fabrieksspoor los

 

Welkom

Inhoud

Inleiding

Andere tractie

Spoorwijdte

Producenten

Import & handel

Eigenaars

Materieel

Links

Contact

Nieuw

Zoeken

 

Stoomtractie smalspoor

Stoomtractie normaalspoor

Motortractie smalspoor

Motortractie normaalspoor

Boeken

Aanvullingen

Tijdschriften

Raadsels

Loctypes

Modellen

 

Aanvullingen op het boek “Industrielocomotieven” van Henk Kolkman: Hoofdstuk 9.7   

laatste wijziging: 03-08- 2023

  

        

Provincie Gelderland

← Provincie Overijssel

 Provincie Utrecht

p. 152          ’t Harde                DVVO (=Defensie Verkeers- en Vervoersorganisatie)

In [1] kan men zien over welke spoorwagens Defensie beschikt. De meeste wagens staan doorgaans opgesteld in ’t Harde op een opstelterrein ten noordoosten van het station, dat voorzien is van één zijlading en zes kopladingen. Het rangeren wordt verzorgt door Nedtrain. Nadat er jarenlang een Bemo is gebruikt, verschijnt er tegenwoordig om de paar jaar een andere gebruikte locomotief.

 

DVVO valt onder het Commando Dienstencentra, zoals is aangegeven op de locomotief Theo.               

’t Harde, 25-01-2011 

Bemo 't Harde bewerkt.jpg

De eerste loc – van 1992 tot 2004 - was een fabrieksnieuwe Bemo Kompakt:

 

← Legerplaats ’t Harde, 05-06-1992

 

Deze dieselhydrostatische loc heeft geen cabine en wordt op afstand of vanaf het bordes bestuurd. Aan één kant is een automatische koppeling aanwezig; aan de andere kant alleen een trekhaak met schroefkoppeling.

Op de loc staat als type vermeld: RS-50-D Kompakt. Daarin staat RS voor Rail Shunter, 50 voor de trekkracht in kiloNewton en D voor Dieselmotor. Later noemde Bemo dit type KRD50.

 

Daarna rangeerde deze loc bij MICRO Chemie in de Europoort en vanaf 2014 bij Shell in Pernis; zie hier.

 

Het eerste exemplaar van dit type rangeerde van 1990 tot 2009 bij DSM Agro in IJmuiden en anno 2012 bij Kolb in Moerdijk; zie hier.

020-36 332 op mil trailer Amfv 09-2004.JPG

In maart 2004 werd de Bemo geruild voor de in Amersfoort staande ex-NS 332. Er werd meteen een militaire oefening van gemaakt, waaraan ook twee kraanwagens deelnamen. Op deze foto verlaat de sik Amersfoort per militaire vrachtwagen en gaat op weg naar ’t Harde. De sik is voorzien van Nedtrain logo’s en een “Arbo-hek”. De schoorsteen is in verband met de hoogte gedemonteerd en op de motorkap vast gesjord.

Ook de Bemo maakte gebruik van militair transport en wel in omgekeerde richting.

 

← Foto: Nico Lollinga

 

Alle volgende foto’s zijn genomen in ’t Harde.

tHarde2007.jpg

 

Ter vervanging van de Köf III heeft Nedtrain van de handelaar Marcy International in Maldegem [B] Orenstein & Koppel 26188 (1962) van het type MV6B gekocht. Deze loc reed eerder bij Cimenteries Belges Reunies te  Harmignies [B] en  Betonkonstruktie NV te  Antwerpen-Hemiksem [B]. De groene O&K zou nog geschilderd worden in een door Defensie te bepalen kleur.

← Zo was de situatie op 2 oktober 2007:

de sik is al weer weg. Een door Nedtrain van Bemo gehuurde Köf III is nog in DB uitmonstering. Het gaat om Jung 13892 (1965). Anno 2013 is deze Köf geel/grijs en wordt door het GVB voor nachtelijk onderhoud ingezet. Ze staat op de Bemo website te koop/te huur.

 

KoftHarde.JPG

tHardeTheo.jpg

←Op 25-01-2011 blijkt die kleur niet legergroen, maar geel geworden te zijn. De O&K is ondertussen Theo gedoopt.

Het luchtreservoir en de luchtleidingen (ook op de vorige foto) illustreren dat de O&K een trein kan beremmen. Bij de hoeken van de bufferbalk zitten knoppen voor een noodstop, maar Theo is niet radiografisch te bedienen. Het huurcontract tussen Defensie en Nedtrain liep tot eind 2009, maar Theo blijft nog tot in september 2011 reserve (Railmagazine 283). Er heeft namelijk weer een wisseling van de wacht plaats gehad. Theo brengt het nominaal tot 125 pk; in september 2010 arriveerde een aanzienlijk sterkere loc met WagonCare logo’s. Deze firma WagonCare kreeg na een rechtszaak in maart 2010 het onderhoud van de 248 Defensie wagens toegewezen.

tHardeCMI 019.jpg

←De nieuwe loc is een CMI (Cockerill Mechanical Industries) uit 1962, die later door hetzelfde CMI voorzien is van nieuwe beplating, een gereviseerde Cummins motor van 335 pk, automatische BSI koppeling voor en achter en radiobesturing (zie de rij controle-lampjes buiten op de cabine).

Een soortgelijke loc rangeert bij Yara in Sluiskil. Op de loc prijkt het logo van Wagoncare in Vlaardingen (→ Rotterdam).

 

tHarde Wagoncare.jpg

 

met dank aan:

Frank Schouten en Erikjan Sachse.

Theo werd van ≤ december 2012 tot ≥ februari 2014 door Romme Rail Assets te koop aangeboden voor € 48.750,00 excl. btw (met dank aan Max Popma en Kees Wielemaker), maar was in december 2012 nog gewoon in ’t Harde aanwezig, net als de Cockerill. In september 2014 is Theo waargenomen in de monumentale vroegere locloods van het Railpark Roosendaal. Romme Rail Assets in Schaijk ging in 2016 failliet.

 

In 2022 ging Defensie zelf in ’t Harde rangeren. Daartoe werd een nieuw rail-wegvoertuig aangeschaft en wel een RR 2444 van de Belgische fabrikant Mol.

 

’t Harde, 03-08-2022 →

 

Zie hier voor meer bijzonderheden.

Het gaat hier dus om het zesde tractievoertuig in 30 jaar.

 

p. 153      Kootwijk          Radio Kootwijk

 

“Jumbo”, de Oberursel loc van Radio Kootwijk, hielp in 1949 haar eigen raccordement op te breken. De bijgaande foto’s illustreren dit →

 

Vervolgens ging de loc naar de IJzergieterij en Staniolfabriek “De Industrie” in Vaassen. Die had een lang raccordement dwars door het dorp, waarop een Deutz loc actief was. Gezien het zeer beperkte sporenplan bij De Industrie (één wissel) ligt het voor de hand dat er hier geen twee locs tegelijk actief waren. De Deutz zal wel in de Tweede Wereldoorlog zijn verdwenen. De Oberursel werd in 1955 per vrachtauto afgevoerd, waarschijnlijk richting sloper.

 

Opvallend aan de loc zijn de afgeschuinde hoeken aan de cabinevoorzijde. Veel Oberursels (maar ook O&K’s uit die tijd)  hadden dat.

Oberursel Radio Kootwijk 1948 voor.jpg

Er is geen leverlijst van Oberursel bekend. Bij bij het Museum voor Communicatie (het vroegere PTT Museum) en het Nationaal Archief zijn geen documenten betreffende de aanschaf van een locomotief gevonden. Fabrieksnummer, bouwjaar en type zijn daarom niet precies bekend. Het type is echter duidelijk zeer verwant aan de NS 92 van de KSW in Nijverdal. De schoorsteen van de NS 92 ontbreekt echter.

 

Radio Kootwijk was niet alleen door een normaalsporig raccordement verbonden met de halte Assel, maar (in het begin) ook door smalspoor.

 

Bijgaande foto’s hingen in 2006 op een tentoonstelling in Gebouw A van Radio Kootwijk. Ze komen uit de collectie van Roel Boon.

Oberursel Radio Kootwijk 1948 achter.jpg

Bedrijf toevoegen;

p. 156     Nijmegen        Smit Transformatoren

p. 156     Arnhem          Corus Tubes

Eind 2010 is de productie verplaatst naar Oosterhout. De van Shunter gehuurde rangeerloc nummer 202 is op 1 september terug getrokken (Bron: Railmagazine 278 van oktober 2010).

p. 158      Tiel               glasfabriek De MaasMaasglas (na 1981) → AGC (na 2007)

Vanaf de opening in 1959 tot in 1992 kende de glasfabriek in Tiel spoorvervoer.

DSCN3746

In 1981 en 1984 kwamen er twee gebruikte locs, Deutz 57618 (1963) en O&K 25621 (1956). In 2006 was er nog een proefvervoer. Zie voor het spoorvervoer ook het artikel “End of the Line (3) Soda en glas in de polder bij Maasglas in Tiel” van Erikjan Sachse in Railmagazine 272, maart 2010.

 

← De in bedrijfskleuren geschilderde  locs werden pas in 2006 door metaalhandel v/d Heg in Nijkerkerveen opgehaald. Hans Nahon ontdekte de locs tijdens een fietstocht en Gerard de Graaf fotografeerde ze op 23 maart 2008.

 

Tijdens een bezoek in maart 2010 bleken beide locs gesloopt te zijn. Nu zou men denken dat dit het definitieve einde was van de eigen tractie bij de glasfabriek in Tiel, maar:

Nederland_Tiel_glasfabriek_loc_2011a.JPG

Tijdens een excursie op 29 november 2011 zag Erikjan Sachse deze loc. De loc zit zwaar onder het stof, de straatsporen buiten de hal zijn dicht geteerd en van spoorvervoer is niets bekend. De loc is dus zeker niet recent gebruikt. Mogelijk is de loc gekomen in verband met het proefvervoer in 2005 en wordt nog achter de hand gehouden vanwege de vervanging van het vuurvaste materiaal van de ovens. Dat gebeurt eens in de circa 12 jaar; aanvoer van glas vanuit andere fabrieken per spoor is dan handig.

 

De loc is een Cockerill tweeasser van het bekende type en is in dezelfde kleuren geschilderd als bovenstaande locs.

 

Nederland_Tiel_glasfabriek_loc_2011c.JPG

 

De loc is voorzien van een UIC nummer en van het bedrijfsnummer 2. In de UIC code slaat 92 – niet verrassend – op dieselloc en 88 op de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen. Het vijfde cijfer – 2 – is gelijk aan het tweede en dan komen drie cijfers voor de materieelserie, nog drie voor het exemplaarnummer en tenslotte het controlecijfer (8).

Volgens Pierre de Greeuw gaat het waarschijnlijk om Cockerill 3703 (1959), nieuw geleverd als loc 2 van de Glaverbel (tegenwoordig AGC) vestiging in Zeebrugge.

 

Verwijzingen:

[1]

Roland Korving en Coen Ormel, Militair vervoer per spoor (2),  Railmagazine 283 (april 2011).

 

 

 

 

 

Terug/verder naar:

{

Aanvullingen                                            ← Provincie Overijssel                                 Provincie Utrecht

 

Nieuw                      Home                      Inhoud