►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||
|
||||||||
Kolentips |
||||||||
|
||||||||
|
← Eén van de
drie kolentips van het Twentsch Centraal Station (TCS) in
Hengelo, omstreeks 1950. Deze elektrische centrale lag niet aan vaarwater en werd
daarom per spoor en per vrachtauto (vanaf het Twentekanaal) bevoorraad. Vlug ging het niet:
het duurde anderhalve minuut voordat de kolentip met een beladen wagon onder
een hoek van 45 °stond [1]. Foto: archief van de firma Logitec (voorheen NS TransportVoorlichting) Op deze webpagina wordt over kolentip (en niet over wagonkipper) gesproken, omdat gebruiker TCS en fabrikant Stork Hijsch dat ook deden. Doorgaans verstaat men onder een kolentip echter een inrichting, waarmee een kolenwagen eerst wordt opgetild alvorens uitgeschud te worden. De installatie op deze (en op de volgende) foto is een twijfelgeval omdat de kolenwagen maar aan één kant de lucht in gaat. |
|||||||
Stork Hijsch maakte allerlei hefwerktuigen zoals kranen, railkranen, liften en ook kolentips. Deze kolentip werd geplaatst bij de “Electriciteitsfabriek Galileistraat” aan de in Rotterdam. De kolen voor deze centrale kwamen gewoonlijk per schip en legden de laatste 750 meter per kolentram af. De kolentip zal bedoeld geweest zijn voor gebruik tijdens stremming van de scheepvaart door vorst. Op de achtergrond is de centrale te zien. Die werd in 1934/35 gebouwd. Foto: fotocollectie
Conrad Stork/Stork Hijsch in het
Noord-Hollands Archief → |
||||||||
De centrale Harculo nabij
Zwolle bezat een heel bijzondere kolentip; zie hier. |
||||||||
|
||||||||
Referenties |
[1] |
D. Valstar en H. Laméris, "Kolenopslag- en Transportinrichtingen van het Twents Centraal Station te Hengelo"; Polytechnisch Tijdschrift jaargang 1946, p. |
||||||
|
|
|||||||
|
|
|||||||
{ |
||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||
|
|
|||||||