►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Ruston & Hornsby
smalspoorlocs van de DL serie |
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
Volgens de IRS lijst waren verreweg de meeste door Spoorijzer in Nederland en Indonesië
verkochte Ruston & Hornsby locs van het DL type: |
|||||||||||||||||||||
Type |
Aantal |
Tekening en foto’s |
Opmerkingen |
||||||||||||||||||
20DL 30DL 40DL 48DL |
65 stuks 89 stuks 3 stuks 115 stuks |
klik voor tekening; zie voor foto hieronder klik voor tekening en foto’s klik voor tekening en foto’s |
Motorkap loopt niet door
tot bufferplaat. Uiterlijk ≈ 20 DL. Maar
motorkap loopt door tot bufferplaat Motorkap loopt niet door
tot bufferplaat. Uiterlijk ≈ 40 DL.
Maar motorkap loopt door tot bufferplaat |
||||||||||||||||||
Hieronder worden gemeenschappelijke
kenmerken van de verschillende DL modellen besproken. DL betekent Diesel
Locomotive, waarbij Ruston met Locomotive een smalspoorloc bedoelde (voor
normaalspoor werd de S van Shunter gebruikt). Het getal geeft (ongeveer) het
motorvermogen in pk’s. |
|||||||||||||||||||||
← Loc 2 van het Decauville Spoorweg Museum in
de Harskamp is een Ruston van het type 20DL; 01-08-2009. Typisch voor Ruston &
Hornsby zijn de grote cabine, de ver achter de buffer geplaatste baanvegers
en de tegen het frame gelaste constructie voor de geleiding van de aspotten. Ruston bouwde standaard
voor de in Engeland gebruikelijke spoorbreedte van 2 feet = 610 mm. Zulke
Rustons hadden gladde frames. Bij grotere spoorwijdtes werd er profielen
tegen het frame gelast, waaraan de aspotten werden bevestigd. Daarbij bleef
de breedte van de cabine en van het frame steeds gelijk. De breedte van de tegen het frame gelaste
constructie verschilt echter. |
|||||||||||||||||||||
Bij de asophanging gebruikte
Ruston (net als meer Engelse fabrikanten) zogenaamde radius rods. De verschillende modellen
uit de DL serie lijken sterk op elkaar. De 20DL en 30DL zijn op een foto
nauwelijks van elkaar te onderscheiden: de 30DL is slechts 5 centimeter
langer en de overige afmetingen zijn gelijk. De 48DL is wel goed van de
20/30DL te onderscheiden: bij de 20/30DL is de cabine langer dan de motorkap;
bij de 48DL is dat andersom. Volgens de tekeningen heeft de 48DL
bufferblokken met 4 sleuven; de bufferblokken van zowel de 20 als de 30DL
hebben twee sleuven. Maar de locs waren met verschillende gewichten
leverbaar. |
|||||||||||||||||||||
Alle modellen van de DL serie hebben een versnellingsbak met drie snelheden voor en drie snelheden achteruit en eindaandrijving met kettingen van de versnellingsbak naar beide assen. Zoals gebruikelijk bij locomotieven zijn alle tandwielenparen in aangrijping en is iedere versnelling voorzien van een koppeling. De snelheden van de 20 en 30 DL zijn gelijk. De snelheden van de 48DL wijken daar wat van af (onder andere door de grotere wieldiameter en het hogere motortoerental). Bovendien was de 48DL verkrijgbaar in een snelle en een langzame uitvoering. De snelheden zijn als volgt (in kilometer per uur): |
|||||||||||||||||||||
Gear (versnelling) |
20/30DL |
48DL Fast Speed |
48DL Slow Speed |
||||||||||||||||||
Bottom |
2,0 – 4,4 |
2,14 – 4,92 |
1,77 – 4,06 |
||||||||||||||||||
Middle |
3,85 – 8,4 |
4,02 – 9,22 |
3,31 – 7,6 |
||||||||||||||||||
Top |
6,4 –14,1 |
7,22 –16,6 |
5,93 –13,6 |
||||||||||||||||||
De verschillende DL modellen hebben dezelfde versnellingsbak. De 48DL heeft een ≈10% grotere wieldiameter (457 versus 414 mm) en zal bij eenzelfde toerental daarom ≈10% sneller rijden. Bij de Fast Speed uitvoering is dat ook zo. Bij de Slow Speed uitvoering liggen de snelheden juist lager (door een ander verhouding van de kettingwielen ?). In Ruston leverlijsten wordt geen onderscheid tussen de Fast Speed en Slow Speed uitvoering gemaakt. |
|||||||||||||||||||||
← Bij de
groeve Maalbeek van dakpannenfabriek Janssen-Dings in Belfeld is een Ruston
& Hornsby locomotief ontspoord en bijna in de groeve gevallen. De foto is
uiterlijk in 1966 genomen, want toen werd het spoor opgebroken. Foto:
collectie Heemkunde Vereniging Maas- en Swalmdal De loc is – mede gelet op de kleine bufferblokken – een 20DL of een 30DL. De foto maakt duidelijk dat er ook Rustons in de standaard uitvoering zonder cabine werden verkocht. |
|||||||||||||||||||||
De Ruston 20 t/m 48 DL werden standaard geleverd: |
|||||||||||||||||||||
- |
zonder cabine (zie ook de foto ↑) Te oordelen echter naar zowel oude foto’s als naar bewaard gebleven Rustons, kozen de meeste klanten wel voor een cabine. |
||||||||||||||||||||
- |
zonder elektrische installatie De locs hadden dus standaard geen verlichting en moesten bij het starten worden aangeslingerd. |
||||||||||||||||||||
- |
met 1 remblok per wiel. |
||||||||||||||||||||
- |
met zandstrooiers. |
||||||||||||||||||||
Opmerkingen: |
- |
Behalve de genoemde DL types heeft Ruston ook nog de 13DL en
de 100DL geproduceerd [1]. Deze modellen zijn echter niet door Spoorijzer
geïmporteerd. |
|||||||||||||||||||
- |
De oudste locs naar Nederland geleverde locs van het type 48DL hadden nog motorkappen met schuine zijkanten (sloping sides); de rest was “smooth bodied”. De tekeningen op deze website slaan op de laatst genoemde uitvoering. |
||||||||||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Eric. S. Tonks, “Ruston & Hornsby Locomotives”, Industrial Railway Society, 1974. |
|||||||||||||||||||
[2] |
David Hall, “A guide to Ruston narrow gauge locomotives”, Moseley Railway Trust, Third Edition, 2003. |
||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
{ |
lijst tekeningen (ook voor foto’s van Nederlandse voorbeelden van de Ruston DL’s) |
|||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||