Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

ABR (Ateliers Belges Réunis) type 17

TekeningABR.jpg

Bron van de tekeningen:

Solvay Chemie

 

Nevenstaande tekening →

 toont de aandrijving:

77 is de 170 pk Henschel dieselmotor, 78 is de Voith Diwabus koppelomvormer, 204 is de aparte Mylius bak voor voor-en achteruit, 205 is een cardankoppeling  en 209 zijn triplex kettingen.

schema aandrijvng ABR.JPG

 

Er reed maar één loc van de Belgische fabrikant ABR in Nederland en wel bij het eveneens Belgische Solvay Chemie in Linne-Herten.  Ze is in 1964 gebouwd en kwam in 1970 naar Linne-Herten.

 

De foto hieronder werd op 12 oktober 1999 - kort voor de sluiting van het bedrijf – genomen en toont de ABR loc op het fabrieksterrein met één van de eigen “sigaren” voor het vervoer van vloeibaar chloor ↓

ABR Solvay met wagen klein.JPG

Verdere geschiedenis

 

Na de sluitting van Solvay in Linne-Herten ging de ABR loc naar Locorem in Sclessin bij Luik [1]. Locorem was een bedrijf dat locs reviseerde, verhuurde en verhandelde.

Locorem verhuurde de loc aan BP Chembel (ex AMOCO) in Feluy (België) en daar is de foto genomen. Aan het uiterlijk lijkt nog niets veranderd te zijn. Foto: Pierre de Greeuw d.d.10-07-2001 →

 

Locorem stopte en maakte in 2005 een doorstart als Rail et Traction, gevestigd in een loods van de voormalige Vennbahn in Raeren.

De ABR loc werd door Rail et Traction  geheel gereviseerd (met onder andere een nieuwe Caterpillar motor) en ging naar een cementindustrie in Wallonië [1].

In 2010 werd ze bij het verhuurbedrijf Basrent bvba aan de Kanaaldijk in Ravels opgesteld.

Image18333.jpg

Pierre de Greeuw fotografeerde de loc hier op 8-7-2011 →

 

Basrent had de loc gekocht met het oog op een geplande spooraansluiting van het industrieterrein in Ravel. Allereerst valt het frisse uiterlijk op. Het lijkt er echter niet op dat de loc na de schilderbeurt nog veel gereden heeft. Door de gele kleur vallen details extra op. Zo zijn er links- en rechtsonder op de bufferplaat ogen aangebracht. Hier hing ooit een baanschuiver in de vorm van een balk aan. Aan de buitenzijde van de buffers zitten hendels waarmee een kettinkje met onduidelijke functie omhoog getrokken kan worden. De verlichting bestond vroeger uit één lamp, nu zijn het er vijf. Boven de witte lamp linksonder zit deze opvallende sticker:

 

P1020652 bewerkt.jpg

 

van verhuurbedrijf ABB de Langstraat in Vlijmen (NL), de huidige eigenaar [2].

P1020648 bewerkt.JPG

Foto’s Pierre de Greeuw, d.d. 8-7-2011 ↕→

 

Aan de achterzijde zijn uiteraard ook extra lampen aangebracht, maar ook een automatische BSI rangeerkoppeling →

Gebleven zijn de buffers met een in België veel voorkomend centraal gat.

 

reconditionering.jpg

 

Uit bordjes op de zijkant van de cabine blijkt dat de revisie is uitgevoerd door Rails et Traction, met andere woorden: door het bedrijf dat de loc verhuurde. Een jaar wordt niet genoemd, maar het moet ≥ 2005 geweest zijn, omdat Rail & Traction niet eerder bestond.

P1020654.JPG

toelating.jpg

 

Boven de plaat van Rail & Traction zit nog een plaat.

← Foto Pierre de Greeuw, d.d. 8-7-2011

 

Die betreft de homologatie door Infrabel, met andere woorden de (beperkte) toelating tot het Belgische spoorwegnet. Het certificaat was geldig tot 1 april 2010 (het verlopen van het certificaat was mogelijk de aanleiding om de loc in 2010 naar Basrent over te brengen). De loc heeft bedrijfsnummer 4 in de vloot van Rails & Traction. De maximum snelheid is 25 km/uur, zowel bij het rijden op eigen kracht als bij het rijden in een gesleepte trein.

 

De ABR loc was sinds begin 2013 tot 14 februari 2013 te vinden op de website van I&O Auctions, een online veilinghuis met dezelfde eigenaar als het eerder genoemde Basrent. De bedoeling was overigens niet om de loc te veilen, maar onderhands te verkopen. Er werd alleen vermeld dat de loc in 2008 is gereviseerd.

 

Technische gegevens werden niet op de website getoond, maar wel een groot aantal goede en interessante foto’s (die al in 2011 bij Basrent zijn gemaakt) ↓

IMG_0399.jpg

IMG_0382.jpg

↑ Deze wirwar van slangen en meters zou er op kunnen wijzen dat de loc is omgebouwd op hydtrostatische aandrijving, maar het zou ook kunnen gaan om de hydrauliek voor bijvoorbeeld de automatische koppeling.

↑ De eindaandrijving gebeurt door kettingen. Om die te spannen zijn per aspot 2 x 3 sleufgaten aanwezig. Na het losdraaien van de bouten kan de aspot verschoven worden door het verdraaien van de moeren op de horizontale draadeinden.

ABRInterieur.JPG

IMG_0392.jpg

   Foto I&O Auctions

Tekening Solvay         

Zo zag de cabine er vroeger uit (hierboven links) en zo ziet de cabine er nu uit (hierboven rechts). Bijvoorbeeld de handwielen voor de Voith bak (230) en de Knorr remkraan (14) zijn vervangen door een pookje.

Samenvatting

De in 1964 gebouwde ABR loc van Solvay Chemie in Linne-Herten werd na de bedrijfssluiting in 1999 verkocht aan de Belgische firma Locorem (na 2005: Rail et Traction in Raeren), die de loc (in elk geval uiterlijk) ongewijzigd verhuurde, onder andere in 2001 aan BP Chembel in Feluy (België). In 2008 werd ze door Rail et Traction ingrijpend verbouwd, waarbij ondere andere een automatische koppeling (alleen achter) en een nieuwe Caterpillar motor werden geplaatst. Ook werden witte A frontseinen en rode sluitseinen aangebracht. De loc was nu beperkt toegelaten op het Belgische spoorwegnet en werd verhuurd aan een cementindustrie in Wallonië. Nadat ze daar niet meer nodig was, werd de loc door de firma Basrent in Ravels (België) gekocht en op een stukje spoor geplaatst in afwachting van een toekomstige spooraansluiting van het industrieterrein. Ze werd vanaf begin 2013 te koop aangeboden via het aan Basrent gelieerde I&O Auctions. Thans (februari 2013) is de loc eigendom van het verhuurbedrijf ABB de Langstraat in het NederlandseVlijmen. De loc staat in het Vlaamse Ravels.

Naschrift

Ook in maart 2014 staat de loc in Ravels en is te huur bij ABB de Langstraat.

Bronnen:

[1]

Informatie van Pierre de Greeuw.

[2]

Informatie van Frank Verlouw (ABB de Langstraat).

Met dank aan:

Pierre de Greeuw, diverse medewerkers van Solvay Chemie in Linne-Herten en Frank Verlouw (ABB de Langstraat).

 

 

 

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud