Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

Deutz type KG230B en KG275B

DeutzKG230B

 

In de type-aanduiding KG230B staat de K voor Kleinlok, G voor Gelenkwelle (cardanas), 230 voor het motorvermogen in pk en B voor de asvolgorde. Het gewicht is doorgaans 32 ton. De KG275B heeft precies dezelfde afmetingen en ook dezelfde Deutz A12L714 dieselmotor. Alleen is die motor dan van een turbo-oplader voorzien (en heet daarom BA12L714). De doorsnede hierboven is die voor de KG230B, dus zonder oplader. Ook dezelfde afmetingen had de KG160B, maar die is weinig gebouwd.

Op zich wijken deze types niet af van modellen van andere fabrikanten. Opvallend voor alle Deutz modellen zijn wel de onderlinge verschillen. Vergelijk de KG230 en 275B  bijvoorbeeld  met de KK130B. Het uiterlijk is heel anders en de techniek verschilt (cardanassen versus kettingoverbrenging; andere vering). Anders dan Deutz gebruikte de grote concurrent Orenstein & Koppel vanaf de tweede generatie naoorlogse locs een bouwdoos-systeem (waarbij bijvoorbeeld een cabine voor meerdere types gebruikt werd) en cardan-aandrijving voor alle types.

KG 230B in Nederland

Er is maar één loc van het bovenstaande Deutz type KG 230 B nieuw naar Nederland geleverd en wel in 1969 aan de Texaco raffinaderij in Pernis. Het was de laatste nieuwe Deutz loc in Nederland.

Toen Texaco en BP in Nederland samengingen als Nerefco en de Texaco raffinaderij gesloten werd, ging de loc in 1997 naar de BP raffinaderij op Rozenburg. Daar werd ze in 2012 vervangen door een Translok. Aamsluitend volgde sloop.

 

Zie hier voor een foto van de buitenkant en daar voor videofilms: film 1,  film 2, film 3 en film 4.

Steef van der Straeten reed op 25-10-2010 in de loc mee en maakte onder- en nevenstaande foto’s in de cabine:

BP loc BLAUW BORD.jpg

BP loc overzicht stuurtafel.jpg

 

←Onder de twee voorruiten staat de stuurtafel.

 

De machinist staat of zit links of rechts van de stuurtafel (uiterst rechts zijn nog net de remkranen te zien) bij één van de zijruiten. De essentiële bedieningsorganen zijn daarom dubbel uitgevoerd en zitten aan de zijkant van de stuurtafel, tegen de zijwanden en tegen de voorwand van de cabine. Op de stuurtafel is alles in enkelvoud aanwezig. Enkele details zijn hieronder weer gegeven. Ongeveer midden in deze overzichtsfoto ligt de handleiding. Op de grijze plaat rechtsonder staat wat in verband met explosiegevaar (het is tenslotte een raffinaderij) gedaan en vermeden moet worden (5 minuten wachten na een mislukte start, etc.)

Linksboven is een meter voor het toerental van de dieselmotor te zien en rechtsboven een meter voor de druk van de smeerolie. Daaronder bevindt zich de snelheidsmeter, die tot 45 km/uur gaat→

 

De snelheid van deze loc – die nooit buiten het BP terrein kkwam - was echter begrensd op 18 km/uur, volgens een plaat op de stuurtafel. De loc heeft slechts 45.900 kilometer afgelegd in 42 jaar (zie de fabrieksplaat a/d buitenkant ↓) .

 

BP loc fabrieksplaat.jpg

BP loc Wijzers.jpg

Deze foto toont de linker staan/zit-plaats van de machinist.     

 

Rechtsonder het zwarte wiel waarmee de snelheid geregeld wordt. Daarboven de hendel voor de keuze van de rijrichting. Linksonder het klapstoeltje voor de machinist. De remkranen zijn bij het zijraam opgesteld. Rechtsboven de brandblusser twee bijbehorende meters (zie hieronder ↓) en vlak daaronder de (zwarte schakelaar) voor het zwaailicht.

 

BP loc meters remsysteem.jpg

BP loc plaats machinist.jpg

De luchtdruk in het hoofdreservoir is 7 atmosfeer (de rode wijzer). De druk in de treinleiding (gele wijzer) en in de remcilinder van de loc (witte wijzer) is 4 atmosfeer. Het zal duidelijk zijn dat de loc de wagens kan beremmen; anders zou er geen sprake zijn van een treinleiding (hier hoofdluchtleiding genoemd)

Klik voor videofilms van de loc in actie.

 

 

KG 275B in Nederland

voestalpine Railpro in Crailoo heeft gedurende een aantal jaren een Deutz KG275B gehuurd.

Bronnen:

-

tekening: folder in het archief van de firma Logitech                                      

Met dank aan:

Co Wesseling (Logitech) en Steef van der Straeten

{

Overzicht tekeningen motortractie op normaalspoor

Terug/verder naar

 

Nieuw                                    Home                                         Inhoud