Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††

Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) type V60

V60D.jpg

V60D voor.jpg

 

Bron tekening:

Franstalige LEW folder in het archief van de firma Logitech (voorheen NS Transport Voorlichting). De betekenis van de cijfers is grotendeels vanzelfsprekend.

Nr. 10 is een antenne voor afstandsbediening.

 

Van de Oostduitse V60 zijn tussen 1962 en 1982 niet minder dan 2.256 exemplaren gebouwd, vooral voor de Deutsche Reichsbahn (DR), maar ook voor industrieŽn in Oost Duitsland en voor de export. De V60 is ontwikkeld door LKM in Babelsberg, maar verreweg de meeste exemplaren Ė waaronder het zestal in Nederland opgedoken exemplaren Ė zijn gebouwd door Lokomotivbau Elektrotechnische Werke (LEW) Hans Beimler in Hennigsdorf.

De dieselmotor levert een vermogen van 650 pk. De krachtoverbrenging gaat via een hydraulische bak, een blinde as en koppelstangen. Met vier assen en een gewicht van 60 ton is de asbelasting prettig laag, namelijk 15 ton. Om met vier assen in een star frame bogen te kunnen doorlopen is gebruikt gemaakt van ouderwetse Beugniot stellen. In het algemeen wordt gedacht dat die veel slijtage veroorzaken, zowel aan de wielbanden als aan het spoor.

 

Deze website gaat over industriespoor. Van de zes V60ís die er in Nederland gereden hebben, zijn er twee gedurende een deel van hun Nederlandse loopbaan als industrieloc actief geweest (namelijk bij een aannemer). Het zou een verbrokkeld beeld geven als alleen die locs behandeld zouden worden. Daarom staat hieronder de korte Nederlandse levensloop van alle zes locs [2]:

Bij alle zes in Nederland aanwezige V60ís waren de particuliere vervoerders Shortlines en ACTS betrokken.

 

De eerste V60 in Nederland is in 1997 door een particuliere eigenaar ondergebracht bij deStoom Stichting Nederland. De ACTS kocht de loc in 1999 en nummerde haar 6001. De loc heeft dat nummer nooit gedragen en heeft altijd het oranje van de Deutsche Reichsbahn behouden. De 6001 stond namelijk op het emplacement Waalhaven als plukloc voor de andere V60ís van ACTS. In 2005 is de 6001 samen met de pluklocs 1208 en 1224 door de 1501 naar Maastricht gebracht en is bij sloper Dotremont in de Beatrixhaven gesloopt.

 

De ACTS 6002 + 6003 kwamen in najaar 1999 via Bad Bentheim uit Duitsland. Ze gingen direct door naar de VSM in Apeldoorn. Beide locs zijn daar geschilderd en beperkt gereviseerd. In 2002 verwierf ACTS bovendien de 6004 + 6005 via ZOS Nymburk (TsjechiŽ).

 

Shortlines begon in 2001 met de in TsjechiŽ gekochte SL 1001. De in 2003 van ACTS overgenomen 6002 werd in dienst gesteld als SL 1002. ShortLines ging failliet en werd overgenomen door Rail4Chem. Shortlines/Rail4Chem verkochten de SL 1001+1002 als 106-1 + 106-2 in 2004 aan Volkerrail. Ze werden als Knabbel & Babbel met de mobiele werkplaats een bekende verschijning. In 2010 werden ze aan een opkoper verkocht. Er gingen geruchten dat ze naar Afrika zouden gaan. Na een opknapbeurt bij de remise Kleiweg van de RET in Rotterdam gingen ze echter medio 2011 in rood/gele beschildering met de nummers 504 en 505 naar EETC (Euro-Express Treincharter) voor rangeerwerk voor de autoslaaptreinen in Den Bosch.

 

EETC 6003 (plukloc), M. Smits, Apeldoorn, 23 december 2011.jpg

 

 

ACTS (later HUSA genaamd) had na de sloop van de 6001 en de verkoop van de 6002 nog de 6003 t/m 6005 over. Het trio werd in 2011 aan EETC verkocht. Daarmee kwamen de vijf V60-en in Nederland in ťťn hand. De 6003 staat anno 2012 nog in ACTS livrei als plukloc in Apeldoorn:

 

← Foto van Martijn Smits, Apeldoorn, 23 december 2011.

 

 

 

 

 

De ex-ACTS 6005 reed in de tweede helft van 2011 de vuiltreinen voor de firma Locon op het traject Apeldoorn-Apeldoorn VAM, nog in de oude ACTS uitmonstering. Het fragment uit een foto van Martijn Smits maakt echter duidelijk dat de loc al wel onder een EETC nummer reed en wel 502:

 

Foto van Martijn Smits, Apeldoorn, 23 december 2011 →

 

De 502 stond sinds eind december 2011 al zonder werk voor Locon in Apeldoorn en vertrok na toch nog enkele dagen werk in april 2012, ommidden april 2012 aan de slag te gaan in Vlissingen Sloe [3], nog steeds in de oude (ACTS) beschildering.

.

In maart 2012 is de 501 bij de RET aan de Kleiweg gesignaleerd in dezelfde beschildering als de 504/505. Die EETC 501 moet dus de oude ACTS 6004 zijn.

EETC 6005.jpg

 

 

Opmerkingen

a)

Op de website Die Goldbroiler in aller Weltzijn de levensloop en fotoís van een groot aantal V60ís te vinden.

b)

Op deze webpagina van dezelfde website staan de Nederlandse V60ís.

c)

De EETC nummers zijn dus 501 t/m 505, waarbij 503 een plukloc is.

Bronnen:

[1]

http://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_V_60

[2]

Onder andere:

-

http://www.rolandrail.net/drgl/htrs.html

-

http://www.werkgroep1501.nl/info-027.pdf†††††††

[3]

Railmagazine 204, mei 2012

 

 

Met dank aan:

Martijn Smits en Co Wesseling (voorheen Logitech).

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw††††††††††††††††††††† Home††††††††††††††††††††† Inhoud