fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

                                                                                                                                                                                                           

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

   

 

 

 

 

 

RailbouwCemaferLogo

 

Railbouw in Leerdam

 

laatste aanvulling: 23-01-2023

 

RailbouwCemaferLogo

 

 

 

Railbouw werd in 1969 opgericht door de aannemers Bos Kalis en Volker Stevin, die elk een belang van 50% hadden.

In 1983 verkocht de inmiddels Koninklijke Boskalis Westminster haar belang aan Koninklijke Volker Stevin. Daarmee was Volker Stevin volledig eigenaar van Railbouw geworden.

RailbouwLaMeuse

Railbouw was gevestigd aan de Betuwelijn in Leerdam (Zuid Holland), maar had geen spooraansluiting.

 

← Op de parkeerplaats van Railbouw stond een monument van een La Meuse drieasser, foto 18 september 1986.

 

Tot 1970 was dit loc 14 van de Oranje Nassau Mijnen te Heerlen. Nadat al eerder inwendige onderdelen naar de SGB (die zusterloc ON 16 bezit) waren gegaan, verdween het hele monument naar de SGB bij de opheffing van de vestiging  in Leerdam in 2002. Het is nu de niet dienstvaardige nr. 5 ofwel Biselientje. Ze vertoeft vanaf 2015, "het jaar van de Mijn", in Limburg. Zie hier.

 

Hieronder staan foto’s van het rollend materieel van Railbouw. Er was niets nieuw gekocht en alle locs waren verschillend.     

O&K MB9N ontsporing

Railbouw nr. 200

 

van het Orenstein &Koppel type MB9N was met een zusterloc van 1969 tot 1973 actief voor de Combinatie Havenmond Hoek van Holland. Na afloop van de werkzaamheden ging de ene zuster naar Strukton en de andere naar Railbouw. Nr 200 werkte o.a. aan de Schiphollijn. Daarna werd ze door Railbouw verhuurd aan Bell Lines te Rozenburg. Na een ontsporing  in 1985:

 

← foto van R.R. Meyer, 1985

 

was het voor de loc afgelopen bij Railbouw. De loc werd opgeknapt bij MaK in Moers en naar Denemarken verkocht. Na aankoop door de firma Shunter keerde in 2005 weer in Nederland terug. Anno 2016 is de loc nog steeds in gebruik als verhuurloc nr. 305 “Andrea”.

 

 

Deutz C Railbouw bij Zuidlijn

 

Railbouw nr. 201

 

Dit was een drieassige Deutz, afkomstig van Volkswagen.

 

Op 4 september 1991 was Railbouw nr. 201 betrokken bij de aanleg van de Zuidlijn bij Amsterdam. De platen voor de ramen dienen om vandalisme tijdens het weekend tegen te gaan.

 

In 1995 ging de loc naar Hollandia Schroot in Amsterdam. Aanvankelijk was dat als bedrijfsloc, maar in 2006 werd ze gesloopt.

Railbouw

nr. 202

Ex-Rottenkraftwagen van de DB in de Keverdijkse Polder bij de aanleg van de Flevolijn, 15 sept 1985. In het trekvoertuig zat de bestuurder dwars. De wagens waren met trekstangen gekoppeld.

RailbouwCemaferA

RailbouwCemafertrekstang

Zie hier voor meer informatie.

Het trekvoertuig is in 1994 geschonken aan de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik (SHM). In 1995 werd ze overgebracht naar opslag bij Corus in Beverwijk en in 2007 naar de SHM  opslag in Avenhorn (met dank aan Alfons Klarenbeek). Indertijd was vooral de nog uitstekende motor interessant met het oog op de vervanging van de motor van Sijtje.

MaK 240B RailbouwVoorschoten

Railbouw nr. 203

 

alias “Manon” was een tweeassige MaK, afkomstig van de Bentheimer Eisenbahn.

 

Op 31 jan 1992 werd Manon ingezet bij de werkzaamheden aan de spoorverdubbeling te Voorschoten. De loc was door Strukton gehuurd, zoals blijkt uit het Strukton logo boven de tekst railbouw.

 

Zie hier voor een tekening van het loctype.

Omstreeks 1997 verdween Manon naar een sloper. Ze werd gekocht door Odfjell en daar in 2003 weer in dienst gesteld.

Logischerwijze zou er  een Railbouw nr. 204 moeten zijn geweest, maar hierover is uw webmaster niets bekend.

 

Railbouw nr. 205

 

De drieasser van het type Henschel DH500Ca met Railbouw nr. 205 en “Robin” geheten op de brug over de Oude Maas bij Dordrecht.

Pierre de Greeuw, 28 februari 1997.

 

Later kreeg Robin het nummer Railbouw 209.  Na het opgaan van Railbouw in VolkerRail belandde Robin als enige ex-Railbouw loc bij VolkerRail.

 

 

Logischerwijze zouden er  ook een Railbouw nr. 206 en nr. 207 moeten zijn geweest, maar hierover is uw webmaster niets bekend.

Wie weet er meer van ?

Mak G320B Railbouw208b

Railbouw 208

 

van het MaK type G320B werd in 1974 door MaK onder fabrieksnummer 220099 gebouwd voor Krupp Stahl in Bochum en kwam in 1994 via de handelaar Mainische Feldbahnen Bernhard van Engelen naar Railbouw, later VolkerRail in Dordrecht.

Railbouw 208 ging in 2009 naar de firma Odfjell in de Europoort.

 

Op 6 mei 2000 droeg de loc – staande in Amersfoort - al het “Volker Stevin Rail & Traffic” logo (zie hieronder), maar nog niet de blauw-witte kleuren.

ManonLogoNrPlaat

En verder

 

Dan zijn er nog enkele voertuigen waarvan geen nummer bekend is:

↑ Railbouw gebruikte aanstekers als relatiegeschenk ↑

Op beide aanstekers staat aan één kant het rechts afgebeelde Railbouw logo. Aan de andere kant staat een afbeelding van een Railbouw voertuig.

 

Een smeerwagen is een rail-wegvoertuig dat gebruikt wordt om bogen te smeren om het piepen van railvoertuigen te voorkomen.

Een gopher is een in Noord- en Midden-Amerika voorkomend knaagdier dat veel tunnels graaft. Gopher heeft meerdere betekenissen; die van “krullenjongen” zou hier ook van toepassing kunnen zijn. Railbouw had één machine van de Amerikaanse firma Tamper type Trac Gopher. Hier is te zien hoe zo’n apparaat werkt.

 

Er waren ook aanstekers met een afbeelding van

meer bekende Railbouw voertuigen:

 

Naar aanleiding van het zien van de twee aanstekers hierboven stuurde Hans Kanaar een foto van een aansteker  met een goed geslaagde tekening van de hierboven besproken loc Railbouw 208, van het MaK type G320B →

 

De achterzijde met Railbouw logo is gelijk aan de achterzijden van de andere aanstekers.

 

Wie weet of er nog andere Railbouw voertuigen op aanstekers zijn afgebeeld ???

 

Railbouw had een Unimog rail-wegvoertuig. Dat viel met bedrijfsnummer 300 in een andere nummerreeks dan de locs.

 

Het einde

 

In 1997 werd de vestiging in Leerdam gesloten en ging Railbouw – samen met een aantal andere bedrijven en delen daarvan – op in Volker Stevin Rail & Traffic in Dordrecht, dat in 2006 werd omgedoopt in VolkerRail.

 

 

 

Met dank aan:   Hans Kanaar, Maurits Kolkman, Toon Steenmeijer en Remco Verloop.

 

 

 

Terug/verder naar:

{

Aanvullingen

 

Nieuw                      Home                      Inhoud