►
Nieuw ◄ ► Zoeken ◄ |
|||||||||||
|
|||||||||||
Cockerill 24 ton: type CO
24 ST-FD Cockerill 30 ton: type CO
30 ST-FD Cockerill 40 ton: type CO
40 ST-FD Laatst aangevuld: 16-08-2024 |
|||||||||||
Bij de type-aanduiding betekent: v CO Cockerill Ougrée, het bedrijfsonderdeel waar de locs werden gemaakt. In 1982 werd dit Cockerill Mechanical Industries (CMI), maar in die tijd werd de volledige type-aanduiding al niet meer gebruikt. v
Na
de letters CO volgt het gewicht. De verschillende gewichten hangen samen met
geringe verschillen in afmetingen: de 30 en 40 tonners hebben 80 mm dikkere
bufferplaten voor en achter, vergeleken met de 24 tonner. De 40 tonner is ook
nog eens 110 mm hoger. |
|||||||||||
|
|||||||||||
v
ST
: simple traction v
DT
: Double traction |
|||||||||||
|
Echter alleen 72/73 en 101/102 gaven geen problemen en werden als koppelstel gebruikt. Hoogovens loc 56 op 18-04-1957 Foto Hoogovens; collectie Joop Loots → Het is duidelijk dat loc 56 met een andere loc gekoppeld kon worden want aan de achterkant bevinden zich een (opgeklapte) overloop en extra slangen. Het uitzicht van de machinist bleek een probleem en in 1975 werd de mogelijkheid voor gekoppeld rijden verwijderd. |
|
|||||||||
v
+PT:
met Power Tender (koe + kalf = loc + loc zonder cabine) v FD : Frein direct = directe luchtdrukrem (dat is een rem die alleen de wielen van de loc remt). Heel bijzonder voor Europese begrippen is het gegoten frame. Er zijn veel variaties, bijvoorbeeld verschillende motoren en een wieldiameter van 850 of 950 mm. Klik voor meer bijzonderheden. Voorbeelden waren in Nederland onder andere te vinden bij de (voormalige) Cokesfabriek in Sluiskil en bij Hoogovens. Modernere uitvoeringen Bovengenoemde types werden gebouwd van 1951 tot 1970. Daarna volgde een gemoderniseerde versie, waarvan een gebruikt exemplaar in ’t Harde te zien was. Deze versie heeft een gelast in plaats van een gegoten frame en een gewijzigd uiterlijk. Van dit type verscheen ook een langer en sterker drieassig model, maar niet in Nederland. Ook werden exemplaren van de oudere types ingrijpend gerenoveerd. Zo’n loc reed bij Yara in Sluiskil ↓ |
|||||||||||
↑ Bij de renovatie in 1990 heeft de loc uit 1960 onder andere een
nieuwe cabine gekregen, met grotere voor- en achterruiten en afgeschuinde
zijkanten. Uiteraard is er ook inwendig veel veranderd. Klik voor een aardig, kort filmpje van Maarten Schoubben: Lok 5 (van het moderne type) van de " Carrières et Fours à Chaux Dumont Wautier" te Saint-Georges-Sur Meuse komt op 8 oktober 2010 uit een tunnel om een sleep lege kalkwagens op te pikken. De loc wordt radiografisch bestuurd (zoals ook uit de rij lampen op de cabine blijkt).
|
|||||||||||
Vanaf 1989 bouwt Cockerill hydrostatisch (in plaats van hydrodynamisch) aangedreven locs met een middencabine. In Nederland rijdt sinds 2024 een exemplaar. Zie deze link. |
|||||||||||
|
|||||||||||
Bronnen: |
Tekening: Cockerill documentatie verkregen van de firma Logitech. |
||||||||||
|
|
||||||||||
Met dank aan: |
Philip Graham, Pierre de Greeuw, Joop Loots en Co Wesseling. |
||||||||||
|
|
||||||||||
|
|
||||||||||
{ |
|||||||||||
Terug/verder naar: |
|
||||||||||
|
|||||||||||