** ►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tijdschriften |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Industrial narrow gauge 1963: part Two |
||||||||||||||||
naar de Toelichting |
||||||||||||||||
laatst gewijzigd: 26-04-2020; |
||||||||||||||||
Alle foto’s zijn gemaakt door Ed Reijnders. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Foto’s 5200 t/m 6900 |
||||||||||||||||
Foto 5200 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
|
Van Gelder Papier in Velsen Noord Wytze Wijbenga sprak met een oud-medewerker van Van Gelder Papier, die de gebouwen herkende. In bovenstaande foto 5200 zijn dat van links naar rechts: |
|||||||||||||||
- gebouw links: waterreinigingsgebouw - gebouw met boog in de kop: condensaatgebouw buffervoorraad condensaattanks centrale - hoge gedeelte daarachter: laborant + school - schoorsteen met [dunne] noodschoorsteen. De gebouwen en installaties op de andere foto’s zijn terug te vinden op bovenstaande foto 5200 en onderstaande foto 5300.
|
||||||||||||||||
Foto 5300 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
|
↑ cilindrische trechters: stofkuipen van Papiermachine (PM) 21 Op de voorgrond een trein met palenkarren, getrokken door een Ruston & Hornsby dieselloc van het type 48DL. Van Gelder in Velsen had (minstens) zes van die locs. Het is niet bekend of het er ten tijde van deze foto nog steeds zes waren. Wel lijkt het op de onderstande foto’s 5700, 5900, 6000 en 6400 een andere loc te gaan dan op bovenstaande foto (of de foto’s zijn op een andere dag genomen). De machinist staat in het machinistenhuis; dit was de gewone werkhouding |
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 5400 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Foto 5500 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
|
↑ Behalve palenkarren waren ook kipwagens in gebruik. |
|||||||||||||||
Foto 5600 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 5700 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 5800 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 5900 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
Foto 6000 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
Foto 6100 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
Foto 6200 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
Foto 6300 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
↑ Het palenpark |
||||||||||||||||
Foto 6400 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
Foto 6500 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
Foto 6800 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
Foto 6900 van foto’s 5200 t/m 6900 |
|
|||||||||||||||
Foto’s
7000 t/m 7200 |
||||||||||||||||
Foto 7000 van foto’s 7000 t/m
7200 |
|
|||||||||||||||
|
↑ De loc is een Orenstein & Koppel van het vooroorlogse type RL1c (met dank aan Arnoud Bongaards voor het juiste type), voorzien van hijsogen op de hoeken. Een zitplaats voor de machinist ontbreekt. |
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 7100 van foto’s
7000 t/m 7200 |
||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 7200 van foto’s
7000 t/m 7200 |
|
|||||||||||||||
↑ Deze foto laat de gang van zaken uitstekend
zien: met behulp van twee portaalkraantjes worden heipalen op een paar lorries
gehesen. Die worden met de loc naar de heimachine geduwd. Omdat de heimachine
voortdurend verplaatst wordt, moet het smalspoor voortdurend verlegd worden.
Waarschijnlijk is men net begonnen, want de afstand naar de heimachine is nog
klein. Het “smalspoornet” is zeer eenvoudig: er is geen enkele wissel. |
||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
Foto 7300 |
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 7300 |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
↑ Deze loc is ook een O&K RL1a of RL1c, maar dan zonder de hijsogen van foto 7000 en 7100. De loc is duidelijk eigendom van Guis Heibedrijf in Rotterdam. Volgens de lijst van Henk Sluijters is het dan O&K 4220 (1928) van het type RL1a. Interessant is dat de loc nog steeds bestaat: na van 1957 tot 1998 voor Guis gewerkt te hebben werd ze nr. 75 van het Industrieel Smalspoor Museum in Erica. |
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 7400 |
|
|||||||||||||||
|
↑ Het is onduidelijk of deze foto aansluit op foto 7300 dan wel op foto 7500, maar dat lijkt ook niet belangrijk. |
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
Foto 7500 |
|||||||||||||||
Foto 7500 |
||||||||||||||||
|
↑ Spoorijzer Railtractor RT11 met logo van aannemer Visser & Smit in Papendrecht (met dank aan Henk Sluijters, dhr. J.A.P.M. Meijer en mevr. H.W.G. van Blokland-Visser). Deze aannemer had ook een Ruston; zie hier. |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
Foto’s 7600 t/m 7900 |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Foto 7600 van foto’s
7600 t/m 7900 |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
De camera heeft
helaas niet goed getransporteerd, maar foto 7800 is wel goed. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Foto 7700 van foto’s
7600 t/m 7900 |
|
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Foto 7800 van foto’s
7600 t/m 7900 |
||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
De loc is een Orenstein & Koppel van het van het vooroorlogse type RL1a (met dank aan Arnoud Bongaards). Dezelfde
loc komt voor op foto
9510 (met dank aan Peter Verschelden voor het zien van de gelijkenis). |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Foto 7900 van foto’s
7600 t/m 7900 |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
Foto’s 8000 t/m 8200 |
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 8000 van foto’s
8000 t/m 8200 |
|
|||||||||||||||
|
Deze loc is een Jung van het type EL 105. |
|||||||||||||||
Foto 8100 van foto’s
8000 t/m 8200 |
|
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
↑ Er zijn veel details te zien, bijvoorbeeld de stelbouten ter weerszijden van de aspotten waarmee de ketting wordt gespannen. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Foto 8200 van foto’s 8000 t/m
8200 |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
↑ De Jung blijkt eigendom
te zijn van aannemer Manschot te Lexmond. Volgens de lijst van Henk Sluijters
is het dan Jung 5649 (1933) voor 700 mm spoorwijdte. Interessant is dat ook
deze loc nog steeds bestaat: sinds 1990 was het nr. 1 van het Decauville
Spoorweg Museum (dat toen nog niet zo heette). Na de verdeling van de
collectie tussen de oprichters is de loc in het bezit van dhr. Johan Frijns. |
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
Foto 8300 |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Foto 8300 |
|
|||||||||||||||
|
↑ Het is onduidelijk of deze foto aansluit op de vorige serie, maar dat lijkt ook niet belangrijk. De ligging van het spoor is interessant. |
|||||||||||||||
|
Foto’s
8400 t/m 9100 |
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 8400 en 8500 van foto’s 8400 t/m 9100 |
|
|
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 8600 en 8700 van foto’s 8400 t/m 9100 |
|
|
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 8800 van foto’s 8400 t/m 9100 |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 8900 van foto’s 8400 t/m 9100 |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 9000 van foto’s 8400 t/m 9100 |
|
|||||||||||||||
Foto 9100 van foto’s 8400 t/m 9100 |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
De centrale met de vele schoorstenen op de achtergrond op foto 8900 en foto 9100 werd herkend als de oude Hemweg centrale in Amsterdam ( met dank aan Wytze Wijbenga). Tussen 1961 en 1965 werd in deze buurt de Coentunnel gebouwd door de N.V. Aannemingsmaatschappij v/h Hillen & Roosen te Amsterdam en Christiani en Nielsen N.V te Den Haag. Het is natuurlijk mogelijk dat voor het heiwerk een onderaannemer was ingeschakeld. De loc is een Orenstein & Koppel van het vooroorlogse type MD1. Op dit lijstje van Nederlandse eigenaren lijkt geen heibedrijf te vinden te zijn. |
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
Foto’s
9300 en 9400 |
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 9300 van foto’s 9300 en 9400 |
|
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Deze loc is weer een Orenstein & Koppel van het van het vooroorlogse type RL1c (met dank aan Arnoud Bongaards voor het juiste type). De loc wijkt van andere exemplaren van hetzelfde type af in die zin dat de deur in de zijkant van de motorkap niet
van gaatjesplaat is gemaakt. |
||||||||||||||||
Foto 9400 van foto’s 9300 en 9400 |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
Foto’s 9500 t/m 9540 |
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 9500 van foto’s 9500 t/m
9540 |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
↑ Hoewel de loc goed is ingepakt, is duidelijk dat het om een Spoorijzer Railtractor van het type RT8 gaat. Zie ook foto 9540. |
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 9510 van foto’s
9500 t/m 9540 |
||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
|
Deze loc van het van het vooroorlogse type Orenstein & Koppel RL1a (met dank aan Arnoud Bongaards voor het juiste type) is dezelfde als die op foto 7800. De loc staat fors scheef. Een belangrijke rol hierbij zal het ontbreken van de voluutveren bij de vooras spelen (met dank aan Arnoud Bongaards). Vergelijk bijvoorbeeld met de RL1c op foto 7100, waar deze veren wel aanwezig zijn (overigens staat ook die loc scheef). |
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 9520 van foto’s
9500 t/m 9540 |
|
|||||||||||||||
Foto 9530 van foto’s 9500 t/m
9540 |
|
|||||||||||||||
Foto 9540 van foto’s 9500 t/m
9540 |
|
|||||||||||||||
↑
Ongetwijfeld is hier dezelfde Spoorijzer RT 8 te zien als op
foto 9500. Daarom ligt het voor de hand dat alle foto’s van de fotoserie
9500 t/m 9540 op dezelfde locatie en op dezelfde dag zijn genomen. Met andere
woorden: er waren hier twee locs actief. |
||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
|
Foto’s
9550 |
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
Foto 9550 |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
↑ Deze foto is identiek aan foto 4200
in het eerste deel van Industrial Narrow Gauge 1963. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
Foto’s 9560 t/m 9590 |
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Foto 9560 van foto’s 9560 t/m 9590 |
|
Kennelijk wordt
hier ten behoeve van een nieuwe woonwijk geheid. Opmerkelijk is dat de vier
poten van de portaalkraan elk op twee smalspoor lorries rusten, zoals blijkt
uit de detailfoto 9590. Een kleine loc
draagt zorg voor het vervoer van de heipalen. Het lijkt een Spoorijzer RT,
maar die is zo goed ingepakt en de kwaliteit van foto 9570 is zodanig dat dit
niet met zekerheid kan worden gezegd. |
||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Foto 9570 van foto’s 9560 t/m 9590 |
|
|||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||
↑ De loc is een Jung van het type EL110 (met dank aan Arnoud Bongaards). Henk Sluijters berichtte: Gelet op de blauwe kleur en speciaal deze kleur blauw gaat het zeer
waarschijnlijk om Dirk Verstoep, later Boskalis Verstoep, in Gouderak. Verstoep had
Jung's en ook deze blauwe kleur. Later is een deel van de locomotieven,
Spoorijzer RT's en Jung's, in crème van Boskalis geschilderd. De blauwe kleur
is nog steeds te zien op de Spoorijzer RT, die Rijssens Leemspoor in 2011
heeft geruild tegen de Alan Keef-loc en die dus nu in Engeland is. |
||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Foto 9580 van foto’s 9560 t/m 9590 |
|
|||||||||||||||
Foto 9590 van foto’s 9560 t/m 9590 |
|
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
{ |
Industrial
narrow gauge 1963: Part One Hoogovens Toelichting |
|||||||||||||||
Terug/verder naar |
|
|||||||||||||||
|
||||||||||||||||
|
|
|
||||||||||||||