foto’s zijn er gelukkig nog. Ed Reijnders zal de ontbrekende gegevens niet meer kunnen geven. Vandaar deze laatste oproep: wie heeft nog gegevens bij de foto’s in Industrial narrow gauge 1963 part One en part Two ?

De fraaie fotoserie Hoogovens 1964 leverde overigens weinig vragen op en was daarom nog niet op internet gezet. Dat is alsnog gebeurd.

11-05-2016 602 ballastwagens met sproeiinstallatie.JPG

sma8000.jpg

0 – 0 – 0

12 mei 2016

 

 

De chemische fabriek Ketjen in Amsterdam-Noord had niet alleen een een normaalsporig eilandbedrijf, maar ook een smalspoornet met - in de loop der tijden - twee benzinelocs en vier diesellocs:

 

Uit:Van het Leidseplein naar Amsterdam-Noord:

Een overzicht van geschiedenis van Ketjen tot circa 1945,

een voordracht van Ernst Homburg, 2011 →

 

Zie de nieuwe webpagina over Ketjen.

 

IMG_3074 c.JPG

 

↑ Uit het tijdschrift Klei, 1921 ↑

Ketjen Ernst Hoburg.JPG

Onder de naam “Realisatie en exploitatie Car Handling Terminal Swentibold” consulteert de provincie Limburg de markt voor de aanleg van een spooraansluiting van autofabrikant VDL Nedcar in Born op de naast gelegen spoorlijn Roermond-Maastricht.

 

0 – 0 – 0

28 april 2016

 

In Nederland rijden twee exemplaren van één van de modernste Orenstein & Koppel types, namelijk de MEC 502. De vormgeving oogst doorgaans kritiek, maar is met 2 eindcabines bijzonder voor een industrieloc. De draaistroomtransmissie was dat indertijd ook.

 

Bij het bedrijf W-Impex in Zuidwolde staan sinds 2014 drie tweeassige Schöma tunnellocomotieven van de types CFL-180 DCL (250 pk, 35 ton, 2 stuks) en CFL-200 DCL (226 pk, 40 ton) die in Zweden op 1000 mm spoor gebruikt zijn (met dank aan Ulrich Völz).

 

Foto op de website http://nl.machinerypark.com/

Zoek daar bovenin op Schoema voor foto’s en gegevens.

 

De webpagina over de aanleg van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn is verder aangevuld.

6007 6008 6012.jpg

Loc_met-stickers8.jpg

↑ De nieuwe Bemo loc (zie hieronder bij 3 maart en 18 februari 2016) staat op 7 april klaar voor vervoer naar de metro van Isfahan ↑
De loc is van stickers en koppelingen voorzien. De buffers en trekhaak zijn verdwenen. Foto: Bemo; zie voor meer foto’s www.bemorail.nl

0 – 0 – 0

14 april 2016

 

Bij de aanleg van de tunnel voor de Noord/Zuidlijn in Amsterdam blijken geen zes, maar elf loc betrokken te zijn geweest. De desbetreffende webpagina is aangepast en is bovendien van diverse nieuwe afbeeldingen voorzien.

 

Bij Akzo Nobel Industrial Chemicals te Delfzijl is een gedeelte van sporenbundel 4 opgebroken. Het betreft het chloor - en het ammoniakspoor. Wat overgebleven is zijn twee kopspoortjes van gelijke lengte bij de MCA verlading (zie de sporenkaart in dit artikel).

VanSanten logo c2.JPG

In het nieuws van 4 februari 2016 werd gemeld dat bij Tata Steel in 2015 twee nieuwe Zephir Lokotractors zijn opgedoken. Ze worden gehuurd van Van Santen en zijn zeer zwaar (40 ton op 2 assen, 300 pk = 229 kW motorvermogen). Eén ervan stond op de Innotrans 2014 in Berlijn en was toen al van het Van Santen logo (zie links) voorzien.

 

Zephir type Lok 20.300; fabrieksnr 2537; Innotrans 2014, Berlijn, 24-09-2014, foto Michael Vogel ↓

 

Zephir2537_02 c.jpg

0 – 0 – 0

31 maart 2016

 

De sporen naar de voormalige raffinaderij van Nerefco aan de Petroleumweg in Pernis zijn recent opgebroken (bron: Railmagazine 332 - maart 2016). Daarom is er een nieuwe webpagina over het spoorvervoer bij deze raffinaderij, die achtereenvolgens de namen Caltex, Chevron, Texaco en Nerefco droeg.

 

Sinds 8 februari 2016 is Railport Brabant in Tilburg elektrisch bereikbaar. Daardoor kan niet meer met de treinloc gerangeerd worden. In dit manco is ruim voorzien, want inmiddels zijn drie gebruikte tractievoertuigen aanwezig:

·       een UCA-TRAC rail-wegvoertuig

·       de oranje 9701 van Locon, een ex-NS bakkie, dat in Apeldoorn treinen reed tussen het station en het afvaloverslagstation. Zie hier en daar voor actiefoto’s in Tilburg.

·       deze oude bekende. Een foto van de nog korte aanwezigheid van deze loc (in een nieuw jasje) bij Railport Brabant staat hier.

(met dank aan Martijn Smits en Frank Schouten)

De bedoeling zou zijn om één van deze tractievoertuigen te verkopen.

 

KHD56274_01.jpg

↑ Het jaar van de Mijnen is voorbij, maar deze pas ontvangen foto van Oranje Nassau locs 31 en 32 mag niet op deze website ontbreken↑

Het Deutz type is T8M625. Deutz fabrieksfoto. Köln-Kalk, 1959, verzameling Michael Vogel.

 

0 – 0 – 0

17 maart 2016

 

De Schokindustrie in Zwijndrecht staakte eind 2013 de productie van heipalen. Ter plekke van het vroegere (hei)palenveld wordt nu nieuwbouw voor een ander bedrijf gepleegd. Oscar van Dommelen ontdekte dat er nog steeds 900 mm smalspoor materieel bij de fabriek staat. Daarom gaat een nieuwe webpagina over de Schokindustrie.

 

De Schöma locs 19 en 20 van de Schokindustrie. Zwijndrecht, 02-02-2016, foto Oscar van Dommelen →

WP_20160202_10_28_39_Pro.jpg

Op deze webpagina van het Historisch Centrum Overijssel staat sinds kort een verhaal over het fabrieksspoor van Heemaf  in Hengelo.

 

NS dieselloc 2347 vertrekt op 14-06-1960  van het fabrieksterrein van de HEEMAF in Hengelo met een personentrein bestaande uit plan E rijtuigen plus een Wagons Lits restauratierijtuig.

 Collectie Historisch Centrum Overijssel →

 

Eén van de vijf Oostduitse V100-en van VolkerRail, namelijk nummer 203-3 genaamd Spike, is op 29-02-2016 verkocht aan RF (Rail Feeding) en gaat daar door het leven als nummer 24 (met dank aan Martijn Smits). Dit is al de negende V100 van (R)RF. Zie hier voor een volledig overzicht van de Oostduitse V100-en in Nederland.

 

0 – 0 – 0

065295 c.JPG

3 maart 2016

Line up.JPG

↑ De Bemo loc voor de metro van Isfahan (Iran) staat op 23-02-2016 bij de werkplaats van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik ↑

tussen de 6513 en ex-NS 271

Een nieuwe webpagina gaat over de bovenstaande nieuwe Bemo loc.

0 – 0 – 0

18 februari 2016  

De ex-NS bakkies blijven in beweging. De 691 (zie het nieuws van 7 januari 2016) is in fris geel met een blauw dak en rode koppelstangen aangekomen bij OOC aan het einde van de stamlijn in Oss, ter vervanging van de 603 Evy van Shunter (bron: Op de Rails 2016-2). Die rangeerloc is bijzonder vanwege de cabines aan beide uiteinden. Ook plukloc ex-NS 633 is nu in Oss.

 

OOC, Oss, 30-04-2015 →

 

Een ander bakkie - loc 9701 van Locon (zie het nieuws van 7 januari 2016 hieronder) - is zaterdag 13 februari uit Apeldoorn naar  de containerterminal op Tilburg Industrie gegaan (met dank aan Martijn Smit).

 

Bij de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik vinden proefritten plaats op het traject Hoorn-Wognum met een opmerkelijke door Bemo in Warmenhuizen gebouwde draaistelloc:

Oss 005 c.JPG

↓ Museumstoomtram, Hoorn, 13-02-2016. Voorop de motorkap staan twee uitlaatpijpjes ↓

IMG_2964 C.jpg

IMG_2961C.jpg

 

↑ De nieuwe loc voor een stam Oostenrijkers ↑

Aan de voorzijde is nog geen koppeling gemonteerd.

Hoorn, 13-02-2016

Het type is BRD 150; de aandrijving is hydrostatisch. Het gewicht is 56 ton; de dieselmotor levert 480 kW. Er zijn geen doorgaande assen; elk wiel wordt apart door een oliemotor aangedreven.

 

!cid_C2231CA5-8A85-494E-BAEA-2611689914EC.jpg

 

↑ Tegen de cabine is een airco aangebracht ↑

Hoorn, 12-02-2016, na de aankomst per dieplader.

Foto: Arno Logman (Bemo)

hoorngids c.jpg

↑ Hoorn, foto van Rein Korthof  in www.Hoorngids.nl d.d.13-02-2016 ↑

 (met dank aan Martijn Smits voor het wijzen op deze foto)

 

Bezoekers zijn van harte welkom om de locomotief te komen bezichtigen op dinsdag 23 februari van 12:00 tot 16:00 uur.

0 – 0 – 0

4 februari 2016

 

De betonnen funderingen (van een Duitse fabrikant) en de masten (uit Hardenberg) voor de elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Wierden gaan dezer dagen in Coevorden op een trein van VolkerRail en worden ’s avond en ’s nachts geplaatst.

 

Loc 203-2 Jerry met trein te Coevorden →

 (zie hier) 

 

Sinds 1997 wordt een deel van het rangeerwerk bij Tata Steel in Velsen uitgevoerd door rail-wegvoertuigen. Die zijn zoals alle Tata wegvoertuigen (heftrucks, shovels, etc.) in beheer bij de firma Van Santen. Er zijn vier werkplekken:

-        de All Weather Terminal aan de derde Rijksbinnenhaven (die uitstekend is te fotograferen vanaf de Noordersluisweg),

-        de in 2006 geopende Transithal (bij de Buitenhaven),

-        GSL (GrondStoffenLogistiek: sinter-, pellet- en kooksfabrieken)

-        de Bosweg (openlucht-opslag van rollen staal, met portaalkraan).

Begonnen werd in 1997 met 4 Zephir Lokotractors type 6.110 (70 kN trekkracht, 16 ton gewicht en 110 pk motorvermogen). In 2008 leverde Bemo 4 Transloks van het type DH140 (120 kN, 18 ton, 200 pk). In 2015 volgden weer twee Zephir Lokotractors, maar nu van het veel zwaardere type 20.300 (200 kN trekkracht, 35 ton gewicht volgens de Zephir website maar 40 ton bij Tata Steel, 300 pk motorvermogen).

 

Zephir type 20.300, foto Van Santen→

 

Anno 2016 is behalve de 2 nieuwe Zephirs en de 4 Transloks nog één oude Zephir aanwezig. Bij Van Santen staan er twee te koop.

De webpagina’s van Zephir en vooral Translok zijn aangevuld.

(met dank aan Emiel Rijbroek, Maarten van der Willigen en Wytze Wijbenga).

 

Eén van de nieuwe Zephirs voor een sleep kalkwagens, Tata Steel Velsen, 25-11- 2015, foto:Maarten van der Willigen ↓

santen-intern-transport-bv-van.PNG

Velsen VanSanten Zephir 20300 25-11-2015.jpg

0 – 0 – 0

21 januari 2016

Philips rangeertrekker c.jpg

Een nieuwe wegpagina behandelt het rangeren  met vrachtauto’s op smal- en normaalspoor.

Cockerill dieselloc 6 van de voormalige Cokesfabriek ACZC in Sluiskil heeft een goede en overdekte bestemming gevonden in het op 27-06-2015 geopende Industrieel Museum Zeeland in Sas van Gent (met dank aan Edwin Hamelink). Zie hier en daar voor meer gegevens en foto’s van de Cockerills van de ACZC.

 

Foto Edwin Hamelink 09-01-2016 →

 

Op 9 december 2015 nam Vopak Vlaardingen een nieuw railverladingsstation met vloeistofkerende laadvloer in gebruik. Er zijn 3 sporen. Er kunnen zestien tot twintig wagons in acht uur tijd gelost of geladen worden. De trekkracht is al enige tijd Gmeinder 5589 en was daarvoor een van Bemo gehuurde Translok: zie hier en daar voor actiefoto’s.

2016-01-09 Industrieel Museum Zeeland Locomotief Heros (8).JPG

Eén van de vier Strukton locs van het Deutz type DG 1200 BBM is na slechts 8 jaar bij Strukton in december 2015 buiten dienst gegaan en in Zutphen ontmanteld. Naamgeefster Irene van Dam, Hoofd Communicatie bij Strukton Rail, houdt het langer uit en nam de uit de motorhuif gesneden naam Irene in ontvangst (met dank aan Martijn Smits).

In Railmagazine 331 staat een artikel van Jan van der Male over station Rijssen, met veel aandacht (waaronder het sporenplan en de vuurloze locs) voor de jutefabriek Ter Horst.

0 – 0 – 0

7 januari 2016

Dankzij Gerrit ten Bolscher werd de webpagina over het Leemspoor in Rijssen uitgebreid met foto’s en informatie van de steenfabriek Gebr. Ten Bolscher.

        

Er is nieuws over ex-NS bakkies:

Ex-NS 691 werd eind 2015 – samen met de ex- NS 633 als plukloc – door HSL overgenomen van Chronimet in de Moerdijk (bronnen Op de Rails 2015-11 en Railmagazine 330). De 691 zal de tractie in Oss overnemen van Shunter 603.

 

De donkerblauwe ex-NS 691 vervoerde voor de firma Kandt geluidsschermen voor de Betuweroute. Werkemplacement bij Papendrecht, 01-07-2004 →

 

Na een rechtzaak is de oranje Locon 9701 weer in Apeldoorn. Zie hier voor de geschiedenis van de genoemde en andere bakkies.

 

HPIM0123.JPG

De spooraansluiting naar "Esso Buiten" langs de Botlekweg is buiten gebruik gesteld. Het gaat om het rood omkaderde Esso emplacement op de volgende kaart:

↑ Deel van een kaart van NS Transportvoorlichting uit 1967; bron: Utrechts Archief ↑

Zie hier voor een gedetailleerd sporenplan.

 

Het rood omkaderde Esso Buiten ligt buiten het hek en Esso Binnen ligt erbinnen. Esso Buiten was het overgave-emplacement tussen NS en Esso. De werkwijze moet als volgt geweest zijn: een NS loc bracht een trein (bijvoorbeeld de olietrein uit Schoonebeek) van het NS emplacement Botlek naar Esso Buiten, liep via het uithaalspoor en het meest noordelijke van de 7 sporen om en ging – na eventueel nog een andere trein te hebben aangehaakt - terug naar NS emplacement Botlek. Later trok de Esso loc de gebrachte trein (indien nodig in delen) op het uithaalspoor en duwde deze trein  naar één van de los-en laadsporen van Esso Binnen. Esso Binnen is sinds jaren niet meer gebruikt. Esso Buiten behoorde niet tot de openbare railinfra, maar werd tot voor kort met toestemming van Esso (later Exxon Mobil) gebruikt voor het opstellen van lege wagens.

Alles was fors uitgevoerd: de sporen van Esso Buiten zijn ≈ 500 m, het uithaalspoor is meer dan 200 m en 2 sporen van Esso Binnen zijn 250 en 2 andere 300 m lang. De Henschel van Esso (na omzwervingen nu actief bij Koole in Pernis) had het voor een tweeasser enorme motorvermogen van 500 pk.

Een aannemer is begonnen met het opbreken van de spoorlijn tussen Nieuw Amsterdam en Schoonebeek.

 

Tijdens de Modelspoor Dagen in Rijswijk op 9 & 10 januari 2016 verkoopt uitgeverij Uquilair drie boeken over Nederlandse industrielocomotieven (deze,  de rechter van deze twee  en die) voor samen slechts € 35.

0 – 0 – 0

 

 

 

 

Terug/verder naar

Recent nieuws             Nieuwsarchief                 Home                 Inhoud