Welkom
Inhoud
Inleiding
Andere
tractie
Spoorwijdte
Producenten
Import
& handel
Eigenaars
Materieel
Links
Contact
►
Nieuw ◄
► Zoeken ◄
|
Stoomtractie smalspoor
|
Stoomtractie normaalspoor
|
Motortractie smalspoor
|
Motortractie normaalspoor
|
|
Deutz Verhuurlocomotieven van Spoorijzer
|
|
|
↑ Op het
origineel van deze foto uit het Delfts gemeentearchief is met een loep het Deutz fabrieksnummer 11591 te lezen. In de fabriekslijst is
te vinden dat het om een in 1933 gebouwde OMZ122F voor 700 mm spoorwijdte
gaat. In grote witte letters is “Spoorijzer Delft ” op de motorkap gezet. Dat
was bij de meeste huurlocs het geval. Men werkte niet met Spoorijzer
bedrijfsnummers, maar met de fabrieksnummers.
De oplegger lijkt
overigens niet op de last van 10 ton berekend te zijn.
|
|
|
Samenvatting
·
Spoorijzer had in 1940 meer dan 47
vooroorlogse Deutz diesellocs voor de verhuur.
·
De spoorwijdte van al deze locs was 700 mm.
·
Bijna alle locs waren van de types OME117F van
13 pk en OMZ117F van 26 pk.
·
Naast deze locs had Spoorijzer nog tientallen
stoomlocs. Die hadden grotere vermogens dan de diesellocs. Soms werden op
hetzelfde werk zowel diesel- als stoomlocs ingezet.
·
Bij grote werken bouwde de huurder op
aanwijzingen van Spoorijzer een locloods en stelde Spoorijzer een monteur-machinist beschikbaar voor onderhoud. Er waren
wisselwachters actief bij de overgangen tussen dubbel- en enkelspoor.
·
De locs (en de kipkarren,
rails en wissels) werden vaak met het eigen motorschip “Willem” naar de
werkplek gevaren.
Loctypes
Het gaat vrijwel uitsluitend om diesellocs van de Deutz types OME117F en OMZ117F (waarin de vaak weggelaten
F voor Feldbahn staat en OM Otto Motor zou
betekenen). Genoemde types hebben watergekoelde tweetakt dieselmotoren van
het Deutz type OM met een slag van 17 cm. De E en Z
zijn respectievelijk de afkorting van Ein en Zwei
(één en twee cilinders) en het cijfer 1 voor de 17 geeft aan dat het de
eerste versie is van dit type. Via een mechanische overbrenging (snelheden 3,2/5,2/8,8/14,2 km/uur), kettingaandrijving op de
achteras en koppelstangen worden beide assen aangedreven. Zeer karakteristiek
voor Deutz locs uit deze periode is dat de
koppelstangen een ronde doorsnede hebben.
Verschillen tussen beide types
zijn dat de ééncilinder motor van de OME117F bij
750 toeren 13 pk levert en met de hand aangeslingerd wordt. De OMZ117F heeft
een tweecilinder 26 pk motor, die gestart wordt met behulp van een
persluchtcilinder in de cabine. De druk in die cilinder wordt tijdens het
bedrijf weer op peil gebracht met uitlaatgassen. Het gewicht van de
OME117F is -afhankelijk van de aanwezigheid van
ballastblokken- 2,5 tot 4 ton. Een OMZ117F weegt circa 6 ton.
Beide vooroorlogse types kwamen veel voor in Nederland en
werden rond 1955 vaak door Spoorijzer omgebouwd met lucht gekoelde Deutz dieselmotoren. Men hoefde er nu niet meer aan te
denken het koelwater bij vorst af te tappen. Ook hadden de nieuwe motoren
doorgaans meer vermogen dan de oude.
Klik voor de maatschetsen en andere gegevens van de OME117F en OMZ117F.
|
|
|
← Deze foto is
in 1936 in Numansdorp genomen en is afkomstig van
mevr. den Dunnen, de echtgenote van de draglinemachinist Kees den Dunnen. De foto is gepubliceerd in
tijdschrift De Machinist.
Op de achtergrond staat een 10-RB dragline van de aannemer
K. Barendregt uit den Haag. Dit type werd sinds 1934 door Ruston Bucyrus gebouwd. SIJ verhuurde ook draglines en
rijplaten. De foto laat veel details van het Deutz
type OME117 F zien, zoals de slinger voor het starten, de draadstangen (2
voor, 3 achter) waaraan ballastblokken bevestigd kunnen worden, de
koppelstangen met ronde doorsnede en de potsierlijke luchtinlaat op de
motorkap. In “De Machinist” wordt gesproken over een Montania
met Deutz motor. Montania
was een door Orenstein & Koppel overgenomen
fabriek. Een smalspoor motorloc werd vaak Montania
genoemd, ook al betrof het een ander fabrikaat.
|
Bronnen en
achtergronden
Het archief van Spoorijzer is verloren gegaan, maar in de
volgende bronnen is informatie te vinden over de Deutz
huurlocs van SIJ:
a)
Archief van de Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij
Onder regie van de Heidemij werden in de jaren kort
voor de Tweede Wereldoorlog veel werkverschaffingsprojecten uitgevoerd.
Voorbeelden zijn de aanleg van parken (zoals het Amsterdamse Bos),
defensieprojecten (zoals de aanleg van vliegveld Katwijk,
dat later Valkenburg werd genoemd) en waterstaatkundige werken zoals de aanleg
van het Valleikanaal. De Heidemij huurde hiervoor
veelvuldig smalspoor. De desbetreffende administratie voor de periode van
circa 1938 tot circa 1942 is bewaard in het Gelders Archief onder
Toegangsnummer 0925: Bouwkundige Dienst (?!) van de Heidemij.
De indeling is in zogenaamde Ambtsgebieden van de Heidemaatschappij. Met name
Ambtsgebied Haarlem - waaronder de omvangrijke werkzaamheden aan het
Amsterdamse Bos vielen – ontbreekt echter.
In nota’s werd vastgelegd om hoeveel rails, wissels, draaischijven, klein
ijzerwerk, kipwagens en – indien van toepassing –
locomotieven het ging. De administratie ging ver: doorgaans werd van de
gehuurde locs genoteerd: motorvermogen, gewicht, spoorwijdte, fabrieksnummer
en zelfs motornummer. Locomotieven werden vrijwel uitsluitend gehuurd van de
firma Spoorijzer: zoals uit de tabel blijkt, werden in de betrokken periode van
Spoorijzer 46 Deutz locs 55 maal gehuurd (sommigen
dus meer dan eens). Daar staat slechts de verhuur van één Orenstein
en Koppel dieselloc tegenover. Per karwei werd steeds al het materiaal (locs,
kipkarren, spoor) van dezelfde verhuurder
betrokken. Als er alleen kipwagens en spoor werd
gehuurd (en er kennelijk duwtractie of paardentractie werd gebruikt) kwam Orenstein & Koppel wel eens aan bod.
Behalve diesellocs verhuurde SIJ ook stoomlocomotieven aan de
Heidemaatschappij (Zie hier voor de SIJ stoomlocs voor verhuur).
Uit de webpagina op deze website over de Heidemij blijkt dat dat de Heidemij op aanwijzingen
van Spoorijzer een locloods bouwde bij het werk aan het Valleikanaal.
Spoorijzer stelde hier een monteur-machinist
beschikbaar voor onderhoud. Er waren wisselwachters actief bij de overgangen
tussen dubbel- en enkelspoor
b)
Nationaal Archief
In de Tweede Wereldoorlog werkte een aantal aannemers vanaf 1942 aan de
aanleg van een Duits militair vliegveld nabij Havelte.
Zij maakten gebruik van door de Duitsers gevorderd smalspoor materieel. Toen
het vliegveld bijna klaar was, werd het doeltreffend door de Engelsen
gebombardeerd. Daardoor is het nooit in gebruik geweest. Na de oorlog
ontstond commotie over de teruggave van gevorderd materieel. Zodoende is
nauwkeurig beschreven wat er was. Zie deze pagina van de website.
c)
Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD)
|
|
|
In het NIOD bevindt zich onder toegangsnummer 249-0756
correspondentie tussen Spoorijzer en de Bevollmächtigte
für die Bauwirtschaft
betreffende de vordering van rails, locomotieven, draglines enz., o.m. ten
behoeve van de organisation Todt
in Nederland over de periode 13 mei 1942 - 30 juni 1944.
← deel van een
brief d.d. 23-08-1943. Van de stoomlocs worden onder andere de vervoerbare
ketelnummers genoemd en van de diesellocs de Deutz
fabrieksnummers. De meeste brieven bevatten minder details.
|
d)
Bovenstaande foto
e) Films
Op een anno 2014 niet meer bestaande website was met de zoekfunctie de film
“Sterk door Werk - Werken in Amsterdam” (1936) te vinden. Die laat onder
andere het graven van de Bosbaan in het latere Amsterdamse Bos zien. Behalve
vele arbeiders en kipkarren kwam daar Spoorijzer
huurloc 7 van het type OMZ117F in actie, terwijl op de achtergrond
soortgelijke locs te zien waren.
Rogier Bennebroek (webmaster van een website over Spoorijzer)
bezit een 16 mm stomme film. De film stamt uit circa 1947 en is grotendeels
opgenomen in het Amsterdamse Bos. Hieronder enkele scènes:
|
|
|
|
’s
morgens verlaten negen diesellocs van Spoorijzer een locloods. Het is een
houten bouwsel met twee sporen en met rookkappen op het dak (zie foto linksboven).
Het gaat om diesellocs met cabine van het type OMZ117F. Een tiende loc zonder
cabine van het type OME117F komt van een spoor naast de loods. Eerst wordt
water bijgevuld. Waarschijnlijk is de film in de winter opgenomen en is het
koelwater ’s avonds afgetapt. Vervolgens begeeft een imposante colonne zich
naar de werkplek (foto rechtsboven). Een eveneens van SIJ gehuurde Demag dragline met een bak van ½ kuub belaadt kipkarren met een inhoud van ¾ kuub. Behalve de
machinisten van loc en dragline treedt hier iemand op die met een lange stok
aanwijzingen geeft. Op een stuk dubbelspoor is een trein met 15 schommelende
volle kipkarren te zien.
In tegenstelling tot andere beelden zijn de tien locs niet voorzien van de
tekst Spoorijzer Delft en dragen ze wel nummers: 3, 4, 5 (dit is de OME), 7
(kwam ook al in de film uit 1936 voor), 9, 10, 11, 12, 16 en 19.
Op de film staan ook beelden van het graven van de Westhaven,
met stoomlocs en twee Menck draglines van SIJ. Met
de 121 tons dekschuit
Willem worden kipkarren, dwarsliggers, ed.
aangevoerd. Overigens is in de bron a) sprake van het motorschip
Willem (een dekschuit heeft geen eigen voortstuwing). Ook had SIJ behalve de
Willem nog een Gerrit, maar die komt in genoemde bronnen niet voor.
Gegevens van de bronnen a) t/m d) zijn samengevat in de
tabel hieronder:
|
Tabel Deutz smalspoor locs uit het verhuurpark van Spoorijzer
|
|
|
|
Fabr.
nr.
|
Motor
nr.
|
Type
|
Bouw
jaar
|
Pk
|
Ton
|
Spoor
(mm)
|
Inzet
|
Van
|
Tot
|
Bron
|
Opmerkingen
|
10734
|
273230
|
MLH 332
|
1933
|
26
|
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-04-1940
|
|
a)-109
|
|
10798
|
280525
|
MLH 332
|
1933
|
26
|
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-04-1940
|
|
a)-109
|
|
10835
|
|
OME 117
|
1932
|
13
|
|
700
|
Ruilverkaveling Eemnes
|
|
12-11-1940
|
a)-93
|
1999: WSM (DSM) nr.10
|
11591
|
284071/72
|
OMZ122F
|
1933
|
|
10
|
700
|
|
|
|
foto
|
staat op truck met
oplegger
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
11653
|
291627
|
OME 117
|
1933
|
13
|
3
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-..-1939
|
|
a)-109
|
1954: A1L514 motor
|
11923
|
298174
|
OME 117
|
1934
|
13
|
|
700
|
Vliegveld Havelte
|
1944
|
1945
|
b)
|
Vermist
|
11924
|
298187
|
OME 117
|
1934
|
13
|
|
|
Deventer-Laren
|
..-04-1939
|
|
a)-109
|
|
11927
|
|
OME 117
|
1934
|
13
|
|
700
|
Ruilverkaveling Eemnes
|
23-10-1940
|
28-10-1940
|
a)-93
|
|
11984
|
298182
|
OME 117
|
1935
|
13
|
|
700
|
Woudenbergse Grift
|
..-..-1940
|
..-..-1940
|
a)-110
|
|
11984
|
298182
|
OME 117
|
1935
|
13
|
|
700
|
Vliegveld Havelte
|
1944
|
1945
|
b)
|
Weber motor
|
11986
|
298192
|
OME 117
|
1935
|
13
|
3
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-..-1939
|
|
a)-109
|
30-04-35 aan SIJ geleverd
|
12561
|
298261/62
|
OMZ 117
|
1934
|
26
|
6,5
|
700
|
Geldersche Vallei
|
13-02-1939
|
11-03-1939
|
a)-96
|
aankomst per motorschip Willem
te Amf.
|
13423
|
327293
|
OME 117
|
1935
|
13
|
3,5
|
700
|
Woudenbergse Grift
|
..-..-1940
|
|
a)-110
|
|
13424
|
327294
|
OME 117
|
1935
|
13
|
|
700
|
Vliegveld Havelte
|
1944
|
1945
|
b)
|
|
13425
|
327297
|
OME 117
|
1935
|
13
|
|
700
|
Vliegveld Havelte
|
1944
|
1945
|
b)
|
Vermist
|
13426
|
327304
|
OME 117
|
1935
|
13
|
3
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-..-1939
|
|
a)-109
|
29-03-35 aan SIJ geleverd
|
13427
|
327305
|
OME 117
|
1935
|
13
|
3
|
700
|
Lingedijk
|
1940-1942
|
|
a)-90
|
met 7 kipwagens
|
19560
|
439944
|
OME 117
|
1939
|
13
|
3
|
700
|
Geldersche Vallei, brug Horsterweg
|
09-02-1940
|
|
a)-96
|
Jens Merte:
Ziegelei Gebr Pessel, Gardelegen
|
19563
|
430452
|
OME 117
|
1937
|
13
|
|
700
|
Defensie bij melkfabr. Hoogland
|
10-11-1939
|
|
a)-96
|
|
19563
|
|
OME 117
|
1937
|
13
|
|
700
|
Ruilverkaveling Eemnes
|
|
12-11-1940
|
a)-93
|
|
19564
|
429934
|
OME 117
|
1937
|
13
|
|
700
|
Vliegveld Havelte
|
1944
|
1945
|
b)
|
later naar Wegenbouw Mij.
Utrecht
|
19569
|
439944
|
OME 117
|
1937
|
13
|
3
|
700
|
Woudenbergse Grift
|
..-..-1940
|
|
a)-110
|
ex werk Merwede
|
19569
|
|
OME 117
|
1937
|
13
|
|
700
|
Ruilverkaveling Eemnes
|
14-03-1941
|
|
a)-93
|
|
19980
|
524534/35
|
OMZ 117
|
1939
|
26
|
|
700
|
Vliegveld Havelte
|
1944
|
1945
|
b)
|
|
21201
|
511764
|
OME 117
|
1938
|
13
|
|
700
|
Ruilverkaveling Eemnes
|
17-03-1941
|
|
a)-93
|
|
21201
|
511764
|
OME 117
|
1938
|
13
|
3,5
|
700
|
Rijksweg 2, gronddepot
Maarssen
|
18-03-1941
|
18-06-1941
|
a)-96
|
huur: f 96.50/week
|
21202
|
511770
|
OME 117
|
1938
|
13
|
|
700
|
Vliegveld Havelte
|
1944-45
|
|
b)
|
later naar Wegenbouw Mij.
Utrecht
|
22669
|
475815
|
OMZ 117
|
1938
|
26
|
6,5
|
700
|
Geldersche Vallei, werk Amersfoort
|
11-03-1939
|
|
a)-96
|
|
22670
|
475825/6
|
OMZ 117
|
1938
|
26
|
6,5
|
700
|
Geldersche Vallei
|
13-02-1939
|
|
a)-96
|
per Willem in Amf; in 1954 A2L514 motor
|
22671
|
|
OMZ 117
|
1938
|
26
|
|
700
|
Haamstede
|
..-08-1943
|
|
c)
|
gevorderd; stond in
Arnhem
|
22838
|
599308
|
OME 117
|
1939
|
13
|
3
|
700
|
Vianen
|
..-..-1936
|
|
a)-109
|
aankomst per motorschip
Willem
|
22838
|
599308
|
OME 117
|
1939
|
13
|
3,5
|
700
|
Rijksweg 2, gronddepot
Maarssen
|
18-03-1941
|
18-06-1941
|
a)-96
|
aankomst per vrachtauto;
huur: f 96.50/week
|
23364
|
511638/39
|
OMZ 117
|
1938
|
26
|
6,5
|
700
|
Geldersche Vallei
|
30-01-1939
|
22-09-1939
|
a)-96
|
aankomst per motorschip
Willem te Amf
|
23364
|
511838/39
|
OMZ 117
|
1938
|
26
|
|
700
|
Geldersche Vallei
|
22-09-1939
|
02-01-1940
|
a)-96
|
|
23365
|
511812/13
|
OMZ 117
|
1938
|
26
|
6,5
|
700
|
Geldersche Vallei
|
30-01-1939
|
22-09-1939
|
a)-96
|
aankomst per motorschip
Willem te Amf.
|
23365
|
511812/13
|
OMZ 117
|
1938
|
26
|
|
700
|
Geldersche Vallei
|
22-09-1939
|
02-01-1940
|
a)-96
|
|
23429
|
524490/91
|
OMZ 117
|
1939
|
26
|
5
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-..-1939
|
03-11-1939
|
a)-109
|
24-01-39 aan SIJ geleverd
|
23516
|
588175/76
|
OMZ 117
|
1939
|
26
|
6,5
|
700
|
Geldersche Vallei
|
06-04-1939
|
|
a)-96
|
nieuw
|
23529
23529
|
524496/97
|
OMZ 117
OMZ 117
|
1939
1939
|
26
26
|
6,5
|
700
700
|
Geldersche Vallei
Haamstede
|
20-04-1939
..-08-1943
|
|
a)-96
c)
|
aankomst per
vrachtauto.
In Arnhem gevorderd
|
23532
|
594412
|
OME 117
|
1939
|
13
|
3
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-..-1939
|
|
a)-109
|
17-04-39 aan SIJ geleverd
|
23532
|
594412
|
OME 117
|
1939
|
13
|
|
700
|
Woudenbergse Grift
|
..-..-1940
|
|
a)-110
|
ex werk Merwede
|
23533
|
588138
|
OME 117
|
1939
|
13
|
3
|
700
|
Defensie bij melkfabr. Hoogland
|
09-11-1939
|
|
a)-96
|
02-05-39 aan SIJ geleverd
|
23533
|
588138
|
OME 117
|
1939
|
13
|
3
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-..-1939
|
|
a)-109
|
|
23534
|
599291
|
OME 117
|
1939
|
13
|
3
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-..-1939
|
|
a)-109
|
02-05-39 aan SIJ geleverd
|
23534
|
599291
|
OME 117
|
1939
|
13
|
|
700
|
Vliegveld Havelte
|
1944
|
1945
|
b)
|
|
23535
|
588134
|
OME 117
|
1939
|
13
|
3
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-..-1939
|
|
a)-109
|
02-05-39 aan SIJ geleverd
|
23536
|
599289
|
OME 117
|
1939
|
13
|
3
|
700
|
Defensie bij melkfabr. Hoogland
|
03-11-1939
|
|
a)-96
|
|
25640
|
599361/62
|
OMZ 117
|
1939
|
26
|
5
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-..-1939
|
|
a)-109
|
later naar Duitsland
|
25641
|
599371/72
|
OMZ 117
|
1939
|
26
|
5
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-..-1939
|
|
a)-109
|
|
25647
|
594400
|
OME 117
|
1939
|
13
|
3
|
700
|
Geldersche Vallei, brug Horsterweg
|
09-02-1940
|
|
a)-96
|
|
25650
|
599375/76
|
OMZ 117
|
1939
|
26
|
5
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-..-1939
|
|
a)-109
|
|
25651
|
615602/03
|
OMZ 117
|
1939
|
26
|
5
|
700
|
Vliegveld Katwijk
|
..-..-1939
|
|
a)-109
|
|
25663
|
|
OMZ 117
|
1939
|
26
|
|
700
|
Haamstede
|
..-08-1943
|
|
c)
|
In Arnhem gevorderd
|
25711
|
632073
|
OME 117
|
1939
|
13
|
3
|
700
|
Geldersche Vallei, brug Horsterweg
|
30-11-1939
|
|
a)-96
|
|
25712
|
625161
|
OME 117
|
1939
|
13
|
3
|
700
|
Geldersche Vallei, brug Horsterweg
|
30-11-1939
|
|
a)-96
|
|
25754
|
625166
|
OME 117
|
1940
|
13
|
3
|
700
|
Geldersche Vallei
|
24-08-1940
|
|
a)-94
|
|
25756
|
668535
|
OME 117
|
1940
|
13
|
3
|
700
|
Geldersche Vallei
|
24-08-1940
|
|
a)-94
|
|
|
|
|
|
De tabel telt -afgezien van de kop- 58 rijen. In 11
gevallen komt een loc twee maal voor, omdat er twee verhuurperiodes voor zijn
vermeld. Het gaat dus om 58 – 11 = 47
verschillende locs uit het SIJ verhuurpark.
Die locs zijn gebouwd tussen 1932 en februari 1940.
Aannemende dat er in deze periode geen locs het verhuurpark verlaten hebben,
kan gesteld worden dat het SIJ verhuurpark begin 1940 minimaal 47 Deutz diesellocs bevatte.
Daarbij slaat minimaal op het volgende:
|
|
|
|
-
|
De gegevens van de Heidemij zijn
niet compleet. Met name het Amsterdamse
Bos ontbreekt. Na de Tweede Wereldoorlog werden daar 10 SIJ Deutzen ingezet (bron f hierboven). Ook
voor de oorlog werden hier SIJ Deutzen gebruikt
(bron f
hierboven). Het lijkt aannemelijk dat het daarbij om ongeveer hetzelfde
aantal ging.
|
|
-
|
Aannemers die van SIJ een Deutz
huurden zijn niet vermeld. De fabrieksnummers van de desbetreffende Deutzen zijn daarom niet in de tabel vermeld, tenzij de
betrokken Deutz eerder of later aan de Heidemij is verhuurd of bij Vliegveld Havelte
is ingezet.
|
|
Wijlen dhr. P.A. de Wit – die van 1938 tot in 1945 bij
Spoorijzer werkte - sprak zelfs van 80 Deutz locs
voor de verhuur.
Van de 47 bekende locs waren er 2 van het oudere type
MLH332, 29 van het type OME117F, 15 van het type OMZ117F en 1 van het
zwaardere type OMZ122F.
In de Tweede Wereldoorlog zijn zeker enkele SIJ Deutzen verloren gegaan (in elk geval zijn er twee
vermist na de werkzaamheden op Vliegveld
Havelte en twee anderen gingen naar Wegenbouw Mij. Utrecht). De Deutz types OME117F en OMZ117F zijn na de oorlog niet
meer geproduceerd, dus er kunnen geen locs zijn bijgekomen. De Deutzen zijn zeker nog enkele jaren verhuurd, bijvoorbeeld
voor het werk in het Amsterdamse Bos. Daarna verhuurde SIJ Whitcombs, Railtractoren van eigen makelij en Rustons. Daarbij ging het om minder grote aantallen.
|
|
|
|
|
|
Met dank aan:
|
Rogier Bennebroek, mevr. C. Balvers-den Dunnen en Toon Steenmeijer.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
{
|
Spoorijzer
(inleiding) Verhuurpark stoomlocs
|
|
Terug/verder naar:
|
|
|
|
Nieuw Home Inhoud
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|