► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
Aanvullingen op het boek
“Industrielocomotieven” van Henk Kolkman (met dank aan de heren Gerard de
Graaf, Jan Roos, Co Wesseling en Wytze Wijbenga)
Hoofdstuk 4.3 Meercilindermotoren |
|||||||||||
|
p. 38 Hier komt de Breuer locomotor voor. Een illustratie ontbreekt, omdat – voor zover toen bekend – Nederlandse particuliere bedrijven geen Breuers gebruikt hebben. Op verzoek toch een illustratie. Tegen de cabinewand is een via een raam te bedienen schroefspindel te zien waarmee het stempel (boven de wielas) onder de bufferbalk van de eerste wagen wordt gedrukt, zodat het gewicht van die wagen bijdraagt tot het adhesiegewicht van de lichte locomotor. ← Bron foto: zie opmerking a) |
||||||||||
Overigens bleek na het verschijnen van dit boek dat volgens [1] de firma Satram Huiles (onderdeel van Rhenus) in Baden Kleinhüningen (Zwitserland) in 1950 een tweedehands Breuer locomotor in gebruik nam, die uit Nederland afkomstig was. |
|||||||||||
Opmerkingen: |
a) |
Voor zover bekend hebben Nederlandse particuliere bedrijven geen Breuers gebruikt. Er werd wel reclame voor gemaakt. Zodoende zijn er Breuer brochures te vinden in het archief van het Provinciaal Havenbedrijf, berustend bij de Groninger Archieven, plaatsingsnummer 38, inventarisnummer 249. |
|||||||||
b) |
De Nederlandse Spoorwegen hadden als NS 1 een Breuer locomotor. Zie voor de interessante geschiedenis daarvan: Gerard de Graaf, “De verlate rehabilitatie van NS-locomotor 1”, Op de Rails 2004-9. |
||||||||||
c) |
De Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) in Beekbergen heeft als TM 565 een Breuer locomotor. Die heeft geen Nederlandse historie. |
||||||||||
d) |
Vanaf de VSM webpagina over de TM 565 leidt een link naar uitgebreide informatie over Breuer locomotoren. |
||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Sebastian Jarne, Locomotives industrielles de Suisse, VRS 1994. |
|||||||||
|
|||||||||||
{ |
|||||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||
|
|||||||||||