Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

Cockerill 24 ton: type CO 24 ST-FD

Cockerill 30 ton: type CO 30 ST-FD

Cockerill 40 ton: type CO 40 ST-FD

 

Laatst aangevuld: 16-08-2024

Bij de type-aanduiding betekent:

 

v CO Cockerill Ougrée, het bedrijfsonderdeel waar de locs werden gemaakt. In 1982 werd dit Cockerill Mechanical Industries (CMI), maar in die tijd werd de volledige type-aanduiding al niet meer gebruikt.

 

v Na de letters CO volgt het gewicht. De verschillende gewichten hangen samen met geringe verschillen in afmetingen: de 30 en 40 tonners hebben 80 mm dikkere bufferplaten voor en achter, vergeleken met de 24 tonner. De 40 tonner is ook nog eens 110 mm hoger.
Cockerill gebruikte steeds dezelfde, onderstaande tekening (namelijk die voor de 40 tons uitvoering) en heeft daar voor de 24 en 30 tonners andere maten ingeschreven. Omdat de Cockerill tekeningen voor 24 en 30 ton dus niet correct zijn, staat hieronder alleen de tekening voor de 40 tonner en is daarin aangegeven welke maten afwijkend zijn voor de andere types.

 

v ST : simple traction
Dat was de normale situatie. Daarnaast kwam voor:

 

v DT : Double traction
Hierbij waren twee locs vast gekoppeld, met de cabines ruggelings tegen elkaar. Zo’n paar kon door één machinist bediend worden. Zie hier. Bij Hoogovens bestond een koppelstel uit een even + oneven nummer uit de series:
54 t/m 59            6 stuks, dus bijvoorbeeld 56 + 55 of 56 + 57
70 t/m 74            5 stuks
01 t/m 11           11 stuks    Totaal: 22 van de 32   

 

Echter alleen 72/73 en 101/102 gaven geen problemen en werden als koppelstel gebruikt.

 

Hoogovens loc  56 op 18-04-1957

Foto Hoogovens; collectie Joop Loots

 

Het is duidelijk dat loc 56 met een andere loc gekoppeld kon worden want aan de achterkant bevinden zich een (opgeklapte) overloop en extra slangen.

 

Het uitzicht van de machinist bleek een probleem en in 1975 werd de mogelijkheid voor gekoppeld rijden verwijderd.

 

v +PT: met Power Tender (koe + kalf = loc + loc zonder cabine)
Er bestaan veel foto’s van deze combinaties in België. Het kwam bij de Cockerills in Nederland niet voor, afgezien van een proef bij Hoogovens.

 

v FD : Frein direct = directe luchtdrukrem (dat is een rem die alleen de wielen van de loc remt).

 

 

Heel bijzonder voor Europese begrippen is het gegoten frame.

Er zijn veel variaties, bijvoorbeeld verschillende motoren en een wieldiameter van 850 of 950 mm. Klik voor meer bijzonderheden.

Voorbeelden waren in Nederland onder andere te vinden bij de (voormalige) Cokesfabriek in Sluiskil en bij Hoogovens.

 

 

Modernere uitvoeringen

Bovengenoemde types werden gebouwd van 1951 tot 1970.

Daarna volgde een gemoderniseerde versie, waarvan een gebruikt exemplaar in ’t Harde te zien was. Deze versie heeft een gelast in plaats van een gegoten frame en een gewijzigd uiterlijk.

Van dit type verscheen ook een langer en sterker drieassig model, maar niet in Nederland.

 

Ook werden exemplaren van de oudere types ingrijpend gerenoveerd. Zo’n loc reed bij Yara in Sluiskil ↓

HPIM2702.JPG

Bij de renovatie in 1990 heeft de loc uit 1960 onder andere een nieuwe cabine gekregen, met grotere voor- en achterruiten en afgeschuinde zijkanten. Uiteraard is er ook inwendig veel veranderd.

 

Klik voor een aardig, kort filmpje van Maarten Schoubben: Lok 5 (van het moderne type) van de " Carrières et Fours à Chaux Dumont Wautier" te Saint-Georges-Sur Meuse komt op 8 oktober 2010 uit een tunnel om een sleep lege kalkwagens op te pikken. De loc wordt radiografisch bestuurd (zoals ook uit de rij lampen op de cabine blijkt).

 

Vanaf 1989 bouwt Cockerill hydrostatisch (in plaats van hydrodynamisch) aangedreven locs met een middencabine. In Nederland rijdt sinds 2024 een exemplaar. Zie deze link.

 

 

Bronnen:

 

Tekening: Cockerill documentatie verkregen van de firma Logitech.

 

 

Met dank aan:

Philip Graham, Pierre de Greeuw, Joop Loots en Co Wesseling.

 

 

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud