Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Oud Nieuws Deel 03: 2de helft 2010

 

 

 

22 december 2010

De pagina over het smalspoor van Kurstjens in Tegelen is afgerond met de drie Rustons. Dhr. Moonen corrigeerde fouten bij de Kleine Zweden en de Grote Zweden (stoomlocs van Staatsmijnen) en Maarten v/d Willigen identificeerde een Sik van Hollandia Waalhaven.

Er is een nieuw raadsel over motortractie op normaalspoor en er zijn nieuwe links.

 

Prettige Kerstdagen

en Gelukkig 2011

Op 15 december 2001 werd dit boek gepresenteerd bij de steenfabriek Daas (voorheen de Vlijt) in Winterswijk. Loc 6 (50 pk type O&K) van Stoomtrein Valkenburgse Meer/Nationaal Smalspoormuseum was bij deze bijzondere en winterse gebeurtenis →

stoom bij ven.JPG

 

 

9 december 2010

Het Deurnse smalspoor-raadsel is opgelost. Als nieuw raadsel een foto van een zelfgebouwde motorloc in een veenderij uit de collectie van Freddie Ekkel, die ook voor aanvullingen op de veenderij Crullsveen zorgde.

Er is een aparte pagina gewijd aan de spectaculaire rijdende mengers van Hoogovens (→ Corus).

Er zijn nieuwe links.

 

25 november 2010

Dick Bolt bericht dat de verzameling Riekje van Waterhuizen is uitgebreid met een 700 mm smalspoorloc. Zie hier (zoek bijvoorbeeld op Riekje) voor de geschiedenis van deze O&K 25521 van het type MV2.

Dhr. Hay van Rhee bezit een zeer interessante fotocollectie van het smalspoor van de Tegelse keramische industrie, waarvan in verschillende afleveringen foto’s op deze website zullen worden gezet. De eerste betreft de prehistorische benzine- en dieselmonsters van de firma Kurstjens: twee Orenstein & Koppel benzinelocs, Deutz eerste generatie diesellocs van de types MLH228 en MLH332 en een Deutz OMZ117.

Een tekening en een foto (met sigaar) illustreren de ABR industrieloc van Solvay Chemie in Linne-Herten.

 

11 november 2010

Freddie Ekkel stuurde een unieke foto van een stoomloc in een Nederlandse veenderij. Dat is de aanleiding om aandacht te besteden aan het smalspoor van de Maatschappij Crullsveen.

Steef van der Straeten toont de Deutz loc van de BP raffinaderij op Rozenburg op foto’s van binnen en van buiten en op videofilm.

Na de sluiting van DSM Agro in IJmuiden eind 2009,  wordt de rangeerrobot Bemo 112 (1990) van het compacte type KRS-50-D door Bemo te koop of te huur aangeboden.

Er zijn nieuwe links.

 

28 oktober 2010

 

Martin van Oostrom heeft tijdens diverse bezoeken het wel zeer bijzondere smal- en breedspoor van een werf in Amsterdam gefotografeerd en heeft er informatie over ingewonnen. Dit heeft geresulteerd in de bijgaande uitgebreide webpagina over jachtwerf Pampus.

 

De Railtractor, die als monument bij Ballast Nedam Materieel in Almere fungeerde, is op 5 oktober 2010 overgenomen door een particulier in Houten. Dit Spoorijzer fabrieksnummer 196 staat nu -samen met de Railtractor met fabrieksnummer 208- opgesteld in de achtertuin van zijn vader. Het bouwjaar is 1957, de spoorbreedte is 700 mm en het Spoorijzer type is RT11 van 11 pk 

 

BallastNedam.jpg

 

14 oktober 2010

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd veel smalspoor materieel gevorderd en ingezet bij de bouw van Duitse militaire objecten, zoals Vliegveld Havelte. Na de bevrijding zorgde de Technische Commissie Smalspoor ervoor dat alles weer zo goed mogelijk bij de eigenaars terug kwam.

Er is een tekening opgenomen van het Jung loctype RC24B voor normaalspoor; een foto was er al.

 

29 september 2010

De firma Stork Hijsch  bouwde onder andere stoomrailkranen, dieselrailkranen, benzine-elektrische railkranen, elektrische railkranen, kolentips, en traversen. Het onderwerp railkranen wordt voorlopig afgerond met een stoomrailkraan voor smalspoor (niet gebouwd door Stork-Hijsch) en een tijdschriftartikel (17 Mb).

Dankzij Martin Hoogerwerf en Gerard de Graaf is de pagina over mergelgroeven gecorrigeerd en voorzien van twee fraaie extra foto’s, namelijk van een cabrio stoomloc en van een groeve in Meerssen.

 

16 september 2010

Een hele webpagina is gewijd aan liersystemen (voor smal- en normaalspoor): interessanter dan menigeen denkt en geschikt voor modelbouw.

Er zijn nieuwe links.

Peter Coumans heeft een presentatie ontvangen over de geplande openbare railterminal op het Chemelot/DSM/Sitech/Sabic terrein in Geleen. Zie de kaart hieronder. In het gele gebied liggen de bestaande overgavesporen van het Chemelot/DSM/Sitech/Sabic complex met de spoorlijn Maastricht-Sittard. De geplande nieuwe railterminal (de paarse rechthoek) heeft een zuidelijk toegangsspoor (grijs) naar bestaande industriesporen en een noordelijk toegangsspoor (grijs) naar genoemde spoorlijn. Het noordelijke toegangsspoor gaat rakelings langs de woonwijk Mauritspark (de twee kleine paarse vlakken) en bevat twee haakse bochten - zonder recht tussen stuk ertussen en zonder overgangsbogen - die in tegengestelde richting afbuigen. Een modelbouwer zou zich er voor schamen. Wie weet of er voorschriften ed. zijn die dit verbieden ? Antwoord graag aan Contact. Een meer aannemelijke spoorligging (rood) zou het Mauritspark zelfs klieven.

In een studie van het bureau Ecorys wordt onder andere een “locotractor” van € 460.000 genoemd.

100 m

 

Maastricht

 

Sittard

 
railroute.jpg

 

31 augustus 2010

Foto: Maarten van der Willigen 20-08-2010

Dordrecht Zeehaven ex HBI Knabbel-Babbel 20-08-2010.JPG

Knabbel.jpg

en

Babbel.jpg

van VolkerRail (Oostduitse V60D’s) zijn verkocht aan een opkoper, die ze naar Afrika zou willen doorverkopen. Ze staan nu met afgenomen koppelstangen achter een hek in Dordrecht Zeehaven.

Klik hier voor een glorieuzere periode in hun bestaan.

Aan de mergelgroeven in Zuid Limburg wordt uitgebreid aandacht besteed. Het gaat vooral om smalspoor, maar bijvoorbeeld ook om het geheimzinnige raccordement van de Bronsdaelgroeve. De al bestaande pagina over de Kalkmergelmaatschappij Sint-Pietersberg is uitgebreid en gecorrigeerd. Er zijn nieuwe links.

 

17 augustus 2010

                                                                                        

ZagroVondelingenplaat.jpg

↑ De Unimog met Zagro spoor-installatie van de firma Cerexagri/Arkema op de Vondelingenplaat in Pernis komt weinig buiten de poort, maar Peter Boot kon op 29 juli 2010 deze fraaie foto maken.

 

Nog meer nieuws van de Vondelingenplaat (met dank aan Arno Logman van de firma Bemo): de Orenstein & Koppel MV6 van de firma Koole – in 2009 vervangen door een gerenoveerde Henschel – is gesloopt.

In aanvulling op het twee weken geleden besproken enorme Deutz verhuurpark van Spoorijzer nu een pagina over de huurder Heidemij en een lijst met alle in Nederland bekende smalspoor Deutzen, gemaakt door Toon Steenmeijer. Overheersend waren de locs van de types OME117F en OMZ117F. De links verwijzen naar maatschetsen; zie hier voor  foto’s en een folder in het Nederlands. Er zijn nieuwe links.

 

3 augustus 2010

De firma Spoorijzer bezat in de jaren rondom de Tweede Wereldoorlog tientallen Deutz locs voor de verhuur.

De firma Zagro is al tientallen jaren bekend van door een vorkheftruck aangedreven lorries. Inmiddels is ook de Maxi Rangierer en de relatief nieuwe E-Maxi in Nederland te zien. Er zijn nieuwe links.

 

20 juli 2010                                                                                                                                                

Hanzelijn spoorleggen Tom.jpg

 

↑ Tom van VolkerRail houdt zich bezig met spoorleggen voor de Hanzelijn in Flevoland ↑

 

De door Bemo voor Du Pont in Dordrecht gebouwde loc is in juni afgeleverd. Klik voor meer details.

De pagina over Zephir is afgerond met het type Crab.

De Stoomsteenfabriek De Lek in Vreeswijk had op een beperkte ruimte smalspoor  met twee spoorwijdtes, een spoorviaduct en vier locs.

Er zijn nieuwe links.

 

Shunter 305 bij Nedstaal.jpg

6 juli 2010

 

De informatie over importeur IVB kon worden aangevuld met een door Toon Steenmeijer opgestelde lijst van Diema locs in Nederland.

Van de Grote Zweden (stoomlocs van Staatsmijnen) zijn foto’s (klik hier en daar) en een maatschets opgenomen.

Zephir komt aan bod met een maatschets van de Lokotractor en foto’s daarvan bij Hoogovens en Broekman in Rotterdam.

 

 

← Op 24 juni 2010 werd huurloc 305 van Shunter per dieplader afgeleverd op het spoorwegviaduct van het voor Nederland unieke eilandbedrijf van Nedstaal in Alblasserdam. Het gaat om een in 1971 gebouwde Orenstein & Koppel van het type MB9N, die in 2007 tweedehands in Duitsland is gekocht en nog niet in de Shunter huisstijl is gebracht. De loc vervangt tijdelijk één van de eigen Nedstaal locs, die bij Bemo gerepareerd wordt. Foto: Peter Jansen (Shunter).

 

Terug verder/naar:

Recent nieuws             Nieuwsarchief                 Home                 Inhoud