Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

 

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

Cockerill 24 ton: type CO 24 ST-FD

Cockerill 30 ton: type CO 30 ST-FD

Cockerill 40 ton: type CO 40 ST-FD

Bij de type-aanduiding betekent CO Cockerill Ougrée, het bedrijfsonderdeel waar de locs werden gemaakt. Later werd dit Cockerill Mechanical Industries (CMI), maar in die tijd werd de volledige type-aanduiding al niet meer gebruikt. Na de letters CO volgt het gewicht. De verschillende gewichten hangen samen met geringe verschillen in afmetingen: de 30 en 40 tonners hebben 80 mm dikkere bufferplaten voor en achter, vergeleken met de 24 tonner. De 40 tonner is ook nog eens 110 mm hoger.

Cockerill gebruikte steeds dezelfde, onderstaande tekening (namelijk die voor de 40 tons uitvoering) en heeft daar voor de 24 en 30 tonners andere maten ingeschreven. Omdat de Cockerill tekeningen voor 24 en 30 ton dus niet correct zijn, staat hieronder alleen de tekening voor de 40 tonner en is daarin aangegeven welke maten afwijkend zijn voor de andere types.

Hoogte: 24 en 30 ton: 3325 i.p.v. 3435

 

24 ton: 1645 i.p.v. 1725

 

24 ton: 1680 i.p.v. 1760

 
   Cockerill40ton 

Cockerill40ton

 

 

Bijzonder is het gegoten frame. Er zijn veel variaties, bijvoorbeeld verschillende motoren en een wieldiameter van 850 of 950 mm.

Klik voor meer bijzonderheden.

Voorbeelden zijn onder andere te vinden bij de (voormalige) Cokesfabriek in Sluiskil en bij Hoogovens.

 

 

Modernere uitvoeringen

Bovengenoemde types werden gebouwd van 1951 tot 1970.

Daarna volgde nog een (in elk geval uiterlijk) gemoderniseerde variant, waarvan een gebruikt exemplaar in ’t Harde te zien is. Van dit type verscheen ook een langer en sterker drieassig model, maar niet in Nederland.

 

Ook werden exemplaren van de oudere types ingrijpend gerenoveerd. Zo’n loc rijdt bij Yara in Sluiskil ↓

HPIM2702.JPG

 

↑ Bij de renovatie in 1990 heeft de loc uit 1960 onder andere een nieuwe cabine gekregen, met grotere voor- en achterruiten en afgeschuinde zijkanten. Uiteraard is er ook inwendig veel veranderd.

 

Klik voor een aardig, kort filmpje van Maarten Schoubben: Lok 5 (van het moderne type) van de " Carrières et Fours à Chaux Dumont Wautier" te Saint-Georges-Sur Meuse komt op 8 oktober 2010 uit een tunnel om een sleep lege kalkwagens oppikken. De lok wordt radiografisch bestuurd (zoals ook uit de rij lampen op de cabine blijkt).

 

Vanaf 1986 bouwt Cockerill hydrostatisch (in plaats van hydrodynamisch) aangedreven locs met een middencabine. Deze komen in Nederland (nog) niet voor.

 

Bronnen:

tekening: Cockerill documentatie verkregen van de firma Logitech.

 

 

Met dank aan:

Pierre de Greeuw en Co Wesseling.

 

 

 

 

{

Overzicht van motorloctypes op normaalspoor

Terug/verder naar:

 

Nieuw                      Home                      Inhoud