Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Tekeningen

 

Industrial narrow gauge 1963: part One

naar de Toelichting

 

Alle foto’s zijn gemaakt door Ed Reijnders.

 

Foto’s 1100 t/m 1400

 

 

Foto 1100

van foto

1100 t/m 1400

 

 

sma1100.JPG

 

 

Gezien de ronde koppelstangen en de ronde motorkap is de loc een Deutz van het type  OME117F.

Het linker zijpaneel van de motorkap is niet origineel.

 

 

 

Foto 1200

van foto

1100 t/m 1400

 

sma1200.JPG

 

 

 

 

Foto 1300

van foto

1100 t/m 1400

 

sma1300.JPG

 

 

↑ De loc is duidelijk van een heibedrijf. Over de motorkap is een hijsbeugel geplaatst (met dank aan Toon Steenmeijer).

 

 

Foto 1400

van foto

1100 t/m 1400

 

sma1400.JPG

 

 

 

Foto’s 1500 t/m 2100

 

 

 

 

Foto 1500

van foto’s 1500 t/m 2100

sma1500.jpg

 

 

 

 

Foto 1600

van foto’s 1500 t/m 2100

sma1600.jpg

 

 

 

 

Foto 1700

1500 t/m 2100

sma1700.jpg

 

 

 

 

Foto 1800

van foto’s 1500 t/m 2100

sma1800.jpg

 

 

Aannemer (met dank aan Henk Sluijters, dhr. J.A.P.M. Meijer en mevr. H.W.G. van Blokland-Visser):

De aannemer - die hier rioleringswerkzaamheden uitvoert – is Visser & Smit uit Papendrecht.

Dat blijkt uit het logo op de loc. Visser & Smit Hanab bestaat nog steeds als onderdeel van Volker Stevin.
Er is een andere foto (namelijk foto 7500) van Ed Reijnders waarop een Spoorijzer RT van dezelfde aannemer staat.

 

Loc

De loc is een Ruston & Hornsby, van het type 30 DL (met dank aan Arnoud Bongaards voor het juiste type).

 

Locatie

Een wipmolen, hoogspanningsmasten, een spoorlijn met bovenleiding: de locatie zou te herkennen moeten zijn.

 

 

 

Foto 1900

van foto’s 1500 t/m 2100

sma1900.jpg

 

 

 

 

Foto 2000

van foto’s 1500 t/m 2100

sma2000.jpg

 

 

 

 

Foto 2100

van foto’s 1500 t/m 2100

sma2100.jpg

 

 

 

Foto’s 2200 t/m 2600

 

 

 

 

Foto 2200 van foto’s

2200 t/m 2600

sma2200.jpg

 

 

 

 

 

Foto 2300 van foto’s

2200 t/m 2600

sma2300.jpg

 

    

     Foto 2200 t/m 2600: de loc is een Ruston 20DL. Het gaat kennelijk om een Spoorijzer huurloc. Het nummer 261 is

     waarschijnlijk een SIJ inventarisnummer. Het nummer is niet langer (er zit niets achter de schuifdeur) want de

     cabinewand is niet breder (met dank aan Arnoud Bongaards).

 

 

 

Foto 2400 van foto’s

2200 t/m 2600

sma2400.jpg

 

 

 

 

Foto 2500 van foto’s

2200 t/m 2600

sma2500.jpg

 

 

↓ Er wordt spoor gelegd of opgenomen.

 

 

Foto 2600 van foto’s

2200 t/m 2600

sma2600.jpg

 

 

 

Foto’s 2700 en 2800

 

 

 

 

Foto 2700 van foto’s 2700 en 2800

sma2700.jpg

 

       Foto’s 17 en 18: Westergasfabriek in Amsterdam, kennelijk vanuit een trein gefotografeerd.

       Ongeveer in het midden van foto 2800 staat een loc.

 

 

 

Foto 2800 van foto’s 2700 en 2800

sma2800.jpg

 

 

 

Foto’s 2900 t/m 3300

 

 

 

 

Foto 2900 van foto’s 2900 t/m

3300

sma2900.JPG

 

 

 

 

Foto 3000 van foto’s 2900 t/m

3300

sma3000.jpg

 

 

 

 

Foto 3100 van foto’s 2900 t/m

3300

sma3100.jpg

 

 

 

 

Foto 3200 van foto’s 2900 t/m

3300

sma3200.JPG

 

 

 

 

Foto 3300 van foto’s 2900 t/m

3300

sma3300.jpg

 

De loc is kennelijk eigendom van het heibedrijf

Nederveen uit Rotterdam.

Het is een Ruston & Hornsby van het type LBT

(met dank aan Arnoud Bongaards voor het juiste type).

 

De lorrie op foto 3200 heeft (alleen) links

een Spoorijzer aspot.

 

 

 

 

Foto’s 3400 t/m 3600

 

 

 

 

Foto 3400 van foto’s

3400 t/m 3600

sma3400.jpg

 

 

Zowel Toon Steenmeijer, Rick Mulder als Arnoud Bongaards herkenden  in deze loc een Simplex van het 20 – 28 pk type. De gelijkenis met de tekening lijkt niet groot, maar dat komt omdat het hier een uitvoering betreft, waarbij de kenmerkende dwars geplaatste motorkap en radiator onder een lange motorkap zijn verdwenen. Het betreft hier geen zelfbouw; Simplexen met zulke motorkappen werden volgens Toon Steenmeijer al gebouwd door Motor Rail, van 1972 tot 1987 door diens opvolger Simplex Mechanical Handling (SMH) en zelfs daarna nog door Alan Keef.

Het onderstel en de vering zijn gelijk aan die van het 20 – 28 pk type; vergelijk bijvoorbeeld met loc 59 van het Industrieel Smalspoor Museum in Erica (let wel: de foto staat bij ISM loc 60, maar betreft loc 59 uit 1953, met een geklonken frame). Gezien de combinatie van moderne motorkap en geklonken frame zou de loc uit circa 1955 stammen.

De spoorwijdte zal 700 mm zijn. De de aspotten steken namelijk net niet buiten het frame uit, wat er op wijst dat het de breedste wijdte is wat met het frame mogelijk was (met dank aan Rick Mulder).

 

 

 

Foto 3500 van foto’s

3400 t/m 3600

sma3500.jpg

 

 

 

 

Foto 3600 van foto’s

3400 t/m 3600

sma3600.jpg

 

 

 

Foto 3700 t/m 3900

 

 

 

 

Foto 3700 van foto’s 3700 t/m 3900

sma3700.jpg

 

 

  Een houthandel ?    Een impregneerbedrijf ?

 

 

 

Foto 3800 van foto’s 3700 t/m 3900

sma3800.JPG

 

 

 

 

Foto 3900 van foto’s 3700 t/m 3900

sma3900.jpg

 

 

 

Foto’s 4000 t/m 4200

 

 

 

 

Foto 4000

van foto’s 4000 t/m 4200

sma4000.jpg

 

 

↑ Dit lijkt een onderstel van wagens als getoond in foto 4200.

De foto lijkt genomen onder het op foto 4100 en 4200 zichtbare smalspoorviaduct.

 

 

Foto 4100 van foto’s 4000 t/m 4200

sma4100.jpg

 

 

↑ Het smalspoorviaduct van onderen gezien.

 

 

Foto 4200 van foto’s 4000 t/m 4200

sma4200.jpg

 

 

↑ Het smalspoorviaduct. De foto lijkt identiek aan foto 9550.
De kipbakken hebben hijsogen en worden kennelijk gevuld vanuit de boven in de foto zichtbare

trechtervormige bunkers.

 

 

 

Foto’s 4300 en 4400

 

 

 

 

Foto 4300 van foto’s 4300 en 4400

sma4300.JPG

 

     Geen koppelingen, dus geen locomotieftractie. Kwekerij of iets dergelijks ? (met dank aan Toon Steenmeijer)

 

 

 

Foto 4400 van foto’s 4300 en 4400

sma4400.jpg

 

 

 

Foto 4500

 

 

 

 

Foto 4500

sma4500.jpg

 

 

↑ De loc lijkt een Ruston & Hornsby LBT, mogelijk dezelfde als op de foto’s 2900 t/m 3300

   (met dank aan Arnoud Bongaards voor het juiste type).

 

 

Foto’s 4600 t/m 4900

 

 

 

 

Foto 4600

van foto’s 4600 t/m 4900

sma4600.JPG

 

 

 

 

Foto 4700

van foto’s 4600 t/m 4900

sma4700.jpg

 

 

Fraaie foto’s van een nieuw lijkende Spoorijzer Railtractor van het type RT11.

 

 

 

Foto 4800

van foto’s 4600 t/m 4900

sma4800.JPG

 

 

 

 

Foto 4900

van foto’s 4600 t/m 4900

sma4900.jpg

 

 

 

Foto’s 5000 en 5100

 

 

 

 

Foto 5000

van foto 5000 en 5100

sma5000.JPG

 

 

 

 

Foto 5100

van foto 5000 en 5100

sma5100.JPG

 

 

↑ Een Orenstein & Koppel dieselloc van het type RL1c (met dank aan Arnoud Bongaards) voor lorries met een heipaal.

De twee stalen torens die achter de heimachines in het midden van de foto’s te zien zijn, werden op af te zinken caissons geplaatst. Het gaat hier daarom om de bouw van een tunnel, waarschijnlijk de Y-tunnel in Amsterdam.

 

 

 

 

 

 

 

{

Industrial narrow gauge 1963:     part Two               Hoogovens 1964                         Toelichting

Terug/verder naar

 

 

 

Nieuw                      Home                      Inhoud