►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
Simplex 2˝, 3˝ en 4˝ ton types, allen 28
pk |
||||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
←↑ Tekeningen uit Simplex folders [1] |
|||||||||||
|
||||||||||||
↑ Polytex in
Haarlem importeerde van Motor Rail niet alleen Simplex locs, maar ook “dumpers” (kipauto’s in
terreinuitvoering). De locs in deze folders hebben gelaste frames; de folders zullen daarom van na circa 1955 dateren. Het type wordt in de ene folder aangeduid als 28 pk 2˝, 3˝ en 4˝ ton, maar in een andere (latere ?) folder) staat als vermogen 35 pk. |
||||||||||||
|
||||||||||||
Opvallend zijn het gebrek aan enige vormgeving en de dwarse plaatsing van de tweecilinder Dorman dieselmotor (die een haakse overbrenging uitspaart) en de radiator. De versnellingsbak voorziet in twee versnellingen voor- en achteruit, met snelheids-bereiken van 4 - 8, respectievelijk 8 -16 kilometer/uur. |
||||||||||||
Men had een aardige manier gevonden om de trekkracht bij
verschillende gewichten en hellingspercentages beeldend weer te geven → Onderin staan nog de verschillende uitvoeringsvormen: met en zonder cabine. In beide gevallen worden de motor en versnellingsbak afgeschermd door een klein motorkapje en staat de radiator geheel vrij. Dit rommelige uiterlijk is zeer karakteristiek. Later werden er ook 28 pk Simplexen met een normale motorkap gebouwd. Klik hier voor een Nederland voorbeeld. Het feit dat deze folder in de Nederlandse taal gesteld is, wijst er op dat men verwachtte in Nederland aardig wat Simplexen te kunnen verkopen. Dat bleek ook het geval: Zie hier de situatie rond 1952 en daar een lijst van in de periode 1959 – 1965 door O&K geleverde en voornamelijk gebruikte 28 pk Simplexen. |
|
|||||||||||
|
||||||||||||
Joop Loots trof in 1967 fabrieksnummer 9904 buiten dienst aan bij de steenfabriek De Tollewaard (firma Van Dongen) in Lienden → Dit fabrieksnummer komt voor bij het 28 pk type op de Simplex website. Dat wordt bevestigd door het uit dikke staalplaten geklonken frame. Veel andere Simplex types hadden namelijk een uit balken opgebouwd frame. De radiator is verwijderd. Daarentegen zijn veel andere details te zien, zoals de ballast onder beide bufferblokken (zie ook de tekening), de kettingen naar beide wielassen, de primitieve zetel voor de bestuurder en de fabrieksplaat op de zijkant van de motorkap. Fabrieksnummer 8896 van hetzelfde type is hier door Joop Loots in 1967 nog gewoon in dienst gezien. |
||||||||||||
|
||||||||||||
Foto Joop Loots, mei 1966 → Het Nederlands Bouw Syndicaat in Den Haag had sinds 1962 aan de Hemweg in Amsterdam een fabriek van elementen voor het Baksteen Montage Bouw (BMB) systeem. Er reden drie locs met soortgelijke cabine en motorkap, maar verschillend onderstel. Lok 2 was een verbouwde 28 pk Simplex. Dat blijkt uit de laag hangende ballastblokken voor de vooras en achter de achteras (vergelijk de foto en de tekening), de asophanging en het patroon van de klinknagels. Simplex (maar ook Ruston en Spoorijzer) locs hadden bufferblokken met drie sleuven. Loc 1 ziet er op een (hier niet getoonde) foto in grote lijnen hetzelfde uit en was waarschijnlijk ook gebaseerd op een Simplex. Lok 3 was echter een O&K en had een heel ander onderstel. |
||||||||||||
Met dank aan: |
Co Wesseling (Logitech) en Joop Loots |
|||||||||||
|
||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Simplex folders (in het Nederlands), verkregen van de firma Logitech. |
||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||
|
{ |
lijst loctypes Simplex 5, 6 en 7 ton Simplex 9 ton 28 pk type op Simplex website |
||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||
|
||||||||||||
|
||||||||||||