► Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Deutz type A8L614 en KK130B |
||||||||||
|
||||||||||
|
||||||||||
Afgebeeld is het type KK130B (Kleinlok Kette 130 pk B = tweeasser). Dat is een uiterlijk modernere uitvoering van het type A8L614 (zo genoemd naar de ingebouwde Deutz dieselmotor). De hoofdmaten en motoren van beide types zijn gelijk. De verschillen zitten onder andere in de rechthoekige cabineruiten voor de A8L614. Het Deutz type A8L614/KK130B is sterk verwant met het Deutz typeA6M517 (ofwel de Köf II), dat Deutz vanaf 1950 voor particuliere bedrijven ook met hooggelegen cabine leverde. Het verschil van de A8L614/KK130B met die laatste uitvoering betreft vooral de motor: de zescilinder Deutz A6M517 is watergekoeld; de achtcilinder Deutz A8L614 is luchtgekoeld. |
||||||||||
|
||||||||||
Opmerkingen |
a) |
De A8L614 dieselmotor in de KK130B werd in 1963 vervangen
door de verbeterde versie, de A8L714 motor. |
||||||||
b) |
De Deutz A8L714 dieselmotor is ook de krachtbron van het Orenstein & Koppel loctype MB7N. |
|||||||||
c) |
Een interessant aspect van de bovenstaande tekening is dat daarin het smalle metroprofiel is aangegeven. De loc Geurtje van Strukton (ex Werkspoor Utrecht) werd gebruikt voor werkzaamheden aan de Rotterdamse Metro. |
|||||||||
|
||||||||||
Met dank aan: |
de firma Strukton |
|||||||||
|
||||||||||
Bronnen: |
[1] |
De tekening is afkomstig van Strukton. |
||||||||
|
||||||||||
{ |
||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||