Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Spoorijzer wissels

kruiswissel dia klein.jpg

Spoorijzer leverde vanaf het begin veel wissels. De kennis zal afkomstig zijn geweest van de twee in 1926 aangetrokken Duitse werkmeesters.

 

← Foto uit een Spoorijzer catalogus

Dezelfde foto staat ook in het blad Steenkool1951-11 met als tekst:

“Een ingewikkelde wissel, welke geheel klaar was, wachtte op het bezoek van de keuringsbeambte van Staatsmijnen”.

 

Uit  [1] blijkt dat er grote aantallen wissels werden gemaakt:

 

Eind 1965 werden 30 wissels per maand voor Indonesië gebouwd. Eens per maand gingen ze per binnenschip naar een zeeschip. Het was een deel van een grotere opdracht, waarvoor SIJ ook 10 palmolietankwagens en Werkspoor nog veel meer goederenwagens leverde.

 

In het jaar 1966 werden 972 wissels gebouwd.

In deze tijd werkte SIJ samen met Kloos en buurman Pletterij Enthoven aan orders voor de Iraanse spoorwegen (1961) en aan Egypte (1964).

 

Overigens leverde Spoorijzer niet aan de Nederlandse Spoorwegen, want die hadden een eigen wisselbouwbedrijf.

 

SIJWisselOverzicht.jpg

Deze  foto is op 20-03-1995 door Gerard de Graaf gemaakt bij het 700 mm net van het munitiedepot Alphen van de Koninklijke Luchtmacht, waar minstens 21 van deze wissels lagen →

 

SIJWissekloot.jpg

 

← Op de wisselkloot (een detail van de foto rechts) staat Spoorijzer Delft.

 

De richting waarheen de wissel leidde werd aangegeven. In de stand rechtdoor werd het bord evenwijdig met het rechtdoorgaande spoor gedraaid →

 

 

 

De smalspoorwissels van Spoorijzer zijn nog steeds hier en daar te vinden. Uiteraard bij het Decauville Smalspoor Museum in de Harskamp, want daar is een belangrijk deel van het railmateriaal van het Munitiedepot in Alphen heen gegaan. Een ander voorbeeld is:

 

Industrieel Smalspoor Museum te Erica, 16-07-2015 →

In het rood geverfde deel van de kloot valt nog steeds Spoorijzer te lezen. Dan zou in het wit geverfde deel Delft moeten staan, maar dat is niet meer te zien. Overigens verft men een wisselkloot in twee kleuren om de voorkeursstand (wit boven) aan te kunnen geven.

 

 

VErica 049 detail.jpg

 

 

 

Met dank aan:

Gerard de Graaf en mevrouw van Tol-Pelgrom.

 

 

 

Bronnen:

[1]

Het personeelsblad van Spoorijzer.

Dit heette voor 1962 Spoorijzer en erna Spoorslag. In het Gemeente-archief van Delft bevinden zich een aantal exemplaren en er konden een aantal nummers geleend worden van mevrouw van Tol-Pelgrom.

Er zijn geen exemplaren ouder dan 1958 gevonden. Mogelijk was er toen nog geen personeelsblad; in 1967 zal het zijn verdwenen vanwege de overname door de Verenigde Bedrijven Nederhorst (dat een eigen periodiek zal hebben gehad).

 

 

{

Spoorijzer (inleiding)           Materieel                                   Wissels in het algemeen

Terug/verder naar:

Nieuw                                    Home                                         Inhoud