►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Tijdschriften |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Industrial narrow gauge 1963: part One |
|||||||||||||
naar de Toelichting |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Alle foto’s zijn gemaakt door Ed Reijnders. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Foto’s 1100 t/m 1400 |
|||||||||||||
Foto 1100 van foto 1100 t/m 1400 |
|
||||||||||||
|
Gezien de ronde koppelstangen en de ronde motorkap is de loc een Deutz van het type OME117F. Het linker zijpaneel van de motorkap is niet origineel. |
||||||||||||
Foto 1200 van foto 1100 t/m 1400 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 1300 van foto 1100 t/m 1400 |
|
||||||||||||
|
↑ De loc is duidelijk van een heibedrijf. Over de motorkap is een hijsbeugel geplaatst (met dank aan Toon Steenmeijer). |
||||||||||||
Foto 1400 van foto 1100 t/m 1400 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Foto’s 1500 t/m 2100 |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 1500 van foto’s 1500 t/m
2100 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 1600 van foto’s 1500 t/m
2100 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 1700 1500 t/m 2100 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 1800 van foto’s 1500 t/m
2100 |
|||||||||||||
|
Aannemer (met dank aan Henk Sluijters, dhr. J.A.P.M. Meijer en mevr. H.W.G. van Blokland-Visser): De aannemer - die hier rioleringswerkzaamheden uitvoert – is Visser & Smit uit Papendrecht. Dat blijkt uit het logo op de loc. Visser &
Smit Hanab bestaat nog steeds als onderdeel van Volker Stevin. Loc De loc is een Ruston & Hornsby, van het type 30 DL (met dank aan Arnoud Bongaards voor het juiste type). Locatie Een wipmolen, hoogspanningsmasten, een spoorlijn met bovenleiding: de locatie zou te herkennen moeten zijn. |
||||||||||||
Foto 1900 van foto’s 1500 t/m
2100 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 2000 van foto’s 1500 t/m
2100 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 2100 van foto’s 1500 t/m
2100 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Foto’s 2200 t/m 2600 |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 2200 van foto’s 2200 t/m 2600 |
|
|
|||||||||||
|
|
||||||||||||
2200 t/m 2600 |
|
||||||||||||
|
Foto 2200 t/m 2600: de loc is een Ruston 20DL. Het gaat kennelijk om een Spoorijzer huurloc. Het nummer 261 is waarschijnlijk een SIJ inventarisnummer. Het nummer is niet langer (er zit niets achter de schuifdeur) want de cabinewand is niet breder (met dank aan Arnoud Bongaards).
|
||||||||||||
Foto 2400 van foto’s 2200 t/m 2600 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 2500 van foto’s 2200 t/m 2600 |
|
||||||||||||
|
↓ Er wordt spoor gelegd of opgenomen. |
||||||||||||
Foto 2600 van foto’s 2200 t/m 2600 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Foto’s 2700 en 2800 |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 2700 van foto’s
2700 en 2800 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto’s 17 en 18: Westergasfabriek in Amsterdam, kennelijk vanuit een trein gefotografeerd. Ongeveer in het midden van foto 2800 staat een loc. |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Foto 2800 van foto’s
2700 en 2800 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Foto’s
2900 t/m 3300 |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 2900 van
foto’s 2900 t/m 3300 |
|||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 3000 van foto’s 2900 t/m 3300 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 3100 van foto’s 2900 t/m 3300 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 3200 van foto’s 2900 t/m 3300 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 3300 van foto’s 2900 t/m 3300 |
|
De loc is kennelijk eigendom van het heibedrijf Nederveen uit Rotterdam. Het is een Ruston & Hornsby van het type LBT (met dank aan Arnoud Bongaards voor het juiste type). De lorrie op foto 3200 heeft (alleen) links een Spoorijzer aspot. |
|||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Foto’s
3400 t/m 3600 |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 3400 van foto’s 3400 t/m 3600 |
|||||||||||||
|
|
||||||||||||
Zowel Toon Steenmeijer, Rick Mulder als Arnoud Bongaards herkenden in deze loc een Simplex van het 20 – 28 pk type. De gelijkenis met de tekening lijkt niet groot, maar dat komt omdat het hier een uitvoering betreft, waarbij de kenmerkende dwars geplaatste motorkap en radiator onder een lange motorkap zijn verdwenen. Het betreft hier geen zelfbouw; Simplexen met zulke motorkappen werden volgens Toon Steenmeijer al gebouwd door Motor Rail, van 1972 tot 1987 door diens opvolger Simplex Mechanical Handling (SMH) en zelfs daarna nog door Alan Keef. Het onderstel en de vering zijn gelijk aan die van het 20 – 28 pk type; vergelijk bijvoorbeeld met loc 59 van het Industrieel Smalspoor Museum in Erica (let wel: de foto staat bij ISM loc 60, maar betreft loc 59 uit 1953, met een geklonken frame). Gezien de combinatie van moderne motorkap en geklonken frame zou de loc uit circa 1955 stammen. De spoorwijdte zal 700 mm zijn. De de aspotten steken namelijk net niet buiten het frame uit, wat er op wijst dat het de breedste wijdte is wat met het frame mogelijk was (met dank aan Rick Mulder). |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Foto 3500 van foto’s 3400 t/m 3600 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 3600 van foto’s 3400 t/m 3600 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Foto 3700 t/m 3900 |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 3700 van foto’s
3700 t/m 3900 |
|
||||||||||||
|
↑ Een houthandel ? Een impregneerbedrijf ? |
||||||||||||
Foto 3800 van foto’s
3700 t/m 3900 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 3900 van foto’s
3700 t/m 3900 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Foto’s
4000 t/m 4200 |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 4000 van foto’s 4000 t/m 4200 |
|
||||||||||||
|
↑ Dit lijkt een onderstel van wagens als getoond in foto 4200. De foto lijkt genomen onder het op foto 4100 en 4200 zichtbare smalspoorviaduct. |
||||||||||||
Foto 4100 van foto’s 4000 t/m 4200 |
|
||||||||||||
|
↑ Het smalspoorviaduct van onderen gezien. |
||||||||||||
Foto 4200 van foto’s 4000 t/m 4200 |
|||||||||||||
|
↑ Het smalspoorviaduct. De foto lijkt identiek aan
foto 9550. trechtervormige bunkers. |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Foto’s 4300 en 4400 |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 4300 van foto’s 4300 en 4400 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Geen koppelingen, dus geen locomotieftractie. Kwekerij of iets dergelijks ? (met dank aan Toon Steenmeijer) |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Foto 4400 van foto’s 4300 en 4400 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Foto 4500 |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 4500 |
|
||||||||||||
|
↑ De loc lijkt een Ruston & Hornsby LBT, mogelijk dezelfde als op de foto’s 2900 t/m 3300 (met dank aan Arnoud Bongaards voor het juiste type). |
||||||||||||
|
|||||||||||||
|
Foto’s 4600 t/m 4900 |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 4600 van foto’s 4600 t/m 4900 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 4700 van foto’s 4600 t/m 4900 |
|
||||||||||||
|
Fraaie foto’s van een nieuw lijkende Spoorijzer Railtractor van het type RT11. |
||||||||||||
Foto 4800 van foto’s 4600 t/m 4900 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 4900 van foto’s 4600 t/m 4900 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Foto’s 5000 en 5100 |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 5000 van foto 5000 en 5100 |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
Foto 5100 van foto 5000 en 5100 |
|
||||||||||||
|
↑ Een Orenstein & Koppel dieselloc van het type RL1c (met dank aan Arnoud Bongaards) voor lorries met een heipaal. De twee stalen torens die achter de heimachines in het midden van de foto’s te zien zijn, werden op af te zinken caissons geplaatst. Het gaat hier daarom om de bouw van een tunnel, waarschijnlijk de Y-tunnel in Amsterdam. |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||
|
{ |
Industrial narrow gauge 1963: part Two Hoogovens 1964 Toelichting |
|||||||||||
Terug/verder naar |
|
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||