fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

                                                                                                                                                                                                           

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

 

 

 

 

 

VolkerRail Boorkop_los.jpg

VolkerRail in Dordrecht

 

laatste wijziging: 01-12-2016

VolkerRail Boorkop_los.jpg

 

Locs anno 2013

Een voorloper van VolkerRail was Railbouw in Leerdam. Van de Railbouw locs is anno 2013 alleen nog aanwezig Henschel 30319 (1961) van het type DH 500 Ca. Die heette bij Railbouw Robin.

 

Foto op thuisbasis Dordrecht:Henk de Jager→

Onder de linker zonnekap is nog steeds de naam Robin te zien. De loc heeft ook nog steeds het materieelnummer 209.

 

In 1997 werd Railbouw met delen van NS Infra Services en delen van Strukton samengevoegd tot Volker Stevin Rail & Traffic.  Dat staat ook op de loc. In 2006 werd de naam van het bedrijf VolkerRail (met behoud van het logo).

Ondertussen was in 2000 de originele Henschel dieselmotor vervangen door een MTU 396 V8 diesel motor (van dezelfde serie als de 12 cilinder DB Schenker serie 6400).

Henschel 500Ca Volker Stevin HdJ 181103290.jpg

Voor het overige bestond de vloot trekkrachten van VolkerRail anno 2016 uit vijf dieselhydraulische draaistellocs van het Oostduitse type V100. Ze zijn op afstand te besturen. Klik hier voor een prachige foto van Wouter Adriaanse, met een line-up van deze vijf locs, compleet met de VolkerRail bedrijfsnummers en de namen in het bijschrift. Op 29-02-2016 werd nummer 203-3 (genaamd Spike) verkocht aan RF (Rail Feeding) en gaat daar door het leven als nummer 24.

Zie hier voor een volledig overzicht van de Oostduitse V100-en in Nederland, op alfabetische volgorde van eigenaar. VolkerRail staat dus onderaan. Door een loc uit de lijst aan te klikken is de volledige levensloop te zien.

De eerste loc, VolkerRail 203-1 ofwel Tom, was in 2013 acht jaar bij VolkerRail in dienst en onderging een revisie, die ook invloed had op het uiterlijk:

VolkerRail bij Hengelo IMG_0945.JPG

↑ Tom (voor de revisie) op een zomeravond bij spooronderhoud nabij Hengelo, 17-06-2006 (foto Henk van Verseveld) 

 

Het uiterlijk van Tom is bij de revisie veranderd: de gele fronten zijn vervangen door lagere witte. De cijfers 203-1 op de zijkanten van de cabine zijn groter geworden en de naam Tom is vandaar naar een motorhuif (boven het rooster) verhuisd. De sticker Rail Infrapool is halverwege 2012 bij alle vijf aangebracht. Het gaat om samenwerking tussen VolkerRail, Strukton Rail en voestalpine Railpro.

 

↓ Tom (na de revisie), Amsterdam Westhaven, 27 maart 2013 (foto Martijn Smits)↓

VolkerRail Tom.jpg

Eén van de vijf Oostduitse V100-en van VolkerRail, namelijk nummer 203-3 genaamd Spike, is op 29-02-2016 verkocht aan RF (Rail Feeding) en werd daar nummer 24 (met dank aan Martijn Smits).

 

 

Verdwenen trekkrachten

VolkerRail heeft in de nog niet zo lange geschiedenis al het een en ander afgevoerd:

Volgens http://www.rolandrail.nl is loc 208 op 17-11-2008 van VolkerRail naar Odfjell overgebracht. Ze is nu nog in de VolkerRail kleuren, maar wel met Odfjell logo’s; zie hier. Het gaat om MaK fabrieksnummer 220099 (1974) van het 2assige type G320B.

 

VolkerRail, Dordrecht, 29-03-2006

(foto Henk van Verseveld) →

VolkerRail, Dordrecht, 02-03-2007 ↓

 

VolkerRailMainischeFeldbahnen.jpg

 

Deze loc kwam in 1994 van Krupp Stahl in Bochum via de handelaar Mainische Feldbahnen als Railbouw 208 bij Railbouw.

IMG_0482.JPG

De Oostduitse V60D’s Knabbel & Babbel werden in augustus 2010 aan een opkoper verkocht. Medio 2011 gingen ze naar EETC voor inzet in Den Bosch (met dank aan Martijn Smits). Klik hier voor de geschiedenis van deze locs.

Uit de erfenis van NS Infra Services bezat

Volker Stevin Rail & Traffic een Mosi (Moderne Sik) en wel Mosi 28 (bouwjaar 1996) genaamd Nans.

 

Foto Leo Boekhoven →

 

VolkerRailMosiCertificaat.jpg

 

VolkerRail, Dordrecht, 02-03-2007 ↑

Het certificaat is verlopen.

 

Fabrieksplaat, Beekbergen, 21-03-2013 →

 

De Moderne Sik  ging in 2011 naar de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) in Beekbergen.

Mosi28.jpg

 

VolkerRailMosiFabrieksplaat.jpg

Ravot

 

VolkerRailRavotSpoorwegmuseum.jpg

 VolkerRailRavotCertificaat.JPG

←↑ De door Windhoff gebouwde “Ravot 1” was in 2011 tijdelijk in het Spoorwegmuseum te zien tijdens de tentoonstelling Het Spoorwegmuseum Ontspoort: Veiligheid voor Alles.

 

De Ravot 1 is in 1985 gebouwd en is van het Windhoff type OB, waarbij de afkorting OB staat voor Oberbauwagen. Het lijkt geen veelgevraagd type: in 2003 (18 jaar later !) ging er één exemplaar naar de Deutsche Bundesbahn; verdere leveringen zijn niet bekend.

 

Deze door Windhoff gebouwde tweeassige Ravot 1 met kraan, laadbak en ruime cabine lijkt veel op de drie door de Werkplaats in Tilburg gebouwde MoSi’s. Er bestaat ook een Ravot 2. Die is echter door Plasser & Theurer gebouwd en is bij de opdeling van NS Infra naar Strukton gegaan.

 

De Ravot 1 staat anno 2013 niet meer in de materieelcatalogus van VolkerRail.

VolkerRailSik.jpg

 

 

Behalve aan de Donker Duyvisweg (waar een aantal van de bovenstaande foto’s is genomen) heeft VolkerRail nog een vestiging in Dordrecht en wel aan de Kreekweg. Daar staat de ex-NS sik 329 als monument opgesteld. Die was voor het laatst actief bij de aanleg van de Benelux metrolijn in Rotterdam. In plaats van de gebruikelijke lange treeplank zijn er twee korte treeplanken op verschillende hoogte.

 

Dordrecht, 02-03-2007 →

 

Zie ook hier.

Tenslotte heeft VolkerRail ook minstens twee LK60’s gehad, zijnde de trekkrachten van de ex-NS stabilisatoren 4 en 9.

 

 

Opmerkingen

-

Het VolkerRail logo stelt een boorkop voor.

-

Op de website van VolkerRail stond – in elk geval in maart 2013 - een uitgebreide materieelcatalogus. Medio 2014 blijkt dat niet meer het geval.

 

 

Met dank aan:

Leo Boekhoven, Martijn Smits en Henk van Verseveld.

 

 

 

 

 

 

{

Aanvullingen

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                      Home                      Inhoud