►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
Deutz type KG230B en KG275B |
|||||||||||||
|
|||||||||||||
In de type-aanduiding KG230B staat de K voor Kleinlok, G voor Gelenkwelle (cardanas), 230 voor het motorvermogen in pk en B voor de asvolgorde. Het gewicht is doorgaans 32 ton. De KG275B heeft precies dezelfde afmetingen en ook dezelfde Deutz A12L714 dieselmotor. Alleen is die motor dan van een turbo-oplader voorzien (en heet daarom BA12L714). De doorsnede hierboven is die voor de KG230B, dus zonder oplader. Ook dezelfde afmetingen had de KG160B, maar die is weinig gebouwd. Op zich wijken deze types niet af van modellen van andere fabrikanten. Opvallend voor alle Deutz modellen zijn wel de onderlinge verschillen. Vergelijk de KG230 en 275B bijvoorbeeld met de KK130B. Het uiterlijk is heel anders en de techniek verschilt (cardanassen versus kettingoverbrenging; andere vering). Anders dan Deutz gebruikte de grote concurrent Orenstein & Koppel vanaf de tweede generatie naoorlogse locs een bouwdoos-systeem (waarbij bijvoorbeeld een cabine voor meerdere types gebruikt werd) en cardan-aandrijving voor alle types. |
|||||||||||||
KG 230B in
Nederland Er is maar één loc van het bovenstaande Deutz type KG 230 B nieuw naar Nederland geleverd en wel
in 1969 aan de Texaco raffinaderij in Pernis.
Het was de laatste nieuwe Deutz loc in Nederland. Toen Texaco en BP in Nederland
samengingen als Nerefco en de Texaco raffinaderij gesloten werd, ging de loc
in 1997 naar de BP raffinaderij op Rozenburg. Daar werd ze in 2012 vervangen
door een Translok. Aamsluitend volgde sloop. Zie hier voor
een foto van de buitenkant en daar voor videofilms: film 1, film 2,
film 3
en film 4. Steef van der Straeten reed op 25-10-2010 in de loc mee en maakte onder- en nevenstaande foto’s in de cabine: |
|||||||||||||
|
←Onder de twee voorruiten staat de stuurtafel. De machinist staat of zit links of rechts van de stuurtafel (uiterst rechts zijn nog net de remkranen te zien) bij één van de zijruiten. De essentiële bedieningsorganen zijn daarom dubbel uitgevoerd en zitten aan de zijkant van de stuurtafel, tegen de zijwanden en tegen de voorwand van de cabine. Op de stuurtafel is alles in enkelvoud aanwezig. Enkele details zijn hieronder weer gegeven. Ongeveer midden in deze overzichtsfoto ligt de handleiding. Op de grijze plaat rechtsonder staat wat in verband met explosiegevaar (het is tenslotte een raffinaderij) gedaan en vermeden moet worden (5 minuten wachten na een mislukte start, etc.) |
||||||||||||
Linksboven is een
meter voor het toerental van de dieselmotor te zien en rechtsboven een meter
voor de druk van de smeerolie. Daaronder bevindt zich de snelheidsmeter, die
tot 45 km/uur gaat→ De snelheid van deze loc – die nooit buiten het BP terrein kkwam - was echter begrensd op 18 km/uur, volgens een plaat op de stuurtafel. De loc heeft slechts 45.900 kilometer afgelegd in 42 jaar (zie de fabrieksplaat a/d buitenkant ↓) .
|
|
||||||||||||
Deze foto toont de
linker staan/zit-plaats van de machinist. → Rechtsonder het zwarte wiel waarmee de snelheid geregeld wordt. Daarboven de hendel voor de keuze van de rijrichting. Linksonder het klapstoeltje voor de machinist. De remkranen zijn bij het zijraam opgesteld. Rechtsboven de brandblusser twee bijbehorende meters (zie hieronder ↓) en vlak daaronder de (zwarte schakelaar) voor het zwaailicht.
|
|
||||||||||||
De luchtdruk in het hoofdreservoir is 7 atmosfeer (de rode wijzer). De druk in de treinleiding (gele wijzer) en in de remcilinder van de loc (witte wijzer) is 4 atmosfeer. Het zal duidelijk zijn dat de loc de wagens kan beremmen; anders zou er geen sprake zijn van een treinleiding (hier hoofdluchtleiding genoemd) Klik voor videofilms van de loc in actie. KG 275B in
Nederland voestalpine Railpro in Crailoo heeft gedurende een aantal jaren een Deutz KG275B gehuurd. |
|||||||||||||
Bronnen: |
- |
tekening: folder in het archief van de firma Logitech |
|||||||||||
Met dank aan: |
Co Wesseling (Logitech) en Steef van der Straeten |
||||||||||||
{ |
|||||||||||||
Terug/verder naar |
|
||||||||||||
|
|||||||||||||