►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Trackmobile 4 TMC en 45 TMC |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Inleiding De Trackmobile 4(5) TMC was
een rail-wegvoertuig, waarvan er
door verschillende bedrijven in licentie van de Amerikaanse firma Whiting honderden
in Nederland voor de Europese markt geproduceerd werden. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Principe en werking |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
← Afgebeeld is
het veel voorkomende Trackmobile type 45 TMC dat in grote getale in Nederland
gebouwd werd door verschillende nog te noemen firma’s, steeds in licentie van
de Amerikaanse firma Whiting. In de Verenigde Staten werden en worden veel grotere Trackmobiles gebouwd; zie hier. De Trackmobile 4(5) TMC is niet bedoeld voor de openbare weg en heeft geen richtingaanwijzers, remlichten en vering. Het rijden op de weg is bedoeld om bijvoorbeeld te kunnen omlopen of om naar een werkplaats te rijden. ← De 3D
tekening links en de schets hieronder komen uit een Trackmobile folder [1] ↓ |
||||||||||||||||||||||||||||||
↑ Op de 3D tekening hierboven zijn onder meer te zien: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
- |
de hydraulisch intrekbare wegwielen De via een ketting aangedreven achterwielen hebben geen differentieel en zijn (daarom) dicht bij elkaar geplaatst. Met de voorwielen wordt op dezelfde manier als bij een auto gestuurd. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
- |
de loodrecht op de wegwielen in een apart frame geplaatste en ook via kettingen aangedreven ongeveerde spoorwielen. |
||||||||||||||||||||||||||||||
- |
het in de haak van een wagon te leggen trekoog met daaronder een stempel dat hydraulisch onder tegen de bufferbalk van die wagon wordt gedrukt om daarvan een deel van het wagengewicht over te nemen (zie schets rechts). Het idee om de trekkracht te vergroten door het gewicht van de eerste wagen deels over te nemen was al eerder toegepast in de Breuer locomotor. Dit systeem is aan één zijde van de Trackmobile aangebracht. Aan de andere zijde is (als extra) hoogstens een trekhaak aangebracht (zie ook deze foto). De Trackmobile kan immers makkelijk gedraaid worden door gebruik te maken van de wegwielen. |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
← De
tekeningen en gegevens links en rechtsonder zijn afkomstig van Hoogovens ↓ |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
In Nederland werden twee
modellen geproduceerd: de 4 TMC en de 45 TMC. Beide modellen zijn uiterlijk vrijwel
identiek en hebben dus de hierboven genoemde afmetingen. De verschillen zijn
als volgt: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
Type |
Dieselmotor, onder andere: |
Vermogen (pk) |
Transmissie |
Trekkracht (kg) |
|
|||||||||||||||||||||||||
|
4 TMC |
Ford 2502E (3 cil.) Perkins D 3.1521 (3 cil.) |
36 44 |
Mechanisch, met 4 versnellingen |
3350 bij 2 km/uur |
|
|||||||||||||||||||||||||
|
45 TMC |
Ford 2512E (3 cil.) Perkins 4.236 (4 cil.) |
57 75 |
Hydrodynamisch: Voith-Diwamatic |
4250 |
|
|||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Maximaal kon een gewicht van 9 ton van de eerste wagon worden overgenomen. Dat is zeer aanzienlijk vergeleken met het eigen gewicht van 4,8 ton. In totaal rustte er dan 13,8 ton op de rails. Bij een wrijvingscoëfficiënt van 0,3 geeft dat een trekkracht aan de haak van circa 4,2 ton. De fabrikant stelt [1] dat dit correspondeert met een treingewicht van 600 tot 700 ton. Het valt op dat Hoogovens met slechts 200 ton treingewicht rekende (zie hierboven) en ook de NS (zie hieronder) deed dat. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Nederlandse fabrikanten: Spoorijzer (SIJ) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Een met een bloemstuk uitgedoste eerste Trackmobile
reed op 28 mei 1965 bij SIJ een lint stuk bij de opening van een nieuw
gebouw. NS tijdschrift Railtransport 1965 → SIJ had van de Amerikaanse
firma Whiting de licentie gekregen voor de bouw van de Trackmobile 4 TMC voor
Europa, Noord-Afrika en het Nabije Oosten. Dat vergde de nodige aanpassingen,
want in de Verenigde Staten worden immers middenbuffers en automatische
koppelingen gebruikt. Waarschijnlijk is de Trackmobile op de foto nog door
Whiting gebouwd, want het personeelsblad meldde dat de eerste in Nederland
gebouwde 4 TMC op 10 december 1965 gereed kwam. De Trackmobile heeft nog niet
de definitieve vorm. Zo hebben de serieproducten gesloten zijwanden en een
grotere voorruit (zie de foto’s verder naar onderen). Een Trackmobile
uitgevoerd als op de foto verscheen in juli 1967 bij de NS Grinderij in Linne ter vervanging van een paard
[2]. Ook in [2] wordt een treingewicht van 200 ton genoemd. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Een door Spoorijzer in 1968
geproduceerde Trackmobile 45 TMC is bewaard gebleven bij de Butzbach-Licher
Eisenbahnfreunde e. V. (BLE). Dit was van 1968 tot 1999 nr. 1 van de
Rheinische Olefinwerke GmbH (deze ROW heet tegenwoordig LyondellBasell) in
Wesseling (D). De kleine vereniging BLE heeft een uitstekende website. Na het
aanklikken van bovenstaande link is een uitgebreide folder van de Trackmobile
4 TMC (zonder dak) te downloaden. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
← In het midden van de fabrieksplaat staat duidelijk Spoorijzer N.V.
Delft en rechtsboven het SIJ logo, maar volgens de BLE is de fabrikant de Noord-Nederlandsche
Machinefabriek. Dat zal wel komen omdat deze NNM later de productie - en dus
het onderhoud – van de Trackmobiles heeft overgenomen. Het fabrieksnummer
rechtsonder is moeilijk te lezen; volgens de BLE is dit 46021. Foto: Butzbach-Licher Eisenbahnfreunde. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Bij de Butzbach-Licher Eisenbahnfreunde e.V. (doorklikken op plaatje rechtsboven) is een Intra folder van beide types
4 TMC en 45 TMC te vinden. Intra was de Duitse dochter van Spoorijzer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Nederlandse fabrikanten: NCM Spoorijzer werd in 1967 overgenomen door de Verenigde Bedrijven Nederhorst en per 1 januari 1968 samengevoegd met de al eerder door Nederhorst overgenomen buurman Pletterij Enthoven. In 1969 werd de naam NCM (Nederlandse Constructiebedrijven en Machinefabrieken). Ook onder deze naam zijn veel Trackmobiles geproduceerd, nog steeds in Delft. Het personeelsblad [3] meldde: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
- |
in oktober 1970: de
opdracht van 14 stuks 4 TMC’s voor het Franse leger (L'Armée de terre). |
|||||||||||||||||||||||||||||
- |
in juni 1971: de aflevering
van de eerste vijf voor het Franse leger. |
||||||||||||||||||||||||||||||
- |
in augustus 1971: de
verzending van de tweede serie van vijf 4 TMC’s in twee rongenwagens. |
||||||||||||||||||||||||||||||
←Foto: Joost J. Bakker (via Wikimedia), 04-08-2010 Deze legergroene
Trackmobile staat bij een Mercedes
Benz Unimog specialist in Isigny-le-Buat (Normandië). Direct links van de Trackmobile staat een Unimog met spoorgeleidewieltjes. Deze Trackmobile kan de trein beremmen: tussen de spoorwielen is een luchtreservoir te
zien en onder de voorste zandkist hangt een luchtslang. De “handjes” die
onder de buffer van de eerste wagon grijpen hebben een afwijkende vorm (vergelijk) en kunnen opzij gedraaid worden
indien er geen gebruik van gemaakt wordt.Op de
voorkant van de motorkap zit een NCM fabrieksplaatje. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Voorbeeld van een NCM fabrieksplaat: NCM fabrieksplaat op een werkwagen van de Rotterdamse
Metro, 23 augustus 1986. Het fabrieksnummer is niet ingeslagen → Op andere fabrieksplaten
staat “Nederhorst Staal”. Dat was de divisie waaronder de NCM viel. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
← Deze webpagina
toont onder andere foto’s van de
binnenkant van de cabine van een Trackmobile die van het Franse leger is
geweest. Ongeveer in het midden is met een H de ligging van de vier
versnellingen aangegeven. Het is dus inderdaad een 4 TMC (en geen 45 TMC met
hydraulische bak). Meer naar rechts is op dezelfde hoogte de fabrieksplaat te
zien. Er zijn minstens twee Trackmobiles van het Franse
leger museaal bewaard: Het Musée de Chemin de Fer de Nîmes heeft een Trackmobile uit 1973. Het woord Trackmobile wordt niet eens genoemd, zodat het lastig zoeken was op internet. De museumlijn ATTCV noemt haar Trackmobile Papamobile
(Pausmobiel). |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Van de 45 TMC was nog geen sprake.
De 4 TMC’s werden in series op voorraad gebouwd. In juli 1971 waren er 6 op
voorraad; een maand later nog 3. Overwogen werd toen nog een serie te bouwen.
Tot dan toe had de bouw van de Trackmobiles geen winst opgeleverd [3]. De met haar 4 TMC al genoemde Rheinische Olefinwerke GmbH (ROW) in Wesseling (D) nam daarnaast als nr. 2 in 1974 een 45 TMC in gebruik. Sinds 2002 verblijft die bij het Rheinisches Industriebahn Museum in Keulen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Nederlandse fabrikanten: Noord Nederlandse
Machinefabriek (NNM) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
In 1974 ging de NCM dicht.
De productie van wissels en Trackmobiles verhuisde naar de Noord Nederlandse Machinefabriek (NNM)
– ook Noordned genoemd – in Winschoten, sinds 1972 ook een Nederhorst
dochter. Vier SIJ medewerkers verhuisden mee. De NNM ging zelfstandig
verder toen Nederhorst in 1978 ten onder ging. ← Het logo van de NNM bestaat uit een
gewone N met daar tegenaan een
gespiegelde N. Delen van de twee N’s vormen samen een M en een gestileerde W
(van Winschoten). |
||||||||||||||||||||||||||||||
Foto bij een artikel
in het Nederlands Dagblad van 28-10-1980 → Opvallend is dat - terwijl Noordned al sinds 1973 Trackmobiles bouwde- het artikel uit 1980 de Trackmobile presenteerde als een door Noordned ontwikkeld nieuw product. Namen als Whiting of Spoorijzer werden niet genoemd. In een advertentie in de Telegraaf van 11-01-1980 vroeg Noordned een HTS-er als sale engineer voor de Trackmobile. Hij moest eerst een stage bij de “licentiegever in Amerika” doen. Volgens het artikel bij de foto ging 90% van de Trackmobiles naar het buitenland en hadden de 142 werknemers van Noordned moeite aan de vraag te voldoen. Begin 1986 vroeg Noordned overheidssteun. De nog maar 80 personeelsleden deden toen vooral werk voor de olie- en gasindustrie. In 1992 werd Noordned overgenomen door Transferia (voorheen Tebel) in Leeuwarden. De 70 Noordned werknemers hadden voor drie jaar werk aan Scharfenberg koppelingen voor NS. Op 26 augustus 1997 is het faillissement van de NNM uitgesproken. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
Bij de NS Grinderij in Linne werd de Trackmobile 4
TMC opgevolgd door een 45 TMC. Op deze op op 30 juli 1984 gemaakte foto is de
nietigheid van de Trackmobile en het systeem van de gewichtsovername (waarbij
de Trackmobile onder de buffer van de eerste wagon geschoven is) goed te zien → Hieronder
een detail van de achterwand, met links van het woord Trackmobile het logo
van Whiting en rechts dat van de NNM in Winschoten. Het plaatje van Transmate
bv te Antwerpen en Oss wijst er op dat de Trackmobile geleased werd. ↓ |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
De
Trackmobile is typisch gebouwd om aan één kant (de linkerkant voor de dwars
op de rails zittende bestuurder) aan een wagon aan te koppelen. Aan de andere
zijkant was immers niet in het systeem van gewichtsovername voorzien.
Standaard waren aan de rechterkant dan ook geen buffers en trekhaak aanwezig.
Die waren wel als extra’s
te koop. Merkwaardig lijkt dat de Trackmobile
van de NS Grinderij een trekhaak en maar één buffer had. Die ene buffer is
vanwege de cabinedeur nabij de plaats van de andere. Om die ene buffer is een
staalkabel gewikkeld. Dat doet vermoeden dat er af en toe met die staalkabel
gerangeerd werd, hetgeen bij NS verboden was → |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
← |
Foto:Maarten van der Willigen, Naestved (Denemarken) 2 mei 2013 |
|||||||||||||||||||||||||||||
Deze Trackmobile is nog steeds
in gebruik en wel bij de Britse aannemer Balfour Beatty. Er is een soort
sneeuwschuiver aangebracht voor het verdelen van ballast. De naam van vorige
eigenaar Carillion is overgeschilderd. Carillion is een Britse aannemer, die
ook in Zweden actief is. Dat verklaart de Zweedse teksten bij het dashboard.
Daar zit ook een sticker met "Maskintyp 840 850; Inv.Nr.: 22 ; Avd.:
Maskinpoolen". Op de motorkap staan "2" en stickers met
"Serie-nr: 73512" en daaronder op een zelfde soort sticker
"Nr: 85022". Op de fabrieksplaat is nog "Noord
Nederlandsc" en "Winschoten" te lezen. Op de zijkant van de
machine is met de spuitbus 22 gespoten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
← Foto: Jan Roos, 11 maart 2012 Bij de Belgische museumspoorlijn Het Kolenspoor in As (zie opmerking e) staan twee door de NNM in Winschoten gebouwde Trackmobiles van het type 45 TMC die van het Belgische Leger zijn geweest. Daar waren de Trackmobiles geel (als gevaarkleur) en niet legergroen zoals bij het Franse leger. De ene Trackmobile is gekocht en de andere is in bruikleen van het Belgisch Legermuseum. Aan deze zijkant is geen trekhaak aanwezig, maar wel de enige cabinedeur en het legernummer 95534. Uit [4] volgt dan het NNM fabrieksnummer 75513 uit 1975, met slechts 121,5 bedrijfsuren. De dubbele lampen bij de raamspijlen zijn niet standaard. |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
Het Kwartier Westakkers te
Haasdonk (Sint-Niklaas) ofwel Logistiek Complex Noord van het Belgische Leger is in 2010 gesloten. Er was
spooraansluiting sinds 1937. Die werd in 1998 voor het laatst gebruikt en is
in 2009 in een fietspad veranderd [5]. Er waren hier twee Trackmobiles actief
[6]. Het is niet zeker dat juist deze twee nu bij het Kolenspoor zijn, want
misschien was er bij het Militair Domein Houthulst nog een derde Trackmobile
actief [6]. Daar was tot 2003 nog treinverkeer (zie hier). In [7] worden zelfs 10 Trackmobiles van het
Belgische Leger genoemd. ← Aan deze kant wordt de eerste wagon
aangekoppeld en iets opgeheven (zie volgende foto voor details). Omdat het
wagongewicht aldus vooral op deze spooras werkt, zijn alleen hier
zandstrooiers aanwezig. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|
← Foto: Jan Roos, 11 maart 2012 Middenboven is een (lichtrood) oog te zien dat hydraulisch (zie
de zwarte slangen) in de koppelhaak van de eerste wagon wordt gelegd. De twee lichtrode “handjes”
worden onder de bufferbalk van de eerste wagon geschoven en dan hydraulisch
omhoog gedrukt, zodat de voorste as van de wagon wat omhoog komt en een deel
van het wagongewicht op de Trackmobile wordt overgedragen, ter vermeerdering
van het adhesiegewicht. De onderlinge afstand van de handjes is handmatig in
te stellen. Bij de Trackmobile van het Franse leger (foto hierboven) hebben ze een andere
vorm en zitten ze veel dichter op elkaar. Rechtsonder is de
kettingaandrijving zichtbaar. |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
← Foto: Jan Roos, 11 maart 2012 De tweede Trackmobile van het Kolenspoor staat niet in het spoor. Ze draagt legernummer 95538. Uit [4] volgt dan het NNM fabrieksnummer 75517 uit 1975, met 513,4 bedrijfsuren. Deze Trackmobile heeft - in
tegenstelling tot de andere - persluchtaansluiting voor wagonberemming [4].
Inderdaad is er achter de naar de fotograaf toegekeerde spooras een klein
luchtreservoir te zien. Dat ontbreekt bij de andere Trackmobile (zie de foto
hier direct boven). Beide Trackmobiles worden |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Nederlandse fabrikanten: M.P.B. Europa en De Visser International Na diverse ontwikkelingen
kwam de licentie in 1982 terecht bij M.P.B. Europa (MPB was een divisie van Trackmobile International) in Groningen en later
bij het eenmansbedrijf De Visser International
in Groningen, op 02-01-1986 opgericht door de oud-Spoorijzer medewerker Teun
de Visser [8]. De eigenlijke productie werd uitbesteed aan diverse
machinefabrieken (waaronder tot minstens 1985 ook de NNM) [8]. Zie hier voor de 45 TMC folder van M.P.B.
Europa. De Visser International bestond tot van 1986 tot 31-12-2009 [9]. In 1999 werden de laatste twee Trackmobiles aan de Oekraïne geleverd. In totaal zijn circa 20 Trackmobiles naar Sovjet Unie geleverd (voor breedspoor dus). Ze hebben SA3 koppelingen [8]. In 2003 bestonden de activiteiten nog uit het leveren van reserve-onderdelen en het monteren van Europese koppelingen op uit de USA geïmporteerde Trackmobiles, omdat De Visser International toen geen licentie meer had voor de bouw van Trackmobiles. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
← Deze foto van Andres Allik is overgenomen van een Estlandse website waarop nog meer foto’s van dezelfde Trackmobile staan. Estland hoorde voor het einde van de “koude oorlog” bij de Sovjet Unie. De koppeling is in elk geval zeer afwijkend van het koppeloog van de Trackmobiles op de overige foto’s en lijkt sterk op een (half)automatische SA3 koppeling. Het zal Russisch breedspoor betreffen, met een spoorwijdte van 1520 mm. Afgezien van deze bijzonderheden is het in opbouw een Trackmobile 45 TMC. Dat blijkt ook uit de op de website gegeven afmetingen, bijvoorbeeld een radstand van de spoorwielen van 1968 mm. De spoorwijdte wordt niet opgegeven. Volgens de website is de bouwer de Noord Nederlandsche Machinefabriek te Winschoten. Op de website Baltic Train Pictures is ook zo’n Estlandse Trackmobile te zien. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Leverlijst Een op 1-12-1977 door de Noord
Nederlandse Machinefabriek bv opgestelde lijst [7] bevat de 221 Trackmobiles
die op dat moment in diverse Europese landen, Algerije en Irak in gebruik
waren. Een Excel versie staat hier.
Op de lijst staat ook een aantal Trackmobiles van zwaardere types: 18 stuks 6 TMC, 6 stuks 9 TMC en 1 stuks 11 TMC. Deze werden door Whiting in
de Verenigde Staten gebouwd en via Spoorijzer/NCM/NNM van Europese
koppelingen voorzien en geleverd. Ook staan er 16 exemplaren
van het lichtste type 1 TMC op de lijst. Bij de 1 TMC zijn de assen van de
spoor- en wegwielen evenwijdig. De Belgische
firma Rentaloc had anno 2011 nog een Trackmobile 1 TMC – naast een 4 TMC
– te huur, maar anno 2014 niet meer. Op 1-12-1977 waren er dus
221 – (18+6+1+16) = 180 Trackmobiles van de types 4 TMC en 45 TMC in
Nederland gebouwd, gemiddeld 15 per jaar. Na 1-12-1977 zijn tot en met
minstens 1981 nog meer 45 TMC’s gebouwd (zie tabel
hieronder): in elk geval minstens 8 in 1980 en minstens 14 in 1981. Volgens de gegevens uit
1977 waren in Nederland Trackmobiles te vinden bij: · European Container Terminal in Rotterdam. · Hoogovens in IJmuiden; zie de tekening hierboven. De
Trackmobile werd gebruikt om wagens in en uit de werkplaats te rijden. · De NS grinderij in Linne: 2 exemplaren (na elkaar):
een 4 TMC en een 45 TMC (zie de foto’s hierboven). ·
Akzo Zoutchemie
in Rotterdam Botlek. ·
Borax in
Rotterdam Botlek. · Philips in Roosendaal: 2 exemplaren; zie p. 225 in dit boek. In 2005 was één
ervan nog actief bij Jan de Rijk in Roosendaal; · Spiegelglasfabriek in Sas van Gent. · Albatros (later UKF) in Pernis. ·
Mobil Oil in
Amsterdam (explosieveilige
uitvoering). Deze raffinaderij was in gebruik tussen 1968 en 1982. ·
Dow Chemical (later Dow Benelux) in Terneuzen. · Oxyrane Chemie (→ Arco → Lyondell) in
Rotterdam Botlek. · Dupont in Dordrecht. Het betreft het type 45 TMC. · Pan Ocean in Rotterdam. Zo heet Antwerpen Rotterdam
Oil Storage sinds 1971, in 1993 werd het Paktank Chemiehaven. · Whirlpool in Oosterhout; zie p. 100 in dit boek. Zie ook deze
foto uit 1996. Tenzij anders vermeld gaat
het om het type 4 TMC. Deze gegevens zijn deels ontleend aan [7]. In 2003
reed in Nederland geen enkele Trackmobile meer [8]. Sommige bedrijven uit
bovenstaande opsomming bestonden niet meer (zoals Mobil Oil en de NS
Grinderij), andere hadden geen spooraansluiting meer (bijvoorbeeld Philips
Roosendaal) en er waren bedrijven die de Trackmobile door een locomotief
hadden vervangen (Akzo Zoutchemie, Dupont, Panocean, Arco). Volgens de gegevens uit
1977 waren in België Trackmobiles te vinden bij: · Emgo-Philips in Lommel. · Union Carbide in Antwerpen. · Amoco Chemicals in Geel. · Stocatra in Antwerpen. Het betreft het type 6 TMC. · Progril Belgium in Kallo. · General Motors in Antwerpen. Het betreft het type 45
TMC. · Eurotank in Antwerpen. Het betreft het type 45 TMC. · Moulinex in Gosselies. Het betreft het type 1 TMC. · Belgisch Leger. Het betreft 10 exemplaren van
het type 45 TMC. Tenzij anders vermeld gaat
het om het type 4 TMC. Deze gegevens zijn geheel ontleend aan [7]. Voor wat betreft de
leveringen naar het overige buitenland wordt verwezen naar de Excel file; op deze webpagina wordt
alleen het hoogtepunt genoemd: · 90 4 TMC’s voor het Franse leger. In de lijst [7] is
75 handmatig in 90 veranderd. Van een beperkt
aantal 4 TMC’s en 45 TMC’s zijn de fabrieksnummers bekend: |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Maker |
Fabrieksnr. |
Jaar |
Klant |
Bronnen en opmerkingen |
|
||||||||||||||||||||||||||
SIJ |
46021 |
1968 1999 |
-Rheinische Olefinwerke,Wesseling, no.
1 |
internet |
|
||||||||||||||||||||||||||
SIJ |
46026 |
1970-1986 1986-2014 |
-Mannesmannröhren,
Düsseldorf-Rath -monument |
Vallourec & Mannesmann Tubes |
|
||||||||||||||||||||||||||
Macko-mobile ? |
071404 |
1972- < 1988 |
Caserne Tallandier, Petit Quevilly (Fr) |
IRS boek: Industrial Locomotives of Western France |
|
||||||||||||||||||||||||||
NCM |
704 |
1971-2000 2002 |
-Rheinische Olefinwerke,
Wesseling, no. 2 |
Pierre de Greeuw; Website Zweiwegefahrzeug
|
|
||||||||||||||||||||||||||
NCM |
71410 |
1972 |
l’Armée Française,
Chemilly-sur-Yvonne |
Louis Caillot |
|
||||||||||||||||||||||||||
NCM |
72402 |
1973 …. |
-l’Armée Française - Amicale Caen – Flers 1) |
Michael Vogel |
|
||||||||||||||||||||||||||
NCM |
72405 |
1973 …. |
-l’Armée
Française -Delta Céreales
de Beaucaire (Fr) |
Louis Caillot |
|
||||||||||||||||||||||||||
NCM |
72409 |
1973 …. |
-l’Armée Française - Amicale Caen – Flers 1) |
Michael Vogel |
|
||||||||||||||||||||||||||
NCM |
72418 |
..... |
Philips, Roosendaal |
Tijdschrift Bahn Express |
|
||||||||||||||||||||||||||
NCM |
72420 |
..... |
Silo 110 Bourgogne, Migennes (Fr) |
Website Zweiwegefahrzeug |
|
||||||||||||||||||||||||||
Nederhorst Staal |
73408 |
….. ….. |
-l’Armée Française -Musée
du Chemin de Fer, Nîmes
(Fr) |
Musée du Chemin de Fer, Nîmes (Fr) |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
73506 |
1976- <2006 |
Avesta Jernverks, Avesta (Zweden) |
Met bevroren motorblok gesloopt. |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
73512 |
….. ….. |
-Carillion
(aannemer) -aannemer Balfour
Beatty in Denemarken |
Maarten v/d Willigen |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
75511 |
1979 |
E.G. Steele & Co Ltd, Hamilton (UK) |
Cardiff & Avonside Railway Society |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM 2) |
75513 |
..... 2006 |
-Belgische Leger -museumlijn het Kolenspoor, As (B) |
Jan Roos; museumlijn het Kolenspoor |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
75517 |
..... 2006 |
-Belgische Leger -museumlijn het Kolenspoor, As (B) - ? (zie opmerking
e) |
Jan Roos; museumlijn het Kolenspoor |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
76406 |
1977 2007 |
-l’Armée
Française -sloperij Lazar-Levieux,
Devecey |
Pierre de Greeuw; Michael Vogel |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
77403 |
….. |
Silo
110 Bourgogne, Etais-la-Sauvin
(Fr) |
|
|||||||||||||||||||||||||||
NNM |
77404 |
1980 - > 2008 |
Zementwerk Hofmann, Kirchdorf (Oostenrijk) |
Pierre de Greeuw Drehscheibe Forum (geen foto) |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
77409 |
1977 |
l’Armée
Française, Chemilly-sur-Yvonne |
Louis Caillot |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
77414 |
1977 …. |
-l’Armée
Française - Amicale
Caen - Flers |
Michael Vogel |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
77501 |
…. |
Crew Works (UK) |
Internet: zie hier. |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
77503 |
1979 – 20xx |
-Superfos,
Frederica (Denemarken) -Remisen Dokkedal (Denemarken) |
Internet (klik ook op Flere oplysningen) Nu omgespoord naar 700 mm ! |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
78101E |
1979 |
Strathclyde P.T.E, Broomloan
Depot, Govan (UK) |
Cardiff & Avonside Railway Society |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
80504 |
1980 |
British Ferries*,
Harwich (UK) |
Boek:
Industrial Locomotives, Industrial Railway Society, 1989. *Tot 1987 werden tussen Zeebrugge en Harwich goederenwagons overgezet. |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
80505 |
1980 …. |
-British Ferries*, Harwich (UK) -Keith & Dufftown
Rlw. (UK) |
|
|||||||||||||||||||||||||||
NNM |
80508 |
1980 |
British Ferries*, Harwich (UK) |
|
|||||||||||||||||||||||||||
NNM |
81514 |
1981 |
British Ferries*, Harwich (UK) |
|
|||||||||||||||||||||||||||
NNM |
81504 |
Rio Tinto Alcan, North Blyth (UK) |
Bulletin 901, IRS. Gehuurd van E.G. Steele, Hamilton (UK) |
|
|||||||||||||||||||||||||||
NNM |
82503 |
1983 |
Sembcorp Utilities (ex Enron), Teeside, T1 |
Cardiff & Avonside Railway Society |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
83501 |
1983 |
Sembcorp Utilities (ex Enron), Teeside, T2 |
Cardiff & Avonside Railway Society |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
83502 |
Sembcorp Utilities , Billingham (UK) |
Cardiff & Avonside Railway Society |
|
|||||||||||||||||||||||||||
NNM |
83503 |
1984 |
Sembcorp Utilities (ex Enron), Teeside, T4 |
Cardiff & Avonside Railway Society |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
83504 |
1983 |
Sembcorp Utilities (ex Enron), Teeside, T5 |
Cardiff & Avonside Railway Society |
|
||||||||||||||||||||||||||
NNM |
83505 |
Sembcorp Utilities , Billingham (UK) |
Cardiff
& Avonside Railway Society; <2013
gesloopt |
|
|||||||||||||||||||||||||||
NNM |
83506 |
Bulletin 901, IRS. |
|
||||||||||||||||||||||||||||
83507 |
Kolenmijn TBO op Sumatra |
1067 mm [10] |
|
||||||||||||||||||||||||||||
1) 2) |
Amicale pour la mise en valeur de la ligne Caen – Fleurs in station Port-Erambourg Op de fabrieksplaat staat geen NNM, maar Nederhorst Staal Machinefabrieken, Winschoten Holland |
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Het lijkt erop dat Spoorijzer de eerste Trackmobile het nummer 46001 gegeven heeft en vervolgens doorlopend genummerd heeft. De eerste twee cijfers van het NCM en NNM fabrieksnummer slaan op het bouwjaar. De Trackmobiles zijn vaak 1 tot zelfs 2 jaar later in dienst genomen dan het bouwjaar aangeeft. Dat is verklaarbaar omdat er – zoals hierboven ter sprake kwam - in series, deels op voorraad, werd gebouwd. Het derde cijfer is steeds een 4 of een 5 en geeft aan of het om een 4 TMC dan wel om een 45 TMC gaat [8]. De eerste 45 TMC’s zijn dan in of voor 1975 geproduceerd en ze zijn minstens enkele jaren samen met de 4 TMC in productie geweest. De indruk bestaat dat de 4 TMC later niet meer geproduceerd werd (in de onder [1] genoemde, in of voor 1984 gedrukte folders komt de 4 TMC niet meer voor). De laatste twee cijfers vormen samen het volgnummer horend bij het bouwjaar. Bijvoorbeeld NNM fabrieksnummer 81514 is de veertiende door de NNM in 1981 gebouwde Trackmobile van het type 45 TMC. Elk type had zijn eigen volgnummer, zoals blijkt uit het bestaan van de fabrieksnummers 77403 en 77503 Omdat elk jaar opnieuw met volgnummer 01 werd begonnen, is uit het fabrieksnummer het totale aantal gebouwde Trackmobiles niet af te leiden. Wel kan gesteld worden dat er bijvoorbeeld in 1972 minstens 18 gebouwd zijn (van het toen enige type 4TMC) en in 1981 minstens 14 (van het toen enige type 45TMC). Een volgnummer boven de 20 is niet bekend. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen |
a) |
Bij de door Whiting voor de Verenigde Staten gebouwde exemplaren eindigt het type op TM (de afkorting van Trackmobile). De toevoeging C (in 4 TMC, etc.) slaat kennelijk op de uitvoering voor de Europese markt. De Europese 4 TMC en de 45 TMC lijken op de Amerikaanse 2
TM, 3 TM, 5 TM en 55 TM, maar behalve de koppeling zijn er diverse andere
verschillen. |
|||||||||||||||||||||||||||||
b) |
De twee exemplaren van de Rheinische
Olefinwerke GmbH –
bewaard bij de Butzbach-Licher Eisenbahnfreunde
e. V. en het Rheinisches Industriebahn Museum lijken behoorlijk
verbouwd te zijn. Uit de beschrijving en het bouwjaar te oordelen is in elk
geval nr. 1 als 4 TMC geleverd en later naar 45 TMC omgebouwd. Beide
exemplaren zijn explosieveilig uitgevoerd, hetgeen onder andere inhoudt dat
ze op lucht gestart worden en voorzien zijn van vonkenvangers. |
||||||||||||||||||||||||||||||
c) |
Zie hier voor een 4 TMC in Frankrijk (stuk naar onderen scrollen). Een 1 TMC lijkt van dit forum verwijderd te zijn. Ook op de website van een Frans revisiebedrijf is een 4 TMC te vinden. Pierre de Greeuw vond een Spaanse Trackmobile. Die wijkt uiterlijk af van de 4 en 45 TMC en lijkt op een verbouwde Amerikaanse Trackmobile. |
||||||||||||||||||||||||||||||
d) |
De in Denemarken bij een veenmuseum bewaarde NNM 77503 is op een spoorwijdte van 700 mm omgebouwd en van de wegwielen ontdaan. Het beoogde eindresultaat is een loc met het uiterlijk van een stoomlocomotief. |
||||||||||||||||||||||||||||||
e) |
De hierboven genoemde museumlijn Het Kolenspoor in As (België) bestaat sinds begin 2014 niet meer. Een groot deel van het materieel was in september 2015 nog aanwezig, echter niet NNM 75517. |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Samenvatting |
1) |
In licentie van het Amerikaanse Whiting zijn meer dan 200 Trackmobiles voor de Europese markt geproduceerd door: |
|||||||||||||||||||||||||||||
- Spoorijzer in Delft - de NCM in Delft - de NNM in Winschoten - PMB Europa in Groningen - De Visser International in Groningen |
1965 - 1969 1969 - 1974 1974 - 1982 1982 - 1986 1986 - 1999 |
||||||||||||||||||||||||||||||
2) |
Het ging om de types 4 TMC (dieselmechanisch) en vanaf circa
1975 ook 45 TMC (zwaarder gemotoriseerd en dieselhydraulisch). Andere
Trackmobile types werden uit de Verenigde Staten geïmporteerd en van Europese
koppelingen voorzien. |
||||||||||||||||||||||||||||||
3) |
Beide types kunnen de eerste wagon aan één kant iets omhoog drukken, waardoor het eigengewicht en dus de trekkracht van de Trackmobile vergroot wordt. |
||||||||||||||||||||||||||||||
4) |
Beide types zijn rail-wegvoertuigen, maar zijn niet – zoals bijvoorbeeld de Unimog – toegelaten op de openbare weg. |
||||||||||||||||||||||||||||||
5) |
Van het fabrieksnummer geven de eerste twee cijfers het bouwjaar, het derde cijfer het type en de laatste twee cijfers het volgnummer voor het bouwjaar en type. |
||||||||||||||||||||||||||||||
6) |
Eind 1977 waren er 177 Trackmobiles van de types 4 TMC en 45 TMC in Nederland gebouwd. Daarna volgden er nog tientallen, bijvoorbeeld in 1981 minstens 14. |
||||||||||||||||||||||||||||||
7) |
In Nederland zijn er al jaren geen Trackmobiles meer te vinden,
maar in het buitenland zijn minstens acht Trackmobiles van bedoelde types
museaal bewaard: de twee 4 TMC’s van de Rheinische Olefinwerke te Wesseling bij respectievelijk de Butzbach-Licher
Eisenbahnfreunde e. V. en Rheinisches Industriebahn
Museum, twee 4 TMC’s van het Franse leger (de
“Papamobile” bij de museumlijn ATTCV en
één bij een museum
in Nîmes), twee 45 TMC’s
van het Belgische leger bij het Kolenspoor in As (de website van het
Kolenspoor bevat geen materieelgegevens meer), een 45 TMC bij de Keith
& Dufftown Railway (Schotland) en
een Trackmobile voor Russisch breedspoor in Estland. |
||||||||||||||||||||||||||||||
8) |
Ook zijn er nog steeds in Nederland gebouwde 4(5) TMC’s in normaal gebruik. In elk geval heeft de Belgische
firma Rentaloc een 4 TMC (en ook een 1 TMC) te huur
en gebruikt een spooraannemer in Denemarken een 45TMC. De Britse Trackmobile
agent E.G. Steele heeft twee Trackmobiles te huur. |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Met dank aan: |
Louis Caillot, Gerard de Graaf, Pierre de Greeuw, het Kolenspoor (dhr. Kurt Rondelez), Jean-Paul Pignede (Musée du Chemin de Fer, Nîmes), Jan Roos, Teun de Visser, Michael Vogel, Maarten van der Willigen, Peer Zorge en – via het Belgisch Legermuseum - Opperwachtmeester Guido Wittocx. |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Trackmobile folders, omstreeks 1985 verkregen van M.P.B. Europa in Groningen. Het betreft folders voor de Europese markt (dus geen
middenbuffers) van de types 45 TMC, 55 TMC, 95 TMC, 4500 TMC en 11 TMC. |
|||||||||||||||||||||||||||||
[2] |
NS personeelsblad De Koppeling, 16 juni 1967. |
||||||||||||||||||||||||||||||
[3] |
Personeelsbladen Spoorslag van Spoorijzer en NCM Nieuws van de NCM. |
||||||||||||||||||||||||||||||
[4] |
Via het Kolenspoor te As (B) ontvangen blad met gegevens. |
||||||||||||||||||||||||||||||
[5] |
Het Nieuwsblad, dinsdag 14 oktober 2008. |
||||||||||||||||||||||||||||||
[6] |
Informatie van Opperwachtmeester Guido Wittocx. |
||||||||||||||||||||||||||||||
[7] |
Via Gerard de Graaf van Michael Vogel ontvangen lijst. De lijst is op 1-12-1977 door de Noord Nederlandse Machinefabriek bv opgesteld. |
||||||||||||||||||||||||||||||
[8] |
Informatie van dhr. Teun (Tony) de Visser. |
||||||||||||||||||||||||||||||
[9] |
Handelsregister. |
||||||||||||||||||||||||||||||
[10] |
Via Toon Steenmeijer verkregen gegevens van Ray Gardiner. |
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
{ |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||