Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Spoorijzer

 

Laatst gewijzigd: 06-01-2023

logo SIJ.gif

De Spoorijzer – afgekort als SIJ - in Delft speelde op verschillende – hieronder genoemde – manieren een grote rol in het Nederlands industriespoor. Een aantal onderwerpen op deze pagina is al uitgewerkt; het ligt in de bedoeling in de loop der tijden verschillende andere onderwerpen verder uit te diepen.

Voor de geschiedenis van Spoorijzer wordt verwezen naar de webpagina over Goudriaan (de voorloper van Spoorijzer), een artikel in het tijdschrift Steenkool uit 1951, de website van Rogier Bennebroek, naar deel 1 (15 Mb) en deel 2 (17 Mb) van een artikel in het tijdschrift Op de Rails van september respectievelijk oktober 1997 en naar de webpagina’s De naoorlogse jaren van Spoorijzer, de Nederlandse Constructiebedrijven en Machinefabrieken en Relatiegeschenken van Spoorijzer.

aspot SIJ klein.jpg

↑ SIJ logo ↑

                 Detail (aspot met rollager) uit een Spoorijzer catalogus ↑

Import en handel

 

Spoorijzer importeerde locs van de volgende fabrikanten:

·       Deutz
 Klik hier voor een lijst van alle bekende smalspoor Deutzen in Nederland. Niet alle Deutzen in Nederland zijn door SIJ geïmporteerd.

·       Ruston & Hornsby

Toen Spoorijzer al was opgegaan in de NCM, werd er één Jung loc voor normaalspoor geïmporteerd.

 

Revisies

·       oersikken van de NS serie 103 – 152 werden verbouwd tot smalspoor diesellocs voor de RTM en tot industrielocs

 voor  normaalspoor.

·       vooroorlogse Deutz PM diesellocs werden voorzien van 65 pk GM dieselmotoren.

·       vooroorlogse Deutz OME117, OMZ117 en OMZ122 diesellocs werden voorzien van Deutz A1L514, A2L514 en A3L514
 dieselmotoren.

·       Een opmerkelijke variant was het Spoorijzer type WD12, met een OME117 onderstel, een Weber motor en de motorkap van
 een Railtractor.

·       gesloten goederenwagens van de tramwegmaatschappij “Oostelijk Groningen” en bestemd voor de Liberian Mining Company
 werden opgeknapt.

 

Verhuur van smalspoor locs

·       Stoomlocs

·       Deutz diesellocs

·       Whitcombs

·       Spoorijzer “Railtractoren”

·       Ruston & Hornsby diesellocs

 

Verhuur van normaalspoor locs

Bekend is in elk geval de door Spoorijzer verbouwde ex-NS oersik met cardanassen.

 

Nieuwbouw van locs voor smalspoor

·       Vijf locs voor de BPM raffinaderij in Balikpapan (1067 mm ofwel kaapspoor)

·       “Railtractoren” voor 600 en 700 mm. Klik voor  informatie en foto’s.

·       Hydroloco’s   

·       Deutz licenties voor de A2L514 en A4L514 (600 – 785 mm)

·       Acht locs voor de Atjeh tram in Indonesië (750 mm).

 Spoorijzer was toen al opgegaan in de NCM      

 

Zie hier voor dhr. G. Verhoeff, de ontwerper van de eerste drie loctypes.

NCM logo.jpg

Nieuwbouw van wagens voor smalspoor

·       Kipkarren (standaard modellen)

·       Bijzondere kipkarren.

·       Wagens voor ondergronds personenvervoer.

 

Nieuwbouw van tractievoertuigen voor normaalspoor

·       Trackmobile (in licentie van Whiting)

 

Nieuwbouw van wagens voor normaalspoor

 

Railmateriaal

·       wissels

 

 

Zie ook:

http://www.spoorijzer.nl/

{

Import & Handel                          Producenten

Terug/verder naar:

Nieuw                                    Home                                         Inhoud