►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
ABR (Ateliers Belges
Réunis) type 17 Laatst aangevuld: 15-10-2020 |
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Bron van de tekeningen: Solvay Chemie Nevenstaande tekening → toont de aandrijving: 77 is de 170 pk Henschel dieselmotor,
78 is de Voith Diwabus koppelomvormer, 204 is de aparte Mylius bak voor
voor-en achteruit, 205 is een cardankoppeling
en 209 zijn triplex kettingen. |
|
|||||||||||||
|
||||||||||||||
Er reed maar één loc van de Belgische fabrikant ABR in Nederland en wel bij het eveneens Belgische Solvay Chemie in Linne-Herten. Ze is in 1964 gebouwd en kwam in 1970 naar Linne-Herten. De foto hieronder
werd op 12 oktober 1999 - kort voor de sluiting van het bedrijf – genomen en
toont de ABR loc op het fabrieksterrein met één van de eigen “sigaren” voor
het vervoer van vloeibaar chloor ↓ |
||||||||||||||
Verdere geschiedenis |
||||||||||||||
Na de sluitting van Solvay in Linne-Herten ging de ABR loc naar Locorem in Sclessin bij Luik [1]. Locorem was een bedrijf dat locs
reviseerde, verhuurde en verhandelde. Locorem verhuurde de
loc aan BP Chembel (ex AMOCO) in Feluy (België) en daar is de foto genomen. Aan het
uiterlijk lijkt nog niets veranderd te zijn. Foto: Pierre de Greeuw d.d.10-07-2001 → Locorem stopte en maakte in 2005 een doorstart als Rail et Traction, gevestigd in een loods van de voormalige Vennbahn in Raeren. De ABR loc werd door Rail et Traction geheel gereviseerd (met onder andere een nieuwe Caterpillar motor) en ging naar een cementindustrie in Wallonië [1]. In 2010 werd ze bij het verhuurbedrijf Basrent bvba aan de Kanaaldijk in Ravels opgesteld. |
|
|||||||||||||
Pierre de Greeuw fotografeerde de loc hier op 8-7-2011 → Basrent had de loc gekocht met het oog op een geplande spooraansluiting van het industrieterrein in Ravel. Allereerst valt het frisse uiterlijk op. Het lijkt er echter niet op dat de loc na de schilderbeurt nog veel gereden heeft. Door de gele kleur vallen details extra op. Zo zijn er links- en rechtsonder op de bufferplaat ogen aangebracht. Hier hing ooit een baanschuiver in de vorm van een balk aan. Aan de buitenzijde van de buffers zitten hendels waarmee een kettinkje met onduidelijke functie omhoog getrokken kan worden. De verlichting bestond vroeger uit één lamp, nu zijn het er vijf. Boven de witte lamp linksonder zit deze opvallende sticker:
van verhuurbedrijf ABB de Langstraat in Vlijmen (NL), de huidige eigenaar [2]. |
|
|||||||||||||
Foto’s Pierre de Greeuw, d.d. 8-7-2011 ↕→ Aan de achterzijde zijn uiteraard ook extra lampen aangebracht, maar ook een automatische BSI rangeerkoppeling → Gebleven zijn de buffers met een in België veel voorkomend centraal gat.
Uit bordjes op de zijkant van de cabine blijkt dat de revisie is uitgevoerd door Rails et Traction, met andere woorden: door het bedrijf dat de loc verhuurde. Een jaar wordt niet genoemd, maar het moet ≥ 2005 geweest zijn, omdat Rail & Traction niet eerder bestond. |
|
|||||||||||||
|
Boven de plaat van
Rail & Traction zit nog een plaat. ← Foto Pierre
de Greeuw, d.d. 8-7-2011 Die betreft de homologatie door Infrabel, met andere woorden de (beperkte) toelating tot het Belgische spoorwegnet. Het certificaat was geldig tot 1 april 2010 (het verlopen van het certificaat was mogelijk de aanleiding om de loc in 2010 naar Basrent over te brengen). De loc heeft bedrijfsnummer 4 in de vloot van Rails & Traction. De maximum snelheid is 25 km/uur, zowel bij het rijden op eigen kracht als bij het rijden in een gesleepte trein. |
|||||||||||||
De ABR loc was sinds begin 2013 tot 14 februari 2013 te vinden op de website van I&O Auctions, een online veilinghuis met dezelfde eigenaar als het eerder genoemde Basrent. De bedoeling was overigens niet om de loc te veilen, maar onderhands te verkopen. Er werd alleen vermeld dat de loc in 2008 is gereviseerd. Technische gegevens werden niet op de
website getoond, maar wel een groot aantal goede en interessante foto’s (die
al in 2011 bij Basrent zijn gemaakt) ↓ |
||||||||||||||
|
|
|||||||||||||
↑ Deze wirwar van slangen en meters zou er op
kunnen wijzen dat de loc is omgebouwd op hydtrostatische aandrijving, maar
het zou ook kunnen gaan om de hydrauliek voor bijvoorbeeld de automatische
koppeling. |
↑ De eindaandrijving gebeurt door kettingen.
Om die te spannen zijn per aspot 2 x 3 sleufgaten aanwezig. Na het losdraaien
van de bouten kan de aspot verschoven worden door het verdraaien van de
moeren op de horizontale draadeinden. |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
↑ Foto
I&O Auctions ← Tekening
Solvay |
||||||||||||||
Zo zag de cabine er vroeger uit (hierboven links) en
zo ziet de cabine er nu uit (hierboven rechts). Bijvoorbeeld de handwielen
voor de Voith bak (230) en de Knorr remkraan (14) zijn vervangen door een
pookje. |
||||||||||||||
Samenvatting De in 1964 gebouwde ABR loc
van Solvay Chemie in Linne-Herten werd na de bedrijfssluiting in 1999
verkocht aan de Belgische firma Locorem (na 2005: Rail et Traction in
Raeren), die de loc (in elk geval uiterlijk) ongewijzigd verhuurde, onder
andere in 2001 aan BP Chembel in Feluy (België). In 2008
werd ze door Rail et Traction ingrijpend verbouwd, waarbij ondere andere een
automatische koppeling (alleen achter) en een nieuwe Caterpillar motor werden
geplaatst. Ook werden witte A frontseinen en rode sluitseinen aangebracht. De
loc was nu beperkt toegelaten op het Belgische spoorwegnet en werd verhuurd
aan een cementindustrie in Wallonië. Nadat ze daar niet meer nodig
was, werd de loc door de firma Basrent in Ravels (België) gekocht en op een stukje spoor geplaatst
in afwachting van een toekomstige spooraansluiting van het industrieterrein.
Ze werd vanaf begin 2013 te koop aangeboden via het aan Basrent
gelieerde I&O Auctions. In februari 2013 en ook
in maart 2014 was de loc eigendom van
het verhuurbedrijf ABB de Langstraat in het NederlandseVlijmen.
De loc stond in het Vlaamse Ravels en was te huur. |
||||||||||||||
Naschrift In 2016 dook de loc op bij
Railport Brabant in Tilburg, nu in het rood en voorzien van de opschriften “passion
for logistics” en “Railport Brabant”. Begin 2020 ruilde Railport Brabant de
ABR loc bij de firma Shunter in. |
||||||||||||||
Bronnen: |
[1] |
Informatie van Pierre de
Greeuw. |
||||||||||||
[2] |
Informatie van Frank
Verlouw (ABB de Langstraat). |
|||||||||||||
Met dank aan: |
Pierre de Greeuw, diverse
medewerkers van Solvay Chemie in Linne-Herten en Frank Verlouw (ABB de
Langstraat). |
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||
|
{ |
|||||||||||||
Terug/verder naar: |
|
|||||||||||||
|
|
|||||||||||||