Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

 

Deutz type OME117F

 

 

 

← Bron van de tekening: Museumsführer des Feld- und Werksbahn-Museums e.V. Oekoven bei Grevenbroich

 

Ballastblokken kunnen vastgezet worden op de twee draadstangen voor de vooras en de drie draadstangen achter de achteras

Het gewicht van de OME117F is -afhankelijk van de aanwezigheid van ballastblokken- 2,5 tot 4 ton. Het motorvermogen is 13 pk. Via een mechanische overbrenging (snelheden 3,2/5,2/8,8/14,2 km/uur), kettingaandrijving op de achteras en koppelstangen worden beide assen aangedreven.

 

Zeer typerend) zijn:

·       de koppelstangen met ronde doorsnede (het ronde komt op de tekening niet uit).

·       het luchtinlaatfilter voor de watergekoelde motor (voor op de motorkap).

Vaak werd na jaren trouwe dienst de motor vervangen door een luchtgekoelde Deutz motor. De luchtinlaat verdween dan.

 

De Deutz OM serie

 

De dieselloc van het type Deutz type OME117F maakt deel uit van een reeks locomotieftypes met Deutz dieselmotoren, zoals de  OME1xx, OMZ1xx en OMD1xx. Bij OM motoren gaat het om watergekoelde tweetact motoren. OM betekent ÖlMotor (dieselmotor). Soms wordt gezegd dat OM de afkorting van Otto Motor is, maar dat is uitgesloten omdat het om dieselmotoren gaat. De OM motoren werden ook veel in kleine schepen gebruikt. In de scheepvaart spreekt men van de “blauwe Deutz”. Dat slaat niet op de kleur van de motor (die meestal groen was) maar op de blauwe walm, afkomstig van smeerolie in de uitlaatgassen [1]. De Nederlandstalige folder merkt op: “De circulatiesmering onder druk zorgt ervoor, dat alle smeerpunten door een tandwielpomp op overvloedige wijze van olie worden voorzien, waardoor behalve een goede smering ook een koeling der lagers plaats heeft”.

De E (=Ein), Z (= Zwei) en D (= Drei) slaan op het aantal (staande) cilinders. Het cijfer 1 achter de eerste drie hoofdletters geeft aan dat het de eerste uitvoering van dit type motor betreft. Tot verbeterde uitvoeringen is het kennelijk nooit gekomen, want dit cijfer is altijd 1. Hierna volgen twee cijfers (hier aangeduid met xx) die de slaglengte in centimeter aangeven. Daarbij komen 17 en 22 centimeter het meest voor, maar de Deutz leverlijst vermeldt ook 25 en 30 centimeter. Bij een slaglengte van 17 cm is het vermogen circa 12 pk per cilinder; bij 22 cm is dat 20 pk per cilinder.

De F slaat op Feldbahn. De motoren werden ook ingebouwd in locs voor ondergronds bedrijf en normaalspoor locs. In dat geval is de laatste hoofdletter een G (= Grube), respectievelijk R (= Rangier).

In de jaren rondom de Tweede Wereldoorlog bezat de firma Spoorijzer een enorm verhuurpark voor smalspoor, dat – naast stoomlocs - grotendeels uit Deutzen van de types OME117F en OMZ117F bestond. In de vijftiger jaren werden veel locs van de OM types gerenoveerd met behulp van luchtgekoelde Deutz motoren van de types A1L514, A2L514 en (minder) A3L514. Een beeld hiervan kan gevormd worden met behulp van de Deutz smalspoor lijst van Toon Steenmeijer.

 

De OME117F:

-

 

werd met de hand aangeslingerd. Als extra kon een inrichting voor starten met perslucht – zoals bij de OMZ117F – worden

geleverd, maar voor zover bekend werd geen gebruik gemaakt van deze mogelijkheid.

-

had doorgaans geen cabine (in tegenstelling tot de OMZ117F).

 

Zie ook:

Nederlandstalige handleiding voor OM motoren (16 Mb; duurt lang !), overgenomen van  http://www.oving1.nl/files/handleidingen/Deutz/Deutz%20tweetakt.pdf

 

Bronnen

[1]

Website van de vereniging De Binnenvaart.

 

 

 

 

 

 

 

{

lijst tekeningen (ook voor foto’s van Nederlandse voorbeelden van de Deutz OME117F)

Terug/verder naar

 

 

Nieuw                                    Home                                         Inhoud