►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
Tijdschriften |
|||||||||||
|
|||||||||||
De website www.treindienst.nl van Ed Reijnders |
|||||||||||
|
|||||||||||
naar Industrial narrow gauge part One naar Industrial narrow gauge part Two naar Hoogovens 1964 |
|||||||||||
|
|||||||||||
Ed Reijnders (1951 – 2010)
fotografeerde als Haarlemse tiener Nederlands industriespoor, zowel smalspoor
als normaalspoor. In 2006 plaatste hij deze foto’s op zijn website
www.treindienst.nl, samen met latere foto’s van de RTM, HTM, het GVBA, de NS
en van veel buitenlandse onderwerpen. In 2011 gaf René Nabbe – via Erikjan
Sachse – een tip van over het bestaan van deze website. In het kader van deze
website over industriespoor zijn daarvan van belang de webpagina’s: |
|||||||||||
- |
Hoogovens Velsen 1964 40 pics -Jan 04 2006 (normaalspoor) |
||||||||||
- |
Industrial narrow gauge 1963 part One 41 pics -Jan 04 2006 |
||||||||||
- |
Industrial narrow gauge 1963 part Two51 pics -Jan 04
2006 |
||||||||||
De foto’s zijn uniek, want
rond 1963 gingen zeer weinig of geen hobbyisten op pad om industriespoor vast
te leggen (Joop Loots was een paar jaar later een uitzondering). De kwaliteit
van de foto’s is doorgaans goed. Helaas ontbreken bijschriften volledig. Voor
Hoogovens is dat geen groot probleem. De locatie ligt immers vast, het is
bekend welke locs Hoogovens in 1964 had en ook aan de bedrijfsnummers op de
locs kan men zien om welke locs het gaat. Bij het smalspoor ligt dat
anders. Het gaat vaak om een onbekende aannemer die met onbekend materieel op
een onbekende plaats aan het werk is. Er is getracht contact te krijgen met
Ed Reijnders. Toen dat niet lukte zijn de bovengenoemde webpagina’s van de
website van Ed Reijnders gekopieerd en op deze website gezet. Achteraf gezien
was dat net op tijd. In 2016 berichtte Lothar van der Sluijs (een vriend van
Ed Reijnders, maar geen spoorhobbyist) dat Ed Reijnders helaas in april 2010
overleden is. Zijn website zal door de provider wegens wanbetaling circa een
jaar later van internet zijn gehaald. De hoop is dat bezoekers
van deze website de ontbrekende gegevens bij de foto’s kunnen aanvullen. Dat
is al deels gebeurd, maar elk nog
ontbrekend brokstukje informatie (bijvoorbeeld de locatie of eigenaar
materieel of het materieeltype of de aard van het vervoer) blijft welkom.
Omdat Ed Reijnders in Haarlem woonde en zijn actieradius als tiener beperkt
zal zijn geweest, zullen de meeste fotolocaties op een afstand tot enkele
tientallen kilometers van Haarlem hebben gelegen. Dat is inderdaad het geval
voor de reeds bekende locaties: Hoogovens en Van Gelder Papier in Velsen en
de Westergasfabriek en de Coentunnel in Amsterdam. |
|||||||||||
|
|||||||||||
Opmerkingen: |
a) |
Lothar van der Sluijs weet zeker dat Ed Reijnders geen bezwaar zou hebben gehad tegen het overnemen van zijn foto’s op deze website. |
|||||||||
|
b) |
Ed Reijnders heeft zijn website voor het laatst begin 2006 bijgewerkt. |
|||||||||
|
c) |
De nummers die nu aan de foto’s zijn gegeven, zijn de nummers die Ed Reijnders aan de foto’s heeft gegeven. Er stond nog sma van smalspoor voor de namen van de foto’s, dus sma1100, etc. |
|||||||||
|
d) |
Die nummers geven waarschijnlijk niet de chronologische volgorde van het maken van de foto’s aan, maar de chronologische volgorde van het scannen. Zo is er één foto die onder heel verschillende nummers (4200 en 9550) twee maal voorkomt en kennelijk per ongeluk twee maal gescand is. |
|||||||||
|
e) |
Opvallend veel foto’s
betreffen heibedrijven. Waarschijnlijk kan dit anders gesteld worden: elk heibedrijf
gebruikte in 1963 nog smalspoor. Heien is makkelijk te zien en te horen en
werd daarom eerder opgemerkt dan andere smalspoorbedrijven. |
|||||||||
|
f) |
In principe lijkt het mogelijk
dat Ed Reijnders dezelfde locatie (met dezelfde loc) meer dan eens bezocht
heeft, zodat dezelfde loc in verschillende fotoseries verschijnt. Weliswaar
komen opvallend veel O&K’s van het type RL1 voor, maar die hebben
verschillende soorten hijsogen of helemaal geen hijsogen of vertonen nog
andere verschillen en lijken dus allen verschillende locs te zijn. |
|||||||||
|
|
|
|||||||||
Met dank aan: |
René Nabbe, Erikjan Sachse en Lothar van der Sluijs. |
||||||||||
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|||||||||
|
{ |
Industrial
narrow gauge 1963: part One part Two Hoogovens
1964 |
|||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
|
|
|||||||||