►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||
|
||||||||
Spoorijzer wagens voor ondergronds
personenvervoer |
||||||||
|
||||||||
Mijnwerkers liepen vroeger ondergronds
van de schacht naar het kolenfront. Dat werd bezwaarlijk toen in de loop der
tijden de kolenfronten steeds verder van de schachten kwamen te liggen.
Staatsmijnen vervoerde mijnwerkers op bankjes in (ongeveerde) lege
kolenwagens [1]. |
||||||||
In december 1936 nam de
Domaniale Mijn in Kerkrade als eerste Nederlandse mijn speciaal voor het
personenvervoer gebouwde gestroomlijnde en geveerde wagens op draaistellen in
gebruik [2]. Men sprak over “Bugatti-treinen” (zie opmerking a). Een Bugatti-trein staat bovengronds
bij de Domaniale Mijn [2]. Voorop staat een zware perslucht locomotief → De wagens waren ontworpen
(zie opmerking b)
door de Technische Dienst van de Domaniale Mijn. In 1937 waren er 16 stuks;
ze waren gebouwd door Spoorijzer. Elk rijtuig bood plaats aan 18 personen. Er
waren 4 deuropeningen (zonder deur) en een groot aantal raamopeningen. Latere
modellen (zie foto hieronder) waren dicht, waarschijnlijk vanwege de kans op
vallend gesteente. De spoorwijdte van het ondergronds bedrijf van de
Domaniale Mijn was slechts 500 mm. Dezelfde wagen komt voor in
een Spoorijzer catalogus: |
|
|||||||
Wagen voor personenvervoer in
ondergronds mijnbedrijf, Spoorijzer catalogus uit circa 1947 → In de kast in de neus van
de wagen borgen de mijnwerkers hun gereedschap op. In 1951 werd gesproken over
de bouw bij SIJ van 5 gestroomlijnde personenwagens voor de Domaniale Mijn [3]. Volgens een
foto in dat artikel gaat het om een wat ander model (namelijk zonder ramen) ↓
|
|
|||||||
De andere Limburgse Mijnen
kochten soortgelijke wagens, maar die waren niet door Spoorijzer gebouwd [4].
Er werden ook andere bijnamen gebruikt. Zo werd in een krant van 20-11-1937
gemeld dat in de mijn Oranje Nassau I
een “Pullman trein” in gebruik was genomen. In het bovenstaande kwam de
levering door Spoorijzer van 16 (in 1936/37) + 5 (in 1951) = 21 personenwagens
aan de Domaniale Mijn ter sprake. Dat was niet alles: in de periode 1936 –
1954 bouwde Spoorijzer in totaal 34 personenwagens voor de Domaniale Mijn
[4]. Het aandeel van Spoorijzer was niet groot als men bedenkt dat er nog 11
andere mijnen in Zuid Limburg waren. |
||||||||
Opmerkingen |
De Franse fabriek van de Italiaan Bugatti
bouwde exclusieve, snelle auto’s. De Bugatti
treinen reden maximaal 4 m/s [2], dat is 14,4 km/uur. |
|||||||
b) |
Een speciale eis aan het ontwerp van spoormateriaal voor ondergronds gebruik is dat het in de lift moet passen. Dat zal betekent hebben dat de personenwagens in kleinere delen te splitsen waren. In Duitsland werden vaak kortere tweeassige personenwagens voor 8 personen gebouwd. |
|||||||
|
||||||||
Met dank aan: |
Gerard de Graaf. |
|||||||
|
|
|||||||
Referenties: |
[1] |
Limburger Koerier
20-11-1937. |
||||||
[2] |
Limburger Koerier 26-11-1937. |
|||||||
[3] |
tijdschrift Steenkool nr. 11 uit 1951. |
|||||||
[4] |
Informatie van Gerard de Graaf. |
|||||||
|
|
|||||||
{ |
||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||
|
|
|||||||