► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||
Spoorijzer Laatst
gewijzigd: 06-01-2023 |
|||||||
|
De Spoorijzer – afgekort als SIJ - in Delft speelde op verschillende – hieronder genoemde – manieren een grote rol in het Nederlands industriespoor. Een aantal onderwerpen op deze pagina is al uitgewerkt; het ligt in de bedoeling in de loop der tijden verschillende andere onderwerpen verder uit te diepen. Voor de geschiedenis van Spoorijzer wordt verwezen naar de webpagina over Goudriaan (de voorloper van Spoorijzer), een artikel in het tijdschrift Steenkool uit 1951, de website van Rogier Bennebroek, naar deel 1 (15 Mb) en deel 2 (17 Mb) van een artikel in het tijdschrift Op de Rails van september respectievelijk oktober 1997 en naar de webpagina’s De naoorlogse jaren van Spoorijzer, de Nederlandse Constructiebedrijven en Machinefabrieken en Relatiegeschenken van Spoorijzer. |
|
|||||
↑ SIJ logo ↑ |
Detail (aspot met rollager) uit een Spoorijzer catalogus ↑ |
||||||
Import en handel Spoorijzer importeerde locs van de volgende fabrikanten: ·
Deutz Toen Spoorijzer al was opgegaan in de NCM, werd er één Jung loc voor normaalspoor geïmporteerd. |
|||||||
|
|||||||
Revisies ·
oersikken
van de NS serie 103 – 152 werden verbouwd tot smalspoor diesellocs voor
de RTM en tot industrielocs voor normaalspoor. ·
vooroorlogse
Deutz PM
diesellocs werden voorzien van 65 pk GM dieselmotoren. ·
vooroorlogse
Deutz OME117, OMZ117 en OMZ122 diesellocs werden
voorzien van Deutz A1L514, A2L514 en A3L514 ·
Een
opmerkelijke variant was het Spoorijzer
type WD12, met een OME117 onderstel, een Weber motor en de motorkap van ·
gesloten
goederenwagens van de tramwegmaatschappij “Oostelijk Groningen” en bestemd
voor de Liberian Mining Company |
|||||||
|
|||||||
Verhuur van smalspoor locs · Spoorijzer “Railtractoren” · Ruston & Hornsby diesellocs |
|||||||
|
|||||||
Verhuur van normaalspoor locs Bekend is in elk geval de door Spoorijzer
verbouwde ex-NS
oersik met cardanassen. |
|||||||
|
|||||||
Nieuwbouw van locs voor
smalspoor · Vijf locs voor de BPM raffinaderij in Balikpapan (1067 mm ofwel kaapspoor) · “Railtractoren” voor 600 en 700 mm. Klik voor informatie en foto’s. · Deutz licenties voor de A2L514 en A4L514 (600 – 785 mm) · Acht locs voor de Atjeh tram in Indonesië (750 mm). Spoorijzer
was toen al opgegaan in de NCM → Zie hier voor dhr. G. Verhoeff, de ontwerper van de eerste drie loctypes. |
|
||||||
Nieuwbouw van wagens voor
smalspoor · Kipkarren (standaard modellen) |
|||||||
|
|||||||
Nieuwbouw van tractievoertuigen
voor normaalspoor · Trackmobile (in licentie van Whiting) |
|||||||
|
|||||||
Nieuwbouw van wagens voor
normaalspoor |
|||||||
|
|||||||
Railmateriaal · wissels |
|||||||
|
|||||||
|
|||||||
Zie ook: |
|||||||
{ |
|||||||
Terug/verder naar: |
|||||||