►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Lokomotivbau Elektrotechnische Werke
(LEW) type V100 deels later door Alstom
omgebouwd tot BR (Baureihe) 203 |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
↑ Bron tekening: [1]. Een tekening
is ook te vinden in [2]↑ |
|||||||||||||
|
Op het eerste gezicht lijken de locs volledig symmetrisch, maar dat zijn ze niet: er is één dieselmotor en één hydraulische transmissie. ← De
geschiedenis kan geïllustreerd worden aan de hand van de twee fabrieksplaten
van VolkerRail bedrijfsnummer 203.2 “Jerry” VolkerRail, Dordrecht, 02-02-2007 In het voormalige Oost Duitsland bouwde LEW in Henningsdorf grote aantallen V100-en voor de Deutsche Reichsbahn (DR), de industrie en de export [2]. Na de hereniging van beide Duitslanden kwamen de Oostduitse V100-en bij de Deutsche Bundesbahn (DB). Daar kwamen ze al snel buiten dienst door het inzakken van het railvervoer in het voormalige Oost Duitsland. |
||||||||||||
|
Alstom in Stendal kocht een grote voorraad van deze overtollige locs op en moderniseerde ze door onder andere het inbouwen van een nieuwe en zuiniger dieselmotor. Zie hier voor een volledig overzicht van de Oostduitse V100-en in Nederland. Zie hier voor foto’s. |
||||||||||||
Opmerkingen: |
a) |
De Alstom Baureihe 203 is de variant voor een maximum snelheid van 100 km/uur. |
|||||||||||
b) |
De Alstom Baureihe 203 is onderverdeeld in BR 203.0, 203.1 en 203.2. |
||||||||||||
c) |
Wat dit betreft is de nummering van de VolkerRail
V100-en 203.1 t/m 203.5 verwarrend. Alle vijf locs zijn van het Alstom type BR 203.1. |
||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
“Handbuch Diesellokomotieven”, uitgave Tebitron, 2005 (herdruk van een uitgave uit 1967 van VEB Lokomotivbau Karl Marx Babelsberg). |
|||||||||||
[2] |
Website Die V 100 der Deutschen Reichsbahn. |
||||||||||||
[3] |
Henk de Jager, “Alstom verkoopt V100-en vanuit Ridderkerk”, Railmagazine 229 (november 2005) pp 31-34. |
||||||||||||
{ |
|||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||||