Welkom ►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||
|
|||||||||
Opmerkingen over individuele Ruston & Hornsby locs (smalspoor en normaalspoor) |
|||||||||
|
|||||||||
Inleiding De IRS lijst als webpagina of Excel bestand met de lijst van door Spoorijzer geïmporteerde Ruston & Hornsby locs en de toelichting daarbij lenen zich niet voor opmerkingen die meer dan een paar woorden bevatten. Die opmerkingen staan daarom hier. |
|||||||||
R&H
fabrieksnummer 226287 Henk Sluijters (hoofdstuk 29) noemt dit
fabrieksnummer met bouwjaar 1944. Dit nummer staat niet in de IRS lijst, want
Spoorijzer kan gedurende WOII geen Rustons
geïmporteerd hebben. R&H
fabrieksnummer 259775 Henk Sluijters (hoofdstuk 29) noemt een R&H 40DL voor 700 mm bij de steenfabriek Rossum te Rossum. Er zijn volgens de IRS lijst maar drie 40DL's via SIJ geleverd, waarvan twee voor 600 mm. De derde (voor 700 mm) zou dan die van steenfabriek Rossum moeten zijn en dit is in de IRS lijst ingevuld. R&H fabrieksnummer 359160 en ? Volgens Henk Sluijters (hoofdstuk 29) zijn de R&H fabrieksnummers 359160 en 161 aan aannemer Rasenberg in Breda geleverd en zou daarvan 359160 via de SOMA in Ede (1980-1999) naar het Wegenbouwmuseum in Harderwijk zijn gegaan. 359160 is echter geen bestaand fabrieksnummer en kon daarom niet op de IRS lijst worden ingevuld. Het andere nummer 359161 is wel een bestaand nummer en is gewoon in het IRS lijst ingevuld. In de tuin van de familie Rasenberg in Effen stond in elk geval in 1989 (toen er al een R&H van Rasenberg bij de SOMA was) een R&H (die later is verdwenen). Er moet dus inderdaad sprake zijn van twee locs. |
|||||||||
← Op
29-04-1995 stond de Ruston van het Wegenbouwmuseum op Schokland, tijdens de
tentoonstelling “Bevrijding Nederlands Onderduikers Paradijs”. In WOII werd in de Noordoostpolder namelijk zeer veel smalspoor gebruikt bij de aanleg van wegen, kanalen, etc. Er werkten veel mensen illegaal, om aan tewerkstelling in Duitsland te ontkomen. Een Ruston kan er in die tijd niet gereden hebben, maar daar hoeft niemand van wakker te liggen. Deze loc is van het type 30DL (en heeft toch buffers met 4 sleuven). Een fabrieksnummer was niet meer te vinden. Aan de gefotografeerde zijkant staat de tekst “Aann Mij W. Rasenberg Zn. Breda”. Overigens waren de loc (toen groen) en kipkarren
hier ook in 1982 op bezoek. |
|||||||||
|
|||||||||
|
← Eén van de 3
Rustons die op 29-08-1967 gefotografeerd is door
dhr. Joop Loots In het bijschrift staat Ariëns II in Wijk bij Duurstede. Waarschijnlijk wordt bedoeld de steenfabriek Ariëns II (Maurik II voor overname door Ariëns) bij Maurik, gelegen op kilometers afstand van Wijk bij Duurstede en aan de andere kant van de Nederrijn. In 1968 werd de productie gestaakt en het grootste deel van de gebouwen gesloopt. De naburige steenfabrieken van Binsbergen & Van de Pol (later Anker II) en De Hel ofwel Maurik I (later Anker II) waren ook eigendom van Ariëns (en later van Anker Baksteenindustrie) en lagen dichter bij Wijk bij Duurstede. |
||||||||
← De locs op deze door Joop Loots op 29 augustus 1967 bij Ariëns II gemaakte foto zijn duidelijk beiden van het Ruston type 48DL. |
|||||||||
Twiskeplan Het Twiskeplan (tegenwoordig Twiskeland) was een project voor werklozen in de gemeenten Landsmeer, Ilpendam en Oostzaan. Er werd al voor de Tweede Wereldoorlog door de Heidemij aan begonnen. Een uitgebreid archief bevindt zich in het Noord Hollands Archief. Er waren verschillende O&K RL1 locs van O&K in Amsterdam gehuurd (de fabrieksnummers 4779, 7829, 8120 en 10692), maar er was ook een Ruston DL. Het ging om 700 mm spoorwijdte. Een fabrieksnummer voor de Ruston wordt - in tegenstelling tot die voor de O&K’s - niet genoemd. De O&K’s gingen in 1954 terug. In mei 1957 waren nog aanwezig de “Ruston & Hornsby diesellocomotief, nieuw aangekocht in 1947, 2 locomotiefonderkomens, 11 km spoor (versleten), 20 linkse en 20 rechtse wissels (ook versleten), 1 draaischijf, 1177 kipwagens (!) en 5 lorries”. |
|||||||||
|
← Advertentie
in Dagblad voor Amersfoort, 17-08-1957 Het lijkt er op dat een groot deel van dit materieel in hetzelfde jaar 1957 geveild werd. Dat spoor en wissels versleten waren, stond er natuurlijk niet bij. Uit het aanbieden door de Dienst der Domeinen blijkt dat dit materieel niet gehuurd was; het was kennelijk rijkseigendom. Gezien het gewicht was de Ruston van het type 30DL. Uit de IRS lijst als webpagina of Excel bestand blijkt dat er in 1947 vijf van die locs voor 700 mm zijn verkocht. Het fabrieksnummer kan dus niet nader bepaald worden. |
||||||||
Advertentie in het Tijdschrift der Nederlandsche Heidemaatschappij (NHM), juli/augustus 1955 → De locomotief is duidelijk een Ruston. De advertentie suggereert dat Spoorijzer dergelijke Rustons te huur had. De volgende gevallen van huur zijn bekend: |
|
||||||||
- |
Kalkzandsteenfabriek Roelfsema in Hoogersmilde huurde een diesellloc in 1949 (tijdens de reparatie van de eigen stoomloc) en in 1952 (tijdens de revisie van de eigen Ruston). |
||||||||
- |
Papierfabriek Van Gelder in Renkum heeft in 1960 twee Rustons van Spoorijzer gehuurd. |
||||||||
Het is niet bekend hoeveel Rustons Spoorijzer voor verhuur beschikbaar had en van welk(e) type(s) die waren. |
|||||||||
RDM (Rotterdamse Droogdok Maatschappij) ← Op deze foto uit RDM personeelsblad De
Wekker van maart 1962 (Bron: gemeentearchief Rotterdam) staat een Ruston 48DS
met het bedrijfsnummer 3. Het transport is overigens
bijzonder. Het betreft namelijk een blok staal van 51 ton dat van de Bochumer
Verein in hete toestand naar de RDM
is vervoerd en daar (na opwarming in een gloei-oven) zal worden uitgesmeed
tot de schroefas van een schip. Er werden ongeveer 200 van die blokken per
jaar aangevoerd, deels vanaf Demka in Utrecht en ongetwijfeld meestal in
koude toestand. |
|||||||||
|
Hans Scherpenhuizen
fotografeerde bedrijfsnummer 1 –ook
een Ruston 48DS– tijdens een open dag bij de RDM op 22 januari1977. In dit boek staat een foto van
bedrijfsnummer 2 van hetzelfde
type. En de zwart-wit foto
hierboven betreft bedrijfsnummer 3.
Kort door de bocht zou de conclusie zijn dat de RDM drie Rustons van het type
48DS had. De IRS lijst vermeldt echter maar twee
door importeur Spoorijzer aan de RDM geleverde exemplaren. Er lijken de
volgende mogelijkheden te zijn: |
||||||||
a |
De RDM had twee Rustons.
Die zijn tussen 1962 en 1977 vernummerd. Misschien was de voorloorlogse
O&K rond 1962 als nummer 1 aanwezig en zijn de Rustons vernummerd toen de
O&K wegviel. |
||||||||
b |
De RDM had drie Rustons. De
derde is niet via SIJ geleverd. |
||||||||
Rubber Cultuur Maatschappij Amsterdam (RCMA) In het archief van de Rubber Cultuur Maatschappij Amsterdam (berustend in het Nationaal Archief in Den Haag) bevinden zich tekeningen van de doorsnede van een “48 P.K. Ruston Diesellocomotiefmotor”, ontvangen via Spoorijzer Delft en in 1950 getekend door Ruston. Kennelijk had de Rubber Cultuur Maatschappij Amsterdam één
of meerdere Rustons van het type 48DL. |
|||||||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|||||||
|
{ |
de IRS lijst van Ruston import door SIJ als webpagina of Excel bestand of de toelichting daarop |
|||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||
|
|||||||||
|
|
||||||||