►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Ruston & Hornsby import door Spoorijzer in Delft |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
Inleiding Eric Tonks en Bob Darvill van de Industrial Railway Society (IRS) hebben jaren geleden een lijst opgesteld van niet minder dan 311 locs die door Ruston & Hornsby aan Spoorijzer geleverd zijn. Spoorijzer heeft die locs verkocht aan klanten in Nederland en Indonesië. De IRS lijst is in de eerste zes kolommen van deze tabel als webpagina weer gegeven. De IRS lijst bevat veel gegevens (fabrieksnummer, motornummer, spoorwijdte, gewicht, type en bouwjaar), maar niet de uiteindelijke klant. Daarom zijn in de zevende en volgende kolom – via [1], [2], [3], [4] en [5] bekende - gebruikers van de locomotieven ingevuld. Voor de volledigheid worden in de laatste regels R&H’s opgevoerd, die niet door SIJ zijn geďmporteerd, maar gebruikt in Nederland zijn gekomen. Tegenover de IRS lijst met bekende fabrieksnummers staat een stuk hieronder een lijst met Rustons waarvan de eigenaar wel en het fabrieksnummer niet bekend is. Voor opmerkingen over individuele locs die langer zijn dan enkele woorden wordt verwezen naar een apart bestand, met foto’s. Verdere inhoud van
deze webpagina Eerst volgen een aantal opmerkingen over de IRS lijst. Daarin staan locs met bekend fabrieksnummer, maar met een meestal onbekende klant. Vervolgens wordt het omgekeerde beschouwd: van een aantal Rustons is wel bekend bij welk Nederlands of Indonesisch bedrijf ze gereden hebben, maar niet wat het fabrieksnummer was. Tenslotte volgt een samenvatting. ←Alle foto’s
zijn op 1 augustus 2009 gemaakt in het Decauville
Spoorweg Museum in de Harskamp, tenzij anders vermeld. |
||||||||||||||||||||||
Excel bestand De “IRS lijst” is
ook als Excel bestand
weergegeven. Op iedere computer met MS Office zou het Excel bestand - zonder
ervaring met Excel - leesbaar moeten zijn. Het nadeel van Excel is hier dat de
bladwijzers van de links niet werken. Het voordeel van Excel is hier het
sorteren: op de oorspronkelijke IRS lijst staan de locs genoemd in volgorder
van fabrieksnummer (maar zijn vaak niet in die volgorde geleverd). Men kan
snel ergens anders op sorteren. Als voorbeeld is dat in het Excel bestand gedaan in de
tabbladen: |
|||||||||||||||||||||||
- |
Type |
Hier kan men onder andere makkelijk zien · welk type het meest voorkwam. Dat zijn de smalspoortypes 48DL (115 x), 30DL (89 x) en 20DL (75 x) · met welk verschillende gewichten een bepaald type geleverd kon worden. |
|||||||||||||||||||||
- |
Spoorwijdte |
Zie ook hieronder. Verreweg de meest voorkomende spoorwijdte is 700 mm (233x) |
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
R&H bouwde de locs in grote series. Bijvoorbeeld de normaalspoorlocs van het type 165DE werden in series van acht gebouwd; de smalspoorlocs van het type 30DL in series van dertig. De locs in zo’n serie hebben opeenvolgende fabrieksnummers. Tussen de series zitten grote gaten omdat de fabrieksnummers ook voor andere producten dan locs gebruikt werden, bijvoorbeeld voor de motoren. Alle door Ruston voor locs gebruikte fabrieksnummers zijn te vinden in [6]. Wanneer op deze website opgemerkt wordt dat een R&H fabrieksnummer niet bestaat, dan staat het niet in [6]. Fabrieksplaat in de cabine van “Tante Leen” ofwel DSM 9 → |
|
||||||||||||||||||||||
In de “IRS” lijst – zowel
in het Webpagina bestand
als in het Excel bestand - is in de kolom Works No (Fabrieksnummer) met
dikke horizontale lijnen aangegeven welke fabrieksnummers tot dezelfde serie
behoorden. Er is onder andere het volgende te concluderen: |
|||||||||||||||||||||||
- |
Binnen een serie konden
verschillende spoorwijdtes voorkomen. |
||||||||||||||||||||||
- |
De exemplaren van een serie
waren niet tegelijkertijd klaar, maar ze lijken verdeeld te zijn in subseries
met wel dezelfde fabricagedatum (zie bijvoorbeeld vanaf fabrieksnummer
260115). Dat is logisch: het is handig om in een bepaalde afdeling aan bijvoorbeeld
zes exemplaren tegelijk te werken, maar zo’n afdeling was niet groot genoeg
om aan dertig exemplaren te werken. In [6] is te zien dat er tussen het
eerste en laatste exemplaar van een serie maximaal twee jaar kon zitten. De
betekenis van een serie zal zijn dat Ruston voor de hele serie in één keer
staalplaten, profielen, wielen, etc. kon bestellen en zo korting kon
bedingen. |
||||||||||||||||||||||
← Motornummer van de DSM 2, van het
R&H type 20DL De motornummers zijn – net als de fabrieksnummers – zes-cijferige nummers. Als het fabrieksnummer verdwenen of onleesbaar is, maar het motornummer is wel bekend, dan kan de loc met behulp van het motornummer worden opgezocht in de IRS lijst in het Excel bestand. Overigens blijkt uit dit bestand dat de motornummers van een bepaalde serie fabrieksnummers vaak ver uit elkaar liggen. |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Spoorwijdte in IRS lijst De originele IRS lijst vermeldt de spoorwijdte meestal in Angelsaksische eenheden, maar soms in mm. |
|||||||||||||||||||||||
500 mm |
Deze spoorwijdte komt weinig voor. De eigenaar van de ene Ruston met die spoorwijdte (een 20DL uit 1948) kan daarom mogelijk nog gevonden worden. |
||||||||||||||||||||||
2' 0" = 610 mm |
(die laatste maat staat soms ook opgegeven in de originele tabel) Deze spoorbreedte is in Angelsaksische landen gewoon, maar komt in Nederland niet voor. Omdat de IRS bij 2 v/d 8 locs met deze spoorwijdte heeft aangetekend dat ze voor Indonesië bestemd waren, kan worden aangenomen dat dit voor de andere 6 locs ook zo was. Daarom is voor deze locs in de zevende kolom (eerste bekende eigenaar) ingevuld: Indonesië ? |
||||||||||||||||||||||
700/600 mm |
De oorspronkelijk tekst (via een voetnoot) is “Locos built as convertible 700/600mm gauge”. Dit betekent instelbaar tussen 600 en 700 mm. Daarnaast zijn er locs geleverd voor 600 en 700 mm spoorwijdte; de spoorwijdte van deze locs was kennelijk niet instelbaar. |
||||||||||||||||||||||
Metre |
Een spoorwijdte van 1 meter komt haast niet voor. Maar Terwindt Arntzveen in Vriezenveensewijk had deze spoorbreedte en Henk Sluijters heeft er een (sterk verbouwde) R&H loc gefotografeerd. Hij heeft dit een 10DL genoemd omdat hij het zo'n kleine loc vond, maar dat type bestaat niet. Het zal de ene loc met deze spoorwijdte op de IRS lijst (type 20DL) zijn. |
||||||||||||||||||||||
3' 6" =1067 mm |
Dit komt voor in Indonesië, maar niet in Nederland. Het gaat om 8 locs. Van 5 is de (inderdaad Indonesische) eigenaar bekend. De andere 3 zullen ook naar Indonesië geleverd zijn en zijn in de zevende kolom (eerste bekende eigenaar) daarom aangegeven met: Indonesië ? |
||||||||||||||||||||||
4' 8 ˝" = 1435 mm |
Normaalspoor Het gaat om zeven locs; alle (Nederlandse) eigenaren zijn bekend [5]. De twee Ruston van de BPM raffinaderij in Pernis zijn niet door SIJ geďmporteerd, maar zijn door Shell in Engeland ingekocht. |
||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Overige opmerkingen
over IRS lijst Afgezien van de zes kolommen met fabrieksnummer, motornummer, spoorwijdte, gewicht, type en bouwjaar bevat de IRS lijst een zeer beperkt aantal andere gegevens: |
|||||||||||||||||||||||
- |
Bij fabrieksnummer 392103: “Shown in records as delivered to RH c/o V.H. Langebaek
31. 8.55 and then later delivered
to Spoorijzer 28.10.55”. |
||||||||||||||||||||||
- |
Bij de fabrieksnummers 424805 en 424806: “Locos sent to Indonesia”. |
||||||||||||||||||||||
In de IRS lijst staan locs met bekend fabrieksnummer, maar
met een meestal onbekende klant. Hieronder het omgekeerde: van een aantal Rustons is wel bekend bij welk bedrijf ze gereden hebben,
maar niet wat het fabrieksnummer was. |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Rustons in Nederland met onbekende fabrieksnummers |
|||||||||||||||||||||||
Eigenaar |
Plaats |
Type |
Spoorwijdte |
Aantal |
Opmerkingen |
||||||||||||||||||
1 |
Kalkzandsteenfabriek Roelfsema |
Hoogersmilde |
? |
700 |
1 |
Gekomen:14 maart 1949 |
|||||||||||||||||
2 |
1 |
Gekomen:juli/aug. 1952 |
|||||||||||||||||||||
3 |
Wegenbouwmuseum |
Harderwijk |
30 DL |
700 |
1 |
ex Rasenberg; zie aldaar |
|||||||||||||||||
4 |
Steenfabriek Anker III |
Westervoort |
LTF |
700 |
1 |
in 1970 afgevoerd |
|||||||||||||||||
5 |
Verpoorte Swartouw |
Velp |
48 DL |
700 |
2 |
in 1973 gesloopt |
|||||||||||||||||
6 |
Paes Baksteen |
Elden |
48 DL |
700 |
1 |
in 1973 afgevoerd |
|||||||||||||||||
7 |
Rossum |
40 DL |
700 |
1 |
in 1975 afgevoerd |
||||||||||||||||||
8 |
Steenfabriek Rossum |
Rossum |
48 DL |
700 |
1 |
in 1975 afgevoerd |
|||||||||||||||||
9 |
Steenfabriek De Hoogewaard |
Heerewaarden |
20 DL |
700 |
1 |
in 1976 afgevoerd |
|||||||||||||||||
10 |
Steenfabriek Ariëns II |
Wijk/Duurstede |
48 DL |
|
3 |
||||||||||||||||||
11 |
Velsen |
48 DL |
700 |
2 |
in 1949 gekomen |
Er waren minstens deze zes locs, mogelijk meer. |
|||||||||||||||||
12 |
|
|
|
|
2 |
in 1950 gekomen |
|||||||||||||||||
13 |
|
|
|
|
2 |
in 1951 gekomen |
|||||||||||||||||
14 |
Twiskeplan |
Landsmeer |
30 DL |
700 |
1 |
||||||||||||||||||
15 |
van Oordt |
Alphen a/d Rijn |
20 DL |
600 |
1 |
|
|||||||||||||||||
16 |
SIJ huurpark |
Delft |
48 DL |
700 |
≥ 2 |
zie hier en klik voor foto. |
|||||||||||||||||
17 |
PNEM (asvervoer Dongecentrale) |
Geertruidenb. |
20 DL |
600/700 |
2 |
één in 1948 en één in 1950 |
|||||||||||||||||
18 |
steenfabriek in 't Ven |
Venlo |
48 DL |
600 |
1 |
||||||||||||||||||
19 |
Jansen Dings |
Belfeld |
|
600 |
1 |
Geen cabine; klik voor foto |
|||||||||||||||||
20 |
Russel Tiglia |
Tegelen |
30 DL |
600 |
3 |
Informatie van dhr. Hay van Rhee Klik voor twee foto’s. |
|||||||||||||||||
21 |
Jos Kurstjens |
Tegelen |
30 DL |
600 |
2 |
Informatie van dhr. Hay van Rhee |
|||||||||||||||||
22 |
40 of 48 DL |
600 |
1 |
Informatie van dhr. Hay van Rhee Klik hier voor foto. |
|||||||||||||||||||
23 |
Teeuwen |
Tegelen |
30 DL |
600 |
1 |
Informatie van dhr. Hay van Rhee |
|||||||||||||||||
24 |
Laumans |
Tegelen |
30 DL |
600 |
3 |
Informatie van dhr. Hay van Rhee |
|||||||||||||||||
25 |
Visser & Smit (aannemer) |
Papendrecht |
30DL |
1 |
|||||||||||||||||||
26 |
Leidse Duinwater Maatschappij |
Leiden |
LAT |
700 |
1 |
||||||||||||||||||
27 |
Nederveen (heiwerken) |
Rotterdam |
LAT of LBT |
1 |
|||||||||||||||||||
28 |
Dirk Verstoep (aannemer) |
Gouderak |
|
700 |
4 |
o.a. DV 13 en DV 15; zie hier. |
|||||||||||||||||
29 |
De Rietschoof (steenfabriek) |
Aalst (Gld) |
48 DL |
1 |
Blijkens foto historische werkgroep stichting "De Vier Heerlijkheden" |
||||||||||||||||||
30 |
Klinker-Isoliet |
Aalst (Gld) |
48 DL |
1 |
1953-1957; zie hier. |
||||||||||||||||||
31 |
Klinker-Isoliet |
Aalst (Gld) |
30 DL |
1 |
1953-1957; zie hier. |
||||||||||||||||||
32 |
Steenfabriek De Ooy |
Ooypolder |
48 DL |
≥ 1 |
Op schilderij van Wim Brandwijk (tip Jan van Weeghel) |
||||||||||||||||||
33 |
Steenfabriek Havikkerwaard |
Rheden |
1 |
Opmerking 1) hieronder |
|||||||||||||||||||
34 |
Steenfabriek De Groenlanden |
Ooypolder |
700 |
2 |
Waarneming Kees Plug in 1971/72 |
||||||||||||||||||
35 |
Tersana Baru |
Indonesië |
700 |
1 |
|||||||||||||||||||
36 |
Bojonegoro |
Indonesië |
1067 |
2 |
In aanvulling op locs met bekend nr. |
||||||||||||||||||
37 |
Palmolieplantage Sawit Sebrang |
Indonesië |
700 |
4 |
In aanvulling op locs met bekend nr. |
||||||||||||||||||
38 |
Dolok Ilir |
Indonesië |
700 |
1 |
|||||||||||||||||||
39 |
Mayang |
Indonesië |
700 |
1 |
|||||||||||||||||||
40 |
Rubber Cultuur Mij Amsterdam |
Indonesië |
48 DL |
|
≥ 1 |
||||||||||||||||||
Totaal |
|
≥ 59 |
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Niet alle in Nederland aanwezige Rustons zijn door Spoorijzer geďmporteerd: · Enkele smalspoor locs zijn gebruikt uit het buitenland gekomen. De gegevens komen van Henk Sluijters en via Toon Steenmeijer van Bob Darvill van de IRS. · De twee Ruston van de BPM (nu Shell) raffinaderij in Pernis zijn door Shell UK besteld. Spoorijzer deed wel het onderhoud. Deze locs staan in een apart werkblad van het Excel bestand en onderaan in het Word bestand. |
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Opmerkingen |
|||||||||||||||||||||||
1) |
In het Historisch Centrum Overijssel bevindt zich onder
toegangsnummer 0846 archiefmateriaal van de
N.V. Waalsteenfabriek Windesheim te Windesheim bij Zwolle. Hierbij zijn ook stukken van de
vlamovensteenfabriek De Havikkerwaard in De Steeg
(gemeente Rheden), die van 1935 (gekocht van de firma Geerlings
en Kroese) tot 1964 (verkoop aan NV
Vlamovensteenfabrieken Timmermans en Zoon te Elst)
van dezelfde eigenaar als Windesheim was. - 65 kipkarren met een inhoud van driekwart kuub; - een Diema loc met fabrieksnummer 1764 (1955) van het type DS30 voor 700 mm spoor, ter waarde van f 25.000; - een locomotief van Glaser & Pflaum (dat was een handelaar, geen fabrikant) met een 28 pk tweecilinder Deutz motor 2101508/09, ter waarde van f 25.000; - een Ruston locomotief , ter waarde van f 5.000. Uit de relatief geringe waarde van de Ruston volgt dat deze al jaren oud was. |
||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
De Engelse firma Ruston & Hornsby heeft vanaf 1946 tot en met 1960 (met enkele nakomertjes in 1967) 311 locs aan importeur Spoorijzer geleverd. Uit het Excel bestand blijkt dat van 74 locs de eerste en/of latere eigenaar bekend is. Het gaat om 31 locs in Indonesië en 43 in Nederland. Er blijven dus 237 via SIJ geleverde Rustons over waarvan het fabrieksnummer wel, maar de eigenaar niet bekend is. Daar tegenover staan slechts 61 bekende Rustons in de tabel hierboven (51 in Nederland en 10 in Indonesië) waarvan juist de eigenaar wel en het fabrieksnummer niet bekend is. Van 176 (311 – 74 – 61) Rustons op de IRS lijst (dat is meer dan de helft) is dus (nog) niets bekend. Daarvan zal wel een deel in Indonesië terecht zijn gekomen. Maar ook in Nederland zullen (veel) meer Rustons geweest zijn dan nu bekend is. Van bijvoorbeeld de vele honderden steenfabrieken die Nederland rijk was, is maar van een gedeelte het locpark bekend. Vele steenfabrieken waren al verdwenen voordat smalspoorliefhebbers er belangstelling voor gingen vertonen. Op deze handleiding
staat – weliswaar in kleine lettertjes – duidelijk dat Spoorijzer
alleenvertegenwoordiger voor Ruston & Hornsby
was in Nederland en Overzeese gebiedsdelen. Daarbij zou men ook aan Suriname
en de Antillen kunnen denken, maar aanwijzingen voor Rustons
aldaar zijn niet gevonden. Uit de
verzameling van Martin van Oostrom/Stichting
Railpublicaties → |
|
||||||||||||||||||||||
Bronnen: |
|||||||||||||||||||||||
[1] |
informatie van Arnoud Bongaards, Hay van Rhee, Henk Sluijters, Toon Steenmeijer, de verzameling van de webmaster en -voor wat betreft Indonesië- Ray Gardiner. |
||||||||||||||||||||||
[2] |
archief Steenfabriek 'Daams', Copera en Hollands-Duitse Steenfabriek, berustend bij Rijksarchief Gelderland. |
||||||||||||||||||||||
[3] |
G.A.P. Leach; Industrial and preserved locomotives of Belgium, The Netherlands and Luxembourg; Industrial Railway Society (UK), 2006. |
||||||||||||||||||||||
[4] |
Nederlandse Museummaterieel Database: http://nmld.locaalspoor.nl/ |
||||||||||||||||||||||
[5] |
Zie dit boek. |
||||||||||||||||||||||
[6] |
Eric S. Tonks; Ruston & Hornsby Locomotives; Industrial Railway Society, second printing 1989. |
||||||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
{ |
Importeurs Ruston 20DL Ruston 30DL Ruston 48DL |
|||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||