Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

 

Simplex 2½, 3½ en 4½ ton types, allen 28 pk

 

Simplex28pk.jpg

Simplex28pkvoor.jpg

←↑ Tekeningen uit  Simplex folders [1]

Polytex Adres.jpg

 

Polytex in Haarlem importeerde van Motor Rail niet alleen Simplex locs, maar ook “dumpers” (kipauto’s in terreinuitvoering).

 

De locs in deze folders hebben gelaste frames; de folders zullen daarom van na circa 1955 dateren. Het type wordt in de ene folder aangeduid als 28 pk 2½, 3½ en 4½ ton, maar in een andere (latere ?) folder) staat als vermogen 35 pk.

Simplex Logo.jpg

Opvallend zijn het gebrek aan enige vormgeving en de dwarse plaatsing van de tweecilinder Dorman dieselmotor (die een haakse overbrenging uitspaart) en de radiator. De versnellingsbak voorziet in twee versnellingen voor- en achteruit, met snelheids-bereiken van 4 - 8, respectievelijk 8 -16 kilometer/uur.

 

 

Men had een aardige manier gevonden om de trekkracht bij verschillende gewichten en hellingspercentages beeldend weer te geven →

Onderin staan nog de verschillende uitvoeringsvormen: met en zonder cabine. In beide gevallen worden de motor en versnellingsbak afgeschermd door een klein motorkapje en staat de radiator geheel vrij. Dit rommelige uiterlijk is zeer karakteristiek. Later werden er ook 28 pk Simplexen met een normale motorkap gebouwd. Klik hier voor een Nederland voorbeeld.

 

Het feit dat deze folder in de Nederlandse taal gesteld is, wijst er op dat men verwachtte in Nederland aardig wat Simplexen te kunnen verkopen. Dat bleek ook het geval:

Zie hier de situatie rond 1952 en

daar een lijst van in de periode 1959 – 1965 door O&K geleverde en voornamelijk gebruikte 28 pk Simplexen.

Simplex2tot4compleet.jpg

Joop Loots trof in 1967 fabrieksnummer 9904 buiten dienst aan bij de steenfabriek De Tollewaard (firma Van Dongen) in Lienden

 

Terugzoeken van dit fabrieksnummer bij het 28 pk type op de Simplex website levert op dat het een 28 pk type betreft. Dat wordt bevestigd door het uit dikke staalplaten geklonken frame. Veel andere Simplex types hadden namelijk een uit balken opgebouwd frame. De radiator is verwijderd. Daarentegen zijn veel andere details te zien, zoals de ballast onder beide bufferblokken (zie ook de bovenstaande tekening), de kettingen naar beide wielassen, de primitieve zetel voor de bestuurder en de fabrieksplaat op de zijkant van de motorkap. Fabrieksnummer 8896 van hetzelfde type is door Joop Loots in 1967 nog gewoon in dienst gezien.

TollewaardJoopLootsB.jpg

Het Nederlands Bouw Syndicaat in Den Haag had sinds 1962 aan de Hemweg in Amsterdam een fabriek van elementen voor het Baksteen Montage Bouw (BMB) systeem. Er reden drie locs met soortgelijke cabine en motorkap, maar verschillend onderstel.

Lok 2 was een verbouwde 28 pk Simplex. Dat blijkt uit de laag hangende ballastblokken voor de vooras en achter de achteras (vergelijk met de foto en de tekening hierboven), de asophanging en het patroon van de klinknagels. Simplex (maar ook Ruston en Spoorijzer) locs hadden bufferblokken met drie sleuven.

Loc 1 ziet er op een (hier niet getoonde) foto in grote lijnen hetzelfde uit en was waarschijnlijk ook gebaseerd op een Simplex. Lok 3 was echter een O&K en had een heel ander onderstel.

 

Foto Joop Loots, mei 1966 →

NedBouwSynLoc2.jpg

 

Met dank aan:

Co Wesseling (Logitech) en Joop Loots

 

Bronnen:

[1]

Simplex folders (in het Nederlands), verkregen van de firma Logitech.

 

 

 

{

lijst loctypes       Simplex 5, 6 en 7 ton        Simplex 9 ton        28 pk type op Simplex website

Terug/verder naar:

 

 

Nieuw                      Home                      Inhoud