Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Door Spoorijzer verbouwde goederenwagens van de Stoomtramweg-Maatschappij “Oostelijk Groningen”

 bestemd voor de Liberian Mining Company

 

Na de opheffing van de Stoomtramweg-Maatschappij "Oostelijk Groningen" (met een spoorwijdte van 1067 mm) in 1948/49 gingen de conducteur/bagagewagens D50-53 en de rongenwagens H201-212 (met een draagvermogen van 10 ton) en HH241-246 (met een draagvermogen van 12 ton) via de handelaar Smit in Nijmegen naar de Liberian Mining Company. Maar eerst ondergingen de wagens bij SIJ een revisie.

 

Deze 22 wagens waren omstreeks 1915 door Pennock in Den Haag gebouwd [1]. Ze hadden allen dezelfde twee-assige draaistellen.

 

Foto Ir. H.J. Hofkamp, Spoorijzer,

09-02-1950 →

 

SIJ OG draaistellen.jpg

De revisie bij SIJ hield onder andere in het

vernieuwen van al het houtwerk, het richten van de balken, waar nodig vernieuwing van het ijzerwerk en revisie van het remwerk van de D's. Op nevenstaande foto staat de bagagewagen D52 bij Spoorijzer. Op de achtergrond is de spoorlijn Den Haag – Rotterdam te zien; de bovenleiding hing hier aan vakwerkmasten

 

Foto Ir. H.J. Hofkamp, Spoorijzer,

09-02-1950 →

 

Uiterst rechts is bij hogere vergroting in witte letter OG D52 te zien.

 

 

 

 

De foto hieronder toont een zelfde (misschien wel dezelfde) bagagewagen.

SIJ OG bagagewagen D52 cor.JPG

Foto: collectie Peter Lammens →

 

Het houtwerk is nu kennelijk vernieuwd. Daarbij is de aanduiding OG D5. verdwenen. Op een andere plaats is LMC D25  op de bak komen te staan. De letters LMC betekenen Liberian Mining Company. Ook op de draaistellen staat een LMC nummer.

 

Ten opzichte van de bovenstaande foto van Ir. H.J. Hofkamp zijn er meer dingen veranderd. Zo zijn de treeplanken onder de grote en kleine deur verdwenen. De slangen van de remleiding en uiteraard de stoomverwarming zijn afgenomen.

 

Het is niet duidelijk waarom de LMC wagen op een rolbok is gezet, die dan weer op een los stukje spoor staat. Mogelijk was de bedoeling de (geretoucheerde) foto

in een catalogus te zetten als voorbeeld van een rolbok.

Spoorijzer_gesloten goederenwagen.jpg

 

Opmerkingen

-

De Liberian Mining Company opende in 1951 een 69 kilometer lange kaapspoor lijn van de haven van Monrovia naar de ijzerertsgroeves bij Bomi (later Tubmanburg geheten) in de Bomi Hills. In 1961 werd de lijn met 79 km verlengd naar de mijnen van de National Iron Ore Company (NIOC).

In 1976 werden de mijnen van de LMC wegens uitputting gesloten.

Op onderstaande kaart [2] staat de LMC lijn in het paars:

-

De Liberian Mining Company gebruikte haar spoorlijn vooral voor het vervoer van ijzererts en daarvoor kunnen de platte en gesloten OG wagens niet gebruikt zijn. De OG rongenwagens zouden gebruikt kunnen zijn voor het vervoer van spoorstaven.

-

Van de lotgevallen van de OG wagens bij de Liberian Mining Company lijkt niets bekend.

 

 

 

Met dank aan:

Peter Lammens en Kees Plug.

 

 

 

Referenties:

[1]

G.R. de Weger en Ag. Jansen, “Oostelijk Groningen 1915-1948”, uitgeverij Schuyt & Co, 1999.

[2]

http://www.liberiapastandpresent.org/ODP/IronOre/IronOreIndex.htm

 

 

{

Spoorijzer (inleiding)           Materieel

Terug/verder naar:

Nieuw                                    Home                                         Inhoud